Nemecký automobilový gigant sa aj napriek súčasnej elektrickej vlne stále príkladne stará aj o svoje spaľovacie modely. Pestrú ponuku značky Volkswagen s daným typom pohonu zastrešujú žiadané SUV-čka. Ako príjemne širokú možno v tomto kontexte označiť aj paletu rozmerovo menších modelov s vyššou svetlosťou podvozka. Vstupnú bránu do daného sveta reprezentuje VW T-Cross, ktorý aktuálne podstúpil modernizáciu. O niečo viac štýlu ponúka model Taigo. Do mestskej džungle sa zároveň stále ideálne hodí aj nedávno modernizovaný Volkswagen T-Roc. Ten je už na rozdiel od vyššie spomenutých súrodencov postavený na sofistikovanejšom a dospelejšom technickom základe, ktorý už umožňuje aj zástavbu pohonu všetkých kolies. Vylepšené kompaktné SUV s dizajnovo zaujímavo tvarovanou karosériou po facelifte boduje predovšetkým výrazne modernejším interiérom. V našom prvom teste sme zároveň preverili cenovo atraktívnu výbavu skombinovanú s dnes už čoraz zriedkavejšou manuálnou prevodovkou.
Nový Volkswagen T-Roc so zážihovou motorizáciou 1,5 TSI (150 koní), spolupracujúcou so 6-st. manuálom, pohonom predných kolies a vstupnou výbavovou verziou Life, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Volkswagen.
Rýchle fakty:
- Jedným z najžiadanejších zástupcov pestrého SUV portfólia značky Volkswagen je od roku 2017 model T-Roc. Dizajnovo zaujímavý crossover vypĺňa priestor medzi modelmi Taigo/T-Cross a Tiguan.
- Obľúbený model, ktorý je v našom priestore k dispozícii s pestrou paletou motorizácii, vrátane verzií s pohonom všetkých kolies, podstúpil prednedávnom modernizáciu. Decentné dizajnové zmeny a príchod nových digitálnych hračiek doplnil aj citeľne hodnotnejší interiér.
- Dizajn testovaného modelu T-Roc kombinuje v jednom balení dynamicky ladenú karosériu s nádychom SUV-coupe s tradične nadčasovými Volkswagen krivkami. Modernizácia so sebou priniesla decentne prepracovanú prednú časť, ako aj vynovený svetelný podpis.
- Vynovený Volkswagen T-Roc boduje citeľne prepracovaným interiérom. Zmeny architektúry palubnej dosky orientovanej stále na prioritnú funkčnosť dopĺňajú nové digitálne hračky, ako aj výrazne hodnotnejšia skladba materiálov.
- Konštrukčný základ v podobe „dospelej“ platformy MQB A1 je aj pri modeli Volkswagen T-Roc zárukou precízne vyladených jazdných vlastností. Testovaná konfigurácia s motorizáciu 1,5 TSI skombinovaná so 6-st. manuálnou prevodovkou je nielen racionálnou, ale zároveň až nečakane príjemnou voľbou.
Fotogaléria Volkswagen T-Roc
Dizajnovo originálny Volkswagen T-Roc sme v premiére spoznali v roku 2017. Dobová novinka sa v tomto čase hierarchicky, resp. veľkostne sa zaradila pod obľúbený model Tiguan. Nemecká automobilka doslova objavila čaro imidžovo ladeného SUV a z testovaného modelu sa stal prakticky okamžite jeden z najžiadanejších automobilov značky nielen v Európe ale aj u nás na Slovensku.
Plánovaný facelift súčasnej generácie podstúpil T-Roc približne po štyroch rokoch produkcie, presnejšie v závere roka 2021. Žiadaný model je aj naďalej dostupný v troch samostatných verziách. Testované klasické SUV dopĺňa výkonný model Volkswagen T-Roc R, ako aj imidžová chuťovka v podobe otvoreného modelu s platenou strechou T-Roc Kabriotet. Posledný zmienený model po modernizácii ale už z ponuky slovenského zastúpenia oficiálne vypadol.
