Limuzína radu 3 je pre BMW mimoriadne dôležitý model. Platí to aj napriek aktuálnemu SUV módnemu ošiaľu. Rad 3 je historicky dokonca absolútne najpredávanejší model s logom prémiového výrobcu z Mníchova! Pred pár týždňami sa v Slovenských showroomoch BMW objavilo najnovšie vydanie tohto modelu. V celkovom poradí už 7. generácia BMW radu 3 si ctí historický odkaz svojich predchodcov. Ambíciou novinky sú v tomto smere predovšetkým jazdné vlastnosti. V oblasti zážitkov spoza volantu chce byť BMW lídrom svojho segmentu. Novinka okrem toho novinka prichádza s obrovskou porciou technologických vychytávok, ktoré zdedila od svojich väčších a luxusnejších súrodencov.
Nové BMW radu 3, vo verzii 320d xDrive, s 2-litrovým tubodieslom s pohonom všetkých kolies, skombinovaný s 8 st. automatom a vo verzii M Sport, nám na test zapožičala spoločnosť MD-Bavaria Žilina, s.r.o., autorizovaný predajca vozidiel BMW v žilinskom regióne.
Rýchle fakty:
- Z BMW radu 3 sa od roku 1975 minulo už viac ako 15,5 milióna kusov, vďaka čomu ide o historický najpredávanejší model s logom BMW.
- Aktuálna 7 generácia chce byť modelom s najlepšími jazdnými vlastnosťami vo svojom segmente, čomu reálne automobilka venovala pri vývoji nového modelu mimoriadnu pozornosť.
- Okrem špičkových jazdných vlastnosti sa v BMW sústredili i na “prémiovosť”. Bohatú a sofistikovanú voliteľnú výbavu dopĺňajú špičkovo fungujúce jazdné asistenty.
- Pod prednou kapotou sa okrem 4-valcových agregátov objavia aj legendárne a výkonne rádove 6-valce spaľujúce benzín i naftu. Testovaná verzia 320d xDrive predstavuje racionálnu voľbu pohonnej jednotky, ideálnu na každodenné bežne využívanie.
- Samotné jazdné vlastnosti sú aj našťastie aj naďalej najväčšou ozdobou novej “trojky”. Špičkovú súhru pohonnej jednotky a automatickej prevodovky dopĺňa športovo strmé riadenie a predovšetkým špičkový podvozok.
Fotogaléria BMW rad 3 autor: Filip Lehotský a Peter Hlačik
Historický odkaz BMW radu 3 siaha až do roku 1975, kedy bola predstavená prvá generácia. Za viac ako 40 rokov existencie sa z modelu radu 3 predalo už neuveriteľných 15,5 milióna kusov! Trojka si od počiatku zakladá na svojich jazdných vlastnostiach. Práve tento model v sebe dokonale odráža motto automobilky BMW – radosť z jazdy. Postupný vývoj znamenal, že do výbavy sa dostáva stále viac a viac luxusných či bezpečnostných prvkov. S narastajúcim výkonom tiež získavajú na obľube verzie s pohonom všetkých kolies xDrive. A tradičné mechanické prevodovky ustupujú do úzadia a vo väčšine prípadov sú nahrádzané modernými automatmi.
Napriek tomu sa konštruktérom BMW sa vždy darilo spájať do jedného pôsobivého celku svet moderných technológii, so svetom emócii spoza volantu. Jedným z posledných výsledkov tohto snaženia je aj 7. generácia BMW radu 3. Aj táto novinka v sebe nesie mnoho technologických inovácií z vyšších tried, nad ktorými ale stále vyčnieva samotný zážitok so šoférovania.
Nová generácia je postavená na podvozkovej platforme CLAR, známej už z modelov radu 5 a 7. Technický základ dovolil novinke rozmerovo povyrásť. Citeľný medzigeneračný nárast do dĺžky (+85 mm) doprevádza o 41 mm dlhší rázvor, z čoho ťažia priestorové podmienky v kabíne. Symbolický nárast do šírky a upravený rozchod kolies sú naopak pilierom ešte lepších jazdných vlastností. Napriek tomu sa novému modelu podarilo medzigeneračne schudnúť o približne 55 kg.
