Neustálemu tlaku na znižovanie emisií a postupným prechodom na prioritne elektrický pohon sa musia prispôsobiť všetky automobilky. Pre niektoré z nich ide o pomerne náročný oriešok a to predovšetkým z hľadiska koncepčnej filozofie či historickej DNA. Presne do tejto kategórie môžeme zaradiť aj offroad legendu, ktorou je značka Jeep. V týchto dňoch prichádza na náš trh prvý čisto elektrický Jeep Avenger. Elektrifikovaný pohon už ale ponúka aj esencia pre drsnú jazdu v tom najnáročnejšom teréne. Kultový model Wrangler je totiž v našom priestore k dispozícii už len v plug-in hybridnej verzii s revolučným pohonom 4xe. Ikonická americká značka zároveň reaguje aj na čoraz väčší potenciál, kedy je pre bežných zákazníkov na prvom mieste imidž. Ako príklad tu poslúži vôbec najpredávanejší európsky model značky Jeep. Obľúbený Compass po modernizácii už taktiež presedlal výhradne na hybridné motorizácie. V teste sme preverili motorový základ v podobe nového mild-hybridu, ktorý je k dispozícii výhradne s pohonom predných kolies.
Populárny Jeep Compass s novou motorizáciou 1,5 e-Hybrid, skombinovanou s pohonom predných kolies a 7 st. automatickou prevodovkou a v druhej najvyššej výbavovej verzii Limited, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Jeep.
Rýchle fakty:
- Pôvodný Jeep Compass znamenal pre legendárnu americkú značku vstupenku do sveta SUV kompaktnej veľkosti. Vďaka aktuálnej druhej generácii sa stal z identického modelu aj celosvetovo najžiadanejší Jeep.
- Jeep svoj model Compass neustále vylepšuje a inovuje. Klasický facelift doplnila v európskom priestore výrazná obmena pohonných jednotiek. Plug-in hybridnú štvorkolku 4xe len nedávno doplnil úplne nový mild-hybridný pohon kombinovaný výhradne s pohonom predných kolies.
- Facelift so sebou priniesol decentne pozmenený exteriér s celkovo modernejším nádychom a prepracovanými detailmi. Vynovený Compass si okrem toho stále zakladá na optickej robustnosti s jasnou DNA značky Jeep.
- Modernizácia sa výrazne viac dotkla už na pohľad modernejšieho interiéru. Vynovený Compass okrem celkovo hodnotnejších materiálov a modernejšieho dojmu ponúka nové digitálne hračky na čele s grafickým prístrojovým panelom a novým infotainmentom.
- Nová hybridná motorizácia 1,5 e-Hybrid ponuka citeľne nižšiu spotrebou paliva. Pohon len prednej nápravy sa na jednej strane vymyká tradičnej offroad filozofii automobilky. Zároveň, ale dokáže osloviť nových zákazníkov, ktorí preferujú prioritné využívanie v meste, resp. na klasických asfaltových komunikáciách.
Fotogaléria Jeep Compass e-Hybrid
Rok 2006 bol pre značku Jeep prelomový. Práve v tom čase uzrela svetlo sveta v sériovej podobe prvá generácia modelu Compass. Na rozdiel od dovtedajšieho portfólia značky šlo o vôbec prvý SUV Jeep. Ten istý model sa aj napriek polemike offroad fanúšikovského jadra stal veľmi úspešným. Vďaka všeobecnému SUV boomu si ho v mnohým prípadoch zadovážili aj ľudia, ktorí by inak o tejto značke vôbec nauvažovali.
Ďalší prelom si pripísala aj ešte stále aktuálna druhá generácia predstavená už v roku 2016. Z modelu Compass sa stal globálne najžiadanejší Jeep, ktorý sa okrem domovskej Severnej Amerike vyrábal aj v Ázii či Južnej Amerike. Zárez v podobe najžiadanejšieho modelu značky si toto kompakné SUV dodnes drží aj u nás v Európe. Na starom kontinente zaznamenal aktuálny Compass počas svojho životného cyklu zásadnú obmenu palety pohonných jednotiek, pod ktorú sa podpísali čoraz prísne emisie.
