Nissan Qashqai patrí už od svojho narodenia medzi najžiadanejšie crossovery a SUV. Jeho najnovšiu verziu sme podrobili redakčnému testu. Dôvodom je, že Qashqai prednedávnom dostal niekoľko zásadných inovácii. Určitým paradoxom je, že za tieto vylepšenia môžeme ďakovať najnovšej emisnej norme Euro 6d-Temp. Nissan z tohto dôvodu nasadil úplne novú benzínovú motorizáciu, ktorá v ponuke nahrádza obe doterajšie alternatívy. Nová je aj moderná automatická prevodovka. A aby toho nebolo málo, Japonci sa „pohrali“ tiež s funkciami multimediálneho systému.
Nový Nissan Qashqai, s novým benzínovým štvorvalcom DIG-T 160, ktorý je skombinovaný so 7 st. automatickou dvojspojkovou prevodovkou, a v špičkovej výbave Tekna+, nám na test zapožičala spoločnosť POINT a.s. Žilina – autorizovaný predajca vozidiel Nissan v žilinskom regióne.
Rýchle fakty:
- Populárny Qashqai patrí už dlhodobo medzi najžiadanejšie modely s logom Nissan.
- Vďaka facelift z roku 2017 pôsobí Qashqai stále sviežo a moderne.
- Aktuálne najdôležitejšou zmenou je príchod novej prepĺňanej motorizácie 1,33 DIG-T v dvoch výkonových variantoch. Výkonnejšia verzia (160 koní) v praxi funguje veľmi dobre a možno ju kombinovať aj s novým dvoj-spojkovým automatom.
- Svojimi jazdnými vlastnosťami pripomína Nissan Qashqai skôr kompaktné hatchbacky ako modely kategórie SUV.
- Benzínové verzie sú v ponuke výhradne s pohonom predných kolies. Pri preferencii pohonu 4×4 je následne nutné siahnuť po silnejšom turbodiesli.
Jedna z najväčších automobiliek z krajiny vychádzajúceho slnka vďaka vizionárskemu už viackrát predbehla dobu. Ako príklad môže poslúžiť elektrický Nissan Leaf. Japonci ho masovo predávali už v časoch, keď bola elektromobilita pre väčšinu ostatných výrobcov ešte len tabu. Za obdobný prípad možno považovať aj model Qashqai, ktorý sa po prvýkrát objavil už v roku 2006. Model s v tých časoch s veľmi krkolomným názvom, sa stal akýmsi priekopníkom v dnes tak populárnej kategórii crossoverov. Reč je o vozidlách s vyššou stavbou karosérie, ktoré ale nutne nepotrebujú pohon všetkých kolies.
Qashqai patrí už od svojho debutu medzi celosvetovo najžiadanejšie modely tejto kategórie. Zároveň ide aj o jeden z globálne najdôležitejších modelov značky Nissan. Aktuálna druhá generácia sa predáva od roku 2013. Nissan v roku 2017 doprial svojmu rodinnému striebru pomerne zásadný facelift. Dopyt zo strany samotných zákazníkov naviac ukázal jasnú preferenciu vyšších výbav. Na tento trend reaguje aj automobilka. Dnes si je preto možné nový Qashqai objednať aj u nás s mnohými luxusnými prvkami združenými v najvyššej výbave Tekna+.
Okrem 6 výbavových stupňov je Qashqai v ponuke s pohonom predných kolies, ako aj vo verzii 4×4. Ako už bolo naznačené v úvode, najzásadnejšie zmeny aktuálne zaznamenala technika ukrytá pod prednou kapotou. Pôvodne prepĺňané benzínové pohonné jednotky s objemom 1,2 a 1,6 litra, nahrádza úplne nová štvorvalcová motorizácia DIG-T s objemom 1,33 litra. Moderný motor samozrejme spĺňa momentálne najprísnejšiu emisnú normu Euro 6D-Temp a pochádza so spoločného vývoja aliancie Renault, Nissan, Mitsubishi s automobilkou Mercedes-Benz. Ďalšou zásadnú novinku predstavuje nová automatická dvojspojková prevodovka, ktorá nahrádza doteraz požívané CVT ústrojenstvo.
