Trojcípa hviezda dokáže pri svojich modeloch aj v emisne náročných časoch takmer vždy ohúriť pestrou ponukou pohonných jednotiek. Ako ideálny príklad tu poslúži nová generácia rozmerovo kompaktného SUV-čka Mercedes-Benz GLC. Obľúbený model stále poháňajú moderné a ricionálne turbodiesle ako aj ich zážihové ekvivalenty. Oba pohony sú k dispozícii taktiež v externe dobíjateľnom plug-in hybridnom ekvivalente. Nemci svojej novinke s vyššou svetlou výškou prirodzene dopriali aj výkonné verzie vyvinuté v športovej divízii AMG. V tomto prípade je fascinujúce, ako dokázali konštruktéri „ostrých“ modelov, vďaka skúsenostiam získaných zo sveta F1, doslova vyžmýkať a vzájomne skombinovať to najlepšie zo spaľovacieho i elektrického sveta. Novým kráľom modelového radu GLC je výkonovo extrémny plug-in hybrid s označením AMG 63 S E Performance, ktorý sme mali možnosť exkluzívne preveriť v rámci redakčného testu.
Špičkový Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance, ktorého rádový 4-valcový benzínový 2-liter dopĺňa výkonná elektrosústava inšpirovaná svetom F1, skombinovaný s 9-st. automatom AMG Speedshift a sofistikovaným pohonom všetkých kolies 4Matic, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Mercedes-Benz.
Rýchle fakty:
- Obľúbený modelový rad Mercedes-Benz GLC debutoval v roku 2015, ako nástupca pôvodného GLK. Už pri jeho prvej generácii nabrali Nemci odvahu okoreniť paletu bežných pohonných jednotiek aj špičkovými verziami z dielne AMG.
- Výkonné AMG modely sú podľa očakávania k dispozícii aj pri aktuálnej druhej generácii Triedy GLC. Zásadnú zmenu filozofie tu podstúpila vrcholná verzia 63, ktorá pôvodnú motorizáciu V8 pri generačnej obmene nahradila citeľne výkonnejším a zároveň technologicky unikátnym plug-in hybridom.
- Nová generácia modelu Mercedes-Benz GLC ponúka v princípe uhladený a nadčasový dizajn. Za vizuálne atraktívny a zároveň opticky efektný tu možno označiť špičkový derivát GLC 63 S E Performance, ktorý zároveň zdobí množstvo prepracovaných detailov s dynamických podtónom.
- Koncepčne nový a moderný interiér testovaného SUV modelu Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance ponúka v praxi zaujímavý mix rodinného automobilu, doplneného o atraktívnu a emóciami nabitú dynamickú atmosféru.
- Aj napriek v teoretickej rovine kontroverznej pohonnej jednotke dokáže nový Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance svojím špičkovým jazdným potenciálom a reálne obrovskou silou pohonnej sústavy už po prvej jazdnej skúsenosti s určitosťou potešiť a zaujať aj tých najzarytejších teoretických odporcov výkonného plug-in hybridu.
Fotogaléria Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance
Značka Mercedes-Benz sa radí medzi priekopníkov v segmente luxusne ladených SUV modelov. Po veľkom úspechu pôvodného modelu ML, teda dnešného GLE, bolo len otázkou času, kedy Nemci do veľmi progresívne sa rozvíjajúcej kategórie automobilov s vyššou svetlosťou podvozka nasadia aj ostatné veľkostné kategórie. Medzi rozmerovými kompaktnými SUV-čkami nadišiel očakávaný zlom v roku 2008. V tom čase uzrel svetlo sveta „luxusný terénny kompakt“, teda model GLK. Vtedajšia novinka sa po technickej stránke inšpirovala dobovou Triedou C. Zaujímavé je, že aj napriek pestrej palete používaných pohonných jednotiek, trocípa hviezda svojmu SUV-čku ešte nedopriala čistokrvnú športovú verziu s rukopisom AMG.
