Jedným z hlavných pilierov úspechu značky Hyundai je rozumne vyskladané portfólio modelov, ktoré zároveň reflektuje na samotné zákaznícke preferencie. Aj v dnešných, z hľadiska emisnej politiky náročných časoch sa snažia Kórejci ponúknuť vždy čo najširšiu paletu pohonných jednotiek, z ktorej si dokáže vybrať každý. Ako ideálny príklad tu poslúži dizajnovo odvážne SUV Hyundai Kona. Jeho tzv. multienergetická platforma zdobila už predchádzajúcu generáciu. Relatívne prednedávnom automobilka na náš trh uviedla druhé pokračovanie obľúbeného modelu. Nová Kona, s teraz ešte odvážnejším dizajnom, pri medzigeneračnom porovnaní citeľne dospela. Prioritne sa pod to podpísal nárast z rozmerov, z čoho logicky ťaží aj vnútorný priestor pre posádku. Obrovskou konkurenčnou výhodou ostáva variabilita verzií. V tomto prípade je k dispozícii pohon predných, ako aj všetkých kolies a okrem automatu taktiež aj s dnes už čoraz vzácnejší manuál. Identickej filozofii ostávajú verné aj motorizácie. Novinku môže poháňať čistý benzín, elektrifikovaný full-hybrid, ako aj čisto batériový ekvivalent. Pri našom druhom stretnutí sme mali možno preveriť práve vrcholný elektromobil.
Nový Hyundai Kona Electric v špičkovej technologickej verzii so 64,8 kWh batériou, výkonom 204 koní a v hierarchicky druhej najvyššej výbave Electric+ nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Hyundai.
Rýchle fakty:
- Imidžovo ladené, štýlové, no zároveň aj stále príjemne praktické SUV Hyundai Kona je aktuálne k dispozícii už vo svojej druhej generácii. Medzi hlavné prednosti novinky sa stále radí pestrá paleta dostupných verzií v podobe čisto spaľovacieho ekvivalentu, full-hybridu alebo 100% elektrického pohonu.
- Za technologickú špičku novej generácie Hyundai Kona možno pokojne označiť práve verziu Electric. Až od nej boli následne odvodené dostupnejšie verzie so základom v podobe spaľovacej motorizácie.
- Pre nový Hyundai Kona je vo všeobecnosti príznačný veľmi odvážny dizajn na čele s výrazným svetelným podpisom. Verzia Electric sa od svojich tradičných súrodencov odlišuje implementáciou dizajnových detailov s motívom „štvorčekových“ pixelov, ktoré používa aj EV rodina Ioniq.
- Novú generáciu modelu Hyundai Kona zdobí medzigeneračne citeľný nárast rozmerov. Už na prvý pohľad príjemne priestranný interiér zaujme vyváženým mixom digitálnej moderny a klasických ovládacích prvkov na čele s funkčne neprekonateľnými tlačidlami.
- Testovaný model Hyundai Kona Electric prekvapil svojimi dospelými jazdnými vlastnosťami zahŕňajúcimi príjemné vyladenie podvozka. Elektrická zástavba pohonu prekvapila nielen plne akceptovateľným výkonom, ale aj svojou celkovou použiteľnosťou vrátane solídneho dojazdu.
Fotogaléria Hyundai Kona Electric
Automobily s vyššou svetlosťou aktuálne reprezentujú významnú časť modelového portfólia aj pri značke Hyundai. Za priekopníka modernej éry rozmerovo menších, imidžovo orientovaných a zároveň aj cenovo dostupnejších crossoverov s logom identického výrobcu možno označiť model Kona. Pôvodný model, ktorého označenie je inšpirované geografickou lokáciou na Havajských ostrovoch debutoval v sériovej podobe v roku 2017. V tomto čase šlo o jedného z prvých sériových priekopníkov v disciplíne odvážneho dizajnu, ktorý je dnes pre kórejskú automobilku vo všeobecnosti veľmi príznačný. Z dobovej novinky sa stal veľmi rýchlo zákazníkmi preferovaný automobil.
Aktuálna druhá generácia rovnomenného modelu bola oficiálne predstavená v absolútnom závere roka 2022. Nová Kona je už na prvý pohľad výrazne väčším a dospelejším „malým“ SUV. Pod citeľný medzigeneračný nárast sa pričinila aj existencia menšieho modelu Bayon, ktorý sa po svojom debute posunul do pozície vstupnej brány európskych modelov s vyššou svetlou výškou značky Hyundai.
