Americký automobilový gigant sa na starom kontinente v posledných mesiacoch sústredí na výraznú modelovú ofenzívu. S odmyslením si klasických modelov na čele s faceliftom obľúbeného SUV Kuga, či príchodu úplne novej generácie ikonického modelu Mustang, modrý ovál takmer úplne inovoval aj portfólio úžitkových modelov z rodiny Ford Pro. Okrem nových generácií rodinno-pracovných modelov Custom a Courier sa tu veľkej obľube teší aj nová generácia pickupu Ford Ranger. Rozmerovo klasický „európsky“ pickup teraz ešte viac prepája pôvodný status drsného pracanta so statusom kultivovaného vozidla vhodného aj na každodenné používanie. Pre čoraz väčšiu množinu zákazníkov dnes už pickupy reprezentujú alternatívu voči klasickým SUV modelom. Ford aj z tohto dôvodu doprial najnovšej evolúcii množstvo inovatívnych riešení, pomerne širokú paletu pohonných jednotiek či pestrú škálu jednotlivých výbavových verzií. Pri prvom stretnutí s novou generáciou sme mali možnosť preveriť imidžovú a zároveň terénne ladenú verziu Wildtrak X skombinovanú s výkonovo prostrednou motorizáciou.
Nový Ford Ranger, o ktorého pohon sa stará moderný vznetový 4-valec 2,0 EcoBlue BiTurbo, skombinovaný s 10-st. automatickou prevodovkou, s inovovaným elektrifikovaným pohonom všetkých kolies e-4WD a v dobrodružne ladenej výbave Wildtrak X, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Ford.
Rýchle fakty:
- História značky Ford je silno spätá aj so segmentom pôvodne pracovných pickup automobilov. Stabilnou európskou hviezdou v danej kategórii je model Ranger, ktorý na náš trh prednedávnom dorazil vo svojej najnovšej evolúcii.
- Nový Ford Ranger v praxi demonštruje, že pickupy dnes už nie sú len rýdzo pracovné nástroje, ale čoraz častejšie slúžia aj ako alternatíva ku klasickým SUV-modelom. Novinka reálne poteší nielen množstvom inovácií inšpirovaných priamo potrebami zákazníkov, ale aj širokou škálou dostupných výbav, medzi ktorými aktuálne pribudla aj dobrodružná verzia Wildtrak X.
- Už na prvý pohľad robustný a atraktívny dizajn novej generácie modelu Ford Ranger sa v citeľnej miere inšpiroval slávnym a o triedu väčším americkým bratom F150. Testovaná konfigurácia Wildrak X k efektnému základu pridáva niekoľko autentických offroad doplnkov, ako aj celkovo dynamickejší podtón.
- Na moderné automobilové trendy reaguje nový Ford Ranger aj v interiéri. Ozdobou rozmerovo príjemnej kabíny je dôraz na kvalitatívnu stránku a zároveň aj moderná koncepcia s dnes tak preferovanými digitálnymi hračkami.
- Nový Ford Ranger Wildtrak X prekvapuje až nečakane suverénnymi a zároveň všestrannými jazdnými vlastnosťami. Príjemnú istotu na asfaltových komunikáciách tu dopĺňa nekompromisný talent pre jazdu v náročnejšom teréne. Testovaná 4-valcová naftová motorizácia 2,0 EcoBlue BiTurbo reprezentuje o niečo úspornejšiu a zároveň stále dostatočne energickú alternatívu k vrcholnej V6 verzii.
Fotogaléria Ford Ranger Wildtrak X
Značka Ford patrí k synonymám kategórie tzv. „truckov“, presnejšie modelov, ktoré v Európe nesú označenie pickupy. Modrý ovál vďaka automobilu Ford Model T Runabout v 20.-tych rokoch minulého storočia daná segment de facto založil. Legendárne veľké „trucky“ zo série F sú zároveň stabilne najpredávanejšími automobilmi v Severnej Amerike – domovine značky Ford. Na globálnej úrovni je už stabilnou výkladnou skriňou model Ranger, ktorého história siaha už do roku 1983.
