Suverénna automobilová jednotka nášho trhu sa vezie na vlne mohutnej modelovej ofenzívy. Úplne nové generácie segmentových vlajkových lodí Superb a Kodiaq dopĺňajú facelifty obľúbených modelov Scala, Kamiq a Octavia. V Mladej Boleslavi zároveň intenzívne pracujú na vývoji a inováciách v súčasnosti tak preferovaného plne elektrického pohonu. Už v blízkej budúcnosti sa môžeme tešiť na oficiálnu premiéru avizovaného rozmerovo menšieho čisto elektrického SUV Elroq. Škoda zároveň len prednedávnom dopriala pomerne výraznú technologickú modernizáciu taktiež svojej batériovej vlajkovej lodi. Vylepšený modelový rad Enyaq okrem toho zdobí príchod tradičnej vrcholnej výbavovej verzie Laurin & Klement. Ešte viac pozornosti na seba v sumári ale viažu komplexné technologické inovácie. Prepracovaný pohonný reťazec so sebou prináša nižšiu spotrebu, vyšší výkon a zároveň dlhší dojazd. Presvedčili sme sa o tom na vlastnej koži pri teste klasickej SUV karosárskej verzie skombinovanej s racionálnou výbavou a pohonom čisto zadných kolies.
Nové elektrické SUV Škoda Enyaq vo verzii 85 s 82 kWh batériou, výkonom 285 koní a vo variácii s pohonom zadnej nápravy a vstupnou výbavovou verziou Loft, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Škoda.
Rýchle fakty:
- Model Enayq reprezentuje prvý koncepčne dospelý elektromobil značky Škoda. Česká automobilka aj v tomto prípade prirodzene vsadila na svoje osvedčené zbrane na čele s množstvom kreatívnych nápadov, celkovou užívateľskou prívetivosťou a stále zaujímavou cenovkou.
- Najpredávanejší elektromobil na Slovensku podstúpil na prelome rokov tzv. technologický facelift. V princípe nezmenený dizajn dopĺňa pestré spektrum technologických noviniek vrátane nového zadného elektromotora s vyšším výkonom, efektívnejšieho nabíjania a celkovo nižšej spotreby.
- Škoda Enyaq s klasickou, resp. prioritne prakticky orientovanou karosériou pôsobí po necelých štyroch rokoch od svojho debutu stále moderne, sviežo a zároveň nadčasovo. Vylepšený model je možno identifikovať na základe teraz už absentujúceho štítku iV a nového numerického označenia 85.
- Vylepšená Škoda Enyaq disponuje koncepčne identickým interiérom s dôrazom na maximálny priestor a rodinnú orientáciu. Z užívateľského hľadiska je hlavnou zmenou kompletne prepracovaný a teraz podstatne rýchlejší infotainment a zároveň decentne pozmenený prístrojový panel.
- Prijemným prekvapením testovaného modelu Škoda Enyaq je už základná konfigurácia Loft s pohonom výhradne zadných kolies. Adekvátne bohatej výbave sekundujú vo všeobecnosti vyspelé jazdné vlastnosti. Najväčšou ozdobou technologického faceliftu je citeľne výkonnejší zadný elektromotor a celkovo efektívnejšia prevádzka s nižšou spotrebou elektrickej energie.
Značka Škoda sa pýši veľmi bohatou históriou. K synonymám mladoboleslavskej automobilky sa stabilne radia modely s kombináciou férovej cenovky a maximálnej pridanej hodnoty. Napriek viacerým experimentom s pohonom budúcnosti, napríklad už pri modeli Favorit, sme sa prvého produkčného elektromobilu s okrídleným šípom v znaku dočkali až v roku 2019. Postarala sa o to čisto elektrická verzia malého mestského modelu Citygo-e iV. S takpovediac plnohodnotnou batériovou revolúciou prišiel o rok neskôr model Enyaq iV.