Nový Hyundai Kona je postavený na konštrukčne univerzálnej platforme K3 s prioritne predným pohonom. Práve toto riešenie umožňuje širokú zástavbu pohonných jednotiek od čistých spaľovákov až po 100% elektromobily. V porovnaní s filozoficky identickým predchodcom priniesla zásadnú revolúciu prioritizácia vývoja. Kým pôvodný model vznikol najskôr s klasickými motorizáciami a až následne bol vyvíjaný elektromobil, tak pri testovanom exemplári sa karta otočila a Kórejci postavili najskôr elektromobil. Pre všetky verzie sú príznačné vysoké nároky na pasívnu i aktívnu bezpečnosť, ako aj prítomnosť veľmi pestrého spektra asistenčných systémov a „digitálnych“ hračiek.
Cenovo najdostupnejšou alternatívou je čisto benzínová motorizácia 1,0 T-GDi s výkonom 120 koní. Okrem 6-st. manuálu je tu k dispozícii už aj 7-st. dvojspojkový automat. Výkonnejšou čisto zážihovou alternatívou je motorizácia 1,6 T-GDi vyladená na 198 koní. Štandardom je v tomto prípade už spolupráca so 7-st. automatom. Zároveň ide o jedinú alternatívu, ktorá je okrem pohonu predných kolies k dispozícii aj v konfigurácii 4×4. Mostom medzi klasickým a batériovým pohonom je full-hybrid 1,6 GDi HEV (141 koní), ktorý sa kombinuje so 6-st. automatom. Kona Electric s čisto elektrickým pohonom je v ponuke v dvoch variáciách. Základ disponuje výkonom 156 koní a zároveň menšou 48,4 kWh batériou. Výkonovou špičkou celého modelového radu je nakoniec testovaná konfigurácia s výkonom 217 koní a 65,4 kWh batériou.
Odvážny dizajn púta pozornosť
Reálne neprehliadnuteľný dizajn je pri novej generácii Hyundai Kona diskutovanou témou. Vďaka „ostrým“, no zároveň aj maximálne aerodynamickým líniám pôsobí novinka v bežnej premávke takmer až ako štúdiový koncept. Výraznú dávku futurizmu tu vyšperkovalo aj efektné zapracovanie LED svetelného podpisu. Testovaná čisto elektrická verzia sa od svojich súrodencov s konvenčným základom pohonu zároveň odlišuje ešte viac uhladenejším dojmom a zároveň aj aplikáciou prepracovaných vizuálnych detailov.
Batériový model s dovetkom Electric si v rámci čelných partií prirodzene vystačí bez dodatočných chladiacich prieduchov, resp. celkovo nápaditejších tvarov predného nárazníka. Identický priestor v prípade testovaného exempláru okrem technologického riešenia aktívnych lamiel termomanažmentu EV pohonu zdobí atraktívny výplet inšpirovaný tzv. pixelovým dizajnom. Štvorčekové elementy sú poznávacím znamením súčasnej línie elektromobilov značky Hyundai. Ľavú časť o úroveň vyššie situovanej opticky jednoliatej línie ozvláštňuje prítomnosť „taktovacích“ dvierok. Veľmi dobre prístupné nabíjacie konektory v zimnom období potešia aj praktickým vyhrievaným výklopného modulu. K hlavným poznávacím znameniam novej generácie modelu Hyundai Kona sa vo všeobecnosti radí futuristický svetelný podpis. Autentická svetelná linka, ktorá oddeľuje kapotu od modulu predného nárazníka je za tmy kompletne podsvietená. Za tmy aktívnu centrálnu svetelnú časť zdobia v prípade elektromobilu opäť dizajnovo efektné svetelné štvorčeky. Tvarovo originálny hlavný svetelný modul si našiel svoje miesto o úroveň nižšie, prakticky až v „rohoch“ karosérie. Full-LED technológia za tmy zároveň potešila plne adekvátny svetelným výkonom. Absenciu sofistikovanejšieho tieňovania aj v prípade najvyššej výbavy nahrádza spoľahlivo fungujúce prepínanie diaľkového módu.
