Značka Citroën sa do automobilovej histórie zapísala množstvom vizionárskych technologických počinov a taktiež pestrou škálou modelov s odvážnym dizajnom. Cit pre vizuálnu originalitu zdobí francúzskeho výrobcu dodnes. Automobilka sa v posledných rokoch pri svojich modeloch zároveň sústredí na maximálny komfort pre posádku spojený s čo najatraktívnejším pomerom medzi vstupnou investíciou a nadobudnutou hodnotou. K významným inováciám posledného obdobia patrí taktiež prepracovaná korporátna identita a s ňou spojená modelová ofenzíva. Horúce novinky zastúpené novými generáciami modelov C3 a C3 Aircross, ktoré sa už onedlho objavia v slovenských showroomoch, dopĺňa výrazne prepracovaný rad „úžitkových“ modelov. V tejto kategórii sa stabilne veľkej obľube teší všestranné Berlingo. Vynovený model s univerzálnou orientáciou sme mali aktuálne možnosť preveriť v klasickej osobnej verzii v kombinácii so „znovuzrodeným“ turbodieslom pod prednou kapotou.
Nový Citroën Berlingo s obľúbenou a úspornou vznetovou motorizáciou 1,5 BlueHDi 130, skombinovanou s 8-st. automatickou prevodovkou, štandardnou veľkosťou karosérie M a vo vrcholnej výbavovej verzii Max, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Citroën.
Rýchle fakty:
- Citroën Berlingo sa krátko po svojom debute zaradil k novodobým ikonám francúzskej automobilky. Pod jeho obrovský úspech sa podpísala všestranná orientácia, ktorá dokáže zmysluplne nahradiť, resp. zastúpiť hneď niekoľko segmentovo odlišných modelov.
- Aktuálne majú Francúzi v ponuke už tretiu generáciu modelového radu Berlingo, ktorá prednedávnom podstúpila modernizáciu. Samotný facelift v prípade klasických osobných verzií dopĺňa vítaný návrat obľúbených spaľovacích motorizácií vrátane úsporných turbodieslov.
- Po vizuálnej stránke zaujme vynovený Citroën Berlingo výraznou premenou so serióznejším nádychom. Nový model zavádza do reálnej praxe novú korporátnu identitu značky na čele s inovovaným fabrickým logom.
- Pozmenený interiér nového modelu Citroën Berlingo dostal inovované digitálne hračky s prepracovanou a modernou grafikou. Stabilne silnou stránkou ostáva špičkový vnútorný priestor spojený s rodinnou orientáciou a nádychom v minulosti obľúbených MPV-čiek.
- Multitalentovaný Citroën Berlingo dokáže v jednom karosárskom balení zastúpiť viacero samostatných karosárskych derivátov. Ozdobou všestranne orientovaného automobilu sú reálne dospelé jazdné vlastnosti. Celkovú zmysluplnosť najnovšej osobnej verzie kompletizuje návrat úspornej a zároveň racionálnej motorizácie 1,5 BlueHDi.
Citroën má v segmente tzv. úžitkových modelov stabilne silnú pozíciu. Pri každom z trojice súčasne ponúkaných automobilov tejto kategórie je k dispozícii taktiež osobná verzia. Túto kategóriu automobilov dokázalo v minulosti dostať na výslnie všestranné orientované a zároveň rozmerovo kompaktné Berlingo. Nástupca pôvodne pracovného modelu Citroën C15 uzrel v premiére svetlo sveta v roku 1996. Prakticky okamžite po svojom debute sa všestranne orientovaný multitalent dokázal zaradiť medzi najžiadanejšie produkty značky. V prípade osobnej verzie dokáže poslúžiť ako reálne zmysluplná a zároveň cenovo zaujímavá alternatíva ku klasickým rodinným MPV.
Od roku 2018 majú Francúzi v ponuke aktuálnu a v celkovom poradí tretiu generáciu modelového radu Berlingo. V princípe úžitkový automobil z hľadiska konštrukčnej stránky nepripúšťa žiadne bolestivé kompromisy. Obdobne, ako klasickí osobní súrodenci, využíva základ v podobe platformy EMP2. Testovaný exemplár je k dispozícii nielen v klasickej osobnej, ale zároveň i nákladnej, resp. pracovnej verzii s dovetkom Van. Všestrannú orientáciu kompletizujú dve dĺžky karosérie. Základné 5-miestne prevedenie s označením M dopĺňa predlžený XL variant. Druhá spomenutá alternatíva môže disponovať 7-miestnym interiérom.
