Civic je v automobilovom svete rešpektovaná ikona. Kompaktný zástupca z krajiny vychádzajúceho slnka je taktiež synonymom precízneho šoférskeho vyladenia. Prim v aktuálnych automobilových trendoch udáva elektrifikácia. Značka Honda sa aj z tohto dôvodu rozhodla svoju európsku stratégiu orientovať prakticky výhradne na elektrifikovaných modeloch. Veľké otázniky v tomto kontexte smerovali aj k najnovšiemu vydaniu modelu Civic, ktorý pred pár mesiacmi debutoval aj v európskej verzii s najnovšou evolúciou hybridného pohonu e:HEV. Honda Civic s poradovým číslom 11, bude v našom priestore okrem výhradne hybridnej motorizácie dostupná v jedinej karosárskej verzii. Tradičná kreativita japonskej automobilky sa v tomto prípade premietla do emočne ladeného liftbacku. Novinka si u nás zároveň trúfa zastúpiť aj o triedu väčší Accord. V našom prvom teste sme si vyskúšali temperamentne ladenú výbavu Sport.
Nový model Honda Civic s novou hybridnou motorizáciu 2,0 i-MMD, skombinovanou s bezstupňovou automatickou prevodovkou a prostrednej výbave Sport nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Honda.
Rýchle fakty:
- Honda Civic sa z historického hľadiska radí medzi najkultovejšie automobily. Od roku 1972 sa pre rovnomenný model rozhodlo už viac ako 27,5 milióna zákazníkov na celom svete.
- Aktuálna jedenásta generácia pred časom konečne dorazila aj k nám na starý kontinent. Honda nový model v našom priestore ponúka s jedinou karosárskou verziou a zároveň výhradne s hybridnou motorizáciou 2,0 i-MMD e:HEV.
- Nový Civic po dizajnovej stránke prekvapil v princípe uhladenými líniami. Zárukou adekvátneho športového náboja je v tomto prípade nízka stavba v kombinácií s atraktívnou karosériou v štýle fastback.
- Štýl atraktívneho dizajnového minimalizmu s vodičom v centre diania je pre nový Civic príznačný aj v interiéri. Prioritou automobilky je okrem toho aj čo najlepšia ergonómia v kombinácii s adekvátnym vnútorným priestorom.
- Najväčšou ozdobou novej generácie modelu Honda Civic sú precízne vyladené jazdné vlastnosti, na čele s famóznym podvozkom. Do konceptu šoférskeho náčinia tu až nečakane dobre ladí aj najnovšia verzia hybridného pohonu e:HEV.
Fotogaléria Honda Civic e:HEV
Model Civic, ako jeden nosných pilierov portfólia automobilky Honda debutoval vo svojej pôvodnej verzii už v roku 1972. Z automobilu kompaktných rozmerov sa stal veľmi rýchlo obľúbený bestseller a zároveň aj jeden zo symbolov špičkovej motorkárskej školy japonskej automobilky. O obrovskom úspechu rovnomenného modelu svedčí nielen jeho povestná spoľahlivosť, ale aj fakt, že sa preň rozhodlo už viac ako 27,5 miliónov zákazníkov. Spojitosť s modelom Civic nesie aj jeden z najrešpektovanejších hot-hatch – Honda Civic Type R. Športová verzia sa po prvýkrát objavila pri šiestej generácii.
Aktuálna Honda Civic s poradovým číslom 11, postavená v premiérovo na najnovšej podvozkovej platforme japonskej značky, uzrela svetlo sveta už v roku 2021. V tom istom roku sa rozbehol jej predaj v Severnej Amerike či domácej Ázii. Na debut európskej špecifikácie sme si museli aj v tomto prípade počkať približne o rok dlhšie. Kým na globálnej úrovni je nový model dostupný v dvoch karosárskych verziách, tak na starom kontinente Japonci uprednostnili výhradne praktickejšou karosériou typu liftback. Obdobné je to aj s pohonnými jednotkami. V iných častiach planéty je novinka k dispozícii aj s klasickými benzínovými motorizáciami. Jedinou európskou alternatívou „bežného modelu“ sa aj vzhľadom na stratégiu značky stal sofistikovaný hybrid e:HEV.
