Progres automobilky Kia je v posledných rokoch neprehliadnuteľný. Dôkazom toho je aj fakt, že Kórejci sa predstavením každého jedného nového modelu môžu pokojne porovnať s najlepšími v danom segmente. Vrchol popularity patrí aj v tomto prípade modelom s vyššou svetlosťou podvozka. K stáliciam a svojim spôsobom aj k synonymám značky Kia sa dlhodobo radí model Sportage. Prierez už pomerne bohatou históriou tohto kompaktného SUV je optimálnym zrkadlom už spomenutého pokroku celej automobilky. Celosvetovo obľúbený model vo svojej najnovšej generácii patrí dlhodobo medzi najžiadanejšie SUV modely slovenského trhu. Medzi jeho konkurenčné výhody sa okrem iného radí aj široká paleta dostupných variácií pohonu. Po minulých testoch benzínových verzií v mild-hybridnom, resp. full-hybridnom prevedení sme tentokrát mali možnosť preveriť výkonový vrchol, ktorý reprezentuje externe dobíjateľná plug-in hybridná špecifikácia.
Obľúbené SUV Kia Sportage s plug-in hybridnou motorizáciu pozostávajúcej zo spaľovacieho základu 1,6 T-GDi a výkonného elektromotora, spolupracujúcou so 6-st. automatickou prevodovkou, pohonom 4×4 a v dynamicky ladenej výbave GT Line nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Kia.
Rýchle fakty:
- SUV Sportage sa už od svojho vzniku radí medzi veľmi dôležité piliere modelového portfólia značky Kia. Kórejská automobilka má aktuálne v ponuke už jeho piatu generáciu.
- Aktuálna Kia Sportage je postavená na novom technickom základe, prevzatom od väčšieho súrodenca Sorento. Kia po prvýkrát v histórii zároveň vyrába hneď dva karosárske varianty. Testovanú európsku verziu dopĺňa ešte o niečo dlhšia verzia určená pre zámorie či Áziu.
- Nová Kia Sportage je automobil, o ktorého dizajne sa nedá nehovoriť. Odvážne a na prvý pohľad nesúmerné línie tu vo finále tvoria výrazný a originálny celok.
- Na automobilovú modernu reaguje aj interiér. Kia Sportage tu poteší mnohými funkčnými a užívateľsky príjemnými detailmi. Silnou stránkou kabíny je aj veľkorysý vnútorný priestor, ktorý neobmedzila ani zástavba PHEV pohonu.
- Vrcholná Kia Sportage s plug-in hybridnou motorizáciou v teste prekvapila svojou dospelosťou. Systémový výkon až 265 koní dopĺňajú aj v tomto prípade suverénne jazdné vlastnosti, ako aj veľmi schopná elektrická nadstavba.
Fotogaléria Kia Sportage PHEV
Globálne obľúbené kompaktné SUV s logami značky Kia uzrelo svetlo sveta vo svojej pôvodnej podobe už v roku 1993. Dnes už praktický kultové označenie, s ktorým prišiel dobový model s atraktívne drsným vzhľadom a nádychom offroadu, Kórejci zachovali aj pri svojej neskoršej ofenzíve zameranej na Európu. Už druhá generácia rovnomenného SUV-čka niesla aj slovenský rukopis. Jeho produkcia už od roku 2006 prebiehala aj vo výrobnom závode neďaleko Žiliny.
Aktuálne má značka Kia v ponuke v celkovom poradí piatu generáciu rovnomenného modelu. Svoju oficiálnu premiéru zaznamenal najnovší Sportage v roku 2021. Veľkou zaujímavosťou je, že automobilka tu po prvýkrát v histórii vybrala cestu dvoch karosárskych variantov. O niečo dlhší Sportage s prívlastkom LWB je primárne určený pre mimoeurópsky priestor. Neskôr predstavený a o približne 7,5 cm kratší karosársky variant s dovetkom SWB je teraz ešte viac prispôsobený preferenciám európskym zákazníkov a aj jeho výroba sa tradične realizuje na našej pôde.
