S odmyslením si dlhodobo budovaného imidžu tradičnej japonskej spoľahlivosti patrí Honda medzi popredných automobilových inovátorov. Globálne rešpektovaná automobilka sa zároveň nebojí takpovediac vytŕčať z davu. V mnohým technologických riešeniach totiž jej konštruktéri a vývojári využívajú koncepčne odlišný technologický prístup ako drvivá väčšina konkurencie. Ako ideálny príklad tu poslúži koncepčne zaujímavá hybridná technológia e:HEV, kde spaľovacia motorizácia slúži prioritne „len“ ako generátor elektrickej energie. Spomenutý technologický koncept si v Európe už osvojilo takmer kompletné modelové portfólio. Koncepčne unikátny hybrid v našom priestore uviedla do praxe už minulá generácia modelu Honda CR-V. Aj najnovšia generácia obľúbeného SUV s rodinnou orientáciou dokáže okrem svojich tradičných cností opäť zaujať aj na poli techniky. Najnovšiu evolúciu už spomenutého a koncepčne unikátneho full-hybridu tu vôbec po prvýkrát dopĺňa aj externe nabíjateľný ekvivalent. Pri našom druhom stretnutí s európskou vlajkovou loďou značky Honda sme mali možnosť preveriť práve špičkový plug-in hybrid.
Nový model Honda CR-V s inovatívnou plug-in hybridnou motorizáciou 2,0 i-MMD e:PHEV skombinovanou s koncepčne prispôsobenou automatickou prevodovkou, pohonom predných kolies a vo vyhradenej špičkovej výbave Advance Tech nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Honda.
Rýchle fakty:
- Globálne populárna Honda CR-V patrí už od svojho debutu k symbolom dnes tak preferovanej SUV kategórii vozidiel. Aktuálne majú Japonci v portfóliu celkovo šieste pokračovanie rovnomenného modelu.
- Nový model CR-V v európskom priestore podľa očakávania vsádza výhradne na elektrifikované motorizácie. Evolučne vylepšený full-hybrid v tomto kontexte dopĺňa vôbec prvý sériový plug-in hybrid z portfólia značky Honda.
- Nová Honda CR-V medzigeneračne citeľne povyrástla. Rast rozmerov sa podpísal aj pod celkovo robustný, no zároveň aj športovo elegantný vizuálny nádych. Testovaná plug-in hybridná konfigurácia sa od koncepčne jednoduchších súrodencov opticky odlišuje v niekoľkých drobných detailoch na čele s prepracovanou maskou.
- Kvalitatívne veľmi hodnotný interiér najnovšej generácie modelu Honda CR-V si zakladá na tradičných cnostiach v podobe priestranného konceptu a celkovo rodinnej orientácii. Vítanou zaujímavosťou je fakt, že plug-in hybridná konfigurácia disponuje prekvapivo ešte väčším batožinovým priestorom ako full-hybridný ekvivalent.
- Úplne nová Honda CR-V e:PHEV s možnosťou externého nabíjania, okrem všeobecne precízne vyladených jazdných vlastností, zároveň podčiarkla opodstatnenie daného typu pohonu. Jednej z najlepších plug-in hybridov súčasnosti v praxi okrem veľkorysého EV dojazdu teší aj permanentne nízkymi nárokmi na spotrebu paliva.
Honda CR-V sa stala vo svojom čase jedným z hlavných propagátorov úspechu SUV modelov. Prvá generácia rovnomenného modelu uzrela svetlo sveta už v roku 1995. Pod použitou písmenkovou skratkou sa ukrýva výstižné označenie Comfortable Runabout Vehicle. Z rovnomenného automobilu sa postupne stal nielen symbol dnes tak populárnej automobilovej kategórie, ale zároveň aj dôležitý pilier modelového portfólia japonského automobilového gigantu.
Jedno z globálne najpredávanejších SUV modelov je aktuálne k dispozícii už vo svojej šiestej generácii. Najnovšia evolúcia Honda CR-V debutovala už v roku 2022. V našom geografickom priestore sme si ale na jej príchod museli už tradične počkať o niečo dlhšie. Európska verzia sa začala predávať v závere uplynutého roka. Novinka po technickej stránke využíva pokrokový technický základ v podobe platformy HA (Honda Architecture). S odmyslením si technologickej podstaty použitý základ orientovaný aj na čo najnižšiu hmotnosť a zároveň maximálnu tuhosť.