Novinka je momentálne k dispozícii ako tradičná 4-dverová limuzína. Obľúbený sedan neskôr doplní praktickejšie kombi s prívlastkom Touring. Následne môžeme počítať aj úsporná Plug-In Hybridnou verziou 330e. Opačným extrémom bude benzínový 6-valec M340i a predovšetkým legendárny model M3. Na ten si ale rovnako musíme ešte počkať.
Aktuálne dostupná paleta motorov pozostáva z 2 zážihových a 3 vznetových pohonných jednotiek. Benzínovým základom je 2-litrový 4-valec 320i s výkonom 184 koní. Nad ním figuruje verzii 330i s výkonom 258 koní. Pre obe benzínové verzie je štandardom pohon zadnej nápravy, ako aj 8-st. automatická prevodovka. Naftový základ predstavuje 2-liter vo verzii 318d s výkonom 150 koní. Výkonnejšou alternatívou je testovaná motorizácia 320d (190 koní). Oba spomenuté turbodiesle sú okrem automatu ako jediné dostupné i so 6-st. manuálnou prevodovkou. Verzia 320d sa mimo toho aktuálne ako jediná ponúka aj s pohonom všetkých kolies – 320d xDrive. V tomto prípade je už štandardom 8-st. automat. Výkonovou špičkou je nateraz 6-valcový 3-litrový turbodiesel verzie 330d, s výkonom 265 koní, kombinovaný s 8-st. automatickou prevodovkou.
Atraktívny dizajn s atletickými krivkami
Hneď na začiatok hodnotenia pocitov z dizajnu sa musím priznať, že subjektívne sa páči nová „trojka“ najviac zo všetkých súčasných “bežných” modelov značky BMW. Dynamický dojem v tomto prípade ešte viac podčiarkla testovaná verzia s balíkom M Sport. Športové krivky a tvary viditeľné z každého uhla pohľadu sú jasným odkazom na bohatú históriu tohto modelu. Atraktívny nádych dodáva testovanému kúsku prenikavý farebný odtieň s názvom Portimao Blue.
Veľmi diskutovanou témou je v poslednom čase pri nových BMW veľkosť „ľadviniek“. Nový rad 3 sa v tomto smere nešiel cestou extrému. Napriek tomu ostávajú „obličky“ akurátnej veľkosti tým najvýraznejším dizajnovým prvkom prednej časti. Po vzore ostatných nových modelov BMW sú vzájomne opticky takmer prepojené. Elegantný športový nádych im dodáva čierna výplň v podobe lamiel aktívnych klapiek chladenia. Jednoliaty optický celok s nimi dotvárajú nové predné svetlomety so zaujímavým “zárezom” v spodnej časti. Svetlá už v štandarde disponujú full LED technológiou! Na želanie je dokonca k dispozícii aj ich laserový ekvivalent s ešte lepším svetelným účinkom. Športový predný nárazník verzie M Sport ešte viac dotvára dynamický potenciál nového modelu.
Pri pohľade z profilu zaujme kratučký predný previs, ako aj pomerne dlhá kapota. Typickým prvkom “trojky” je tradične uzučký zadný stĺpik, ktorý dotvára ikonický oblúk nazývaný Hofmeister kink. Zážitok z atletického dizajnu umocňujú efektné kolesá s priemerom 19 palcov. I zadným partiám dominuje štíhly športový nárazník s naznačenými prieduchmi chladenia bŕzd. Väčšiu pozornosť tu ale pútajú dve dominantné okrúhle koncovky výfukového systému. Obe pritom aj reálne plnia svoju funkciu, čo je v dnešnej dobe už čoraz vzácnejší jav. Svalnaté blatníky opticky ešte viac zvýrazňujú preferenciu pohonu zadnej nápravy. Atraktívnym detailom testovaného exempláru vo verzii M Sport je minimalistické krídlo umiestnené na veku batožinového priestoru. Za nepriehľadnuteľné možno považovať aj „dvojfarebné“ koncové svetlá so zaujímavým 3D efektom.
Celkovo pôsobí dizajn novej generácie BMW radu 3 nielen dynamicky a športovo ale zároveň veľmi „ľahlo“ a atleticky. A práve takáto kombinácia dokáže určite mnohých z nás “chytiť za srdce”.
