Nissan, podobne ako drvivá väčšina konkurenčných značiek, už pred niekoľkými rokmi predstavil svoju európsku stratégiu postupnej elektrifikácie modelového portfólia. Aj napriek tomu, že vďaka modelu Leaf patrí k priekopníkom čisto batériového pohonu, tak táto automobilka ostáva stáť nohami na zemi. Okrem čisto elektrických modelov, ktoré aktuálne reprezentuje nová Ariya, budú významnú časť elektrifikovanej stratégie preto aj v najbližších rokoch reprezentovať aj sofistikované hybridy. Klasický hybrid je už dnes k dispozícií v malom SUV modeli Nissan Juke. Pokrokovejšiu technológiu reprezentuje hybrid E-Power. V našom priestore ju ako prvá ponúka nová generácia obľúbeného SUV. Úplne nový Nissan Qashqai e-Power rozšíril paletu pôvodných mild-hybridných zážihových motorizácií a my sme ho vďaka spolupráci so žilinským zastúpením značky Nissan otestovali medzi prvými na domácej pôde.
Nový Nissan Qashqai so sofistikovaným hybridnod e-Power, kde benzínová motorizácia plní výhrade funkciu generátora energie pre výkonný elektromotor, pohonom predných kolies a v druhej najvyššej výbave Tekna, nám na test zapožičala spoločnosť Nissan POINT a.s. Žilina.
Rýchle fakty:
- Koncepčne pokrokový Nissan Qashqai v roku 2006 objavil segment, dnes tak populárnych kompaktných SUV, ktoré sú prioritne určené na spevnené komunikácie. Japonci tu skĺbili jazdné vlastnosti klasických kompaktov s robustnosťou karosériou a vyššou svetlosťou podvozka.
- V úspešnom recepte dvoch predchádzajúcich generácií aktuálne pokračuje Nissan Qashqai s poradovým číslom tri. Za revolúciu tu okrem mnohých technologických inovácií možno celkom jednoznačne označiť príchod unikátneho hybridu e-Power.
- Dizajn nového modelu Qashqai si na jednej strane ctí odkaz svojich predchodcov, no zároveň ponúka aj množstvom prepracovaných detailov a celkovo dynamickým nádychom.
- Luxusnejším a citeľne priestrannejší interiér testovaného modelu ponúka dnes už čoraz zriedkavejší mix tradičných ovládacích prvkov a moderných digitálnych riešení.
- Všeobecne precízne jazdné vlastnosti si podľa očakávania osvojila aj príjemne energická hybridná novinka. Kultivovanú technológiu e-Power možno koncepčne označiť aj ako elektromobil, ktorý netreba zdĺhavo nabíjať. O dostatočnú zásobu elektrickej energie sa vždy postará generátor v podobe benzínovej motorizácie.
Fotogaléria Nissan Qashqai e-Power
Automobilka Nissan má s výrobou automobilov s vyššou svetlosťou podvozka z historického hľadiska veľmi bohaté skúsenosti. Obľúbené offroady určené aj do náročných podmienok v roku 2006 vystriedalo, resp. doplnilo konštrukčne moderné SUV kompaktnej veľkosti s názvom Qashqai. Hlavnou prednosťou dobovej novinky boli benefity SUV konceptu skombinované s jazdnými vlastnosťami klasických hatchbackov. V Európe sa z modelu Qashqai stal pomerne rýchlo najpredávanejší automobil z krajiny vychádzajúceho slnka. Na úspech pôvodného modelu plynule nadviazala aj druhá generácia z roku 2013.
Začiatkom minulého roka sme oficiálne spoznali aktuálnu tretiu generáciu. Nissan si dal aj na novom modeli Qashqai opäť mimoriadne záležať. Novinka postavená na modernej platforme CMF-C vznikala, takpovediac, na čistom hárku papiera a môže sa pochváliť pestrým spektrom moderných technológií a vyspelých asistenčných systémov. Okrem nižšej hmotnosti sa vyznačuje citeľne vyššou tuhosťou karosérie a excelentnou bezpečnosťou, čo potvrdili aj testy rešpektovanej organizácie Euro NCAP.