Okrem citeľného medzigeneračného nárastu rozmerov stojí v prípade novinky za zmienku záplava moderných technológií vrátane sofistikovaných asistenčných systémov. Principiálne známemu a konštrukčne unikátnemu hybridnému pohonu e:HEV, ktorý je k dispozícii aj s pohonom všetkých kolies, sekunduje ďalšia významná inovácia. Nový model CR-V je zároveň historicky prvá sériová Honda dostupná aj v externe nabíjateľnom plug-in hybridnom prevedení e:PHEV. Obe elektrifikované verzie využívajú v princípe identickú motorovú technológiu na čele s vysokoúčinnou atmosférickou benzínovou 4-valcovou motorizáciou 2,0 i-MMD pracujúcou v atkinsonovom cykle. Prioritné slovo pri pohone vozidla má však v oboch prípadoch výkonnejší elektromotor. Hlavnú odlišnosť tzv. zástrčkovej verzie prirodzene predstavuje 17,7 kWh Li-Ion akumulátor zabudovaný v podlahe vozidla. Koncepčnou nevýhodou daného riešenia je absencia pohonu všetkých kolies, nakoľko hybridná Honda CR-V vsádza na mechanickú kardanovú klasiku.
Dostupnejší full-hybridný e:HEV súrodenec s výkonom 184 koní je v základe k dispozícii s pohonom len prednej nápravy. Identický výkon ponúka aj všestrannejší derivát s pohonom všetkých kolies. Na totožné výkonové parametre (2,0 i-MMD 184 koní) vsádza aj testovaný plug-in hybrid e:PHEV. Automobilka v prípade testovanej zástrčkovej verzie pri plne nabitej batérii deklaruje čisto elektrický dojazd na úrovni až 81 kilometrov. Všetky spomenuté verzie zároveň spolupracujú s automatickou prevodovkou so stálymi prevodmi, ktorá ale nie je klasickou prevodovkou v pravom zmysle slova.
Robustný elegán
Nová generácia modelu Honda VR-V sa v porovnaní so svojím rovnomenným súrodencom vyznačuje citeľným nárastom celkových rozmerov. Japonci dokázali nárast formátu veľmi efektne premietnuť aj do dizajnových proporcií. Testovaný exemplár pôsobí aj z tohto dôvodu robustným SUV dojmom. Zaujímavosťou je vizuálne mierne odlišný prístup v prípade základného full-hybridu a nabíjacieho ekvivalentu. Verzia e:PHEV sa s aj prispením hojnejšieho využitia lakovaným častí vyznačuje nielen uhladenejším, ale zároveň aj luxusnejším nádychom.
Pozornému oku s určitosťou neuniknú decentné dizajnové odlišnosti pri prednej časti. Najzásadnejšiu zmenu v prípade testovanej „zástrčkovej“ verzie predstavuje autentický predný nárazník s o niečo dynamickejším podtónom a spodnou časťou lakovanou vo farbe karosérie. Mierne pozmenená je taktiež maska chladiča v kompletne čiernom prevedení, ktoré ešte viac zvýrazňuje jej efektný výplet. Daný karosársky element s kolmým sklonom v sumári taktiež podčiarkuje už spomínanú vizuálnu robustnosť. Temperamentný podtón predných partií formujú „ostro rezané“ predné svetlomety. Plug-in hybrid okrem full-LED technológie už automaticky ponúka aj sofistikovanú adaptívnu funkciu tieňovania. S ponúkaným svetelným výkonom som bol za tmy adekvátne spokojný. Model CR-V je zároveň aj v súčasnosti najlepšie svietiacim produktom značky Honda oficiálne dostupným na našom trhu.
Medzigeneračný rozmerový nárast odzrkadľujú aj bočné proporcie s efektne hranatým nádychom a proporčne masívnou prednou časťou. Fakt, že plug-in hybrid nemá žiadne prehnané terénne ambície aj v tomto priestore pripomína skôr luxusne poňatý prístup v podobe lemov blatníkov, ako aj bočných prahov lakovaných vo farbe karosérie. Testovaný exemplár dokázal v tejto disciplíne zaujať príplatkovým bielym perleťovým odtieňom s názvom Premium Diamond Dust. Elegantný nádych dotvára pochrómované orámovanie siluety bočného presklenia. O zaujímavý farebný kontrast sa podpísali kompletne čierne disky kolies. Japonci aj v tomto prípade ostávajú verní racionalite. Reálne ju demonštruje ich „len“ 18-palcový priemer bez možnosti príplatku za potencionálne väčší ekvivalent. Bočný karosársky profil na strane vodiča zároveň v prípade externe nabíjacej verzie dopĺňajú obe „tankovacie“ dvierka s v praxi dobre prístupným nabíjacím konektorom na prednom blatníku.
