Kórejská automobilka SsangYong sa v európskom priestore vrátane našej domoviny v posledných rokoch už veľmi dobre udomácnila. Hlavnou hybnou silou dvojhlavého draka je zaujímavo vyskladané modelové portfólio, s lákavým pomerom medzi vstupnou cenovkou a následne nadobudnutou hodnotou. Synonymom úspechu sa stal obľúbený model Korando. V segmente klasických rodinne orientovaných automobilov nad ním ešte donedávna figurovalo už len luxusnejšie orientované SUV Rexton, postavené na klasickom rámovom podvozku. SsangYong logicky vycítil príležitosť na vyplnenie pomerne značnej veľkostnej medzery ďalším modelom. V polovici minulého roka značka oficiálne predstavila koncepčne zaujímavú a dizajnovo atraktívnu novinku. Úplne nový SsangYong Torres je už niekoľko mesiacov k dispozícii aj na našom trhu. V rámci redakčného testu sme mali možnosť preveriť jeho vrcholnú verziu s pohonom všetkých kolies.
Úplne nový SsangYong Torres s už známou prepĺňanou zážihovou motorizáciou 1,5 GDI Turbo, skombinovaným so 6-st. automatickou prevodovkou, pohonom všetkých kolies a top výbavovej verzii Premium, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky SsangYong.
Rýchle fakty:
- SsangYong je tradičná kórejská automobilka, ktorá sa špecializuje prioritne na modely s vyššou svetlosťou podvozka. Dvojhlavý drak si v uplynulom období prešiel pomerne búrlivým obdobím, ktoré súviselo so zmenou vlastníka. Dnes už značka patrí do portfólia priemyselného giganta KG Group.
- Svoju čoraz väčšiu európsku popularitu si Kórejci trúfajú ešte viac vylepšiť aj vďaka úplne novému modelu Torres, ktorý po veľkostnej stránke optimálne vypĺňa priestor medzi už etablovanými modelmi Korando a Rexton.
- Sebavedomie značky SsangYong sa v plnej miere premietlo aj do dizajnu nového modelu Torres. Testovaný exemplár dokáže v spleti ostatných konkurentov zaujať opticky výrazne robustným nádychom, ktorého ozdobou sú mnohé prepracované detaily.
- To, že je Torres v portfóliu značky SsangYong koncepčne úplne novým modelom pripomína najviac jeho interiér. Testovaný exemplár okrem reálnej priestrannosti kabíny dokáže v identickom priestore zaujať aj debutom viacerých moderných a zároveň kreatívnych riešení.
- Technologická príbuznosť s menším modelom Korando sa pri novom modeli SsangYong Torres najviac premietla do v princípe totožného pohonného reťazca. Dospelými jazdnými vlastnosťami nielen na ceste, ale aj v teréne možno napriek tomu testovaný exemplár označiť ako plne autentický a zároveň suverénny.
Fotogaléria SsangYong Torres
Aj napriek v úvode spomínaným európskym úspechom má za sebou tradičná kórejská značka SsangYong pomerne turbulentné obdobie. To spočívalo v stiahnutí sa pôvodného majiteľa v podobe indického koncernu Mahindra & Mahindra, a následnom hľadaní nového vlastníka. Potencionálne obavy sa rozplynuli veľmi rýchlo. Ambiciózna automobilka totiž skončila pod krídlami domáceho priemyselného giganta KG Group. Rovnomenná spoločnosť pri tejto príležitosti založila divíziu KG Mobility a napríklad na domácom trhu už predáva všetky modely pod značkou KGM. V Európe sa nateraz nič nemení a automobilka pokračuje ďalej pod tradičným označením SsangYong.
Najväčšiu hviezdou v aktuálne kompletne modernizovanom portfóliu modelov je úplne nový model Torres. SUV, ktorého názov je inšpirovaný rovnomenným národným parkom v čilskej Patagónii, bolo oficiálne predstavené v roku 2022. Novinka sa po rozmerovej stránke stále radí do C-SUV segmentu a hierarchicky vypĺňa medzeru medzi kompaktným modelom Korando a už reálne veľkým modelom SsangYong Rexton.