S odmyslením si náročného konkurenčného boja sa nový Qashqai musí vyrovnať aj s čoraz prísnejšou európskou emisnou politikou. Paleta pohonných jednotiek preto pozostáva výhradne s elektrifikovaných zážihových motorizácií. Základ reprezentuje mild-hybridný 4-valec 1,3 DIG-T s výkonom 140 koní, dostupný výhradne výhradne so 6-st. manuálom a pohonom predných kolies. Identická pohonná jednotka 1,3 DIG-T je v silnejšej verzii vyladená na výkon 158 koní. Manuálnu prevodovku a pohon prednej nápravy tu dopĺňa nový CVT automat X-Tronic. Ten je okrem pohonu predných kolies dostupný aj vo verzii s pohonom 4×4.
Výkonovú špičku zastrešuje motorová novinka v podobe hybridu Qashqai e-Power, s výkonom až 190 koní. Aj keď ide o európsky debut rovnomennej technológie, tak Nissan ju na domácom trhu vďaka obľúbenému modelu Note, využíva a postupne inovuje už od roku 2017. Unikátny hybrid v prípade testovaného modelu pozostáva z prepĺňaného benzínového 3-valca o objeme 1,5 litra. Ten nie je priamo spojený s poháňanými kolesami na prednej náprave. Úlohou spaľovacej motorizácie je výhradne generovanie elektrickej energie! O pohon vozidla sa za každých okolností stará výkonný elektromotor (190 koní), ktorý čerpá elektrickú energiu z kompaktnej li-on batérie s kapacitou 1,97 kWh, situovanej pod prednými sedadlami. Svojim konceptom má aj preto technológia e-Power principiálne bližšie k elektromobilom, ako ku klasickým hybridom.
Sebavedome SUV
Tretia generácia Nissan Qashqai si z hľadiska dizajnu zvolila cestu atraktívneho kompromisu. Automobilka mu dopriala klasickú SUV siluetu, ktorá celkom jednoznačne symbolicky odkazuje na rovnomenných predchodcov. Moderný a sebavedomý nádych tu na druhej strane pripomína pestré spektrum pútavých optických detailov. Úplne nová verzia e-Power sa od svojich koncepčne starších súrodencov vizuálne odlišuje prakticky len vďaka rovnomenným štítkom.
Predná časť s tradičnou siluetou masky V-Motion s dynamickým výpletom už z diaľky pripomína, že ide o model s logom Nissan. Pozornému oku pri testovanom modelu neunikne nové fabrické logo, ktoré dostal každý Qashqai v rámci obmeny modelových rokov. Najvýraznejším dizajnovým prvkom predných partií sú celkom jednoznačne efektne úzke svetlomety šípovitého tvaru. Originálny podpis denného svietenia dopĺňa výkonná adaptívna full LED technológia s presvedčivým svetelným účinkom a veľmi dobre fungujúcim tieňovaním. Celkovo dynamický nádych predných partií ešte viac násobí nárazník s funkčnými postrannými prieduchmi a ochranným oplastovaním spodnej časti.
Emócie z atletických línií vyžarujú rovnako z bočného profilu testovanému modelu. Nový Qashqai v tomto priestore zaujme postupne sa zužujúcou líniou bočného presklenia skombinovanou s konceptom plávajúcej strechy. Daný optický efekt okrem tvaru koncového stĺpika ešte viac umocňuje príplatkové dvojfarebné lakovanie s kontrastne čiernou strechou a karosériou v bielej Pearl perleti. Príslušnosť k SUV segmentu okrem vyššej stavby podčiarkuje užitočné ochranné oplastovanie spodných partií. Z na prvý pohľad nenápadných detailov dávam palec hore minimalistickému označeniu modelu, viditeľné na bočných profiloch predného nárazníka. Pokrokový hybrid v útrobách pripomína štítok v spodnej časti predných dverí. Zážitok z dizajnu pri druhej najvyššej výbave Tekna umocňujú aj štandardne dodávané 19-palcové disky kolies. Pri skúšanom exemplári ich reálne nahradilo sezónne obutie s o palec nižším rozmerom kolies.