Vizuálne atraktívne a zároveň praktické SUV postavené na platforme MEB, vznikalo od počiatku výhradne ako elektromobil. Klasický karosársky variant doplnil o rok neskôr emočne ladený derivát s dovetkom coupé. Pôvodný Enyaq iV ponúkal celkovo tri kapacity vstavaného akumulátora, ako aj ekvivalenty s pohonom zadných, resp. všetkých kolies. Z rovnomenného modelového radu sa stal prakticky okamžite najpredávanejší elektromobil nášho trhu.
Česká automobilka dopriala svojmu elektrickému bestselleru citeľné osvieženie už približne po troch rokoch. Klasický facelift vďaka prakticky nezmenenému dizajnu v tomto prípade nahrádza skôr výrazná technologická modernizácia. Určitú zmenu identity tu napriek tomu reprezentuje zjednodušenie názvu. Automobilka v rámci označenia po novom vypúšťa dodatok iV, ktorý v minulosti odkazoval na elektrický pohon. Zmenil sa rovnako numerický kód odkazujúci na kapacitu batérie. Pôvodné označenie 80 strieda číslica 85. Použitá batéria si stále zachovala identickú využiteľnú kapacitu 77 kWh. Nové označenie je s prispením citeľného technologického progresu rozhodne na mieste. Vďaka úplne novému zadnému elektromotoru výrazne narástol výkon modelov s čisto zadným pohonom. Lepšími výkonovými parametrami sa ale pýšia všetky dostupné verzie. Pôvodný nabíjací výkon v optimálnom okne vzrástol z parametra 135 kW na 175 kW. Proces nabíjania pomáha optimalizovať ďalšia novinka, ktorou je možnosť manuálnej aktivácie predhrevu batérie pred samotným úkonom nabíjania. Zlepšil sa taktiež parameter maximálnej rýchlosti. Nový vrchol modelového radu posadený hierarchicky nad temperamentnú verziu RS, reprezentuje luxusná výbava Laurin & Klement.
V súčasnosti je inovovaný modelový rad Škoda Enyaq k dispozícii v štyroch výbavách a už len špičkovou batériovou verziou s označením 85, resp. 85x. V praxi ju zastrešuje 82 kWh batéria s prepracovaným chemickým zložením a využiteľnou kapacitou 77 kWh. Zaujímavosťou je identický výkon 285 koní, ktorý ponúkajú špecifikácie s pohonom „len“ zadných kolies (85), ako i deriváty s pohonom 4×4 (85x). Výkonový vrchol reprezentuje model Enyaq RS s už štandardne dostupným pohonom všetkých kolies a výkonom navýšeným na hodnotu 339 koní.
Stále nadčasový dizajn
Plne elektrický model Enyaq je jedným z vizuálne najatraktívnejších súčasných produktov s logami značky Škoda. Stále moderné a zároveň nadčasové línie sa v praxi podpísali pod fakt, že napriek zásadnej technologickej inovácii ostáva dizajn batériového SUV modelu naďalej bez zmien. Tvorcom kriviek českej značky sa v prípade testovaného exempláru podarilo namiešať nadčasový mix dynamických a ostro rezaných línií skombinovaných s prakticky orientovanými karosárskymi proporciami. Vítaným faktom je, že reálne atraktívne pôsobí v tomto kontexte dokonca už aj vstupná výbavová verzia Loft.
Športovo ostrý nádych vyžaruje najviac z predných partií elektromobilu značky Škoda. Ich dominantou je rozmerovo a proporčne klasická maska bez chladiacich prieduchov. Tej tvarovaním Enyaq optimálne zapadá do modelovej rodiny českej značky. Ešte viac vizuálnej pozornosti, ktorou ale skúšaný exemplár nedisponoval, dokáže pri tomto karosárskom module vzbudiť efektne podsvietenie LED Crystal Face. Daný prvok si je možné v opcii priplatiť pri základnej výbavovej verzii. Z funkčnej stránky musím pochváliť dynamicky tvarované predné full LED svetlomety. V prípade testovaného exempláru už disponovali príplatkovou Matrix nadstavbou so za tmy reálne presvedčivým svetelným účinkom. Komplexný temperamentný akcent kompletizuje modul nárazníka so zapracovanými postrannými aerodynamickými clonami, ako aj efektne vystúpenou spodnou líniou v štýle splittera.