Pomyselný psychotický zlom v podobe nasadenia výkonného SUV nastal pri generačnej obmene. S prirodzeným vývojovým progresom automobilov s vyššou svetlou výškou spojenou aj s ich čoraz väčšou zákazníckou obľubou sa v roku 2015 objavil na scéne nástupca, ktorý už dostal logickejšie označenie v podobe skratky GLC. Jeho prvá generácia po technickej stránke znovu logicky vychádzala zo štvrtej generácie Triedy C. Význam a dôležitosť automobilov s vyššou svetlou výškou tu okrem nového označenia pripomenul aj príchod druhého karosárskeho variantu v podobe SUV-coupé. Za ešte väčšiu revolúciu tu môžeme označiť príchod ostrých derivátov z dielne Mercedes-AMG. Kým „základná“ verzia s kódom 43 využívala prepĺňanú motorizáciu V6, tak kráľovské deriváty 63, resp. 63 S poháňala prepĺňaná V8-čka.
Súčasná generácia modelového radu GLC uzrela svetlo sveta v roku 2022 a pri jej špičkových verziách z divízie AMG sa tu odohrala takpovediac motorová revolúcia. Výkonné modely sa opäť inšpirovali najnovšou evolúciou Triedy C. Fanúšikov vyššieho počtu valcov môže na prvý pohľad šokovať fakt, že aj vrcholné AMG verzie sa teraz spoliehajú výhradne „len“ na 4-valec. Základným pilierom pohonu AMG derivátu je vôbec najvýkonnejší sériovo vyrábaný 4-valcový motor našej planéty. Prepĺňaný 2-liter obohatený o mild-hybridný doping ponúka v prípade verzie AMG GLC 43 výkon 421 + 14 koní. K jeho konštrukčným zaujímavostiam zo sveta F1 sa radí napríklad „elektrické“ Turbo. To dokáže vďaka pohonu v podobe elektromotora generovať ďaleko vyššie otáčky už pri nízkom plniacom tlaku čím sa výrazne zvyšuje jeho efektivita.
Pri testovanej vrcholnej verzii Mercedes-AMG 63 S E Performance je vyššie spomenutá zážihová pohonná jednotka vyladená na ešte vyšší výkon 476 koní. To ale nie je všetko. Pod dovetkom E Performance sa ukrýva unikátny a výkonný plug-in hybrid. Stále ľahká a rozmerovo kompaktná batéria s možnosťou externého nabíjania a kapacitou len 6,1 kWh sa v tomto prípade nehrá na ekológiu. Veľa napovie už aj konceptne optimálne umiestnenie akumulátora v zadnej časti vozidla. Vďaka skúsenosti z továrenského tímu Mercedes-AMG v F1 je vstavaná batéria s prepracovaným termomanažmentom navrhnutá na bleskurýchle ukladanie ale aj odovzdávanie energie. Zároveň slúži ako zásobáreň pre samostatný elektromotor s výkonom až 204 koní umiestnený priamo na zadnej náprave. Jeho technologickou zaujímavosťou je využívanie samostatnej prevodovky s dvoma prevodmi pre elektrický pohon. Kombinovaný systémový výkon testovanej verzie tak dosahuje až neuveriteľných 680 koní. To je mimochodom o 170 koní vyššia porcia akú ponúkla minulá generácia s motorizáciou V8.
Dynamické SUV s prepracovanými detailmi
Nová generácia modelu Mercedes-Benz GLC sa po optickej stránke vyznačuje prepracovanou dizajnovou evolúciou rovnomenného predchodcu. V porovnaní so štandardným prevedením tu úplne iný dizajnový zážitok už na prvý pohľad sprostredkúva vrcholná verzia z dielne AMG. Vo všeobecnosti nadčasové línie a krivky sú v tomto prípade doplnené o množstvo prepracovaných detailov zabalených do zaujímavého fabrického tuningu. Ten bol v prípade testovaného exempláru ešte viac vyšperkovaný vďaka ešte o niečo agresívnejšieho príplatkového aerodynamického AMG balíka.
Prednej časti verzie GLC 63 S E Performance dominuje rozmerovo veľkorysá maska s tradične efektnou AMG výplňou v podobe vertikálne orientovaných lamiel. Kompletné čierne prevedenie je v tomto prípade výsadou príplatkového balíka Night. Dominantné logo trojcípej hviezdy priamo v maske pri nových výkonných AMG modelov už automaticky dopĺňa symbol divízie z Affalterbachu na prednej kapote. Elegantno-dynamický podtón predných partií dopĺňajú z hľadiska výkonu špičkové a prvotriedne full-LED svetlomety obohatené o tzv. digitálnu funkciu, v podobe premietania tematických piktogramov priamo na vozovku. Naopak, vyslovene športovú atmosféru s agresívnejším nádychom pri predných partiách testovaného exempláru evokuje predný nárazník. Jeho efektnou ozdobou z už spomenutého príplatkového balíka je kontrastne čierna spodná lišta s neprehliadnuteľnými postrannými krídelkami.