Dizajnovú originalitu nemožno EV novinke odoprieť ani pri pohľade z profilu. Nositeľom extravagantných línií sú v tomto priestore výrazné karosárske prelisy. Na stúpajúci diagonálny zlom viditeľný na oboch pároch dverí opticky nadväzuje tvar koncového stĺpika karosérie s líniou písmena x. Výsadou plne elektrickej verzie sú už v základnom prevedení vystúpené moduly blatníkov lakované vo farbe karosérie. Testovaný exemplár v tejto disciplíne zaujal príplatkovým perleťovým odtieňom s názvom Meta Blue Pearl. Už automatickou súčasťou prostrednej výbavy Electric+ sú taktiež vrcholné 19-palcové disky kolies inšpirované diamantovým rezom. Aj v nich si tak svoje miesto našiel originálny štvorčekový motív. Zaujímavosťou je, že na želanie je možné danú konfiguráciu skombinovať aj so základnými 17-tkami. Menšie disky sú zároveň zárukou o niečo dlhšieho maximálneho dojazdu.
Pútavé geometrické tvary ozvláštňujú aj vo všeobecnosti príkladne aerodynamicky uhladené zadné línie. Veľkou zaujímavosťou nového modelu Kona je aj v tomto priestore svetelná technika. Tá svojim tvarom zrkadlovo kopíruje čelné partie. Centrálnu časť svetelnej linky koncových svetiel zdobia opäť efektne svietiace pixely. Identické štvorčekové elementy ozvláštňujú aj vrchnú líniu v zadnom nárazníku, čím sa verzia Electric už na prvý pohľad odlišuje od súrodencov s konvenčným typom pohonu.
Kombinácia moderny a klasiky
Konštruktéri a vývojári značky Hyundai sa pri kabíne nového modelu Kona vo výraznej miere inšpirovali potrebami a pripomienkami od samotných zákazníkov. S odmyslením si citeľného medzigeneračného priestorového nárastu, púta v tomto kontexte najväčšiu pozornosť celková ergonómia, ktorá kombinuje moderné digitálne hračky s funkčnou klasikou.
Modernú architektúru palubnej dosky dopĺňa precízna kvalita dielenského opracovania. Použité materiály zdobí v mnohých prípadoch zaujímavá povrchová úprava. V sumári zároveň prevyšujú všeobecnosti zaužívané štandardy zo segmentu malých SUV modelov. Celkovo exkluzívny nádych testovaného exempláru ešte viac vyšperkovalo príplatkové kožené čalúnenie sedadiel v svetlom odtieni.
Za hlavné symboly súčasnej automobilovej moderny možno aj v tomto prípade označiť graficky precízne zvládnuté digitálne hračky. Reprezentuje ich dvojica opticky prepojených displejov. Prístrojový panel si aj napriek prítomnosti plne elektrického pohonu, na rozdiel od súrodencov z rodiny Ioniq, zachoval efektnú simuláciu klasických budíkov. Evolučne vynovené layouty ponúkajú buď efektne minimalistické, resp. retro ručičkové vyobrazenie.
Model Kona Electric musím okrem precíznej grafiky pochváliť aj za celkovú prehľadnosť vyobrazovaných údajov palubného počítača. Potenciál digitálneho displeja v prípade skúšanej konfigurácie ešte viac vyšperkoval užitočný kamerový náhľad dostupný po aktivovaní smerovky. Táto praktická pomôcka je už dôverne známy aj z iných modelov značky Hyundai. Mozaiku digitálnych hračiek dopĺňa prehľadný Head-up displej, ktorý je už automatickou súčasťou výbavy Electric+.
Nová generácia modelového radu Kona do praxe priviedla modifikovaný palubný infotainment. Precíznej a efektnej grafike teraz sekundujú ešte pohotovejšie reakcie na dotykové povely. Prednosťou modelov z rodiny Hyundai je už tradične kvalitný kamerový náhľad na okolie vozidla doplnený o efektnú 3D priestorovú simuláciu. Palec hore dávam aj inovovanému a zároveň stále prehľadnému menu. Do pomerne veľkých ikoniek sa dobre „triafa“ aj počas jazdy. Základnú orientáciu v rozhraní ešte viac vylepšuje o úroveň nižšie situovaná tlačidlová lišta doplnená o klasické ovládanie audia.