Najnovšia Kia Sportage po technickej stránke využíva novú platformu s názvom N3. Na identickom základe je postavený napríklad aj väčší model Sorento. Okrem technologického progresu spojeného s vyššou tuhosťou karosérie či novými bezpečnostnými a asistenčnými systémami, je nová platforma prispôsobená aj na zástavbu elektrifikovaných pohonov. Konkurenčnou výhodou novej generácie je pestrá škála dostupných motorizácií. Výkonovou vstupenkou do sveta Sportage je úsporný turbodiesel 1,6 CRDI (116 koní), dostupný s pohonom predných kolies a 6-st. manuálom. O niečo sofistikovanejší naftový pohon ponúka mild-hybridná verzia 1,6 CRDI MHEV s výkonom 136 koní. V tomto prípade je okrem pohonu prednej nápravy už k dispozícii aj štvorkolka. V oboch prípadoch je možné naftový mild-hybrid kombinovať buď so 6-st. manuálom alebo 7-st. dvoj-spojkovým automatom.
Zážihovým základom je taktiež neelektrifikovaná motorizácia 1,6 T-GDi, s výkonom 150 koní. Kombinuje sa výhradne s pohonom predných kolies a 6-st. manuálom. Hierarchicky vyššie stojí prepracovaný mild-hybrid 1,6 T-GDi MHEV (150 koní), dostupný s pohonom predných aj všetkých kolies. Verzia s predným pohonom sa kombinuje výhradne so 7-st. dvoj-spojkovým automatom. Pre verziu 4×4 je stále k dispozícii aj 6-st. manuálna prevodovka. Motorizácia 1,6 T-GDi je dostupná aj v silnejšej 180-koňovej výkonnejšej verzii. V tomto prípade je už štandardom pohon 4×4 a 7-st. dvoj-spojkový automat. Vyšší stupeň benzínovej elektrifikácie zastrešuje full-hybrid 1,6 T-GDi HEV s výkonom 230 koní, ktorý štandardne spolupracuje so 6-st. automatom klasickej koncepcie a zákazník má na výber pohon predných alebo všetkých kolies. Výkonovou, ale aj technologickou špičkou je testovaný externe dobíjateľný plug-in hybrid 1,6 T-GDi PHEV (265 koní), ktorý sa už štandardne dodáva so 6-st. automatom a pohonom všetkých kolies.
Nenápadne nápadný plug-in hybrid
Dizajn je jednou hlavných tém aktuálnej generácie SUV modelu Kia Sportage. Jeho tvorcovia v princípe rezignovali na tradične zaužívané dizajnové prvky a vytvorili veľmi zaujímavý a zároveň mimoriadne originálny celok. Samotná automobilka finálnu podobu použitých línii a kriviek veľmi výstižne definuje aj ako harmóniu protikladov. Optickou zaujímavosťou dostupných variácií pohonu je vizuálna jednoliatosť. Na rozdiel od niektorých konkurentov sa aj z tohto dôvodu vrcholná motorová konfigurácia zaobíde aj bez štítkov odkazujúcich na plug-in hybridný pohon v útrobách vozidla. Celkovo temperamentnú atmosféru aj v prípade testovaného exempláru formuje dynamicky ladená výbava GT-Line.
Dizajnové emócie generuje obľúbené SUV najviac svojou prednou časťou. Jej dominantou je už tradične úzka silueta tzv. tigrieho nosa. Pre značku Kia, na signifikantný dizajnový element nadväzuje rozmerovo veľká maska, ktorú pri výbave GT Line zdobí dynamický výplet v lesklej čiernej farbe. Na športovo robustný charakter predných partií nadväzuje predný nárazník s identickým motívom výpletu. Opticky najodvážnejší element čelnej časti testovaného exempláru tvorí z môjho pohľadu modul predných svetlometov. Na efektné bumerangové denné svietenie nadväzuje originálne tvarovaná hlavná časť s za tmy presvedčivo výkonnou full LED technológiou obohatenou už aj o dobre fungujúcu adaptívnu funkciu tieňovania.