Pri bočnej siluete zaujme Škoda Enyaq vďaka batériovej zástavbe pomerne krátkymi prevismi. Vyslovene kratučkú vzdialenosť čelnej siluety od prednej nápravy podvedome evokuje zážitkovo orientovaný koncept s pohonom zadnej nápravy. Zadná línia s čiastočne „krabicovým“ nádychom v prípade testovaného karosárskeho variantu lakovaného v prenikavej a zároveň príplatkovej červenej metalíze s dovetkom Velvet, pripomína maximálnu orientáciu smerom na praktickú stránku. Všestrannejší SUV efekt evokuje výrazná línia bočného ochranného oplastovania. Výbavovú verziu Loft prezrádzajú síce príplatkové, no rozmerovo stále „základné“ 19-palcové disky kolies. Menší priemer diskov na druhej strane vyvažujú celkovo univerzálnejšie pneumatiky s vyšším bočným profilom.
Prioritne prakticky orientované zadné partie najviac ozvláštňujú efektne tvarované koncové svetlá s proporčne konvenčným, no stále atraktívnym svetelným podpisom. Športový podtón v tomto priestore dotvára decentný strešný spojler, ako aj dvojfarebné prevedenie inak masívneho zadného nárazníka. Najnovšiu evolúciu elektromobilu s logami značky Škoda je možné jednoducho identifikovať na základe štítku 85 a zároveň už absentujúceho označenia iV.
Interiér s vylepšenými digitálnymi hračkami
Prioritne technologická modernizácia modelu Škoda Enyaq si osvojila obdobný recept ako pri zovňajšku taktiež v kabíne. Inovovaný interiér ponúka napriek tomu hneď niekoľko reálne viditeľných zmien. Podpísali sa pod to vylepšené digitálne hračky na čele s novým softwarom.
K prednostiam spojených so zákazníckou obľubou čisto batériového SUV ekvivalentu českej automobilky sa s určitosťou radí v princípe klasická architektúra palubnej dosky s dominantným centrálnym displejom. Napriek prítomnosti čisto elektrického pohonu a celkovo minimalistického nádychu sa testovaný exemplár namiesto futuristického prostredia v maximálnej možnej miere inšpiroval súrodencami s konvenčným pohonom.
Prioritou použitých ovládacích prvkov s dominantnou centrálnou tlačidlovou lištou, ako aj tradičným prevedením multifunkčného volantu je čo najlepšia funkčnosť. Stabilne vysokú kvalitu dielenského opracovania pri modeli Enyaq dopĺňajú materiály, resp. plochy s ekologickým podtónom. Základné materiálové prevedenie s názvom Loft evokuje prívetivú atmosféru s nádychom domova. Danú atmosféru násobí klasické látkové čalúnenie a celkovo jednoliate farebné prevedenie. Efektný dekór z látkového materiálu ozvláštňuje taktiež výplne dverí, stredovú konzolu či centrálnu časť palubnej dosky.
Modernizácia so sebou priniesla decentnú grafickú úpravu rozmerovo stále minimalistického digitálneho prístrojového panela. Koncepčne jednoduché prostredie vodičovi sprostredkúva len tie najdôležitejšie údaje. S odmyslením si aktuálnej rýchlosti sa sem radí taktiež dojazd, resp. kapacitu batérie. Z funkčného hľadiska dávam palec hore novinke v podobe prítomnosti najdôležitejších údajov z palubného počítača, ktoré sú postrannou vyobrazovanou alternatívou k navigačných pokynov, resp. funkcii asistenčných systémov. Testovaná verzia Loft v štandarde nedisponuje Head-up nadstavbou. Samostatný rozmerovo a údajovo skromnejší 5,3-palcový displej tak v tomto prípade nepovažujem ako to vyslovene najpraktickejšie, resp. najideálnejšie riešenie.
