Automobily značky Mazda si v posledných rokoch automatický spájané a atraktívnym červeným farebným odtieňom Soul Red Crystal. Špeciálne lakovanie má však v Hirošime veľmi bohatú históriu. Moderný proces lakovania, ktorý Mazda nazýva Takuminuri je navrhnutý tak, aby obohacoval elegantné povrchy karosérie dizajnových vozidiel Kodo unikátnymi farbami.
Takuminuri je výsledkom dlhoročných skúseností s materiálmi a technikami lakovania. Progresívne farebné schémy je možné pozorovať už aj na prvých starších modeloch vozidiel Mazda. Mazda-Go Type GA („Zelený panel“), trojkolesové úžitkové vozidlo uvedené na trh v roku 1938, dostalo názov podľa zelenej palubnej dosky – mladistvého nádychu v inak konzervatívnom segmente úžitkových vozidiel.
Prvý sériovo vyrábaný osobný automobil spoločnosti, Mazda R360, bol uvedený na trh v roku 1960 v palete osviežujúcich farieb, vrátane mätovej zelenej, nebeskej modrej a žiarivo červenej, čím sa jasne odlíšil od prevažne bielej konkurencie. Napriek tomu, že išlo o cenovo dostupné mikroauto, ponúkalo sa dokonca v dvojfarebných povrchových úpravách. Kombinácie ako biela karoséria s bordovou strechou poskytli svieži nádych rozkošnému štvormiestnemu kupé a zároveň podčiarkli zameranie spoločnosti Mazda na nekonvenčné tvary a na vodiča orientované technické spracovanie. A tento trend pokračuje aj v súčasnosti. Model R360 sa stal okamžitým hitom, ktorý v roku 1960 podchytil takmer dve tretiny daného segmentu na japonskom trhu a vyplnil sny o vlastníctve automobilu desiatkam tisíc ľudí.
Priekopníci určovania farebných trendov
Keď Mazda v 60. rokoch minulého storočia rozšírila svoj modelový rad, ponúkala exkluzívne metalizované povrchové úpravy aj na kompaktných a stredne veľkých modeloch. Napríklad Mazdu Luce (1966-73) bolo možné objednať v zlatej alebo striebornej – farbách asociovaných s luxusom a rýchlosťou – zvýrazňujúcich športový a elegantný zovňajšok navrhnutý nikým iným než novou legendou Giorgettom Giugiarom. Luce bol jedným z prvých medzinárodne žiadaných automobilov z Japonska.
Naproti tomu Mazda Cosmo Sport/110S prišla v roku 1967 na trh v čisto bielej farbe, ktorá bola vybraná nielen preto, aby zvýraznila dizajn superšportového automobilu v ére dobýjania vesmíru, ale tiež preto, že to bola oficiálna farba japonského pretekárskeho tímu motoristického športu FIA. Prvý sériový automobil Mazda s wankelovým (rotačným) motorom, model Cosmo Sport/110S, čoskoro preukázal svoje schopnosti a spoľahlivosť na trati aj reálne, keď nečakane skončil štvrtý vo svojich úvodných pretekoch, Marathon de la Route 1968, náročnom podujatí známom aj ako 84 hodín Nürburgringu.
V 60. rokoch 20. storočia sa začali pomerne skoro používať alkydové živicové laky a nové sušiace komory. To spoločnosti Mazda umožnilo vytvárať odolné povrchové úpravy a zároveň sa zabránilo vzniku nežiaduceho efektu kriedovania a s ním spojenej strate povrchového lesku, čo bolo v tých časoch rozsiahlym problémom. V 70. rokoch bola spoločnosť Mazda tiež jedným z priekopníkov katodického nanášania povrchovej vrstvy (známe tiež ako katodické ponorné lakovanie). Táto metóda využíva elektrický náboj v laku na zvýšenie pokrytia a podporu rovnomerného rozloženia na účinnejšiu ochranu voči korózii, najmä v dutinách karosérie.
Pastva pre oči
Nádherná éra začala v roku 1977 prvou generáciou modelu Mazda 323, ktorý kombinoval výzor európskeho hatchbacku s paletou výrazných farieb, akými sú zelená Muscat Green, modrá Impulse Blue, červená Grand Prix Red a strieborná metalíza Sunbeam Silver Metallic. Mazda 323, oživujúca vozovky v celej Európe, bola jedným z najpopulárnejších importných vozidiel v regiónoch.
