Francúzsky Peugeot v rámci aktuálnej modelovej ofenzívy už stihol obmeniť a osviežiť prakticky celé portfólio. S odmyslením si aktuálne najžiarivejších hviezd v podobe úplne novej generácie SUV modelov 3008 a 5008 pútajú zaslúženú pozornosť hneď viaceré facelifty. Chvályhodné je, že najstaršia automobilka z krajiny galského kohúta má v pozícii vlajkovej lode stále klasického zástupcu strednej triedy. Reč je o modelovom rade Peugeot 508, ktorý pri svojej súčasnej generácii vsádza na výrazný štýl a emócie. Nedávna modernizácia s odmyslením si klasických verzií prirodzene neobišla ani vrcholný model vyladený v divízii PSE. Majstrovstvo a kumšt Peugeot Sport Engineered prejavilo nielen pri temperamentnom dizajne a taktiež pri špičkovej technickej podstate. Športovo odladenému podvozku sekunduje výkonovo vrcholný plug-in hybridný pohon, o čom sme sa na vlastnej koži presvedčili v rámci redakčného testu praktickejšej karosárskej verzie.
Vynovený Peugeot 508 PSE SW so špičkovou troj-motorovou plug-in hybridnou motorizáciou 1,6 Hybrid 360 koní skombinovanou s 8-st. elektrifikovanou automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies 4WD, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Peugeot.
Rýchle fakty:
- Napriek obrovskej SUV popularite Peugeot ako jedna z mála automobiliek vo vyšších segmentoch nezanevrela ani na klasické automobily. Vlajkovou loďou je naďalej štýlovo a emočne ladený modelový rad 508, ktorý prednedávnom podstúpil modernizáciu.
- Vrcholnou verziou vynoveného modelového radu Peugeot 508 ostáva po facelifte výkonný plug-in hybridný derivát PSE (Peugeot Sport Engineered). Táto špecifikácia je mimochodom nateraz najvýkonnejší sériový model v histórii francúzskej značky.
- Testovaný Peugeot 508 PSE v praktickejšej kombi verzii SW zdobí po dizajnovej stránke zaujímavý mix emočne elegantných línií s výrazným fabrickým tuningom. Magnetom na oči sú v tomto kontexte napríklad temperamentné aerodynamické krídelka v spodnej časti vozidla.
- Decentný a zároveň vkusný zásah športovej divízie sa v prípade viacerých doplnkov prejavil rovnako v interiéri testovaného exempláru. Špičkové kombi Peugeot 508 PSE SW si napriek športovému kabátiku trúfa plnohodnotne pokryť bežné rodinné požiadavky.
- Pohon výkonovo vrcholného modelu Peugeot 508 PSE SW so špičkovo odladeným podvozkom zastrešuje technologicky zaujímavý plug-in hybrid. Systémový výkonom 360 koní dopĺňa pohon všetkých kolies. S odmyslením si zážitkového vyladenia jazdných vlastností dokáže byť ten istý testovaný exemplár pri bežnej rutine a správnom používaní stále príjemne racionálny.
Fotogaléria Peugeot 508 PSW SW
Značka Peugeot má s výrobou veľkostne reprezentatívnych automobilov s klasickou karosériou bohaté skúsenosti. História zástupcu strednej triedy z rodiny 500 sa vďaka modelu 504 datuje už od konca 60-tych rokov minulého storočia. Neskôr dokázali vedľa seba existovať zástupcovia z rodiny 400, ako aj o segment väčšie vlajkové lode s počiatočnou číslicou šesť v tradičnom trojkótovom označení.
Zmena filozofie produkcie klasických modelov, pod ktorú sa podpísala taktiež čoraz väčšia popularita automobilov s vyššou svetlou výškou, nastala v roku 2010. Peugeot v tom čase predstavil pôvodný model 508. Znovuzrodení členovia rodiny 500 v zastúpení sedanu a kombi koncepčne nahradili nielen priameho predchodcu v podobe modelového radu 407, ale i veľkú vlajkovú loď, ktorou bol Peugeot 607. Obdobne zásadnú koncepčnú revolúciu so sebou priniesla v roku 2018 aktuálna druhá generácia s už zakonzervovaným číselným označením. Rovnomenný nástupca si naďalej zachoval dve karosárske verzie. V disciplíne štýlu a imidžu ale ide o jedného z najvýraznejších členov súčasnej strednej triedy.