Unikátna hybridná technológia značky Honda je v našom priestore už dôverne známa z ostatných modelov tejto značky. Jej hlavným charakteristickým prvkom je fakt, že spaľovací motor tú primárne slúži ako generátor elektrickej energie. O pohon vozidla sa mimo situácií s pripojením spaľovacej pohonnej jednotky prostredníctvom jedného stáleho prevodu, stará vždy elektromotor. Pohon nového modelu Civic e:HEV so špičkovou tepelnou účinnosťou 41%, zastrešuje najnovšia evolúcia motorizácie 2,0 i-MMD. Maximálny výkonom 184 koní v tomto prípade garantuje samostatný elektromotor. Pre zaujímavosť dodajme, že atmosférický 2-liter dokáže vygenerovať maximálne 143 koní. Aj napriek na prvý pohľad identickému hardwaru s SUV Honda CR-V, ponúka najnovšia evolúcia hybridu v kompaktnej novinke citeľné vylepšenia. Najzásadnejšou zmenou je autenticita z jazdy. Podpísalo sa pod ňu simulované „radenie“ prevodov bezstupňovej prevodovky.
Jednoduchú orientáciu v cenníku japonskej novinky s odmyslením si jedinej motorizácie ešte viac uľahčuje trojica rozumne odstupňovaných výbav . Modelový rad Civic okrem testovanej konvenčnej verzie dopĺňa aj samostatne vedený hot-hatch Honda Civic Type R. Jeho pohon aj pri novej generácii zabezpečuje čisto benzínový prepĺňaný 2-liter s výkonom 329 koní, skombinovaný so 6-st. manuálnou prevodovkou.
Uhladenejší dizajn
Automobilka Honda sa na poli dizajnu rozhodne nebojí experimentovať. Jeden z najmarkantnejších príkladov tohto tvrdenia reprezentuje aj evolučný vývoj modelového radu Civic. Mnohí majú v tomto kontexte v pamäti predovšetkým ôsmu generácii s prezývkou „ufo.“ Zaujímavý vizuálny prístup si osvojil taktiež predchodca s poradovým číslom 10, ktorého základnú siluetu skrášľovalo množstvo drobných „tuningových“ detailov. Citeľný športový nádych v podobe nízkej siluety nemožno uprieť ani testovanej novinke, a to aj napriek tomu, že najnovšia generácia si zvolila prioritne cestu uhladených kriviek.
Na šoférsku orientáciu najnovšieho modelu z rodiny Civic opticky podvedome odkazuje už predná časť s nízkou siluetou. Pomerne úzku masku s typickým Honda tvarovaním okrem čiernej výplne zdobia efektné prieduchy s motívom včelieho plastu. Jej optickou súčasťou sú aj predné svetlomety, ktoré novinku ešte viac rozširujú. Full LED technológia je dostupná už v úplnom základe. Testovaná prostredná výbava si musí rovnako vystačiť bez adaptívnej funkcie diaľkového módu dostupnej v najvyššej špecifikácii, teda len s dobre fungujúcim automatickým prepínaním diaľkového módu. Za tmy som bol reálne spokojný s ponúkaným svetelným výkonom. Ten na druhej strane ale nepatrí k tomu úplne najlepšiemu, čo kompaktný segment dokáže dnes v tejto disciplíne ponúknuť. Celkovo dynamický nádych predných partií v sumári ešte viac vyšperkoval športový predný nárazník.