V závere uplynulého roka dopriala automobilka modelovému radu Berlingo pomerne zásadnú modernizáciu. Novinka sa vyznačuje výrazne prepracovaným dizajnom vrátane aplikácie nového loga Citroën. Významných zmien sa dočkala taktiež kabína. Jej najväčšou ozdobou je nasadenie najnovšej evolúcie moderných digitálnych hračiek. Polepšila si rovnako celková výbava so širokou paletou asistenčných systémov. Vítanou zmenou uplynulých mesiacov je návrat klasických spaľovacích emisií. Tradičné osobné verzie boli s pričinením prísnej emisnej politiky totiž pomerne dlhý čas dostupné len v čisto elektrickej verzii.
Súčasnou vstupnou bránou do sveta Citroën Berlingo je benzínová motorizácia 1,2 PureTech s výkonom 110 koní dostupná výhradne so 6-st. manuálnou prevodovkou. Obľúbený naftový základ následne reprezentuje najnovšia evolúcia turbodiesla 1,5 BlueHDi (102 koní) dostupná taktiež so 6-st. manuálnou prevodovkou. Testovaná silnejšia verzia motorizácie 1,5 BlueHDi je vyladená na výkon 130 koní. Okrem 6-st. manuálu je v tomto prípade k dispozícii už i 8-st. automatom. Ponuku pohonných jednotiek kompletizuje elektrická verzia Citroën ë-Berlingo s 50 kWh akumulátorom a elektromotorom o výkone 136 koní.
Sebavedomý dizajn
Pozmenenú identitu značky Citroën na čele s evolučne prepracovaným fabrickým logom odprezentovala úplne nová generácia malého kompaktného modelu C3. Do praxe, resp. reality slovenských ciest ju napriek tomu ako prvé prináša vynovené Berlingo. Facelift sa v tomto prípade podpísal pod kompletne pozmenenú prednú časť. Pôvodne extravagantná rodinná „dodávka“ s veselým nádychom sa vďaka nej pretransformovala do teraz celkovo serióznejšej a zároveň sebavedomejšej alternatívy.
Vo všeobecnosti kolmejšie predné partie s viacerými geometricky symetrickými líniami evokujú už aj bez príplatkového optického balíka XTR výrazne robustnejší nádych. Prepracované fabrické logo oválneho tvaru si našlo svoje miesto na novotvarovanej maske. Motív pre Citroën tradičného šípovitého ozubenia pripomína kontrastne čierna lišta, ktorá zároveň opticky prepája predné svetlomety. Zaujímavosťou je, že novinka upustila od doteraz zaužívaného deleného usporiadania svetelnej techniky. Združený svetelný modul napriek tomu v spodnej časti zdobí efektný výbežok celkovo trojsegmentového a tvarovo symetrického denného svietenia. Technologicky sofistikované eco LED svetlomety sú štandardom od prostrednej výbavy. V rámci danej kategórie vozidiel musím pochváliť až nečakane suverénny svetelný výkon skombinovaný s praktickou šírkou svetelného kužeľa. Sofistikovanú nadstavbu reprezentuje automatické prepínanie diaľkového módu. Optickú masívnosť predných partií kompletizuje vystúpený modul predného nárazníka s praktickým ochranným oplastovaním spodnej línie v štýle SUV-modelov.
Pri pohľade z profilu si Citroën Berlingo naďalej zachoval klasické proporcie prispôsobené maximálnej funkčnosti a využitia priestorového potenciálu. Pomerne vysokú stavbu ozvláštňujú viaceré karosárske prelisy. Ako kreatívne tu možno označiť tvarovanie obvodových líniami bočného presklenia. Tradičnú dizajnovú a zároveň funkčnou zaujímavosťou francúzskej značky sú ochranné plastové prvky Airbump v novom dizajne. Prioritnú racionalitu všestranne orientovanej novinky pripomínajú dizajnovo prepracované a proporčne o niečo menšie disky kolies s priemerom 16-palcov. O palec väčší rozmer je mimochodom k dispozícii v rámci príplatkového dobrodružného balíka XTR. Cit pre detail v prípade testovanej výbavovej verzie Max lakovanej v príplatkovej a odtieňovo atraktívnej modrej metalízou Kiama na druhej strane pri menších diskoch kompletizuje ich dynamické čierne prevedenie.