V položkách menu okrem pestrých variácií nastavenia figuruje aj vstavaná navigácia, ako aj množstvo zaujímavých on-line aplikácií. V prípade elektromobilu je veľmi užitočnou pomôckou mobilná aplikácia Bluelink. Prostredníctvom nej je možné na diaľku napríklad aj manažovať nabíjanie, resp. tepelný komfort na palube. Elektrická novinka zaslúži pochvalu aj za pri značke Hyundai až doteraz „ignorovanú“ funkciu bezkáblovej modernej mobilnej konektivity. V prípade testovaného exempláru ale konečne spolupracuje už aj bez nutnosti priameho káblového prepojenia.
Veľký palec hore si testovaný elektromobil zaslúži aj za samostatnú a sofistikovane prepracovanú EV záložku. Široké obsahové variácie by v tomto prípade mohli poslúžiť aj ako inšpirácia pre mnoho batériových konkurentov. Okrem sledovania celkovej spotreby či manažovania nabíjania, vrátane funkcie výdaja energie V2L, si je možné v danom rozhraní pred plánovaným procesom nabíjania akumulátor napríklad aj „manuálne predpripraviť”.
Užívateľsky príjemný kontrast so všetkými vyššie spomenutými digitálnymi hračkami následne reprezentujú klasické ovládacie prvky. Nielen konzervatívne orientovaní používatelia dokážu v prípade novinky oceniť samostatný modul klimatizácie s hardwarovými ovládačmi, ako aj pomerne pestré spektrum ostatných tlačidiel s dôležitou, resp. často používanou funkcionalitou. Klasickému ovládaciemu konceptu ostal verný aj trojramenný multifunkčný volant s príjemnou hrúbkou venca.
Ergonomickú autenticitu inšpirovanú modelmi z rodiny Ioniq si nová Kona Electric osvojila v prípade voliča „prevodovky“ umiestneného vpravo pod volantom. Stredová konzola vďaka tomuto riešeniu disponuje nadštandardne objemnými odkladacími priečinkami. Škoda len, že obrovská centrálna priehradka, ktorú je možné efektne prispôsobiť aj na odloženie nápojov, dostala len jednoduchú plastovú výstelku. Odložené drobné predmety sa tu pri jazde zvyknú kĺzať, čo je doplnené aj náležitým zvukovým efektom. Koncept tradičných odkladacích priečinkov osviežila prítomnosť vtipnej poličky v priestore pred predným spolujazdcom.
Už viackrát spomenutý medzigeneračný nárast rozmerov ja najviac prejavil v reálne vzdušnom interiéri. Príslušnosť k SUV segmentu podčiarkuje príjemne vyvýšený posed. Za plne adekvátny možno v tomto kontexte označiť aj rozhľad z vozidla. Jeho prirodzene najväčšou slabinou je aj v tomto prípade širšia spodná časť predných stĺpikov skombinovaná s uchytením spätných zrkadiel.
Testovaný exemplár ponúka reálne veľkoryso nadimenzované predné sedačky s decentným náznakom bočného vedenia v chrbtovej časti. Sedadlá s adekvátne komfortnou výplňou potešia príjemným pohodlím dokonca aj pri dlhších diaľničných presunoch. Prémiový prvok testovanej konfigurácie okrem hodnotného koženého čalúnenia pripomína funkcia odvetrávania predných sedadiel.
Drvivú väčšinu konkurencie v B-SUV segmente dokáže nový Hyundai Kona zahanbiť v disciplíne priestoru v druhom rade. Dospelo v tomto kontexte pôsobí už príjemne veľký vstupný otvor skombinovaný so široko sa otvárajúcimi dverami. V druhom rade sa, s odmyslením si detí, pohodlne odvezú aj urastenejší dospeláci. Vďaka absencii stredového tunela a celkovo príjemnej šírke kabíny tu pri štandardných konfekčných veľkostiach nie je úplnou utópiou ani cestovanie v trojici. Komplexný cestovný komfort tu okrem výklopnej stredovej opierky či možnosti polohovania zadných operadiel zlepšujú aj samostatné výduchy ventilácie, prítomnosť zdrojových koncoviek alebo vyhrievanie krajných pozícií zadnej lavice.