Vyslovene atleticky pôsobí novinka aj pri pohľade z profilu. Nízku silueta s pomerne dlhou prednou kapotou a vyspenými blatníkmi dopĺňa pozvoľna klesajúca zadná časť s originálnym tvarom zadného okienka. Toto riešenie zároveň pripomína, že novinka je celkom jednoznačne skôr liftback, resp. štýlový fastback, ako klasický hatchback. Medzi efektné detaily, ktoré ozvláštňujú testovanú výbavu Sport sa radia čierne doplnky v podobe krytov spätných zrkadiel alebo kompletne čierneho lemovania siluety bočných okien. K tmavým doplnkom pri testovanej konfigurácii ladí atraktívny farebný kontrast v podobe príplatkovej modrej metalízy s názvom Premium Crystal Blue. Vo finále tu dávam palec hore aj tradičnej japonskej racionalite spojenej s výberom kolies. Vrcholnou konfiguráciou ostávajú aj v prípade nového modelu Civic vizuálne atraktívne 18-stky.
V princípe jednoduchý, no zároveň efektný dizajn so športovým nádychom dominuje aj zadným partiám novinky. Pozornosť v tomto priestore púta predovšetkým elegantné tvarovanie piatych dverí s decentne naznačeným zadným krídlom. Aj koncové svetlá nový Civic ešte viac rozširujú a pritláčajú smerom k vozovke. Ich centrálny segment vzájomného prepojenia slúži ako tretie brzdové svetlo. V princípe jednoduchý a masívny zadný nárazník zdobí v spodnej časti naznak difúzora a zároveň aj dvojice postranných výfukových koncoviek.
Šoférsky orientovaný interiér
Tradičnú šoférsku DNA modelov z rodiny Civic dokázala najnovšia generácia ešte viac vyšperkovať v interiéri. Už na prvý pohľad minimalistický dizajn palubnej dosky navodzuje podvedomú atmosféru, že v centre diania je v tomto prípade prioritne vodič. Kreatívny prístup orientovaný na minimalizmus je tu jednoznačne cítiť napríklad zo sofistikovaného prevedenia „neviditeľných“ výduchov ventilácie, čo je v poslednom období špecialitou značky Honda.
Japonci v interiéri novinky nenechali nič na náhodu ani v rámci kvalitatívneho dojmu. Precízne dielenské opracovanie dopĺňajú vo všeobecnosti hodnotné materiály s množstvom mäkčených plôch. Sympatické je, že Honda to v kabíne modelu Civic príliš neprehnala ani s lesklými obkladmi v štýle klavírneho laku. Vo finále tu mierne zamrzia snáď len o niečo jednoduchšie výplne dverí. V sumári aj napriek tomu patrí v tejto disciplíne, celkom jednoznačne k lepšiemu priemeru kompaktného segmentu.
Aj keď Honda Civic patrila v minulosti k hlavným inovátorom v rámci stvárnenia prístrojového panela, tak najnovší model sa vracia, takpovediac, ku klasike. Prístrojový panel s na prvý pohľad typickými analógovými „budíkmi“ a prehľadným bielym podsvietením, tvorí v skutočnosti kombinácia „ručičkového“ rýchlomera s grafickou ľavou časťou. Funkciu otáčkomera pri hybride nahrádza percentuálna indikácia momentálneho využívania výkonu. V rámci položiek palubného počítača je tu zároveň k dispozícii pestré spektrum rôznorodých položiek, vrátane funkcie hybridu alebo vyobrazenia navigačných pokynov. Pre úplnosť dodávam, že najvyššia výbava Advance už automaticky disponuje plne digitálnym prístrojovým panelom.
Dôraz na maximálnu ergonomickú funkčnosť novinka pripomína aj vďaka tlačidlovému modulu vľavo pod volantom. Dôležité skratky tu dopĺňa klasická regulácia intenzity podsvietenia prístrojov! Od značky Honda by sa zároveň mohli mnohí konkurenti inšpirovať aj v prípade užívateľsky dokonalého modulu klimatizácie klasickej koncepcie!
Centrálnu časť palubnej dosky vypĺňa do priestoru vystúpený modul dotykového infotainmentu. Jeho koncepčne moderná evolúcia debutovala pri aktuálnom modeli Jazz. Pochvalu si zaslúži fakt, že Japonci tu aj v tomto prípade zachovali nielen dvojicu fyzických tlačidiel so skratkami, ale aj klasické ovládanie hlasitosti. Palec hore dávam aj matnému povrchu obrazovky, ktorý nie je príliš náchylný na stopy po odtlačkoch prstov.