Po technickej stránke je nový Torres postavený na identickej platforme, akú využíva súčasná generácia SUV Korando. Novinka na dĺžku, ale zároveň meria až 4,7 metra čím z priestorového hľadiska výrazne prevyšuje darcu techniky. Testovaný model zároveň symbolicky štartuje aj novú epochu v histórii značky SsangYong. To sa premietlo aj do jeho odvážneho, výrazného a robustného dizajnu. Dopyt dnešnej doby tu zároveň zohľadňuje aj množstvo technologických inovácií na čele s úplne novými digitálnymi hráčkami.
Ponuka dostupných pohonných jednotiek vsádza na už známu, modernú a čisto benzínovú motorizáciu 1,5 GDI Turbo s výkonom 163 koní. Zákazník má ale aj v tomto prípade na výber medzi klasickou 6-st. manuálnou prevodovkou, ako aj hydromeničovým automatom Aisin s rovnakým počtom stupňov. Základom je cenovo dostupnejšia verzia s pohonom predných kolies. V prípade automatickej prevodovky je už ale k dispozícii aj variant s pohonom 4×4. Paletu pohonov v prípade modelu Torres aj v našom priestore neskôr rozšíri aj plne elektrická verzia s dovetkom EVX. Tá bude oficiálne predstavená už na jar budúceho roka.
Drsný vzhľad, ktorý vytŕča z davu
V čase, keď sa aerodynamicky uhladené karosárske línie udomácňujú čoraz viac aj v SUV segmente, predstavili Kórejci atraktívnu novinku, ktorú už na prvý pohľad zdobí efektne drsný a hranatý offroad nádych. Aj keď automobilka sa pri dizajne modelu Torres inšpirovala vo svojej histórii, presnejšie pri prvej generácii SUV Musso, resp. druhom pokračovaní obľúbeného SUV Korando, tak mnohým tu môžu padnúť do oka aj detaily pripomínajúce iné dôverne známe offroad legendy. V sumári napriek tomu pôsobí testovaný exemplár veľmi autenticky a zároveň aj originálne.
Sebavedomé predné partie zdobí početné množstvo geometricky ostrých línií. Opticky výrazne tu pôsobí predovšetkým úzka a relatívne vysokoposadená maska so šesticou vertikálnych lamiel. Na siluetu masky prirodzene nadväzuje atraktívny modul predných full LED svetlometov. Efektný podpis denného svietenia dopĺňa aj za tmy plne adekvátny svetelný výkon s príjemnou šírkou svetelného kužeľa. Torres v tejto disciplíne považujem ako momentálne najlepšie svietiaci SsangYong. Za najlepšími v segmente kórejská novinka zaostáva absenciou sofistikovanej funkcie tieňovania. No tú aspoň čiastočne nahrádza spoľahlivo pracujúce automatické prepínanie diaľkového módu. Mohutný nádych predných partií dotvára masívny predný nárazník s ochranným oplastovaním spodnej časti. Rešpekt a pozornosť vzbudzujú aj postranné obdĺžnikové moduly lakované vo farbe karosérie. V nich si svoje miesta našli hmlové svetlá s LED technológiou. Zaujímavosťou testovanej novinky je úplne absencia fabrického loga so siluetou dvojhlavého draka. Vpredu ho nahrádza v princípe decentné označenie modelu viditeľné v ľavej časti plastového modulu teste pod maskou. Pod diagonálne umiestneným detailom v podobe červenej krytky sa ukrýva priestor pre montáž ťažného oka.