Dizajnovo zaujímavo pôsobí nová Honda CR-V aj pri pohľade zozadu. Prirodzene hranatý SUV nádych v tomto priestore ozvláštňujú hneď viaceré detaily s dynamickým podtónom. Do tejto kategórie sa okrem strešného spojlera radí opäť kompletne lakovaný zadný nárazník s centrálnym náznakom difúzora, ako aj dvojicou postranných výfukových koncoviek. Svoju reálnu funkciu ale zastáva len pravá vetva. Historický odkaz rovnomenného modelu si aj pri najnovšej generácii zachovali ostro rezané koncové svetlá s atraktívnym svetelným podpisom a tradičným vertikálnym elementom zabiehajúcim vysoko do modulu bočných stĺpikov.
Užívateľsky príjemný interiér s rodinou orientáciou
K ozdobám modelu Honda CR-V sa tradične radí maximálny dôraz na praktickú stránku a rodinnú orientáciu. Pri najnovšej generácii spomenuté cnosti ešte viac podčiarkol medzigeneračný nárast rozmerov. Veľkou zaujímavosťou japonskej SUV novinky je fakt, že kým pri mnohých konkurentoch predstavuje zástavba plug-in hybridného pohonu nutnosť určitých priestorových kompromisov, tak testovaný PHEV je v sumári ešte o niečo praktickejší ako jeho full-hybridný súrodenec.
Praktický SUV detail predstavujú ešte pred vstupom na palubu dôkladne prekryté prahy na dverách. Koncepčne jednoliata architektúra palubnej dosky vsádza na opticky jednoliatu skladbu materiálov v tmavom odtieni, ktorým pri testovanom exemplári sekunduje dynamické tmavé čalúnenie stropu. Dizajnové ozvláštnenie pri nových modeloch značky Honda tradične reprezentuje centrálna línia s originálne zabudovanými výduchmi ventilácie. Aj napriek farebne fádnejším povrchom si testovaný exemplár zaslúži pochvalu za špičkovú kvalitu použitých materiálov, ako aj excelentné dielenské opracovanie.
Japonský dôraz na užívateľskú stránku pripomína vyvážený mix digitálnych hračiek s klasickými riešeniami. Do druhej spomenutej kategórie možno zaradiť funkčné dokonalé riešenie samostatného modulu klimatizácie s prehľadnými hardwarovými ovládačmi. Typickú Honda ergonómiu reprezentuje tlačidlový modul ovládania „prevodovky.“ Na identickom mieste si našli svoje miesto aj ďalšie dôležité tlačidlá, ktoré súvisia s PHEV pohonom vozidla.
Svet moderných digitálnych riešení reprezentuje výhradne grafický prístrojový panel. Aj napriek veľmi peknej grafike a celkovej prehľadnosti tu Japonci ostali verní funkčnému pragmatizmu. Rozhranie simulujúce klasické budíky aj z tohto dôvodu nehýri prehnanými farebnými variáciami. Alternatívou k „butikovej“ grafike je minimalisticky ladený layout. V sumári je škoda, že novinka nevie na prístrojovom paneli vyobraziť napríklad aj mapový náhľad. Koncepciu moderných riešení dopĺňa kvalitný Head-up displej, ktorý je už automatickou súčasťou vrcholnej výbavy Advance Tech.
Mozaiku digitálnych riešení dotvára do priestoru vystúpený centrálny infotainment Honda Connect2 so vstavanou navigáciou. Japonci sa aj v tomto prípade prioritne sústredili na prehľadnosť ako aj jednoduchosť v dobrom slova zmysle. V rámci praktickej stránky by som tu napriek tomu privítal miernu orientáciu obrazovky v smere na vodiča. Celkovú ergonómiu tu ešte viac vylepšuje prítomnosť tlačidlových skratiek, ako aj klasické ovládanie hlasitosti. Rozhranie, ktoré na rozdiel od prístrojového panela komunikuje kompletne v slovenčine, musím pochváliť aj za príjemne pohotové odozvy na dotyk, matný povrch či peknú grafiku. Tú ešte viac vyšperkoval kvalitný a zároveň ostrý kamerový náhľad na okolie vozidla. Kamerové vyobrazenie, resp. obraz mŕtveho uhla si môže vodič pohotovo aktivovať aj prostredníctvom skratiek na páčkach smeroviek, resp. stieračov.