Skvelé a nesporné vyvrcholenie pestrofarebného obdobia spoločnosti Mazda sa udialo v roku 1991, keď vozidlo č. 55, zeleno-oranžovú Mazdu 787B, odmávali v cieli v uvedenom roku víťaznou šachovnicovou vlajkou na podujatí 24 hodín Le Mans. Efektná povrchová úprava a charakteristický rev 710 koní wankelovho motora 26B so štyrmi rotačnými piestami budú navždy spojené s prvým víťazstvom ázijského výrobcu na významnom podujatí a zatiaľ aj jediným víťazstvom automobilu bez klasického valcového motora. Mazda MX-5 „Le Mans“, limitovaná edícia z roku 2011 pripomínajúca si 20. výročie pretekov, sa nahodila do odevu charakteristického pre legendárny model 787B. Je to tiež jedna z mála verzií MX-5 s turbodúchadlom.
Z hľadiska živých odtieňov predstavila Mazda MX-5 za posledné tri desaťročia množstvo nových farieb. Bola charakteristická širokou škálou povrchových úprav. Aby sme uviedli aspoň niektoré, sú to farby od štandardov športových vozidiel, akými sú červená Classic Red a britská pretekárska zelená British Racing Green, až po nápaditejšie farby špeciálnej edície, akými sú pretekárska žltá Sunburst Yellow (1995), zelená Spirited Green (Karai, 2011) a pretekárska oranžová Racing Orange (30. výročie v roku 2019). Paleta voliteľných farieb vyvolávajúcich emócie nepochybne pomohla akcelerovať rast ikony značky Mazda a dominovať jej na globálnom trhu športových vozidiel typu roadster.
Aj keď povrchová úprava karosérie predstavuje iba niekoľko tisíc gramov z celkovej hmotnosti vozidla, zostáva jednou z najkomplikovanejších fáz výroby automobilov v súčasnosti. To vysvetľuje nadšenie spoločnosti Mazda pre farby, a z tohto dôvodu automobilka vynašla techniku Takuminuri, ktorej názov spája japonské výrazy pre „majstra remesla“ (Takumi) a „lakovanie (maľovanie)“ (Nuri). Inovatívny proces umožňuje spoločnosti Mazda hromadnú produkciu povrchových úprav javiacich sa ako ručne nanášaných, a to naučením (naprogramovaním) lakovacích robotov napodobňovať techniky špecialistov.
Obohatenie dynamiky svetla
Na rozdiel od bežných dvojvrstvových povrchových úprav s farebnou základnou vrstvou a čírym lakom, metalizované farby spoločnosti Mazda využívajú trojvrstvový systém obsahujúci reflexnú vrstvu a priehľadnú vrstvu pod finálnym čírym lakom. Cieľom je obohatiť hĺbku a sýtosť farieb laku, prehĺbiť plynulosť a živosť dizajnu Kodo zvýraznením súhry svetla a tieňov. Výsledkom je, že sa povrchy javia v pohybe, aj keď vozidlo stojí.
Spoločnosť Mazda je fascinovaná najmä červenou farbou a prístupom Takuminuri – prvýkrát použitým v roku 2012 pri uvedení červenej farby Soul Red – a tento prístup prešiel neustálym zdokonaľovaním ako súčasť snahy spoločnosti Mazda vytvoriť najhlbšiu a najkrajšiu červenú farbu na svete. Snáď žiadna červená farba ani zďaleka nevyžaruje toľko emócii ako červená Soul Red Crystal, ktorá je dostupná na všetkých súčasných modeloch automobilky. Každá z troch vrstiev tejto povrchovej úpravy plní inú funkciu. Mazda v základnej vrstve využíva dva druhy hliníkových vrstvičiek: svetlé vrstvičky na odrážanie svetla a tiež vrstvičky pohlcujúce svetlo, kým priehľadná farebná vrstva nad základnou vrstvou obsahuje intenzívne sýto farebné červené pigmenty. Svetlo preniká cez číru vrstvu a vrstvy červeného pigmentu až k hliníkovým vrstvičkám v základnej vrstve. Reflexné vrstvičky podsvetľujú povrch hlbokou a intenzívnou červenou farbou, ktorá akoby žiarila zvnútra, na rozdiel od zatienených povrchov absorbovaného svetla, ktoré pôsobia načierno.
Ak spomíname červenú, treba tiež pripomenúť, že spoločnosť tento rok oživuje bielo-bordový dvojfarebný vzhľad Mazdy R360 na modeloch špeciálnej edície pripomínajúcich storočnicu automobilky. Väčšina súčasných modelov symbolizujúcich elegantný zážitok z jazdy v dvoch odlišných balíkoch bude ponúkaná s čisto bielym zovňajškom a bordovým interiérom, kým limitovaná edícia MX-5 a nová Mazda MX-30 dostanú tiež bordové strechy. S takouto inšpiráciou z minulosti dokážu lakovací dizajnéri spoločnosti Mazda úspešne napredovať k úchvatným povrchovým úpravám budúcnosti.
Zdroj: Mazda