Nedávny facelift so sebou okrem decentných dizajnových zmien priniesol zásadne prepracovaný interiér s prioritným dôrazom na citeľne lepší kvalitatívny dojem z použitých materiálov. Technický základ reprezentovaný obdobne ako pri modeli Golf platformou MQB A1 umožňuje aj implementáciu pohonu všetkých kolies, čím má T-Roc navrch pred mnohými konkurentmi. Povinnú jazdu modernizácie dotvárajú vylepšené technologické hračky na čele s novými digitálnymi riešeniami, inovovanými asistenčnými systémami a taktiež dostupnosťou špičkových svetlometov IQ Light LED-Matrix.
Pestrá paleta dostupných pohonných jednotiek ostala bezo zmien. V pozícii vstupnej brány figuruje maloobjemová prepĺňaná motorizácia 1,0 TSI s výkonom 110 koní a kombinovaná výhradne so 6-st. manuálom. Hierarchicky vyššie sa nachádza technologicky vyšperkovaný zážihový 4-valec s funkciou odpájania dvoch valcov pri nízkej záťaži 1,5 TSI ACT. Okrem klasickej 6-st. manuálnej prevodovky je k dispozícii už aj so 7-st. dvojspojkovým automatom. Výkonovým vrcholom „bežných“ benzínových verzií je motorizácia 2,0 TSI s výkonom 190 koní. Okrem 7-st. automatu je v tomto prípade štandardom aj pohon všetkých kolies 4Motion. Priaznivcov nafty poteší aj naďalej prítomnosť turbodiesla 2,0 TDI. V základnej verzii s pohonom predných kolies a 6-st, manuálom je vyladený na výkon 115 koní. Výkonnejší ekvivalent so 7-st. automatom a pohonom 4×4 disponuje výkonom 150 koní. Vrcholom modelového radu Volkswagen T-Roc je aj po facelifte ostrá veria T-Roc R s benzínovou motorizáciou 2,0 TSI vyladenou až na 300 koní. Štandardom špičkového modelu je pohon všetkých kolies, ako aj spolupráca so 7-st. automatickou prevodovkou.
Sebavedomý vzhľad
Originálny dizajn bol v čase príchodu na trh jednou z hlavných predností modelu Volkswagen T-Roc. Prioritne konzervatívne orientovaní Nemci postavili na kompaktnom technickom základe reálne emočne ladenú karosériu s mnohými dynamicky ladenými krivkami. Identické konštatovanie platí aj dnes. Faceliftovaný model s decentne pozmeneným vzhľadom necháva v sumári ešte viac vyniknúť jednotlivé drobné detaily. Subjektívne ma veľmi teší, že naozaj k svetu a atraktívne pôsobí už aj základná výbavová konfigurácia s názvom Life.
Decentne zmodernizovaná predná časť dostala po facelifte o niečo sebavedomejší výplet masky s najnovšou verziou centrálne umiestneného fabrického loga. Na ozdobné pochromované lišty v hornej aj spodnej časti masky opticky nadväzuje modul vizuálne pozmenených predných svetlometov. Už základná a koncepčne jednoduchšia LED technika dokáže za tmy potešiť adekvátnym svetelným výkonom. Absenciu vyrezávania, resp. tieňovania z hľadiska komfortu aspoň čiastočne kompenzuje automatické prepínanie diaľkového módu. Príplatková vrcholná svetelná IQ Matrix LED okrem iného disponuje aj výbežkami denného svietenia smerom k centrálnemu logu v maske. Vynovený T-Roc zároveň dostal pozmenený predný nárazník s dynamickým výpletom chladiaceho priestoru. Aj v testovanej najdostupnejšej konfigurácii teraz ešte vyniknú typické postranné segmenty. Pri výbave Life, ale zároveň nedisponujú žiadnou svetelnou nadstavbou. Decentne robustný SUV efekt vyšperkoval nielen solidný nájazdový uhol, ale aj dvojfarebné ochranné oplastovanie spodnej časti nárazníka.