Palec hore dávam taktiež prehľadnej záložke s funkciou hybridného pohonu a štatistikou spotreby paliva. K dokonalosti mi tu chýba údaj o spotrebe elektrickej energie. Honda to taktiež nepreháňa s nadstavbou rôznorodých on-line aplikácií. Dôležité funkcie vozidla je možné monitorovať prostredníctvom mobilnej aplikácie. Moderná mobilná konektivita minimálne v prípade platformy Android funguje klasicky, teda prostredníctvom káblového prepojenia.
Praktickú orientáciu modelu CR-V ešte viac vyšperkovalo koncept dostupných odkladacích priečinkov na čele s praktickou centrálnou schránkou obohatenou o funkciu indukčného dobíjania smartphonu. Temperamentnú DNA značky Honda tu naopak pripomína ergonomicky a rozmerovo špičkový multifunkčný volant, za ktorý by sa nemuseli hanbiť ani športovo orientované automobily.
Prioritne komfortnú SUV atmosféru na palube testovaného exempláru dotvárajú veľkoryso nadimenzované predné sedačky s hodnotným koženým čalúnením. Rodinnej orientácii vozidla svedčí aj „obývačkový“ koncept s len symbolickým náznakom bočného vedenia. Sedačky sú aj z tohto dôvodu veľmi pohodlné pri dlhých diaľničných presunoch. Palec hore dávam taktiež výbornému výhľadu z miesta vodiča. Prirodzene vyššiemu posedu sekundujú úzke predné stĺpiky skombinované s ergonomickým uchytením spätných zrkadiel.
Novinka z portfólia značky Honda zaujme aj reálne veľkorysým životným priestorom pre zadných pasažierov. Prístup do druhého radu citeľne uľahčuje druhý pár dverí otvárajúci sa prakticky až do pravého uhla. O niečo vyššie ukotvená zadná lavica poteší nielen možnosťou polohovania zadných operadiel, ale aj možnosťou nezávislého posúvania delených sedadiel. V zadnej polohe má posádka k dispozícii excelentnú rezervu v priestore pre nohy a kolená. Tzv. divadelnú pozíciu sedenia s dobrým výhľadom v kombinácii s panoramatickou strechou môže v oblasti pre hlavy už čiastočne limitovať urastenejších dlháňov s výškou viac ako 185 cm.
Maximálny komfort v druhom rade pripomína nielen takpovediac povinná jazda v podobe samostatných výduchov ventilácie či prítomnosti zdrojových koncoviek, ale aj funkčné detaily. Sem sa radí vyhrievanie krajných pozícií či praktická možnosť nastavenia výšky bezpečnostných pásov. Potencionálny prostredný cestujúci tu s určitosťou ocení takmer dokonale rovnú podlahu s absenciou nepraktického stredového tunela.
Príjemným paradoxom je, že sofistikovanejšia plug-in hybridná technika vďaka uloženiu externe dobíjateľnej batérie v podlahe, dokáže svojho full-hybridného súrodenca zatieniť v disciplíne kapacity batožinového priestoru. Základná konfigurácia sa v prípade testovaného exempláru ustálila na špičkovej hodnote 635 litrov. Symetricky tvarovaný priestor doslova zhltne už aj veľké a neforemné predmety. Palec hore dávam taktiež hodnotnému čalúneniu bočných sien či prítomnosti kotviacich pomôcok vrátane háčikov. Pomerne veľa drobností vrátane nabíjacích káblov sa zmestí aj do priestoru pod úrovňou podlahy. Tú je možné polohovať v dvoch decentne odstupňovaných pozíciách. Výbavovým štandardom ostáva aj v tomto prípade lepiaca sada. Po sklopení zadných operadiel delených v pomere 60/40 síce nevznikne optimálna rovina, no maximálna prepravná kapacita sa navýši až na 1728 litrov. K ergonomickej dokonalosti mi tu okrem mechanizmu sklápania zadných operadiel priamo z kufra najviac chýba absentujúci otvor určený na prepravu dlhých predmetov.
