Značka Mini je vďaka svojmu najtradičnejšiemu modelu jedným zo synoným automobilového priemyslu Britských ostrovov. Kultový výrobca má množstvo fanúšikov po celom svete. V novodobej histórii pod krídlami skupiny BMW sa z neho zároveň stala už plnohodnotná automobilka s viacčlenným modelovým portfóliom. Vzhľadom na dobové trendy v znamení obrovského SUV boomu bolo len otázkou času, kedy do portfólia pribudne všestrannejší model s vyššou svetlou výškou. Model Countryman sa v ďalšom slede zaradil medzi najžiadanejšie produkty Mini. Briti prednedávnom prišli s kompletnou generačnou obmenou a zároveň racionalizáciou produktovej línie. Najnovšiu generáciu klasického Mini Cooper doplnil koncepčne nový a o niečo väčší Aceman a rovnako úplne nová vlajková loď, ktorou je už stabilne práve Countryman. Rozmerovo kompaktné SUV a nateraz vôbec najväčšie Mini, okrem dostupnosti plne elektrického pohonu nezanevrelo ani na spaľovaciu klasiku. Pri našom prvom stretnutí sme mali možnosť vyskúšať benzínový vrchol s rukopisom renomovanej divízie John Cooper Works.
Nové Mini JCW Countryman so špičkovým prepĺňaným benzínovým 2-litrom (300 koní), skombinovaným so 7-st. automatickou dvojspojkovou prevodovkou, pohonom všetkých kolies All4, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Mini.
Rýchle fakty:
- Imidžovo ladená značka Mini len prednedávnom kompletne obmenila svoje modelové portfólio. Napriek tomu, že Briti vidia svoju strednodobú budúcnosť prioritne v elektrickom pohone, tak nové generácie kľúčových modelov Cooper a Countryman sú stále k dispozícii taktiež s klasickými pohonnými jednotkami.
- V celkovom poradí už tretia generácia SUV modelu Countryman po rozmerovej stránke citeľne povyrástla. Emočnou ozdobou historicky najväčšieho modelu s logami Moni je tradične temperamentná verzia s prívlastkom John Cooper Works.
- Najnovšia evolúcia dizajnu pri modeli Countryman kombinuje tradične hravé Mini línie s drsným SUV podtónom. Ozdobou testovanej vrcholnej verzie JCW je naviac dizajnový kabátik s početnými športovými detailmi.
- Vyváženej a zároveň originálnej kombinácie súčasnej automobilovej moderny a ikonických retro prvkov ostalo nové Mini Countyman verné aj v kabíne. Veľkú pochvalu si tu okrem špičkových digitálnych hračiek zaslúžia taktiež nečakane veľkorysé priestorové pomery.
- Po evolučnej obmene patria k hlavným ozdobám Mini Countryman naďalej špičkovo vyladené jazdné vlastnosti. Príjemne univerzálne a zároveň všestranné SUV s pohonom všetkých kolies sa pri špičkovej verzii John Cooper Works dokáže stále prednastaviť do pozície maxi motokáry, ktorá je generátorom nefalšovaných úsmevov.
História ikonického automobilu Mini, spolutvorcom ktorého bol Sir Alec Issigonis, siaha až do roku 1959. Po epoche predajov, napríklad pod značkami Austin, Rover či Morris, vznikla v roku 1969 v anglickom Oxforde už samostatná značka Mini. Úspešný malý automobil vo svojej dobe neunikol pozornosti slávneho konštruktéra a úpravcu Johna Coopera, ktorý sa preslávil aj v F1 či Rally. V novodobej histórii značky Mini nesú najvýkonnejšie deriváty z tohto dôvodu symbolické označenie JCW (John Cooper Works).
V roku 2010 uzrelo premiérovo svetlo sveta vôbec prvé SUV. Po modelovom rade Cooper a kombi Clubman bol Countryman v celkovom poradí tretí samostatný automobil novodobej značky Mini. Pri svojom označení sa mimochodom inšpiroval v histórii pôvodnej značky. Konkrétne priestrannejším derivátom Austin Mini Countryman zo 60.-tych rokov minulého storočia.
