Citroën sa v rámci modelovej ofenzívy zameral aj na vrchol svojho modelového portfólia. Pozíciu vlajkovej lode už po novom zastáva atraktívna novinka, reprezentovaná modelom C5 X. Bokom, ale nechce ostať ani najväčšie SUV. Členom rodiny C5 je už približne päť rokov aj model s dovetkom Aircross. Žiadané SUV kompaktnej veľkosti podstúpilo len prednedávnom povinnú jazdu v podobe faceliftu. Modernizácia sa okrem iného nesie aj v znamení pomerne zásadnej dizajnovej premeny. Pre C5 Aircross, ale ostáva jednoznačnou prioritou jazdný komfort a rodinná orientácia. Na rozdiel od rozmerovo väčšej vlajkovej lode s imidžovou karosériou si klasické SUV stále zachovalo pestrú škálu dostupných pohonných jednotiek. V teste sme mali možnosť preveriť vrcholnú verziu reprezentovanú výkonným plug-in hybridom.
Nový Citroën C5 Aircross so špičkovou elektrifikovanou motorizáciou 1,6 Plug-in Hybrid 225, skombinovanou s 8-st. automatickou prevodovkou a top výbave Shine Pack, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Citroën.
Rýchle fakty:
- Značka Citroën sa pýši veľmi bohatou históriou prepletenou množstvom zaujímavých modelov. Vrcholom súčasnej ponuky automobilky je modelová rodina C5. Horúcu novinku v podobe extravagantného modelu C5 X tu dopĺňa modernizovaná verzia SUV Citroën C5 Aircross.
- Modernizácia najväčšieho člena SUV rodiny so sebou priniesla výrazne pozmenený dizajn a vynovený interiér s rodinnou orientáciou. Pochvalu a palec hore si okrem toho zaslúži aj stále pestrá škála pohonných jednotiek, na čele s vrcholným plug-in hybridom.
- Citroën bol vždy na poli dizajnu pomerne odvážny. Neopozerané a vizuálne atraktívne línie s robustným nádychom sú ozdobou aj v prípade vynoveného SUV modelu. Poznávacím znamením C5 Aircross je už na pohľad výrazne prepracovaná predná časť.
- Interiér so zaujímavou architektúrou zaujme prepracovanou centrálnou časťou palubnej dosky. Palec hore si tu zaslúžia aj praktické riešenia zamerané na rodinu. Testovaný plug-in hybrid pritom neutrpel ani v rámci kapacity batožinového priestoru.
- Konkurenčnou výhodou SUV Citroën C5 Aircross je prioritná orientácia smerom na jazdný komfort, so špičkovou schopnosťou filtrovania bežných nerovností. Energicky plug-in hybrid je ideálnym riešením pre všetkých, ktorí dokážu v praxi využiť jeho potenciál.
Fotogaléria Citroën C5 Aircross
Citroën C5 Aircross bol premiérovo predstavený v roku 2017. Koncepčne atraktívny model s módnou karosériou typu SUV možno označiť ako pravoverného nástupcu o niečo menšieho modelu Citroën C4 Aircross. Rešpektované označenie C5, novinku v čase debutu posunulo až do pozície vlajkovej lode francúzskej automobilky. Kreatívnymi a zároveň aj praktickými riešeniami, ten istý model reprezentoval zároveň aj zmysluplnú alternatívu voči klasickým MPV s logom dvojitého šípového ozubenia.
Až do modernizácie sa z obľúbeného modelu predalo viac ako 325-tisíc kusov. Facelitovaná verzia Citroën C5 Aircross bola oficiálne predstavená začiatkom aktuálneho roka. Vylepšenia sa tu okrem citeľne pozmeneného vzhľadu niesli aj v znamení ešte precíznejšieho dôrazu na jazdný komfort. Najnovšiu evolúciu už známych tlmičov s hydraulickými dorazmi tu dopĺňajú napríklad aj nové a ešte pohodlnejšie sedadlá, ktoré využívajú penu s vysokou hustotou. Zmenami prešla taktiež pestrá paleta asistenčných systémov.
