Kia Ceed je prakticky od svojho vzniku veľmi úzko spätá so Slovenskom. Kompaktný modelový rad navrhnutý a vyvinutý podľa gusta náročnej európskej klientely sa už od roku 2006 sa vyrába výhradne v závode Kia Motors Slovakia, neďaleko Žiliny. Pevnou súčasťou tohto modelového radu je už od počiatku aj športový alebo ak chcete štýlový karosársky derivát s prívlastkom „Pro“. Model ProCeed ale aktuálne zaznamenal doslova revolučnú zmenu, s ktorou prišla súčasná generácia tohto modelu. Športovo ladený 3-dverový hatchback totiž teraz vystriedal štýlový „shooting brake!“
Nový model Kia ProCeed v špičkovej verzii GT, s prepĺňaným benzínovým 4-valcom 1,6 T-GDi, skombinovanom so 7 st. automatickou dvojspojkovou prevodovkou, nám na test zapožičala spoločnosť Auto Becchi, s.r.o., autorizovaný predajca vozidiel Kia v žilinskom regióne.
Rýchle fakty:
- Nová Kia ProCeed sa zmenila z 3-dverového hatchbacku na štýlový 5-dverový shooting brake. V celkovo poradí ide o tretí karosársky variant modelového radu Ceed. Celkovo ich má byť až 5.
- Kia ProCeed je výhradne dostupná len v špičkových verziách GT-Line a GT. Štýlovej orientácii tohto modelu zodpovedá aj dostupná paleta motorov.
- Silnou zbraňou modelu ProCeed je pohľadný dizajn s originálnou zadnou časťou.
- Interiér kopíruje ostatné modely z rodiny. Príjemným prekvapením je aj praktická stránka na čele s batožinovým priestorom.
- Aj napriek výkonu 204 koní, nie je ProCeed GT čistokrvných “hot hatch”. Aj vďaka praktickej karosérii ho vnímame skôr ako rýchle GT-čko, rovnako vhodné na občasné potešenie, ako aj každodenné používanie.
Kia ProCeed GT by Filip Lehotský
Čoraz ambicióznejšia automobilka Kia zahájila začiatkom nového milénia v Európe mohutnú modelovú ofenzívu. Jej cieľom bolo ponúknuť zmysluplnú a konkurencieschopnú alternatívu voči tradičným a etablovaným európskym automobilkám. Za významný míľnik tohto snaženia možno označiť rok 2006, kedy sa na trhu objavil „revolučný“ modelový rad cee´d. Tede modelový rad nielen navrhnutý, ale aj vyrábaný práve v Európskom priestore.
Do rodiny v minulosti patril okrem obľúbeného hatchbacku a priestranného kombi aj trojdverový derivat s pomerne krkolomným označením pro_cee´d. Doslova všetko sa zmenilo s príchodom aktuálnej tretej generácie z roku 2018. Okrem jednoduchšieho označenia, musela Kia reagovať aj na aktuálne trendy, ktoré 3-dverovým karosériám už veľmi neprajú.
Predzvesťou o budúcnosti tretieho karosárskeho variantu z rodiny Ceed, bol koncept Kia Proceed, predstavený v roku 2017. Sériovej podoby nového modelu s karosériou v štýle shooting brake sme sa dočkali na jeseň minulého roka. Pre úplnosť pripomeňme že ProCeed v tomto prípade nie je posledným členom rodiny. Modelový rad Kia Ceed má mať v budúcnosti dokonca až 5 členov!
Oproti už existujúcemu hatchbacku a predovšetkým kombi, ide v tomto prípade modelu ProCeed jednoznačne o najštýlovejšieho člena rodiny. Po technickej stránke podľa očakávania kopíruje svojich súrodencov. Jeho štýl a imidž sa Kia rozhodla zvýrazniť ponukou dostupných verzii. Novinku si je totiž možné objednať len s optickým paketom GT-Line, alebo alternatívne v špičkovej a „ostrej“ verzii GT.
Filozofii zameranej na štýl a imidž následne zodpovedá aj paleta dostupných motorizácii. Základom je vydarený prepĺňaný štvorvalec 1,4 T-GDi s výkonom 140 koní vo verzii GT-Line. Kia nezabúda ani na priaznivcov nafty. Alternatívu pre „výbavu“ GT-Line preto predstavuje najmodernejší turbodiesel 1,6 CRDi s výkonom 135 koní. Testovanú špičkovú verziu GT poháňa výhradne prepĺňaná benzínová motorizácia 1,6 T-GDI so slušným výkonom 204 koní. Pre úplnosť dodajme že všetky 3 spomenuté motorizácie sú k dispozícii so 6-st. manuálnou prevodovkou, ako aj so 7-st. automatickou dvojspojkovou prevodovkou.
