Automobilový svet zostal v úžase a fanúškovia cenovo-dostupných roadsterov neskrývali nadšenie: 9. februára, presne pred 35 rokmi, debutovala Mazda MX-5 na autosalóne v Chicagu.
Japonský roadster s konštrukciou klasického športového automobilu so zadným náhonom, ale s prelomovým uložením motora vpredu v strede na optimálne pozdĺžne rozloženie hmotnosti, oživil v tých časoch už takmer vyhynutý automobilový segment. Kompaktná a ľahká Mazda MX-5 nanovo definovala radosť z jazdy v kabriolete. Technici spoločnosti Mazda to dosiahli kopírovaním tradičnej japonskej filozofie Jinba-Ittai, ktorá vníma koňa a jeho jazdca ako jeden celok. Pri modeli Mazda MX-5 sú teda vodič a jeho roadster spojení úzkym putom, vďaka čomu disponujú rovnováhou, obratnosťou a ľahkosťou. MX-5 si v priebehu rokov vyslúžil množstvo ocenení a pozbieral množstvo cien svedčiacich o jeho dokonalosti.
Mazdy MX-5 nie je na svete nikdy dosť: Číra radosť z jazdy a ikonický dizajn. V štyroch generáciách („NA”, „NB”, „NC” a teraz „ND”) prechádzala Mazda MX-5 neustálym vývojom. Súčasná verzia modelu Mazda MX-5 od roku 2016 aj naďalej prináša radosť nadšencom jazdy „s vetrom vo vlasoch” pričom verzia RF má okrem modelu roadstera s textilnou strechou aj vzrušujúci dizajn fastback a elektricky poháňaný systém sklápania „pevnej” strechy. Celkový počet vyrobených kusov modelu Mazda MX-5 v automobilke Ujina v Hirošime momentálne dosiahol rekordné číslo 1 256 745. 533 301 kusov (viac ako 40 %) z celkovej produkcie MX-5 sa predalo v Severnej Amerike pod modelovým označením Mazda Miata. Za Amerikou nasleduje Európa, v ktorej sa predalo 391 503 kusov Mazdy MX-5. Na domácom japonskom trhu sa zaznamenal predaj 225 510 kusov tohto športového vozidla pod ikonickým modelovým označením Mazda Roadster (predtým sa používal názov Eunos Roadster).
V deň svojich 35. narodenín sa Mazda MX-5 dočkala modernizácie predných a zadných svetiel, nového infotainmentu na dokonalejšiu konektivitu a dokonalejšie prepracovaného jazdného zážitku v zmysle filozofie Jinba-Ittai. Nový jazdný režim „Track Mode” posilňuje pocit zaangažovania sa vodiča do riadenia legendárneho športového vozidla a funguje v kombinácii so softvérovo riadeným systémom Kinematic Posture Control System (KPC), ktorý poskytuje dodatočnú jazdnú stabilitu v zákrutách. Pri 2,0-litrovej verzii Skyactiv-G 2024 Mazda MX-5 s výkonom 135 kW/184 k je v štandardnej výbave aj asymetrický samosvorný diferenciál. Ponuka motorizácie obsahuje aj 1,5-litrový motor Skyactiv-G s výkonom 97 kW/132 k.
Mazda MX-5 na rok 2024 sa ako roadster predáva vo verzii s klasickou textilnou strechou alebo vo verzii RF s pevnou skladacou strechou (hardtop). Je zárukou maximálnych jazdných zážitkov, pretože táto legenda s nízkou konštrukčnou hmotnosťou dokáže zákruty rezať nielen veľmi svižne, ale najmä pohodlne a bezpečne.
Zdroj: Mazda