Dramatické škrty nateraz obišli paletu dostupných pohonných jednotiek. Nový Citroën C5 Aircross je tak aj naďalej k dispozícii v benzínovej, naftovej i hybridnej verzii. Vstupnou bránou je už dôverne známy benzínový prepĺňaný 3-valec 1,2 PureTech s výkonom 131 koní, dostupný buď so 6-st. manuálom, resp. 8-st. automatom klasickej koncepcie. Aj naďalej prítomnú vznetovú alternatívu zastrešuje moderný a úsporný turbodiesel 1,5 BlueHDi s identickým výkonom 131 koní. Naftová verzia je už v ponuke výhradne s 8-st. automatickou prevodovkou.
Zvyšujúci sa záujem o elektrifikované motorizácie Citroën inšpiroval k rozšíreniu ponuky externe dobíjateľných plug-in hybridov. Horúcou novinkou je motorizácia Plug-in Hybrid 180. Elektrosústava a prepĺňaný benzínový 4-valec 1,6 PureTech tu generujú výkon 180 koní. Výkonovou vlajkovou loďou je testovaný Plug-in Hybrid 225. Výkonná elektrosústava a identický spaľovací hardware v tomto prípade generujú výkon až 225 koní. Štandardom v prípade oboch elektrifikovaných verzií je spolupráca s 8-st. automatom. Miernym sklamaním je, že Citroën C5 Aircross ani po modernizácii nedostal v žiadnej z elektrifikovaných verzií pohon všetkých kolies. Jeho teoretickou náhradou ostáva príplatkovo vylepšená trakcia kolies na prednej náprave v podobe funkcie Grip Control.
Dynamickejší a stále originálny
Nový Citroën C5 Aircross je od svojej pôvodnej predlohy veľmi ľahko identifikovateľný už na prvý pohľad. Francúzi majú aj naďalej v hľadáčiku dôraz na celkovo odolný SUV nádych. Facelift so sebou priniesol citeľne prerobenú prednú časť. Nezameniteľnú dizajnovú originalitu dopĺňa aj citeľne dynamickejší nádych. Testovaná elektrifikovaná verzia sa od svojich súrodencov s konvenčným pohonom odlišuje v princípe len na základe originálnych štítkov hybrid.
Ozdobou kompletne prepracovanej prednej časti je nová svetelná technika. Pôvodné riešenie delených predných svetlometov nahradil štýlový združený koncept. Na dizajn LED denného svietenia opticky nadväzuje úzka predná maska s dvojicou štruktúrovaných lamiel, ktoré vizuálne simulujú podsvietenie. Uprostred ich rozdeľuje efektne zapracované fabrické logo. Full LED technológia ponúka za tmy aj bez prídavnej Matrix funkcie adekvátny svetelný výkon. Spokojný som bol aj s precízne fungujúcim automatickým prepínaním diaľkového módu. Citeľne dynamickejší nádych pri predných partiách najviac evokuje nový nárazník s efektným rebrovaním spodného nasávacieho otvoru. Na dynamiku vizuálne odkazuje aj dvojica reálne funkčných bočných aerodynamických prieduchov v chrómovanom farebnom prevedení .
Svalnatý C5 Aircross pripomína príslušnosť k SUV segmentu aj pri pohľade z profilu. Ochranné oplastovanie pri lemoch blatníkov dopĺňa výrazná ochrana spodných prahov. Typické Citroën Airbump prvky zdobia v prípade testovaného exempláru dekoratívne segmenty v chrómovej farbe. V rámci ponuky dizajnových doplnok sú ale dostupné vo viacerých farebných variáciách. Súčasťou najvyššej výbavy Shine Pack sú aj efektné 19-palcové disky kolies. Celkovú optickú dynamiku tu okrem postupne sa zužujúcej línie bočného presklenia, pripomína aj efekt tzv. plávajúcej strechy. Novú a príplatkovú metalízu v modrom odtieni s prívlastkom Eclipse, pri testovaného exemplára dopĺňa kontrastné čierne lakovanie stĺpikov karosérie.