Atraktívne a robustne pôsobí novinka z portfólia značky SsangYong aj pri pohľade z profilu. Testovaný Torres je lakovaný v príplatkovej šedej metalíze s dovetkom Platinum. Okrem svalnatých línií, na čele s efektne vystúpenými blatníkmi tu púta pozornosť aj vizuálne zaujímavá „trojuholníková“ línia strechy alebo aj o niečo dlhšie karosárske previsy. Dané riešenie prispôsobené priestrannému konceptu interiéru, logicky limituje nájazdové uhly a v praxi aj čiastočne tlmí prílišné offroadové ambície. Adekvátne drsný pocit tu na druhej strane evokuje prítomnosť výraznej plastovej ochrany spodných partií karosérie. K vizuálne kreatívnym riešeniam tu možno priradiť aj farebne kontrastný a zároveň výrazný kosodĺžnikový element zdobiaci koncový stĺpik alebo postranné plastové dekorácie zdobiace prednú kapotu v priestore pod líniou čelného skla. K najvyššej výbavovej verzii Premium automaticky prislúchajú vrcholné 20-palcové disky kolies. V ich centrálnej časti sa zároveň predsa len vyskytlo aj tradičné fabrické logo svojhlavého draka.
Dizajnová originalita najnovšiemu členovi rodiny značky SsangYong rozhodne nechýba ani pri jeho zadných partiách. Zaujímavo a efektne v tomto priestore pôsobí vystúpený modul, ktorý na prvý pohľad pripomína kryt na rezervnú pneumatiku. Riešenie príznačné pre mnohé drsné offroady ale Torren neponúka ani za príplatok. Svoje miesto si tu prioritne našlo štýlovo zakomponované označenie modelu. Danému karosárskemu elementu ustúpil aj masívny úchyt otvárania dverí batožinového priestoru. Tie sa aj napriek postrannému náznaku, ale otvárajú klasicky, teda dohora. Drsný nádych zadnej časti umocňuje masívny zadný nárazník, ako aj výrazné koncové svetlá s efektným LED podpisom.
Rodinný potenciál v modernom balení
Už prvý kontakt s interiérom testovaného exemplára prezrádza, že Torres je koncepčne najnovším počinom značky SsangYong. Novinka okrem vzdušného konceptu kabíny zaujme aj celkovo hodnotnou atmosférou. Hneď niekoľko inovatívnych riešení si v portfóliu dvojhlavého draka zároveň odkrútilo svoju premiéru. Aj napriek jasne viditeľnému SUV potenciálu ma pri vstupe na palubu „prekvapilo” neúplné prekrytie prahov. Malý priestor v spodnej časti je v tomto prípade predsa len vystavený pôsobeniu poveternostných vplyvov.
Modernú atmosféru v interiéri okrem početných displejov a štýlovo zakomponovanému ambientnému podsvieteniu pripomína odráža aj samotný koncept palubnej dosky. Kórejci si tu naviac dali záležať aj na celkovo hodnotnom nádychu. V disciplíne použitých materiálov a precíznosti dielenského opracovania sa Torres dnes radí medzi najlepších v kompaktnom segmente „bežných” SUV automobilov. Pri najvyššej výbave Premium musím pochváliť hodnotne pôsobiace čalúnenie v na dotyk príjemnej koži. V tom verzii sú zároveň na výber dve a celkovo až štyri farebné variácie.
Novému konceptu palubnej dosky s evolúciou grafického prístrojového panela sa prispôsobil aj pomerne veľký 4-ramenný multifunkčný volant. Atypické tvarovanie venca dopĺňajú v rámci klasické ovládacie tlačidlá. Na nesymetrický veniec som si ale musel predsa len určitý čas zvykať. Konštrukčnou pointou tu ostáva dobrý výhľad na inovovaný prístrojový panel. Oproti služobne starším súrodencom tu Torres už neponúka možnosť prispôsobenia vyobrazovaného layoutu.
V sumári to nepovažujem za problém, nakoľko uprednostnený štýl sa aj napriek modernej grafike bez simulácie budíkov vyznačuje veľmi dobrou prehľadnosťou.
Palec hore si tu zaslúži aj celkovo jemná a detailná grafika. Centrálny palubný počítač s pestrou škálou dostupných údajov a nastavení zároveň komunikuje v slovenskom jazyku. Oproti evolučne staršiemu riešeniu, si ale priamo na prístrojový panel už nie je možné vyobraziť náhľad mapového podkladu.