Pre špičkový plug-in hybrid vyhradila Honda už automaticky jedinú, presnejšie vrcholnú výbavu s názvom Advance Tech. Jej automatickou súčasťou je kompletná paleta bezpečnostných a asistenčných systémov vrátane výstrahy pred vozidlom blížiacim sa z boku, Head-up displej, vyhrievanie predných aj zadných sedadiel, odvetrávanie predných sedadiel, elektrické ovládanie predných sedadiel s pamäťou pre vodiča, vyhrievaný volant, panoramatický kamerový náhľad, adaptívne full-LED svetlá či prémiové audiom Bose s 12 reproduktormi.
Zážitok z technológií
Prvý sériový plug-in hybrid z portfólia značky Honda sa podaril na výbornú. Japoncom sa z ponúkaného konceptu pohonu podarilo vyťažiť prakticky maximum. Bonusom je, že po „vybití“ externe nabíjateľnej batérie, disponuje testovaný exemplár stále identickým výkonom a zároveň aj plne akceptovateľnou spotrebou paliva.
Technologickou ozdobou je aj v prípade zástrčkovej verzie s dovetkom e:PHEV konštrukčne vycibrený podvozok s nezávislým zavesením všetkých kolies. Výbavovým štandardom plug-in hybridu sú dokonca aj elektrický ovládané tlmiče. Dané riešenie na druhej strane nedisponuje pocitovo vyslovene dramatickými zmenami charakteristikami podvozka v závislosti od voleného jazdného režimu. Vyladenie pruženia tu možno vo všeobecnosti označiť ako komfortné. Nová Honda CR-V dokáže aj s prispením racionálnych 18-palcových diskov a pneumatikami s vyšším bočným profilom veľmi dobre odfiltrovať nielen bežné a zároveň už aj o niečo väčšie nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry.
S filtráciou nerovností spojenou s celkovou stabilitou som bol reálne spokojný aj pri jazde po u nás pomerne bežných zaplátaných okreskách, resp. aj pri temperamentnejšej jazde po poľných alebo lesných cestách. V identických podmienkach chcem rovnako vyzdvihnúť pocitovo excelentnú tuhosť karosérie. Napriek nemalej pohotovostnej hmotnosti na úrovni cca 1,9 tony a celkovým rozmerom vozidla, si palec hore zaslúži aj precízna ovládateľnosť. Pod dobrý pocit z poza volantu sa pričinilo aj relatívne nízke ťažisko s 17,7 kWh PHEV batériou v podlahe vozidla. Tradičnou ozdobou značky Honda je športovo vyladené a zároveň príjemne strmé riadenie, za ktoré by sa nemuseli hanbiť ani výkonné SUV.
Všetky vyššie spomenuté faktory sa podpísali aj pod suverénny prejav na obľúbených technickejších komunikáciách. Pri svižných prejazdoch cez zákruty sa novinka aj napriek vyššej stavbe karosérie prehnane nenakláňa. Logickým limitom pri jazde na hrane sa stáva prirodzená nedotáčavosť.
Napriek vyššie spomenutej charakteristike nemá nová Honda CR-V s plug-in hybridným pohonom žiadne prehnané športové ambície. Racionálnu orientáciu tu s odmyslením si pohonnej sústavy v praxi ešte viac vyšperkovalo precízne odhlučnenie priestoru pre posádku. Pričinilo sa pod to viacero detailov vrátane zdvojenej konštrukcie bočných okien. V disciplíne akustickej pohody, vrátane diaľničného tempa, má testovaný plug-in hybrid pocitovo navrch aj v porovnaní so svojim full-hybridným súrodencom. V mestskej džungli som vzhľadom na vonkajšie rozmery vozidla ocenil adekvátnu obratnosť.