Športový akcent vyžaruje aj so zadných partií. Na originálne koncové svetlá s full LED technológiou prirodzene nadväzuje napríklad decentný strešný spojler. SUV koncept, naopak, pripomína masívny zadný nárazník v dvojfarebnom prevedení. V jeho spodnej časti je zamaskovaná na prvý pohľad „neviditeľná“ výfuková koncovka spaľovacieho motora. Na modernú hybridnú technológiu e-Power aj tomto priestore upozorňuje rovnomenný štítok.
Prakticky navrhnutý interiér
Dôraz na evolúciu a postupné dobrusovanie detailov je pri novom modeli Nissan Qashqai celkom jednoznačne cítiť aj z jeho interiéru. Koncepcia kabíny, vrátane architektúry palubnej dosky, ponúka vyvážený a zaujímavý mix ergonomických klasických riešení s prvkami automobilovej moderny. Citeľný progres zaznamenal testovaný model pri kvalitatívnej stránke. Precíznemu dielenskému opracovaniu pri výbave Tekna sekundujú početné na dotyk príjemné povrchy.
Obmena modelových rokov so sebou okrem nového loga priniesla aj niekoľko zásadných zmien v interiéri. S odmyslením si dizajnovej zmeny kľúčika od vozidla je ich hlavným nositeľom nový modul palubného infotainmentu, s ešte väčšou a dizajnovo modernejšou dotykovou obrazovkou vystúpenou do priestoru.
Automobilovú modernu reprezentuje aj plne digitálny prístrojový panel, ktorý je v kombinácii s Head-up displejom už automatickou súčasťou testovanej konfigurácie. Jemnej a veľmi prehľadnej grafike, s dvoma dostupnými vyobrazovacími layoutmi, sekunduje pestré spektrum možností vyobrazovaných údajov. Motorizáciu e-Power v tomto kontexte obohatilo grafické vyobrazenie funkcie pohonu či štatistické údaje o spotrebe, resp. efektivite eco jazdy.
Vynovený infotainment s dotykovou obrazovkou o priemere 12,3 palca ponúka aj novú logiku ovládania. V porovnaní s predošlou evolúciou je toto riešenie nielen modernejšie, ale v mojich očiach aj výrazne intuitívnejšie. Domovské obrazovky si je možné prispôsobiť podľa osobných preferencií. Zachovaná tu zostala aj samostatná spodná lišta s otočným potenciometrom hlasitosti audia a vybranými tlačidlovými skratkami, kde nechýba ani možnosť pohotovej aktivácie kamerového náhľadu na okolie vozidla.
Nissan sa pru kamerovej technológii radí k priekopníkom. Dostupné vyobrazenie v novom modeli Qashqai v optike dnešnej doby, po kvalitatívnej stránke vyslovene nenadchne, no zároveň rozhodne ani neurazí. Limit rozlíšenia kamier je najviac citeľný pri zhoršených svetelných podmienkach. Nový infotainment okrem vstavanej navigácie a modernej mobilnej konektivity, ponúka aj množstvo online aplikácií naviazaných na aktiváciu osobného konta NissanConnect. V rámci dostupnej funkcionality by som v položkách menu uvítal aj samostatnú záložku monitorujúcu funkciu hybridu e-Power.
Aj napriek vyššie spomenutým moderným riešeniam si testovaný model zaslúži veľkú pochvalu za zachovanie klasického, a mojich očiach z funkčnej stránky, stále neprekonaného samostatného modulu klimatizácie, s dostatočne veľkými a prehľadnými tlačidlami. Vo všeobecnosti skvelej ergonómii sekunduje rovnako adekvátna ponuka odkladacích priečinkov.