Naopak, už dôverne známy grafický svet reprezentuje aj pri novinke centrálna a do priestoru vystúpená obrazovka palubného infotainmentu s praktickou orientáciou v smere na vodiča. Celkovo modernú atmosféru tu v mojej optike narúša jej možno aj zbytočne veľký „obal“ z lesklého klavírneho laku. Aj napriek postranným tlačidlovým skratkám, klasickému ovládaniu hlasitosti audia a komunikácii v slovenčine nemožno multimediálne rozhranie značky SsangYong označiť ako najintuitívnejšie. Ako príklad tu poslúži „precízne ukryté“ nastavenie zmeny farebnej škály ambientného podsvietenia. Okrem ovládania audia a navigačného modulu, rozhranie nedisponuje žiadnou sofistikovanou online nadstavbou. Moderná mobilná konektivita tu funguje klasicky, teda cez kábel. Uznanie si v sumári zaslúži rozhodne zaslúži detailné vyobrazenie obrazu parkovacej kamery.
Zaujímavosť a zároveň aj kreatívnu inováciu reprezentuje pri modeli Torres tretí a o niečo nižšie situovaný displej. Daná dotyková plocha slúži primárne na ovládanie klimatizácie ako aj ďalších dôležitých funkcií. Veľmi peknú grafiku dopĺňajú pomerne veľké ikony, do ktorých sa dobre triafa aj počas jazdy. Pri danom procese treba napriek tomu počítať s nutnosťou sklopenia zraku do priestoru v spodnej časti palubnej dosky. Automobilka ovládaciemu modulu klimatizácie pravdepodobne aj preto dopriala zrkadlenie aj na veľkom centrálnom displeji. Testovaná vrcholná konfigurácia disponovala už aj vyhrievaním a odvetrávaním sedadiel. Obe funkcie sa s prispením efektnej grafiky realizujú na spodnom displeji až na viac krokov, teda zbytočne zdĺhavo.
Na prvý pohľad „ukryté“ vedľajšie grafické okno tej istej obrazovky ponúka ďalšie dôležité nastavenie vrátane voľby jazdného režimu, či deaktivácie ESP. Tie najdôležitejšie z nich si je možné subjektívne nastaviť do pozície rýchlej skratky dostupnej vo vrchnej časti úvodnej strany. Ergonomickú klasiku s mechanickým základom v rámci palubnej dosky reprezentuje ovládanie elektronickej parkovacej brzdy vľavo pod volantom. Konzervatívnejšie orientovaní používatelia tu zároveň ocenia a prítomnosť tradičného a zároveň aj masívneho voliča automatickej prevodovky. Dané riešenie sa k drsnému charakteru modelu Torres v mojich očiach aj adekvátne hodí.
Prednosťou novinky v portfóliu značky SsangYong je zvýšený dôraz kladený na koncept odkladacích priečinkov. Kórejci si tu dali záležať napríklad aj na príjemne veľkých kapsách vo dverách, ktoré disponujú aj užitočným predelením. Obdobne prepracovaná je aj stredová konzola, ktorá okrem držiakov na nápoje a priečinka v lakťovej opierke disponuje aj priestorom na odloženie dvoch mobilných telefónov. Pravá podložka tu zároveň ponúka aj funkciu indukčného nabíjania.
Silnou stránkou testovaného exempláru je aj už čiastočne spomenutý vzdušný koncept s príjemne vysokým SUV posedom. Na prvý pohľad nenápadné predné sedačky reálne disponujú adekvátnymi rozmermi a zároveň aj o niečo tuhšou výplňou. Palec hore tu dávam aj stále príjemnému komfortu sedenia vrátane dlhých diaľničných presunov. Z pozície vodiča musím pochváliť aj solidný výhľad. Emočný drsný koncept novinky tu podvedome ešte viac zvýrazňuje pohľad cez efektne hranatú prednú kapotu. Z praktickej stránky dávam veľký palec hore aj príjemne veľkým spätným zrkadlám, ktoré vo výraznej miere uľahčujú cúvanie napríklad aj v teréne.