Aj pri pohľade z profilu zdobí klasickú SUV siluetu Triedy GLC množstvo prepracovaných detailov. Testovaný exemplár lakovaný v príplatkovej sivej metalíze s dovetkom high-tech zdobí množstvo kontrastných doplnkov na čele s čiernymi krytmi spätných zrkadiel či lemami okien v identickej farbe. Na koncert špičkových technológií pohonu ukrytých v útrobách vozidla upozorňuje decentný štítok Turbo E Performance situovaný na predných blatníkoch. Dizajnový dôraz na nekompromisnú športovú DNA formujú aj príplatkové kované disky s premiérom až 21-palcov. Ich čierne farebné prevedenie necháva ešte viac vyniknúť červené brzdové AMG strmene. Testovaný exemplár sa spoliehal na klasické „kovové“ prevedenie brzdných kotúčov. V prípade častého využívania na okruhu stojí pri brzdovej sústave za zváženie možnosť zainvestovania do extrémnejšej keramickej nadstavby. Pozornému oku pri kolesách s určitosťou neunikne ani náznak centrálnej matice. Principiálnu SUV podstatu najvýkonnejšieho člena rodiny najviac pripomínajú taktiež príplatkové nášľapné prahy. Daný výbavový element by som v prípade osobnej konfigurácie pri extrémne výkonnom modeli ale s určitosťou oželel.
Rodová AMG príslušnosť dodáva efektne dizajnové korenie aj vo všeobecnosti jednoliatym zadným partiám novej generácie GLC SUV. Záležitosťou už spomínaného príplatkového optického balíka je v tomto priestore efektné strešné krídlo, ktoré tvorí pútavú nadstavbu k štandardnému strešnému spojleru. Špičkový derivát 63 S je možné okrem efektného štítka s červeným motívom bezpečne identifikovať aj vďaka dvom párom postranných výfukových koncoviek. Tie majú v prípade najvýkonnejšej verzie už tradične hranatý nádych.
Moderný interiér so športovou príchuťou
Kabína špičkového modelu Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance ponúka veľmi zaujímavý mix viacerých svetov. K dispozícii tu máme moderný koncept interiéru, ktorý kopíruje nielen súrodencov so slabšími motorizáciami ale aj najnovšie evolučné trendy trojcípej hviezdy. Aj pri výkonovo špičkovom deriváte rozhodne stojí za zmienku hodnotná skladba použitých materiálov i prvotriedna kvalita dielenského opracovania, kde Nemci nepripustili k žiadnym „bolestivým“ kompromisom.
Modernú atmosféru tu okrem minimalistického konceptu s dominantou dvojicou graficky špičkových displejov aj v tomto prípade dotvára vkusne zabudované ambientné podsvietenie so širokou škálou svetelných nálad.
Športový podtón v prípade testovaného exemplára dopĺňa príplatkový obklad palubnej dosky pozostávajúci z uhlíkových vlákien. Emócie vyžarujú aj z bezpečnostných pásov v efektnom červenom prevedení. Druhou ťažiskovou témou interiéru výkonnej SUV novinky je až nečakaná rodinná orientácia. Výkonná beštia z rodiny AMG tak dokáže vo všedný deň stále optimálne poslúžiť aj ako „tuctový“ rodinný automobil.
Použité digitálne hračky kopírujú v princípe už známy svet značky Mercedes-Benz. Prístrojový panel so špičkovou grafikou si je aj v tomto prípade možné prednastaviť do úplne „civilného“, resp. decentného a minimalistického vyobrazovacieho štýlu. K dispozícii je tu taktiež layout s dominantnými asistenčnými systémami či vyobrazenie mapového podkladu. Vzhľadom na orientáciu a výkon vozidla tu za mierne bizarný ale predsa len považujem terénny náhľad s vyobrazením náklonov karosérie. K DNA AMG modelov sa zo všetkého najviac hodí športové, resp. superšportové vyobrazenie s monitorom tzv. „géčok.“ Nemecký cit pre detail pri zážitkovej jazde s využitím funkcie „launch control“ pripomína napríklad aj vyobrazenie štartovacích semaforov.