V princípe prehľadné rozhranie ponúka peknú grafiku s pohotovými reakciami na dotyk. Zo zaujímavých záložiek tu okrem vstavanej navigácie chválim aj záložky so štatistickými údajmi palubného počítača, resp. funkcie hybridného pohonu. Za chybičku krásy možno maximálne označiť absenciu bezdrôtovej funkcie Android Auto. Pri zhoršených poveternostných podmienkach je pomerne náchylná na znečistenia aj zadná parkovacia kamera s inak príjemným rozlíšením.
Všetci milovníci šoférovania dokážu pri novom modeli Civic s určitosťou oceniť autentický posed za volantom. Optimálnu súhru vodiča s automobilom v tomto prípade podčiarkuje najnižšia pozícia sedačky s viac vystretými nohami a širokou škálou nastavenia optimálne tvarovaného trojramenného volantu. Subjektívne antišportovo tu na mňa pôsobí kreatívne-tlačidlové ovládanie „prevodovky.“ Príjemné čalúnenie s prevahou klasickej látky a sympatickým náznakom bočného vedenia si zároveň zaslúži uznanie aj v disciplíne ponúkaného jazdného komfortu. Novinka príjemne prekvapuje aj z hľadiska výhľadu z vozidla. Pomerne tenké predné stĺpiky dopĺňa sofistikované uchytenie spätných zrkadiel.
Ako príjemne prekvapenie možno vzhľadom na efektný tvar karosérie označiť aj priestor v druhom rade. Aj zadní pasažieri musia počítať s nižším uchytením zadnej lavice. Medzigeneračný nárast rázvoru o 3,5 centimetra deklaruje pri dospelých cestujúcich príjemnú priestorovú rezervu v oblasti nôh a kolien. Dlháňov s výškou 180 cm+ na druhej strane už bude vzadu limitovať priestor pre hlavy. Celkový cestovný komfort v tomto priestore vylepšuje prítomnosť samostatných výduchov ventilácie, ako aj dvojice zdrojových USB koncoviek.
Pozíciu klasického rodinného kompaktu si nová Honda Civic dokáže obhájiť aj z hľadiska batožinového priestoru so základnou kapacitou 415 litrov. Karoséria typu liftback poteší ponúkanou dĺžkou ložnej plochy. Vyslovene symbolický priestor na drobnosti je k dispozícii dokonca aj pod úrovňou podlahy. Aspoň dojazdová pneumatika sa sem však s určitosťou nezmestí. Kreativita značky Honda sa naplno prejavila aj v rámci atypického riešenia krycieho plata. Toto riešenie novinka zdedila po svojom predchodcovi. Maximálna prepravná kapacita na úrovni 1220 litrov s decentným „schodíkom“ je k dispozícii pri sklopených delených operadlách v druhom rade. Za príjemné prekvapenie možno v sumári označiť aj ľahkú manipuláciu s pomerne veľkými dverami batožinového priestoru. Tie sú v rámci celkového odľahčenia vyrobené s príjemne ľahkého materiálu.
Nová Honda Civic je na našom trhu dostupná s trojicou výbav. Dôležité je, že veľmi bohatý je v tomto kontexte už úplný základ. Jeho súčasťou je všetka bezpečnostná výbava vrátane vyhrievania predných sedadiel, vstavanej navigácie, zadnej parkovacej kamery, bezkľučového prístupu a štartovania či balíka vyspelých asistenčných systémov! Testovaná a opticky temperamente ladená prostredná výbava Sport disponuje naviac napríklad: polokoženým čalúnením, efektným čiernym čalúnením stropu, bezdrôtovým dobíjaním smartphonu či LED hmlovkami.