K najlepším v rámci segmentu kompaktných SUV možno nový Torres zaradiť aj z hľadiska priestorových pomerov v druhom rade. Okrem detí sa vzadu pohodlne odvezie aj dvojica urastenejších dospelákov. Úplnou utópiou tu zároveň nie je ani cestovanie v trojici. Pri mojej výške cca 185 cm som bol veľmi spokojný s ponúkanou priestorovou rezervou pre hlavu i nohy. Za chybičku krasy tu pri dlhých presunoch, naopak, považujem limitujúcu výšku vysunutia hlavových opierok zadnej lavice. Tie sú dimenzované zrejme podľa domáceho kontinentu, teda na o niečo nižších cestujúcich. Cestovný komfort zadných pasažierov na druhej strane vylepšujú vyhrievané krajné pozície zadných sedadiel, polohovateľné operadlá, tieniace roletky či prítomnosť samostatných výduchov ventilácie a zdrojových koncoviek. Nové SUV značky SsangYong je zároveň za každých okolností k dispozícii v klasickej 5-miestnej verzii.
Citeľný nárast rozmerov v porovnaní s modelom Korando sa vo výraznej miere odzrkadlil aj pri veľkorysom batožinovom priestore. Torres v tomto prípade disponuje základnou kapacitou na úrovni až 703 litrov. Pocitovo vyššie ukotvenú medzipodlahu, novinka kompenzuje veľkorysou dĺžkou ložnej plochy. Priestor pod podlahou je prispôsobený nielen na odloženie drobností, ale aj pri verzii s pohonom všetkých kolies sa tu za každých okolností počíta aj s prítomnosťou užitočnej dojazdovej pneumatiky. Možnosti fixácie drobných predmetov by okrem dvojice pružných gumených popruhov v zadných rohoch výrazne vylepšili aj úplne absentujúce háčiky. Pri preprave väčších a hranatých predmetov je na mieste aj predvídavosť pred potencionálne nechceným poškriabaním bočných stien pozostávajúcich z jednoduchého plastu. Po sklopení delených zadných operadiel nie je k dispozícii optimálna rovina. Len decentný odskok, tu ale reálne príliš neprekáža ani pri preprave nadrozmerných a neforemných predmetov.
Vynikajúci a zároveň lákavý pomer medzi vstupnou cenou a následne nadobudnutou hodnotou si zachoval aj nový SsangYong Torres. Testovaná najvyššia konfigurácia už automaticky disponuje aj prvkami ako: plná paleta asistenčných systémov vrátane monitorovania premávky za vozidlom a spoľahlivo pracujúcim adaptívnym tempomatom, kožené čalúnenie sedadiel, elektronicky nastaviteľné obe predné sedadlá, vstavaná navigácia, 20-palcové disky kolies či elektricky otvárané dvere batožinového priestoru reagujúce automaticky po priblížení sa k zadnej časti. Prvky ako pestré spektrum asistenčných systémov, adaptívny tempomat, vyhrievaný volant, bezkľučový prístup a štartovanie, zadná parkovacia kamera, ambientné podsvietenie či dvoj-zónová automatická klimatizácia sú zároveň k dispozícii už pri nižších výbavách a niektoré aj v úplnom základe. Medzi prvkami v opcii (1990 eur) aj pri najvyššej výbave figuruje pri danom type vozidla žiadaný pohon všetkých kolies.
Všestranné SUV
Aj keď je z hľadiska technicky nový SsangYong Torres blízkym príbuzným menšieho modelu Korando, tak po stránke jazdných vlastností sa tu netreba obávať žiadnych kompromisov. Na ich dospelom vyladení si totiž konštruktéri z južnej časti kórejského polostrova dali reálne veľmi záležať. Určitou konkurenčnou nevýhodou je v tomto smere dostupnosť len jedinej motorizácie. Už osvedčený a známy benzínový 4-valec je na rozdiel od spomenutého menšieho súrodenca pri verzii s pohonom všetkých kolies k dispozícii výhradne v kombinácií s automatom. Tu by som subjektívne predsa len privítal aj potencionálne úspornejšiu spoluprácu pohonu 4×4 a klasického manuálu.