Prednosťou novej generácie Nissan Qashqai je aj priestranný koncept interiéru. Z pozície vodiča dával palec hore dobrému výhľadu z vozidla. Prední pasažieri okrem logicky vyššieho posedu ocenia aj dostatočne nadimenzované predné sedačky s náznakom bočného vedenia. Testovaný exemplár disponoval príjemne pohodlným koženo-látkovým čalúnením.
Veľkorysé priestorové podmienky ponúka aj druhý rad. Prístup sem, vrátane potencionálnej inštalácie detských sedačiek, výrazne uľahčujú zadné dvere otvárajúce sa prakticky až do pravého uhla. Aj najnovší Qashqai ponúka tzv. divadelný koncept sedenia, s vyšším ukotvením zadnej lavice, a tým pádom lepším výhľadom. Ten v prípade dvoch najvyšších výbav ešte viac vyšperkovala veľká panoramatická strecha. Vzadu sa adekvátne podohne odvezie aj dvojica urastenejších dospelých. Z hľadiska maximálneho jazdného komfortu má posádka aj v tomto priestore k dispozícii dnes tak preferované zdrojové sloty.
Za príjemné prekvapenie novej motorizácie e-Power možno označiť aj praktickú stránku. So zástavbou hybridu sa tu počítalo už od začiatku. Batožinový priestor aj preto ponúka základnú kapacitu na úrovni až 479 litrov. Ide o identickú hodnotu akou disponujú mild-hybridní súrodenci s predným pohonom! Za užitočnú prednosť tu tradične považujem možnosť jednoduchého predelenia ložnej plochy. Pod dvojdielnu medzipodlahu sa zároveň zmestí aj pevné krycie plato. Maximálna prepravná kapacita v kombinácii s ideálne rovnou podlahou je k dispozícii pri zložených delených sedadlách v druhom rade. Veľkú pochvalu si okrem prítomnosti elektrického otvárania dverí batožinového priestoru nový hybrid zaslúži aj za prítomnosť dojazdovej rezervnej pneumatiky!
Nissan v prípade svojho najvýkonnejšieho modelu z rodiny nešetrí ani na výbave. Nový Qashqai e-Power už v druhej najvyššej výbave Tekna bez nutnosti doplácania disponuje prvkami ako full LED Matrix svetlomety, polokožené čalúnenie s elektrickým nastavením vodičovho sedadla, Head-up displej, ambientné podsvietenie, digitálny prístrojový panel, navigáciu, balík asistenčných systémov Pro Pilot, zahŕňajúci aj parkovací asistent či už spomínané elektronické otváranie dverí batožinového priestoru.
Energický hybrid
Najnovšia generácia Nissan Qashqai o svojich jazdných kvalitách presvedčila už v minulosti, konkrétne pri teste mild-hybridu s pohonom prednej nápravy, ako aj pri súrodencovi s pohonom všetkých štyroch kolies. Horúca novinka s motorizáciou e-Power k tradičným cnostiam pripája konštrukčne zaujímavý hybrid s garanciou vysokej efektivity práce spaľovacej motorizácie.
Ozdobou japonského modelu boli vždy precízne vyladené jazdné vlastnosti. Tie mali aj napriek SUV stavbe karosérie reálne veľmi blízko ku klasickým kompaktným hatchbackom. Kľúčom k suverénnej jazde je sofistikovaný podvozok. Nový e-Power dostal v porovnaní so služobne staršími súrodencami prepracované vyladenie tlmičov, resp. pruženia. Zaujímavosťou je konštrukcia zadnej nápravy. Tá pri vrcholnej verzii Tekna+ s 20-palcovými diskami vsádza na viacprvkové zavesenie.
