Škoda je od nepamäti v našom priestore považovaná za „domácú“ značku, čomu zodpovedá aj jej dominantný trhový podiel. Avšak úspech automobilky s okrídleným šípom v znaku už dávno prekonal hranice bývalého Československa. Dnes sa radí český výrobca vďaka širokému modelovému portfóliu medzi vôbec najúspešnejšie značky koncernu VW. Napriek tomu značke Škoda jeden významný model v jej portfóliu dlho chýbal. Reč je o kompaktnom segmente, ktorý je v Európe stále kľúčový. Prvým pokusom značky Škoda bol v tomto smere obľúbený model Rapid Spaceback. Aktuálne ho však nahrádza horúca novinka, ktorou je Škoda Scala.
Nový model Škoda Scala s výkonnejšou verziou základnej zážihovej motorizácie 1,0 TSI (115 koní), skombinovanom so 6 st. manuálom a v najvyššej výbave Style, nám na test zapožičala spoločnosť IMPA Žilina, s.r.o., autorizovaný predajca vozidiel Škoda v žilinskom regióne.
Rýchle fakty:
- Scala je novovyvinutý model českej automobilky, ktorý ako prvá Škoda v histórii využíva koncernovú platformu MQB-AO.
- V hierarchii ide o priameho nástupcu modelu Rapid, presnejšie Rapid Spaceback. V porovnaní s ním ale možno novinku považovať za plnohodnotný kompakt, čo sa prejavilo predovšetkým pri parametri vnútorná šírka.
- Škoda Scala bude k dispozícii len s jedným typom karosérie. Za súrodenca tohto modelu možno považovať najmenšie SUV s okrídleným šípom v znaku, ktorým je Škoda Kamiq
- Moderný vzhľad prináša do praxe najnovší dizajnový jazyk značky Škoda. Zaujímavosťou je dostupnosť niekoľkých imidžových prvkov. Ako príklad spomeňme dynamické zadné smerovky.
- Z hľadiska jazdných vlastnosti nás prijemne prekvapila silnejšia verzia základného benzínového 3-valca pod prednou kapotou, ktorá modelu Scala v praxi vyslovene svedčí.
Ak si kladiete otázku, prečo doteraz nemala Škoda plnohodnotného zástupcu v kategórií kompaktov, narazíte na novodobý model Octavia. Práve tento bestseller s karosériou typu liftback “drví” svojou obľúbenosťou konkurenciu už od roku 1996. Za určitú zmenu filozofie značky možno považovať príchod modelu radu Rapid v roku 2012. O rok neskôr pribudol aj druhý karosársky variant s označením Rapid Spaceback. V kontexte s týmto modelom môžeme hovoriť ako o prvom českom hatchbacku. Práve veľký úspech modelu Spaceback inšpiroval automobilku k vzniku samostatného modelového radu, umiestneného hierarchicky pod modelom Octavia. Reálnym výsledkom tohto snaženia bola premiéra úplne nového modelu Škoda Scala, ktorý verejnosť spoznala v závere minulého roka. A očakávaná novinka sa pred pár týždňami objavila už aj na slovenskom trhu.
Scala prináša do sériovej podoby nový štylistický a dizajnový jazyk. V budúcnosti ho dostanú aj ďalšie modely Škoda. Po technickej stránke ide o prvý model značky Škoda, postavený na modernej koncernovej platforme s označením MQB-A0. Konštruktéri dokázali z daného technického základu vyťažiť úplné maximum. V porovnaní s modelom Rapid Spaceback je Scala o 58 mm dlhšia a až o 87 mm širšia! Okrem toho si o nezanedbateľných 47 mm polepšil aj rázvor náprav. Miernym nedostatkom spomenutého technického základu je, že nepočíta s implementáciou pohonu všetkých kolies. Verzie 4×4 sa preto nedočkáme ani v budúcnosti. Kompaktný model sa bude vyrábať v jedinom karosárskom prevedení. Aj napriek tomu dostane Scala už onedlho svojho súrodenca. Bude nim už predstavené najmenšie SUV s logom Škoda, ktoré sa volá Kamiq.
Veľkou pýchou značky Škoda sú už tradične „chytré riešenia“ v duchu Simply Clever. Ak si myslíte, že notoricky známu škrabku na ľad umiestnenú na veku palivovej nádrže nedokáže už nič prekovať, Scala vás vyvedie z omylu. Jedným z jej hlavných symbolov sa totiž stalo inteligentné viečko určené na dolievanie vody do ostrekovačov. Pri jeho otvorení vzniká prakticky lievik, čím sa značne uľahčuje nalievanie čistiaceho roztoku.