Prioritne racionálna orientácia jednoznačne najviac vyžaruje zo zadných partií francúzskej novinky. Symetrické línie krabicového tvaru na druhej strane ozvláštňuje niekoľko zaujímavých detailov. Z praktickej stránky si tu zaslúži palec hore masívne plastové prevedenie zadného nárazníka, pri ktorom konštruktéri automaticky mysleli na potencionálnu manipuláciu s ťažkými predmetmi. Za temperamentné spestrenie koncovej časti možno označiť farebne kontrastný a rozmerovo decentný strešný spojler s aerodynamickou funkciou. Prekvapením je, že modernizovaná verzia si zachovala pôvodné prevedenie koncových svetlometov s klasickou „žiarovkovou“ technikou. Pozornému oku na druhej strane neunikne nové označenie, kde pôvodné centrálne fabrické logo vystriedal postranný nápis Citroën.
V znamení digitálnej premeny
Pri kontaktne s interiérom testovaného exempláru reálne ocení už aj prvotne nezainteresovaná osoba obľubu daného automobilového konceptu. Vzdušný vnútorný priestor skombinovaný s veľmi dobrým prístupom predstavuje zbraň, na ktorú nemá relevantnú odpoveď ani drvivá väčšina noblesnejšie koncipovaných SUV-čiek.
Základná architektúra interiéru na čele s palubnou doskou ostala v prípade nového modelu Berlingo zachovaná aj po facelifte. Modernizácia so sebou na druhej strane priniesla o niečo sviežejší nádych. Okrem kompletne inovovaného digitálneho sveta sa pod to podpísalo niekoľko ďalších upravených prvkov na čele s prepracovaným voličom automatickej prevodovky, ktorý Francúzi v súčasnosti používajú pri drvivej väčšine svojho modelového portfólia. Novú korporátnu identitu zo všetkého najviac pripomína inovovaný štvorramenný multifunkčný volant. Klasické a rozmerovo i funkčne príjemné tlačidlá v jeho prípade prirodzene zdobí najnovšia evolúcia fabrického loga.
Svoje pôvodne korene vo svete úžitkových modelov testovaný exemplár napriek najvyššej výbave Max pripomína materiálovo jednoduchším vyhotovením palubnej dosky. Druhou stranou mince použitia na dotyk tvrdších plastových materiálov je ich prirodzene vyššia mechanická odolnosť, ako aj výrazne jednoduchšia údržba. Novinka sa taktiež úplne vyvarovala aplikácií efektných no zároveň nepraktických vysokolesklých plôch v štýle klavírneho laku.
Citroën si zároveň postrážil adekvátne vysokú kvalitu dielenského opracovania vrátane presného lícovania jednotlivých modulov. Francúzsky cit pre detaily sa v kabíne premietol napríklad do farebne kontrastných výplní predných dverí či celkovo kreatívneho prístupu v rámci čalúnenia predných sedadiel. Ešte viac vizuálnej odvahy a extravagancie potencionálne prináša už spomínaný príplatkový balík XTR.
Stabilnou ozdobou vynoveného modelu Berlingo je prívetivá ergonómia. Funkčne výborné tlačidlá na volante, zahŕňajúce ovládanie tempomatu, dopĺňa samostatný modul klimatizácie, konvenčný potenciometer na reguláciu hlasitosti audia alebo tlačidlový modul vľavo pod volantom. Ergonomickou autenticitu značky Citroën reprezentuje ovládanie vyhrievania predných sedadiel s tlačidlami priamo na bočnej strane sedadiel.