Určitou zaujímavosťou, ktorá ma svoje rácio, je fakt že verzie GT-Line resp. GT sú okrem modelu ProCeed k dispozícii tradične aj pre klasický hatchback. Naopak, vyslovene praktické kombi Sportswagom takúto možnosť konfigurácie neponúka.
Atraktívne línie pútajú veľkú pozornosť
Práve atraktívny „kabátik“ možno považovať za jednu z hlavných zbraní nového modelu Kia ProCeed. Dizajn karosérie na jednej strane pomerne jasne odkazuje na svoju príslušnosť k rodine Ceed, no na druhej strane, to isté auto svojim vzhľadom nahlas „kričí“ že nejde o „obyčajný“ karosársky derivát. Dizajnérom sa podarilo aj do sériovej podoby dostať veľmi atraktívne a športové krivky a tvary karosérie. Inými slovami, ProCeed dokáže pôsobiť ako magnet na oči. O tom sme sa nakoniec presvedčili na vlastnej koži aj počas testovacích dní, keď sa o novinku zaujímalo veľa náhodných okoloidúcich.
Oproti klasickému kombi Ceed SW je ProCeed pri identickom rázvore o niečo málo dlhší a citeľne nižší. Predná časť podľa očakávania najviac odkazuje na súrodencov z rodiny. V prípade novinky, je okrem tradične tvarovanej masky chladiča a svetlometov so zabudovaným denným svietením „Ice Cubes“, hlavným poznávacím prvkom športový nárazník s výraznými nasávacími otvormi. Pre verziu GT je symbolický tiež decentný čierno-červeného výplet masky chladiča. Dizajnovým detailom je dobre známa červená linka zdobiaca spodnú časť predného nárazníka, ako aj bočné prahy.
Práve bočná silueta z nášho pohľadu najviac zvýrazňuje celkovú emocionalitu i dynamiku modelu ProCeed. Typickú siluetu shooting brake s klesajúcou líniou strechy umocňuje výrazný sklon predných a zadných stĺpikov karosérie. Zadná silueta prevzala z rovnomenného konceptu “nablýskanú žraločiu plutvu“, ktorá zdobí zadné okno. Testované GT je obuté na efektných kolesách s priemerom 18 palcov. Zaujímavý detail predstavuje okrem červených brzdových strmeňov aj dizajnová imitácia centrálnej matice uchytenia kolesa. Naopak, vyslovene funkčný prvok predstavujú „lepivé“ športové pneumatiky Michelin Pilot Sport, za ktoré si od nás testovaný kúsok vyslúžil veľký palec hore.
Napriek všetkému už spomenutému, považujeme ako dizajnovo najvýraznejšiu zadnú časť vozidla. Neodmysliteľným prvkom je aj v tomto prípade športový nárazník s dvojicou funkčných koncoviek výfuku a náznakom difúzora uprostred. Dominantné označenie modelu si našlo svoje miesto uprostred dverí batožinového priestoru. Najobdivovanejším prvkom sú koncové svetlá. Ich atraktívny svetelný podpis je vzájomne takmer kompletne prepojený. Športovým detailom je tiež trojuholníkové tretie brzdové svetlo, ktoré svojom tvarom pripomína pretekárske špeciály.
Za skutočne emotívny a dynamický dizajn si nová Kia ProCeed vo finále zaslúži veľkú pochvalu. V neposlednom rade musíme zdôrazniť, že takto ladenému modelu vyslovene sedí aj niektorý z výrazných farebných odtieňov, akým bol v našom prípade aj temperamentný Orange Fusion.
Hodnotný interiér je až prekvapivo praktický
Koncepcia interiéru je na rozdiel od autentického a originálneho zovňajšku prakticky totožná s ostatými členmi z rodiny. Na jednej strane je možno škoda, že nový ProCeed nedostal aj v interiéri viac originality, na strane druhej treba ale zároveň zdôrazniť, že tomuto interiéru sa dá len ťažko niečo zásadné vytknúť. Pomerne konzervatívne tvarovaná palubná doska disponuje príkladným dielenským opracovaním, s využitím hodnotných a kvalitných materiálov.