Pri pohľade z profilu vyniknú dynamicky ladené krivky karosérie, ktoré v kombinácií so stvárnením zadných partií čiastočne pripomínajúcimi SUV-coupé. Tento efekt ešte viac zvýrazňuje mierne klesajúca línia strechy s kontrastnou ozdobou lištou v hornej časti. Celkovo temperamenty nádych formujú aj vytiahnuté blatníky. Ich lemy, ako aj spodné prahy ozvláštňuje pomerne masívne ochranné oplakovanie. Emócie skúšanej konfigurácie v sumári dotvára aj príplatková červená metalíza s dovetkom King. Opciovou položkou sú aj z hľadiska veľkosti prostredné a stále prioritne racionálne 17-palcové disky s kontrastným farebným efektom v podobe svetlejšieho farebného dizajnu.
Jemné vizuálne zmeny sú príznačné aj pre zadné partie vynoveného Volkswagen T-Roc. Úpravu zaznamenal svetelný podpis koncových LED svetlometov. Celkovú SUV masívnosť dotvára aj v tomto priestore robustný zadný nárazník v dvojfarebnom prevedení, ktorý teraz zdobia vynovené odrazové plochy. Výfuková koncovka je ukrytá v priestore pred vozidlom. Niektorým z nás môže vyústenie výfukov na prvý pohľad evokovať dvojica rozmerovo veľkých postranných záslepiek. Pri výbave Life si ale daný prvok musí vystačiť bez akéhokoľvek ďalšieho optického zvýraznenia. Dvere do batožinového priestoru zdobí okrem označenia modelu naďalej aj centrálne fabrické logo. Okrem mechanizmu otvárania je pod ním prakticky ukrytá aj cúvacia kamera.
Kvalitatívny skok
Sila faceliftu sa pri modeli T-Roc v porovnaní, s v princípe decentne pozmenenom zovňajškom, prejavila naplno v jeho kabíne. Aj napriek stále prioritne užívateľsky prívetivému konceptu padne v tomto ponímaní najviac do oka obrovský kvalitatívny skok. Testovaný exemplár pri debute pôvodnej verzie „prekvapil“ v optike značky Volkswagen využívaním až príliš jednoduchých obkladových plôch v priestore palubnej dosky či výplňach predných dverí. Modernizácia ponúka v tejto disciplíne aj v prípade testovanej základnej verzie prakticky novú kvalitatívnu dimenziu.
Centrálna časť palubnej dosky vo výbave Life imituje obklad z matného kovu. Identický materiál s matnejším povrchom zároveň čiastočne zdobí aj stredový tunel.
Tradičný dôraz na precízne dielenské opracovanie ponovom dopĺňajú vo všeobecnosti adekvátne materiály, pozostávajúce vo väčšine prípadov z na dotyk príjemného mäkčeného povrchu. Drobný detail potvrdzujúci dané konštatovanie je aj efekt prešívania stehov, zdobiaci vrchnú časť palubnej dosky. Palec hore dávam aj už na pohľad hodnotnejších vnútorných vypĺňam predných dverí.
Nové digitálne hračky zastrešené faceliftom reprezentuje teraz už v štandardne prítomný grafický prístrojový panel. Jeho jednoduchšie stvárnenie s 8-palcovou uhlopriečkou vyslovene nesklame, no zároveň ani nenadchne. Jednoduchšie grafické prostredie dopĺňa trojica vyobrazovacích layoutov s možnosťou nastavenia osobnej personalizácie zobrazenia údajov palubného počítača. V prípade verzie s manuálnou prevodovkou mi tu subjektívne najviac chýbalo súčasné „budíkové“ vyobrazenie otáčkomera a rýchlomera. Aj z tohto dôvodu by som s určitosťou uprednostnil akceptovateľný príplatok 390 Eur za graficky prepracovanejšiu verziu Digital Cockpit Pro s 10,25 palcovou obrazovkou.