Dotyk dnes tak preferovanej digitálnej moderny zastrešuje plne digitálny prístrojový panel. Testovaná výbavová konfigurácia Max štandardne disponuje jeho najvyššou verziou s peknou a zároveň excelentne ostrou grafikou. Citroën napriek tomu ostáva naďalej nohami pevne na zemi. Prioritou displeja preto ostáva maximálna prehľadnosť. Absenciu prepínania viacerých vyobrazovacích layoutov nahrádza možnosť prednastavenia kombinácií zobrazenia preferovaných údajov palubného počítača. V prípade dlhých nočných presunov dávam palec hore dostupnosti minimalistického náhľadu.
Zmysluplnou digitálnou premenou prešiel rovnako centrálny modul infotainmentu s už na pohľad modernejším hardwarovým obalom v podobe novej dotykovej obrazovky. Rozhranie My Citroën Play s opäť veľmi peknou grafikou a príjemne pohotovými reakciami na dotyk kopíruje najnovšiu evolúciu palubnej zábavy známu z klasických osobných modelov tejto značky. Prostredie, resp. úrovne menu si je možné personálne prispôsobiť na základe usporiadania dostupných widgetov. Orientáciu uľahčujú dve klasické tlačidlá. Vďaka nim sa je možné okamžite dostať nielen na hlavnú obrazovku, ale aj do nastavení vozidla. V tejto záložke si je možné zároveň „naprogramovať“ pohotový prístup k potencionálnej deaktivácii asistenčných systémov vrátane funkcie štart/stop.
Prepracovanú grafickú stránku kompletizuje ostrý výstup z parkovacej kamery. Finta v podobe dodatočného nahrávania panoramatického náhľadu je stále realizuje prostredníctvom algoritmu spojeným s pohybom vozidla smerom dozadu. Vstavaná navigácia je aj pri najvyššej výbave dostupná len za extra príplatok. Daný hendikep tu na druhej strane kompenzuje dostupnosť modernej mobilnej konektivity fungujúcej automaticky, teda aj bez priameho káblového prepojenia.
Orientáciu smerom na praktickú stránku pripomína nové Berlingo konceptom dostupných odkladacích priečinkov. V počte jednotlivých schránok a prakticky tvarovaných výliskov dokáže testovaný exemplár zahanbiť mnohé plnohodnotné MPV-čka. Ako veľmi dobre využitý potenciál vnútorného priestoru považujem prítomnosť poličky nad líniou čelného skla. Reálne sa sem zmestia aj neforemné predmety, ako je napríklad veľký dáždnik. Drobnou chybičkou na kráse schránok na palubnej doske je ich prioritne plastová povrchová úprava. Pri jazde tu z tohto dôvodu treba počítať z potencionálnym pohybom drobných predmetov spojených s tomu zodpovedajúcim akustickým doprovodom. Tkanou výstelkou disponuje aspoň zadná časť príplatkového a zároveň masívneho úložného boxu v priestore stredového tunela. V tejto súvislosti je škoda, že danú konzolu Francúzi nevybavili ešte dodatočnými držiakmi na nápoje. Na daný účel tak slúžia výhradne výlisky na krajných pozíciách vrchnej časti palubnej dosky.
Dôraz komfortnú orientáciu pripomína Berlingo taktiež posedom za volantom. Prirodzene vyvýšená pozícia predných sedadiel skombinovaná s nižšou líniou podlahy je pre mnohých z hľadiska prístupu ešte o niečo lepším riešením ako ponúkajú klasické SUV-čka. Citroën si tradične dáva záležať na čo najprepracovanejšom komforte. Dostatočne nadimenzované predné sedačky s príjemne mäkkou výplňou a len minimálnym náznakom bočného vedenia čiastočne pripomínajú relaxačné kreslá. Pre toho, kto si potrpí na ešte väčší komfort a často absolvuje dlhé vzdialenosti, stojí za zváženie príplatkový balík XTR. Ten už automaticky zahŕňa ešte úroveň prepracovanejšie sedačky Advanced Comfort s prispôsobiteľnou penovou výplňou známe z klasických osobných modelov tejto značky. Automatickou výhodou spojenou s vyššou pozíciou sedenia je dobrý výhľad z vozidla. Relatívne masívnu spodnú časť predných stĺpikov konštruktéri čiastočne kompenzujú uchytením príjemne veľkých spätných zrkadiel.