Nový Nissan Qashqai, v najdostupnejšej verzii využíva základnú verziu novej motorizácie, s označením DIG-T 140 (140 koní), skombinovanou so 6-st. manuálnou prevodovkou. V pripadne špičkovej verzii s označením DIG-T 160 (160 koní), možno okrem 6-st. manuálu, siahnuť už aj po novej 7-st. automatickej DCT prevodovke. Ponuku naftových verzii štartuje turbodiesel o objeme 1,5 litra s označením dCi 115 (115 koní). Aj v tomto prípade je okrem 6-st. manuálnej prevodovky k dispozícii 7-st. automat DCT. Poslednou možnosťou je následne turbodiesel s objemom 1,7 litra (dCi 150) s výkonom 150 koní, ktorý sa okrem 6-st. manuálnej prevodovky dá kombinovať aj s automatom CVT-XTRONIC. Práve táto motorizácia je ako jediná k dispozícii aj s pohonom 4×4.
Atraktívny dizajn úspešne odoláva zubu času
Spomenutý facelit z roku 2017, druhej generácii modelu Nissan Qashqai po vizuálnej stránke výrazne pomohol. Rodinne orientovaný crossover s logom Nissan pôsobí aj s odstupom viac ako roka stále sviežo a moderne. Na prvý pohľad sa ani veľmi nechce veriť, že máme dočinenie s modelom z krajiny vychádzajúceho slnka. Krivky a dizajnové línie pôsobia viac európsky ako ázijsky, za čo si Qashqai zaslúži pochvalu.
Prednej časti naďalej dominuje výrazná maska chladiča v štýle V-Motion. Oproti minulosti je tu o niečo decentnejšie zapracované fabrické logo, ktoré zakrýva techniku jazdných asistentov. Dynamiku modelu okrem športového nárazníka podčiarkujú predovšetkým predné svetlomety. V našom prípade disponovali podľa očakávania dobre fungujúcou full LED technológiou.
Bočná silueta s neprehliadnuteľným ochranným oplastovaním najviac zvýrazňuje charakter crossoveru a napovedá, že Qashqai sa rozhodne nezľakne ani nástrah ľahšieho terénu. Aktuálna modernizácia so sebou priniesla aj drobnosť v podobe nového dizajnu diskov kolies. V našom prípade mal testovaný exemplár obuté ešte zimné plášte na „neoriginálnych“ diskoch. Dizajn kolies pôsobí v tomto prípade preto tak trochu ako „päsť na oko“.
Zadnej časti dominujú veľkoryso navrhnuté svetlomety, s originálnym svetelným podpisom. Samozrejmosťou je aj v tomto prípade prítomnosť LED technológie. Športový akcent okrem decentného strešného spojlera zvýrazňuje tiež dvojfarebný nárazník „Neviditeľná“ koncovka výfukového systému je vyvedená v jeho spodnej časti. Zaujímavým prvkom nami testovaného kúsku bol celkom iste čierny „Pearl“ metalický odtieň, ktorý dodáva modelu Qashqai bezpochyby ešte viac elegancie.
Interiér s autentickou atmosférou
Podobne ako je tomu v prípade exteriéru, tak aj pri interiéri možno konštatovať, že modelu Qashqai facelift z roku 2017 citeľne prospel. Moderne koncipovaná palubná doska spolu s vnútornými výplňami predných dverí, predných pasažierov opticky obopína. Príjemný šoférsky pocit dotvára i masívna stredová konzola s optimálne umiestneným voličom automatickej prevodovky. Samostatnú kapitolu predstavuje športový trojramenný volant, ktorý padne ideálne do rúk.
Osobitnú pozornosť si zaslúžia aj predné sedačky. Pod celkovo príjemný a komfortný posed sa podpísal dostatočne nadimenzovaný sedák aj operadlo. Sympaticky pôsobí v tomto prípade i náznak bočného vedenia, ktoré dokáže telo pri dynamickejšej jazde slušne podržať. Chválime zvýšený dôraz na pocit kvality. Že si na ňom značka Nissan zakladá azda najlepšie odráža koža Nappa. Príplatkové kožené prevedenie sedačiek s trojrozmerným vzorom, pôsobí v tomto prípade hodnotnejšie i trvácnejšie, ako je tomu pri väčšine konkurentov!