Pre tých čo radi šoférujú
Honda Civic si z historického hľadiska vydobyla silne renomé pre svoju šoférsku orientáciu. Daná cnosť neplatí len pre „hot hatch“ s dovetkom Type R, ale aj pre bežné, resp. civilné špecifikácie. V tejto súvislosti smerovalo veľké množstvo otázok k tomu, čo s povestným jazdným nadaním spraví prechod na hybridnú technológiu e:HEV. Zvedavosť, resp. potencionálne obavy sa v tomto prípade rozplynuli veľmi rýchlo a to už po absolvovaní prvej porcie kilometrov!
Klobúk dole pred Japonskými konštruktérmi, ktorým sa pri novinke podarilo „trafiť“ až nečakane emočné vyladenie elektrifikovanej pohonnej jednotky. Základným stavebným kameňom šoférskej orientácie, je ale aj v tomto prípade podvozok. Nový Civic v rámci jeho konštrukcie vsádza na sofistikované nezávislé zavesenie všetkých kolies. Technologickú vyspelosť je tu cítiť aj z hľadiska vyladenia pruženia. Testovaný exemplár v mojich očiach trafila optimálny stred medzi zážitkami a jazdným komfortom. V nemalej miere sa pod to podpísali aj už spomínané racionálne 18-palcové kolesá.
Nová Honda Civic dokáže v praxi bez problémov pochytať bežné nerovnosti našich ciest. Limity podvozka sa zároveň veľmi ťažko hľadajú pri dynamickej jazde. Poslušnosť na vodičove povely smerom od volantu tu ešte viac vyšperkovalo príjemné strmé riadenie s náznakom spätnej väzby, čo je v čase elektronických posilňovačov čoraz zriedkavejší jav!
V praxi je podvozok novinky prekvapivo poddajný aj v situáciách, keď to vodič s počiatočnou nájazdovou rýchlosťou do zákruty takpovediac „mierne“ preženie. Excelentne posunutý limit priľnavosti pri prudkých vyhýbacích manévroch v zimných podmienkach predstavovalo skôr sezónne obutie. Precíznu ovládateľnosť pocitovo tuhej karosérie, vo finále ešte viac zvýraznilo nielen nízke ťažisko a dôrazom na čo najlepšie rozloženie hmoty, ale aj pocitovo nízka pohotovostná hmotnosť. Testovaný exemplár aj napriek hybridnému pohonu váži len cca 1500 kg!
Aj vďaka hybridnému pohonu je nová Honda Civic prioritne v mestskom prostrední adekvátne dobré odhlučnená. Typický japonský neduh v podobe slabšieho odhlučnenia podvozka sa na druhej strane prejaví pri svižnej jazde, resp. diaľničných presunoch. Pomerne veľa hluku od kolies sa na môj vkus do kabíny prenáša aj pri jazde v daždi, resp. v zimných podmienkach s odskakujúcimi kamienkami.
Veľkú pochvalu si novinka s logom Honda zaslúži za svoj sofistikovaný pohonný reťazec. Na prvý pohľad identická e:HEV motorizácia známa už z SUV CR-V s identickým kombinovaným výkonom 184 koní podstúpila pri kompaktnej novinke obrovský vývojový progres. Civic v tomto smere prináša takmer dokonalú autenticitu z jazdy inšpirovanú svojimi rovnomennými predchodcami. Bežní používatelia, ktorí netušia ako po technickej stránke funguje hybridný pohon značky Honda, tu budú vďaka precíznej synchronizácií pohonu, s veľkou pravdepodobnosťou zazívať pocit klasickej práce benzínovej atmosféry a automatickej prevodovky.
Japoncom sa tento uveriteľný efekt podarilo dosiahnuť vďaka simulácii radenia prevodových stupňov a zároveň aj vyladením zvukovej farbičky, kedy predovšetkým v športovom režime spolu s narastajúcim tempom rýchlosti a otáčok v podobe autentickej odozvy spolupracuje aj atmosférický 2-liter. Zážihová motorizácia s priamym vstrekom palivá, vo väčšine situácii plní rolu generátora elektrickej energií a o pohon vozidla sa stará dominantný elektromotor. Výnimku, predovšetkým pri ustálenom vyššom rýchlostnom tempe, predstavuje jeden stály prevod, na ktorého využitie vodiča upozorní aj grafika práce hybridného pohonu.