Vzdušné priestorové pomery s obrovskou priestorovou rezervou v oblasti pre hlavu panujú taktiež v druhom rade. Prístup pre zadných pasažierov zabezpečujú priestorovo nenáročné posuvné dvere. Predovšetkým menšie deti sa na druhej strane z času na čas môžu o niečo viac pri zatváraní potrápiť s prekonaním odporu ich mechanizmu v krajnej otvorenej polohe. Luxusné elektrické ovládanie posuvných dverí v tomto prípade nie je k dispozícii ani v opcii. Druhý rad pri najvyššej výbave Max automaticky disponuje troma samostatnými a zároveň rovnako veľkými sedačkami. Okrem detí sa tu adekvátne pohodlne odvezie taktiež trojica štandardne urastených dospelákov. Prostredný cestujúci ocení takmer úplne rovnú podlahu a zároveň konštrukciu stredových výduchov, ktoré príliš nezasahujú do priestoru pred jeho kolená. Krajní pasažieri majú už od prostrednej výbavy automaticky k dispozícii praktické výklopné stolíky inšpirované lietadlami. Pohodlie cestujúcich v druhom rade kompletizujú elektricky otvárateľné bočné okná či prítomnosť zdrojových koncoviek.
Nároky viacčlennej rodiny dokáže vynovený Citroën Berlingo hravo zastrešiť aj pri batožinovom priestore. Testovaná základná veľkostná konfigurácia M disponuje príkladne symetrickým tvarovaným úložným priestorom so základnou kapacitou 597 litrov, resp. 983 pri využití po strop. Pri manipulácii s veľkými a ťažkými predmetmi je výhodou tvarovanie nízkej nakladacej hrany. Plastové prevedenie bočných stien dopĺňa koberec na podlahe, ktorý už sám o sebe pomerne dobre fixuje predmety pred samovoľným pohybom. Na spomenutý účel prioritne slúžia v rohoch situované kotviace oká. Pevné krycie plato, ktoré podľa automobilky odnesie záťaž až 25 kg je možné uchytiť v dvoch výškových polohách. Prístup do „kufra“ zabezpečujú rozmerovo veľké výklopné dvere. V prípade nepriaznivého počasia dokážu poslúžiť aj ako núdzový prístrešok. Z praktickej stránky chválim, že uhol ich otvorenia je pri vzpriamenej pozície plne dostatočný i pri mojej výške cca 185 cm.
V prípade tesného parkovania pri inom vozidle alebo inej prekážke je výhodou alternatívny prístup do batožinového priestoru. Pri vrcholnej výbave Max ho automaticky zastrešuje samostatné výklopné okno. Po sklopení trojice samostatných zadných sedačiek je k dispozícii takmer ideálna rovina s prepravnou maximálnou kapacitou malej dodávky s parametrom 3-kubíkov. Dĺžku ložnej plochy je pri preprave extra dlhých predmetov možné vylepšiť sklopením operadla predného spolujazdca.
Nový Citroën Berlingo pripomína klasické osobné automobily aj dostupnou výbavou. Testovaná najvyššia konfigurácia s názvom Max disponuje v štandarde prvkami ako: automatická dvoj-zónová klimatizácia, zadná parkovacia kamera s nahrávaním okolia vozidla, najvyššou verziou multimediálneho rozhrania bez vstavanej navigácie, vyhrievaným volantom, troma samostatnými sedačkami v druhom rade či elektrickým otváraním okien v druhom rade. Už v nižších výbavách, resp. základe je k dispozícii plná paleta bezpečnostných a asistenčných systémov, tempomat, eco LED predné svetlomety alebo zadné parkovacie senzory. Z balíkov v opcii stojí za zmienku príplatok za vyhrievanie predných sedadiel, pokročilejšie asistenčné systémy vrátane adaptívneho tempomatu alebo balík Techno. Okrem vyvýšenej stredovej konzoly zahŕňa indukčné nabíjanie telefónu, 230 V zásuvku v priestore predného spolujazdca, bezkľúčový prístup a štartovanie a vylepšenú funkciou trakčnej kontroly Grip Control.