Zásadnú zmenu v tomto kontexte priniesol aj facelift z roku 2021. Ešte rok pred ním sa v ponuke objavil aj revolučný plug-in hybrid s pohon všetkých kolies, ktorý Jeep nazýva 4xe. Pre potreby starého kontinentu sa výroba vylepšeného SUV modelu Compass presunula do Talianska. S odmyslením si obligátnych dizajnových zmien a prepracovanému interiéru s novým infotainmentom, pribudli po modernizcácii do výbavy aj nové asistenčné systémy. Pôvodnú európsku paletu základných benzínových resp. naftových motorizácií, nahradila automobilka zážihovou mild-hybridnou novinkou s názvom e-Hybrid.
Nová motorizácia 1,5 MHEV e-Hybrid s výkonom 130 koní je zároveň aj vstupnou bránou do sveta modelu Compass. Jej základom je prepĺňaný benzínový 4-valec o objeme 1,5 litra, ktorému asistuje 48V elektromotor integrovaný do 7-st. dvojspojkového automatu. Aj napriek samostatnému výkonu len 20 koní dokáže v určitých situáciách Compass úsekovo poháňať len elektromotor. Nový e-hybrid je k dispozícii výhradne s pohonom predných kolies. Hierarchicky vyššie sa nachádza už známy plug-in hybrid 4xe, dostupný výhradne s pohonom všetkých kolies. Výkonovo slabšia verzia 1,3 Turbo PHEV disponuje výkonom 190 koní a silnejší variant je vyladený až na 240 koní. Štandardom je v oboch prípadoch spolupráca so 6-st. automatom.
Tradičná DNA značky Jeep
Aktuálna druhá generácia modelu Jeep Compass pôsobí stále robustne a zároveň sviežo. Facelift z roku 2021 aj z tohto dôvodu, tak nemusel do praxe aplikovať žiadne zásadné dizajnové premeny. Pri exteriéri si obľúbené SUV po modernizácii vystačí so zvýraznením drobných detailov. Práve „drsný“ a atraktívny dizajn testovaného exempláru, ktorý zodpovedá DNA ikonickej americkej automobilky je jednou z jeho hlavných konkurenčných zbraní.
Modernejší „look“ prednej časti vynoveného modelu Compass najviac odráža pre značku typický dizajnový element v podobe teraz ešte výraznejšej masky so siedmimi segmentmi a elegantným chrómovým lemovaním. Na masku plynule nadväzujú nové predné svetlomety. Okrem ich dynamickejšieho tvaru stojí tu stojí za zmienku predovšetkým prítomnosť novej LED technológie. Adekvátny svetelný výkonom je doplnených aj o funkciu automatického prepínania diaľkového módu. Oproti xenónovej technike pred modernizáciou tu ide o veľký pokrok. Koncepčne jednoduchšie parabolické LED-ky testovaného exempláru, na druhej strane nedisponujú funkciou sofistikovaného tieňovania. Výraznejším optickým dojmom teraz pôsobí aj masívny predný nárazník s pomerne vysoko situovanými hmlovkami s LED technológiou. Prioritne sa pod to podpísal teraz väčší chladiací otvoru s prepracovaným výpletom. V spodnej časti nárazníka si našla svoje miesto aerodynamická gumená lišta, ktorá na druhej strane v teréne znižuje inak solidnú svetlú výšku.
Vizuálne atraktívne a robustne pôsobí rozmerovo kompaktné SUV značky Jeep aj pri pohľade z profilu. Optické svaly v tomto priestore zvýrazňujú vytiahnuté blatníky hranatého tvaru doplnené o ochranné oplastovanie. Pre model Compass je príznačný masívny koncový stĺpik, ktorý dizajnovo ozvláštňuje pochromovaná linka efektne prepájajúca líniu bočného presklenia so zadným oknom. Označenie modelu sa nachádza pomerne netradične na predných dverách. Testovanému exempláru vo výbave Limited s prostrednými a v princípe stále racionálnymi 18-palcovými diskami vo finále pristane aj v relatívne nenápadná príplatková strieborná metalíza s názvom Glacier.
