Úžitkové „trucky“, u nás známe ako pickupy, sú tradičnou doménou značky Ford. Modelový rad série F dokonca patrí už mnoho rokov medzi vôbec najpredávanejšie automobily našej planéty. V úzadí nechce ostať ani Európa. Tu má Ford v ponuke už legendárny model Ranger. Automobily kategórie pickup dnes už nie sú určené „len“ na náročnú prácu. V mnohých prípadoch si ich majitelia zaobstarajú ako akúsi imidžovú záležitosť. Výrobcovia sa preto z pochopiteľných dôvodov snažia priblížiť ich jazdné vlastnosti a výbavu, čo najviac k „normálnym“ osobným vozidlám. Výnimku nie je ani Ford. Aj u nás mimoriadne obľúbený model Ranger, príde už o pár mesiacov do predaja vo vylepšenej verzii. Do toho času sme vďaka spolupráci so žilinským zastúpením značky Ford s radosťou využili možnosť otestovať ešte stále aktuálnu verziu s „drsným“ a ikonickým 5-valcom.
Nový Ford Ranger s najvýkonnejším turbodieslom 3,2 TDCi Duratorq, skombinovaným so 6 st. automatickou prevodovkou v špičkovej verzii WildTrak, nám na test zapožičala spoločnosť JR-Cars s.r.o., autorizovaný predajca vozidiel Ford v žilinskom regióne.
Rýchle fakty:
- Model Ranger má u značky Ford silnú tradíciu. Na americkom kontinente síce patrí medzi menšie „trucky“, jeho silnou stránkou je globálny záber, kedže sa predáva prakticky na všetkých dôležitých trhoch.
- V Európe a na Slovensku si silné renomé vyslúžila práve testovaná verzia s ikonickým 5-valcom 3,2 TDCi Duratorq.
- Amerického ducha v dobrom slova zmysle pripomína kombinácia 5-valca so 6-st. automatom. Ranger je jeden z mála pickupov pri ktorom by sme si pre jeho charakter bez rozmyslu zvolili automatickú prevodovku.
- Interiér testovanej verzie Wildtrak kombinuje robustnosť s bohatou výbavou.
- Prekvapený sme boli nielen s podvedome očakávaných jazdných vlastností v teréne, ale aj z pokoja a stability pri jazde v diaľničnom tempe.
- Ak uvažujete práve o drsnom 5-valci , je potrebné sa poponáhľať. V septembri ho nahradí výkonnejšia a pravdepodobne aj úspornejšia motorizácia so 4-valcami.
Fotoalbum Ford Ranger – autor Filip Lehotský
„Vynález“ vozidiel typu pickup je historicky pripisovaný práve značke Ford. Za priekopníka v tomto smere možno považovať už Ford Model T Runabout z 20. rokov minulého storočia. Pickup Ranger predstavil Ford po prvýkrát v roku 1983. Vo svojej domovskej krajine radi do kategórie tzv. „Mid-Size“ pickupov. Pre úplnosť dodajme, že hierarchicky vyššie sú tzv. Full-Size pickapy, kam sa s priblížením na značku Ford patria práve modely zo série F.
Tretiu generáciu tohto modelu začal Ford predávať prakticky na všetkých dôležitých trhoch. Aktuálne je v predaji už štvrtá generácia tohto modelu. Podobne ako väčšina konkurentov, aj Ford má pre svoj pickup k dispozícii viacero karosárskych verzií. Základom je 2-dverový a 2-miestny Single Cab, ktorý dopĺňa 2-dverový a 4-miestny RAP Cab. Drvivá väčšina predaných kusov, ale pripadá na najpraktickejšiu verziu Double Cab so 4 dverami a 5 miestami na sedenie.
Ford Ranger sa od konkurencie jasne vymedzuje 5-valcovou motorizáciou. Tá ponúka paradoxne ešte väčší objem ako konkurenčné 6-valce! Základnú variantu ale aj v tomto prípade reprezentuje úspornejší 4-valec. Reč je u turbodiesli 2,2 TDCi Duratorq s výkonom 160 koní. Táto motorizácia je dostupná výhradne so 6-st. manuálnou prevodovkou. Testovaný vznetový 5-valec 3,2 TDCi Duratorq, disponuje výkonom rovných 200 koní a kombinuje sa výhradne so 6-st. automatickou prevodovkou klasickej koncepcie.
Pre zaujímavosť dodajme, že pripravované zmeny v palete motorov súvisia s približujúcim sa termínom nástupu emisnej normy Euro 6D Temp. Ford z tohto dôvodu obe doterajšie motorizácie nahradí novým 4-valcovým turbodieslom 2,0 EcoBlue naladeným na výkony 130, 170 a dokonca až 213 koní. O niečo vyšší bude aj samotný krútiaci moment a do ponuky prevodoviek pribudne nový automat s 10 stupňami.