Aj pri pružných zrýchleniach má, ale hlavne slovo silnejší elektromotor. Hlavnou výhodou hybridu značky Honda je okamžitá reakcia pohonnej sústavy na povely prostredníctvom akcelerátora. Predovšetkým v meste je pocitovo príkladná aj ponúkaná jazdná dynamika. V tejto disciplíne, ale testovaná novinka vzhľadom na ponúkaný výkon rozhodne nesklame ani pri vyššej rýchlosti, pri plne obsadenom vozidle alebo bezpečných predbiehacích manévroch na okreskách.
Ešte viac temperamentu má vodič k dispozícii po aktivovaní športového režimu s pocitovo silnejšou rekuperáciou. Druhou alternatívou k východiskovému režimu Normal je o niečo ospanejší režim Econ. Spestrením jazdných režimov je individuálna konfigurácia, ktorá ponúka personálne nastavenie pohonu a riadenia. Precízne vyladený hybrid e:HEV pracuje za každých okolností plne automaticky. Vodič nemá možnosť manuálnej aktivácie čisto elektrického pohonu ani v situáciách, keď má kompaktná batéria hybridného pohonu dostatočnú zásobu elektrickej energie. Intenzitu brzdnej rekuperácie je možné regulovať prostredníctvom pádiel pod volantom. Ide o pomerne návykovú hračku predovšetkým pri predvídavom a pozvoľnom spomaľovaní. Ani pri jej najvyššom výkone rekuperácie, ale Civic e:HEV nie je možné ovládať len prostredníctvom pedála akcelerátora.
Celková vyspelosť vrátane dobre fungujúcich asistenčných systémov, ako aj vývojový progres hybridného pohonu e:HEV značky Honda, sa okrem precízne vyladených jazdných vlastností premietol aj do výslednej spotreby paliva. Novinka bola v rámci testu, s nameraných priemerom len 4,2 l/100 km, paradoxne najúspornejšia v meste. Sympatickú hodnotu (5,2 l/100 km) ukázal palubný počítač aj pri dominantnom využívaní na okresných cestách. Hybridný pohon v aerodynamicky ladenom kompakte so spotrebou 6,5 l/100 km v sumári rozhodne neprepadol ani pri diaľničnom tempe. Výsledný kombinovaný priemer sa na konci zimného testu nakoniec ustálil na sympatickej hodnote 5,8 l/100. Návšteva benzínovej stanice aj napriek tomu nebude vyslovene zriedkavá záležitosť. Palivová nádrž má pri hybridnej novinke objem „len“ 40 litrov.
A celkový dojem?
Honda aj napriek už vopred ohlásenej európskej elektrifikovanej stratégii, pri novej generácii modelu Civic nesklamala a zachovala jej pravovernú DNA. Japonci dokázali aj v dnešnej hybridnej a „digitálnej“ dobe postaviť zážitkovo vyladený kompakt! Zásadnou pridanou hodnotou novinky je okrem precízne vyladených jazdných vlastností, aj evolučne citeľne vylepšený full-hybridný pohon e:HEV.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Honda Civic 2,0 i-MMD e:HEV Sport
Dĺžka: 4 551 mm
Šírka: 1 900 mm
Výška: 1 408 mm
Rázvor: 2 734 mm
Objem kufra: 415 litrov
Motor: zážihový full-hybrid
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 4
Kombinovaný výkon kW/koní: 135/184
Krútiaci moment Nm: 315
Pohotovostná hmotnosť: 1533 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,9 s
Prevodovka: automatická bezstupňová
Počet stupňov: –
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,0 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,8 l/100 km
Pneumatiky: Goodyear Ultragrip Performance4
Verzia/cena
Honda Civic 2,0 i-MMD e:HEV Sport (testovaný model) od 30 990 €
Honda Civic 2,0 i-MMD e:HEV Elegance od 29 890 €