Racionálnemu konceptu ostali Japonci verní aj pri pohonnej jednotke. Plug-in hybrid s maximálnym výkonom 184 koní kopíruje svojho koncepčne jednoduchšieho súrodenca. Prvé husle hrá aj v tomto prípade výkonný elektromotor. Spaľovacia 2-litrová atmosféra so samostatným výkonom 148 koní tu primárne slúži ako generátor elektrickej energie. Honda zároveň vylepšila tzv. stály prevod, kedy zážihová motorizácia dokáže nepriamo roztáčať kolesá prednej nápravy. Daná situácia spravidla nastane pri ustálenom rýchlostnom tempe a vtedy, keď je to najvýhodnejšie. Ponovom vďaka dvojstupňovému sprevodovaniu už aj pri nižších rýchlostiach. Pripájanie benzínovej motorizácie prebieha veľmi prirodzene. Vodiča na danú skutočnosť spravidla upozorní len piktogram ozubeného kolieska pri náhľade grafiky plug-in hybridnej funkcie. Práca atmosférickej motorizácie 2,0 i-MMD je vo väčšine prípadov kultivovaná. Výnimku v podobe práce vo vyšších otáčkach predstavujú len náročnejšie topografické podmienky, resp. prudké stúpania skombinované s vybitým akumulátorom.
Nová Honda CR-V e:PHEV využíva veľmi často jazdu v EV móde aj pri vyšších rýchlostiach, resp. na diaľnici. Výhodou konceptu pohonu, inšpirovaného vo svete elektromobilov, sú príkladne pohotové reakcie na pedál akcelerátora. Aj keď testovaný exemplár v princípe nie je žiadnym trhačom asfaltu, tak s reálne ponúkanou jazdnou dynamikou som bol spokojný nielen v meste, ale aj pri pružných zrýchleniach vo vyššom rýchlostnom tempe.
Testovaný plug-in hybrid ponúka taktiež pestré variácie jazdných režimov. Klasiku v podobe viac či menej impulzívnych prednastavení Normal, Sport a Econ dopĺňa špeciálne vyladená mapa Snow s citlivejším rozjazdom na snehu alebo inom klzkom povrchu. Zaujímavosťou motorizácie e:Phev je aj režim Tow. Po jeho aktivovaní sa pohon prispôsobí ťahaniu prívesu. Novinka s logami značky Honda utiahne až 1,5 tonový prívesný vozík. Počas testu som najčastejšie využíval neutrálny režim Normal. Zaujímavosťou dynamického módu, ktorú si Japonci mohli pokojne odpustiť, je výrazne umelý športový zvukový doprovod generovaný prostredníctvom reproduktorov.
Klasické jazdné módy dopĺňa prídavné tlačidlo s ovládaniami funkcie hybridu. Pri nabitej batérii Honda CR-V prirodzene uprednostňuje jazdu výhradne na elektrinu vo východiskovom režime Auto s tzv. inteligentným hybridom. Spaľovací motor sa v danom prípade pripája prakticky len pri potrebe plného výkonu či razantnej práci s pedálom akcelerátora. Vodič si môže napevno aktivovať aj EV mód. Novinka sa následne preladí do módu zníženého, resp. racionálneho výkonu a maximálna rýchlosť s prihliadnutím na zmysluplnú spotrebu elektrickej energie je obmedzená na 120 km/h. Vítanou možnosťou napríklad pri dlhých diaľničných presunoch je taktiež režim Save so šetrením energie v batérii. Poslednou alternatívou je režim Charge, prostredníctvom ktorého sa 17,7 kWh batéria dobíja činnosťou spaľovacieho motora.
S prihliadnutím na ekonomiku prevádzky je pre vstavaný akumulátor najlepšou možnosťou klasické externé nabíjanie. Nová Honda CR-V vsádza na štandardný AC port so striedavým prúdom. Vstavaná nabíjačka podporuje solídny maximálny výkon s hodnotou 6,8 kW. Pri vhodnej infraštruktúre je možné li-ion batériu nabiť už za cca 2,5 hodiny. Reálne zmysluplné ju stále aj nabíjanie z klasickej 230V siete, kedy sa batéria úplne zotaví napríklad počas noci.
Japonská novinka nad drvivou väčšinou konkurencie vyniká aj deklarovaným čisto elektrickým dojazdom na úrovni 81 km. Počas testu v príjemných letných teplotách nejde o žiadnu utópiu! Pri menej šetrnej jazde prešiel testovaný exemplár čisto na elektrinu 69 km. Naopak, pri snažení a predvídanejšom štýle jazdy, dokázala novinka počas testu v režime EV absolvovať najviac až 91 km! Hybridný systém dokáže pracovať v čisto EV móde už po prvom štarte. Výnimkou boli len skoré a ešte stále pomerne chladné rána, kedy nebolo v počiatočných kilometroch možné aktivovať EV mód a to až do času kým sa komponenty pohonnej sústavy neprehriali činnosťou spaľovacieho motora.