Za konštrukčnú pýchu novinky z portfólia značky SsangYong možno označiť vyspelý podvozok s nezávislým zavesením všetkých kolies. Vyladenie pruženia testovaného exempláru je aj s prispením vrcholných 20-palcových diskov kolies v sumári o niečo málo tuhšie ako vyslovene komfortné a poddajné. Filtrovanie bežných nerovností našej cestnej infraštruktúry, ale pre Torres nepredstavuje žiadny problém.
Nezaťažená novinka dokáže napriek tomu z času na čas v smere od podvozka mierne znervóznieť pri svižnom prejazde cez sériu nerovností v kombinácii so zákrutou. Logicky viac opatrnosti je tu na mieste aj pri zdolávaní vyslovene hrubých prepadlín či kráterov. Pri nechcenom „trafení“ napríklad utopeného kanalizačného poklopu, tu treba počítať aj s prenosom kinetickej energie do inak pocitovo precízne tuhej karosérie.
Prednosti tuhšieho pruženia sa naplno prejavili pri dynamickejšej jazde na kvalitnom povrchu. V dlhých a tiahlych zákrutách som bol veľmi spokojný s celkovou stabilitou. Aj napriek vyššej stavbe Torres prekvapil aj v princípe minimálnymi a nie nepríjemnými náklonmi karosérie. Od prioritne rodinného SUV so sympatickou pohotovostnou hmotnosťou cca 1,6 tony, tu ale na druhej strane netreba očakáva žiadne prehnané športové ambície. Pri prudkých zmenách smeru, resp. jazde na limite sa tu pomerne rýchlo prihlási o slovo aj prirodzená nedočkavosť, pod ktorú sa počas testu podpísali aj zimné plášte.
Prioritne rodinný rozmer testovaného exempláru v sumári pripomína aj štandardné vyladenie riadenia. To je svojím charakterom okrem iného prispôsobené aj na pohodlné prepletanie sa mestskými uličkami, ako aj presné manévrovanie v teréne. Celkovú vyspelosť kórejskej novinky odráža aj až nečakane dospelé odhlučnenie priestoru pre posádku. S akustickou pohodou na palube som bol v tomto prípade adekvátne spokojný aj pri diaľničnom tempe.
Pohonný reťazec modelu Torres tvorí koncepčne moderný benzínový prepĺňaný 4-valec 1,5 GDI Turbo, bez akejkoľvek prídavnej elektrifikácie. Jeho deklarované parametre ponúkajú výkon 163 koní a krútiaci moment na úrovni 280 Nm. Dané hodnoty bezproblémov postačujú aj na plne obsadenú novinku z portfólia značky SsangYong. Ponúkanou jazdnou dynamikou, vrátane rozjazdov a pružných zrýchlení rodinné SUV v praxi vyslovene nenadchne, no zároveň rozhodne ani neurazí.
Na trendy dnešnej doby reaguje aj kombinácia pohonnej jednotky s meninovým automatom značky Aisin so 6-timi stupňami. Vyladenie pohonného reťazca tu v dobrom slova zmysle pripomína tzv. starú školu. Aj keď prevodovka pri ustálenej jazde logicky preferuje čo najnižšie otáčky, tak ten istý automat prepĺňanú motorizáciu napríklad v mestskej premávke a v mene emisií zbytočne nedusí, resp. neodtáča. Naopak, s radosťou využíva otáčkové pásmo s optimálnym krútiacim momentom. Zmeny jednotlivých prevodov pri bežnom používaní zároveň prebiehajú veľmi hladko a prirodzene. Na diaľnici by automatu napriek tomu, z ekonomického hľadiska, pristál dodatočný siedmy prevod. Výslednú spotrebu by dokázala potencionálne znížiť aj absentujúca funkcia tzv. plachtenia.
Charakter jazdy dokáže v decentnej miere ovplyvniť voľba jazdného režimu. Východiskové nastavenie Normal dopĺňa prioritne na pedáli akcelerátora o niečo impulzívnejší mód Sport. Už takpovediac klasikou je pri modeloch SsangYong s automatickou prevodovkou aj režim Winter, ktorý na klzkom povrchu využíva citlivejší rozjazd na druhý prevodový stupeň.