Aj zadná časť obľúbeného SUV modelu evokuje už na prvý pohľad optickú odolnosť a konštrukčnú masívnosť. Svalnaté línie a krivky tu ešte viac zvýrazňujú šírku karosérie. Opticky uhladený zadný nárazník v dvojfarebnom prevedení, teraz podstatne viac ako v minulosti, maskuje výfukovú koncovku ukrytú v jeho pravej časti. Vynovenú grafiku ponúkajú podľa očakávania aj koncové svetlá s autentickým LED podpisom. Na nový pohon v útrobách tu upozorňuje štítok e-torque v príznačnom zelenom prevedení. Na druhej strane dverí kufra si svoje miesto našla americká klasika v podobe označenia výbavy.
Výrazne modernejší interiér
Podstatne viditeľnejší a zároveň citeľnejší pokrok v porovnaní so zovňajškom prináša interiér modernizovaného modelu Jeep Compass. Jeho tvorcom sa zároveň umne darí maskovať aj celkový vek vozidla. Okrem citeľne pozmenenej architektúry palubnej dosky si Američania dali v kabíne záležať aj na celkovom kvalitnejšom dojme. Ešte pred vstupom na palubu konštatujem, že z hľadiska len čiastočného prekrytia prahov dverí sa v porovnaní s pôvodným modelom nič nezmenilo. Vzhľadom na vyšší posed treba byť pri úkone nastupovania predovšetkým v nepriaznivom počasí o niečo viac obozretný.
Dizajnovo prepracovanú palubnú dosku zdobí pri testovanej výbave Limited na dotyk príjemná a zároveň hodnotne pôsobiaca centrálna výplň v syntetickej koži. Jeep Compass s európskou výrobnou stopou sa zároveň zlepšil aj v disciplíne precíznosti dielenského opracovania. Dôraz na kvalitu je v kabíne cítiť aj z mnohých ďalších detailov. V sumári ma v tomto kontexte aj preto zamrzeli príliš obyčajné páčky pod volantom, ako aj vonkajší obklad stredového tunela pozostávajúci z vyslovene jednoduchého a tvrdého plastu.
Sympatickou stránkou interiéru testovaného exempláru je pri značke Jeep už tradične dôraz na detail. Historické dedičstvo automobilky pripomína legendárna Jeep-silueta v ľavej časti čelného skla. Kultové logo okrem toho v decentnej podobe zdobí aj spätné zrkadlá. Cit pre efektné detaily Compass dopĺňa veľmi prívetivou užívateľskou stránkou. Nielen konzervatívnejšie orientovaní používatelia v tomto smere stále ocenia prítomnosť adekvátneho množstva klasických tlačidiel. Veľmi sympaticky pôsobí aj zdvojená možnosť ovládania termomanažmentu vozidla. Alternatívou dotykového rozhrania je stále aj klasický hardwarový modul klimatizácie. Výnimku v tomto smere predstavuje len ovládanie vyhrievania sedadiel a volantu, ktoré je s odmyslením si personalizovateľného widgetu infotainmentu permanentne prítomné aj v horných rohoch obrazovky.
Na aktuálne automobilové trendy Compass reaguje prioritne prostredníctvom nových digitálnych hračiek. Testovaná konfigurácia ponúka plne digitálny prístrojový panel s príjemnou grafikou. Zobrazenie jednotlivých informačných údajov si je možné osobne personalizovať. Dva základné vyobrazovacie layouty reprezentované simuláciou klasických budíkov alebo jednoduchšieho motívu, dopĺňa možnosť schematického vyobrazenia prakticky všetkých dôležitých údajov na jednej obrazovke. Jeep už tradične ponúka pestrú skladbu dostupných údajov aj v rámci menu palubného počítača. Malou Chybičkou na kráse ostáva fakt, že palubný počítač aj naďalej komunikuje v angličtine.