Nároky bežnej rodiny dokáže Hyundai Kona Electric zastrešiť aj adekvátnym batožinovým priestorom. Základná prepravná kapacita batériového modelu dosahuje slušných 466 litrov. To je ešte o niečo viac ako ponúka čisto spaľovací ekvivalent. Symetrický tvar ložnej plochy, s odmyslením si prítomnosti adekvátnej škály kotviacich a fixačných pomôcok, dopĺňa aj niekoľko kreatívnych riešení. Decentne polohovateľnej medzipodlahe pri preprave väčších predmetov sekunduje vtipne prispôsobený priestor za zadnými operadlami, kde je možné odložiť pevné krycie plato. Do priestoru pod podlahou sa okrem povinnej výbavy a štandardne prítomnej lepiacej sady pohodlne zmestia aj nabíjacie káble. Za dospelé riešenie, ktorým v mnohých prípadoch nedisponujú ani o segment väčšie SUV, možno v prípade testovaného exempláru označiť konfiguráciu zadných operadiel delených v pomere 40/20/40. Po ich sklopení vzniká takmer ideálna rovina s maximálnou prepravnou kapacitou 1300 litrov. Praktickou ozdobou elektromobilu je aj dodatočný odkladací priestor pod prednou kapotou s kapacitou 27 litrov. Aj tu sa reálne zmestí napríklad nabíjacie príslušenstvo.
Svoju prirodzene vyššiu cenovku v porovnaní so spaľovacími súrodencami kompenzuje nový Hyundai Kona Electric aj reálne bohatou výbavou. Automatickou súčasťou prostrednej verzie Electric+ sú okrem pestrej škály bezpečnostných a asistenčných systémov napríklad aj elektricky otvárateľné dvere batožinového priestoru, elektricky nastaviteľné predné sedadlá, Head-up displej, ambientné podsvietenie, panoramatický kamerový náhľad na okolie vozidla, ako aj pekne hrajúce audio Bose s 8-reproduktormi. Z dostupných sofistikovaných prvkov stojí za zmienku alternatíva s digitálnym kľúčom od vozidla, funkcia V2L alebo vyparkovanie, resp. zaparkovanie vozidla ovládané na diaľku.
Dospelý elektromobil
Nový Hyundai Kona Electric sa od svojich batériových súrodencov z rodiny Ioniq odlišuje použitím o niečo jednoduchšej techniky. Za najzásadnejší rozdiel tu možno označiť 400V architektúru. Vyššie spomínaná čisto elektrická rodina už ponúka násobne vyššiu hodnotu a tým pádom aj efektívnejšie nabíjanie. Na druhej strane platí, že 400V základ dnes stále využíva pestré spektrum elektromobilov konkurenčných značiek. Druhým zásadným rozdielom v porovnaní s rodinou Ioniq je prítomnosť výhradne pohonu prednej nápravy. Elektrická novinka tak daným konceptom kopíruje drvivú väčšinu ekvivalentov s klasickým spaľovacím motorom.
Verzia Electric na druhej strane reprezentuje technologický vrchol modelovej rodiny Hyundai Kona. To okrem iného odráža napríklad aj sofistikovaná konštrukcia podvozka s viacprvkovým zavesením kolies na zadnej náprave. Pod všeobecne dospelé jazdné vlastnosti sa tu vo finále podpísalo aj optimálne rozloženie hmotnosti s batériou zabudovanou v podlahe.
Ako veľmi príjemné prekvapenie tu možno v sumári označiť akurátne vyladenie pruženia. Testovaný exemplár ponúka aj na efektných 19-palcových diskoch kolies optimálny kompromis medzi zážitkami a jazdným komfortom. Filtrovanie bežných nedokonalostí našej cestnej infraštruktúry zvláda Hyundai Kona Electric s veľkým prehľadom. Logickým limitom sú aj v tomto prípade výrazne veľké prepadliny či iné zásadné nedokonalosti našich ciest. S istotou a takpovediac poslušnosťou smerom od podvozka som bol reálne spokojný aj pri svižnom prejazde cez sériu priečnych nerovností v kombinácii so zákrutou.
