V Mladej Boleslavi sa po náročných mesiacoch poznačených krízou dodávateľského reťazca komponentov opäť pripravujú na nádych takpovediac z plných pľúc. Škoda nám už stihla oficiálne v podobe vylepšených modelov Scala a Kamiq predstaviť dve zo štyroch avizovaných noviniek aktuálneho roka a len prednedávnom rozšírila portfólio svojich komplexných služieb aj o inovatívnu autopožičovňu Škoda Go. K svojím zákazníkom sa zároveň postupne dostávajú aj v minulosti objednané automobily. V tejto disciplíne nad ostatnými členmi rodiny vyčnieva kompaktný zástupca reprezentovaný už tradične modelovým radom Octavia. Aj keď jej aktuálna generácia už nie je horúcou novinkou, tak v našej redakčnej garáži sme s radosťou privítali tradičný vrchol, reprezentovaný emočne zabaleným a rýchlym modelom s prívlastkom RS.
Temperamente ladený model Škoda Octacia RS so zážihovou motorizáciou 2,0 TSI (245 koní), skombinovanou so 7-st. automatickou prevodovkou, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Škoda.
Rýchle fakty:
- Vrcholnou ozdobou modelového radu Škoda Octavia je už od jej prvej novodobej generácie temperamente ladená verzia s prívlastkom RS.
- Štvrtá novodobá generácia modelu Škoda Octavia RS bola pôvodne k dispozícii až s troma motorizáciami, vrátane nafty a plug-in hybridu. V rámci aktuálnej racionalizácie si je možné vrcholný model objednať už len v najvýkonnejšom, teda čisto benzínovom prevedení.
- Z vizuálneho hľadiska je pre model Škoda Octavia RS príznačný jeho atraktívny dizajn, pod ktorý sa podpísal decentný fabrický tuning na čele s efektnými doplnkami v čiernej farbe.
- Testovaná Škoda Octavia RS útočí na emócie aj v stále prioritne priestrannom interiéri. Špeciálnu atmosféru v tomto prípade formujú nielen športové doplnky, ale aj sedačky s integrovanou opierkou hlavy či športový troj-ramenný volant.
- Ozdobou vrcholného modelu Škoda Octavia RS sú jazdné vlastnosti. Suverénne vyladenému podvozku sekunduje na dnešné pomery relatívne mušia váha, ktorá umožňuje ešte viac vyniknúť energickej a zároveň aj adekvátne úspornej čisto benzínovej motorizácii 2,0 TSI s výkonom 245 koní.
Fotogaléria Škoda Octavia RS
Značka Škoda je aj vo svojej novodobej histórii dokonalým príkladom automobilky, ktorá sa snaží svojim zákazníkom vždy ponúknuť maximálnu mieru pridanej hodnoty. Veľmi bohatá a už takmer 130- ročná éra najväčšej českej automobilky je zároveň spätá aj s úspechmi vo svete motoršportu. Symbolický most medzi prioritne racionálnym civilným portfóliom a svetom rýchlostných skúšok tu už tradične zastrešujú temperamentné deriváty s dovetkom RS, na čele s modelovým radom Octavia.
Označenie Octavia Česi po prvýkrát použili už na konci 50-tých rokov minulého storočia. Znovuzrodenia ikonického označenia sme sa dočkali v roku 1996. Prvá generácia novodobého modelového radu Octavia je zároveň aj jedným z hlavných symbolov veľmi úspešnej éry značky sídliacej v meste Mladá Boleslav. Okrídlený šíp je stabilne aktívny aj vo svete rýchlostných skúšok rally. Od roku 1999 sa hlavnou zbraňou automobilky v top kategórii majstrovstiev sveta stal špeciál Octavia WRC. A práve súťažným špeciálom bol inšpirovaný prvý „ostrý“ produkčný model Škoda Octavia RS, ktorý debutoval v roku 2000. Od tých čias je označenie RS pevnou súčasťou všetkých novodobých generácií kompaktného modelového radu značky Škoda.
