Slnečné letné mesiace sú pre väčšinu z nás obdobím zážitkov a oddychu. Automobilový „zážitok“ sme si chceli dopriať aj v našej redakcii. Jasne daným atribútom k zážitkom spoza volantu je pre nás faktor zábavy. Zábavu v drvivej väčšine prípadov sľubuje pohon zadných kolies. K letu a slnečnému počasiu sa zároveň pýta aj „vietor vo vlasoch“. Jedným z automobilov, ktorý spĺňal naše požiadavky je legendárna Mazda MX-5.
Fotogaléria Mazda MX-5 a Subaru BRZ – autor: Filip Lehotský
V žilinskom zastúpení značky Mazda (ALTERIA MOTOR s.r.o.), nám ponúkli na test pomyselný vrchol modelového radu, teda model Mazda MX-5 RF (Retractable Fastback). Konkrétny kúsok disponoval elektricky ovládanou pevnou strechou a výkonným atmosférickým 2-litrom (2,0 Skyactiv-G184), v kombinácii so 6-st. automatickou prevodovkou.
Po zarezervovaní termínu testu malého roadstera, sme sa začali pohrávať s myslienkou dopriať si dvojnásobnú porciu radosti. A začali sme pátrať. Krajina pôvodu bola jasná. Japonsko…to je okrem značky Mazda aj Toyota, Nissan, Honda, Mitsubishi, Sukuki, Subaru, Lexus… Zároveň sme vedeli, že musí isť o „ľahký zábavný športiak“ so zadným pohonom. Týmto parametrom sa nám paleta vyvolených modelov značne zredukovala. Náhoda zariadila, že v tom istom termíne bol v Subaru (Avion spol. s r.o. Žilina), k dispozícii nový model BRZ. A toto coupé ideálne zapadalo do mozaiky našich plánov. Subbaru BRZ je zaujímavé aj z titulu, že tento model sa v uplynulých mesiacoch nenápadne vytratil z ponuky slovenského importéra tejto automobilky. Na trhoch v okolitých krajinách je možné Subaru BRZ s 2-litovým atmosférickým boxer motorom spolupracujúcim buď so 6-st. manuálnou prevodovkou, alebo 6-st. automatom možné stále bezproblémovo objednať.
Čo majú dvaja Japonci spoločné?
Značky Mazda a Subaru je možné v dnešnom čoraz viac globálnejšom svete automobilov považovať za odvážnych rebelov. Obaja výrobcovia sa zároveň neboja odvážne kráčať proti hlavnému prúdu. Hirošima sa pýši pokrokovo technologickým balíkom Skyactiv pochádzajúcim z vlastného vývoja. Okrem toho Mazda stále úspešne vzdoruje trendu downsizingu a do svojich modelov montuje vynikajúce atmosférické motory s adekvátnym objemom.
Subaru si mimoriadne zakladá na unikátom symetrickom pohone všetkých kolies, ktorý ale práve model BRZ paradoxne nemá. Medzi ďalšie cnosti automobilky s Plejádou v logu sa radia motory typu boxer a posadnutosť jazdnými vlastnosťami. K tomuto všetkému sa v poslednom období pridáva aj značný dôraz na bezpečnosť, reprezentovaný špičkovými jazdnými asistentmi združenými v balíku Eyesight.
Okrem autentických technológii spája obe automobilky bohatá minulosť v motoristickom športe. Pozitívom je, že Mazda ani Subaru na úspechy vo svete motoršportu nespomínajú už len s dávkou nostalgie. Naopak, z historického odkazu môžu ťažiť aj dnešní zákazníci oboch automobiliek. Športové DNA do bežnej premávky prenášajú práve modely ako je Mazda MX-5 a Subaru BRZ.
Ohrozený druh
Potencionálnym nepriateľom športových zážitkov je aktuálna doba. Nielen bruselskí úradníci presadzujú mnohokrát nezmyselné a nefungujúce legislatívne ekologické riešenia, ktoré s autami pre radosť už jednoducho nepočítajú. Skrytým nepriateľom sa stáva i prirodzený bezpečnostný vývoj, nástup elektromobility, či množstvo ďalších faktorov. Toto všetko má spolu s logickou snahou automobiliek o znižovanie výrobných nákladov za následok nepríjemný fakt. Z modelov ako je Mazda MX-5 či Subaru BRZ, sa žiaľ stáva veľmi ohrozený druh.