Obdobné variácie širospektrálneho a zároveň prepracovaného vyobrazenia preferovaných údajov ponúka aj prvotriedny Head-up displej. Už dôverne známe a graficky dokonalé prostredie pri vrcholnom AMG modeli z rodiny Mercedes GLC následne kopíruje aj centrálna dotyková obrazovka rozhrania MBUX orientovaná mierne v smere na vodiča.
Ergonomicky príjemnej a zároveň prirodzenej pozícii obrazovky sekunduje permanentne prítomné ovládanie klimatizácie s dostatočne veľkými ikonami v jej spodnej časti. Ostatné široké variácie vyobrazení a nastavení dopĺňajú v prípade top motorizácie prepracované prostredie záložky E-Performance s monitoringom množstva zaujímavých výkonových parametrov. Vítaným spestrením je aj záložka s monitoringom jazdnej telemetrie. V menu infotainmentu sú okrem toho automaticky nahraté prakticky všetky známe svetové okruhy!
Okrem zážitkov z jazdy ponúka rozhranie MBUX aj množstvo on-line aplikácií, špičkové panoramatické kamerové vyobrazenie, navigáciu s prvkami umelej inteligencie a rozšírenej reality ale aj bezkáblovo fungujúcu modernú mobilnú konektivitu. V položkách menu nechýba ani záložka s funkciou manažmentu plug-in hybridného pohonu, vrátane prednastavenia nabíjania vstavanej batérie.
Za až nečakane príjemné prekvapenie testovanej konfigurácie považujem „základné“ stvárnenie predných sedačiek s čalúnených v príplatkovej čiernej koži napa. Prvotriedny cestovný komfort tu okrem širokého spektra elektrického nastavenia pripomína aj prítomnosť vyhrievania a odvetrávania. Pod na prvý pohľad civilným tvarovaním sa ukrývajú ideálne sedačky vhodné na každodenné používanie a zároveň aj pohodlné zdolávanie dlhých presunov. Tie isté sedadlá ale na moje prekvapenie dokážu aj veľmi dobre fixovať telo pri dynamickej jazde na technickej trati. Šoférsku AMG atmosféru tu vyšperkovala najnovšia evolúcia multifunkčného AMG volantu. Pomerne citlivým dotykovým plôškam na ovládanie prístrojového panela, resp. centrálneho infotainmentu sekundujú ergonomicky skvele vymyslené multifunkčné kruhové ovládače v spodnej časti volantu. Na danom mieste sa dajú veľmi pohotovo prepínať nielen jazdné módy ale aj ostatné dôležité nastavenia pohonu.
Zadná časť kabíny najostrejšieho modelu z rodiny GLC v princípe kopíruje súrodencov s konvenčným pohonom. V druhom rade sa pohodlne odvezie aj dvojica urastenejších dospelákov. Mercedes-Benz si dal aj v tomto priestore záležať na maximálnom pohodlí. Zadní pasažieri majú okrem samostatných výduchov ventilácie s dvoj-zónovým nastavením teploty k dispozícii aj zdrojové koncovky či vyhrievanie krajných pozícií zadnej lavice.
Nároky bežnej rodiny dokáže nový Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance zastrešiť aj pri batožinovom priestore. Jeho základná kapacita dosahuje plne akceptovateľných 470 litrov. Zaujímavosťou testovaného exempláru je pomerne atypický tvar podlahy. Pod jej pomerne stúpajúcu líniu sa podpísala prítomnosť plug-in hybridnej batérie ako aj ďalších komponentov elektrifikovaného pohonu. Do miniatúrnej schránky pod úrovňou podlahy sa napriek tomu zmestí lepiaca sada či iné drobností. Celkovú užívateľskú stránku tu vylepšuje prítomnosť háčikov a iných kotviacich pomôcok. Zadné operadlá delené v pomere 40/20/40 je možné „odpáliť“ priamo z batožinového priestoru. Následne je k dispozícii takmer ideálna rovina s maximálnou prepravnou kapacitou 1530 litrov.