Emočný optický náboj nemožno uprieť ani bočným partiám. Kia Sportage v tomto priestore zaujme temperamente vystúpenými blatníkmi, ako aj postupne sa zužujúcou líniou bočného presklenia. K autentickým dizajnovým prvkom krajšej európskej verzie sa prioritne radí tvar zadného stĺpika karosérie. Formuje ho efektný odskok pochromovanej linky spodnej línie bočného presklenia. Daný efekt v prípade testovaného exempláru ešte viac umocňuje dvojfarebné príplatkové lakovanie pozostávajúce z bielej metalízy Deluxe White a čiernej vrchnej časti. Pútavý farebný kontrast dopĺňajú aj lemy blatníkov v síce efektnom, no vzhľadom na drobné mechanické poškodenia nie príliš praktickom lesklom vyhotovení. K špecialitám plug-in hybridnej motorizácie sa radia dizajnovo originálne 19-palcové disky kolies.
Moderný, nadčasový a zároveň aj originálny dizajnový prístup dopĺňa aj zadná časť testovaného exempláru. Dynamickú atmosféru v tomto priestore okrem nárazníka GT Line s náznakom difúzora formuje aj decentný strešný spojler. K prepracovaným detailom tu možno pokojne zaradiť aj stierač „ukrytý“ práve v priestore strešného spojleru. Vizuálne najvýraznejší prvok zadných partií opäť formuje dizajnovo efektný modul koncových full LED svetiel s optickým náznakom vzájomného prepojenia v podobe kontrastnej čiernej linky.
Moderný a priestranný interiér
Ideálnym príkladom v úvode spomenutého obrovského evolučného progresu automobilky Kia je aj interiér novej generácie SUV modelu Sportage. Pri minulých generáciách skôr konzervatívnejší prístup v kabíne teraz vystriedala príchuť výrazného woow efektu. Daný efekt dopĺňajú aj prvky aktuálnej automobilovej moderny s veľkými displejmi. Kórejci tu ale mnohým kreatívnym riešeniam na čele s viacúčelovou centrálnou ovládacou lištou dokázali dokázali vsunúť aj vlastnú a originálnu ideu.
Koncepčne nadčasová architektúra palubnej dosky s odmyslením si prepracovaných detailov zaujme moderným digitálnym konceptom vzájomne prepojeného prístrojového panela a zaobleného dotykového infotainmentu. K dizajnovo originálnym riešeniam tu možno pokojne priradiť aj vzhľad vnútorných kľučiek dverí či výduchov ventilácie. Celkový zážitok z interiéru umocňuje kvalita použitých materiálov v kombinácii s precíznym dielenským opracovaním. Subjektívnu užívateľskú výčitku napriek tomu smerujem k na pohľad efektným, no z praktického hľadiska nie príliš ideálnym odkladom v štýle klavírneho laku.
Daný povrch pokrýva prakticky celú stredovú konzolu a pri častej manipulácii s drobnými predmetmi v odkladacích priečinoch tu existuje väčšie riziko nechceného mechanického poškodenia lesklej plochy. Celkovo príjemnú ergonómiu, s odmyslením si klasických tlačidiel na stredovom tuneli a vľavo pod volantom, dopĺňa aj už spomenutá virtuálna ovládacia lišta v centrálnej časti palubnej dosky. Okrem ovládania základného konceptu dôležitých skratiek si je možné displej s príjemne matným povrchom pohotovo prepnúť do módu prehľadnej klimatizácie. Na zdvojenú funkciu ovládania hlasitosti audia, resp. nastavenia teploty sú uspôsobené dokonca aj klasické otočné potenciometre.
V rámci praktickej stránky tu chválim aj dostupnosť dobre vyriešených odkladacích priečinkov. Priestorovo objemnú schránku na centrálnom tuneli si je možné jednoducho a vtipne premeniť na držiaky na nápoje. Kvalitatívnu stránku digitálnych hračiek už podvedome pripomína úplná absencia tieniacich elementov. S odmyslením si veľmi dobrej čitateľnosti za každých svetelných podmienok som bol reálne spokojný aj s pomerne precíznou a jemnou grafikou.