Aktuálna generácia veľkostne prostredného pickupu s logami modrého oválu bola oficiálne predstavená už v roku 2021. Pri jej vývoji automobilka vo výraznej miere inšpirovala aj praktickými pripomienkami od samotných zákazníkov. Po svojom debute v Austrálii, resp. juhovýchodnej Ázii sa novinka postupne objavila aj v ostatných častiach našej planéty. V Európe ide stabilne aj o najpredávanejšieho zástupcu vo svojej triede. Najnovšia evolúcia modelu Ford Ranger sa v našom priestore oficiálne debutovala v minulom roku. Jej premiéru ešte viac „okorenil“ príchod športovej verzie Ranger Raptor, vyvinutej v divízii Ford Performance a pohonom v podobe benzínovej motorizácie V6.
„Civilnejší“ variant postavený na klasickom rebrinovom ráme v kombinácii s tuhou zadnou nápravou a odpruženými listovými pružinami nasledoval o niečo neskôr. Nový model využíva z hľadiska techniky inovovanú platformu T6 odvodenú od minulej generácie. Z technologických zaujímavostí stojí v danej kategórii vozidiel za zmienku prítomnosť LED Matrix svetelnej technológie, najnovšie multimediálne rozhranie SYNC 4, ako aj pomerne unikátny pohon všetkých kolies e-4WD. S odmyslením si štandardného mechanického pohonu 4×4 je vďaka elektronicky ovládanej rozvodovke pribudol taktiež nový jazdný režim štvorkolky. Nastavenie 4A s automatickým pripájaním prednej nápravy je možné využívať aj na klasických asfaltových komunikáciách. Konkurenčnou výhodou nového modelu Ford Ranger je aj dostupnosť veľmi širokej škály originálnych doplnkov a príslušenstva.
Pre celkovo až sedem rozumne odlíšených výbavových verzií sú k dispozícii tri vznetové motorové variácie. Základom je 4-valcový turbodiesel 2,0 EcoBlue s výkonom 170 koní, ktorý sa kombinuje so 6-st. manuálnou prevodovkou, resp. 6-st. automatom a klasickou štvorkolkou. Hierarchicky vyššie sa už nachádza testovaný 4-valec 2,0 EcoBlue BiTurbo s výkonom 205 koní a pohonom e-4WD. V tomto prípade je už štandardom spolupráca s 10-st. automatickou prevodovkou. Pre najnáročnejších je k dispozícii motorizácia 3,0 V6 EcoBlue vyladená na 240 koní. Aj tá sa štandardne kombinuje s 10-st. automatom a pohonom e-4WD. Absolútnym vrcholom modelového radu je už vyššie spomínaný „super pickup“ Ford Ranger Raptor so zážihovou motorizáciou 3,0 V6 vyladenou na 292 koní. Okrem benzínu je Raptor k dispozícii aj s turbodieslom 2,0 EcoBlue Bi Turbo vyladeným na 210 koní. V budúcom roku paletu dostupných pohonných jednotiek štandardného modelu rozšíri aj benzínový plug-in hybrid. Na slovenskom trhu je pickup novinka značky Ford k dispozícii výhradne s klasickou kabínou typu DoubleCab.
Príťažlivo drsný vzhľad
Nový Ford Ranger sa po vizuálnej stránke citeľne inšpiroval svojím o triedu väčším zaoceánskym súrodencom z rodiny F150. Vo všeobecnosti drsný, no zároveň aj sebaistý dizajn v prípade testovaného exempláru ešte viac vyšperkovala terénne a zároveň aj dynamicky ladená výbavová novinka s názvom Wildtrak X. Opticky atraktívne a robustné línie sú v tomto prípade doplnené o niečo viac rozšírenými blatníkmi ako aj o 26 mm vyššiu svetlosť podvozka.
Predné partie testovaného exemplára budia prirodzený rešpekt svojou prakticky kolmou siluetou s vysoko posadenou líniou prednej kapoty. Celkovú majestátnosť tu ešte viac podčiarkuje rozmerovo veľkorysá maska. Výbavu Wildtrak X identifikuje viacero dynamicky ladených detailov v čiernom prevedení. Identický farebný odtieň zdobí dokonca aj výplň fabrického loga či font označenia modelu na spodnej línii prednej kapoty. Na siluetu masky plynule nadväzuje efektný modul predných svetlometov v tvare písmena „c.“ Pre testovanú a hierarchicky druhú najvyššiu výbavovú verziu sú v opcii k dispozícii aj sofistikované full-LED svetlomety s funkciou Matrix. Vo všeobecnosti suverénny svetelný výkon, ktorý som za tmy ocenil nielen na štandardných komunikáciách, ale aj v teréne, v tomto prípade dopĺňa tzv. tieňovanie. Drsný pickup charakter dotvára odolný predný nárazník s farebne kontrastnou kovovou ochranou spodnej časti, dvojica ťažných ôk a celkovo veľmi dobre vyriešený nájazdový uhol.