Najmarkantnejšou interiérovou zmenou vynoveného modelu Škoda Enyaq je koncepčne prepracovaný infotainment. Nový software so sebou prináša prepracované grafické prostredie s teraz o niečo decentnejšou farebnou schémou. Čo najjednoduchšiu orientáciu v menu okrem o úroveň nižšie situovanej a zároveň mierne prepracovanej tlačidlovej lišty s najdôležitejšími funkciami uľahčuje permanentne prítomný spodný riadok displeja s ovládaním termomanažmentu. Obdobné riešenie s rýchlym prístupom a dôležitými skratkami vrátane rozhrania asistenčných systémov si našlo svoje stále miesto aj v hornej časti obrazovky. Centrálne a rozmerovo prijemne veľké dlaždice, resp. widgety si je možné personálne prispôsobiť podľa osobných preferencií.
Z funkčného hľadiska chválim bleskurýchle odozvy na dotykové povely, ostrý obraz parkovacej kamery, inteligentnú navigáciu, grafický prehľadnejší layout menu klimatizácie, ako aj bezkáblovo fungujúcu modernú mobilnú konektivitu. V záložke s nabíjaním pribudla veľmi užitočná funkcia v podobe manuálneho predhrevu akumulátora. Enyaq na identickom mieste automaticky vyobrazuje parameter aktuálne dostupného nabíjacieho výkonu.
Testovaný exemplár ostáva verný filozofii značky Škoda i v disciplíne kreatívnych Simply Clever riešení. S odmyslením si veľkého množstva prakticky navrhnutých odkladacích priečinkov sa do tejto kategórie radí už v základe dostupný dáždnik vo dverách či notoricky známa škrabka na ľad „ukrytá“ tentokrát vo dverách batožinového priestoru.
Benefit SUV stavby sa prirodzene premietol do príjemne vyvýšeného posedu s reálne dobrým výhľadom. Veľkoryso a zároveň vizuálne atraktívne navrhnuté predné sedačky čalúnené v kombinácii látky a koženky ponúkajú príkladný cestovný komfort skombinovaný s dobrou fixáciou tela. Praktická funkcia elektrického nastavenia sedadla vodiča s pamäťou je v prípade verzie Loft súčasťou opciového balíka.
Elektrický Enyaq boduje celkovo priestranným konceptom kabíny s výraznou rodinnou orientáciou. S veľkorysými priestorovými pomermi možno z tohto dôvodu prirodzene počítať i v druhom rade. Okrem detí sa vzadu pohodlne a s rezervou na nohy i hlavu prepraví taktiež dvojica urastenejších dospelákov. Cestovný komfort zadných pasažierov zlepšujú samostatné výduchy ventilácie, zdrojové USB koncovky či tieniace roletky na bočných oknách.
Priestorovou pýchou elektrického SUV s logami značky Škoda je taktiež symetrický tvarovaný batožinový priestor so základnou kapacitou až 585 litrov. Na mechanické poškodenia odolnejšiemu čalúneniu bočných stien sekundujú početné fixačné pomôcky, vrátane príplatkového sieťového programu. V tejto disciplíne patrí česká automobilka stabilne medzi top kreatívnych lídrov automobilového priemyslu. V priestore pod medzi-podlahou je k dispozícii prehľadný organizér na drobnosti. Do najväčšieho dostupného priečinku sa zmestí povinná výbava a pokojne i obal s nabíjacím káblom.
Úkon sklopenia zadných operadiel delených v pomere 60/40 je možné realizovať priamo z kufra. Vďaka medzipodlahe je samozrejmosťou praktická rovina. Maximálna prepravná kapacita následne dosahuje 1710 litrov. Palec hore dávam v sumári i otvoru na prepravu dlhých predmetov. Testovaný exemplár s čisto zadným pohonom na rozdiel od niektorých EV konkurentov zároveň stále nedisponuje žiadnym dodatočným úložným priestorom pod prednou kapotou.