Temperamente orientované verzie RS boli neskôr dostupné aj pri modeloch kombi a klasický benzínový variant doplnili aj výkonnejšie turbodieslové motorizácie. Pomyselnú revolúciu v tomto smere priniesla aj aktuálna štvrtá novodobá generácia modelového radu Octavia predstavená v roku 2019. Benzínovú a naftovú RS klasiku po prvýkrát doplnila už aj výkonná elektrifikovaná alternatíva v podobe plug-in hybridu RS iV. Pre aktuálny modelový rok sa ale na poli dostupných pohonných jednotiek s dovetkom RS odohralo zemetrasenie v duchu racionalizácie. Identickým prívlastkom sa ponovom môže pýšiť už len vrcholná benzínová motorizácia. Aj napriek redukcii pohonných jednotiek je verzia RS aj naďalej k dispozícií v oboch karosárskych verziách, teda ako liftback aj kombi.
Pohon vrcholného modelu Škoda Octavia RS teraz zastrešuje výhradne „čisto“ benzínová prepĺňaná 4-valcová motorizácia 2,0 TSI vyladená na výkon 245 koní, ktorý putuje na kolesá prednej nápravy. Daná pohonná jednotka sa zároveň kombinuje už len so 7-st. automatickou DSG prevodovkou.
Tradičné krivky s výrazne emočnou príchuťou
Aj keď je Škoda Octavia stabilne jedným z najčastejšie zastúpených automobilov na našich cestách, tak jej vrcholná verzia RS dokáže byť zároveň aj veľlým magnetom pre oči. Dokonalým príkladom spomenutého aj farebne výrazná testovaná konfigurácia. Sympatické je, že česká automobilka k danému efektu vôbec nepotrebuje dramatický fabrický tuning. Ten dokáže v praxi rovnako efektívne nahradiť sofistikovaná hra s drobnými detailmi s neodškriepiteľnou športovou príchuťou.
Vo všeobecnosti nadčasový a zároveň atraktívny dizajn aktuálnej generácie modelu Octavia pripomína v rámci predných partií pomerne nízko situovaná maska. V prípade temperamentne ladenej verzie ponúka je v tomto prípade automatické jej dynamicky čierne stvárnenie, ktoré ozvláštňuje kontrastné logo divízie RS. Celkovo športovo-temperamentný nádych tu ešte viac umocňuje predný nárazník s atraktívnym výpletom a integrovanými hmlovkami. Nielen efektné, ale aj reálne funkčne postranné aerodynamické prieduchy dopĺňa v spodnej časti decentný splitter v opäť kontrastne čiernom vyhotovení. V rámci svetelnej techniky využíva vrchol kompaktného modelového radu s logom Škoda už automaticky špičkovú verziu full LED svetlometov. Okrem za tmy suverénneho svetelného účinku musím v tomto prípade pochváliť aj precízne pracujúcu Matrix nadstavbu.
Pri pohľade z profilu dokáže aktuálna Octavia vo verzii liftback vo všeobecnosti zaujať vyváženými karosárskymi proporciami, ktoré ozvláštňuje hneď niekoľko ostrých karosárskych prelisov. Optickú dynamiku aj v tomto priestore dopĺňajú optické čierne doplnky. Okrem krytov spätných zrkadiel sa sem radí napríklad aj orámovanie bočného presklenia. Prenikavou nadstavbou testovaného exemplára je v tomto kontexte výrazné lakovanie v novej žltej metalíze s dovetkom Sprint. Ozdobou skúšanej konfigurácie sú taktiež až 19-palcové disky kolies, ktoré v prípade verzie RS už v štandarde dopĺňajú červené brzdové strmene.