Facelift so sebou preniesol aj decentné zmeny pri robustných zadných partiách. Pozornému oku tu s určitosťou neunikne nový a dynamicky zatmavený dizajn koncových svetlometov, ktorému sekunduje LED technológia a výrazným svetelným podpisom. Decentne dynamický nádych evokuje aj v tomto priestore strešný spojler. Ozdobou masívneho zadného nárazníka je dvojica falošných výfukových koncoviek. Typológiu plug-in hybridnej pohonnej jednotky v útrobách aj v tomto priestore pripomína štítok hybrid s originálnym dizajnom.
Oáza komfortu a pokoja
Originalita a špecifický prístup boli hlavnými devízami už pri pôvodnom modeli Citroën C5 Aircross. Modernizácia priestoru pre posádku nie je aj napriek prakticky kompletne novej centrálnej časti palubnej dosky, v porovnaní s exteriérom, až tak výrazná. Francúzi sa tu o to viac sústredili na neviditeľné zmeny. Tie na konci dňa prinášajú ešte viac vycibrený jazdný komfort.
SUV DNA testovaného modelu som v sychravom počasí a v súvislosti s dôkladne prekrytými prahmi dverí, ocenil už pred vstupom na palubu. Ozdobou architektúry prakticky kolmej prístrojovej dosky je podvedomá robustnosť. Originálne detaily s domovskou atmosférou, typickou pre modely z rodiny Citroën, dopĺňajú reálne kvalitné materiály s precíznym dielenským opracovaním. Efektné doplnky s modrým odtieňom a kožou Nappa sú súčasťou príplatkového vyhotovenia interiéru Hype Black.
Už štandardnou súčasťou vlajkového SUV značky Citroën je plne digitálny svet prístrojov pred vodičom. Francúzi tu v rámci dostupných vyobrazení ostali verní svojej avantgardnej tradícii. Medzi širokým spektrom dostupných grafických layoutov aj preto chýba simulácia klasických budíkov. Palec hore si ale zaslúži náhľad mapového podkladu, resp. personálne vyobrazenie, ktoré si je možné vyšperkovať podľa osobných preferencií. Doménou vyobrazenia je za každých okolností dôraz na celkovú prehľadnosť. Z užívateľského hľadiska som bol v princípe spokojný aj so samotnou kvalitou grafiky. Tá na druhej strane, ani po facelifte neponúka sofistikované animácie, resp. pixelový „high level“ dnešného digitálneho sveta.
Vizuálne najzásadnejšou zmenou, v rámci modernizácie francúzskeho SUV, je nové stvárnenie centrálneho dotykového infotainmentu. Po dizajnovej stránke je do priestoru vystúpený modul celkom jasne inšpirovaný modelmi C4, resp. C5 X. Vylepšené rozhranie ponúka pohotové odozvy na dotyk i adekvátne kvalitnú grafickú stránku. Jednoduchý užívateľský koncept vrátane nezmenenej logiky ovládania a funkcionality vstavaného modulu navigácie kopíruje pôvodné a dnes už evolučne staršie infotainmenty značky Citroën. Na trendy dnešnej doby mierne stráca aj rozlíšenie parkovacej kamery. V tejto súvislosti je škoda, že testovaný model nedisponoval novou generáciou rozhrania, ktoré využíva nový model C5 X.
Orientáciu v princípe jednoduchom menu ešte viac uľahčuje lišta s virtuálnymi tlačidlovými skratkami, situovaná pod výduchmi ventilácie. V rámci dotykovej obrazovky sa už tradične ovláda aj modul klimatizácie. Plug-in hybridnú motorizáciu ozvláštňuje záložka monitorujúca funkciu hybridu. Okrem prehľadného sledovania spotreby si tu je možné nastaviť napríklad aj časovač nabíjania, či šetrenie energie na neskôr.
Medzi ozdoby vynoveného SUV radím jeho orientáciu smerom na čo najlepšiu ergonómiu. Rozumne navrhnuté odkladacie priečinky tu dopĺňa logické rozmiestnenie ovládacích prvkov. Na stredovej konzole pribudol minimalistický volič automatickej prevodovky e-toggle, známy už aj z iných modelov značky. Výnimkou z pravidla, je jedine pre Citroën typický združený ovládač tempomatu situovaný vľavo pod volantom. Palec hore, naopak, dávam prítomnosti klasického potenciometra hlasitosti audia.