Motorová paleta zahŕňa už dobre známe pohonné jednotky. Sympatické je že, Scala okrem benzínu nezanevrela ani na naftu. Základom modelového radu je prepĺňaný benzínový trojvalec 1,0 TSI s výkonom 95 koní dodávaný výhradne s 5-st. manuálnou prevodovkou. Výkonnejšiu alternatívu predstavuje konštrukčne identická motorizácia (1,0 TSI), odladená na výkon 115 koní. V tomto prípade je na výber buď 6-st. manuálna prevodovka, resp. 7-st. automat DSG. Benzínovou špičkou je nakoniec štvorvalec 1,5 TSI s výkonom 150 koní, kombinovaný rovnako buď s 6-st. manuálom, alebo 7-st. automatom.
Naftu reprezentuje úsporný turbodiesel 1,6 TDI s výkonom 115 koní, dostupná taktiež buď so 6-st. manuálom alebo alternatívne 7-st. automatom DSG. Neskôr Škoda do ponuky zaradí aj alternatívny pohon. V tomto prípade je reč o verzii 1,0 G-TEC (95 koní), ktorá spaľuje stlačený zemný plyn CNG.
Nový dizajnový jazyk v praxi
Ako sme už naznačili v úvode, Scala do sériovej podoby prináša niektoré nové dizajnové riešenia. Mnoho prvkov pritom prevzala z konceptu Škoda VISION X z roku 2018. Nová dizajnová filozofia značky Škoda sa nazýva „Simply Supprising“. Jej prvoradým cieľom je priniesť do praxe ešte viac emócii.
Modelu Scala sa z nášho pohľadu táto náročná úloha aj skutočne podarila. Na jednej strane je na líniách vidieť, že ide o typický model Škoda. Na druhej strane je zároveň celkom zrejmé, že toto je tak trochu „nová“ resp. iná Škoda.
Pomerne nízka predná časť prichádza s vizuálne novým usporiadaním mriežky chladiča. Predné svetlá trojuholníkového tvaru zároveň opticky splývajú s mriežkou chladiča. Novinka vďaka tomu dostala dynamický nádych. V prípade nami testovanej najvyššej výbavy Style, sme mali k dispozícii full LED technológiu s veľmi dobrým svetelným účinkom. Športový predný nárazník novinku opticky ešte viac rozširuje a tlačí k zemi. Páči sa nám tiež funkčný detail v podobe v nárazníku umiestnených veterných prieduchov. Tento detail dokáže v praxi citeľne zlepšiť aerodynamiku a znížiť hlučnosť.
Pri pohľade z profilu Scala najviac zdôrazňuje svoj rodinný potenciál a praktickú stránku. Do oči určite padne predovšetkým veľkorysá presklená plocha s netradične veľkými oknami umiestnenými za druhým párom dverí. V prípade testovaného vozidla sme mali k dispozícii zlatú strednú cestu v podobe obutia. 17 palcové disky vyzerajú opticky dostatočne atraktívne a zároveň disponujú solídnym bočným profilom. Inými slovami, takáto kombinácia dokáže ponúknuť slušný jazdný komfort.
Za dizajnovo najzaujímavejšiu považujeme napriek všetkému už spomenutému zadnú časť. Novinka si odkaz modelu Rapid Spaceback pripomína v opcii prostredníctvom imidžovo predlženého zadného skla. Aj keď naša verzia týmto prvom nedisponovala, na celkovej atraktivite jej to príliš neubralo. Novým poznávacím prvkom je nápis Škoda, na dverách batožinového priestoru, ktorý nahrádza tradičné logo. Scala je tiež prvým modelom značky Škoda, ktorý v rámci zadných svetiel s full LED technikou disponuje tzv. dynamickými smerovkami. Takáto “frajerinka” bola pritom doteraz výsadou predovšetkým pre modely luxusnej triedy. Zadný nárazník pôsobili jednoliato aj napriek vizuálne naznačeným koncovkám výfukov. Reálne vyústenie výfukového je podľa najnovšej módy zamaskované v spodnej časti. Silnou zbraňou nového modelu Škoda Scala sú celkovo vyvážené proporcie, ktoré dokáže ešte viac oživiť niektorý z pestrých farebných odtieňov, tak ako tomu bolo v prípade testovaného exemplára.
Interiér novej generácie
Ak by sme si mali vybrať jeden celok, z ktorého sme boli pri novinke uchvátení najviac, bol by to interiér. Scala prichádza ako prvý model Škoda s celkom novou architektúrou interiéru. Ako prvé musíme pochváliť celkové prevedenie ako aj kvalitu použitých materiálov. Novinka už rozhodne nepôsobí ako model s hojným využívaním kompromisných riešení. Naopak, mnohé detaily dostali svoju „vlastnú dušu“. Ako príklad poslúži efektné zapracovanie panelov s kľučkami predných dverí do celkovej koncepcie palubnej dosky.