Pozornému oku na palube vynoveného modelu Volkswagen T-Roc s určitosťou neunikne ani prepracovaná centrálna časť palubnej dosky. Modul s do priestoru vystúpenou obrazovkou môže disponovať aj najmodernejšou a najvyššou verziou palubného infotainmentu so vstavanou navigáciou. V princípe veľmi spokojný som bol v aj s taktiež príplatkovou nižšou verziou s 8-palcovou uhlopriečkou, ktorá zahŕňa klasické potenciometre na ovládanie audia.
Pohotovým reakciám na dotyk sekunduje pekná grafika s užívateľsky prívetivo navrhnuté prostredie. Medzi dostupnými aplikáciami nechýba online Shop, kde si je možné prostredníctvom VW konta aktivovať napríklad originálnu navigáciu. Vstavaný modul na druhej strane pri bežnom živote adekvátne nahradí moderná mobilná konektivita fungujúca aj bez káblového prepojenia. Pochvalu si zaslúži taktiež kvalitný výstup z parkovacej kamery.
Moderné digitálne hračky pri vynovenom modeli T-Roc dopňa inovovaný modul klimatizácie umiestnený o úroveň nižšie. Pôvodnú hardwarovú klasiku nahrádza pri príplatkovom dvojzónovom riešení samostatné rozhranie orientované v smere na vodiča. Prehľadné usporiadanie virtuálnych tlačidiel je dôverne známe už aj z iných modelov značky Volkswagen. Užívateľsky funkčný koncept dopĺňajú aj racionálne navrhnuté odkladacie priečiny adekvátnej veľkosti.
Silnou stránkou testovaného modelu sú okrem prepracovanej ergonómie aj priestorové pomery v kabíne. Vyvýšený SUV posed a plne akceptovateľný výhľad z miesta vodiča dopĺňa v rámci výbavy Life doplňa útulné látkové čalúnenie. Okrem veľmi dobrého cestovného komfortu musím pri predných sedačkách pochváliť aj dostatočne nadimenzované sedačky s nadštandardne dlhými sedákmi. Hesla v jednoduchosti je ukrytá krása sa v základnej konfigurácii drží aj multifunkčný trojramenný volant so stále klasickými ovládacími tlačidlami!
Technická príbuznosť s kompaktnými modelmi je pri T-Roc prednosťou aj z hľadiska priestorových pomerov v druhom rade. Nad rozmerovo podobnými malými SUV, testovaný exemplár vyniká predovšetkým v parametri vnútornej šírky. V druhom rade sa okrem detí reálne pohodlne odvezie aj dvojica urastenejších dospelých. Masívny stredový panel so samostatnými výduchmi ventilácie a zdrojovými USB koncovkami pripomína, že obľúbené SUV s logom Volkswagen sa vyrába aj v konfigurácii s pohonom všetkých kolies.
Batožinový priestor verzie s pohonom predných kolies disponuje symetrickým tvarovaním a slušným základným objemom 445 litrov. Celkovú praktickú stránku okrem háčikov a iných kotviacich pomôcok, resp. otvoru na prepravu dlhých predmetov značne vylepšuje aj polohovateľná medzipodlaha. Pod jej úroveň sa stále zmestí aj dojazdová rezervná pneumatika. Vďaka identickému riešeniu je pri sklopených delených operadlách v druhom rade zároveň k dispozícii takmer ideálna rovina s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni až 1 290 litrov.
