Už v apríli 2024 Alfa Romeo v Miláne odhalí svoj model kategórie Sport Urban Vehicle vo svojej histórii, ktorý sa bude vyrábať aj v 100 % elektrickej verzii. Bude sa volať MILANO a bude tým vzdávať hold mestu, v ktorom bola značka 24. júna 1910 založená.
Modelom MILANO sa značka Alfa Romeo vráti do segmentu B, ktorý je najväčším v Európe. Nový model dokonale stelesňuje DNA značky, ktorej súčasťou je ušľachtilý taliansky športový charakter. Prvý elektrický model kategórie Sport Urban Vehicle bude predstavovať novú vstupnú bránu do sveta Alfa Romeo pre každého a najmä pre fanúšikov značky, očakávajúcich jej návrat do populárneho segmentu trhu.
Voľba mena „MILANO“ nerozlučne spätého s históriou značky.
Máločo vyjadruje identitu značky lepšie ako jej typické logo. Od roku 1910 emblém Alfa Romeo obsahoval dva symboly mesta Miláno: kríž ako historický symbol hlavného mesta Lombardie a had Biscione ako erb šľachtického rodu Visconti, ktorý tu vládol v stredoveku. Počas vyše 60 rokov (od 1910 do 1972) bolo meno MILANO umiestnené v spodnej časti okrúhleho loga značky. Do roku 1918 bol na logu nápis „A.L.F.A.“ – skratka z Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, potom od roku 1919 „ALFA ROMEO“.
Miláno bolo vždy symbolom avantgardy a teraz predstavuje medzinárodný manifest modernosti, inovácií a udržateľnosti. Ako jedna z bášt umenia a symbol atribútu „Made in Italy“ na celom svete Miláno vždy zohrávalo zásadnú rolu v oblasti módy, dizajnu a hudby.
Značka Alfa Romeo zvolila Miláno, svoje rodné mesto, na štart do novej, vzrušujúcej a odvážnej kapitoly svojej histórie: novej interpretácie športového charakteru pre 21. storočie.
Toto rozhodnutie preto ide nad rámec ikonických mien minulých modelov a v ostatnom čase používaných mien horských priesmykov, aby opäť raz vytvorilo prepojenie s talianskymi koreňmi značky. Predstavuje smelú ambíciu exportovať do celého sveta hodnoty, ktoré vždy vytvárali jedinečnú značku.
Výsledky značky za necelé tri roky od založenia koncernu Stellantis.
Obchodné výsledky značky Alfa Romeo v roku 2023 môžu poslúžiť ako vizitka práce a úsilia tímu, ktorého solídnosť a disciplína umožnila realizovať stratégiu dlhodobého produktového plánu prijatého pri založení koncernu Stellantis v roku 2021. K najdôležitejším cieľom dosiahnutým v tomto období patria:
- Vrátiť značku späť do ziskovosti. Tento cieľ sa podarilo dosiahnuť už v druhom polroku 2021.
- Prehodnotenie a vytýčenie dlhodobého produktového plánu, ktorý Alfa Romeo označuje ako „Z 0 na 0“ s hlavným cieľom prechodu od „0“ elektrifikovaných vozidiel v roku 2021 po modelový program s „0“ emisiami v roku 2027 a dosiahnuť najrýchlejšiu transformáciu k elektromobilite v rámci automobilovej branže. K tomu má prispieť každý rok jeden nový produkt:
2022 – Premiéra modelov Tonale Hybrid a Plug-In Hybrid Q4.
2023 – Návrat Alfa Romeo do sveta malosériových individuálnych automobilov predstavením modelu 33 Stradale (s pohonom spaľovacím motorom alebo elektromotorom).
2024 – Debut prvého 100 % elektrického modelu značky Alfa Romeo MILANO, ako aj verzie s elektrifikovaným spaľovacím motorom.
2025 – Uvedenie prvého modelu vybaveného výlučne elektrickým pohonom.
2027 – Modelový program Alfa Romeo bude obsahovať výlučne elektrické automobily.
- Nekompromisné štandardy kvality riadia všetky strategické kroky značky s veľkou prísnosťou a výsledky boli okamžite ocenené na celom svete. V novembri 2022 sa Alfa Romeo umiestnila ako prvá medzi značkami premium v prieskume spokojnosti zákazníkov J.D. Power Sales Satisfaction Index, keď postúpila o 9 miest a získala o 25 bodov viac ako v roku 2021, čo predstavuje najväčšie zlepšenie v segmente premium.