Koncepčne moderné SUV a zároveň jeden z ťažiskových modelov automobilky Mini je aktuálne dostupný vo svojej tretej generácii. Najnovší Countryman je postavený na viacúčelovej platforme UKL2 uzrelo sveta v závere uplynulého roka. Po pôvodnom predstavení výhradne elektrických derivátov doplnili o niečo neskôr paletu pohonných jednotiek klasické spaľovacie motorizácie. Vďaka citeľnému medzigeneračnému nárastu rozmerov a celkovej dĺžke viac ako 4,4 metra je novinka plnohodnotným zástupcom v segmente kompaktných SUV modelov a zároveň historicky najväčšie Mini. Evolúcii hravého dizajnu v typickom šate sekunduje dôraz kladený na špičkovú aerodynamiku, ako aj záplava moderných technológií, vrátane vyspelých bezpečnostných a asistenčných systémov či digitálnych hračiek.
Príjemne pestrá paleta dostupných pohonných jednotiek pozostáva reálne z benzínu, elektriky a dokonca aj nafty. Práve 2-litrový mild-hybridný turbodiesel vyladený na 163 koní predstavuje pri modeli Countryman D výkonový základ. Za vstupnú bránu možno napriek tomu označiť Countryman C, kde je prepĺňaný benzínový 3-valec o objeme 1,5 litra vyladený na 170 koní. Viac zážihových emócií prináša zážihový 2-litrový 4-valec. Pri verzii Countryman S štandardne kombinovanej s pohonom všetkých kolies ALL4 je k dispozícii výkon 218 koní. Temperamentným a emočným kráľom je nakoniec testovaná verzia JCW ALL4 s výkonom až 300 koní. Vstupenkou do čisto elektrického sveta verzie so 66,5 kWh batériou je model Contryman E s pohonom prednej nápravy a výkonom 204 koní. Nielen batériovou, ale aj celkovou výkonovou špičkou je model Countryman SE ALL4 vyladený až na 313 koní.
Hravý dizajn s temperamentnou príchuťou
Značka Mini je ideálnym príkladom toho, ako dokáže fungovať dizajnové čaro moderného retra. Tradičné línie postavené na signifikantných predných svetlometoch si aj v modernej ére osvojilo kompletné modelové portfólio vrátane najnovšej verzie Countryman. Rozmerovo veľkorysé SUV k hravým prvkom pridáva očakávanú porciu optickej SUV robustnosti, ktorú v prípade testovanej temperamentne ladenej verzie JCW ešte viac vyšperkovali početné detaily s dynamickým podtónom. Pozornému oku s určitosťou neunikne nový dizajn loga John Cooper Works.
Aerodynamicky uhladenej prednej časti dominuje rozmerovo veľkorysá 8-uholníková maska. V prípade špičkovej verzie JCW ju zdobí originálny výplet s tematikou šachovnice. Identický motív, ktorý korešponduje s novým logom John Cooper Works je viditeľný taktiež na centrálnej „krabičke“ prekrývajúcej senzory a snímače asistenčných systémov. Sumárne dynamickú atmosféru dotvárajú početné čierne doplnky vrátane prevedenia fabrického loga. Výrazný športový kabátik ozvláštňuje aj predný nárazník. Jeho postranné prieduchy ešte viac zvýrazňujú vertikálne elementy v kontrastnej červenej farbe. Vizuálne atraktívne pôsobia rovnako náznaky prieduchov v priestore vedľa fabrického loga. Hlavným motívom dizajnu značky Mini ostávajú naďalej rozmerovo veľkorysé predné svetlomety. Pôvodne okrúhly vzhľad pri najnovšej evolúcii ozvláštňujú atraktívne hrany. Z funkčnej stránky si tu pochvalu zaslúži precízny svetelný výkon full-LED technológie so zaujímavosťou v podobe kreatívneho vyobrazenia rozšíreného obsahu.