Aj napriek svojej atraktívnej cenovke disponuje základná výbavová verzia T-Roc Life už bez nutnosti doplácania napríklad: širokým spektrom bezpečnostných a asistenčných systémov, elektronickou parkovacou brzdou s funkciou auto hold, digitálnym prístrojovým panelom, adaptívnym tempomatom, parkovacími senzormi po celom obvode vozidla, parkovacím asistentom alebo automatickým prepínaním diaľkových svetiel. Decentný retro závan v testovanej výbave v mojej optike reprezentovalo klasické štartovanie kľúčikom. Bezkľúčový prístup a štartovanie, ako aj ďalšie zaujímavé a užitočné prvky sú na druhej strane k dispozícii v pestrom spektre akciových výbavových balíčkov.
Racionálny spoločník
Volkswagen T-Roc v síce základnej, ale napriek tomu aj adekvátne bohatej výbavovej konfigurácii Life je prioritne racionálnou voľbou. Do tej istej kategórie možno zaradiť aj v našom priestore suverénne najpreferovanejšiu benzínovú motorizáciu 1,5 TSI skombinovanú s klasickou manuálnou prevodovkou. Vyspelosť konštrukčného základu v podobe kompaktnej platformy MQB A sa tu v pozitívnej miere premietla do suverénnych jazdných vlastností.
Testovaná verzia s pohonom „len“ predných kolies si vystačí s konštrukčne jednoduchšou zadnou nápravou. Správanie podvozka možno napriek tomu označiť ako suverénne. Platí to aj v prípade jazdy na vozovkách s horším podkladom. Palec hore dávam taktiež skutočnosti, že odľahčená zadná časť štýlového SUV nemala počas jazdy tendenciu znervóznieť ani pri svižnejšom prejazde cez priečne nerovnosti, pokojne aj v kombinácií so zákrutou.
Vyladenie pruženia ponúka ideálne kompromis medzi zážitkami a jazdným komfortom. Pocitovo typicky nemecké-tužie vyladenie ppodvozka zvláda veľmi dobre odfiltrovať bežné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. Príjemnému jazdnému komfortu pomohla aj racionálna voľba prostredných 17-palcových diskov s pneumatikami, s adekvátnou výškou bočného profilu.
Volkswagen T-Roc dokáže vodiča potešiť aj svojim dospelým správaním pri dynamickejšom štýle jazdy. Aj s prispením nízkej pohotovostnej hmotnosti, pod hodnotou 1,4 tony, si testované SUV rozumie veľmi dobre aj temperamentnejšími prejazdmi cez dlhé a tiahle zákruty. V kombinácii s kvalitnými plášťami sa prirodzená nedočkavosť o slovo prihlási reálne neskôr ako ju vodič podvedome očakáva. Palec hore dávam taktiež minimálnym náklonom karosérie a adekvátne strmému vyladeniu riadenia.
Podvozok štýlového SUV s logami značky Volkswagen je reálne nadimenzovaný na ďaleko vyšší výkon akým disponuje skúšaná pohonná jednotka. Prepĺňaná 4-vlacová benzínová motorizácia 1,5 TSI sa taktiež radí k veľkým ozdobám modelu T-Roc. Ponúkaný výkon 150 koní s lineárnym nástupom sily je v drvivej väčšine jazdných situácií plne postačujúci. Platí to aj pre vozidlo obsadené štvoricou pasažierov.
Pod pocitovo príjemnú jazdnú dynamiku sa podpísala aj užívateľsky príjemná 6-st. manuálna prevodovka. V mojich očiach ide o ideálnu kombináciu pohonnej sústavy pre všetkých tých, čo k životu vyslovene nepotrebujú komfort automatického radenia. Presnú kulisu s adekvátne dlhými dráhami radenia dopĺňajú pomerné krátke prvé dva prevody. Dané konštrukčné riešenie napomáha svižným rozjazdom napríklad z križovatky. Citeľne viac sily, resp. jazdnej dynamiky je podľa očakávania k dispozícii v už v druhej tretine otáčkomera. Vyššie otáčky zároveň doprevádza príjemne temperamentná zvuková farbička prepĺňaného benzínového 4-valca.