Nové super-SUV GLC 63 S E Performance ponúka už v takpovediac základe prakticky všetku vyššie spomenutú špičkovú technológiu pohonu a to vrátane riadenia zadnej nápravy. Samozrejmosťou je aj množstvo komfortných prvkov. Štandardne dostupné elektrické ovládanie predných sedadiel s pamäťou dopĺňajú elektricky ovládané dvere batožinového priestoru, bezkľúčový prístup a štartovanie, vyspelé multimediálne rozhranie MBUX so vstavanou navigáciou či veľmi bohatá paleta dostupných asistenčných systémov. Z prvkov v opcii testovaný exemplár s odmyslením už spomenutých optických doplnkov a vrcholnej verzie tzv. digitálnych svetiel, disponoval napríklad aj panoramatickou strechou, balíkom s vyhrievanými sedadlami vpredu aj vzadu a zároveň odvetrávanými prednými sedačkami či špičkovou audio sústavou značky Burmester s 3D ozvučením.
Extrémna beštia vhodná na každý deň
Kým predošlá verzia „63 AMG“ rozmerovo kompaktného SUV z portfólia trojcípej hviezdy bola predovšetkým o čistej charizme motorizácie V8, tak jeho novú generáciu už prioritne reprezentuje unikátny koncept pohonu. Jeho výsledkom sú extrémne a dych berúce výkonové parametre, ktoré by rodinne orientovanému SUV ešte v nedávnej minulosti mohli závidieť aj čistokrvné superšporty.
Nový Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance prináša do praxe precízne vyladený koncert technológií, ktorých prvoradým poslaním je najimpozantnejší výkon skombinovaný so špičkovými jazdnými vlastnosťami. S odmyslením si už takpovediac klasických mechanických hračiek, ako je napríklad aktívne natáčanie zadnej nápravy, sa pod maximum zážitkov v tomto prípade paradoxne pričinila aj prítomnosť extrémne vyladeného hybridu. Prioritným poslaním plug-in hybridnej nadstavby tak v tomto prípade nie je ekológia ale maximalizácia šoférskych emócií.
Základným stavebným pilierom, na ktorý mohli Nemci aplikovať systémový výkon až 680 koní ostáva konštrukčne vyspelý podvozok. Prepracovanému uchyteniu všetkých kolies sekundujú sériovo dodávané adaptívne tlmiče s meniacou sa charakteristikou pruženia. Štandardne dostupná funkcia natáčania zadnej nápravy tu okrem aspektu manévrovania v tesnom priestore prioritne vylepšuje celkovú stabilitu vozidla vo vysokých rýchlostiach. V opcii je tu zároveň k dispozícii ešte aj aktívny podvozok s funkciou stabilizácie náklonov, ktorým ale testovaný exemplár nedisponoval.
Najvýkonnejší člen rodiny GLC neprestáva udivovať ani po presunutí sa z technickej roviny do praxe. Vyladenie podvozka tu na pomery AMG modelov pripomína skôr chameleóna. Prioritne vo východiskovom nastavení komfortu som bol doslova šokovaný precíznosťou s akou dokáže testovaný exemplár na 21-palcovch diskoch odfiltrovať bežné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry.
To isté SUV je v niektorom z ostrých nastavení zároveň aj garantom už podvedome očakávanej suverenity pri ostrej jazde na technickej trati. V tejto disciplíne Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance ďaleko prekonáva level racionálne možných zážitkov dostupných pri jazde v bežnej premávke, napríklad na obľúbených okreskách alebo zakrútených horských prechodoch. Technický potenciál ostrého modelu je totiž už reálne vyšľachtený aj na nekompromisnú jazdu na pretekárskom okruhu.
S odmyslením si priľnavosti zimných pneumatík som sa k reálnym jazdným limitom ostrého SUV aj napriek snahe počas testovacích dní ani len nepriblížil. Pre testovaný exemplár je pri ostrej jazde príznačne aj dokonalé klamanie telom. Pri vyslovene dynamickej jazde toho testovaný exemplár dovolí veľmi veľa pokojne aj menej skúseným vodičom. Môj veľký obdiv smerom k technikom a konštruktérom smerujem predovšetkým k takmer až dokonalému potláčaniu reality v podobe prirodzene vyššej SUV stavby. V zážitkovom móde šoférovania je spoza volantu zároveň ťažko uveriteľná aj reálna pohotovostná hmotnosť na úrovni až cca 2,3 tony.
Všeobecný pôžitok z jazdy dokáže aj v tomto prípade ovplyvniť voľba jazdného režimu. Výkonný plug-in hybrid ich ponúka reálne veľmi pestré spektrum.