O rok neskôr Alfa Romeo získala prvé miesto v hodnotení značiek premium a tretie miesto v rámci celého automobilového priemyslu v prieskume kvality J.D. Power U.S. Initial Quality Study (IQS). Postúpila pri tom o 24 miest, čo predstavuje najväčší rast zaznamenaný v rámci prieskumu IQS v automobilovom priemysle.
- Zvýšenie zostatkovej hodnoty umožnené prísnou správou vozidiel vyrábaných na sklad a stratégiou modelového programu.
Výrazný rast v roku 2023
Všetky tieto faktory vytvorili základ pre obchodný úspech Alfa Romeo, ktorý už teraz možno vidieť tesne pred koncom náročného roka 2023:
Výrazný nárast globálneho predaja o 34 % v období od januára do novembra 2023 oproti rovnakému obdobiu predchádzajúceho roka.
Z toho v Európe predaj vzrástol o 53 %.
Výsledok plus 95 % potvrdil šance na najväčší nárast predaja na Strednom východe a v Afrike. K celkovému výsledku prispel aj región India Ázia Pacifik, kde predaj medziročne vzrástol o 6 %, pričom značka Alfa Romeo si významne posilnila svoju pozíciu v Singapure a Hongkongu.
V Severnej Amerike sa premiéra modelu Tonale v septembri tohto roku stretla s veľmi pozitívnou odozvou, rovnako ako v Číne, kde sa uvedením modelu Tonale skompletizoval modelový program značky. Obidva regióny majú strategický význam a Alfa Romeo v nich realizuje významné investície na vytvorenie ideálnych podmienok pre rast.
História Milána v logu Alfa Romeo.
Máločo vyjadruje identitu automobilového výrobcu tak, ako logo značky na maske chladiča. Pre značku A.L.F.A. (neskôr Alfa Romeo) malo logo vytvorené ako erb potvrdzovať pôvod výrobcu v Miláne. Počas rokov variácie loga reflektovali udalosti, ku ktorým došlo v histórii značky a Talianska. Kríž mesta Miláno, had Biscione šľachtického rodu Visconti a nápis Alfa Romeo (A.L.F.A. iba do roku 1918) zostávali od založenia značky charakteristickými prvkami jej loga.
Dňa 24. júna 1910 bola oficiálne zaregistrovaná nová spoločnosť A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili – Lombardská akciová spoločnosť na výrobu automobilov). Jeden zo zakladateľov a riaditeľ Ugo Stella požiadal konštruktéra Giuseppe Merosiho aby nakreslil erb na chladič budúcich automobilov. Historické pramene uvádzajú, že mladý kreslič Romano Cattaneo povedal Merosimu, že na neho zapôsobil
had Biscione šľachtického rodu Visconti, ktorého uvidel na mestskej bráne Torre della Filarete na námestí Piazza Castello, keď jedno ráno cestou do práce čakal na električku. Konštruktér prevzal tento námet a načrtol erb. Zároveň pridal k nemu červený kríž a obidva znaky olemoval modrým kruhom so zlatými nápismi „A.L.F.A.“ a „MILANO“, oddelenými dvoma savojskými uzlami. Návrh Ugo Stella schválil a vytvorením konečného návrhu bol poverený Cattaneo.
K prvej veľkej zmene došlo v roku 1919 keď automobilku prevzal Nicola Romeo a nápis sa zmenil na „ALFA ROMEO“. V roku 1925 automobil Alfa Romeo GP Tipo P2 vyhral prvé majstrovstvá sveta Grand Prix a na oslavu tohto víťazstva bol okolo symbolu značky pridaný vavrínový veniec. Po 2. svetovej vojne bolo logo kompletne prepracované – savojské uzly boli s príchodom Talianskej republiky zmenené na vlnovky, logo bolo zoštylizované a vyrábalo sa z tlakovo odlievaného kovu namaľované iba v jednej (červenej) farbe. Od roku 1950 sa vrátilo emailové viacfarebné logo, ktoré sa od roku 1960 vyrábalo z plastu. V roku 1972, keď značka otvorila svoj nový závod Alfasud v Pomigliano d’Arco neďaleko Neapola, zmizol nápis „MILANO“. V tom istom čase bol had Biscione zjednodušený, zmizol jeho druhý závit. V roku 1982 sa uskutočnila ďalšia štylizácia a medzičasom stenčený vavrínový veniec po obvode nahradil jednoduchý zlatý kruh. Pri príležitosti premiéry aktuálneho modelu Giulia 24. júna 2015 malo premiéru aj aktuálne logo so strieborným podkladom a okrajom.
Zdroj: Alfa Romeo