Ešte sofistikovanejšie a graficky prepracovanejšie prostredie ponúka nový infotainment s do priestoru vystúpenou dotykovou obrazovkou. Compass dostal, mimochodom, ako prvý Jeep v Európe najnovšiu verziu rozhrania Uconnect 5. Jej najnovšia evolúcia už na rozdiel od prístrojového panela komunikuje aj v slovenskom jazyku. Reálne pohotové reakcie na dotyk dopĺňa pekná grafika a pomerne intuitívne menu. V jeho položkách figuruje aj záložka s monitorovaním funkcie hybridného pohonu. Orientáciu v rozhraní značne uľahčuje spodná virtuálna spodná lišta v dôležitými skratkami. Užitočnou užívateľskou pomôckou je aj adekvátne kvalitná zadná parkovacia kamera. V opcii je tu k dispozícii aj príplatkový panoramatický kamerový náhľad. Dotyk moderny okrem toho reprezentuje aj bezkáblovo fungujúca mobilná nadstavba v podobe Android Auto, resp. Apple Car Play, ktorá pri testovanej konfigurácii nahrádza ak absenciu vstavanej navigácie.
Tradičnou zaujímavosťou modelu Jeep Compass je prítomnosť rovnomennej kompas aplikácie v menu. V tomto kontexte pôsobí úsmevne, že kým kompas palubného počítača zobrazuje smerovú skratku v angličtine, tak rovnomenná položka infotainmentu ho už vyobrazuje v slovenskom ekvivalente. V rámci funkčnej stránky dávam okrem rozumne navrhnutým odkladacím priečinkom palec hore napríklad aj drobnosti v podobe prítomnosti oboch typov USB koncoviek.
Plnohodnotnú SUV orientáciu pripomína testovaný model aj s prispením vyvýšenému posedu za volantom. Adekvátne dobrý výhľad z vozidla v mestskej džungli mierne komplikuje pomerne hrubý áčkový stĺpik. Robustnú Jeep atmosféru za volantom podvedome dotvára napríklad aj masívny volič automatickej prevodovky. Palec hore dávam novému volantu s logicky rozmiesenými ovládacími tlačidlami a stále príjemnou hrúbkou venca. Predné sedačky s decentným náznakom bočného vedenia okrem svojej dostatočnej veľkosti prekvapili aj príjemným cestovným komfortom a to vrátane dlhých diaľničných presunov.
V kompaktnom SUV segmente ponúka testovaný exemplár reálne vzdušné priestorové pomery aj v druhom rade. Prístup dozadu značne uľahčuje doširoka sa otvárajúci druhý pár dverí. Zadná lavica dostala na krajných pozíciách decentne predlžené sedáky. Aj vďaka tomuto detailu sa v tomto priestore pohodlne prepraví dvojica urastených dospelých. Určitý priestorový limit tu predstavuje vnútorná šírka. V tomto parametri Jeep Compass na najlepších v triede mierne stráca. Cestovný komfort zadných pasažierov ešte viac vylepšujú samostatné výduchy ventilácie, ako aj prítomnosť zdrojových koncoviek.
Pri batožinovom priestore ponúka hybridný Jeep Compass plne postačujúcu základnú kapacitu na úrovni 438 litrov. Symetricky tvarovaný priestor opticky zmenšujú masívne bočné steny. Z praktickej stránky tu treba, naopak, pochváliť prítomnosť polohovateľnej medzipodlahy. Pod ktorej úroveň sa v prípade uváženia stále zmestí aj užitočná rezervná pneumatika. Po sklopení delenej zadných operadiel vznikne takmer dokonalá rovina s maximálnou prepravnou kapacitou 1387 litrov.
Z hľadiska výbavovej politiky je na tom vynovený Jeep Compass slušne už aj v úplnom základe. Okrem širokého spektra asistenčných systémov sa pod to pričinili aj prvky ako dvojzónová automatická klimatizácia, plne digitálny prístrojový panel, vyhrievanie predných sedadiel a volantu či zadná parkovacia kamera. Testovaná druhá najvyššia výbava Limited k tomu už automaticky pridáva aj bezkľučový prístup a štartovanie, klasický aj adaptívny tempomat, automatické prepínanie diaľkových svetiel či hodnotnejšie čalúnenie interiéru.