Už spomenuté východiskové nastavenie Komfort dopĺňa tradične aj v širokom spektre personalizovateľný režim Individual či mód zo zníženým výkonom, určený pre zimné podmienky. S funkciou plug-in hybridu následne súvisí možnosť len elektrickej jazdy, v prípade dostatočne nabitej batérie, resp. mód šetrenia aktuálneho stavu energie na neskoršie použitie. Počas testovacích dní som ale reálne najviac využíval tri postupne „okorenené“ módy Sport, Sport+ a Race. Aj v tomto prípade je samozrejmosťou je možnosť osobného prispôsobenia ďalších dôležitých komponentov vrátane pruženia, prevodovky, nastavenia ESP alebo zvukovej kulisy.
Za srdce testovaného exempláru možno prirodzene označiť pohonnú sústavu. Najvýkonnejšiemu sériovému benzínovému 2-litru so samostatným výkonom až 476 koní sekunduje elektromotor s výkonom 204 koní. Ten sa prioritne stará o pohon zadnej nápravy. Mercedes si aj pri testovanom exemplári dal záležať na klasickom koncepte pohonu s prirodzenou preferenciou zadnej nápravy. Pohon všetkých štyroch kolies stále zastrešuje klasicky kardan. Na zadnej náprave logicky nemôže chýbať ani samosvorný diferenciál. Celkový systémový výkon ponúka v sumári hodnotu 680 koní, resp. 1020 Nm.
Obrovská sila je k dispozícii prakticky okamžite alebo lepšie povedané po akomkoľvek intenzívnenejšom zošliapnutí pedála akcelerátora. Pod okamžité odozvy „plynu“ sa stará práve EV doping na čele s v úvode spomínanou F1 technológiou v podobe elektricky roztáčaného turbodúchadla. O viac ako presvedčivej jazdnej dynamike v akýchkoľvek podmienkach ani najlepšie vypovedá údaj o zrýchlení z pokoja na 100 km/h rýchlosť. Testovaný exemplár na tento úkon potrebuje len 3,5 sekundy. Ešte viac ma počas testu fascinovala okamžitá ochota výraznej akcelerácie z prakticky akéhokoľvek pôvodného rýchlostného tempa. Už len kratučký kontakt pedála akcelerátora s „podlahou“ v tomto prípade znamená okamžitý katapult ďaleko do zóny zakázaných rýchlostných limitov. V disciplíne kontinuálneho zrýchlenia sa kombinácii toho najlepšieho zo sveta elektrického i spaľovacieho pohonu dnes vyrovná len veľmi málo civilných vozidiel.
Priam extrémnu silu verzie AMG 63 S E Performance som na vlastnej koži najintenzívnejšie precítil paradoxne na sedadle spolujazdca kedy sú nepriame pocitové vnemy z výkonu ešte intenzívnejšie. Jedinou disciplínou, kde sa prepĺňaný hybridný 4-valec prirodzene nemôže porovnávať s objemnými motorizáciami V8 je jeho zvukový prejav. Na pomery dnešných čoraz viac utlmených výfukových trendov ale nemožno ako úplnú tragédiu označiť ani zvukovú farbičku, ktorú dokáže generovať plug-in hybridné AMG.
Ďalšou vychytávkou zo sveta kráľovnej motoršportu je aj použitá plug-in hybridná nadstavba. Batéria s kapacitou len 6,1 kWh bola vyvinutá špeciálne v AMG divízii. Okrem prepracovaného termomanažmentu je v porovnaní s konvenčne zaužívaným PHEV konceptom schopnosť extrémne rýchleho príjmu ale aj následného výdaja elektrickej energie. Vďaka tejto vlastnosti má vodič permanentne k dispozícii deklarovaný maximálny výkon. Prioritne v ostrých režimoch sa úroveň nabitia akumulátora neustále drží v pásme nadpolovičnej kapacity. V zásadnej miere tomu napomáha aj konštrukčne prepracovaná rekuperácia. Jej úroveň si je možné pri bežnej jazde manuálne regulovať v troch stupňoch prostredníctvom voliča jazdných režimov na volante.