Prístrojová doska ako taká pôsobí prehľadným a dobrom slova zmysle jednoduchým dojmom. Dominantou tu je podľa očakávania veľká obrazovka multimediálneho rozhrania. Pre zaujímavosť dodajme že, doteraz ide najväčší displej, aký Škoda vo svojich sériových modeloch použila. Rozhranie disponuje intuitívnou logikou ovládania. Jednotlivé funkcie už dôverne poznáme z iných modelov tejto značky. Veľký palec hore dávame grafickej stránke. Kvalitu zobrazovania len podčiarkol výstup z príplatkovej parkovacej kamery. Za takéto riešenie by sa pritom nemuseli hanbiť ani mnohí oveľa drahší konkurenti.
V testovanom exemplári sme mali k dispozícii druhú najvyššiu verziu multimediálneho rozhrania. Tá si po praktickej stránke dokonca zachovala dva tradičné otočné ovládače po stranách. Vo funkciách nám chýbala vstavaná navigácia. Tá je súčasťou až pri najvyššej verzii Amundsen. Na druhej strane, chýbajúcu navigáciu si je možné prostredníctvom dobre fungujúceho „zrkadlenia“ rýchlo nahradiť prostredníctvom mobilného telefónu. Scala dokonca v tomto smere tak trochu predbehla dobu. Na palube sa nachádzajú až 4 USB sloty. Všetky sú ale výhradne najnovšieho typu c. Nato treba myslieť v prípade fyzického párovania mobilného zariadenia, alebo prehrávania hudby z USB nosiča.
Aj napriek veľkému centrálnemu displeju zostal zachovaný aj samostatný modul pre klimatizáciu. Jeho riešenie nám ale na pomery značky prišlo zbytočne komplikované, resp. mierne chaotické. Základné funkcie, ako je zmena teploty či „ofuk“ čelného skla, sa ovládajú na samotnom paneli. Ak je už ale potrebná napríklad zmena smeru prúdenia vzduchu, či nastavenie sily ventilátora, je pre tento úkon nutné použiť dotykový displej. Najjednoduchším riešením ostáva aktivácia automatického módu klimatizácie, ktorý ale nemusí vyhovovať každému z nás.
Z ostatných digitálnych značiek pripomeňme, že aj Scala môže disponovať tzv. digitálnym virtuálnym kokpitom. Doplatok 504 eur by sme však subjektívne investovali skôr do inej výbavy. Z užívateľského hľadiska nám všetkým v redakcii maximálne vyhovoval a postačoval klasický prístrojový panel s prehľadnými analógovými budíkmi.
Postupne sme sa dopracovali až k najväčšiemu tromfu kompaktného modelu značky Škoda. Azda nikoho veľmi neprekvapí, že máme na mysli vnútorný priestor. Na túto tradičnú zbraň českej automobilky sa je možné spoľahnúť i pri novinke. Špičkový je tu predovšetkým pocit z vnútornej šírky. V tomto smere je jasné, že Scala je na rozdiel od modelu Rapid Spaceback kompaktom bez kompromisov.
Veľký palec hore dávame predným sedačkám, ktoré boli vyvinuté špeciálne pre tento model. Okrem dostatočne dimenzovaného sedáku i operadla sme veľmi ocenili aj ich „útulnosť“ v podobe príjemného látkového čalúnenia. Z hľadiska priestoru je na tom veľmi dobre aj druhý rad. S nadštandardnými priestorovými pomermi tu môže počítať dvojica dospelých s výškou presahujúcou 180 cm. Potencionálneho prostredného pasažiera bude najviac obmedzovať citeľne vystúpený stredový tunel.
Za nadštandardný možno v prípade modelu Scala považovať aj batožinový priestor s kapacitou 467 litrov v základnom usporiadaní. Príjemným spestrením tu sú rôzne fixačne úchyty, háčiky alebo sieťky. Pozitívom je že, pod podlahou zostáva stále dostatok priestoru na umiestnenie rezervnej pneumatiky. Po sklopení delených zadných narastie objem kufra až na 1 410 litrov. V našom prípade sme si pri tejto konfigurácii museli vystačiť s nepraktickým „schodíkom“. V príplatkovej výbave sa ale podľa očakávaní nachádza aj praktická medzipodlaha.
Testovaná najvyššia výbava Style ponúka niekoľko nadštandardných prvkov. Okrem už spomenutých full LED svetlometov s automatickou funkciou prepínania diaľkových svetiel, sem patrí ďalej napr.: bezkľúčový prístup a štartovanie, vyhrievaný kožený volant, ambientné osvetlenie interiéru, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, box s indukčným dobíjaním mobilného telefónu, atď. Prvky ako základný balík jazdných asistentov ako aj užitočný adaptívny tempomat, ktorým disponovalo naše vozidlo, sú dostupné v opcii sa akceptovateľný príplatok.