Pri novom modeli Škoda Enyaq sa netreba obávať žiadnych vyslovene bolestivých výbavových kompromisom, ani takpovediac v úplnom základe. Testovaná vstupná brána s označením Loft disponuje automaticky napr.: pestrou paletou bezpečnostných a asistenčných systémov, ambientným podsvietením, vstavanou navigáciou, tempomatom dvoj-zónovou automatickou klimatizáciou, parkovacími senzormi po celom obvode vozidla či cúvacou kamerou. Pestré opciové položky môžu byť zabalené do atraktívnych balíčkov. Zmysluplný a cenovo akceptovateľný paket Clever disponuje napr. bezkľučovým prístupom a automatickým štartovaním, indukčným nabíjaním smartphonu, adaptívnou nadstavbou tempomatu, troj-zónovou klimatizáciou či vyhrievaním predných sedadiel a volantu.
Ešte lepší elektromobil
Technologický facelift sa pri novom modeli Škoda Enyaq zo všetkého najviac odzrkadlil pri tzv. užívateľskom rozmere. Veľkou ozdobou komplexne vydareného celku prakticky bez akýchkoľvek výrazných slabín je teraz ešte vyšší výkon, nižšia spotreba a zároveň o niečo dlhší celkový dojazd.
Na zážitkovejší potenciál elektrickej pohonnej sústavy mysleli konštruktéri značky Škoda už pri sofistikovane navrhnutom podvozku. V prípade modelu Enyaq je úplnou samozrejmosťou nezávislé uchytenie kolies na oboch nápravách. Prirodzený neduh v podobe vyššej hmotnosti batériových automobilov kompenzuje nízke ťažisko spojené s dôrazom na čo najlepšie rozloženie hmotnosti.
Vstupná výbavová verzia Loft je štandardne vybavená „len“ 19-palcovými diskami kolies. Daná konfigurácia si na druhej strane citeľne lepšie rozumie s realitou slovenských ciest. Platí to aj bez prítomnosti inak príplatkovej adaptívnej funkcie tlmičov. Testovaný Enyaq dokázal zaujať prakticky optimálne kompromisným vyladením podvozka medzi komfortnom a zážitkami z jazdy.
S „hltaním“ bežných nerovností našej cestnej infraštruktúry som bol reálne spokojný aj v kombinácii s vyšším rýchlostným tempom. Na príkladnú ovládateľnosť, resp. jazdnú stabilitu sa je možné z tohto dôvodu spoľahnúť napríklad aj pri temperamentnejšom prejazde cez sériu priečnych nerovností. V identických podmienkach som zároveň ocenil pocitovo excelentnú tuhosť karosérie.
S prispením pomerne citeľného navýšenia výkonu verzie 85, s čisto zadným pohonom, dokáže vynovený Enyaq prirodzene vyčarovať ešte viac nefalšovaných úsmevov v režime zážitkovejšej jazdy na technickejšie ladených cestných úsekoch. Už spomenuté nízke ťažisko napomáha až nečakane poslušným a stabilným prejazdom cez dlhé tiahle zákruty. Ako zážitkový limit sa v prípade testovaného exempláru s odmyslením si nemalej hmotnosti, cca 2,3 tony, javí vyslovene prísne vyladenie elektronických anjelov strážnych. Absencia deaktivácie funkcie ESP tu dáva zmysel v širšom kontexte. Pred aspoň čiastočným náznakom „driftov“ jednoducho v prípade rodinne orientovaného elektrického SUV so zadným pohonom zvíťazila celkom jednoznačne a na plnej čiare bezpečnosť spojená s užívateľkou racionalitou.
