Mercedes-Benz dnes disponuje širokým portfóliom modelov. Okrem konvenčnej klasiky sa v Stuttgarte už niekoľko rokov v intenzívnej miere sústredia aj na vývoj alternatívnych pohonov. S prispením divízie Mercedes EQ už určitú formou elektrického dopingu ponúka aj prakticky každá motorizácia s vnútorným spaľovaním. Za výkladnú skriňu spomenutej divízie ale môžeme prirodzene označiť čisto batériové modely. V danom segmente trojcípa hviezda disponuje plne elektrickou alternatívou k takmer každému konvenčnému modelu. Technologickou špičkou danej kategórie sú „veľké“ modely, postavené na najsofistikovanejšom technologickom základe vyvinutom pre daný typ pohonu. Batériové ekvivalenty k triedam E a S sú aktuálne k dispozícii nielen v klasickom karosárskom prevedení, ale aj v čoraz preferovanejšej SUV alternatíve. Najnovším členom tejto rodiny je model Mercedes-Benz EQE SUV, ktorý sme mali možnosť preveriť v najvýkonnejšej štandardnej verzii.
Nový Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic, o ktorého pohon sa stará dvojica elektromotorov so systémovým výkonom až 408 koní, čerpajúcich energiu z 90,6 kWh a luxusnom líniovom prevedení Electric Art, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Mercedes-Benz.
Rýchle fakty:
- Mercedes-Benz v rámci postupnej elektrifikácie svojho portfólia prichádza s plne elektrickými alternatívami k svojim zaužívaným klasickým modelom. K najnovším členom EQ rodiny patrí batériový SUV ekvivalent k triede GLE.
- Batériové modely z rodiny Mercedes-EQ postavené na unikátnej platforme EVA2 vznikali už od počiatku výhradne ako elektromobily. Hierarchicky nižšie situovaná rodina EQE využíva koncepčne identickú technológiu ako jej luxusný EQS súrodenci.
- Nový Mercedes-Benz EQE SUV sa opticky veľmi ponáša na svojho služobne staršieho a zároveň aj luxusnejšieho EQS súrodenca. Hlavnou prioritou oblých, no zároveň aj elegantných karosárskych kriviek je dôraz, na čo najlepšiu aerodynamiku.
- Interiér testovaného modelu Mercedes-Benz EQE SUV zaujme už na prvý pohľad nefalšovaným woow efektom. Luxusná atmosféra výbavovej línie Electric Art je v ideálnej miere skombinovaná nielen s modernými digitálnymi hračkami, ale aj s veľkorysým vnútorným priestorom.
- Aj napriek inovatívnej konštrukcii plne elektrického pohonu si nový Mercedes-Benz EQE SUV v parametri jazdných vlastností ctí tradičnú DNA značky s dôrazom na prvotriedny komfort. Verzia 500 disponuje nadštandardnými výkonovými parametrami, pohonom všetkých kolies a zároveň aj stále plne akceptovateľným dojazdom.
Fotogaléria Mercedes-Benz EQE SUV
Automobilka, ktorá stála svojho času pri zrode klasických modelov so spaľovacími motormi sa už nejaký čas veľmi dôsledne pripravuje aj na novú a plne elektrickú éru. Zároveň nie je žiadnym tajomstvom, že identická značka experimentovala s batériovým pohonom obdobne ako mnohí doboví konkurenti už na začiatku minulého storočia. V modernej ére si batériový pohon značky Mercedes-Benz odbil sériový debut pri prioritne úžitkových vozidlách. Najznámejší bol model Vito E-Cell z roku 2010. O dva roky neskôr sa elektrická alternatíva pohonu na vybraných trhoch objavila aj pri MPV Triedy B.