Za silné stránky modelu Nissan Qashqai možno označiť ergonómiu s rozmiestnením ovládacích prvkov. Chválime predovšetkým intuitívny panel klimatizácie s prehľadnými hardwarovými tlačidlami. V podobne prehľadnom duchu sa nesie aj prístrojový panel. Štvoricu tradičných analógových ukazovateľov dopĺňa centrálny displej palubného počítača s veľmi peknou grafikou. Mínusom je aj naďalej abstrahujúci slovenský jazyk v menu palubného počítača.
Samostatnou kapitolou je následne centrálne rozhranie infotaimentu Nissan Connect so 7-st. dotykovým displejom. Pozitívom je, že v tomto prípade je už možné na komunikáciu využívať slovenčinu. Systém na jednej strane ponúka množstvo zaujímavých funkcií, no jeho grafické rozhranie nepatrí medzi najmodernejšie. Zamrzí i slabšie rozlíšenie displeja, resp. kamier slúžiacich na monitorovanie okolia vozidla. Na druhej strane treba dodať, že značka Nissan patrí v tomto smere medzi priekopníkov. V reálnej praxi a mestskej premávke je aj takýto kamerový náhľad častokrát nenahraditeľným pomocníkom. Vyslovene nás potešili nové možnosti konektivity. Tie patria spolu s novou technikou pod prednou kapotou, medzi hlavné „highlighty“ najnovšieho vydania tohto modelu.
Vítaným spestrením je vzájomná možnosť prepojenia vlastného mobilného zariadenia s navigačným systémom vo vozidle. Prostredníctvom aplikácie Door to Door Navigation si je možné už z pohodlia domova naplánovať trasu na konkrétne miesto a následne ju odoslať priamo do vozidla. Pri najbližšom spárovaní telefónu s multimediálnym rozhraním, sa preferovaný ciel trasy vyobrazí už v navigačnom rozhraní. Výhodou je Nissan takto kombinuje trasu dostupnú autom s alternatívou v podobe následného presunu pešo až k presne stanovenému cieľu. V praxi sme túto funkciu viackrát vyskúšali. Vo väčších mestách sa však na ňu vzhľadom na dočasné obmedzenia resp. zákazy, nemožno vždy 100% spoľahnúť. Preto odporúčame vždy paralelne sledovať aj momentálnu dopravnú situáciu.
Rodinný faktor okrem dostatočného množstva odkladacích priečinkov Qashqai ešte viac zvýrazňuje koncepciou v druhom rade. Silnou stránkou je konfigurácia s tzv. divadelným usporiadaním. Pasažieri v druhom rade majú sedačky uchytené o niečo vyššie, čím je zaručený až prekvapivo dobrý výhľad z vozidla aj z druhého radu. Nielen deti určite ocenia tiež “obrovskú” panoramatickú strechu. Za takto atraktívne riešenie by sme si v tomto prípade určite priplatili. Užitočným detailom sú aj doširoka sa otvárajúce dvere, uľahčuje prístup do druhého radu. Dostatok miesta tú majú nielen deti, ale aj dospeli. Problém v tomto smere nepredstavuje ani spomínaná panormatická strecha.
Na požiadavky rodiny má zacielené aj batožinový priestor. Jeho základný objem ponúka solídnych 410 litrov. Pochvalu si v tomto prípade zaslúži aj niekoľko jednoduchých ale zároveň užitočných riešení. Prostredníctvom dvojdielnej dvojitej podlahy si je možné kufor ľahko predeliť, čím sa zafixujú aj menšie predmety. Palec hore si zaslúži medzipodlaha. Do vzniknutého priestoru sa zmestí dokonca aj neforemné pevné plato! Pri konfigurácii so sklopenými zadnými sedadlami vzniká takmer ideálna rovina.