Ohliadnutie do histórie
Prvá Mazda MX-5 sa objavila už v roku 1989. V tých časoch šlo o japonský pokus o športový roadster podľa osvedčeného britského receptu. Zákazníci prijali tento model známy aj ako Miata veľmi dobre. Veľký záujem o roadster prekvapil aj samotnú automobilku. Dnes má Mazda v ponuke už 4 štvrtú generáciu legendárneho modelu s motorom vpredu a poháňanou zadnou nápravou. Zaujímavosťou je, že žiadny konkurenčný model z Veľkej Británie sa už dnešných čias nedožil. Technický základ modelu Mazda MX-5 aktuálne využíva aj taliansky FIAT resp. Abarth, pri modeloch 124 Spider. 30- výročie existencie modelu MX-5 si Mazda pripomína limitovanou edíciou 30th Anniversary so špeciálnym oranžovým farebným odtieňom a ďalšími autentickými doplnkami.
Model Subaru BRZ je tu s nami od roku 2012. A toto športové coupé so zadným pohonom sa v priebehu svojho životného cyklu postupom času stále vylepšuje a zdokonaľuje. Od počiatku šlo o spoločné dielo automobiliek Toyota a Subaru. Dvojičkou modelu BRZ je Toyota GT86. Zaujímavosťou je, že okrem motoru boxer, ktorý poskytlo Subaru, sa oba modely vyrábajú na výrobných linkách automobilky Subaru. Aj Subaru pritom myslí na špeciálne edície. Tou aktuálnou je limitovaná verzia Edition Spec.S. Pred časom sa už začalo horúčkovito špekulovať o pokračovateľovi tohto modelu. V kuloároch sa začali šíriť mnohé špekulácie o nástupnickej generácii s vyšším výkonom a podohne. Na oficiálne stanovisko zainteresovaných automobiliek o budúcnosti modelov BRZ a GT86 si ale budeme musieť ešte počkať.
Mazda MX-5 = Autenticky zážitok
Mazda MX-5 je už na prvý pohľad výrazne menším autom ako Subaru BRZ. Karosériu minimalistických rozmerov zdobí autentický dizajn. Ten nijako nemaskuje krajinu svojho pôvodu. MX-5 v nás svojimi líniami aj preto evokuje akési „roztomile autíčko“. Zvýraznené detaily, ako sú napríklad úzke predne svetlomety, mu ale zároveň dodávajú aj poriadne „nazlostený“ výraz. Pohľad pod prednú kapotu prezrádza posadnutosť optimálnym rozložením hmotnosti. Atmosférický benzínový 2-liter je v maximálnej možnej miere natlačený za prednou nápravou, takmer až v kabíne. Pri pohľade z profilu zaujme dlhá predná kapota, ako aj originálny zadný stĺpik verzie RF. Strecha sa obsluhuje plne elektricky a tento plne automaticky úkon je až prekvapivo rýchly. Zadná časť, s typickým retro prvkom v podobe dlhého prútu antény, prezentuje svaly ukryté pod prednou kapotou aj prostredníctvom dvojitého vyústeniu výfukového systému. Koncovky majú v tomto prípade skôr decentný priemer, čo sa ideálne hodí k celkovo minimalistickému konceptu modelu MX-5. Mazda určite dokáže potešiť aj svojim prirodzeným zvukovým prejavom. Pri otvorenej streche je k dispozícii typickú karosériu typu Targa. Strecha pritom nijako neobmedzuje batožinový priestor. Samotná jazda so spustenou strechou je príjemná približne do rýchlosti 100 km/h. Objem kufra s kapacitou 127 litrov by sme mohli definovať ako dostatočný na krátku dovolenku pre dvojicu pasažierov.
Model MX-5 vo všeobecnosti núti svojich majiteľov myslieť minimalisticky. V prípade jej užívania sa veľmi rýchlo odnaučíte brať si so sebou na palubu nepotrebné zbytočnosti. Tie tu jednoducho nie je kam uskladniť. Priestor pre smartphone dopĺňa miniatúrna uzatvárateľná schránka na stredovom tuneli. O niečo viac veci sa zmestí ešte do uzamykateľnej schránky medzi zadnými sedačkami.