Rovnako pri pohľade z profilu na seba testovaná novinka viaže pozornosť celkovo robustným podtónom spojeným s už spomenutým medzigeneračným nárastom rozmerov. Tradičnú Mini DNA orientovanú na šoférske zážitky tu evokuje motokárové umiestnenie kolies, čo najviac v rohoch karosérie. Svalnatý karosársky efekt kompletizujú vystúpené blatníky. Dôraz na čo najlepšiu aerodynamiku tu naopak pripomínajú zapustené kľučky dverí s klasickým mechanizmom. Nový Countryman zaujme kreatívnym spracovaním „céčkového“ stĺpika, na ktorý nadväzuje o niečo nižšia koncová línia bočného presklenia. V identickom module v kontrastnom farebnom prevedení si našlo svoje miesto logo JCW, ako aj odkaz na technológiu pohonu všetkých kolies ALL4. Testovaný exemplár púta pozornosť farebnou kombináciou v príplatkovej šedej metalíze Legend Grey skombinovanou s červenou strechou. Vizuálne atraktívne 20-palcové disky, za ktorými sa ukrývajú kontrastne červené strmene sú v tomto prípade výbavovým štandardom. Za zmysluplnú opciovú položku, ktorá ešte viac vyšperkuje temperamentný efekt, považujem červené pruhy na prednej kapote.
Dizajnovou ozdobou zadných partií s jasne viditeľnou svalnatou karosárskou líniou v priestore blatníkov sú vertikálne orientované koncové LED svetlá s prepracovanou grafikou. Vyššie spomínaná nadstavba rozšíreného obsahu v tomto prípade znamená personalizovateľnú možnosť výberu svetelného podpisu z troch dostupných variácií, vrátane motívu zástavy Union Jack. Pravovernú športovú atmosféru zadnej časti dotvára efektný strešný spojler či využitie čiernych fontov. Za najmarkantnejšiu esenciu sily a výkonu verzie John Cooper Works napriek tomu považujem jednoznačne štvoricu nielen veľmi pekných, ale aj reálne funkčných výfukových koncoviek.
Minimalistický interiér s autentickou atmosférou
Originálne navrhnutý interiér vsádza na zaujímavú kombináciu moderného minimalizmu s kreatívnym materiálovým prístupom. To ako celok zosobňuje nielen eko podtón ale aj prémiovú atmosféru. Briti si inými slovami zaslúžia veľkú pochvalu za autentickosť, pri ktorej sa historický odkaz prispôsobil požiadavkám dnešnej doby.
Vzhľadom na imidžovú a zároveň zážitkovú orientáciu testovanému exempláru bez problémov odpúšťam len čiastočne prekrytie prahov dverí. Verzia John Cooper Works používa ako dominantný interiérový materiál na dotyk príjemnú tmavú tkaninu, ktorú ozvláštňujú kontrastné červené prvky. Okrem podstatnej časti palubnej dosky zdobí identický materiál aj vrchnú časť dverových výplní či vtipne navrhnutý odkladací priečinok na stredovej konzole.
Dôraz na autenticitu a zároveň špičkovú kvalitu dielenského opracovania pripomína nevšedné riešenie v podobe prúžku z identického materiálu, ktorý formuje vertikálne rameno športového multifunkčného volantu. Pre temperamentnú verziu JCW je príznačne tmavé čalúnenie stropného modulu či ďalšie dynamické detaily vrátane kontrastného prešívania červeným stehom a kovového dekóru na pedáloch.
Štýlovú atmosféru na palube po zotmení ešte viac umocňuje prepracované zapracovane ambietného podsvietenia, vrátane už spomínaného centrálneho modulu palubnej dosky. Na historický odkaz značky Mini pri najnovšej generácii modelu Countryman nadväzuje tradičný centrálny kruhový modul, ktorý je v tomto prípade tvorený graficky prvotriednou obrazovkou.
Verzia John Cooper Works ako jediná už v štandarde disponuje Head-up displejom. Projekčná obrazovka kompletne nahrádza v minulosti využívanú budíkovú alternatívu. Po technologickej stránke ide zároveň o najslabší interiérový článok. Countryman na moje prekvapenie využíva koncepčne jednoduchší hardware s výklopným sklíčkom, ktorý napriek peknej grafike čiastočne znižuje celkový kvalitatívny dojem. Pri mojej výške cca 185 cm a preferovanom nastavení sa vyobrazené údaje z hľadiska vizibility nepremietali priamo v zóne skla, ale skôr na prednú kapotu.