Mohutné svaly je vidieť už zvonku
Od vozidla kategórie pickup sa automaticky očakáva robustnosť a mohutnosť. Ford Ranger v tomto smere patrí medzi opticky najvýraznejších „drsniakov“. Už na prvý pohľad je každému jasné, že tento pickup sa rozhodne nezľakne terénnu ani drsnej práce. Takýto poctivý a nefalšovaný vzhľad, si našťastie zachovala aj imidžová verzia WildTrack. Tá so sebou, v porovnaní s ostatnými členmi rodiny, napriek tomu prináša predsa len viac ozdobných dekorácii a lakovaných plôch.
Prednej časti dominuje obrovská maska chladiča. Pri verzii WildTrak dostala štýlovú čiernu farbu. Vďaka svojej farebnosti opticky tvorí jeden celok s predným nárazníkom, ktorý poníka predvídavo chránenýné hmlovky. Toto vizuálne atraktívne prevedenie jednoznačne viac pripomína americké „trucky“, ako „bežné“ modely značky Ford predávané na našom trhu. Drsný nádych predných partii dotvárajú predné svetlomety. Miernym sklamaním je v tomto prípade „len“ halogénová technológia. Tomuto zodpovedá len priemerný svetelný účinok. Pochvalu si ale aj tak vyslúžila samotná šírka svetelného kužeľa. Ranger v praxi slušne osvetľuje krajnice, čo príde vhod predovšetkým na lesných alebo poľných cestách.
Bočné proporcie podľa očakávania ponúkajú typickú pickup siluetu. Štýlové 18 palcové kolesá z ľahkých zliatin disponujú dostatočným bočným profilom pneumatiky, čím sú vhodné aj do náročnejších podmienok. Zaujímavým prvkom je športovo pôsobiaci ochranný rám. Vlastne ide o spojler, umiestnený za dvojitou kabínou. Aj tento prvok je výsadou špičkovej verzie WildTrak. Ford je bezpochyby hrdý aj na motor pod kapotou. Predný blatník preto hrdo zdobí dizajnový prvok, upozorňujúci na objem pohonnej jednotky, ako aj automatickú prevodovku.
Zadnej časti dominuje predovšetkým úložný priestor, alebo ak chcete korba. Aj Ford v tomto prípade ponúka pomerne široké možností jednotlivých variácií, pre aplikáciu dodatočných úprav podľa želania zákazníka. My sme mali k dispozícii praktickú uzamykateľnú roletku, ktorá ochráni náklad pred zvedavými pohľadmi okolia. Z ďaľších užitočných funkcii vypichnime masívne ťažne zariadenie, ale aj samotný zadný nárazník. Evidenčné číslo vozidla je v tomto prípade chranené v jeho vnútri, čím je eliminovaná možnosť jeho straty pri jazde cez náročnejšie terénne zlomy.
Imidž testovaného modelu vo verzii WildTrak v neposlednom rade ešte viac umocňuje tradičná oranžová metalíza Pride Orange, za ktorú by sme si neváhali priplatiť. Aj vďaka tomuto detailu pôsobí Ranger rovnako efektne a dobre pri ťažkej práci v náročnom teréne ale aj v opačnej situácii, ako „leštenka“ na parkovisku pred divadlom či obchodným centrom.
Interiér prináša kompromis pracovného náčinia a luxusu
Už viackrát spomenutý pozitívny pocit z odolnosti a robustnosti pretrváva aj v kabíne. Tí nižší z nás to pocítia už pri vstupe „na palubu“. V tomto smere sú vítanou pomôckou offroadistami „nenávidené“, bočné nášľapné prahy.
Masívny dizajn dostala aj palubná doska. Použité materiály ponúkajú veľmi slušnú kvalitu dielenského opracovania. Ford sa rozhodne nemusí hanbiť ani za výber použitých materiálov. Miestam, ako aj ovládacím prvkom, s ktorými prichádza vodič najčastejšie do styku sa nedá v tomto smere nič vytknúť. Verzia WildTrak ponúka napríklad príjemný kožou obšitý volant či volič automatickej prevodovky. Rovnaký kontrastný steh v oranžovej farbe, zdobí dokonca aj vrchnú časť palubnej dosky. Výborne sú polokožené sedadla so širokou škálou elektronického nastavenia vodičovej pozície. Kontrastne v tomto smere pôsobia až príliš jednoduché výplne dverí. Tu je jasne cítiť pôvodne pracovné zameranie tohto modelu. Na druhej strane ale platí, že takáto plocha sa veľmi ľahko čistí a udržiava.