Mazda MX-5 dokáže očariť zmysly vodiča už pred prvým spustením motora. Tento roadster si posádka skôr „obúva“, ako do neho nastupuje. Športovú stránku zvýrazňuje posed. V MX-5 sa tu sedí ešte citeľne nižšie ako je tomu v Subaru BRZ. Vodič je vozidlom dokonale obopnutý, čo nám pripomenulo motto automobilky Jinba ittai – kôň a jazdec. Prílišné obavy v tomto smere nemusia mať ani tí vyšší z nás. Do MX-5 sa prekvapivo pohodlne osadil aj kolega s výškou viac ako 185 cm, ktorý zároveň výstižne prirovnal zážitok spojený s precítením jazdy v MX-5, takmer až k motocyklu či štvorkolke. Rozmiestnenie prístrojom a ovládacích prvkom je mimoriadne príkladne. Krásnym analógovým budíkom ako zo starej školy dominuje centrálny otáčkomer. Maximálne po ruke je aj klasická mechanická parkovacia brzda, ktorá väčšine vodičov privodí úsmev na tvári. Testovaná výbava Revolution rozmaznáva svoju posádku i celkovým pohodlím. Okrem základných jazdných asistentov je v tomto prípade na palube prítomné aj vynikajúce audio Bose, bezkľučový prístup a štartovanie, zadné parkovacie senzory, adaptívne LED svetlomety a mnoho iného.
Hodnotenie zážihov z jazdy sa začína už naštartovaním motora. Atmosféricky 2-liter dá o sebe vedieť nielen zvukom ale aj „športovými“ vibráciami. Deklarovaný výkon 184 koní je v porovnaní so Subaru o niečo menší. Chýbajúce kone ale Mazda doháňa približne o 200 kg nižšou hmotnosťou. Doslova mušia váha je pri jazde v malom roadsteri citeľná za každých okolnosti. Mazda MX-5 chce byť zároveň automobilom pre všetkých. Toto okrem dvoch typov karosérie s pevnou alebo plátennou strechou deklaruje aj ponuka motorov a prevodoviek. Pri oboch karosériách si je možné zvoliť buď 6-st. manuál ako automat s rovnakým počtom stupňov. Našou voľbou by v tomto prípade bola s určitosťou manuálna prevodovka. Na druhej stráne máme pochopenie aj pre zástancov automatu. Práve samočinná prevodovka klasickej konštrukcie činí z MX-5 model dvoch tvárí. Pri bežnej jazde a našich prvých kilometroch sme prvoplánovo zažili dokonca mierne rozčarovanie. V základnom režime sa totiž MX-5 snaží byť „obyčajným“ autom vhodným do mesta či pri posúvaní sa v kolónach. Prevodovka v tomto prípade preraďuje v smere nahor skôr rozvážne a racionálne s prihliadnutím na spotrebu paliva. Pedál akcelerátora zároveň reaguje na pokyny vodiča s určitým oneskorením. Aj toto má pravdepodobne dopad na šetrenie drahocenného paliva. Úplne iný svet ale rázom nastáva pri aktivovanom režime Sport.
V tomto prípade sa výrazne zlepší odozva na plyn a prevodovka je zároveň ochotná točiť atmosférický 2-liter z radu Skyactiv prakticky až do červeného poľa otáčkomera! Práve v hornej tretine otáčkomera sa naplno prejavil postupne gradujúci výkon. Mazda nás opäť nesklamala a v režime Sport sa dostavil sa autentický zážitok, ktorý vyvoláva úsmev na tvári. K tomuto všetkému treba pripočítať aj dokonalé strmé riadenie a podvozok, ktorý posádke dokáže dokonale a autenticky sprostredkúva spätnú väzbu od povrchu po ktorom MX-5 aktuálne prechádza. Výkon 184 koní je z nášho pohľadu skutočne adekvátny a plne postačujúci. Ozdobou modelu Mazda MX-5 bola vždy i ľahká ovládateľnosť spojená s ochotou driftovať. V tomto smere sa našťastie nezmenila ani najnovšia verzia testovaného modelu. S vypnutým ESP si je možné pri troche cviku užiť aj jazdu bokom a to dokonca aj pri verzii s automatickou prevodovkou, bravo Mazda!
Subaru BRZ = Emócie na prvom mieste
Subaru BRZ je v porovnaní s MX-5 už na pohľad o niečo väčším autom. Dizajn možno označiť ako viac prepracovaný a zameraný na detaily. Vo všeobecnosti sú pri BRZ o niečo viac zvýraznené športové prvky. Špeciálna edicia Spec.S podčiarkuje dynamický pocit špeciálnym lakovaním, či 17 palcovými kolesami. Predná časť púta pozornosť vyslovene športovým a členitým nárazníkom. Aj v tomto prípade je zaujímavý pohľad pod prednú kapotu. Motor síce nie až tak natlačený do priestoru pre posádku ako je tomu pri MX-5. Na druhej strane sa tu jasne prejavuje nižšie ťažisko dosiahnuté vďaka konštrukcii typu boxer. Aj napriek nízkej stavbe vozidla je agregát v BRZ doslova utopený pod úrovňou prednej kapoty. Bočná silueta v tomto prípade evokuje typickú zadokolku. Dominantné sú tu rozšírené prahy, či svalnatý zadok. Asi najviac nás pri Subaru upútala jeho zadná časť. Fabrický tuning v podobe malého krídla na veku batožinového priestoru by sme v princípe dokázali aj oželieť. Každé športové srdce ale musí zaplesať pri pohľade na mohutný zadný nárazník s naznačeným difúzorom. Jeho jasnou dominantou sú dve výrazné koncovky výfukov po oboch stranách. Vďaka tomuto detailu má v disciplíne zvuk BRZ jasne navrch.