Plný elektrický potenciál začala trojcípa hviezda rozvíjať o niečo neskôr. Primárne sa pod to podpísala nová divízia Mercedes-EQ. Prvým čisto elektrickým modelom z moderného vývoja bol model EQC predstavený v závere roku 2018. Kompaktné SUV neskôr doplnila veľmi pestrá paleta elektrických súrodencov. Za súčasnú vývojovú pýchu automobilky možno označiť modernú platformu EVA2 určenú špeciálne pre elektrické modely vyšších tried. Identický technický základ s batériou, s kapacitou až 100 kWh z vlastného vývoja automobilky, dnes využíva aj jeden z najnovších sériových modelov s logom Mercedes-Benz. Vyvýšená SUV alternatíva k sedanu EQE bola oficiálne predstavená v závere roka 2022.
Zaujímavosťou je, že nový Mercedes-Benz EQE SUV je v porovnaní s klasickým súrodencom okrem logicky vyššej stavby aj kratší, a to približne o 9 cm. V Stuttgarte kládli aj v tomto prípade vysoký dôraz na špičkovú aerodynamiku. Novinka sa v tejto disciplíne pýši aj špičkovým koeficientom Cx 0,25. Prednosťou nového SUV je aj široká on-line podpora. Okrem najnovšej evolúcie palubného systému MBUX s inteligentnou navigáciou sú v tomto prípade samozrejmosťou aj automatické aktualizácie fungujúce na diaľku. Posádku pred znečisteným ovzduším chráni inovatívny HEPA filter, prémiový rodokmeň dopĺňajú precízne vyladené asistenčné systémy. Z ďalších technológií tu stojí za zmienku dostupnosť vzduchový podvozok Airmatic, ako aj funkcia natáčania kolies zadnej nápravy.
Batériová SUV novinka je k dispozícii s pestrým spektrom verzií pohonu s využitím jedného alebo dvojice elektromotorov. Výstupnou bránou je model EQE SUV 300. Výkon 245 koní je v tomto prípade distribuovaný výhradne na kolesá zadnej nápravy. Rovnaký koncept využíva aj verzia EQE SUV 350+ s výkonom 292 koní. Pohon zadných kolies je v oboch spomenutých prípadoch vykompenzovaný špičkovým dojazdom, ktorý podľa automobilky osciluje v okolí hodnoty 600 km! Druhá spomenutá verzia je už k dispozícii aj vo verzii EQE 350 4Matic (292 koní), teda s dvojicou elektromotorov a pohonom všetkých kolies. Špičku tzv. bežných verzií zastrešuje testovaný model EQE SUV 500 4Matic s výkonom 408 koní. Hierarchicky vyššie sú posadené modely s logom AMG. Základom je Mercedes-AMG EQE SUV 43 4Matic s výkonom až 476 koní. Ešte viac elektrickej radosti prináša vrcholná verzia Mercedes-AMG EQE SUV 53 4Matic+ s výkonom až 625 koní.
Zapadá do rodiny
Dizajn najnovšieho člena elektrickej EQ rodiny značky Mercedes-Benz neprináša nič revolučné. V princípe ide o rozmerovo menší klon odvodený od modelu EQS SUV. Menej vizuálnej originality tu na druhej strane kompenzuje maximálna funkčnosť. Jasnou doménou novinky je dôraz, na čo najlepšie obtekanie vzduchu, ktorý najlepšie definuje špičková hodnota aerodynamického koeficientu. Testovaný exemplár je po dlhom čase aj testovaná trojcípa hviezda, ktorú už automaticky nezdobí dynamicky ladený kabátik AMG Line, ale naopak honosný „body kit“ s názvom Electric Art.