Jednotlivé ovládacie prvky sú rozmiestnené veľmi intuitívne, teda na miestach, kde ich vodič podvedome očakáva. Znova musíme pochváliť samostatný panel klimatizácie s logickým usporiadaním ovládacích prvkov. Príjemne konzervatívnym zostava ProCeed aj pri prístrojovom paneli. Nepochybujeme o tom, že v dobe čoraz rozšírenejších digitálnych „prístrojoviek“, mnohí dokážu oceniť práve veľmi prehľadné analógové „budíky“, aké ponúka testovaný model. Uprostred nich si našiel svoje miesto pekne zapracovaný displej palubného počítača s atraktívnou grafikou. Špecialitou verzie GT je aj v tomto prípade už z minulosti známy GT mód. V tomto sa okrem iného v atraktívnej podobe zobrazuje aktuálne využitie krútiaceho momentu, alebo tlak turbodúchadla.
Centrálna časť prístrojovej dosky je vrátane dotykovej obrazovky infotaimentu orientovaná smerom na vodiča. Samotné multimediálne rozhranie ako aj logiku jeho ovládania poznáme už z ostatných modelov značky Kia. Okrem veľmi dobre fungujúcej navigácie a ďalších funkcií, myslí ProCeed už aj na konektivitu prostredníctvom predinštalovaných aplikácii mobilných rozhraní. Ovládanie systému zjednodušujú tradičné hardwarové tlačidlá, prostredníctvom ktorých sa je možné rýchlo vrátiť do želaného rozhrania. Z užívateľského hľadiska nás ešte viac teší matný povrch displeja. Obrazovka tak nie je náchylná na nechcené stopy s odtlačkami prstov. Po praktickej stránke vie rovnako potešiť i šikovná polička na odloženie smartphonu s funkciou indukčného dobíjania.
Autentický športový šmrnc dodávajú modelu ProCeed efektné dekorácie s motívom GT. Na kľúčových prvkoch interiéru, s ktorými vodič prichádza pri jazde neustále do styku si dala Kia mimoriadne záležať. Reč je v prvom rade o volante a sedačkách. Multifunkčný volant okrem efektného červeného prešívania a nápisu GT, poteší aj použitým materiálom na čele s perforovanou kožou. Za „GT-čkové“ možno považovať aj predné sedadlá. Okrem kvalitného materiálu disponujú veľmi prijemným bočným vedením. Napriek tomu sú ale stále dostatočne pohodlné a tým pádom bezproblémové aj pri každodennom používaní vozidla.
Po užívateľskej stránke nás najviac zaujímalo, ako je na tom novinka z hľadiska priestorovej ponuky v druhom rade. Efektné línie karosérie si podľa očakávania vyžiadali istý priestorový kompromis. Tí vyšší z nás musia byť obozretnejší predovšetkým pri nastupovaní do druhého radu, kde môže hroziť nechcený „úraz“ hlavy. Samotný priestor na hlavu je ale príjemným prekvapením. Priestorový fígeľ v tomto prípade vykúzlila pomerne nízko ukotvená zadná lavica. V modeli ProCeed sa tak v praxi za seba dokážu pohodlne usadiť osoby s výškou cca 180 cm.
Od kapacity resp. využiteľnosti batožinového priestoru sme pri preberaní vozidla rozhodne nemali prehnané očakávania. Pri modelovom rade Ceed už zastáva úlohu „sťahováka“ klasické kombi Ceed Sports Wagon. Po nahliadnutí do technických parametrov nás napriek tomu príjemne prekvapil parameter objemu kufra, s kapacitou až 594 litrov. Nový ProCeed v tomto smere vyslovene prekvapuje. Pristúp do kufra zabezpečujú piate dvere s elektrickým ovládaním. Veľmi sa nám páči nápad s množstvom samostatných priehradok pod podlahou. Tu si je možné odložiť nielen množstvo drobností, ale v prípade potreby aj kryciu roletku. Nevýhodou naopak je, že verzia GT, na rozdiel od GT-Line, nemôže byť vybavená dojazdovou pneumatikou, ale len opravnou sadou. Kapacitu kufra možno dodatočne navýšiť sklopením zadných operadiel priamo z kufra. Palec hore dávame užitočnému rozdeleniu operadiel v pomere 40/20/40. Po ich sklopení vzniká prakticky rovná podlaha. Pri príležitostnej preprave vyslovené nadrozmerných predmetov „krabicoidného“ tvaru sa nakoniec stáva limitujúcou až efektná prudko klesajúca zadná línia, tak typická pre karosériu shooting brake.
Kia ProCeed GT predstavuje pomyslený vrchol modelového radu Ceed aj s prihliadnutím na svoju bohatú výbavu. Na palube testovaného exempláru nám nechýbalo prakticky nič, na čo si spomeniete. Zo všetkých dostupných prvkov verzie GT spomeňme napr.: parkovací asistent, kožené čalúnenie, veľmi dobre hrajúci audio systém JBL, bezkľúčový prístup a štartovanie, a mnoho iného.