Príjemný spoločník na každý deň
Najnovšia evolúcia prakticky orientovaného modelu Citroën Berlingo v praxi demonštruje permanentný pokrok segmentu rozmerovo kompaktných a koncepčne pôvodne úžitkových automobilov. Po jazdnej stránke dokáže pokojne konkurovať rozmerovo, resp. koncepčne podobným konkurentom, ktorí od počiatku vznikali výhradne ako čistokrvné osobáky. K prinavráteniu ešte vyššej popularity vo všeobecnosti obľúbeného modelu s určitosťou dopomôže návrat spaľovacích motorizácií na čele s úsporným turbodieslom.
Všestrannej orientácii „auta pre všetko“ zodpovedá už charakter podvozka. Francúzi tu to po konštrukčnej neexperimentovali a zadná náprava podľa očakávania vsádza na jednoduchú konštrukciu prispôsobenú na potencionálnu „dodávkovú“ záťaž. Vyladenie pruženia možno označiť ako príjemne komfortné, no nie vyslovene poddajné a prehnane húpavé. Určitá „tuhosť“ je takpovediac nutnosťou aj vzhľadom na vyššiu stavbu karosérie spojenú s celkovou bezpečnosť.
Pod reálne precíznu filtráciu bežných nedokonalostí našej cestnej infraštruktúry napomáha kombinácia tlmičov a už vyššie spomenutých 16-palcových diskov s pneumatikami s vyšším profilom. Berlingo zvláda so cťou pochytať už aj väčšie nerovnosti napríklad v podobe nechceného „trafenia“ prepadnutého kanalizačného poklopu. Nezaťažená zadná časť je prirodzene o niečo nervóznejšia pri prejazde cez sériu priečnych nerovností. Celkový komfort vrátane súvisiacej akustiky má ale v sumári citeľne bližšie ku klasickým osobákom ako k čistokrvným dodávkam.
Decentne tuhší pocit smerom od podvozka sa javí ako výhoda pri svižnejšej jazde po kvalitných asfaltoch. Citroën Berlingo sa pri temperamentnejšom prejazde cez dlhú tiahlu zákrutu síce svojsky nakloní, no zároveň zostáva stále poslušný a ovládateľný. Za volantom testovaného exempláru s veľmi sympatickou pohotovostnou hmotnosťou na úrovni cca 1,6 tony som si prekvapujúco dokázal z poza volantu adekvátne užiť i prejazdy po šoférskejšie orientovaných okreskách. Vo finále ale od novinky prirodzene nemožno očakávať reálne žiadne športové ambície.
Prioritne komfortnej a pohodovej orientácii reálne zodpovedá ľahučké vyladenie riadenia. Veľkou ozdobou priestranného a rodinne orientovaného modelu s logami Citroën v základnom karosárskom prevedení M je špičková obratnosť zodpovedajúca približnej úrovni kompaktných SUV modelov. Konštrukčnú dospelosť kompletizuje plne akceptovateľné odhlučnenie priestoru pre posádku. S o niečou väčšou porciou aerodynamického hluku tu s prihliadnutím na karosárske proporcie treba prirodzene počítať na diaľnici, resp. vyššom rýchlostnom tempe.
Zákazníkmi vítaným spestrením vynoveného modelu Berlingo je návrat racionálneho a efektívneho turbodiesla do klasických osobných verzií. Testovaný exemplár disponoval silnejšou verziou najnovšej evolúcie motorizácie 1,5 BlueHDi vyladenej na 130 koní. Príjemne kultivovaná pohonná jednotka všestranne orientovaného Francúza potešila plne adekvátnou jazdnou dynamikou a to vrátane pocitovo svižných zrýchlení. Adekvátna porcia sily je k dispozícii rovnako pri predbiehaní pomalších účastníkov cestnej premávky na okresných komunikáciách.
Pod užívateľsky príjemnú jazdnú dynamiku sa v nemalej miere podpísala precízne vyladená spolupráca motora s klasickým 8-st. meničovým automatom. Prevodovku chcem, okrem hladkej zmeny jednotlivých prevodov, pochváliť taktiež za celkové softwarové vyladenie. Vzhľadom na koncept vozidla dokáže automat už aj bez nutnosti manuálneho zásahu prostredníctvom pádiel pod volantom pri dlhšie trvajúcich klesaniach veľmi pekne „brzdiť“ motorom. Počas celého testu, vrátane podmienok s prázdnym i zaťaženým vozidlom, som zároveň nemal ani raz vyslovene nutkanie použiť inak veľmi pohotové manuálne radenie prevodov.