Testovaný exemplár sme mali k dispozícii v top výbave s označením Tekna. Tá disponuje napríklad. koženým interiérom, vyhrievaním predných sedadiel, vyhrievaným čelným sklom, jazdnými asistentmi kam patrí udržiavanie v jazdnom pruhu, tempomat, monitorovanie premávky za vozidlom, parkovací asistent, monitorovanie mŕtveho uhla či sledovanie bdelosti vodiča.
Nové pohonné ústrojenstvo v praxi funguje príkladne
Nissan Qashqai sa nám po stránke jazdných vlastnosti páčil už aj v minulosti, v dobe keď pod jeho prednou kapotou pracoval ešte prepĺňaný benzínový motor s objemom 1,2 litra. Veľké očakávania preto celkom logicky smerovali aj k novej pohonnej jednotke. A motorová novinka skutočne prekvapila. V nami testovanej výkonnejšej verzii (160 koní), už aj pomerne veľký Qashqai doslova „lieta“. Až prekvapivo presvedčivá dynamika rodinného crossoveru dokáže s veľkou pravdepodobnosťou uspokojiť aj nároky milovníkov dynamickej jazdy. Druhú a rovnako príjemnú stranu mince predstavuje akceptovateľná spotreba paliva. Výrobca pri novom modeli Nissan Qashqai už ponuka namerané hodnoty spotreby paliva podľa novej metodiky WLPT. V reálnej praxi vôbec nie je problémom dosiahnuť hodnoty, ktoré sľubuje automobilka. My sme počas testu dokonca dosiahli ešte o niečo lepší výsledný priemer ako uvádzajú prospekty!
Presvedčivo a suverénne funguje aj kombinácia agregátu 1,33 DIG-T 160 s novou automatickou prevodovkou. Dvojspojku DCT neváhame zaradiť medzi najlepšie prevodovky vo svojej kategórii. Okrem podvedome očakávaného „hladkého“ preraďovania jednotlivých prevodových stupňov, nás prekvapila aj bleskurýchla odozva na pokyny vodiča prostredníctvom plynového pedála. Eliminovaný je aj pocit, že sa v prevodovom ústrojenstve akoby „stráca“ určitá porcia deklarovaného výkonu resp. krútiaceho momentu. Aj v tomto smere by mohol Nissan Qashqai poslúžiť ako vzor pre niektorých konkurentov.
V neposlednom rade nemožno opomenúť komfort na palube doprevádzaný presvedčivo fungujúcim podvozkom. V prvom prípade kvituje veľmi dobre odhlučnenie kabíny od motorového priestoru. Zážitkom z dynamickej jazdy napomáha podvozok s nezávislým zavesením všetkých kolies. Nissan Qashqai aj preto svojim jazdným prejavom aj napriek vyššej stavbe karosérie, pripomína skôr kompaktný hatchback ako SUV, čo príde v konečnom dôsledku vhod nielen “šantení” v zákrutách.
A náš celkový dojem ?
Rodinne orientovaný Nissan Qashqai je vďaka novej benzínovej motorizácii doslova ako pokropený živou vodou. Nový motor je v kombinácii s automatickou prevodovkou, si za svoje služby zároveň nepýta ani prehnane veľa paliva. Na prvý pohľad vyššiu cenovku kompenzuje Nissan Qashqai skutočne bohatou výbavou s mnohými zaujímavými prvkami.
Autor a foto: Peter Hlačik
Testovací diár:
Model: Nissan Qashqai 1,33 DIG-T 160 DCT Tekna+
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: 4×2 (predný)
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 117/160
Krútiaci moment Nm: 270
Pohotovostná hmotnosť: 1315-1445 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 198
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,9 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 7,0-7,2 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,7 / 100 km
Pneumatiky: Continental Winter Contact
Akčná cena
Nissan Qashqai 1,33 DIG-T 160 DCT Tekna+ (testovaný model) od 32 070 €
Nissan Qashqai 1,33 DIG-T 140 Visia od 17 590 €
Klikni na konfigurátor Nissan Qashqai
Klady:
Nová motorizácia
Rodinný faktor a praktické riešenia
Pocit kvality
Zápory:
Absencia benzínovej motorizácie s pohonom 4×4
Rozlíšenie kamier systému sledovania okolia vozidla