Priestrannejší interiér s prvkami vyšších tried
To, že nová „trojka“ je bez kompromisov plnohodnotným BMW novej generácie, jasne prezrádza už prvý kontakt s interiérom. Športovo ladený sedan zdedil od svojich väčších a luxusnejších súrodencov väčšinu technologických riešení.
Kúzlo nového BMW interiéru, ktorým disponuje napríklad už aj rad 8, alebo SUV X5 spočíva v akejsi príjemnej revolúcii. Majitelia modelov z predchádzajúcej éry si na nové riešenia pravdepodobne zvyknú veľmi rýchlo. Inými slovami možno povedať, že skoro všetko je tu také isté, ale zároveň aj nové.
Centrálna časť palubnej dosky, vrátane obrazovky multimediálneho rozhrania, je orientovaná smerom na vodiča. O prvotriednej kvalite dielenského opracovania ako aj o použitých materiáloch nemá v prémiovej kategórii zmysel veľa písať. BMW je v tejto oblasti podľa očakávania prvotriedne. Vyslovení “detailisti“ by aj v tomto prípade dokázali nájsť niekoľko plôch či obkladov, ako napríklad tlačidlá v okolí ovládača iDrive, ktoré by mohli byť vo finále ešte prepracovanejšie. V sumári celkom isto platí, že nové BMW radu 3 zaznamenalo medzigeneračne po stránke kvality obrovský skok vpred.
Z vecí, ktoré v tomto smere vyslovene pohladia dušu vypichnime kvalitnú kožu alebo prvotriedne LED osvetlenie interiéru. Z evolučných noviniek v rámci ovládacích prvkov spomeňme tlačidlový panel svetiel, prepracované ovládanie klimatizácie, ktoré si našťastie stále zachovalo príjemné hardwarové tlačidlá, či novú generáciu ovládača iDrive.
Novinka okrem toho prichádza i s niekoľkými zmenami zameranými na efekt. Sem patrí nová pozícia štartovacieho tlačidla. To sa aktuálne presunulo z „tradičného“ miesta pod volantom na stredovú konzolu. Tlaku modrých trendov dnešnej doby podľahlo BMW pri stvárnení prístrojového panela. Pri dostupnejších verziách môže byť trojka aj naďalej vybavená z nášho pohľadu dokonalými „budíkmi“, ktoré donedávna patrili k hlavným poznávacím prvkom tohto výrobcu. Náš testovaný exemplár disponoval príplatkovým digitálnym kokpitom s priemerom 12,3 palca, známym aj z ostatných nových modelov BMW. Aj keď som v prvom momente nebol z tejto inovácie nadšený, postupne som sa s ňou bez problémov zžil. Pozitívne je, že aj v tomto prípade grafická architektúra v žiadnom jazdnom režime dramatický nemení. Zachovaná tak aj naďalej ostala špičková prehľadnosť prístrojov. Naopak, výhodou je, že za každých okolností môže byť v zornom poli k dispozícii napríklad mapový podklad skombinovaný s niektorým z preferovaných rozhraní, ako je napríklad „športový displej“. Najdôležitejšie údaje zároveň zobrazuje aj kvalitný Head up displej. Súčasťou testovaného prístrojového štítu sú i citlivé senzory, ktoré sledujú sledovať bdelosť vodiča.
Grafické a funkčné zmeny dostal tiež do priestoru vystupujúci centrálny displej. Jeho ovládanie je na želanie možné až 4 spôsobmi. Vynovený iDrive a ovládanie dotykom dopĺňajú v opcii gestá alebo novinka v podobe hlasového ovládania. Prepracovanejšia grafika zahŕňa napríklad nový “look” už spomenutého športového displeja. Pribudlo tu aj množstvo nových online funkcii či aplikácii. Z praktického hľadiska poteší matnejší povrch, ktorý je menej náchylný na potencionálne otlačky prstov.
Nefalšovaná športová atmosféra je v prípade nového radu 3 badateľná hneď po usadnutí za volant. Aj v tomto prípade sa vodič cíti s interiérom BMW príjemne obopnutý. Na tradične širokom stredovom tuneli nachádzame nový volič automatickej prevodovky. Subjektívne nám ale v redakcii viac vyhovoval predošlý anatomický „joystick“. Len chválu si naopak vyslúžili príplatkové anatomické športové sedačky výbavy M Sport. Dokážem si predstaviť, že mnohým z vás sa pri výslednej cenovke mierne zvýši krvný tlak s ich „len“ manuálneho ovládania. Na druhej strane osobne mi vôbec neprekáža intuitívne mechanické ovládanie, ktoré u mňa vo finále evokuje ešte väčšiu „ľahkosť“ a športovú presnosť. Prvotriedny posed za volantom podčiarkuje športový trojramenný volant s netradične príjemnou hrúbkou venca. V danej kategórii možno pochváliť až prekvapivo dobrý rozhľad z kabíny.