Aj z proporčne klasickej bočnej pickup siluety pri novinke vyžaruje efektná odolnosť a majestátnosť. Na robustnú prednú časť s vysoko posadenou kapotou nadväzuje v priestore oboch pároch dverí zaujímavý prelis s dynamickým podtónom. Opticky naznačený chladiaci prieduch v priestore predných blatníkov nesie aj v tomto prípade odkaz na motorizáciu ukrytú pod prednou kapotou. Pri mierne zvýšenej testovanej výbave Wildtrak X už v prípade menej urastených cestujúcich dávajú reálny zmysel bočné nášľapné prahy, ktoré pripomínajú vrcholný Raptor. Automatickou súčasťou identickej výbavovej línie sú aj tmavé kryty spätných zrkadiel či funkčne vymyslený aerodynamický ochranný rám za kabínou, ktorý je možné využiť ako predĺženie strešného nosiča. V náročnejších podmienkach môžu prísť taktiež terénne AT pneumatiky obuté na 17-palcových diskoch. Sumárnu optickú atraktivitu testovaného exempláru dopĺňa aj príplatková pomarančová metalíza s názvom Cyber Orange.
Zadné partie novej generácie pickupu značky Ford sú podľa očakávania prioritne o funkčnosti. Okrem robustnej dodatočnej spodnej ochrany priestoru pod pomerne dlhou korbou, tu musím pochváliť aj „ochránené“ umiestnenie tabuľky s evidenčným číslom priamo v module zadného nárazníka. Z praktickej stránky dávam palec hore aj prítomnosti dodatočných a pri manipulácii s malými predmetmi aj užitočných postranných nášľapov. Dizajnový rozmer v tomto priestore najviac reprezentuje opticky zaujímavá grafika koncových svetiel. Atraktívne je aj už vyššie spomínané označenie výbavy v čiernom prevedení, ktoré na výklopnom veku dopĺňa veľkorysí výlisok Ranger.
Interiér bez kompromisov
Nový Ford Ranger v praxi pripomína fakt, ako veľmi sa v princípe stále prioritne pracovné „pickupy“ dnes už z hľadiska komfortu pre posádku dokážu priblížiť ku klasickým SUV-čkam. Novinka z portfólia modrého oválu znesie v rámci svojho segmentu po kvalitatívnej stránke pokojne aj prívlastok decentne prémiová. V princípe až nečakane hodnotnú skladbu použitých materiálov doprevádza adekvátna kvalita dielenského opracovania. V druhej spomínanej disciplíne majú napriek tomu klasické SUV ešte stále mierne navrch.
Testovaná výbavová verzia Wildtrak X dokáže zaujať osobitou atmosférou s mnohými prepracovanými detailmi. Sem sa radí efektné prešívanie oranžovým stehom či využitie hodnotne pôsobiacich panelov z tzv. brúsenej kože, ktoré možno nájsť nielen na palubnej doske ale aj pri vnútorných výplniach dverí. Športovú atmosféru na palube čiastočne evokuje tmavé čalúnenie stropu.
Z imidžových prvkov automobilovej moderny musím pochváliť aj prítomnosť abmbientného podsvietenia. Za koncepčne modernú možno označiť aj architektúru palubnej dosky. Aj napriek preferencii funkčného maximalizmu si nový Ranger stále zachoval aj klasický modul klimatizácie. V rámci komplexného nastavenia termokomfortu na palube mu sekunduje prehľadná spodná časť dotykovej obrazovky infotainmentu. Na klasické hardwarové tlačidlá sa spoliehajú pri danom type vozidla dôležité funkcie zahŕňajúce vypnutie funkcie štart/stop, deaktiváciu ESP, ako aj pohotovú aktiváciu parkovacieho asistenta či offroad vyobrazenie v rámci centrálnej obrazovky.