Najdynamickejšia verzia modelového radu Octavia je veľmi ľahko identifikovateľná aj zozadu. Vo všeobecnosti dizajnovo atraktívnemu stvárneniu koncových svetiel sekundujú aj v tomto priestore farebne kontrastné doplnky. Do dynamicky čiernej farby sú odeté napríklad fonty fabrického označenia, ktorým v pravej časti sekunduje rozmerovo decentné logo divízie RS. Výsadou výkonnej verzie je špeciálny spojler zdobiaci odtrhovú hranu dverí batožinového priestoru. Tradičnou výsadou výkonných modelov s logom značky Škoda je aj autentický dizajn nárazníka s neprehliadnuteľnou horizontálnou „odrazkou“ v jeho spodnej časti. Pre najvýkonnejšiu benzínovú motorizáciu sú aj naďalej signifikantné aj dve reálne funkčné výfukové koncovky.
Priestranná kabína s dynamickým nádychom
Prioritne stále racionálnou kombináciou praktickej stránky s emočným hľadiskom sa môže pochváliť aj interiér testovaného exempláru. Špeciálnu atmosféru verzie RS opäť umocňujú autentické detaily. Architektúra palubnej dosky podľa očakávania kopíruje ostatných súrodencov. Škoda si aj v tomto prípade dala maximálne záležať na výbere na dotyk príjemných materiálov, ako aj na ich reálne precíznom dielenskom opracovaní.
Opticky efektnú športovú farbičku v kabíne okrem viacerých emblémov s motívom RS formuje aj čierny strop, kovové pedále, kontrastný červený steh či špecifický vzhľad palubnej dosky s využitím hodnotného alcantarového čalúnenia centrálnej časti palubnej dosky, na ktoré nadväzujú obklady s imitáciou karbónovej štruktúry. Nielen efektným, ale aj moderným dizajnový prvkom, ktorý ozvláštňuje prioritne tmavú atmosféru palubnej dosky je zapracovanie ambientného podsvietenia so širokou škálou možností personálneho nastavenia farbenej nálady.
Bežný model Octavia verzia RS podľa očakávania kopíruje aj z hľadiska ergonómie, resp. užívateľskej stránky. Aktuálne automobilové trendy v tomto kontexte pripomína plne digitálny prístrojový panel. Prepracovanú grafiku s intuitívnym usporiadaním vyobrazovaných údajov ozvláštňuje široká škála osobnej preferencie digitálneho prostredia. Simuláciu klasických budíkov, minimalistický štýl resp. vyobrazenia mapy dopĺňa napríklak aj autentické RS prostredie. V danom layoute si je možné monitorovať aktuálne využívanie výkonu, krútiaceho momentu, ale aj teplotu oleja, resp. plniaci tlak turbodúchadla.
Nová generácia modelového radu Octavia sa od služobne starších súrodencov na druhej strane vyznačuje o niečo menej intuitívnym prepínaním jednotlivých vyobrazovaných údajov prostredníctvom multifunkčného volantu.
Centrom diania, resp. ovládacím prostredím väčšiny dôležitých údajov ostáva aj v prípade modelu Octavia RS dizajnovo štýlový a do priestoru vystúpený dotykový infotainment. Detailnú a prepracovanú grafiku dopĺňajú adekvátne rýchle reakcie na dotykové povely, ako aj po funkčnej stránke prijemná logika ovládania. Tú do značnej miery zjednodušuje aj u úroveň nižšie situovaná lišta s klasickými tlačidlovými skratkami. V prípade špecifikácie RS mi tu najviac chýbalo klasické tlačidlo slúžiace na deaktiváciu funkcie štart/stop. Daná funkcia bola našťastie k dispozícii aspoň medzi rýchlymi skratkami infotainmentu. Inovatívnu virtuálnu dotykovú lištu využíva aj pomerne intuitívne ovládanie hlasitosti audia.
Priamo do menu sa presťahovalo aj rozhranie klimatizácie. Funkčným bonusom je, že jej základná obsluha je permanentne prítomná v spodnom riadku obrazovky. Z užívateľského hľadiska dávam palec hore aj štandardne prítomnej vstavenej navigácii, kvalitnému kamerovému nahľadu na okolie vozidla či dostupnosti modernej mobilnej konektivity fungujúcej aj bez nutnosti káblového prepojenia.