Uhladeným líniám predných partií elektrickej novinky dominuje rozmerovo veľkorysá „maska“ s efektne lesklým povrchom a štruktúrou s motívom fabrického loga. Jej jednoliate prevedenie bez chladiacich prieduchov už podvedome upozorňuje na batériový pohon v útrobách vozidla. Na líniu masky nadväzujú predné svetlomety so vzájomným prepojením v podobe svietiacej línie pod úrovňou prednej kapoty. Od už spomenutého väčšieho EQS súrodenca odlišuje nový model EQE SUV autentický LED podpis denného svietenia. Ozdobou testovaného exemplára boli zároveň aj vrcholné full-LED svetlomety s dovetkom digitálne. Z hľadiska funkčnosti ich radím k tomu najlepšiemu, čo dnešné sériové automobily dokážu ponúknuť. Okrem precízne pracujúcej funkcie tieňovania či upozornení na chodcov a premietania symbolov na vozovku musím v tomto kontexte vyzdvihnúť aj suverénny svetelný výkon s veľkorysou šírkou svetelného kužeľa. Výbavovú líniu Electric Art odlišuje aj autentické vypracovanie predného nárazníka s luxusne pôsobiacim pochrómovaným elementom. Príslušnosť k SUV kategórii v tomto priestore pripomína aj decentná plastová ochrana spodnej časti vozidla.
Dôraz, na čo najlepšiu aerodynamiku je citeľný aj pri bočnom pohľade. Postupne stúpajúca silueta prednej kapoty tu plynule prechádza až do línie čelného skla a následne štýlovo klesajúcej strechy. Obtekanie vzduchu počas jazdy vylepšujú aj frajerinky v podobe výsuvných kľučiek dverí. Do pohotovostného režimu sa automaticky uvedú už po priblížení sa k vozidlu. Prémiový rodokmeň trojcípej hviezdy tu ešte viac vyšperkovalo ich vkusné podsvietenie. Označenie modelu si našlo svoje miesto aj na netradičnom mieste, pri počiatočnej línii predného stĺpika. Pozornému oku tu s určitosťou neuniknú minimalistické dvierka na prednom blatníku. Toto vtipné riešenie slúži na jednoduché dolievanie kvapaliny do ostrekovačov. Výhodou elektrickej platformy testovaného exempláru, lakovaného v decentnej šedej metalíze s dovetkom selenite, je aj veľkorysý rázvor skombinovaný s umiestnením kolies v takmer až rohoch karosérie. Celkovú majestátnosť v tomto prípade formujú aj príplatkové disky z ľahkých zliatin s priemerom až 21-palcov. Príslušnosť k SUV segmentu, s odmyslením si vyššej stavby vozidla, tu prioritne pripomína tradičný prvok v podobe ochranného oplastovania lemov blatníkov, ako aj spodnej línie vozidla.
Aerodynamicky uhladené krivky dominujú aj zadným partiám nového Mercedes-Benz EQE SUV. Ako najvýraznejší optický prvok možno aj v tomto priestore označiť vzájomne prepojené koncové svetlá s atraktívnym svetelným podpisom s „elektrickým“ motívom. Postrannú líniu blatníkov ozvláštňuje falošný náznak prieduchov. Pre spodnú časť inak masívneho nárazníka výbavovej verzie Electric Art je opäť príznačný elegantný pochromovaný modul s náznakom difúzora.
Luxusný interiér s adekvátnym priestorom
Interiéry prakticky všetkých nových modelov značky Mercedes-Benz v disciplíne woow efekt ale aj celkovo luxusnej atmosféry vyčnievajú nad konkurenciou. Kabína testovaného exemplára zachádza v tomto kontexte ešte o pomyselný krôčik ďalej a z hľadiska celkovej nálady prakticky dokonale podčiarkuje definíciu slova prémiovka.
Po koncepčnej stránke je palubná doska modelového radu EQE na nerozoznanie od väčších a zároveň koncepčne honostnejších EQS súrodencov. Vo výbave na želanie tu aj vďaka tomu môže figurovať napríklad aj už technologický highlight v podobe rozhrania Hyperscreen. V danom prípade sa prakticky celá palubná doska premení na obrovský displej. Z hľadiska noblesy a luxusného podtónu, ale paradoxne nemám absolútne žiadne výhrady ani k digitálne jednoduchšiemu testovanému „základu“.