Vstavaný akumulátor je zároveň možné pomerne rýchlo a efektívne nabíjať aj z klasickej 230V siete. Výrobcom udávaný nabíjací výkon dosahuje 3,7 kW. Vďaka čomu je na plné nabitie potrebný cca 2-hodinový interval. Trojcípa hviezda v prípade svojho ostrého PHEV modelu deklaruje číslo elektrický dojazd na diétnej úrovni 12 km. V praxi bežného používania je realitou skôr 8 elektrických kilometrov. Hybridné AMG SUV sa ale nebojí ani svižných čisto elektrických zrýchlení či dosiahnutí diaľničného tempa len v EV móde. Pri vyslovenom snažení sa mi na elektrinu prioritne na okreskách ale podarilo prejsť „až“ 15 km. Zaujímavosťou je, že v tomto móde s tzv. ľahkou nohou fungoval testovaný exemplár väčšinu času ako čistá zadokolka.
O precíznu súhru oboch typov pohonu sa starajú hneď dve prevodovky. Klasický a precízne vyladený 9-st. automat spolupracujúci prioritne so spaľovacím motorom dopína ešte dodatočná 2-st. prevodovka na zadnej náprave, určená pre čisto elektrický pohon. Výkonné SUV sa tak aj v tejto disciplíne doťahuje na dnešné najvýkonnejšie elektromobily. Aj napriek „komplikovanému“ pohonu si skúšané SUV zachovalo aj možnosť príkladne rýchleho manuálneho radenia prostredníctvom pádiel pod volantom.
Vďaka dobre vyladenému pohonu všetkých kolies 4Matic si Mercedes-AMG 63 S E Performance v teoretickej rovine trúfne zdolávať aj určité terénne nástrahy. S prihliadnutím na filozofiu vozidla tu ale výjazdy mimo spevnených ciest nedávajú reálny zmysel. Najpravdepodobnejšou SUV esenciou všetkých budúcich majiteľov, s odmyslením si sebavedomia v zimnom období, bude ešte možnosť o niečo dobrodružnejšieho parkovania v mestskej džungli. Tá je pri klasických nízkych automobiloch s vysokým výkonom v našich podmienkach prakticky nemožná.
Na konci emóciami prešpikovaného testu extrémne výkonného SUV nemožno opomenúť ani údaj o spotrebe paliva. Platí to aj napriek tomu, že pre drvivú väčšinu majiteľov testovaného exempláru pôjde o nepodstatný parameter. Výsledný testovací priemer s každodenným nabíjaním sa nakoniec ustálil na zaujímavej hodnote 12,7 l/100 km. Obdobný apetít má Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance aj pri diaľničnej prevádzke či v mestskom prostredí. Pri vyslovene zážitkovom užívaní tu ale nie je príliš ťažké pokoriť aj 20-litrovú hranicu. Naopak, na okresných komunikáciách je v bežnom režime možne jazdiť s apetítom v okolí 8-litroch. S častejšími návštevami čerpacích staníc tu treba počítať aj vzhľadom na menší objem palivovej nádrže.
A celkový dojem?
Nový Mercedes- AMG GLC 63 S E Performance možno označiť aj ako unikátny a až kontroverzný automobilový počin. Šialene výkonové parametre superšportu sú v tomto prípade skombinované s princípe stále rodinným SUV. Ďalšou kontroverziou je v teoretickej rovine aj nahradenie plnotučnej motorizácie V8 extrémne sofistikovaným plug-in hybridom inšpirovaným vo svete F1. Na prvý pohľad podceňovaná pohonná jednotka ale dokáže všetkých neprajníkov reálne veľmi rýchlo umlčať už po absolvovaní prvej porcie kilometrov.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance 4 Matic
Dĺžka: 4 749 mm
Šírka: 1 920 mm
Výška: 1 635 mm
Rázvor: 2 888 mm
Objem kufra: 470 litrov
Motor: zážihový plug-in hybrid (benzín+elektrina)
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Systémový výkon kW/koní: 350+150/476+204
Krútiaci moment Nm: 1020
Pohotovostná hmotnosť: 2375 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 275
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 3,5 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 9
Elektrický dojazd: 12 km
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 7,5 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 12,6 / 100 km
Pneumatiky: Pirelli Scorpion Winter
Verzia/cena
Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance 4 Matic (testovaný model) od 123 240 €
Mercedes-AMG GLC 43 4 Matic od 90 960 €
Mercedes-Benz GLC 200 4 Matic od 60 498 €