Príslušnosť k SUV segmentu pripomína aj príjemne vyvýšený posed s adekvátnym výhľadom. Za najväčšiu pýchu testovaného modelu možno napriek tomu označiť extrémne pohodlné predné sedačky. Tie už svojim dizajnom čiastočne evokujú obývačkovú výbavu. V rámci modernizácie dostali ešte sofistikovanejšie čalúnenie, ktoré sa dokáže telu optimálne prispôsobiť aj pri dlhých presunoch. Bonusom už spomenutého príplatkového interiéru Hype Black, bola okrem plne elektrického nastavenia a vyhrievania, aj masážna funkcia. V rámci komfortného posedu, tak dokáže nový Citroën C5 Aircross konkurovať aj výrazne drahším prémiovkám!
Pomerne unikátny koncept v rámci segmentu kompaktných SUV ponúka testovaný model v druhom rade. Zaujímavosťou je v tomto prípade tzv. MPV koncepcia zadnej lavice s troma rovnako veľkými a zároveň samostatne posuvnými sedačkami. Aj v tomto priestore dávam palec hore príjemne mäkkému čalúneniu, doplneného o niečo vyššie uchytenie sedadiel. Pohodu na palube dokresľuje prakticky rovná podlaha, samostatné výduchy ventilácie či prítomnosť zdrojových koncoviek. Vítaným bonusom je, že v C5 Aircross sa vzadu okrem trojice detí relatívne pohodlne odvezie dokonca aj trojica štandardne urastených dospelákov. O niečo väčšie konfekčné veľkosti, v prípade cestovania v trojici, bude z priestorového hľadiska najviac limitovať kompaktná vnútorná šírka.
Svoju rodinnú orientáciu vynovené SUV pripomína aj v batožinovom priestore. Testovaný plug-in hybrid s mierne obmedzeným priestorom pod úrovňou podlahy, disponuje v základnom usporiadaní solídnou kapacitou 460 litrov. Daný objem je možné navýšiť až na 600 litrov posunutím delených sedadiel v druhom rade do maximálnej prednej pozície. Aj napriek prítomnosti komponentov elektrického pohonu zostal pod podlahou priestor na praktickú a vyberateľnú plastovú vaničku, do ktorej sa zmestí napríklad aj nabíjací kábel. Po sklopení sedadiel v druhom rade je k dispozícii ideálna rovina s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni 1510 litrov.
Vynovený Citroën C5 Aircross dokáže už v základe potešiť aj úrovňou výbavy na palube. Testovaná top konfigurácia Shine Pack posádku rozmaznáva aj prvkami ako: vrstvené akustické sklá predných okien, kožené čalúnenie, kompletný balík asistenčných systémov, vrátane asistovanej jazdy na diaľnici či vyhrievanie predných sedadiel. Už v nižších výbavách sú zároveň k dispozícii bezkľúčový prístup a štartovanie, vstavaná navigácia, parkovacia kamera alebo LED osvetlenie interiéru. Medzi položkami dostupnými v opcii mi vzhľadom na polohu na palube najviac chýbalo výkonnejšie audio.
Hybridné emócie
Plug-in hybrid možno označiť ako zaujímavé a zároveň aj vítané spestrenie dostupných pohonných jednotiek pre SUV vynovený Citroën C5 Aircross. Okrem benefitu v podobe dostupnosti čisto elektrickej prevádzky ide zároveň aj o výkonový vrchol.
Hlavnou doménou testovaného modelu ostáva v sumári dôraz, na čo najlepší jazdný komfort a celkovú pohodu posádky. Podvozok dokáže vďaka nezávislému zaveseniu všetkých kolies a sofistikovanej konštrukcii s tlmičmi, s hydraulickými dojazdmi, až neuveriteľne suverénne absorbovať prakticky všetky drobné nedostatky našej cestnej infraštruktúry.
S prácou pruženia som bol veľmi spokojný aj pri filtrácii hrubších nerovností. C5 Aircross tak pri rešpektovaní zákonitosti fyziky, spojenej s predvídavým správaním vodiča pri prejazdoch cez skutočne hrubé prepadliny, zvládne hravo napríklad aj svižnú jazdu po „rozbitej“ poľnej, resp. lesnej ceste.