Výsostne minimalistickú architektúru palubnej dosky ozvláštňuje originálne zapracovaný centrálny ovládací modul. Klasické hardwarové ovládače slúžia nielen na efektné spúšťanie pohonnej jednotky, ale taktiež na ovládanie prevodovky, zmenu náladových svetov spojených s jazdnými režimami či ovládanie hlasitosti audia. O úroveň nižšie umiestnená lišta s virtuálnymi tlačidlami pridáva s odmyslením výstražného trojuholníka aj priamy vstup k najdôležitejším funkciám termomanažmenu, parkovacieho asistenta či skratku k nastaveniu najdôležitejších funkcií vozidla.
Všetko ostatné sa ovláda prostredníctvom centrálneho dotykového infotainmentu so špičkovou OLED obrazovkou. Okrem už spomenutej prvotriednej grafickej stránky, musím v tomto kontexte pochváliť aj bleskové „zobúdzanie“ systému po každom štarte a taktiež bleskurýchle odozvy na dotykové povely. Napriek graficky hravému prostrediu s pestrejšími farebnými variáciami je menu príjemne intuitívne. V logike jeho ovládania sa relatívne rýchlo zorientuje i nezainteresovaný používateľ. Orientáciu tu do značnej miery uľahčuje permanentne prítomný riadok s najdôležitejšími skratkami, vrátane záložky klimatizácie.
Vysoké kvalitatívne nároky infotainmentu kompletizuje precízny kamerový výstup, podpora online aplikácií vrátane vstavanej navigácie pracúcej s dopravnými informáciami v reálnom čase, ale aj bezkáblová fungujúca moderná mobilná konektivita. Lesklá obrazovka je zároveň pomerne náchylná na stopy po odtlačkoch prstov. Za jednu z najzaujímavejších a zároveň najkurióznejších funkcií palubného rozhrania považujem interiérovú kameru, ktorá je obdobne ako funkcia premietania navigačných pokynov do kamerového náhľadu reálnej premávky súčasťou príplatkového technologického balíka XL. Prostredníctvom vnútornej kamery je možné zhotoviť snímky osadenstva na palube, ale taktiež sledovať dianie vo vozidle v čase neprítomnosti. Mozaiku moderných technologických zážitkov kompletizuje mobilná aplikácia spojenej s výhodami personálneho Mini konta.
V prípade preferencie čistých zážitkov z jazdy je možné obrazovku infotainmentu pohotovo prepnúť do vyobrazenia najdôležitejších jazdných ukazovateľov v podobe štýlovej simulácie grafických budíkov. Atmosféra spojená s celkovou náladou na palube sa zároveň mení spolu s jazdnými režimami Mini Experiences, ktorých je celkovo k dispozícii až osem.
Za ozdobu emočne ladenej verzie Countryman John Cooper Works možno označiť predné sedačky s integrovanou opierkou hlavy. K dokonalej športovej atmosfére mi tu napriek prekrásne vypracovanému multifunkčnému volantu s nadštandardnou hrúbkou venca chýba ešte o niečo nižšie nastaviteľná pozícia sedenia. Pri dlhých presunoch by som pri mojej výške cca 185 cm ocenil rovnako o niečo málo dlhší sedák. Napriek podvedome očakávanej tuhšej výplne a adekvátnou fixáciou tela sú JCW sedadlá s pestrou škálou možností osobného prispôsobenia v sumári zároveň stále príjemne pohodlné. Testovaný exemplár vďaka už spomenutému opciovému balíku XL ponúkol navyše masážnu nadstavbu. Funkčnou výhodou prirodzene vyššej SUV stavby je bezproblémový výhľad z vozidla.
Z pozície historicky najväčšieho Mini nový Countryman prirodzene ťaží v druhom rade. Rodinný podtón tu evokuje adekvátne veľký vstupný otvor skombinovaný s dospelým uhlom otvorenia druhého páru dverí. Vzadu sa okrem detí reálne pohodlne prepraví taktiež dvojica urastenejších dospelákov. Potencionálneho prostredného pasažiera už limituje užšie nadimenzovaná centrálna časť zadnej lavice skombinovaná s pomerne výrazným stredovým tunelom. Pohodlie zadných pasažierov dotvárajú kvalitatívne precízne obkladové plochy vo dverách, samostatné výduchy ventilácie či zdrojové koncovky. Nad mnohými konkurentmi kompaktnej veľkosti novinka vyniká prepracovanou variabilitou spojenou s možnosťou polohovania operadiel a zároveň aj posúvania zadnej lavice delenej v pomere 60/40 v reálne širokom rozsahu.