Jazda predstavuje príjemný zážitok
Po minulých skúsenostiach s ostatnými karosárskymi verziami nového modelového radu Ceed, sme sa doslova nevedeli dočkať jazdy s pomyselným vrcholom ktorý predstavuje verzia GT. A nový ProCeed v tomto smere rozhodne nesklamal!
Už pri našom prvom rande s novou Kia Ceed sme boli pozitívne šokovaní naladením podvozka, ako aj príjemne „tuhým“ pocitom z vozidla. Testovaný ProCeed GT v tomto smere dvíha pomyselnú latku ešte o level vyššie. Podpísali sa pod to predovšetkým veľké kolesá s priemerom 18 palcov. Po prvej porcii kilometrov sa nám podvozok javil azda až ako príliš tvrdý. Po niekoľkých dňoch používania, sme si ale už na seba dokonale zvykli. Príjemne návykový pocit z precízne vyladeného podvozka, ktorý vodičovi veľmi dobre sprostredkúva kontakt z vozovkou, ešte viac umocnili už spomenuté, “lepivé” pneumatiky Michelin Pilot Sport. V sumári môžeme konštatovať, že aj keď novinka dokáže odfiltrovať bežné nerovnosti našich ciest, prepadnutým kanalizačným poklopom ako aj veľkým dieram, sa ale za jej volantom budete s veľkou pravdepodobnosťou podvedome vyhýbať.
V sumári by podvozok svojim charakterom zvládol aj ďaleko väčšiu porciu konských síl akou disponuje verzia GT. I testovaná motorizácia 1,6 T-GDi deklaruje slušných 204 koní. K motoru ako takému nemáme žiadne výhrady. Svojim charakterom sa nám ideálne sedí k prívlastku GT, teda k dobre vybavenému automobilu, vhodnému na každodenné používanie. Očakávaný bonus modelu ProCeed GT predstavuje nadanie pre ostrejšiu jazdu po obľúbených okresných cestách. A tu nás novinka príjemne prekvapila. Práve pri čistých prejazdoch cez zákruty, s len minimálnymi náklonmi karosérie, si ProCeed s veľkou pravdepodobnosťou zamilujete. Kľúčom k úsmevu na tvári je v tomto prípade tlačidlo Sport na stredovom tuneli. Okrem športovejšieho zvukového prejavu sa po jeho aktivovaní mení aj odozva riadenia. Automatická prevodovka je schopná motor vytočiť prakticky až po obmedzovač. Práve naladenie dvojspojkovej automatickej prevodovky so 7-stupňami patrilo k ďalším prekvapeniam nášho testu. My by sme v tomto prípade vo finále pravdepodobne uprednostnili cenovo dostupnejšiu manuálnu prevodovku. Voľba prevodovky je predovšetkým o osobných preferenciách. V sumári platí že, ani komfortný automat s možnosťou radenia pádlami nie je zlá voľba a k celkovému charakteru GT-čka sa príjemne hodí.
A spotreba paliva? Pri vyslovene zážitkovej jazde sa nie je vôbec ťažké prehupnúť cez 10-litrovú hranicu. Naopak pri rozvážnej jazde je spotreba paliva výrazne nižšia. Náš celkový priemer sa nakoniec ustálil na hodnote 8,7 litra, čo vzhľadom na schopnosti vozidla považujeme stále za akceptovateľnú hodnotu.
A náš celkový dojem ?
Nová Kia ProCeed si vyslúžila naše veľké uznanie. A to v prvom rade za odvahu prísť s niečím novým a pomerne odvážnym. Novinka nám vyslovene pasuje do pozície kompaktného GT-čka, ktoré nezabúda ani na praktickú stránku a na potreby bežnej rodiny. Vzhľadom na imidž, bohatú výbavu a predovšetkým jazdné vlastnosti verzie GT, sa ako akceptovateľná javí v konečnom dôsledku aj výsledná cenovka.
Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Kia ProCeed GT 1,6 T-GDi
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 150/204
Krútiaci moment Nm: 265
Pohotovostná hmotnosť: 1465 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 225
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,5 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,2 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 8,7 / 100 km
Pneumatiky: Michelin Pilot Sport 4
Akciová Cena
Kia ProCeed GT 1,6 T-GDi (testovaný model) od 26 590 €
Kia ProCeed GT-Line 1,4 T-GDi od 21 090 €
Klikni na konfigurátor Kia ProCeed
Kontakt/ testovacia jazda
Klady +++
Vzhľad a dizajn
Rodinný faktor
Jazdné vlastnosti
Zápory – – –
Filtrovanie hrubých nerovnosti
Spotreba paliva pri dynamickej jazde