Charakteristiku, resp. pocit z jazdy dokáže aj v tomto prípade ovplyvniť voľba jazdného režimu. V princípe veľmi dobre odladené východiskové nastavenie Normal dopĺňa ostrejší a o niečo temperamentnejší mód Sport. Opačnou alternatívou je benevolentnejší režim Eco. V defenzívnom nastavení dokáže pohonná jednotka prostredníctvom tzv. plachtenia veľmi efektívne pracovať s kinetickou energiou vozidla.
Univerzálnosť testovanej novinky podčiarkuje už známa SUV-funkcia Grip Control, ktorá je už automatickou súčasťou príplatkového balíka Techno. Vďaka nej má Berlingo v talóne ďalšie tri režimy, resp. nastavenia trakčnej kontroly určené pre nespevnené cesty. Zárukou určitej porcie slobody pri pohybe v ľahšom teréne je o niečo vyššia svetlá výška. Terénne módy pre blato, piesok alebo sneh v praxi pomerne výrazne pracujú s čo najefektívnejším prenosom sily na koleso s lepšou trakciou.
Výjazd napríklad k chate tu preto nebude predstavovať neriešiteľný problém. Francúzska novinka si vďaka spomenutej nadstavbe až nečakane suverénne poradila dokonca i s ľahším krížením náprav. V na trakciou náročnejších podmienkach už ale elektronickí pomocníci prirodzene nedokážu nahradiť pohon všetkých kolies. Offroad výbavu na palube kompletizuje ďalšia užitočná hračka v podobe dobre fungujúceho zjazdového asistenta.
Technologickú vyspelosť novinky z portfólia značky Citroën kompletizuje dobre vyladený základný balík asistenčných systémov. Pochváliť tu musím v princípe nie vyslovene akusticky premotivovaných legislatívne povinných pomocníkoch na čele s monitorovaním prekročenia maximálnej rýchlosti.
Najvýraznejší prínos prinavráteného turbodiesla reprezentuje príjemne nízky apetít. Nový Citroën Berlingo na konci testu v tropickom letnom počasí a pri prioritne racionálnom používaní potešil kombinovanou spotrebou na úrovni 5,4 l/100 km. Nameraná hodnota podľa palubného počítača je dokonca o málinko nižšia ako deklaruje samotná automobilka. Najúspornejšia je novinka prirodzene na okreskách. Tu výsledný priemer nie je príliš ťažké stlačiť tesne pod 5-litrovú hranicu. Za sklamanie nepovažujem ani diaľničné tempo. Tu sa spotreba ustálila na hodnote 6,5 l/100 km. O niečo málo smädnejší (6,8 l/100 km) bol francúzsky multitalent v čisto mestskej zástavbe.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
A celkový dojem?
Všestranne orientovaný model Berlingo sa stal zaslúžene jednou z novodobých legiend značky Citroën. Francúzi svojmu rodinnému striebru prednedávnom dopriali pomerne rozsiahlu modernizáciu. Serióznejší, resp. reprezentatívny dizajn dopĺňajú moderné digitálne hračky. Stabilnou ozdobou novinky ostáva špičkový vnútorný priestor, ako aj jazdné vlastnosti pripomínajúce klasické osobné automobily. Mimoriadne vítanou zmenou je taktiež nedávny návrat spaľovacích motorizácií na čele s racionálnym turbodieslom.
Testovací diár:
Model: Citroën Berlingo M 1,5 BlueHDi 130 Max
Dĺžka: 4 403 mm
Šírka: 1 921 mm
Výška: 1 841 mm
Rázvor: 2 785 mm
Objem kufra: 597 litrov
Motor: vznetový (nafta)
Pohon: predný
Výkon kW/koní: 96/130
Krútiaci moment Nm: 300
Pohotovostná hmotnosť: 1640 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 184
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: – s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 5,5 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,4 l/100 km
Pneumatiky: Nexen N Fera Primus
Verzia/akciová cena
Citroën Berlingo M 1,5 BlueHDi 130 Max (testovaný model) od 28 990 €
Citroën Berlingo M 1,2 PureTech 110 You (6 MT) od 19 990 €