Prostredie prehľadne usporiadaného prístrojového panela s možnosťou nastavenia viacerých tematických layoutov je už dôverne známe aj z iných nových modelov značky Kia. Za veľmi dobrý nápad z hľadiska využitia potenciálu displejov tu považujem aj vyobrazenie náhľadu z bočných kamier mŕtveho uhla po aktivovaní smerovky. V sumári rozhodne nemožno opmenuúť ani širokú škálu rôznorodých údajov, vrátane funkcie hybridu dostupných v rámci menu palubného počítača.
Už dôverné známy a kvalitatívne prepracovaný Kia grafický svet s minimalistickou úvodnou obrazovkou si osvojil aj palubný infotainment. V princípe spokojný som bol v prípade testovaného exempláru aj s adekvátne pohotovými reakciami na dotykové povely. Pestrú paletu dostupných aplikácií vrátane zaujímavých online variácií dopĺňa v prípade plug-in hybridu obohatila užitočná záložka s názvom PHEV. V danom prostredí je možné okrem aktuálnej funkcie hybridu a dojazdu sledovať aj štatistické údaje o spotrebách, resp. nastaviť nabíjací výkon či časovač plánovaného nabíjania.
Praktickú stránku vylepšuje aj detailný kamerový náhľad na okolie vozidla doplnený o efektnú 3D animáciu. Z hľadiska aktuálnych trendov konektivity, tak moja už tradičná výčitka aj pri modeli Sportage smeruje k absencii tzv. bezkáblového prepojenia prostredníctvom rozhrania Android Auto. Pod vo všeobecnosti temperamentnú, resp. dynamickú atmosféru na palube testovaného exemplára sa podpísala výbavová verzia GT-Line. Okrem tmavého čalúnenia stropu či pedálov s dekorom z lesklého kovu púta v tomto kontexte najviac pozornosti ergonomicky príjemný, multifunkčný, športový volant s prehľadne usporiadanými tlačidlami.
Športový nádych nemožno uprieť ani koncepčne logicky vyššiemu SUV-posedu. Solidnému výhľadu v smere šikmo vpred citeľne napomáha uchytenie spätných zrkadiel. Veľkoryso nadimenzované sedačky výbavy GT-Line v koženom prevedení a decentným náznakom bočného vedenia zdobí o niečo tuhšia výplň. S ponúkaným cestovným komfortom som bol napriek tomu spokojný aj pri dlhých diaľničných presunoch.
Pozíciu rodinne orientovaného SUV si nová Kia Sportage obháji aj s prihliadnutím na priestorovú ponuku v druhom rade. Vzadu sa okrem detí veľmi pohodlne a s priestorovou rezervou odvezie aj dvojica urastenejších dospelákov. Potencionálny prostredný pasažier tu s určitosťou ocení prítomnosť len minimalistického stredového tunela, a to aj napriek tomu, že aj testovaný exemplár disponuje klasickým mechanickým pohonom všetkých kolies. Celkový jazdný komfort v druhom rade okrem možnosti polohovania delených zadných operadiel formujú aj samostatné výduchy ventilácie, vyhrievanie krajných pozícií sedadiel či zdrojové USB koncovky umiestnené v operadlách predných pasažierov. Za praktický detail považujem aj špeciálny tvar zadnej časti predných hlavových opierok, ktoré dokážu poslúžiť ako vešiak na sako či bundu.
Príjemným prekvapením s prihliadnutím na sofistikovaný pohon plug-in hybridnej verzie je praktická stránka batožinového priestoru. Na priestorovú zástavbu náročnejšie komponenty pohonu obmedzili batožinový priestor len v minimálnej miere. Základná prepravná kapacita v prípade verzie PHEV dosahuje veľkorysú hodnotu 540 litrov. A to je len o 47 litrov menej ako koncepčne jednoduchší full-hybrid.