Autenticitu a originalitu ešte viac vybrúsil minuloročný facelift. S odmyslením si takpovediac klasických výbavových verzií je od roku 2020 súčasťou rodiny vrcholný model 508 PSE, dostupný pre oba karosárske varianty. Ladenie špičkovej verzie si vzala pod patronát rešpektovaná divízia Peugeot Sport, momentálne aktívna napríklad v seriáli okruhových hypercars. Symbolické spojenie so spomenutým svetom v sérii reprezentuje koncepčne zaujímavá plug-in hybridná pohonná jednotka.
Technicky zaujímavý pohon s komerčným označením 1,6 Plug-in Hybrid4 360 využíva okrem prepĺňaného 4-valcového spaľovacieho základu hneď dvojicu elektromotorov. Sumárna súhra techniky v prípade verzie PSE zároveň ako pri jedinom členovi rodiny 508 zastrešuje pohon všetkých kolies. Systémový výkon testovaného exempláru dosahuje až 360 koní. Vďaka tomuto parametru ide o nateraz historicky najvýkonnejší sériový model s logom značky Peugeot!
Efektný fabrický tuning
S odmyslením si očakávaných technických zásahov sa divízia PSE v prípade špičkového derivátu dôkladne pohrala taktiež s dynamickým dizajnovým kabátikom. Pôvodne prioritne elegantné krivky štýlového Peugeot 508 SW obohatil pri výkonovo špičkovom exemplári zásadný fabrický tuning. Sumárny vizuálny efekt vyšperkovali napríklad viaceré krídelka v spodnej časti vozidla. Napriek tomuto zásahu pôsobí testované kombi paradoxne stále štýlovo a zároveň seriózne a reprezentatívne.
Nedávna vizuálna modernizácia vlajkovej lode francúzskej značky sa najviac prejavila v prednej časti. Rozmerovo veľkorysú masku zdobí v prípade ostrej verzie PSE autentický výplet v kompletne čiernom prevedení. Koncepčne originálne riešenie tohto karosárskeho elementu si vystačí bez klasického orámovania. Optickou súčasťou masky sú kompletne nové predné svetlomety. Ich zapracovanie vrátane tmavého akcentu ešte viac zvýrazňuje celkovú šírku vozidla. S odmyslením si prepracovaného svetelného podpisu s denným LED motívom v štýle levích pazúrov musím pochváliť ich sumárnu funkčnosť. Výkonná LED Matrix technológia so suverénnym dosvitom a veľmi pekne pracujúcim tieňovaním je po modernizácii dostupná už v základe modelového radu 508. Špičkový derivát z divízie Peugeot Sport sa po facelifte zároveň zriekol kódového označenia v priestore nad fabrickým logom. Daný priestor teraz vypĺňa zelenožltý-kryptonite emblém Peugeot Sport Engineered. Dynamický nádych predných partií kompletizuje športový predný nárazník s dodatočným tuningom v podobe postranných aerodynamických „krídeliek.“
Výkonný, resp. temperamentný náboj testovaného exemplára vyžaruje taktiež z jeho bočných proporcií. Elegantne uhladené línie verzie typu kombi s decentne klesajúcou siluetou strechy dopĺňajú viaceré športové detaily. Takpovediac povinná jazda v podobe čiernych doplnkov vrátane krytov spätných zrkadiel, ako aj orámovania spätných zrkadiel vyniká ešte viac pri kontrastne bielom lakovaní zastúpenom príplatkovou metalízou s prívlastkom Okénite. Dodatočný kontrast odkazujúci na verzie PSE aj v tomto priestore pripomína rozmerovo decentný emblém na predných blatníkoch v kombinácii. Identický kryptonite odtieň dostali rovnako predné brzdové strmene 4-piestikovej sústavy. Pre najvýkonnejšieho člena rodiny sú automaticky vyhradené štýlové 20-palcové kolesá z ľahkých zliatin. Autentický fabrický tuning v tomto priestore opäť kompletizujú rozmerovo decentné, no zároveň neprehliadnuteľné „krídelka“ v zadnej časti bočných prahov.