Na plne grafické prevedenie sa už od úplného základu orientuje prístrojový panel. Testovanej výbave Wildtrak X v tomto kontexte stále prináleží rozmerovo základné 8-palcové digitálne vyobrazenie s vyslovene jednoduchou a dnes už „len“ priemerne ostrou grafikou. Špičkové prevedenie displeja s väčšou uhlopriečkou a prepracovanejšou grafickou stránkou doplnenou o simuláciou klasických budíkov je naviazané na najvyššiu výbavu Platinum. Z hľadiska pestrej variácie dostupných údajov palubného počítača či celkovej prehľadnosti, ale nemôžem nič zásadné vytknúť ani testovanému prevedeniu. V princípe predsa len menej intuitívne „stupnicové“ vyobrazenie otáčkomera pri bežnom živote úplne odbúrava prítomnosť automatickej prevodovky.
Plný potenciál digitálnych hračiek pri testovanom exemplári reprezentuje najnovšia evolúcia rozhrania SYNC 4 s rozmerovo veľkorysou vertikálne orientovanou dotykovou obrazovkou. Kvalitnej a ostrej grafike sekundujú nielen príkladne rýchle odozvy na dotykové povely, ale aj pri značke Ford zaužívaná snaha o čo najprehľadnejšiu orientáciu v položkách menu. Tú modrý ovál aj naďalej uprednostňuje pred síce efektnými, no v princípe zbytočnými animáciami.
Palec hore dávam taktiež teraz už lepšiemu využitiu potenciálu veľkej obrazovky z hľadiska vyobrazenia panoramatického kamerového náhľadu. Alternatívou ku klasickej vstavenej navigácii je moderná mobilná konektivita, ktorá funguje aj bez priameho káblového prepojenia. Užitočnou nadstavbou rozhrania SYNC 4 je tradične aj prepracovaná mobilná aplikácia Ford Pass s možnosťou ovládania niektorých funkcií vozidla na diaľku.
Svoj až nečakaný praktický potenciál pripomína kabína nového modelu Ranger aj pestrou škálou dobre vyriešených odkladacích priečinkov. Svetom MPV sa tu inšpirovali napríklad dve samostatné schránky v priestore predného spolujazdca doplnené aj o praktickú poličku. Za vtipné riešenie tu považujem dodatočné výsuvné držiaky na nápoje umiestnených pri krajných výduchoch ventilácie. To, že Američania pri vývoji novej generácie svojho pickupu reálne spolupracovali so samotnými užívateľmi, pripomína napríklad aj prítomnosť dodatočných AUX prepínačov v strešnom module. Na dané ovládače si je pri dodatočnej úprave možné vyviesť ďalšie príslušenstvo napríklad v podobe svetelnej rampy.
Nový Ford Ranger zaujme aj dostatočne nadimenzovanými a zároveň pohodlnými prednými sedačkami. Decentný náznak bočného vedenia tu dopĺňa široká škála elektrického nastavenia a zároveň aj hodnotne pôsobiace kožené čalúnenie. Prirodzenou zárukou dobrého rozhľadu z miesta vodiča je v prípade testovaného exempláru vyvýšený posed. K prepracovaným detailom v tomto kontexte patrí aj pomerne veľkorysá plocha bočného presklenia. Veľký palec hore dávam aj rozmerovo širokým spätným zrkadlám. Ich koncept môže prísť vhod nielen pri tesnom manévrovaní, ale napríklad aj pri ťahaní prívesného vozíka.
Medzigeneračne predlžený rázvor sa svojou trochou pričinil aj pod adekvátne veľkorysé priestorové pomery v druhom rade. V tejto disciplíne sa testovaná novinka radí medzi priestrannejšie „európske“ pickupy. Aj napriek stále o niečo kolmejšiemu sklonu zadných operadiel sa tak v druhom rade reálne pohodlne prepraví aj dvojica urastenejších dospelých. V prípade detí, resp. priemerných konfekčných veľkostí, tu nie je utópiou ani cestovanie v trojici. Potencionálny rodinný faktor v identickom priestore pripomína aj prítomnosť isofixov. Celkový cestovný komfort v druhom rade vylepšujú samostatné výduchy ventilácie či zdrojové koncovky vrátane oboch typov USB konektorov. Do priečinkov pod výklopnou zadnou lavicou je možné odložiť niekoľko drobností, resp. povinnú výbavu. Testovaná konfigurácia na druhej strane prišla o obdobné odkladacie priečinky za zadným operadlom. Tu si svoje miesto našli komponenty príplatkového audia Bang & Olufsen.