Koncept plug-in hybridu s mäkkým podvozkom dáva ideálny zmysel predovšetkým v mestskej džungli s mnohými priečnymi nerovnosťami či prepadnutými kanalizačnými poklopmi. Testovaný exemplár bol mimochodom obutý na efektných 19-palcových diskoch! Najväčšie SUV s logom Citroën sa pri predvídavej jazde vďaka adekvátnej svetlej výške nestratí ani v skutočnom teréne. V náročnejších podmienkach tu predstavuje jasný limit, absentujúci pohon všetkých kolies. Pri externe nabíjateľnom hybride nie je zároveň k dispozícii ani funkcia Grip Control. Už v základe slušne vyladená trakcia prednej nápravy, si ale na druhej strane dokáže s ľahkými terénnymi nástrahami poradiť pomerne presvedčivo.
Prioritne konformné vyladenie podvozka ponúka stále adekvátnu dávku istoty aj pri temperamentnej jazde po zakrútených okreskách. C5 Aircross sa pri svižnom prejazde cez zákrutu síce svojsky nakloní, no vodič má smerom od kolies a riadenia stále dostatočnú spätnú väzbu. Relatívne ťažká batéria uložená v podlahe paradoxne zlepšuje celkové ťažisko koncepčne vyššieho SUV.
Jazdným vlastnostiam v princípe neublížila ani o cca 300 kg vyššia hmotnosť. O ňu sa v prípade plug-in hybridu logicky pričinili komponenty elektrického pohonu. Citroën C5 Aircross Hybrid váži stále akceptovateľných približne 1,8 tony. Aj napriek všetkému už spomenutému nemá ani najvýkonnejší člen rodiny na konci dňa prehnané športové ambície. Najviac mu sedí skôr rozvážnejší štýl jazdy.
S celkovým jazdných komfortom na čele s príjemne poddajným podvozkom úzko súvisí aj precízne odhlučnenie priestoru pre posádku. Zážitok z akustického odhlučnenia je podľa očakávania najvýraznejší v čisto elektrickom móde jazdy. O niečo viac aerodynamického hluku do kabíny následne prúdi len pri vyššom rýchlostnom tempe alebo diaľničných presunoch.
Pohonné ústrojenstvo pozostáva aj naďalej z benzínovej motorizácie 1,6 PureTech, so samostatným výkonom 181 koní a elektromotora s výkonom 110 koní. Kombinovaný hybridný výkon je 225 koní. Slušná porcia konských síl dokáže kompaktnému SUV udeliť dostatočnú dynamiku aj pri plne obsadenom vozidle. Najvýkonnejší člen rodiny C5 Aircross v teste zaujal aj pohotovými pružnými zrýchleniami. K optimálnej dynamike vo výraznej miere napomáha vzájomné zladenie pohonného reťazca s 8-st automatom klasickej koncepcie. Okrem hladkej zmene jednotlivých prevodových stupňov si dal Citroën mimoriadne záležať aj na vzájomnom vyladení prechodov medzi benzínovým a elektrickým pohonom.
Správanie vozidla dokáže v citeľnej miere ovplyvniť voľba jazdného režimu. Najviac temperamentu, v kombinácii s ostrejšími reakciami pedála akcelerátora a energiou oboch pohonov, je tu podľa očakávania k dispozícii v športovom nastavení. Vo východiskovom móde, s podmienkou dostatočného nabitia plug-in hybridnej batérie, preferuje testovaný model automaticky jazdu na elektrickú energiu.
Počas chladných rán testovacieho týždňa sa aj napriek plne nabitej batérii, po štarte nakrátko spustila aj benzínová motorizácia. Pravdepodobným účelom bolo zahriatie dôležitých komponentov. Automobilka oficiálne udáva 56 kilometrový dojazd na elektrinu. V chladných testovacích dňoch palubný počítač aj pri opakovaných nabíjaniach deklaroval reálny dojazd najčastejšie s hodnotou 38 km. Čisto elektrický rádius sa aj v tomto prípade odvíja od spôsobu jazdy. Len elektromotor dokáže kompaktne SUV poháňať až rýchlosťou 135 km/h.