Palec hore dávame celkovej ergonómii. Klimatizáciu je okrem dotykového rozhrania možné ovládať aj cez klasické tlačidlá Volič jazdných režimov a offroad prvky sú umiestnené na stredovej konzole, teda presne tam, kde ich vodič podvedome očakáva. Dotyková obrazovka multimediálneho rozhrania s priemerom 8 palcov pochádza z osobných modelov značky Ford. Pohotové reakcie na dotyk dopĺňa jednoduchá, ale zároveň prehľadná grafika. Bonusom je vstavaný navigačný modul. Pozornosť chceme upriamiť na obraz parkovacej kamery. Tu niekto očividne premýšľal, nakoľko v spodnej časti snímanej plochy je zreteľne vidieť ťažné zariadenie. Takéto riešenie dokáže v praxi výrazne pomôcť napríklad pri presnom manévrovaní smerom k ťažkému prívesu.
S pomerne netradičným riešením sa môže pochváliť prístrojový panel. Centrálne umiestnený analógový rýchlomer dopĺňajú po stranách dva grafické displeje. Vodič si v oboch prípadoch môže navoliť zobrazenie preferovaných údajov. Na ľavej strane si je možné vyobraziť v prípade potreby tiež chýbajúci otáčkomer. Jeho údaje nám, s odmyslením si výjazdov do náročného terénu, pri automatickej prevodovkou reálne v bežnej premávke príliš nechýbali.
Konštrukcia s rebrinovým rámom je sama o sebe zárukou nadštandardne vysokého posedu, čím sa zlepšuje rozhľad v cestnej premávke. Príjemným prekvapením sú pohodlné predné sedačky. Unavení sme v nich neboli ani po dlhých presunoch. V druhom rade treba podobne, ako pri ostatných konkurentoch, počítať so vzpriamenejšou pozíciou sedenia. Z hľadiska životného priestoru Ranger napriek tomu prekvapil. Za seba sa tu bez problémov usadia dvaja priemerne urastení dospelí. Z hľadiska priestorovej rezervy pre nohy a kolená v druhom rade, sa Ford radí medzi priestrannejšie pickupy.
Okrem klasických odkladacích priečinkov v prednej časti kabíny, si je možné menšie predmety odložiť aj do „skrytého“ priestoru za zadnými operadlami. Pri pickup-e je mimoriadne dôležitá aj ložná plocha. Jej rozmermi 1549 mm x 1560 mm, sa Ranger v porovnaní s konkurenciou radí približne do stredu. Podstatnejší údaj predstavuje fakt, že medzi zadné blatníky sa s rezervou zmesti štandardná europaleta. Okrem odolne pôsobiacej povrchovej úpravy korby, kotviacich ôk, osvetlenia či praktickej zásuvky na 230 V, predstavuje najpodstatnejší parameter nosnosť. Testovaná verzia Double Cab ponúka v tomto smere špičkovú hodnotu, ktorá zľahka prekonáva jednu tonu (1006 kg). Ranger môže okrem toho ťahať až 3,5 tonový príves!
Aj z hľadiska celkovej výbavy je badať, že verzia WildTrak si veľmi zakladá na svojom imidži. Okrem už spomenutých kožených skrášlení a efektnej výšivky WildTrak na predných sedadlách, nám na palube skutočne nič nechýbalo. Z výbavových prvkov testovanej verzie spomeňme napr. automatickú dvojzónovú klimatizáciu, užitočné parkovacie senzory, vyhrievanie predných sedadiel a mnoho iného. Paradoxne sa nám páčilo aj štartovanie klasickým kľúčikom, za ktoré ma Ranger od nás v redakcii vyslúžil palec hore. Štartovacie tlačidlo sa nám predsa len do „drsného“ pickupu príliš nehodí.
Motor s piatimi valcami ponúka jedinečný charakter
Dovolím si tvrdiť že práve „netradičný“ motor s piatimi valcami dodáva modelu Ranger neopakovateľné čaro a špecifickú príchuť. Samozrejme, vzhľadom na zameranie vozidla, svoj účel určite splní aj slabší 4-valec. Zároveň vôbec nepochybujem ani o špičkových parametroch pripravovaných moderných motorizácii.
Aj napriek tomu je to práve testovaný 5-valec, čo dodáva modelu Ranger tak trochu jedinečný charakter. Studené ranné štarty sú doprevádzané charakteristicky drsnejším prejavom, čo nám veľmi pripomína domovskú krajinu značky Ford. Duchom americká je i kombinácia klasického 6-st. automatu, a na európske pomery slušne objemného turbodiesla 3,2 Duratorq.