Jeho doménou sú klasické cesty
Najnovšia evolúcia SUV modelu Jeep Compass s novou základnou motorizáciu nedáva pre zarytých fanúšikov ikonickej automobilky príliš veľký zmysel. Presne pre toto publikum má americká legenda aj u nás k dispozícii pomerne pestré spektrum ostatných modelov s tradičnou offroad DNA. Testovaný exemplár aj napriek tomu dnes ideálne zapadá do konceptu pestrého modelového portfólia. Z hľadiska svojej filozofie dokáže naviac prioritne osloviť tých, pre ktorých je dôležitý imidž značky, no pohon všetkých kolies vzhľadom na prioritné používanie v meste resp. na spevnených komunikáciách reálne vôbec nepotrebujú. Príjemným benefitom mild-hybridnej verzie s pohonom len prednej nápravy je aj úspornejšia prevádzka.
Takpovediac do pohody sú v prípade testovaného SUV vyladené aj jazdné vlastnosti vo všeobecnosti. Vyladením pruženia sa aj Compass snaží ponúknuť adekvátny kompromis medzi pohodlím a istotou spoza volantu. Verzia s 18-palcovými diskami kolies a pneumatikami s dostatočnou výškou bočného profilu má v tejto disciplíne ale citeľne bližšie k jazdnému komfortu. Podvozok so sofistikovaným nezávislým zavesením všetkých kolies tak dokáže bezproblémov a s istotou „pochytať“ už aj o niečo väčšie nedokonalosti našich ciest.
Identický model na druhej strane nepatrí medzi vyslovene zážitkové SUV, prioritne určené na „vymetanie“ zakrútených okresiek. Vyššie spomenutá prioritná racionálnosť a pohodová orientácia sa v tomto smere premietla napríklad aj do o niečo väčších náklonov karosérie, ktoré doprevádzajú svižnú jazdu cez dlhé a tiahle zákruty. Jeep Compass aj napriek tomu ostáva v obdobných situáciách stále precízne ovládateľným. Ľahučké, resp. skôr preposilované riadenie určené prioritne do mestskej džungle ale rovnako nemá žiadne prehnane športové ambície. V režime svižnejšej jazdy som napriek tomu ocenil stále akceptovateľnú hmotnosť, ktorá sa aj napriek hybridnej nadstavbe a celkovej veľkosti vozidla ustálila na sympatickej hodnote menej ako 1,6 tony.
V sumári testovanému mild-hybridu zo všetkého najviac vyhovuje bežný štýl jazdy. Pri pohodových presunoch som zároveň ocenil príjemnú akustickú pohodu na palube. Do konceptu rozvážneho a racionálneho jazdného štýlu optimálne zapadá aj úplne nová hybridná motorizácia. Prepĺňaná pohonná jednotka 1,5 MHEV e-Hybrid je vyladená na adekvátny výkon 130 koní.
Aj napriek tomu, že Jeep v tomto prípade stále hovorí o mild-hybridnej konštrukcii s 0,77 kWh batériou v stredovom tuneli, tak reálne správanie testovaného SUV už čiastočne pripomína aj klasické full-hybridy. Podpísal sa pod to elektromotor integrovaný priamo do automatickej prevodovky. Jemné rozjazdy, resp. pomalé manévrovanie napríklad pri otáčaní vozidla, zvládane Compass v mnohých prípadoch výhradne čisto na elektrický pohon.
Riadiaca jednotka sa benzínový motor snaží, čo najčastejšie odpájať aj pri tzv. plachtení alebo zastavení na križovatke. Pri dostatočnom stave nabitia hybridnej batérie a predvídavej práce s pedálom akcelerátora je možné predovšetkým v meste a nižších rýchlostiach odjazdiť pomerne veľa času úsekovo len na elektrinu.
O prirodzené štarty spaľovacieho motora sa stará dobre vyladený štartér-generátor. Následne opätovné pripájanie sily spaľovacieho motora pri svižnejších rozjazdoch je napriek tomu z času na čas o niečo necitlivejšie, resp. kostrbatejšie.