Elektrické emócie spojené s presvedčivou akceleráciou si je na palube testovaného exempláru možné užiť pri temperamentnejšej jazde po okreskách s kvalitným asfaltom. Vďaka prirodzene nízkemu ťažisku tu možno ako plne akceptovateľné označiť aj náklony vyššej SUV-karosérie. V optike čisto batériových modelov je výhodou modelu Kona Electric aj akceptovateľne „nízka“ pohotovostnú hmotnosť pod hodnotou 1,8 tony. Pod o niečo skorší limit inak prirodzenej nedočkavosti sa v prípade testovanej konfigurácie čiastočne podpísalo aj zimné obutie skombinované s už takmer letnými teplotami počas testovacieho týždňa.
Od prílišných športových ambícií vodiča podvedome odrádza aj vyslovene mestské, resp. ľahučké vyladenie riadenia s minimálnou úrovňou spätnej väzby. Nič dramatické v tomto kontexte nezmení ani voľba temperamentnejšieho jazdného režimu. Nový Hyundai Kona Electric ponúka tradičné variácie v podobe módov Normal, Sport a Eco. Poslednou alternatívou je dodatočný režim Snow so zníženým výkonom a tým pádom aj jemnejšou distribúciou trakcie na klzkom povrchu.
Počas testu som suverénne najviac využíval ekologický mód, ktorý sa k podstate elektromobilu hodí najviac. Pohodu na palube ešte viac podčiarkuje precízne odhlučnenie priestoru pre posádku. S o niečo väčším aerodynamickým odporom tu treba prirodzene počítať pri vyššom rýchlostnom tempe. Kabína testovaného exempláru dokázala byť napriek tomu akceptovateľne tichá aj pri ustálenom diaľničnom tempe.
Napriek svoje vyššej SUV stavbe nemá model Kona Electric prakticky žiadne terénne ambície. Za akceptovateľné maximum tu možno označiť jazdu po poľných resp. lesných cestách či iný nenáročných terénoch. Inštalácia batérie v podlahe vozidla sa podpísala pod prakticky obyčajnú svetlú výšku s hodnotou cca 15 cm.
Pohon špičkovej elektrickej verzie so 64,8 kWh batériou zastrešuje synchrónny elektromotor s výkonom 204 koní. Aj v tomto prípade ostala pre konštruktérov jasnou prioritou užívateľská racionalita. Napriek veľmi slušnej jazdnej dynamike s viac ako presvedčivými rozjazdmi z miesta nepatrí testovaný exemplár medzi vyslovene „agresívne“ elektromobily. V porovnaní s rovnomenným predchodcom automobilka dokonca pristúpila k zníženiu maximálneho krútiaceho momentu na hodnotu 255 Nm.
Na prvý pohľad nelogický fígeľ sa v praxi podpísal pod výrazne efektívnejší prenos sily na hnanú nápravu čím sa eliminuje zbytočné „prehrabávanie“ predných kolies. Pri vyslovene necitlivom zošliapnutí pedála akcelerátora v spektre mestských rýchlostí sa napriek tomu z času na čas stále dostaví jemné prehrabnutie, ktoré následne krotí elektronika. V rámci ponúkaných jazdných parametrov dávam palec hore aj reálne presvedčivým pružným zrýchleniam vo vyššom rýchlostnom tempe. Vďaka príjemne energickej ochote zrýchľovania tu možno ako hračku označiť aj bezpečné predbiehacie manévre na okreskách.
Komplexnú vyspelosť elektrického základu podčiarkuje aj precízne odladená rekuperácia. Jej funkciu dokáže vodič regulovať prostredníctvom pádiel pod volantom v celkovo štyroch úrovniach. Opozitom klasického plachtenia je intenzívna rekuperácia i-pedal. V danom režime je už možné vozidlo pri troche predvídavosti ovládať takmer výhradne len prostredníctvom pedála akcelerátora. Alternatívou k manuálnym zmenám intenzity brzdného účinku je automaticky rekuperačný mód, ktorý okrem mapovej topografie spolupracuje aj s čelnou kamerou.