Rodinné nároky si testovaný exemplár s odmyslením si priestoru pre posádku obhájil aj pri úložnom priestore. Kufor s príkladne symetrickým tvarovaním ponúka základnú prepravnú kapacitu na úrovni 505 litrov. Reálnu dĺžku ložnej plochy je možné jednoducho navýšiť posunutím sedadiel v druhom rade. Množstvo drobností, ale i väčších predmetov sa zmestí do priestoru pod podlahou. Štandardom je tu podľa očakávania opravná sada. Nový Countryman si dal záležať rovnako na kotviacich pomôckach vrátane háčikov na tašky. Palec hore si zaslúži dospelé riešenie delenia zadných operadiel v pomere 40/20/40 zjednodušujúce prepravu dlhších predmetov. Po sklopení zadných operadiel vzniká takmer ideálna rovina s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni 1530 litrov. Samotný úkon sklápania je o niečo kostrbatejší. Absentujúci mechanizmus automatického sklopenia nahrádzajú klasické tiahla priamo na zadných sedačkách.
Vrcholná a prioritne emočne ladená špecifikácia Countryman John Cooper Works s odmyslením si najvýkonnejšej benzínovej motorizácie, adaptívneho podvozku, športovej automatickej prevodovky a dynamicky ladených exteriérových aj interiérových doplnkov disponuje taktiež vo všeobecnosti veľmi bohatou výbavou. Radia sa sem všetky bezpečnostné a asistenčné systémy, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, vyhrievaný volant, elektronické otváranie dverí batožinového priestoru, indukčné nabíjanie smartphonu, Head-up displej, bezkľúčový prístup a štartovanie, vstavaná navigácia ale aj pekne hrajúce audio značky Harman/Kardon. Mnohé zo spomenutých prvkov, vrátane automatickej klimatizácie je dostupných už v základnej výbavovej špecifikácii Countryman C.
Motokára s univerzálnym potenciálom
Mini si pri najnovšej evolúcii modelu Countryman dokázalo opäť excelentne poradiť s výzvou zmysluplnej kombinácie univerzálneho a priestorovo veľkorysého SUV a tradičnej motokárovej DNA založenej na jazdných zážitkoch. Túto snahu ešte viac vyšperkovala testovaná verzia John Cooper Works, ktorá ako jediná už v štandarde disponuje športovou automatickou prevodovkou či adaptívnymi tlmičmi.
Práve precízne odladený podvozok patrí stabilne k ozdobám prakticky všetkých modelov s logom Mini. Britský kumšt sa ukrýva nielen v nezávislom zavesení kolies a umiestení čo najviac v rohoch karosérie, ale aj pri dômyselne prepracovaných detailoch v podobe ich rozchodu či odklonu.
S prispením adaptívneho podvozka sa o slovo prihlási očakávaný benefit v podobe vyváženej kombinácie jazdného komfortu so šoférskymi zážitkami. V bežnom nastavení dokáže Countryman JCW až prekvapivo suverénne odfiltrovať bežné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. Prirodzeným limitom konfigurácie s 20-palcovými diskami sú vyslovene hrubé prepadliny, resp. ostré prechodové hrany. V oboch spomenutých prípadoch je už na mieste o niečo viac obozretnosti. V kontexte veľkých kolies a pneumatík s nízkym profilom, ma testovaný exemplár svojím suverénnym správaním najviac prekvapil pri jazde na lesnej ceste s horším povrchom. Pri svižnejšej rýchlostnom tempe v daných podmienkach dokáže veľké Mini prekvapivo dobre spracovať zvlnený povrch pod kolesami a zároveň je stále príkladne ovládateľné.
Svoj plnohodnotný talent špecifikácia John Cooper Work napriek tomu naplno rozbalí na kvalitných asfaltoch. SUV s vyššou stavbou a hmotnosťou cca 1,7 tony pri temperamentnej jazde v zákrutách takmer až popiera fyzikálne zákony. S prispením kvalitných a po zahriatí adekvátne lepivých plášťov Pirelli tu pri zážitkových prejazdoch cez technické zákruty predstavuje limit skôr odvaha vodiča ako samotný faktor nedotáčavosti. V súvislosti s motokárovou DNA značky zároveň jedným dychom dodávam, že v identickom prostredí dokáže ešte citeľne väčšiu porciu emócií prirodzene ponúknuť ľahší a celkovo agilnejší hatchback Mini Cooper.