Vďaka pomerne pohotovým reakciám na plyn spojenými s elektrickým dopingom som bol adekvátne spokojný aj s ponúkanou jazdnou dynamikou, a to vrátane adekvátnych pružných zrýchlení. Dôležitým elementom práce hybridnej motorizácie nová 7-st. automatická prevodovka s dvojspojkovou konštrukciou. Aj precíznej a rýchlo radiacej prevodovke zo všetkého najviac vyhovuje rozvážny jazdný štýl. Pri temperamentnejšom prístupe zvykne spaľovaciu jednotku z času na čas držať až príliš dlho vo vysokých otáčkach.
Najväčším benefitom novej hybridnej motorizácie 1,5 e-Hybrid sú podľa očakávania nižšie nároky na spotrebu paliva. Po minuloročnej skúsenosti s prakticky úplne novým exemplárom bol na tom z tohto hľadiska už „zabehnutý“ testovaný kúsok citeľne lepšie a konzistentnejšie. Výsledný kombinovaný priemer sa na konci testu podľa palubného počítača ustálil na hodnote 5,8 litra na každých 100 km. Príjemným prekvapením je pri racionálnej jazde mestská spotreba s nameraným výsledkom 5,5 l/100 km. Obdobným apetítom sa Compass vyznačuje aj na pri mimomestských presunoch. Najsmädnejšie bolo kompaktné SUV s logom Jeep podľa očakávania na diaľničnom tempe. Daná spotreba zodpovedá apetítu 7,5 l/100 km.
Jeep Compass s pohonom len prednej nápravy nemá prakticky žiadne prehnané terénne ambície. Vzhľadom na rodokmeň značky som sa s ním aj napriek tomu vybral aj mimo spevnených komunikácií. Zárukou potrebnej slobody v daných podmienkach je aj vyššia svetlosť podvozka s hodnotou 198 mm. Ako nie príliš praktická sa v tomto kontexte pri pohybe v členitejšom teréne javí citeľne nižšie položená gumená aerodynamická lišta pod predným nárazníkom. Pri zdolávaní výraznejších zlomov či ľahkého kríženia sa je už prioritne potrebné pracovať s hybnosťou vozidla. Testovaný model v tomto smere totiž nedisponoval žiadnymi elektronickými hračkami, vrátane absencie zjazdového asistenta.
Jasnou a prirodzenou doménou mild-hybridnej novinky s logom ikonickej značky sú celkom jednoznačne klasické spevnené komunikácie. Tu chcem okrem všeobecných jazdných vlastností pochváliť aj dobre fungujúce asistenčné systémy. Alternatívou klasického tempomatu je jeho adaptívna nadstavba spolupracujúca s funkciou udržiavania vozidla v jazdných pruhoch.
A celkový dojem?
Na neustále sa sprísňujúcu emisnú politiku musí reagovať aj značka Jeep. Účinný recept našla v tomto kontexte aj najnovšia evolúcia obľúbeného SUV modelu Compass. Tradičnú DNA značky s pohonom všetkých kolies tu aj naďalej zastrešuje plug-in hybrid 4xe, ktorý teraz dopĺňa už aj testovaný základný mild-hybrid s pohonom predných kolies. Imidžovo ladené SUV kompaktných rozmerov tak teraz dokáže osloviť už aj prioritne mestskú klientelu.
Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Jeep Compass 1,5 e-Hybrid Limited
Dĺžka: 4 404 mm
Šírka: 1 819 mm
Výška: 1 629 mm
Rázvor: 2 636 mm
Objem kufra: 438 litrov
Motor: zážihový mild hybrid
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 95/130
Krútiaci moment Nm: 240
Pohotovostná hmotnosť: 1575 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 193
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,0 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,6 – 6,0 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,8 / 100 km
Pneumatiky: Bridgestone Turanza
Verzia/akciová cena
Jeep Compass 1,5 e-Hybrid Limited (testovaný model) od 35 400 €
Jeep Compass 1,5 e-Hybrid Longitude od 32 300 €