Rozdiel mimo všeobecne symetrického tvarovania ložnej plochy spočíva v priestore pod podlahou. Ten v prípade testovaného exempláru čiastočné vypĺňa klasická batéria a ďalšie komponenty pohonu. Aj napriek tomu sa sem stále zmesti opravná sada, povinná výbava či niekoľko ďalších drobností. Odloženie nabíjacích káblov v prípade testovaného exempláru zastrešil originálny prenosný box priamo v „kufri.“ Ten som počas testu zároveň s obľubou využíval aj na odloženie a fixáciu iných drobných predmetov. Po sklopení prakticky delených zadných operadiel 40/20/40 vzniká optimálna rovina s maximálnou prepravnou kapacitou 1715 litrov.
Prednosťou novej generácie modelu Kia Sportage je relatívne bohatá výbava dostupná už v úplnom základe. Okrem množstva asistenčných a bezpečnostných prvkov sa sem radí aj tempomat, parkovacia kamera, vyhrievanie predných sedadiel a volantu. Testovaný špičkový exemplár s prívlastkom GT-Line k bohatému základu s odmyslením si optického športového balíka a všetkých asistenčných systémov pridáva aj vyobrazenie kamerového náhľadu mŕtveho uhla na prístrojovom paneli, panoramatický kamerový náhľad na okolie vozidla, kožené čalúnenie, prémiové audio značky Harman/Kardon, inteligentný parkovací asistent s diaľkovým ovládaním na kľúči od vozidla, či elektronicky riadené tlmiče. Príplatkové doplnky tu okrem metalízy s dvojfarebným lakovaním predstavuje už len panoramatická strecha a ešte hodnotnejšie kožené čalúnenie sedadiel.
Dospelý plug-in hybrid
Výhodou plug-in hybridného pohonu je dostupnosť dvoch konceptov pohonu v jednom automobilovom balení. Plný potenciál pohonného reťazca so skratkou PHEV, na druhej strane, nedokáže v praxi využiť úplne každý. Primárnou podmienkou, aby daný pohon dával čo najlepší zmysel je nutnosť, čo najčastejšieho externého dobíjania trakčnej batérie. „Zástrčková“ Kia Sportage po technickej stránke vychádza z klasického full-hybridu. Tou najdôležitejšou odlišnosťou je prítomnosť citeľne výkonnejšieho elektromotora, ako aj násobne väčšej batérie umiestnenej v podlahe vozidla.
Všeobecnou ozdobou jazdných vlastností novej generácie kompaktného SUV s logami značky Kia je sofistikované vyladenie podvozka s nezávislým zavesením všetkých kolies. Vítanou nadstavbou najtemperamentnejšej výbavy GT Line sú aj v prípade plug-in hybridného modelu adaptívne tlmiče s možnosťou „tvrdšieho“ nastavenia v športovom režime.
Na rozdiel od full-hybridnej verzie sa testovaný plug-in hybrid kombinuje výhradne s dizajnovo efektnejšími a o stupienok väčšími 19-palcovými diskami kolies. Ponúkaný cestovaný komfort tu predovšetkým vo východiskovom Eco nastavení, na moje prekvapenie, prakticky vôbec neutrpel. Sportage PHEV dokáže bezproblémovo a s istotou pochytať bežné nedokonalosti našich ciest. Viac obozretnosti si tu aj v tomto prípade vyžaduje prejazdy cez hlboké krátery či iné veľké prepadliny.
Vo všeobecnosti mierne tuhšie vyladenie pruženia vynikne aj v prípade plug-in hybridnej motorizácie pri temperamentnejšej jazde v kombinácii s kvalitným cestným povrchom. Sportage PHEV v tejto disciplíne neváham zaradiť medzi až nečakane zážitkovo jazdiace SUV-čka. V športovom režime sa pod podpísalo taktiež precízne vyladenie riadenia s adekvátne tuhou odozvou posilňovača. Nemalú pohotovostnú hmotnosť s hodnotou cca 1,9 tony pri svižnej jazde čiastočne eliminuje už pocitovo nízke ťažisko, pod ktoré sa prioritne podpísala externe nabíjateľná batéria v podlahe vozidla. Na technickejších tratiach, tu ale stále treba mať na zreteli fyzikálne zákony, ktoré najviac pripomína v princípe logicky očakávaná nedotáčavosť.