Temperamentná Škoda Octavia RS prioritne rodinne orientované publikum nesklame ani klasickým prístupom s množstvom použiteľných odkladacích priečinkov. Na daný trend nadväzuje aj pestré spektrom praktických Simply Clever riešení. Už viackrát naznačený emočný náboj tu okrem už spomenutých materiálových detailov ešte viac vyšperkoval optimálne tvarovaný trojramenný multifunkčný volant, ako aj športovo ladené predné sedačky s integrovanou hlavovou opierkou, širokou škálou nastavenia a príjemným koženým čalúnením. Aj napriek citeľnému náznaku bočného vedenia a tým pádom dobrej fixácie tela pri svižnejšej jazde, tie isté sedačky v bežnej praxi potešia aj svojou komplexnou využiteľnosťou spojenou s komfortom vhodným na každodenné používanie.
Rodinný potenciál testovaného exempláru sa naplno prejaví aj v druhom rade. Vďaka veľkorysým priestorovým pomerom sa vzadu okrem detí prepraví aj dvojica urastenejších dospelákov. Potenciálneho prostredného pasažiera už bude aj limitovať pomerne výrazný stredový tunel. Komfortu v tomto priestore, naopak, napomáhajú samostatné výduchy ventilácie, prítomnosť zdrojových koncoviek ale napríklad aj „MPV detail“ v podobe výsuvných tieniacich roletiek.
Praktickú orientáciu najvýkonnejšieho člena rodiny Škoda Octavia v praxi pripomína aj batožinový priestor. Pri verzii liftback disponuje základnou kapacitou na úrovni až 600 litrov. Tradičný dôraz na detaily v podobe fixačných háčikov a iných pomôcok dopĺňa aj otvor určený na prepravu dlhých predmetov či množstvo Simply clever výbavy. Sem kam sa radí napríklad aj prídavné plato vhodné na odloženie mokrého dáždnika či iných predmetov. Veľký palec hore dávam aj priestoru pod úrovňou podlahou kam sa okrem organizéra na drobnosti stále zmestí aj neraz užitočná dojazdová pneumatika dostupná v opcii. Po sklopení delených zadných operadiel narastie maximálna prepravná kapacita na 1555 litrov. V prípade skúšanej konfigurácie tu zároveň treba počítať aj s prítomnosťou v princípe nepraktického schodíka.
Model Octavia RS sa na piedestál kompaktnej rodiny značky Škoda radí nielen dostupným výkonom, ale aj celkovou výbavou. Už bez nutnosti ďalšieho priplácania je v tomto prípade okrem emočne zabalených dizajnových doplnkov štandardom aj veľmi široká paleta asistenčných systémov, spomenuté full LED Matrix svetlomety, ambientné podsvietenie interiéru, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, cúvacia kamera, adaptívny tempomat, bezkľúčový prístup a štartovanie, navigačný systém Columbus, elektricky ovládané dvere batožinového priestoru alebo dvojzónová automatická klimatizácia. Nadšencov zážitkovejšej jazdy poteší aj elektronicky ovládaný VAQ samosvorný diferenciál alebo progresívne riadenie. Z prvkov v opcii stojí v tomto kontexte najviac za zváženie priplatenie adaptívnych tlmičov
Rýchlik s rodinným potenciálom
Škoda Octavia reprezentuje v našom priestore prakticky orientovanú automobilovú ikonu, ktorú si zamilovali široké masy používateľov. V Mladej Boleslavi sa aj z tohto dôvodu snažia čo najviac vyhovieť potrebám širokého spektra zákazníkov. Pomyselný imidžový i keď stále aj racionálny vrchol tu zastrešuje temperamentná verzia s dovetkom RS. Špecifické postavenie najemočnejšieho člena rodiny v princípe ešte viac umocnilo zúženie palety pohonných jednotiek výhradne na najvýkonnejší zážihový 2-liter.