Všeobecne prepracovanú líniu Electric Art v kontexte luxusnej atmosféry pri testovanej konfigurácií ešte viac vyšperkovalo príplatkové biele stvárnenie vrátane farebne identického koženého čalúnenia Artico, ktorému sekunduje horná výpln palubnej dosky v netradičnom modrom odtieni. Na prvý pohľad efektne svetlý interiér je na druhej strane z užívateľského hľadiska prirodzene náchylnejší na pravidelnú údržbu a čistenie. Výnimočnú atmosféru na palube dotvára aj príplatkový drevený dekór palubnej dosky posiaty segmentami fabrického loga v štýle exteriérovej masky. Hodnotné materiály tu podľa očakávania doprevádza aj dôraz na prvotriedne dielenské opracovanie, vrátane zapracovania efektných hračiek.
Do druhej spomenutej kategórie radím opäť prvotriedne ambientné podsvietenia, kde Mercedes-Benz taktiež patrí k súčasnej automobilovej špičke. Minimalistickú a modernú architektúru palubnej dosky doprevádzajú pre Mercedes-Benz typické ergonomické prvky, na čele s ovládaním elektrického nastavenia sedadiel. To si svoje miesto našlo tradične na moduloch dverí.
Pýchu nových modelov trojcípej hviezdy reprezentuje aj digitálny svet. Centrálny displej rozhrania MBUX je umiestnený s dôrazom, na čo najlepšiu pozičnú ergonómiu v prípade využívania dotykového ovládania. Samozrejmosťou je aj prvotriedna grafika. Sympatické je, že na rozdiel od mnohých EV konkurentov si aj elektromobily s logami Mercedes-Benz zachovali grafickú simuláciu klasických budíkov. Konzervatívnejšie vyobrazenie prístrojového panela s pestrou variáciou dostupných údajov palubného počítača je možné nahradiť futuristickejším športovým layoutom, ako aj vyobrazením mapy. K dispozícii sú tu aj vyobrazovacie rozhrania pre asistenčné systémov či jazdu v teréne.
Obdobne širokú variáciu personálnych nastavení ponúka aj graficky prepracovaný Head-up displej. Stuttgartskú klasiku s prepracovanou grafickou stránkou a pokročilou on-line nadstavbou ponúka aj najnovšia verzia infotainmentu MBUX s podporou umelej inteligencie. Daný element sa v rámci praktickej stránky naplno prejaví napríklad po príjazde na svetelnú križovatku. V tomto prípade ponúkne EQE SUV vodičovi automaticky kamerový náhľad na vyvýšené semafory priamo na centrálnom displeji. Plne elektrickému pohonu sa tu logicky prispôsobili aj niektoré funkcie na čele so záložkou EQ. V jej menu má posádka v prehľadnej podobe k dispozícii všetky dôležité údaje o jazde. Okrem pohotových reakcií na dotyk je tu tradičnou samozrejmosťou aj precízny kamerový nahľad na okolie vozidla.
Podpora online aplikácií vrátane dostupného herného sveta dokáže posádke spríjemniť potencionálne čakanie pri nabíjaní vozidla. Modernú mobilnú konektivitu fungujúcu aj bez káblového prepojenia dopĺňa užitočná aplikácia Mercedes Me. V nej je možné množstvo funkcií vozidla monitorovať prostredníctvom smartphonu aj na diaľku.
Ergonomickú klasiku v podobe permanentné prítomného ovládania klimatizácie v spodnej časti obrazovky dopĺňa aj v prípade elektromobilu pre Mercedes-Benz zaužívaný koncept odkladacích priečinkov. Ich spestrením je objemná schránka v priestore pod tzv. plávajúcou stredovou konzolou. Na SUV rodokmeň tu celkom jednoznačne odkazuje príjemne vyvýšený posed za volantom. Model EQE s vyššou svetlou výškou ale líniou dverí paradoxne prekrýva len hornú časť pomerne masívnych prahov.