Mix elegancie a dynamickej agresivity neobchádza ani rozšírené zadné partie. Napriek praktickejšej karosárskej verzii si Francúzi dali mimoriadne záležať na čo najviac štýlovom prístupe, ktorý pripomína rozmerovo decentný strešný spojler. Efektné koncové svetlomety s atraktívnym LED podpisom vzájomne prepája čierna lišta. Po modernizácii tu pôvodne fabrické logo vystriedal moderný nápis Peugeot. Jednoznačne najviac dizajnového temperamentu a emócií v tomto priestore formuje športový nárazník. Centrálnemu difúzoru sekundujú nielen postranné aerodynamické „krídelká“, ako aj dvojica reálne funkčných a rešpekt budiacich výfukových koncoviek. Z ich solídneho priemeru sa napriek tomu aj pri ostrej jazde ozýva v princípe „len“ obyčajný zvukový doprovod generovaný spaľovacou motorizáciou.
Decentná športová príchuť v štýlovom interiéri
Vynovený Peugeot 508 PSE SW je v praxi ideálnym príkladom toho, že obrovskú porciu autentického štýlu je možné kombinovať aj s v princípe praktickou karosériou typu kombi. Výnimočný status vlajkovej lode tu pripomína napríklad frajerinka v podobe tzv. bezrámovej konštrukcie dverí. Nielen optickú, ale aj reálne nízku stavbu vozidla som si pri mojej výške cca 185 cm pripomenul pri každom nástupe na palubu v podobe nutnosti o niečo výraznejšieho sklonu hlavy.
Koncepcia interiéru ostrej verzie podľa očakávania kopíruje hierarchicky nižšie umiestnených súrodencov. Silnou zbraňou francúzskeho reprezentanta strednej triedy je i po facelifte osobitá atmosféra s dokonalým wow efektom. Dizajnovo originálnu architektúru palubnej dosky s centrálnym vertikálnym predelom dopĺňa pre značku Peugeot tradičné usporiadanie i-cockpit. Rozmerovo malému volantu sekunduje vyvýšené pozícia prístrojového panela, ktorá v princípe supluje i projekciu Head-up displeja.
Status vlajkovej lode v kabíne ešte viac umocňuje špičková kvalita dielenského opracovania, za ktorou nezaostáva ani skladba použitých materiálov. Pre verzie PSE sú príznačné veľmi pekné doplnky v žltozelenej farbe. Kontrastné prevedenie si okrem fabrického loga športovej divízie na spodnej línii volantu osvojil taktiež použitý steh. Na spomenuté prvky efektne nadväzuje zvýraznené grafické prostredie digitálnych hračiek s identickým podfarbením. Dynamický podtón interiéru kompletizujú taktiež detaily ako tmavé čalúnenie stropu, kovový dekór na pedáloch či veľmi dobré povrchové spracovanie volantu s perforovanou kožou.
Sumárny užívateľský prístup spojený s ergonómiou s odmyslením si autentického usporiadania i-cockpit stále zahŕňa hojné spektrum klasických ovládačov. Prehľadný tlačidlový modul na ľavej časti palubnej dosky dopĺňa efektný „klavír“ s dôležitými skratkami v priestore pod obrazovkou palubného infotainmentu. Najdôležitejšie údaje klimatizácie, resp. vyhrievanie sedadiel sa pohotovo ovládajú prostredníctvom o úroveň nižšie situovaných virtuálnych tlačidiel. K funkčne typickým Peugeot riešeniam radím ovládanie tempomatu prostredníctvom združeného ovládača vľavo pod volantom. Nezainteresovaní používatelia si naň budú s určitosťou nejaký čas zvykať. Nedávna modernizácia so sebou priniesla prepracovanú stredovú konzolu. Pôvodný klasický „joystick“ prevodovky vystriedal minimalistický volič, známy aj z iných modelov tejto značky.
Testovaný exemplár sa môže po facelifte pýšiť taktiež inovovanými digitálnymi hračkami. Prístrojový panel dostal ešte o niečo ostrejšiu grafiku. Schematicky decentné vyobrazovacie layouty ponúkajú široké variácie zobrazenia. Radí sa sem napríklad personálne prispôsobenie, náhľadu mapového podkladu, práca hybridu, zobrazenie asistenčných systémov a neposlednom rade taktiež výstup zo za tmy veľmi užitočnej funkcie nočného videnia. Tak trochu nelogickou zaujímavosťou je, že prístrojový štít pri modelovom rade 508 na rozdiel od centrálnej dotykovej obrazovky nekomunikuje v slovenskom jazyku.