Nové BMW radu 3 nesklame ani po praktickej stránke. Stredová konzola okrem uzatvárateľnej schránky na nápoje a drobnosti ponúka aj funkciu indukčného dobíjania mobilného telefónu. Ďalšia objemná schránka je ukrytá pod lakťovou opierkou. Kritizovať nemožno ani životný priestor v druhom rade. Prvý pohľad do druhého radu je v tomto smere do tak trochu klamlivý. Skutočné priestorové pomery skresľuje menší nástupný otvor s masívnym prahom a klesajúcou líniou strehy. V skutočnosti sa tu ale za seba pohodlne usadia aj osoby s výškou tesne nad 180 cm. Zadná lavica teší dostatočnou dĺžkou sedáku. Jazdný komfort pri dlhých cestách násobia vývody klimatizácie s automatickým ovládaním. Výrazný stredový tunel v sebe ukrýva komponenty pohonu smerujúce k zadnej náprave.
Batožinový priestor v základnom usporiadaní ponúka slušný objem na úrovni 480 litrov. Určitý hendikep v tomto prípade predstavuje menší nakladací otvor, čo je typický a logický neduh karosérie typu sedan. Dno batožinového priestoru je pevné. Pod jeho úrovňou sa tomto prípade nenachádzajú žiadne dodatočné schránky na drobnosti. Z praktických riešení vypichnime tri samostatne delené operadlá. Pri preprave dlhých predmetov ich je možné „odpáliť“ priamo z kufra. Praktický detail predstavuje aj elektronické ovládanie veka kufra, ktoré mala naša „Trojka“ vo výbave.
Nové BMW radu 3 sa vo všeobecnosti môže pýšiť špičkovou výbavou. Výbava na palube sa v tomto smere do značnej miery viaže k fantázii zákazníka, resp. k možnostiam jeho peňaženky. Z najzaujímavejších prvkov, ktorými môže novinka disponovať okrem laserových svetlometov spomeňme aj možnosť odomykania prostredníctvom smartfónu alebo služby “osobného asistenta” ovládaného hlasom. I náš testovaný exemplár disponoval veľmi bohatou výbavou. Okrem atraktívneho optického balíku M Sport so športovými sedačkami vypichnime špičkové jazdné asistenty. Z hľadiska reálnej využiteľnosti môžeme v tomto smere funkciu adaptívneho tempomatu, asistenta udržiava v jazdnom pruhu s funkciou automatického vyzývacieho manévra a spol. označiť prívlastkom prémiová. Po vzore modelu X5 sme mali k dispozícii aj zaujímavú funkciu automatického cúvania na vzdialenosť posledných 50 metrov, ktoré si vozidlo dokáže zapamätať. Z ďalších výpadových prvkov spomeňme bezkľúčový prístup a štartovanie, automatickú 3-zónovú klimatizáciu, parkovací asistent a mnoho iného.
Jasná ambícia byť „jazdným lídrom“ svojho segmentu
Vývojári nového BMW radu 3 dostali jasnú úlohu, postaviť najlepšie jazdiaci sedan vo svojom segmente. Objektívnu odpoveď na otázku ako sa im to skutočne podarilo, by sme na získali len pri priamom porovnaní s konkurenciou. Faktom ale je, že nový model z Mníchova jazdí veľmi dobre a konkurenti sa pred nim musia mať na veľkom pozore!
Pri hodnotení jazdnej stránky začnem netradične pri odhlučnení. Špičková aerodynamika s koeficientom Cx 0,23, spolu s precízne odhlučneným interiérom sú zárukou akustickej pohody pre posádku. Aj toto je jedna z výsad prémiového segmentu. I keď testovaný agregát zvonku nepopiera svoj naftový pôvod, v kabíne panuje svet ticha.