Tradične silnou stránkou trojcípej hviezdy sú už tradične aj dostatočne nadimenzované predné sedačky s hodnotným čalúnením a zároveň aj širokou škálou možností osobného elektrického nastavenia. V prípade testovanej špecifikácie predné sedačky disponovali aj plnohodnotným termokomfortom s vyhrievaním, odvetrávaním a zároveň aj zaujímavým masážnym programom. Pri výbavovej línii Electric Art musím pochváliť aj multifunkčný volant, ktorý z hľadiska virtuálnych tlačidiel pôsobí o niečo viac intuitívnejším dojmom ako jeho športový AMG ekvivalent. Vo všeobecnosti veľmi dobrý výhľad z vozidla prioritne v mestskej premávke najviac limitoje masívna konštrukcia spodnej časti predných stĺpikov.
Viac ako trojmetrový rázvor náprav sa v prípade modelu Mercedes-Benz EQE SUV podpísal aj pod veľkorysý priestor v druhom rade. O niečo vyšší posed na príjemne mäkkej zadnej lavici ťaží z konštrukčného konceptu. V druhom rade sa okrem detí odvezie veľmi pohodlne aj dvojica urastenejších pasažierov. Pri mojej výške cca 185 cm som bol reálne spokojný s priestorovou rezervou pre nohy i hlavu. Druhý spomenutý parameter v negatívnom svetle neovplyvnila ani prítomnosť efektnej panoramatickej strechy. Potencionálny prostredný pasažier ocení optimálne rovnú podlahu vozidla. Cestovný komfort zadných pasažierov zlepšuje sofistikovaná klimatizácia, vyhrievanie krajných pozícii, ako aj prítomnosť zdrojových koncoviek. K úplnej spokojnosti mi tu ale chýbala možnosť regulácie sklonu zadných operadiel.
Batožinový priestor nového modelu EQE s dovetkom SUV disponuje v základnom usporiadaní kapacitou až 520 litrov. V priestore pod pocitovo vyššie situovanou podlahou sa nachádza obrovská schránka vhodná na odloženie povinnej výbavy a iných drobností. Jej predná časť je zároveň prispôsobená na uloženie dvoch tašiek s nabíjacími káblami, ktoré aj z tohto dôvodu vôbec neobmedzujú primárny priestor ložnej plochy. Praktickú stránku vylepšuje prítomnosť kotviacich pomôcok vrátane háčikov na tašky. Samozrejmosťou je aj optimálne delenie zadných operadiel v pomere 40/20/40. Naopak, nemilým prekvapením je, že testovaný exemplár nedisponuje funkciou sklápania operadiel druhého radu priamo z kufra. V danej konfigurácii vzniká prakticky ideálna rovina s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni 1675 litrov.
Dostupnosť moderných a sofistikovaných technológií v novom modeli Mercedes-Benz EQE SUV sa prirodzene premietla aj do jeho cenovky. Množstvo nadštandardnej výbavy dostupnej už v „základe“ si je možné tradične ešte viac vyšperkovať príplatkovou výbavou podľa želania. Testovaný exemplár v luxusne orientovanej línii Electric Art z hľadiska opcie zaujal napríklad aj už spomenutými digitálnymi LED svetlami, špičkovým audiom Burmester, panoramatickým strešným oknom, výkonnejšou 22 kW palubnou nabíjačkou, komplexným balíkom asistenčných systémov, komfortným balíkom Energizing+, Head-up displejom, ťažným zaradením, vzduchovým podvozkom či natáčaním kolies zadnej nápravy.
Dospelý elektromobil
Ozdobou nového modelu Mercedes-Benz EQE SUV je aj súčasné vývojové maximum divízie EQ. Sofistikované technologické hračky a prémiový rodokmeň tu v praxi dopĺňa vyspelý elektrický pohon, ktorý je dominantnou nadstavbou univerzálneho SUV základu.