Modul centrálneho dotykového displeja efektne vsadený priamo do palubnej dosky si taktiež osvojil najnovšiu evolúciu Peugeot infotainmentu. Detailne jemnú grafiku dopĺňajú veľmi pohotové dotykové reakcie, ktoré pri niektorých podmenu z času na čas dopĺňajú kreatívnejšie prechody. Výhodou nového rozhrania je prakticky neobmedzená možnosť osobnej personalizácie úvodných obrazoviek z dostupných widgetov. Automatickou súčasťou systému je už v základe vstavaná navigácia s užitočnou online podporou, ako aj moderná mobilná konektivita fungujúca už bez nutnosti priameho káblového prepojenia.
Prostredníctvom dotykového displeja sa v prípade osobných modelov s logom leva tradične ovláda termomanažment vozidla. Francúzi sa po funkčnej stránke vyhrali so záložnou hybridného pohonu. K dokonalosti mi pri verzii PSE predsa len chýba vyobrazenie, ktoré by v rámci prístrojového panela, resp. infotainmentu monitorovalo ponúkané výkonové parametre. Za statusom vlajkovej lode sumárne zaostáva kamerový náhľad na okolie vozidla. Po modernizácii si musí naďalej vystačiť „len“ s dvojicou kamier vpredu a vzadu v spojení s dodatočným nahrávaním medzipriestoru pri pohybe vozidla.
Napriek svojej výrazne temperamentnej príchuti dokáže vynovený Peugeot 508 SW potešiť adekvátnym množstvom odkladacích priečinkov. Objemovo i rozmerovo striedmejšiu schránku v susedstve voliča prevodovky dopĺňa na prvý pohľad ukrytý priečinok pre smartphone s funkciou indukčného dobíjania, ktorý si našiel miesto v proporčne masívnom stredovom tuneli.
Ozdobou testovaného exempláru sú proporčne špičkové predné sedačky s AGR certifikátom disponujú hodnotným čalúnením v kombinácii kože Nappa a Alcantary. Veľmi dobrej fixácii tela napomáha bočné vedenie so športovým podtónom. Tie isté sedačky s adekvátne mäkkou výplňou sú zároveň ideálne aj na každodenné rutinné používanie. Sumárnu pohodu predných pasažierov pri prioritne dlhých presunoch kompletizuje v prípade verzie PSE už v štandarde dostupná masážna funkcia.
Už spomínaná nízka stavba štýlového kombi sa prirodzene premietla do možnosti identicky nastaviteľnej pozície vodičovho sedadla. Veľmi pohodlnú cestovateľskú atmosféru s výrazným nádychom GT-čka v mojom prípade (185 cm) ešte viac vyšperkovalo usporiadanie i-cockpit. Pod pocit blížiaceho sa priestorového limitu v oblasti pre hlavu sa v prípade testovanej konfigurácie v citeľnej miere podpísalo opciové panoramatické strešné okno. Daný výbavový prvok by som v prípade osobnej konfigurácie z tohto dôvodu s určitosťou oželel. Sumárnu funkčne stránku prekvapivo kompletizuje plne akceptovateľný výhľad z vozidla.
V disciplíne priestorových pomerov v druhom rade vynovený Peugeot 508 SW tak trochu klame svojím telom. Pod na prvý pocit nie príliš vzdušný vnútorný priestor zadných pasažierov koncept sa opäť podpísali štýlové karosárske línie spojené s celkovo nižšou stavbou. Testované kombi si napriek tomu dokáže obhájiť pozíciu rodinného automobilu. V druhom rade sa napriek vyššie popísanému prvotnému pocitu reálne pohodlne okrem detí odvezie taktiež dvojica urastenejších dospelákov.
Zaujímavosťou je, že v porovnaní s nedávno testovaným liftbackom nemôžu nadpriemerne vysokí zadní pasažieri počítať s vyslovene vzdušnou pozíciou pre hlavu ani v prípade praktickejšie orientovaného karosárskeho súrodenca. Cestovný komfort v zadnej časti kabíny vylepšujú zdrojové koncovky či samostatné výduchy ventilácie. Pri druhom spomenutom prvku by som vzhľadom na segmentovú príslušnosť predsa len privítal možnosť vlastnej regulácie tepelného komfortu, ktorá žiaľ ale nie je k dispozícii ani v opcii.