Motor pod prednou kapotou príjemne prekvapil
Pri posudzovaní jazdných vlastnosti sme boli najviac zvedaví na súžitie kompaktnej novinky s výkonnejšou variantov známeho litrového 3-valca 1,0 TSI. Táto kombinácia nás v reálnom živote skutočne pozitívne šokovala! Moderný 3-valec dopovaný tubodúchadlom nám v modeli Scala subjektívne sadol viac ako v menšom modeli Fabia! Deklarovaný výkon 115 koní na kompaktnú novinku s rezervou postačuje. Najviac si nás získala akási pomyselná „explozívnosť“ danej motorizácie. Krútiaci moment spolu s výkonom graduje lineárne spolu s narastajúcimi otáčkami. V hornej polovici otáčkomera k tomu zážihová motorizácia 1,0 TSI pridáva dokonca aj príjemne drsný zvuk. Konštrukciu s nepárnym počtom valcov si pozorný vodič všimne len pri studenom štarte, resp. voľnobežných otáčkach. Inak je táto motorizácia príkladne kultivovaná.
Medzi nesporné výhody litrového agregátu sa vďaka nižšej hmotnosti radí i pocitová ľahkosť na prednej náprave. Toto má vo finále samozrejme pozitívny dopad na jazdné vlastnosti. Mimochodom motor si za svoje služby nepýta ani prehnane veľa paliva. Náš celkový priemer sa ustálil na hodnote 6,4 litra na každých 100 km. A to sme novú Škoda Scala rozhodne nešetrili. S veľmi ľahkou nohou je možné jazdiť aj za cca 5 litrov/100 km. Opačný extrém predstavuje dynamická jazda, kopcovitý terén alebo plne obsadené vozidlo. V spomenutých prípadoch sa spotreba podľa palubného počítača pohybuje okolo 8 litrov na každých 100 km.
K príjemne dynamickým pocitom z pohonnej jednotky výrazne dopomáha 6-st. manuálna prevodovka. Kulisa sa vyznačuje príjemne presnými dráhami. Jednotlivé prevody sú v tomto prípade veľmi rozumne odstupňované. V prípade ak si vyslovene nepotrpíte na komfort automatického radenia, nemá pre vás pomyselná investícia do DSG prakticky žiadne opodstatnenie.
Pocit skutočne dospelého kompaktného modelu dotvára pri testovanej novinke celkový jazdný komfort. Palec hore si zaslúži príkladné odhlučnenie priestoru pre posádku. Na pomerne precízne držanie jazdnej stopy, ako aj na podvozok ako taký, sa dá spoľahnúť aj napriek jednoduchšej konštrukcii na zadnej náprave. Zadok nového modelu Scala príliš „neznervóznie“ ani na cestách s horším povrchom. Práve naše tradičné cesty s horšou kvalitou asfaltovej pokrývky, nie sú pre model Scala žiadnou nočnú moru. Naopak, novinka príjemne prekvapuje ochotou s akou dokáže odfiltrovať bežné nerovnosti. Na skôr komfortnú ako športovú nôtu je naladené aj riadenie. V sumári platí, že nami nakonfigurovaná Škoda Scala sa cíti ako ryba vo vode pri každodennom bežnom používaní. Z času na čas sa ale určite nestratí ani pri dynamickom prejazde po obľúbenej „okreske“ plnej zákrut.
A náš celkový dojem ?
Škoda Scala prináša do ostro sledovanej kategórie kompaktných modelov čerstvý vietor. Novinka boduje neopozeraným dizajnom s mnohými imidžovými vychytávkami. Nezabúda pritom našťastie ani na tradične silnú stránku značky Škoda, ktorou je tzv rodinný faktor. Vyslovene príjemným prekvapením je aj testovaný motor 1,0 TSI s výkonom 115 koní.
Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Škoda Scala 1,0 TSI Style
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predný
Počet valcov: 3
Výkon kW/koní: 85/115
Krútiaci moment Nm: 200
Pohotovostná hmotnosť: 1240-1386 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 201
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,8 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,3-6,3 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,4 / 100 km
Pneumatiky: Bridgestone Turanza
Cena
Škoda Scala 1,0 TSI Style (testovaný model) od 18 030 €
Škoda Scala 1,0 TSI Active (70 kW) od 13 490 €
Klikni na konfigurátor Škoda Scala
Kontakt/ testovacia jazda
Klady +++
Priestranný interiér a „chytré“ riešenia
Motor, odhlučnenie a jazdné vlastnosti
Full LED svetlomety
Zápory – – –
Výhradne len USB konektory typu c na palube
Menej prehľadné a intuitívne ovládanie klimatizácie