Vstavanú batériu s kapacitou 64,8 kWh je možné prostredníctvom palubnej nabíjačky a adekvátne výkonného wallboxu nabíjať slušným výkonom 10,4 kW. Na plnú regeneráciu akumulátora bude postačovať časový úsek necelých 7-hodín. Pri dlhých presunoch je k dispozícii funkcia nabíjania jednosmerným prúdom s deklarovaným výkonom 102 kW. Daný parameter v optike dnešnej doby rozhodne neurazí, no zároveň ani nenadchne. Výhodou je pomerne pestré spektrum verejných nabíjačiek s výkonom aspoň 100 kW. Počas simulovanej skúšky sa reálny nabíjací výkon na 150 kW stojane, pri počiatočnom stave cca 10% kapacity pohyboval v optimálnom okne v okolí hodnoty 90 kW. Pri dlhých presunoch si v rámci zotavenia na cca 80% preto vhodné vyčleniť časový interval cca 40 minút. Nabíjanie nad kapacitu 80% tu už s prispením citeľného poklesu nabíjacieho výkonu pri CCS konektore nedáva veľký zmysel.
Za príjemné prekvapenie novej generácie modelu Hyundai Kona Electric možno označiť veľmi schopný akčný rádius. Výsledná kombinovaná spotreba v príjemných poveternostných podmienkach sa na konci testu ustálila na 17,0 kWh/100 km. To takmer presne zodpovedá sľubom samotnej automobilky. Nameraná spotreba zodpovedá solídnemu teoretickému maximálnemu dojazdu cca 380 km. Ešte výrazne úspornejšia dokáže byť elektrická novinka v meste, resp. na okresných komunikáciách. V tomto prostredí vyobrazil palubný počítač pri predvídavej jazde spotrebu len 12,5 kWh. Za sklamanie nepovažujem ani odber elektrickej energie pri ustálenom diaľničnom tempe. Daný apetít sa ustálil na hodnote 22,8 kWh, čo postačuje na absolvovanie približnej porcie 280 diaľničných kilometrov.
Za povinnú legislatívnu jazdu možno v prípade nového modelu Hyundai Kona označiť aj záplavu asistenčných systémov. V porovnaní s prvým testom čisto benzínovej verzie v závere uplynulého roka pôsobí verzia Electric teraz už o niečo viac odladeným dojmom. Ako zvukovo najaktívnejší sa počas testu aj v tomto prejavil premotivovaný asistent monitorujúci prekročenie maximálnej rýchlosti. Tesne za ním nasledovalo monitorovanie bdelosti vodiča. Spomenutých „pomocníkov“ je prípade subjektívneho nesúladu nutné deaktivovať po každom štarte. Ako užitočná pomôcka sa v tomto kontexte javí skratka na volante, pod ktorú si je možné nastaviť okamžitý prístup do požadovaného menu.
Z ďalších dostupných pomocníkov musím na druhej strane veľmi pochváliť funkciu V2L. Vďaka špeciálnej zásuvke s redukciou na 230V dokáže model Kona Electric v prípade potreby poslúžiť ako zdroj elektrickej energie pre zaradenia s výkonom až 3,6 kW.
A celkový dojem?
Elektrická verzia imidžovo ladeného malého SUV z portfólia kórejskej automobilky dokázala v minulosti sprístupniť svet koncepčne dospelých elektromobilov aj pre výrazne širšiu vzorku potencionálneho publika. Nový model Hyundai Kona Electric v porovnaní s rovnomenným predchodcom prakticky vo všetkom výrazne dospel. O niečo vyššiu cenovku tu kompenzuje nárast rozmerov, precízne vyladenie jazdných vlastnosti či záplava mnohých špičkových technológií prevzatých z vrcholných elektromobilov rodiny Ioniq.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Hyundai Kona Electric 64,8 kWh Electric+
Dĺžka: 4 355 mm
Šírka: 1 825 mm
Výška: 1 575 mm
Rázvor: 2 660 mm
Objem kufra: 466 + 27 litrov
Motor: elektrický
Pohon: predný
Výkon kW/koní: 150/204
Krútiaci moment Nm: 255
Pohotovostná hmotnosť: 1698-1795 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 172
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,2 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: jednostupňová redukčná
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 16,8 kWh na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 17,0 kWh/100 km
Dojazd podľa výrobcu: 440 km
Výkon rýchlonabíjania: 102 kW
Pneumatiky: Bridgestone Blizzak
Verzia/ akciová cena
Hyundai Kona Electric 64,8 kWh Electric+ (testovaný model) od 48 290 €
Hyundai Kona Electric 48,6 kWh Electric od 41 990 €
Hyundai Kona 1,0 T-GDi Comfort (6 MT) od 22 590 €