Za veľkú lahôdku testovanej konfigurácie možno s istotou označiť príplatkový vzduchový podvozok Airmatic. Vyladenie „vankúšov“ dokáže prioritne v komfortnom režime vyžehliť všetky drobné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. Podvozok EQE SUV zvláda adekvátne dobre aj filtráciu o niečo väčších nedokonalostí našich ciest. Pri nechcenom „trafení“ veľkej nerovnosti tu ale fyzikálne zákony nedokáže oklamať ani vzduchové pruženie. Svojou troškou sa pod to bezpochyby pričinila aj nemalá pohotovostná hmotnosť elektromobilu v kombinácií s príplatkovými 21 palcovými diskami kolies.
Prednosťou adaptívneho vdychového pruženia je pomerne citeľná zmena v športovom nastavení. Tuhšia charakteristika v kombinácii s kvalitným cestným povrchom dokáže excelentne maskovať nemalú pohotovostnú hmotnosť na úrovni cca 2,6 tony. Elektrická SUV novinka zvláda s istotou aj svižné prejazdy cez tiahle zákruty. Aktívny podvozok v danom prípade pracuje veľmi pekne aj s potláčaním prirodzených náklonov karosérie s vyššou stavbou. Ako limit sa v danej situácii javí prirodzená nedotáčavosť. Tú okrem váhy pri skúšaného modelu ovplyvnila aj priľnavosť zimných pneumatík. Prehnané športové zanietenie na technických úsekoch ale imidžovej konfigurácii príliš nesvedčí aj v principiálnej rovine. Pre dané zameranie bude lepšou voľbou verzia s dovetkom AMG, resp. elektrický sedan. Verzia EQE SUV 500 sa cíti najprirodzenejšie v pozícii výkonného rodinného univerzála.
Dôraz na luxusnú orientáciu zameranú na maximálny pôžitok z jazdy tu ešte viac vyšperkovalo excelentné odhlučnenie priestoru pre posádku. Prirodzene tichému elektrického pohonu sekunduje aj už viackrát spomenutá špičková aerodynamika. O akustickú pohodu posádky sa tu aj z tohto dôvodu netreba obávať ani pri presunoch vo vyššom tempe vrátane diaľnice. Pre toho, kto nie je fanúšikom ticha si Mercedes-Benz EQE SUV v nastaveniach jazdy pripravil aj možnosť aktivácie niekoľkých zvukových doprovodov.
Univerzálnosť elektrickej SUV novinky s logami značky Mercedes-Benz ešte viac umocňuje aj príplatkové natáčanie zadnej nápravy. Zadné kolesá sa pri tesnom manévrovaní dokážu v tomto prípade vychýliť až o 10 stupňov. Testovaný exemplár tak vďaka tejto pomôcke v disciplíne obratnosti a tesného manévrovania zatieni aj množstvo rozmerovo výrazne menších automobilov.
Pod verziou s komerčným označením EQE 500 sa ukrýva hneď dvojica elektromotorov s maximálnym výkonom až 408 koní. Každý z nich má na starosti pohon jednej nápravy. Pri nízkej záťaži, resp. pohodovej jazde je dominantnejší pohon zadnej nápravy. Deklarovaný výkon v kombinácii s krútiacim momentom 858 Nm pôsobí v praxi impozantne a suverénne. Je pritom úplne jedno či je na palube rodinného SUV len vodič alebo kompletné osadenstvo. Zrýchlením z pokoja na 100 km/h s hodnotou pod 5-sekúnd prekoná elektrické SUV aj mnohé rýdzo športovo orientované automobily. Novinka pôsobí maximálne suverénne aj pri pružných zrýchleniach. Maximálna rýchlosť tu v optike čisto elektrických automobilov atakuje zaujímavú hodnotu 210 km/h.