2-litrový turbodiesel má u BMW už dlhú tradíciu. V prípade kombinácie s testovanou novinkou, ho možno považovať za voľbu rozumu. Ešte podstatne viac emócií určite dokážu ponúknuť verzie spaľujúce benzín. Na druhej strane výkon 190 koní verzie 320d, na pomerne ľahký sedan s veľkou rezervou postačuje. Testovaná motorizácia dokáže vodičovi poskytnúť dostatočnú porciu zábavy na obľúbených cestách plných zákrut a zároveň mu sedí aj pozícia hltača veľkej porcie diaľničných kilometrov. Motor si za svoje služby v žiadnom móde nevypýta prehnané množstvo paliva. Náš testovaný priemer sa podľa palubného počítača ustálil na hodnote 7,3 l/100 km, čo vrátane dynamických jázd možno považovať za dobrý výsledok.
Skrytým esom v rukáve verzie 320d je možnosť kombinácie s pohonom všetkých kolies xDrive. Skutoční „srdciari“ v tomto smere určite uprednostnia verzie s poháňanou zadnou nápravy. Na druhej strane xDrive je celkom iste rodinná i praktická voľba. Pohon všetkých kolies v reálnom prináša viac istoty nielen na snehu ale aj pri zhoršených adhéznych podmienkach.
Veľký palec hore si v tomto smere zaslúži naladenie štvorkolky. Novinka aj s xDrive viac preferuje zadnú nápravu. Správny“ prístup s „hravejším zadkom“ je najviac cítiť v niektorom zo športových jazdných režimov. pri ich zmene sa citeľne mení odozvu plynového pedála, riadenia alebo prevodovky. Okrem východzieho režimu comfort má vodič k dispozícii ešte úsporný mód eco pro, ako aj režim sport s možnosťou vypnutia ESP. Posledné dva módy si je možné dodatočne nastaviť aj podľa osobnej preferencie.
Súhru pohonného reťazca dotvára u BMW tradične dokonalá automatická prevodovka s 8 stupňami. V našom prípade šlo o jej športový ekvivalent. Zladením prevodovky a motora môže BMW pokojne slúžiť aj ako vzor pre iných výrobcov.
Tým najväčším tromfom a zároveň kľúčom k jazdným zážitkom sa stáva podvozok. BMW hovorí o optimálnom rozložení hmotnosti v pomere 50/50, čomu nemáme dôvod neveriť. Športová DNA sa naplno prejaví v zákrutách. Práve tu pôsobí “trojka” príjemne tuho a sebaisto. Pomyselnou čerešničkou na torte sa stáva pôsobivo strmé riadenie. Okrem toho má vodič prostredníctvom volantu pocit neustáleho súžitia s vozovkou. Jediným neduhom podvozka je náchylnosť na žalostný stav našej cestnej infraštruktúry. Aj napriek 19 palcovým diskom, dokáže novinka drobné nerovnosti odfiltrovať veľmi dobre. Priameho kontaktu s veľkými dierami alebo prepadnutými kanálmi sa napriek tomu budete s určitosťou podvedome vyhýbať.
A náš celkový dojem ?
Nové BMW radu 3 je tu pre všetkých, ktorí ešte nepodľahli SUV ošiaľu a zároveň šoférovanie neberú len ako nutnú rutinu. Nová „trojka“ s určitosťou patrí medzi najlepšie jazdiace sedany, ktoré dnes trh ponúka. Svojím nadaním pre jazdu vám dokáže vyčariť úsmev na tvári. Vyššiu cenovku obhajuje prémiovými riešeniami a množstvom technologických noviniek na palube.
Testovací diár:
Model: BMW 320d xDrive M Sport
Motor: vznetový (nafta)
Pohon: 4×4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 140/190
Krútiaci moment Nm: 400
Pohotovostná hmotnosť: 1615 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 233
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6,9 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,3 – 6,2 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,3 / 100 km
Pneumatiky: Pirelli P Zero
Cena
BMW 320d xDrive M Sport (testovaný model) od 43 950 €
BMW 318d od 36 650 €
Klikni na konfigurátor BMW rad 3
Klady +++
Špičkové jazdné vlastnosti
Funkcia jazdných asistentov + výbava
Všestrannosť verzie 320d xDrive
Zápory – – –
Výsledná cena
Väčšia razancia potrebná na zatvorenie dverí