Externe nabíjateľnú batériu s kapacitou 13,2 kWh je pri nešetrnej jazde možné minúť aj za menej ako 30 km. Pri predvídavom prejave nie je, naopak, príliš ťažké pokoriť 40 km interval. Rekord čisto elektrického dojazdu v teste predstavoval vzdialenosť 47 km. Energiu v batérii je možné v zmysluplných prípadoch uchovať na neskôr v podobe jednoduchého nastavenia palubného infotainmentu.
Po vybití batérie sa Citroën C5 Aircross automaticky prepne do hybridného režimu. Ten si môže vodič automaticky navoliť aj pri nabitom akumulátore. V tomto prípade francúzske SUV pracuje ako klasický full-hybrid, s preferenciou pomerne častých úsekových jázd s vypnutou benzínovou motorizáciou. Palec hore si za každých okolností zaslúži funkcia brzdnej rekuperácie. Klasické a prirodzené spomaľovanie jemným plachtením dopĺňa intenzívnejší rekuperačný mód B s pomerne intenzívnym spomaľovaním. Energiu do batérie je v krajnom prípade možné získať aj prácou benzínovej pohonnej jednotky. Tu už, ale treba počítať s citeľne vyššou spotrebou paliva.
Každý plug-in hybrid dáva najväčší zmysel, pri čo najčastejšom nabíjaní akumulátora. Citroën C5 Aircross disponuje vstavanou nabíjačkou s výkonom 3,7 kW. V rámci bežnej siete ho je možné nabiť, v závislosti od výkonu ističa, za časový interval približne 4-7 hodín. Za rozumný príplatok je k dispozícii výkonnejšia nabíjačka (7,4 kW). Plné nabitie batérie pri použití wallboxu v tomto prípade trvá len cca 2 hodiny. Od spôsobu používania, resp. intenzity nabíjania plug-in hybridu sa na konci dňa odvíja aj spotreba paliva. Ak denný nájazd s plne nabitou batériou nepresiahne cca 50 km rádius, tak výsledná spotreba paliva hravo dosiahne výrobcom udávané zázračné hodnoty!
Simulovaná skúška na 100 km s plne nabitou batériou pri kombinovanom dojazde sa podľa palubného počítača v chladnom počasí ustálila na hodnote 4,9 l/100 km. Naopak, pri jazde s vybitou batériou treba počítať s kombinovaným priemerom cca 7,2 l/100 km. Ešte o približne liter vyšším apetítom treba počítať pri dlhých diaľničných presunoch. Na konci testu, zahŕňajúceho diaľnice, ale aj čo najčastejšie nabíjanie počas bežných dní s dochádzaním do práce, sa výsledný apetít ustálil na sympatickej hodnote 6,4 l/100 km.
A celkový dojem?
Facelift modelu Citroën C5 Aircross veľmi pristane. Stále výrazný a originálny zovňajšok dopĺňa vylepšený interiér s jasnou rodinnou orientáciou. Pomyslený vrchol z ponuky reprezentuje aj naďalej výkonný plug-in hybrid. Ten je pri súčasnom objednaní vozidla už k dispozícii vo vylepšenej a ešte efektívnejšej verzii. Jasnou doménou testovaného modelu, ale zostáva jazdný komfort a pohoda posádky.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Citroën C5 Aircross 1,6 Plug-in Hybrid 225 Shine Pack
Dĺžka: 4 500 mm
Šírka: 1 969 mm
Výška: 1 689 mm
Rázvor: 2 730 mm
Objem kufra: 460-600 litrov
Motor: zážihový Plug-in hybrid
Pohon: predný
Výkon kW/koní: 165/225
Krútiaci moment Nm: 360
Pohotovostná hmotnosť: 1845 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 225
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,7 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Elektrický dojazd: 56 km
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 1,4-1,5 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,4 l/100 km
Pneumatiky: Continental Winter Contact
Verzia/akciová cena
Citroën C5 Aircross 1,6 Plug-in Hybrid 225 Shine Pack (testovaný model) od 39 490 €
Citroën C5 Aircross 1,2 PureTech 130 Feel (MT) od 25 990 €