Veľmi sebavedomo v praxi jazdil aj testovaný exemplár s jednoduchšou konštrukciou zadnej nápravy a zimnými pneumatikami. Okrem bezproblémovej schopnosti filtrácie bežných nerovností našich ciest zvláda Qashqai e-Power veľmi dobre aj temperamentnejší štýl jazdy. Inými slovami dynamická jazda po zakrútených okreskách mu rozhodne nie je proti srsti. Pod šoférske vyladenie sa aj napriek hybridnej zástavbe vo výraznej miere podpísala stále akceptovateľná pohotovostná hmotnosť. Hybridná novinka s pohotovostnou váhou cca 1,7 tony, je v porovnaní s konvenčnými súrodencami ťažšia o akceptovateľných cca 200 kg.
Za veľké šoférske prekvapenie považujem až nečakane pohotové rekcie modelu e-Power na prudké zmeny smeru jazdy. Prirodzená nedočkavosť sa v tomto prípade prihlási o slovo reálne neskôr, ako ju vodič podvedome očakáva. Aj keď na konci dňa nemá racionálna hybridná konfigurácia žiadne prehnané športové ambície, tak e-Power je zároveň aj najtemperamentnejším členom rodiny.
Vo výraznej miere sa pod to podpísala práve unikátna a zároveň energická konštrukcia e-Power, s výkonom 190 koní. Testovaný Qashqai zároveň nedisponuje klasickou prevodovkou. Vďaka konceptu pohonu, ktorý kopíruje elektromobily som bol veľmi spokojný s pohotovou a prakticky okamžitou odozvou plynového pedála. Platí to už aj pre východiskové nastavenie Normal. Ešte viac energickej jazdnej dynamiky spojenou aj s citeľnejšou rekuperáciou je k dispozícii v režime Sport.
V segmente kompaktných SUV si testovaný exemplár zaslúži pochvalu nielen za príkladné rozjazdy z miesta, ale aj za adekvátne pružné zrýchlenia. Vďaka nim nie je žiadnym problémom ani bezpečné predbiehanie na okreskách. Do koncepcie prioritne úsporného hybridu sa vo finále podľa očakávania najviac hodí Eco mód s benevolentnejšími reakciami.
Japonci si pri novinke dali mimoriadne záležať na celkovej kultivovanosti hybridu. Priestor pre posádku ponúka v tomto smere príkladne ticho. Akustická pohoda je tu reálne k dispozícii nielen v meste, ale aj pri vyššom rýchlostnom tempe! O potlačenie rušivých tónov sa okrem izolačných vrstiev stará aj sériovo dostupná prémiová funkcia. Zastrešuje ju audio rezonátor Active Noise Canselling. Ten pri svižnej jazde z reproduktorov vysiela anti-tóny, ktoré dokážu neutralizovať prácu pohonnej jednotky.
Spaľovací motor pozostávajúci z prepĺňaného benzínového 3-valca, plní za každých okolností úlohu generátora elektrickej energie. Aj z tohto dôvodu pracuje väčšinu času nepozorovane v optimálnom spektre otáčok. Nissan si tu dal veľmi záležať na celkovej prirodzenosti. Zaujímavosťou je funkcia „Linear tune.“ Tá pri „kickdowne“ resp. prudšom zatlačení pedála akcelerátora automaticky zvýši otáčky benzínového motora. Vďaka tomu má vodič, v porovnaní s väčšinou konkurenčných hybridov, veľmi prirodzený pocit z jazdy.
Qashqai e-Power si stav kapacity batérie so zásobou elektrickej energie manažuje plne automaticky. Vodič má danú hodnotu neustále k dispozícii v rámci grafiky prístrojového panela. Počas testu sa hladina elektrickej energie najčastejšie pohybovala v rozmedzí jednej až troch štvrtín kapacity batérie.
Pri dostatočnej zásobe energie si je možne prostredníctvom tlačidla EV napevno aktivovať čisto elektrický mód. Pri pokojnej a predvídavej jazde je v danom režime možné absolvovať vzdialenosť niekoľkých kilometrov. Rekord čisto elektrickej jazdy v chladnom jesennom počasí predstavoval vzdialenosť približne 5 km. Výhodou je, že čisto na elektrinu je možné jazdiť až rýchlosťou cca 100 km/h. Ak kapacita batérie klesne pod kritickú hodnotu, riadiaca jednotka automaticky spustí generátor pozostávajúci zo spaľovacej motorizácie.