K dôležitej charakteristike vozidiel v segmente pickup sa prirodzene radí nákladná korba. Úložný priestor je aj v tomto prípade vhodný na pestré variácie osobného prispôsobenia. Testovaný exemplár v rámci korby disponoval odolnou a zároveň prakticky udržiavateľnou plastovú výstelku. Samozrejmosťou je aj množstvo kotviacich ôk či zabudované osvetlenie alebo prítomnosť praktickych zdrojových zásuviek. V rámci dostupného príslušenstva dokáže každodenný život spríjemniť aj elektrické ovládanie krycej roletky. Manipuláciu s pocitovo ľahkým zadným vekom, ktoré dokáže v prípade potreby poslúžiť napríklad ako pracovný stôl, zvládnu hravo aj zástupkyne nežnejšieho pohlavia. Samotné proporcie ložnej plochy vrátane priestoru medzi blatníkmi sú prispôsobené na prepravu klasickej europalety. Ford Ranger s konštrukciou zadnej nápravy s listovými perami hravo odvezie cca 1-tonový náklad. K celkovej praktickosti je nutné pripočítať aj možnosť ťahania až 3,5 tonového prívesu.
Testovaná výbavová novinka Wildtrak X bola pôvodne vyvinutá pre Austráliu, odkiaľ sa nedávno dostala aj k nám do Európy. Po koncepčnej stránke ide o akýsi medzistupeň medzi klasickými modelmi a vrcholným modelom Raptor. Vyššie spomenuté optické doplnky tu aj z tohto dôvodu dopĺňa o 2,6 cm vyššia svetlá výška, špeciálne odpruženie Bilstein, rozšírené blatníky, AT terénne pneumatiky či niekoľko technologických hračiek zameraných na offroad. K štandardne dostupnej výbave sa radí bohatá paleta asistenčných systémov alebo rozšírená ponuka jazdných módov. Už v nižších verziách je zároveň k dispozícii vstavaná navigácia, kožené čalúnenie, parkovací asistent, vyhrievané predné sedadlá a volant, panoramatický kamerový náhľad na okolie vozidla, bezkľúčový prístup a štartovanie alebo nemechanická uzávierka na zadnej náprave.
Všestranne nadaný pickup
Už viackrát naznačený trend približovania sa prioritne stále pracovných pickupov ku klasickým SUV modelom zavŕšil testovaný Ford Ranger Wildtrak X svojimi až nečakane suverénnymi jazdnými vlastnosťami. Rámová konštrukcia podvozka spojená s tuhou zadnou nápravou odpruženou listovými perami v tomto prípade zaujala svojou až nečakanou suverenitou aj počas bežnej jazdy s nezaťaženým vozidlom, napríklad v mestskej džungli.
Pod spomenutú suverenitu sa v nezanedbateľnej miere podpísalo aj pre danú verziu špeciálne určené offroad odpruženie značky Bilstein s vyšším zdvihom tlmičov. Wildtrak X reálne hravo zvláda filtrovať nielen bežné, ale už aj výraznejšie nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. Palec hore v daných podmienkach dávam aj až nečakanej istote smerom od zadnej nápravy. Typický, resp. v minulosti zaužívaný pickup neduh v podobe „nervóznejšej“ nezaťaženej zadnej časti sa v prípade testovaného exempláru dostavil prakticky až pri svižnom prejazde cez sériu priečnych nerovností.
Talent nielen robustného, ale aj konštrukčne precízne vyladeného podvozka sa naplno prejaví napríklad pri svižnej jazde po poľných alebo lesných cestách s už reálne rozbitým povrchom. Vyššiemu rýchlostnému tempu spojenému s istotou a poslušnosťou smerom od riadenia sa v daných podmienkach už dokáže vyrovnať len veľmi málo klasických SUV modelov.