Vynovený Peugeot 508 SW nepatrí v rámci strednej triedy k takpovediac priestorovým rekordérom ani pri batožinovom priestore. Francúzi pred „naháňaním“ rekordných litrov uprednostnili komplexne vyvážený estetický zážitok. Základnú prepravnú kapacitu s hodnotou 530 litrov možno napriek tomu označiť ako plne akceptovateľnú. Plug-in hybridné kombi si v tejto disciplíne obhájilo pozíciou „štýlovky“ s nemalým rodinným potenciálom. Symetrický tvar ložnej plochy s hodnotným čalúnením bočných stien dopĺňa veľmi pestré spektrum praktických riešení. S odmyslením si háčikov na tašky, či otvoru na prepravu dlhých predmetov radím do tejto kategórie postranné koľajničky. Prostredníctvom nich je možné kotevné oko uchytiť v presne požadovanej pozícii. Funkčne a kreatívne sa Francúzi vyhrali taktiež s mechanizmom krycej roletky, ktorej pozíciu je možné výškovo regulovať v dvoch úrovniach. V zadnej časti batožinového priestoru je napriek prítomnosti PHEV a 4WD techniky k dispozícii použiteľný priečinok pod úrovňou podlahy. S odmyslením si povinnej výbavy sa na identické miesto pri troche snahy zmestí i nabíjací kábel. Zadné operadlá delené v pomere 60/40 je možno sklápať priamo z „kufra.“ Maximálna prepravná kapacita napriek nie dokonale rovnej podlahe dosahuje 1780 litrov.
Výkonovo špičkový Peugeot 508 PSE SW disponuje už v základe prakticky všetkou dostupnou výbavou. Len minimálne variácie dodatočných doplatkov na čele s už spomínaným panoramatickým strešným oknom zároveň čiastočne kompenzuje sebavedomú cenovku. S odmyslením si špičkovej techniky pohonu a výrazného optického kabátika ponúka testovaný exemplár už v štandarde kompletný balík bezpečnostných a asistenčných systémov, adaptívny podvozok, full LED Matrix svetlomety, funkciu nočného videnia, parkovacie senzory po celom obvode vozidla v kombinácii s prednou a zadnou kamerou, bezkľúčový prístup a štartovanie, elektronicky ovládané dvere batožinového priestoru, hodnotné kožené čalúnenie, ambientné podsvietenie interiéru, vstavanú navigáciu či veľmi pekne hrajúce audio značky Focal.
Plug-in hybrid, ktorému nechýba temperament
Testovaný model je v rámci športovej divízie značky Peugeot vôbec prvým počinom pýšiacim sa dovetkom PSE (Peugeot Sport Engineered). Ostrá verzia, ktorá koncepčne nadväzuje na ešte v nedávnej minulosti rešpektovaných GTi predchodcov je takpovediac ideálnym výkonovo zaujímavým automobilom prispôsobeným súčasnej dobe. Na rešpekt budiacom výkone sa totiž podieľa technologicky prepracovaná kombinácia prepĺňanej zážihovej pohonnej jednotky a elektrickej sústavy. Vďaka PHEV konceptu je možné vrcholného člena modelovej rodiny 508 zároveň zmysluplne používať taktiež v čisto EV režime.
Zásah divízie Peugeot Sport sa s odmyslením si už vyššie predstavených optických zmien prirodzene prejavil pri technike na čele s konštrukciou podvozka. Pod ešte lepší kontakt s vozovkou sa v porovnaní s civilnými súrodencami v prípade verzie PSE prioritne pri ostrej jazde podpísalo upravené zavesenie oboch náprav, vrátane rozšírených rozchodov. Pre vrcholný derivát sú zároveň vyhradené variabilne adaptívne tlmiče. Francúzi si svojej pýche dávajú veľmi záležať taktiež pri ostatných dôležitých detailoch. Presne do tejto kategórie radím napríklad špičkové „lepivé“ pneumatiky Michelin Pilot Sport.
Vrchol modelového radu Peugeot 508 prekvapil už pri rutinnom používaní. Prirodzene tuhú charakteristiku pruženia s odmyslením si konštrukčných zásahov ešte viac umocňuje kombinácia s 20-palcovými diskami a nízkoprofilovými pneumatikami. V komfortnom nastavení ale dokáže testovaný podvozok namiesto nekompromisne skákaného prejavu stále takpovediac „dýchať.“ Jazda po mierne horšom cestnom povrchu, resp. zvlnených asfaltoch rozhodne nie je žiadnym utrpením. V druhom spomenutom prostredí typickom pre slovenské komunikácie nižších tried som zároveň ocenil pocitovo excelentnú tuhosť karosérie. Prirodzený limit pruženia logicky predstavujú o niečo väčšie prepadliny. Pri ich zdolávaní je rozhodne na mieste adekvátna porcia opatrnosti. Veľkým kolesám s nízkoprofilovými pneumatikami zároveň z hľadiska pohodlia taktiež nesvedčia ani prejazdy cez ostrejšie hrany.