Pri finálnom vyladení výkonu vrcholnej motorizácie je zároveň stále cítiť prioritnú racionalitu. Aj vrcholná Škoda Octavia RS chce byť predovšetkým stále priestranným automobilom vhodným na každodenné používanie bez nutnosti akýchkoľvek kompromisov. To isté auto, ale zároveň dokáže svojmu vodičovi na obľúbenej okresnej ceste plnej zákrut vyčariť aj nefalšovaný úsmev na tvári.
Konštruktéri si v tejto súvislosti zaslúžia uznanie za finálne vyladenie podvozka s nezávislým zavesením kolies. Verzia RS je v porovnaní s bežným modelom o približne 1,5 cm bližšie k vozovke. Charakteristiku jazdných vlastností skúšanej verzie v citeľnej miere ovplyvnili aj príplatkové adaptívne tlmiče. V komfortnom nastavení dokáže byť aj „ostrá“ Octavia z hľadiska filtrácie bežných nedokonalostí našich ciest až nečakane precízna. Vzhľadom na 19-palcové disky a pneumatiky s nízkym profilom je už napriek tomu pri prejazdoch cez hrubé nerovnosti na mieste aj väčšia porcia opatrnosti.
Testovaný exemplár si napriek tomu zo všetkého najviac rozumie s kvalitnými povrchmi. Pri temperamentnej jazde v daných podmienkach Octavia RS prvoplánovo pripomína tzv. vozidla z kategórie „hot hatch.“ V nemalej miere sa pod to v športovom nastavení znova podpísali aj adaptívne tlmiče. V tejto súvislosti dávam palec hore individuálnemu nastaveniu, ktoré dopĺňa režimy Eco, Normal Comfort a Sport. Vodič si v tomto prípade okrem iných parametov dokáže v pomerne širokej škále konfigurovať aj samotnú charakteristiku pruženia.
Vo výsledku sa Škoda Octavia RS pri svižnej jazde vrhá do zákrut s veľkým prehľadom a istotou. O čo najefektívnejší prenos sily na kolesá hnanej nápravy sa stará sofistikovaná náhrada mechanického samosvoru, ktorým je špičkovo vyladený VAQ diferenciál s elektronickým ovládaním. Aj napriek suverénnemu prenosu sily na vozovku vyladenie diferenciálu takpovediac „netrhá ruky z volantu.“ Vrcholnú verziu RS sa tak v sumári predsa len o niečo viac približuje k takpovediac „bežným“ automobilom ako k vyslovene zážitkovým „hot hatch.“
Úsmev na tvári v športovom režime ešte viac umocňuje príjemne strmé riadenie s progresívnym účinkom. „Špecialitou“ športového módu je zvýraznená zvuková kulisa pohonnej jednotky. O tú sa ale stará palubné audio. Reálny exteriérový zvuk z dvojice funkčných koncoviek, tu naopak, zaostáva za prvotnými očakávaniami. Počas testu som viackrát ocenil aj adekvátne výkonné brzdy s pomerne citlivým dávkovaním požadovaného brzdného účinku.
V rámci optiky bežného života, resp. každodenného používania si testovaný exemplár zaslúži pochvalu za pomerne precízne odhlučnenie priestoru pre posádku. Pri bežnej jazde som bol v tomto kontexte spokojný aj s akustickou pohodou na palube aj v rýchlostiach v okolí diaľničného tempa.
Generátorom zážitkov vrcholnej verzie modelu Škoda Octavia je už výhradne čisto benzínový motor 2,0 TSI vyladený na maximálny výkon 245 koní, resp. 370 Nm. Daná výkonová porcia v kontexte dnešnej doby už vyslovene nenadchne, no v prospech dynamických schopností verzie RS hovorí aj sympatická pohotovostná hmotnosť na úrovni cca 1,6 tony. Reálne spokojný som bol v tejto súvislosti s dostupným dynamickým potenciálom. S odmyslením si pohotových šprintov z miesta musím pochváliť aj pružné zrýchlenia. Priestranný liftback pocitovo zároveň veľmi efektne maskuje reálnu rýchlosť. Tá sa do pásma zakázaných hodnôt veľmi rýchlo preklopí prakticky po každom o niečo intenzívnejšom kontakte pedála akcelerátora s podlahou.