Celkový charakter, resp. pocit z jazdy reálne ovplyvniť voľba jazdného režimu. Východiskový a v praxi príjemne všestranný mód Normal dopĺňa zaužívaná klasika v podobe impulzívnejšieho módu Sport a komótnejšej Eco alternatívy. Poslednou a pre mnohých vítanou možnosťou je nastavenie Individual s možnosťou personálneho prispôsobenia základných parametrov vozidla. Počas testu som suverénne najčastejšie využíval základné a zároveň všestranné nastavenie Normal. V mantineloch bežného používania v tomto prípade, pri komparatívnych prejazdoch po identickom cestnom úseku bez aktivovanej navigácie zaujala prakticky identická spotreba energie ako ponúka benevolentnejší režim Eco.
Práve s digitálnymi hračkami súvisí celková sofistikovanosť testovaného exempláru. Pri zadaní trasy do navigácie dokáže Enyaq z hľadiska funkcie pohonu reálne lepšie pracovať napríklad s topografiou danej trasy. Samozrejmosťou je plánovanie čo najvýhodnejších nabíjacích zastávok spojených s automatickou funkciou optimálneho termomanažmentu batérie už pred zastavením na nabíjačke. Za až zbytočne defenzívne považujem v tomto kontexte automatické spomaľovanie vozidla spojené s čo najefektívnejšou rekuperáciou. S daným a subjektívne prehnaným efektom tu treba v praxi počítať napríklad aj pred nie až tak prudkou zákrutou. Mozaiku technologických hračiek kompletizujú legislatívne povinní, no na druhej strane nie vyslovene otravní pomocníci, ktorých je možne deaktivovať prostredníctvom rýchlej skratky na obrazovke infotainmentu.
Koncept prioritne rodinne orientovaného elektromobilu podľa očakávania kompletizuje reálne precízne odhlučnenie priestoru pre posádku. S akustickou pohodou na palube som bol spokojný aj pri diaľničnom tempe. Život v meste spojený s tesným manévrovaním zároveň do značnej miery uľahčuje práve koncept čisto zadného pohonu. Aj vďaka tomu je možné predné kolesá natočiť do nečakane veľkého uhla, čím je docielená špičková manévrovateľnosť.
Na očakávanú porciu SUV univerzálnosti nadväzuje svetlá výška s hodnotou cca 18 cm. Daný parameter je zárukou adekvátnej dávky slobody pri pohybe mimo spevnených ciest, resp. v ľahkom teréne. Od testovanej konfigurácie s pohonom „len“ zadnej nápravy už ale prirodzene nemožno očakávať žiadne prehnané „offroad“ ambície.
Nositeľom najzásadnejších technologických zmien vynoveného modelu Škoda Enyaq je úplne nový zadný elektromotor s permanentnými magnetmi. Výkon navýšený až na 285 koní v tomto prípade garantuje presvedčivú jazdnú dynamiku. Nový model už takpovediac v základe nemá príliš ďaleko od evolučne starších súrodencov s prestížnym dovetkom RS. Identického súrodenca mimochodom pripomína taktiež navýšená maximálna rýchlosť na parameter 180 km/h. Prirodzenú návykovosť plne elektrických modelov spojenú s presvedčivými rozjazdmi a okamžitým nástupom sily, kompletizuje testovaný exemplár v disciplíne reálnej jazdnej dynamiky. Sem sa radia taktiež presvedčivé pružné zrýchlenia, resp. suverénne predbiehacie manévre.
Nové označenie s číselným dovetkom 85 si v praxi obhájila prepracovaná batéria. Akumulátor s čistou kapacitou 82 kWh a využiteľnou časťou 77 kWh dostal nové chemické zloženie. Vďaka tomu sa automobilke podarilo zefektívniť proces nabíjania. Už spomenutého užitočného pomocníka v podobe možnosti manuálnej prípravy teploty batérie dopĺňa v prípade testovaného exempláru maximálny nabíjací výkon na úrovni 135 kW. Pri dlhých presunoch sa v tomto kontexte javia ako ideálne stojany s výkonom 150 kW, ale utópiou nie je ani použitie reálne už pomerne častej infraštruktúry s výkonom 100 kW.