Aj keď papierových 200 koní vzhľadom na objem 3,2 litra nepôsobí na prvý pohľad pôsobiť príliš oslnivo, Ranger skutočne väčší výkon nepotrebuje. Podstatnejší je v tomto prípade údaj o maximálnom krútiacom momente s veľmi slušnými 470 Nm. Štandardne naladená kombinácia motora a prevodovky je dimenzovaná vyslovene do sily. Automat so 6 stupňami radí na dnešné pomery častokrát až príliš benevolentne. Motor niekedy príliš dlho drží vo vyšších otáčkach. Napriek tomu zmysel takéhoto naladenia každý veľmi rýchlo pochopí až pri zaťaženej korbe, alebo pri ťahaní ťažkého prívesu. V oboch spomenutých situáciách ako aj v prudkých stúpaniach sa benevolentné radenie mení na potencionálnu výhodu, kedy má motor vždy dostatok potrebného krútiaceho momentu.
Prevodovka okrem štandardného režimu ponúka aj akýsi športový mód, kedy okrem voľby sekvenčného radenia ešte viac pracuje s výkonovým potenciálom pohonnej jednotky. Výsledná spotreba paliva sa v našom teste pohybovala okolo hranice 10 litrov nafty na každých 100 km. To vzhľadom na možnosti vozidla pokladáme stále za akceptovateľnú úroveň.
Vďaka odolnej konštrukcii s rebrinovým rámom je Ford v základnom režime 2H čistou „zadokolkou“. Pri daždi resp. zhoršenej adhézii dokáže pomerne rýchlo zasiahnuť „prísna“ elektronika. Tá pomôže Ranger zvládnuť aj menej skúseným vodičom. Pri jazde po klasických cestách nás prekvapil až nečakaný jazdný komfort. Konštruktérom značky Ford sa ho podarilo dosiahnuť aj napriek jasne daným limitom spojenými s koncepciou pickupu. Ranger je až prekvapivo kultivovaný jednak pri dlhých presunoch, ako aj v tempe mierne prekračujúcom povolené diaľničné limity. V meste s prepadnutými kanálmi alebo pri cestách s horším povrchom, treba ale počítať s o niečo „nervóznejšou“ zadnou časťou predovšetkým v nezaťaženom stave. Ide o logický neduh prakticky všetkých vozidiel tejto kategórie.
Najväčšia výhoda tohto typu vozidla sa prejaví v teréne či inak náročných podmienkach. Nenápadným otočným ovládačom na stredovom tuneli, je možné okrem režimu 4H (rýchla štvorkolka) aktivovať aj režim 4L, teda redukcia. V tomto prípade Ranger s vhodnými pneumatikami už dokáže prekonať aj skutočne náročný terén. V podobných podmienkach môže prísť vhod možnosť uzavrieť diferenciál na zadnej náprave, či využiť zjazdový asistent. Ten je pri viac ako 2 tonovom vozidle v nezaťaženom stave na klzkom povrchu doslova neoceniteľným pomocníkom. My bez mučenia priznávame že Ranger s úplnou ľahkosťou prekonal všetky terénne nástrahy, ktoré sme si pre neho v redakcii pripravili. Pritom v situáciach ako je náročnejšie kríženie náprav, kde už máva väčšina SUV značné problémy, sa Ranger ani len „nezapotil“. V teréne je okrem toho udivujúca aj celková odolnosť podvozka, ako aj tuhosť karosérie. V týchto disciplinárkach testovaný Ford z nášho pohľadu jednoducho vyniká aj nad mnohými konkurentmi.
A náš celkový dojem ?
Ford Ranger dnes určite patrí medzi najžiarivejšie ikony zo segmentu pickup. Samozrejmosťou je špičková priechodnosť v teréne, ako aj všeobecná využiteľnosť. V teréne sa s nim ale pravdepodobne predsa len budete cítiť o niečo lepšie ako v podzemnej garáži nákupného centra. Osobne nám najviac imponuje jeho odvaha byť tak trochu iným. Originálnu americkú príchuť mu dodáva kombinácia 5-valca a 6-st. automatu, ktorá sa „žiaľ“ už onedlho stane minulosťou.
Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Ford Ranger 3,2 TDCi Duratorq WildTrak
Motor: vznetový (diesel)
Pohon: 4×4
Počet valcov: 5
Výkon kW/koní: 147/200
Krútiaci moment Nm: 470
Pohotovostná hmotnosť: 2194 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 175
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,6 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 8,8 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 9,9 / 100 km
Pneumatiky: Continental Winter Contact
Cena
Ford Ranger 3,2 TDCi Duratorq WildTrak (testovaný model) od 41 976 €
Ford Ranger 2,2 TDCi Duratorq XL od 28 692 €
Klikni na konfigurátor Ford Ranger
Kontakt/ testovacia jazda
Klady +++
Vynikajúci motor
Priechodnosť terénom + úžitkové hodnoty
Imidž verzie WildTrak
Zápory – – –
Niektoré „lacno“ pôsobiace detaily v interiéri
Svetelný výkon