Pri bežnej jazde má motor dostatok sily pre potencionálne zrýchlenie už v okolí 2-tisíc otáčok. Precíznu kultivovanosť pohonného ústrojenstva dopĺňa v danej kategórii veľmi dobre odhlučnenie priestoru pre posádku. Volkswagen T-Roc je z hľadiska akustickej pohody príjemným spoločníkom aj pri presunoch v diaľničnom tempe. Aj napriek absencii voliča jazdných režimov sa pri bežnom štýle jazdy na prístrojovom paneli rozsvieti modrá kontrolka s nápisom Eco. Testovaná motorizácia disponuje funkciou odpájania dvoch valcov pri nízkej záťaži, čím sa samozrejme šetrí palivo. Nástup daného a pocitovo prakticky nepostrehnuteľného javu reprezentuje práve daný indikátor.
Nameraná spotreba paliva patrí medzi ďalšie príjemné prekvapenia testovaného modelu. Pri bežnej jazde nie je žiadny problém dosiahnuť výrobcom garantovaný výsledok tesne nad 6-litrovou hranicou. Testovaný priemer sa konci týždňa dokonca ustálil na ešte sympatickejšej hodnote 5,9 l/100 km. Pri preferencii rozvážneho a skôr komótnejšieho štýlu jazdy nie je príliš ťažké výslednú spotrebu benzínu stlačiť dokonca ešte o niečo nižšie.
Pri temperamentnejšom používaní vyobrazil palubný počítač výsledok 7,2 l/100 km. Pri prioritnom mimo-mestskom používaní sa spotreba oscilovala tesne nad 5-litorvou hranicou. V mestskom prostredí zobrazil palubný počítač hodnotu 6,4 l/100 a na diaľnici si T-Roc vypýtal rovných 7-litrov benzínu na každých 100 kilometrov.
Príslušnosť k SUV segmentu testovaný exemplár podčiarkuje adekvátnou svetlou výškou. Aj keď do náročnejších terénnych podmienok sú logicky vhodnejšie verzie s pohonom všetkých kolies, tak v ľahšom teréne sa rozhodne nestratí ani Volkswagen T-Roc s pohonom len prednej nápravy. Na suchom podklade toho v „offroad“ teste reálne zvládol ďaleko viac ako som pôvodne očakával. Kratučký prvý prevodový stupeň sa ako veľká výhoda ukázal aj pri reálne prudkom stúpaní po nespevnenom a zároveň členitom povrchu. Ešte viac si ma v bežnej praxi obľúbené SUV s logami získalo pomerne sofistikovaným zladením asistenčných systémov a klasickej manuálnej prevodovky. Volkswagen T-Roc v tomto kontexte potešil dokonca aj príjemne fungujúcim adaptívnym tempomatom.
A celkový dojem?
Vynovený Volkswagen T-Roc v teste potvrdil, že toto imidžovo ladené a zároveň stále praktické SUV patrí plným právom medzi najpredávanejšie európske modely značky Volkswagen. Modernizácia so sebou okrem decentných dizajnových zmien priniesla hodnotnejší a kvalitnejší interiér. S prihliadnutím na aktuálnu situáciu na trhu s novými autami si pochvalu v danej cenovke zaslúži aj testovaná „základná“ výbavová línia Life s obľúbeným benzínovým motorom 1,5 TSI a klasickou 6-st. manuálnou prevodovkou.
Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Volkswagen T-Roc 1,5 TSI Life
Dĺžka: 4 244 mm
Šírka: 1 819 mm
Výška: 1 590 mm
Rázvor: 2 679 mm
Objem kufra: 445 litrov
Motor: zážihový
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 110/150
Krútiaci moment Nm: 250
Pohotovostná hmotnosť: 1378 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 205
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,6 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,2 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,9 / 100 km
Pneumatiky: GoodYear Efficient Grip Performance
Verzia/akciová cena
Volkswagen T-Roc 1,5 TSI Life (testovaný model) od 23 690 €
Volkswagen T-Roc 1,0 TSI Life od 20 990 €