Charakteristiku jazdy dokáže aj tomto prípade v citeľnej miere ovplyvniť voľba jazdného režimu. Východiskové a takpovediac neutrálne nastavenie Comfort dopĺňa výrazne impulzívnejší režim Sport, ako aj defenzívna alternatíva v podobe módu Eco so zníženým výkonom. Ďalšou možnosťou je individuálny mód s možnosťou preferovaného personálneho nastavenia jednotlivých komponentov. Poslednou možnosťou je režim pre jazdu v teréne, ktorý je známy aj z SUV modelov trojcípej hviezdy s klasickým pohonom.
Komplexnosť a sofistikovanosť elektrického pohonu dopĺňa aj funkcia rekuperácie. Tú je možné regulovať prostredníctvom pádiel pod volantom v troch stupňoch od „plachtenia“ až po reálne intenzívnu rekuperáciu dostupnú po každom uvoľnení pedála akcelerátora. Ani v najintenzívnejšom stupni rekuperačného účinku, ale nie je možné batériovú novinku ovládať len prostredníctvom „plynového“ pedála. Alternatívou k manuálnemu ovládaniu spomaľovacieho účinku je tzv. inteligentná rekuperácia spolupracujúca s mapovými podkladmi a zároveň aj kamerou v čelnom skle. Danú funkciu som pre jej až príliš defenzívne nastavenie napríklad pri prejazdoch cez zákruty v praxi využíval len veľmi sporadicky.
Zdrojom energie pre pohon nového Mercedes-Benz EQE SUV je 100 kWh batéria zabudovaná efektívne v podlahe vozidla. Využiteľná kapacita dosahuje v tomto prípade veľkorysú hodnotu 90,56 kWh. Testovaná konfigurácia zároveň disponovala výkonnejšou vstavanou nabíjačkou s výkonom 22 kW. Na plné zotavenie akumulátora je pri adekvátne výkonnom wallboxe potrebný čas cca 5 hodín.
Pri dlhých presunoch s využívaním moderných rýchlo-nabíjačiek deklaruje výrobca maximálny výkon jednosmerným prúdom prostredníctvom CCS konektora na úrovni 170 kW. Počas zimného testu v chladnom počasí bol reálny výkon o niečo nižší. Na počiatku nabíjacieho cyklu najčastejšie osciloval v okolí 130 kW. Pravdou ale je, že nabíjanie batérie som v drvivej väčšine prípadov realizoval takpovediac spontánne, teda bez počiatočného signálu, aby riadiaca jednotka vozidla na daný úkon pripravila aj samotný akumulátor. Na automatický predohrev batérie pred nabíjaním myslí EQE SUV napríklad pri využívaní inteligentnej navigácie.
Tá dokáže pri dlhom presune automaticky plánovať čo najoptimálnejšie nabíjacie prestávky na konkrétnych stojanoch v blízkosti zvolenej trasy. Pre nabitie akumulátora na hodnotu cca 80% je potrebný približne pol hodinový interval. Proces nabíjania na dlhých trasách v neznámom prostredí vo výraznej miere uľahčuje karta Mercedes me Charge. Daná služba automaticky zastrešuje prakticky všetky dôležité spoločnosti ktoré prevádzkujú nabíjaciu infraštruktúru. Za všeobecne silnú stránku elektromobilov značky Mercedes-Benz, považujem aj napriek využívaniu 400V sústavy veľmi dobre zvládnutú nabíjaciu krivku. Aj počas zimného obdobia klesal nabíjací výkon s postupne rastúcou kapacitou akumulátora veľmi prirodzenie a nie vyslovene skokovo.
Okrem bežných komunikácií sa plne elektrický model EQE SUV nezľakne ani nástrah terénu. V tzv. offroad móde je možnosti vypnutia ESP k dispozícii aj zdvihnutie podvozka. Svetlá výška si vďaka vzduchovému pruženiu v porovnaní s východiskovým nastavením dokáže polepšiť o cca 3 cm. Pripravenú stredne náročnú terénnu vložku, vrátane výjazdov po klzkom trávnatom povrchu s topiacim sa snehom či krížením náprav zvládla novinka až nad očakávania suverénne. Pri opätovnom klesaní som s prihliadnutím na hmotnosť vozidla veľmi ocenil aj prítomnosť zjazdového asistenta.