Ak to mierne preženieme, tak potom model s logom Subaru možno považovať za rodinnejšie orientovaný automobil. Batožinový priestor v tomto prípade zhltne „až“ 243 litrov. Subaru ponúka aj viac odkladacích priestorov v kabíne. Vďaka dlhšej karosérii dokonca disponuje interiérom s prevedením 2+2. Druhý rad bude ale najčastejšie využívaný len ako dodatočný batožinový priestor. Vzhľadom na tunajšie priestorové pomery ako aj prístup sa tu ako tak pohodlne dokážu odviesť len deti, alebo prípadne osoby nízkeho vzrastu.
V porovnaní s MX-5 ponúka BRZ na mieste vodiča o niečo civilnejšiu atmosféru. Zároveň sa ale aj v Subaru sedí stále veľmi športovo. Posed za volantom je v tomto prípade o niečo vyšší a pohodlnejší. Interiér BRZ celkovo v priamom porovnaní s MX-5 pôsobí vyslovene vzdušným dojmom. Subaru má navrch v disciplíne sedačky. V tomto prípade ide o športovejší ekvivalent s výraznejším bočným vedením, ako ponúka Mazda v základe. Sedačky zároveň veľmi dobre fixujú telo. Interiér svojou koncepciou a stvárnením rovnako útočí na zmysly a emócie vodiča. Aj v tomto prípade sú k dispozícii analógové budíky s dominantným otáčkomerom v strede. Po materiálovej stránke resp. pri hodnotení precíznosti dielenského opracovania je cítiť, že Subaru BRZ je o niečo starším model ako najnovšia Mazda MX-5. Nadšenci šoférovania podobne ako pri modeli Mazda aj v tomto prípade ocenia klasickú mechanickú parkovaciu brzdu. V optimálnej pozícii sa nachádza páka manuálnej prevodovky. Jej ozdobou je taktiež veľmi presná kulisa. Za dané peniaze sa veľmi bohatou výbavou môže pochváliť aj Subaru. I v tomto prípade je k dispozícii automatická 2-zonová klimatizácia, bezkľučový prístup a štartovanie, LED hlavné svetlomety, kožené čalúnenie a mnoho iného.
Subaru BRZ je k dispozícii výhradne jedinou motorizáciou. Ide o atmosférický 2-liter typu boxer o výkone 200 koní. Vyšší výkon v porovnaní s MX-5 ale v tomto prípade padol za obeť o niečo vyššej hmotnosti. Aj preto sú vo finále dynamické parametre oboch automobilov veľmi vyrovnané. Aj Subaru má hľadáčiku nefalšovanú radosť a emócie zo šoférovania. Potešenie z vysokootáčkového atmosférického motora je v tomto prípade dokreslené podmanivou zvukovou farbičkou. Pri pohľade do aktuálneho cenníka značky Subaru na Slovensku v ňom už nejaký čas nefiguruje žiadny model s manuálnou prevodovkou. Toto je z nášho pohľadu veľká škoda! Subaru s manuálom žije aj naďalej aspoň v podobe modelu BRZ. Pre úplnosť ale dodajme, že podobne ako Mazda MX-5, môže mať aj Subaru BRZ na palube samočinnú automatickú prevodovku so 6-stupňami. Našou voľbou by ale aj v tomto prípade bola skvelá mechanika so 6-stupňami. Práve veľmi presná kulisa s prijemne krátkymi dráhami chodu a adekvátnym odporom pri radení je z nášho pohľadu jednou z najväčších ozdôb testovaného modelu. Zároveň ide pravdepodobne o jednu z najlepších manuálnych prevodoviek a akou sme sa pri našej práci doteraz stretli. Čaru práce so spojkovým pedálom, „Made in Subaru“ nakoniec na všeobecné prekvapenie naplno podľahol aj kolega, ktorý je v bežnom živote inak tvrdým a zarytým zástancom samočinných prevodoviek.