Konštruktéri ostrého SUV sa taktiež vyhrali s nastavením precízne strmého riadenia. Palec hore dávam nielen príkladnej „citlivosti“ už v okolí stredovej polohy, ale i celkovému vyladeniu posilňovača s adekvátnou spätnou odozvou. Signifikantnou špecialitou ostrých modelov Mini, ktorá môže menej skúsených vodičov reálne vystrašiť, ostáva pomerne živelné „ťahanie za volant.“ Platí to predovšetkým pri prudšej akcelerácii na vode alebo inom povrchu so zhoršenou adhéziou. V tejto súvislosti je preto vhodné držať volant vždy pevne a maximálne sústredene. Vysoký výkon spojený s energickým prejavom benzínového štvorvalca a to nielen v najostrejšom nastavení, pomáhajú krotiť precízne odladené brzdy s možnosťou citlivého dávkovania brzdného účinku.
Celkový zážitok spojený s emóciami jazdy v prípade testovaného exempláru ovplyvňuje špeciálny svet jazdných svetov Mini Experiences. Countryman JCW ich ponúka celkovo až osem. Okrem nastavenia vozidla sa tu automaticky taktiež nálada na palube. Východiskovému nastaveniu Core tradične sekunduje šetriaci režim Green, osobne prispôsobiteľné nastavenie Personal, terénny mód Trail, ako aj nekompromisná športová mapa motokáry Go-Kart. Posledný spomínaný režim je zároveň automatickým generátorom úsmevu na tvári pri každom impulzívnejšom zatlačení pedála akcelerátora.
K originálnym a konvenčne netradičným zvyšným režimom sa radí nastavenie Timeless s retro atmosférou, „živý“ režim Vivid či pohodové, resp. relaxačné nastavenie Balance, kedy sa automaticky aktivuje masáž predných sedadiel. Drvivú väčšinu životných situácií ale v praxi bezproblémovo zastreší už základné Core nastavenie.
Srdcom a zároveň ozdobou špičkovej verzie Countryman John Cooper Works je pohonná jednotka. Reč je o prepĺňanom benzínovom 2-litrovom 4-valci s výkonom rovných 300 koní. Motorári značky sa príkladne pohrali s jeho celkovým odladením. V dnešných časoch prísnej emisnej politiky musím pochváliť príkladne ostré reakcie na impulzy smerom od plynového pedála, ako aj celkovo skvelú energickosť. Sám za seba v tomto kontexte najlepšie hovorí parameter o zrýchlení z pokoja na 100 km/h, na ktorý rodinné SUV kompaktných rozmerov potrebuje len 5,4 sekundy. Testovanému exempláru dych nedochádza ani pri svižných pružných zrýchleniach vrátane pásma „zakázaných“ rýchlostných limitov.
Na celkovo precíznom vyladení pohonného reťazca vo výraznej miere participuje športová automatická prevodovka s dvojspojkovou konštrukciou. Zmeny celkovo siedmych prevodov prebiehajú expresne pohotovo a zároveň hladko a bez zaváhania. Automat sa dokáže predvídavo prispôsobiť aktuálne preferovanému jazdnému štýlu. Pri ľahkej práci s akcelerátorom sa snaží otáčky držať vzhľadom na spotrebu paliva čo najnižšie. V ekologickom móde Green zároveň prevodovka príkladne „plachtí.“ Pri razantnejšej práci s pedálom akcelerátora sa automat dokáže príkladne oprieť o optimálny krútiaci moment vo vyššom spektre otáčok. K dispozícii je tu aj ešte ostrejší športový režim prevodovky. V praxi som aj s jeho prispením pri temperamentnej jazde v sumári nemal ani raz nutkanie využívať mód manuálneho radenia. Ľavé pádlo po volantom bolo najčastejšie v permanencii z dôvodu použitia funkcie Boost. Tá na časový úsek 10 sekúnd dokáže testovanému SUV ponúknuť dodatočný výkonový doping.