Všeobecný zážitok z technológií testovaného exemplára dokážu ešte viac umocniť precízne fungujúce asistenčné systémy. Tie s obľubou využívam napríklad pri dlhých diaľničných presunoch. Spoľahlivo pracujúci adaptívny tempomat je už obohatený o funkciu automatickej zmeny jazdného pruhu. Aj keď daný úkon funguje spoľahlivo, tak na jeho realizáciu potrebuje vozidlo citeľne viac času ako vodič pri tzv. „manuálnom“ riadení. V sumári dávam novinke palec hore aj za funkčné prijemné riešenie legislatívnej novinky v podobe automatického upozornenia na prekročenú rýchlosť. Daná pomôcka, ktorá je aktívna po každom štarte vozidla sa dá pohotovo vypnúť permanentnou pritomnou skratkou v ľavej hornej časti obrazovky infotainmentu.
Výrobca pri novom modeli Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic deklaruje veľmi zaujímavý dojazd presahujúci 500 km rádius. Realita počas zimného testu pri zachovaní štandardného tepelného komfortu pre posádku bola podľa očakávania citeľne nižšia, no zároveň stále adekvátne zaujímavá. Priemerná kombinovaná spotreba sa podľa palubného počítača ustálila na hodnote 25,9 kWh/100 km. To zodpovedá teoretickému maximálnemu dojazdu 350+ km. Pri vyslovene ľahkej nohe a predvídavej jazde v meste a na okresných komunikáciách som aj počas chladných dní dokázal spotrebu znížiť pod magických 20 kWh. Presnejšie na hodnotu 19,8 kWh/100 km. Daný apetít dokáže celkový dojazd predlžiť až na cca 450 km. Pri už bežnom štýle jazdy v identickom prostredí vyobrazil palubný počítač hodnotu 23,1 kWh/100 km, čo zodpovedá takmer 400 kilometrovému dojazdu. Najviac energie z akumulátora aj v tomto prípade logicky ubúda na diaľnici. V daných podmienkach si testovaný exemplár vypýtal 28,7 kWh/100 km, čo ale zodpovedá diaľničnému dojazdu cca 315 kilometrov.
A celkový dojem?
Nový Mercedes-Benz EQE SUV predstavuje v čase všeobecnej popularity modelov s vyššou svetlou výškou vítané rozšírenie modelovej rodiny elektromobilov v strednej triede. Výbavová línia Electric Art v sebe v jednom balení spája luxusnú a efektnú atmosféru s vyspelými technológiami a zároveň aj žiadanou SUV všestrannosťou. Výkonová verzia 500 4Matic dokáže zaujať nielen špičkovými výkonovými parametrami, ale aj adekvátnym dojazdom.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic Electric Art
Dĺžka: 4 836 mm
Šírka: 1 940 mm
Výška: 1 685 mm
Rázvor: 3 030 mm
Objem kufra: 520 litrov
Motor: elektrický (predný + zadný elektromotor)
Pohon: všetkých kolies
Systémový výkon kW/koní: 300/408
Krútiaci moment Nm: 858
Pohotovostná hmotnosť: 2610 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 4,9 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 1-stupňová redukčná
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 18,9 kWh na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 25,9 kWh/100 km
Dojazd podľa výrobcu: 552 – 659 km
Výkon rýchlo-nabíjania: 170 kW
Pneumatiky: Hankook Winter i*cept Evo3
Verzia/cena
Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic Electric Art (testovaný model) od 105 120 €
Mercedes-Benz EQE SUV 300 Electric Art (zadný náhon) od 91 632 €