Aj napriek zaujímavým temperamentným schopnostiam plug-in hybridného modelu Kia Sportage jeho primárnej filozofii zodpovedá prioritne racionálny štýl jazdy. Práve v tomto móde najviac vynikne zmysluplnosť kombinovaného konceptu pohonu. Filozofii rodinného hybridu pri väčšine jazdných situácii zodpovedá aj adekvátne príjemné odhlučnenie priestoru pre posádku. Samotný pohonný reťazec testovaného exempláru pozostáva z najnovšej evolúcie prepĺňaného benzínového 4-valca 1,6 T-GDI, obohateného o výrazný elektrický doping. Samostatný spaľovací motor disponuje výkonom 180 koní a trakčný elektromotor je vyladený na 91 koní. Spoločný systémový výkon následne ponúka veľmi slušnú hodnotu 265 koní.
Deklarovaná sila je najviac citeľná prirodzene v športovom režime jazdy. Na slušnú porciu jazdnej dynamiky sa je v prípade testovaného exemplári možné spoľahnúť nielen pri svižných rozjazdoch z miesta, ale aj pri pružných zrýchleniach spojenými napríklad s bezpečnými predbiehacími manévrami. K súhre oboch pohonných jednotiek napomáha 6-st. automatom klasickej koncepcie. Prevodovka ponúka dokonca aj možnosť manuálneho radenia prevodov prostredníctvo pádiel pod volantom, a to aj v čisto elektrickom režime jazdy. Zmeny jednotlivých prevodov sú najviac citeľné pri temperamentnejšej práci s pedálom akcelerátora.
Kia postavila užívateľsky príjemný plug-in hybrid aj z hľadiska variácii ovládania pohonu. Klasické režimy jazdy Eco a Sport, resp. ich alternatívy do terénu dopĺňajú tri hybridné nastavenia. Elektrický režim, ktorého alternatívou je mód Hybrid (full-hybrid), ktorý ma tendenciu šetriť energiu v batérii, dopĺňa ešte aj automatický režim pracujúci s v danej situácii, čo najracionálnejším zapájaním pohonných jednotiek.
Za ozdobu testovaného exemplára možno celkom jednoznačne označiť aj ponúkanú plug-in hybridnú nadstavbu. Automobilka tu hovorí o ambicióznom čisto elektrickom dojazde na úrovní 70 km, resp. 78 km v čisto mestskom prostredí. Samotný Sportage PHEV bol v tejto disciplíne po každom nabití v rámci palubnej grafiky s hodnotou 57-60 km o niečo menej optimistický. Skutočná testovacia realita sa pri racionálnej jazde ustálila takmer uprostred. Čisto elektrický kombinovaný nájazd s hodnotou 67 km považujem za veľmi dobrý výsledok. Pri živelnejšej jazde je k dispozícii eklektický dojazd cca 50 km.
Určitým špecifikom plug-in hybridného modelu Sportage je nutnosť zahriatia spaľovacej pohonnej jednotky. Skoré a zároveň už pomerne chladné letné štarty tak aj pri nabitej batérii po určitý čas doprevádzal svojou činnosťou aj spaľovací motor. Obdobný scenár sa už paradoxne neopakoval pri nasledovnej jazde už počas horúceho letného dňa, kedy testovaný exemplár dokázal fungovať už od začiatku len na elektrinu. Vyspelosť a dostatočný výkon elektrického pohonu podčiarkli nielen svižné elektrické zrýchlenia, ale aj maximálna „elektrická“ rýchlosť 140 km. Utópiou tak v tomto kontexte rozhodne nie je ani kratší diaľničný presun v EV režime.
PHEV batéria sa už aj podľa palubnej grafiky nikdy úplne nevybije. Zvyšná časť kapacity je po minutí elektrického dojazdu permanentne prítomná pre klasicky, teda full-hybridný režim jazdy. Tu dokáže Sportage stále pomerne často vypínať spaľovací motor a úsekovo jazdiť na elektrickú energiu. Testované plug-in hybridné SUV z hľadiska užívateľskej jednoduchosti nedisponuje priamou funkciou nabíjania batérie prostredníctvom spaľovacieho motora. Vodič taktiež nemá k dispozícii reguláciu intenzity brzdnej rekuperácie, ktorú napriek tomu pomerne sofistikovane zastrešuje práca s brzdovým pedálom.