Ako až nečakane suverénne možno vyladenie podvozka pri novom modeli Ranger zároveň označiť napríklad aj pri temperamentnejšej jazde po zakrútených okreskách na kvalitnom asfalte. Aj keď testovaný exemplár rozhodne nie je športový pickup, tak s ovládateľnosťou a celkovým jazdným prejavom som bol veľmi spokojný aj pri vyššej nájazdovej rýchlosti v dlhých tiahlych zákrutách. Vyslovene nepríjemné nie sú v daných podmienkach ani prirodzené náklony karosérie. Charakteristike klasických automobilov sa už v sumári približuje taktiež príjemne strmé riadenie. Prílišné športové ambície vo finále jednoznačne najviac krotí pohotovostná hmotnosť na úrovni cca 2,3 tony. S nemalou živou váhou tu treba v rámci bezpečnosti prirodzene počítať aj pri brzdných manévroch. Brzdový pedál sa tu zároveň vyznačuje o niečo dlhším chodom, resp. možnosťou citlivejšieho dávkovania spomaľovacieho účinku.
Mozaiku komplexnej kultivovanosti pripomína nový Ranger Wildtrak X taktiež príjemnou akustickou pohodou na palube. S plne akceptovateľnou úrovňou vnútorného hluku som bol aj napriek obutiu terénnych AT pneumatík americkej značky General spokojný dokonca aj pri vyššom rýchlostnom tempe na diaľnici! Pickup novinka z portfólia značky Ford tak pokojne zvládane aj pozíciu diaľničného krížnika.
Decentný aerodynamický hluk v kabíne pri každom impulzívnejšom zošliapnutí pedála akcelerátora efektne prekryje sýty a v princípe zaujímavý zvukový turbodiesla pod prednou kapotou. Pohon testovaného exemplára zastrešoval v princípe už známy 4-valcový turbodieslel 2,0 EcoBlue BiTurbo vyladený na 205 koní. V porovnaní s hlavným lákadlom novej generácie modelu Ford Ranger, ktorým je vznetová motorizácia V6, sa skúšaná pohonná jednotka pri bežnom používaní vyznačuje prirodzene nižším apetítom.
Reálne spokojný som bol taktiež s ponúkanými výkonovými parametrami. Potrebnú silu spojenú s potenciálom pre ťahanie ťažkého prívesu deklaruje krútiaci moment s hodnotou 500 Nm. Pri temperamentnejšej práci s pedálom akcelerátora dokáže Ranger ponúknuť aj svižné rozjazdy z miesta či plne akceptovateľné pružné zrýchlenia.
Pocitovo príjemnej jazdnej dynamike napomáha aj spolupráca s 10-st. automatickou prevodovkou. Jej prioritné vyladenie je orientované na „silu“ resp. čo najefektívnejšie využívanie ponúkaného krútiaceho momentu. Z hľadiska bežného používania musím pochváliť aj precízne hladké zmeny jednotlivých prevodov. Pri ustálenej jazde vo vyššom tempe sa automat v rámci úspory paliva snaží využívať čo najvyšší prevod. Po akomkoľvek razantnejšom zatlačení plynového pedála, prevodovka promptne zareaguje podradením aj o niekoľko stupňov.
V náročnejších terénnych podmienkach je tu okrem prednastavenia limitu pre najvyššie zaradený prevod k dispozícii aj manuálne radenie. Z ergonomického hľadiska sa manuálny mód ovláda o niečo kostrbatejšie prostredníctvom pomerne malých tlačidiel na boku inak masívneho voliča. Palec hore si tu naopak zaslúži bezpečnostná funkcia automatického preradenia do polohy P po vypnutí motora.
Nový Ford Ranger Wildtrak X ponúka veľmi pestrú škálu jazdných režimov. Východiskové nastavenie Normal dopĺňa Eco mód, ako aj režim pre ťahanie prívesu. Ostatné štyri alternatívy sú už určené do náročnejších podmienok. Pri využití mapy pre jazdu na klzkom povrchu, piesku či kameňoch sa už automaticky upraví aj funkcia pohonu všetkých kolies. Do náročnejšieho terénu sa vďaka jednoduchému ovládaniu môžu reálne vybrať aj menej skúsení vodiči. Zaujímavou elektronickou hračkou inšpirovanou vo svete traktorov a spojenou s manevrovateľnosťou v teréne možnosť zablokovania jedného zo zadných kolies, čím sa pri nasledovnom pohybe výrazne zmenší polomer otáčania.