Konkurenčnou výhodou plug-in hybridu značky Honda sú identické výkonové parametre dostupné nielen pri nabitej ale aj vybitej batérii. Vstavaný akumulátor sa zároveň nikdy úplne nevybije, na čo vodiča upozorňuje aj ukazovateľ na prístrojovom paneli. V režime jazdy s „vybitou“ batériou funguje testovaný exemplár ako klasický full-hybrid, vrátane stále prijateľnej spotrebe paliva.
Komplexný technologický zážitok aj v tomto prípade dotvára vyladenie brzdnej rekuperácie. Okrem režimu D si môže vodič automaticky aktivovať režim B so silnejším spomaľovacím účinkom. V rámci predvídavého a efektívneho spomaľovania som najviac obľúbil prácu s pádlami pod volantom. Tie slúžia na reguláciu rekuperácie od klasického plachtenia až po už o niečo výraznejšie, no stále nie vyslovene silné rekuperačné spomaľovanie. Novinka potešila aj veľmi pestrou paletou v princípe dobre fungujúcich asistenčných systémov vrátane povinných legislatívnych „pomocníkov.“ S odmyslením si práce adaptívneho tempomatu tu dávam palec hore napríklad aj užitočnej funkcii, ktorá napríklad v neprehľadnej križovatke monitoruje zboku blížiace sa vozidlá.
K plnohodnotnej SUV univerzálnosti plug-in hybridnej novinky značky Honda čiastočne chýba dostupnosť pohonu všetkých kolies. Zabudovaná batéria v podlahe sa v tomto prípade podpísala aj pod celkovo zníženú svetlú výšku s hodnotou „len“ 15,9 cm. Daná konfigurácia tak postačuje prioritne na ľahký terén či jazdu po poľných a lesných cestách.
S prispením príjemne veľkorysého elektrického dojazdu dokáže testovaný exemplár pri každodennej rutine v podobe dochádzania do práce poslúžiť aj ako plnohodnotný elektromobil. Simulované meranie spotreby na kombinovanom 100 km úseku s počiatočne nabitou batériou sa ustálilo na špičkovej hodnote 1,7 l/100 km. V režime s vybitou batériou sa na identickom úseku bola kombinovaná spotreba taktiež skvelých 6,1 l/100 km. Pri využívaní prioritne v meste a na okreskách klesla finálna spotreba približne o liter. S apetítom 7,4 l/100 km tu ale nie sú sklamaním ani dlhé diaľničné presuny. Celkový týždňový kombinovaný priemer, vrátane dvojice dlhších diaľničných presunov a v princípe každodenného nočného nabíjania batérie, sa ustálil na skvelej hodnote len 4,3l/100 km.
A celkový dojem?
Nová Honda CR-V zaznamenala výrazný medzigeneračný pokrok. Veľkorysejšie rozmery tu dokázali ešte viac zvýrazniť tradičné cnosti v podobe priestranného interiéru s rodinnou orientáciou. Za najväčšiu ozdobu SUV novinky možno napriek tomu označiť prítomnosť množstva sofistikovaných technológií na čele s dômyselne prepracovaným plug-in hybridným pohonom. Testovaný exemplár aj vďaka unikátnemu prístupu v praxi potvrdil opodstatnenosť, ako aj celkovú zmyselnosť daného typu pohonu.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Honda CR-V 2,0 i-MMD e:PHEV FWD Advance Tech
Dĺžka: 4 706 mm
Šírka: 1 942 mm
Výška: 1 673 mm
Rázvor: 2 701 mm
Objem kufra: 635 litrov
Motor: zážihový plug-full hybrid
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 4
Kombinovaný výkon kW/koní: 135/184
Krútiaci moment Nm: 335
Pohotovostná hmotnosť: 1916 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 195
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,4 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: –
Elektrický dojazd: 81 km
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 0,8 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 4,3 l/100 km (1,7 l/100 km s plne nabitou batériou)
Pneumatiky: Michelin Primacy
Verzia/cena
Honda CR-V 2,0 i-MMD e:PHEV FWD Advance Tech (testovaný model) od 55 990 €
Honda CR-V 2,0 i-MMD e:HEV 2WD Elegance od 45 990 €