Externe nabíjateľná batéria s kapacitou 13,8 kWh disponuje pri použití vhodnej infraštruktúry nabíjacím AC výkonom 7,2 kW. Na daný úkon je následne potrebný čas menej ako dve hodiny. Zmysel v tomto prípade, ale rozhodne dáva aj klasické nabíjanie s domácou 230V sieťou. V tomto prípade plné nabitie batérie trvá približne 5,5 hodiny.
Od periodicity nabíjania sa v sumári odvíja aj spotreba paliva. Pri úplnom ignorovaní nabíjania tu treba počítať so spotrebou cca 7 litrov. Ešte o niečo malo viac (7,7 l/100 km) si Spotrage PHEV vypýta pri dlhých diaľničných presunoch. Daný apetít pri palivovej nádrži s kapacitou 52 litrov zodpovedá akceptovateľnému dojazdu približne 600 km. Pri kombinovanom teste na 100 km s plne nabitou batériou a absolvovaní „elektrickej“ vzdialenosti sa výsledná spotreba ustálila na sympatickej hodnote 2,6 l/100 km. Výsledný priemer na konci týždenného testu s preferenciou každodenného nabíjania a nájazdom cca 1000 kilometrov nakoniec vyobrazil veľmi príjemný údaj 4,8 litra na každých 100 km.
Celkovú univerzálnosť testovaného modelu formuje schopný pohon všetkých kolies. Režim 4×4 je aj napriek klasickému mechanickému spojeniu náprav dostupný dokonca aj v čisto elektrickom režime. Bežný SUV terén je aj s podporou režimom pre sneh, blato, resp. piesok pre Sportage PHEV v princípe hračkou. V podmienkach s nestabilným podkladom predstavovali z hľadiska trakcie limity obyčajné cestné pneumatiky. V náročnejšom teréne s nutnosťou prejazdu cez zlomy a nerovnosti SUV s logami značky Kia v princípe najviac limituje svetlá výška „len“ 17 cm.
Najnovšia evolúcia Kia Sportage si z hľadiska dostupných technológii zaslúži veľkú pochvalu za funkciu dobre vyladených asistenčných systémov, vrátane adaptívneho tempomatu. Za pomyslenú čerešničku tu možno označiť aj prémiovú funkciu automatického parkovacieho asistenta ovládaného prostredníctvom kľúčika od vozidla.
A celkový dojem?
Nová generácia Kia Sportage v našich testoch už v minulosti potvrdila, že ide o komplexne veľmi dobre navrhnuté SUV. Hierarchicky najvyššie postavený plug-in hybrid dokáže okrem už takpovediac tradičných cností potešiť nielen systémovým výkonom 265 koní, ale aj rozumne navrhnutou elektrickou nadstavbou a pre mnohých z nás plne postačujúcim elektrickým dojazdom.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Kia Sportage 1,6 T-GDi Plug-in Hybrid AWD GT-Line
Dĺžka: 4 515 mm
Šírka: 1 865 mm
Výška: 1 650 mm
Rázvor: 2 680 mm
Objem kufra: 540 litrov
Motor: zážihový plug-in hybrid (benzín + elektrina)
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Kombinovaný výkon kW/koní: 195/265
Krútiaci moment Nm: 350
Pohotovostná hmotnosť: 1830-1922 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 191 (140 km/h v EV režime)
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,2 s
Prevodovka: automatická meničová
Počet stupňov: 6
Elektrický dojazd: 70-78 km
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 1,1 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 2,6 (4,8) l/100 km
Pneumatiky: Michelin Primacy 4
Verzia/cena
Kia Sportage 1,6 T-GDi Plug-in Hybrid AWD GT-Line (testovaný model) od 47 890 €
Kia Sportage 1,6 T-GDi Silver (6 MT, 2WD) od 26 990 €