Testovaný exemplár samozrejme disponuje aj klasickým manuálnym ovládaním pohonu 4×4. Pickup klasiku v podobe pohonu len zadnej nápravy dopĺňa „pevná“ štvorkolka 4H, ako aj redukčný režim 4L určený do najnáročnejších podmienok. V kombinácii s uzávierkou na zadnej náprave a terénnymi AT pneumatikami sa Wildtrak X v teréne zmení na takmer až nezastaviteľný „tank.“ Žiadny problém tu nepredstavuje ani vyslovene náročné kríženie náprav. Pevná zadná náprava sa pri prekonávaní výrazných terénnych zlomov zároveň vyznačuje príkladnou pohyblivosťou. Testovanej konfigurácii v náročných podmienkach napomáha aj mierne zvýšená svetlou výškou s parametrom cca 26 cm. Najvýraznejší offroad limit v tomto prípade reprezentuje už spomínaný dlhší rázvor, ktorý logicky obmedzuje prejazdový uhol.
V mantineloch bežného používania je vítaným spestrením dodatočný režim „štvorkolky“ 4A s automatickou funkciou pripájania pohonu prednej nápravy. Dané riešenie klasické SUV modely a nie je primárne určené do najnáročnejšieho terénu. Výhodou nového pohonu e-4WD s elektronicky riadenou rozdeľovacou prevodovkou je, naopak, možnosť využívania na klasickom asfalte. V praxi dáva daná „vychytávka“ zmysel napríklad pri silnom daždi na diaľnici, či podmienkach s iným potencionálne klzkým cestným povrchom.
Technologickú vyspelosť novej generácie modelu Ford Ranger spojenú s očakávaniami dnešnej doby, dopĺňajú veľmi dobre urgujúce asistenčné systémy. Okrem bezproblémovej výpomoci elektronických pomocníkov vrátane adaptívneho tempomatu pri dlhých diaľničných presunoch, nie je pre moderný pickup žiadnou utópiou napríklad ani funkcia posúvania sa v mestských kolónach s jemnými a plynulými rozjazdmi.
Verzia Wildtrak X skombinovaná s motorizáciu 2,0 EcoBlue BiTurbo prekvapila taktiež plne akceptovateľnou spotrebou paliva. Pri vyslovene rozvážnej jazde s prevahou mimo mestských presunov nie je príliš náročné dosiahnuť priemer v okolí 8-litrovej hranice. Aj v prispením 10-st. automatu považujem za veľmi sympatickú taktiež spotrebu pri ustálenom diaľničnom tempe. Tá sa ustálila tesne nad hranicou 9-litroch. S najväčším úbytkom nafty z nádrže tu treba, naopak, počítať v mestskej premávke. Nameraný apetít sa v danom prostredí ustálil teste pod hranicou 13-litrov. S ešte výrazne vyššou spotrebou je nutné počítať pri využívaní v náročnom teréne. Celkový kombinovaný priemer sa na konci testu nakoniec ustálil na sympatickej hodnote 9,6 l/100 km.
A celkový dojem?
Ford Ranger už stabilne patrí k najpredávanejším európskym pickupom. Nová generácia posúva celkové schopnosti ešte o citeľný kus ďalej. Atraktívne drsnému dizajnu sekunduje koncepčne moderná a zároveň priestranná kabína. Za pomyselnú čerešničku tu možno označiť množstvo inovatívnych a funkčne príjemných drobností. Výbavová novinka v podobe testovanej verzie Wildtrak X potešila nečakanou všestrannosťou. Precízne jazdné vlastnosti na klasických komunikáciách tu aj preto dopĺňajú reálne suverénne offroad schopnosti.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Ford Ranger 2,0 EcoBlue BiTurbo e-4WD Wildtrak X
Dĺžka: 5 350 mm
Šírka: 1 910 mm
Výška: 2 049 mm
Rázvor: 3 270 mm
Objem kufra: – litrov
Motor: vznetový (nafta)
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 151/205
Krútiaci moment Nm: 500
Pohotovostná hmotnosť: 2298 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,5 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 10
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 8,8-8,9 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 9,6 / 100 km
Pneumatiky: General Grabber AT
Verzia/cena
Ford Ranger 2,0 EcoBlue BiTurbo e-4WD Wildtrak X (testovaný model) od 57 108 €
Ford Ranger 2,0 EcoBlue 4WD XL (6 MT) od 41 148 €