Subaru BRZ prišlo do nášho testu prakticky s rovnako presným riadením ako má Mazda MX-5. Veľmi podobne je na tom aj možnosť citlivého dávkovania brzdného účinku či celkové naladenie podvozka. Podvozok Subaru je svojim naladením v sumári ale predsa len o niečo menej ortodoxným. Tým sa z BRZ stáva o niečo pohodlnejší automobil akceptovateľnejší aj na cestách s horším povrchom, o ktoré na Slovensku rozhodne nemáme núdzu. V neposlednom rade spomenieme, že ani BRZ nás nesklamalo pri pokusoch o jazdu bokom. Kľúčom k zábave je aj v tomto prípade vypnutá stabilizácia. Okrem funkcie s vypnutým ESP ale Subaru disponuje aj akýmsi jazdným režimom Track, s elektronikou prispôsobenou na jazdu po okruhu.
Finálne resumé
Naše konečné hodnotenie nemôžeme začať inak ako konštatovaním, že oba automobily sú si vzájomne veľmi podobne ale zároveň sú aj diametrálne odlišné. Spomínaná podobnosť pritom nekonči v zmysle pri rovnakej krajine pôvodu alebo pri rovnakej konštrukcii s poháňanej zadnou nápravou. Hlavná podobnosť oboch modelov spočíva v tomto, že dnes ako jedny z mála moderných automobilov dokážu svojmu majiteľovi poskytnúť obrovskú porciu zážitkov z poza volantu. Toto všetko má ich majiteľ k dispozícii za relatívne normálne a akceptovateľné peniaze. A v tomto smere sa pre japonských športovcov hľadá adekvátna konkurencia len veľmi ťažko. Pritom s určitou dávkou fantázie sa v obidvoch prípadoch dá hovoriť aj o automobiloch vhodných na každodenné používanie. Jednoznačný víťaz v našom teste neexistuje. Každý z model má skrátka svoje typické špecifiká pre ktoré si ho zamilujete.
Mazda MX-5 sa ukázala ako o niečo živelnejší automobil. Za jej volantom je možné ostrú jazdu celkovo o niečo viac precítiť. V kritických situáciách je zároveň o niečo lepšie ovládateľná a predvídavejšia ako Subaru. Napriek citeľne menšiemu praktickému využitiu prichádza Mazda s frajerinkou na nezaplatenie v štýle karosérie hore bez.
Subaru BRZ sa v našom teste ukázalo ako praktickejšia voľba. Kúzlo obrovských emócii tohto modelu je na rozdiel od komplexnej MX-5, ukryté v precíznejších detailoch. Okrem úžasného zvukového prejavu tu patrí napríklad aj dokonale mechanický pocit z kulisy športovej manuálnej prevodovky. Subaru BRZ sa zároveň javí ako vhodnejšie náradie vhodné na pravidelne sa opakujúcej jazdy v plnom nasadení, napríklad na pretekárskom okruhu.
V obidvoch prípadoch zároveň platí, že tu rozhodne nejde o autá skonštruované na jazdu v priamke. Sofistikovaní Japonci sú tu skôr pre tých ktorí obľubujú technickú jazdu a chcú sa v nej ďalej zdokonaľovať. Práve na úzkych tratiach plných zákrut dokážu bezpochyby obe vozidlá zahanbiť aj mnohé oveľa výkonnejšie automobily.
Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Mazda MX-5 RF 2,0 Skyactiv G-184 Revolution
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: zadný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 135/184
Krútiaci moment Nm: 205
Pohotovostná hmotnosť: 1155 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 199
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,9 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,9 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 8,81 na 100 km
Pneumatiky: Bridgestone Potenza
Verzia/ cena
Mazda MX-5 RF 2,0 Skyactiv G-184 Revolution (testovaný model) od 34 790€
Mazda MX-5 ST 1,5 Skyactiv G-132 Emotion (MT + plátenná str.) od 24 290 €
Model: Subaru BRZ 2,0i Edition Spec.S
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: zadný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 147/200
Krútiaci moment Nm: 205
Pohotovostná hmotnosť: 1310-1342 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 226
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,6 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 8,6 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 9,0 na 100 km
Pneumatiky: Michelin Pilot Sport
Verzia/cena * prepočet z CZK
Subaru BRZ 2,0i Edition Spec.S (testovaný model) od 33 670 €*
Subaru BRZ 2,0i Sport od 31 320 €*