V prípade testovaného exempláru s pohonom všetkých kolies, ale jeho účinok svojou prácou zatieni medzinápravová spojka s bleskurýchlym pripájaním zadnej nápravy. SsangYong Torres dokáže mimo spevnených ciest mnohých konkurentov zatieniť už aj v automatickom režime pohonu 4×4. Jeho výhodou je aj minimálna svetlosť podvozka na solídnej úrovni 195 mm. Pri zdolávaní náročnejších zlomov, tu ale treba myslieť na už spomenuté dlhšie previsy, resp. čiastočne limitujúce nájazdové uhly.
V náročnejších terénnych podmienkach spojených s blatistým a zasneženým podkladom novinka svojou trakčnou suverenitou prekvapila ešte viac po dodatočnom aktivovaní náhrady medzinápravovej uzávierky. V danom nastavení si už Torres bezproblémov poradil aj s krížením náprav. V obdobnom teréne môže prísť veľmi vhod aj prítomnosť zjazdového asistenta. Pri dlhšom trápení v náročných podmienkach, tu už ale môže dôjsť k prehriatiu medzinápravovej spojky. Na to riadiaca jednotka zareaguje dočasným odpojením pohonu zadných kolies na čas potrebný na zachladenie komponentov.
Svoje nemalé sebavedomie nový SsangYong Torres okrem terénnej vložky v bežnej premávke potvrdil aj reálne dobre vyladenými asistenčnými systémami. Za prekvapenie v tomto kontexte považujem prácu adaptívneho tempomatu. Ten sa po nastavení najnižšej vzdialenosti dokáže k vpredu idúcemu vozidlu priblížiť až nečakane blízko. Presnejšie na vzdialenosť, akú subjektívne preferujem pri klasickej jazde, teda bez výpomoci asistenčných systémov.
Určitou nevýhodou klasického konceptu pohonného reťazca testovaného exempláru je o niečo vyššia spotreba paliva. Samotná automobilka v tomto prípade hovorí o kombinovanom priemere na úrovni cca 9,1 l/100 km. Daný parameter rozhodne nie je nereálny, a to predovšetkým v lete. V zimnom teste bol nový Torres so spotrebou 7,5 l/100 km logicky najspornejší na okresných komunikáciách. V meste stúpol nameraný apetít na hodnotu 10,4 litra a pri ustálenom diaľničnom tempe palubný počítač vyobrazil hodnotu 9,8 l/100 km. Celkový testovaný priemer sa nakoniec ustálil na stále akceptovateľnej hodnote 9,3 l/100 km, čím má novinka s logami SsangYong pomerne blízko ku kategórii o niečo výkonnejších SUV modelov s pohonom všetkých kolies.
A celkový dojem?
Nový model Torres predstavuje pre značku SsangYong významný míľnik. Aj v našom priestore čoraz obľúbenejší výrobca prostredníctvom nového kompaktného SUV demonštruje svoje reálne ambície a zároveň aj vypĺňa priestor medzi menším SUV Korando a veľkým Rextonom. Torres zároveň dokáže zaujať aj svojím sebavedomým dizajnom či priestranným interiérom s množstvom koncepčne zaujímavých riešení. Za chybičku krásy tu možno v sumári označiť len skromnejšiu paletu dostupných konfigurácií. Aj tú, ale kompenzuje v danej veľkostnej kategórii znova výborný pomer medzi cenou a nadobudnutou hodnotou.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: SsangYong Torres 1,5 GDI Turbo Premium 4WD
Dĺžka: 7 700 mm
Šírka: 1 890 mm
Výška: 1 720 mm
Rázvor: 2 680 mm
Objem kufra: 703 litrov
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Kombinovaný výkon kW/koní: 120/163
Krútiaci moment Nm: 280
Pohotovostná hmotnosť: 1618 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 191
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: – s
Prevodovka: automatická hydromeničová
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 9,08 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 9,3 l/100 km
Pneumatiky: Bridgestone Blizzak
Verzia/cena
SsangYong Torres 1,5 GDI Turbo Premium 4WD (testovaný model) od 38 680 €
SsangYong Torres 1,5 GDI Turbo Club (4×2 +manuálna prevodovka) od 26 990 €