Škoda Octavia RS okrem všeobecne pestrej škály asistenčných systémov disponuje aj funkciou kontrolovaného, resp. efektívneho rozjazdu launch control. Daný efekt z hľadiska pocitovej intenzity najviac limituje pohon „len“ prednej nápravy. Po emočnej stránke možno ako najvšednejší element pohonnej sústavy, resp. jazdných vlastností testovaného exempláru označiť automatickú DSG prevodovku so 7-stupňami. Po funkčnej stránke pracuje automat aj v tomto prípade veľmi precízne a bez zaváhania. V bežnom nastavení už na druhej strane čiastočne utlmuje výkonový potenciál samotnej motorizácie, pod čo sa s určitosťou podpísali aj prisne emisné limity.
S ostrejšími reakciami prevodovky je možné počítať po aktivovaní športového módu. Ten je okrem všedneného športového nastavenia v samostatnej mape k dispozícii aj len pre prevodovku. Ďalšou možnosťou intenzívnejších zážitkov je manuálne radenie prostredníctvom pádiel. Táto funkcia má pre o niečo ospalejšie reakcie na povely v praxi ale pomerne rýchlo omrzela. Pri otáčkach v blízkosti obmedzovača sa naviac prevodovka aj v manuálnom režime vždy riadi takpovediac vlastným rozumom.
Svoju prioritnú racionalitu podčiarkla najvýkonnejšia Škoda Octavia aj v disciplíne spotreby paliva. Jej výsledná hodnota bude aj tomto prípade prioritne odzrkadľovať preferovaný štýl jazdy. S ľahkou nohou a v kombinácii s využívaním režimu Eco sa dá a v prípade verzie RS pohybovať v okolí 7-litorvej hranice, čo je spektrum ktoré deklaruje aj samotná automobilka.
Pri preferencii zážitkového a temperamentného používania sa nameraná hodnota priblížila k 10-litrovej hranici. Daný apetít ale vzhľadom na dostupné výkonové parametre považujem stále za sympatický výsledok. Príjemným prekvapením je aj čisto diaľničný apetít, ktorý sa ustálil na hodnote 7,2 l/100 km. S približne 9-litrovým úbytkom paliva z nádrže treba počítať pri využívaní v čisto mestskej premávke. Finálna kombinovaná spotreba sa na konci nášho testu ustálila na sympatickej hodnote 7,4 l/100 km.
A celkový dojem?
Opticky emočnou, ale aj reálne zážitkovou ozdobou modelového radu Škoda Octavia je aj pri najnovšom vydaní vykonná verzia s prívlastkom RS. Vrcholný model je aktuálne k dispozícii už len s čisto benzínovou motorizáciou, čo v sumári ešte viac podčiarkuje jeho výnimočnosť. Aj napriek veľmi príjemnej jazdnej dynamike ostáva testovaný exemplár prioritne rýchlym ale stále aj racionálnym rodinným automobilom vhodným na každodenné používanie.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Škoda Octavia RS 2,0 TSI
Dĺžka: 4 702 mm
Šírka: 1 829 mm
Výška: 1 457 mm
Rázvor: 2 681 mm
Objem kufra: 600 litrov
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 4
Maximálny výkon kW/koní: 180/245
Maximálny krútiaci moment Nm: 370
Pohotovostná hmotnosť: 1526 – 1639 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6,7 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,8-7,1 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,4 / 100 km
Pneumatiky: Bridgestone Potenza
Verzia/cena
Škoda Octavia RS 2,0 TSI (testovaný model) od 39 660 €
Škoda Octavia Combi RS 2,0 TSI od 40 570 €