Reálny nabíjací výkon pri simulovanej skúške na 150 kW stojane v letnom počasí na v optimálnom okne osciloval v okolí 120 kW. Na adekvátne zotavenie batérie z približne 20% na cca 80% je aj v tomto prípade ideálny približne pol hodinový časový interval. Najoptimálnejšie zázemie pre dobíjanie elektromobilu ale predstavuje domáci wallbox. Vstavaná nabíjačka disponuje výkonom 11 kW. Vďaka čomu je možné batériu úplne zotaviť napríklad počas nočného státia.
Mozaiku dospelého elektromobilu pri testovanom exemplári kompletizuje funkcia brzdnej rekuperácie. Jej intenzitu je možné okrem automatického módu predvídavo regulovať vo viacerých stupňoch prostredníctvom pádiel pod volantom. V tejto súvislosti chválim dostupnosť takpovediac plachtenia s možnosťou efektívneho využívania kinetickej energie. Pri využívaní v meste, resp. dlhšom klesaní je k dispozícii možnosť aktivácie intenzívnejšieho spomaľovacieho režimu B priamo na voliči prevodovky. Brzdný účinok ale ani v tomto prípade nepostačuje na ovládanie vozidla len prostredníctvom pedála akcelerátora.
Za jeden z najväčších benefitov vynoveného modelu Škoda Enyaq, považujem príjemnú, resp. až nečakane nízku spotrebu elektrickej energie. Výsledný kombinovaný priemer sa na konci testu v letnom počasí s tropickými teplotami ustálil na sympatickej hodnote 14,9 kWh/100 km. To je dokonca ešte o niečo menej ako deklaruje samotná automobilka. Výsledný parameter by v teoretickej rovine stačil na veľmi pekný maximálny dojazd na úrovni viac ako 510 km. Výsledný apetít sa prirodzene odvíja od preferovaného štýlu jazdy. Pri predvídavej a skôr defenzívnej jazde nový Enyaq prioritne v meste a na okreskách prekvapil apetítom 13,3 kWh/100 km. Za sklamanie rozhodne nepovažujem ani diaľnicu. Pri tempe cca 120 km/h sa v letnom období spotreba aj tu ustálila tesne pod magickou 20 kWh hranicou. Pri dodržiavaní diaľničných limitov stúpol apetít na plne akceptovateľnú hodnotu 21,2 kWh. To postačuje na diaľničný dojazd viac ako 350 km.
A celkový dojem?
Česká automobilka dopriala svojmu v súčasnosti najdôležitejšiemu elektromobilu tzv. technologický facelift. Vďaka nemu je modelový rad Škoda Enyaq teraz ešte dospelejším elektromobilom. Prakticky nezmenený, no stále nadčasový a pútavý dizajn dopĺňajú sofistikovanejšie digitálne hračky. Tou najzásadnejšou novinkou je navýšený výkon, rýchlejšie nabíjanie a nižšia spotreba energie. Reálny zmysel v tomto kontexte prekvapujúco dáva už výbavový základ v podobe testovanej verzie Loft s pohonom zadnej nápravy.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Škoda Enyaq 85 Loft
Dĺžka: 4 649 mm
Šírka: 1 879 mm
Výška: 1 621 mm
Rázvor: 2 765 mm
Objem kufra: 585 litrov
Motor: elektrický
Pohon: zadných kolies
Kombinovaný výkon kW/koní: 210/285
Krútiaci moment Nm: 545
Pohotovostná hmotnosť: 2132-2308 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6,7 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: jednostupňová redukčná
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 15,2 – 16,2 kWh na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 14,9 kWh/100 km
Dojazd podľa výrobcu: 549-581 km
Výkon rýchlonabíjania: 175 kW
Pneumatiky: Hankook Ventus S1 Evo
Verzia/cena
Škoda Enyaq 85 Loft (testovaný model) od 52 030 €
Škoda Enyaq 85x Loft (4×4) od 54 300 €