Celkovú efektívnosť hybridného pohonu dokáže aj v tomto prípade výrazne ovplyvniť vyladenosť rekuperácie. Jej intenzita sa mení už v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Opozitom pocitovo citeľnej rekuperácie športového módu je klasické plachtenie dostupné v režime Eco. Qaqhqai e-Power zároveň disponuje aj intenzívnejším rekuperačným módom B. Zaujímavosťou je aj funkcia e-Pedal, známa už z čisto elektrického modelu Nissan Leaf. Po jej aktivovaní je neustále k dispozícii maximálny brzdný účinok a vozidlo je tak pri troche šikovnosti možné ovládať len prostredníctvom pedálu akcelerátora.
Danú funkciu som počas testovacích dní využíval pomerne často v mestskej zástavbe. Do tohto prostredia doplneného o pohyb na asfaltových komunikáciách sa testovaný model ideálne hodí aj z hľadiska pohonu len prednej nápravy. Vďaka vyššej svetlosti podvozka, ale aj e-Power hravo zvládane aj presuny po lesných, resp. poľných cestách, či ľahšom teréne.
Novinka je vďaka koncepcii hybridu a sofistikovanej rekuperácii v mestskom prostredí až prekvapivo úsporná. Pri meraní spotreby v daných podmienkach vyobrazil palubný počítač aj napriek chladným podmienkam špičkový priemer len 5,1/100 km. O približne liter viac (6,2 l/100 km) si e-Power vypýtal na okreskách. Za príjemné hybridné prekvapenie považujem diaľničné tempo s nameranou spotrebou 8,9 l/100 km.
Výsledný kombinovaný priemer sa na konci testu ustálil na akceptovateľnej hodnote 6,5 l/100 km. To je o približne liter viac ako sľubuje výrobca. Ako „nepriateľa“ spotreby možno v kontexte testovacích dní okrem „surového“, resp. úplne nového testovaného vozidla označiť aj chladné počasie. Podľa grafiky palubného počítača výsledný priemer vždy čiastočne „pokazili“ studené štarty a prvé absolvované kilometre, kedy sa systém jednoducho potrebuje zahriať na optimálnu teplotu. Za veľký benefit hybridu e-Power, naopak, považujem celkové vyladenie. Vyššie namerané spotreby sa totiž prakticky len minimálne odlišujú pri preferencii defenzívne, resp. aj temperamentnejšom štýle jazdy.
A celkový dojem?
Nový Nissan Qashqai e-Power nadväzuje na všeobecné cnosti, ako aj veľmi dobre jazdné vlastnosti služobne starších súrodencov. Elektrifikovaný pohonný reťazec je v praxi zaujímavým spestrením doteraz známej hybridnej scény. Pochvalu si tu okrem celkovej kultivovanosti a efektivity pohonu zaslúžia aj ponúkané výkonové parametre. Pozitívne je, že temperamentný štýl jazdy nemá diametrálny dopad na výslednú spotrebu paliva.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Nissan Qashqai e-Power Tekna
Dĺžka: 4 425 mm
Šírka: 1 835 mm
Výška: 1 625 mm
Rázvor: 2 665 mm
Objem kufra: 479 litrov
Motor: benzínový full-hybrid
Pohon: predný
Počet valcov: 3
Výkon kW/koní: 140/190
Krútiaci moment Nm: 330
Pohotovostná hmotnosť: 1612-1728 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 170
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,9 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: jednostupňová redukčná
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,3 – 5,4 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,5 / 100 km
Pneumatiky: Falken Eurowinter
Verzia/akciová cena
Nissan Qashqai e-Power Tekna (testovaný model) od 41 590 €
Nissan Qashqai 1,3 DIG-T Visia (6MT, 140 koní) od 26 990 €