Za celkovo príjemné prekvapenie tu možno v časoch legislatívnych regulácií označiť aj zvukový prejav pohonnej jednotky. Atmosféru na palube prioritne v móde Go-Kart ešte viac dokresľuje umelo generovaná, no zároveň dôveryhodná zvuková farbička. Daný efekt si je možné v nastavaniach vozidla v prípade potreby jednoducho deaktivovať. Určitú živelnosť si model Countryman JWC osvojil taktiež v rámci akusticky skôr priemerného odhlučnenia priestoru pre posádku. Viac hluku do interiéru v kombinácii s vyšším rýchlostným tempom smeruje predovšetkým od podvozka. To ale v sumári nepovažujem za nedostatok, ale skôr živelné umocnenie statusu maxi SUV motokáry.
Z hľadiska obratnosti spojenej s potrebou tesného manévrovania športovo ladená novinka nenadchne, no zároveň ani vyslovene nesklame. So zvukmi sa v Mini pohrali taktiež pri autentických upozorneniach na prácu asistenčných systémov. Sám za seba v tomto kontexte hovorí najlepšie fakt, že počas testovacieho týždňa s odmyslením si zážitkovej jazdy na technickej trati ma ani raz neprepadlo vyslovené nutkanie na deaktiváciu inak vo všeobecnosti otravného a legislatívne povinného upozornenia už aj na symbolické prekročenie predpísaných rýchlostných limitov. Zážitok z technológií počas dlhých presunov či pomalom posúvaní sa v kolónach kompletizuje precízne fungujúci adaptívny tempomat. Jeho nadstavbou je funkcia automatickej zmeny jazdného pruhu. Tá ale funguje citeľne opatrnejšie ako pri rutinnom no stále bezpečnom manuálnom úkone.
Pohon všetkých kolies All4 je prioritne „predokolkou“. V prípade potreby, resp. špecifických situáciách dokáže prenášať silu na obe nápravy rovnomerne, teda v pomerne 50/50. S odmyslením si stability pri jazde v zákrutách si novinka s pohonom všetkých kolies prirodzene trúfa i na pohyb mimo spevnených ciest. Do náročnejších terénnych podmienok napriek solídnej svetlej výške bude testovanú špecifikáciu JCW reálne brať len málokto. Pri simulovanej skúške pohonu si Countryman bez zaváhania poradil s aj o niečo náročnejším krížením náprav. V daným podmienkach je zároveň cítiť excelentnú konštrukčnú tuhosť karosérie.
Nové Mini Countryman vo vrcholnej verzie John Cooper Works nesklamalo ani v disciplíne spotreby. Výsledný kombinovaný priemer sa ustálil na hodnote 8,4 l/100 km. To je vzhľadom na ponúkaný výkon sympatický výsledok. Pri častejšej preferencii emočného potenciálu stúpne apetít približne o liter. V okolí 10-litrovej hranice sa bude pohybovať spotreba pri primárnom využívaní v meste. Naopak priorite na okreskách nie je príliš náročné stlačiť spotrebu pod 7-litrov. Pri ustálenom diaľničnom tempe vyobrazil palubný počítač hodnotu 7,8 l na každých 100 km.
A celkový dojem?
Nové Mini Countryman reaguje na potreby dnešnej doby. Rozmerovo kompaktné SUV s nielen rodinným ale zároveň aj komplexne univerzálnym potenciálom zdobí originálny dizajn skombinovaný so štýlovým interiérom. Najpodstatnejšie je, že historicky najväčší model britskej automobilky si naďalej zachoval Mini DNA postavenú na emóciách a špičkových jazdných vlastnostiach. Tieto cnosti dokáže vyšperkovať vrcholná a zároveň príkladne energická spaľovacia verzia s prívlastkom John Cooper Works.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Mini Countryman 2,0 John Cooper Works ALL4
Dĺžka: 4 447 mm
Šírka: 1 843 mm
Výška: 1 645 mm
Rázvor: 2 692 mm
Objem kufra: 505 litrov
Motor: zážihový
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Systémový výkon kW/koní: 221/300
Krútiaci moment Nm: 400
Pohotovostná hmotnosť: 1735 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 5,4 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 7,8 – 8,3 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 8,4 l/100 km
Pneumatiky: Pirelli P Zero
Verzia/cena
Mini Countryman 2,0 John Cooper Works ALL4 (testovaný model) od 51 450€
Mini Countryman 1,5 C (predný pohon) od 36 600 €