Hlavnou prednosťou vycibrených jazdných vlastností modelu Peugeot 508 PSE je takmer chirurgicky presné držanie jazdnej stopy pri prejazdoch cez zákruty. Schopnosti vozidla v športovom nastavení pri reálne rýchlych prejazdoch cez technickejšie cestné úseky z hľadiska nedočkavosti limituje skôr pud sebazáchovy vodiča, ako reálne možnosti podvozka. V tejto súvislosti musím napriek nemalej pohotovostnej hmotnosti cca 2-tony reálne pochváliť pocitovú ľahkosť. Pričinilo sa o ňu nielen nízke ťažisko ale taktiež zvýšený dôraz na optimálne rozloženie hmotnosti. Funkčnému balansu prirodzene napomáha pozícia externe nabíjateľného akumulátora v zadnej časti vozidla.
Nefalšovaný úsmev na tvári dokáže pri temperamentnej jazde vyčariť taktiež malý volant s nielen strmým, ale zároveň už okolo stredovej polohy citlivým prevodom riadenia, ktoré v móde Sport citeľne stuhne. Vynovený Peugeot 508 PSE napriek tomu nie je vyslovene nekompromisnou zážitkovou beštiou. V prípade takpovediac ultimátnej jazdy na hrane, sa za každých okolností snažia mať absolútnu kontrolu nad vozidlom elektronickí anjeli strážni. Daných pomocníkov zároveň nemožno deaktivovať. Elektronika v praxi takmer okamžite krotí prakticky akúkoľvek snahu o efektný drift smerom od zadnej nápravy.
Vysoký výkon plug-in hybridnej pohonnej sústavy pomáhajú za každých okolností efektívne krotiť výkonné brzdy s možnosťou príjemne citlivého dávkovania intenzity spomaľovacieho účinku. Špičkové vyladenie brzdnej sústavy budí rešpekt s prispením PHEV technológie spojenej s vyladenou súhrou rekuperácie a následnej mechaniky bŕzd.
Plug-in hybridná pohonná sústava s komerčným označením 1,6 Plug-in Hybrid4 360 pozostáva celkovo z trojice motorov. Základ v podobe už dôverne známeho prepĺňaného benzínového 4-valca so samostatným výkonom 200 koní dopĺňa dvojica elektromotorov. Predný, integrovaný priamo v 8-st. automatickej prevodovke je odladený na 110 koní. Zadný si našiel svoje miesto na zadnej náprave a disponuje samostatným výkonom 112 koní. Sumárny systémový výkon sa zastavil na parametri slušných 360 koní. Príkladnú súhru pohonného reťazca zastrešuje hladno pracujúca 8-st. automatická prevodovka.
Na viac ako presvedčivú jazdnú dynamiku sa je možné spoľahnúť už v univerzálnom režime Hybrid. Elektrický doping pri zrýchleniach pomáha efektne eliminovať takpovediac z hľadiska účinnosti hluché miesta spaľovacej motorizácie. Platí to nielen pri pohotových reakciách pri prvotnej akcelerácii a rozjazdoch, ale aj pri presvedčivých pružných zrýchleniach.
Deklarovaný plný výkonový potenciál je následne k dispozícii po aktivácii režimu Sport. Spaľovací motor začne v tomto prípade automaticky dobíjať hybridnú batériu tak, aby mali oba elektromotory k dispozícii adekvátnu zásobu energie. Absentujúcou čerešničkou v súčasnosti najšportovejšieho člena rodiny značky Peugeot ostáva vo všeobecnosti výraznejší zvukový prejav. V tejto disciplíne zvíťazila nad emóciami ekológia a racionalita.
S veľmi zaujímavým riešením prichádza Peugeot v rámci preferencie pohonu. Vrcholný plug-in hybrid dokáže byť s odmyslením si permanentného pohonu oboch náprav v určitých situáciách výhradne zadokolkou a inokedy zase predokolkou. Preferencia pohonu výhradne zadnej nápravy je k dispozícii v režime pohodovej elektrickej jazdy. Pri potrebe vyššieho výkonu sa už i v tomto režime prihlási o slovo taktiež predný elektromobil.
Mozaiku jazdných módov okrem komfortného, hybridného a športového nastavenia dopĺňajú režim predvoleného pohonu všetkých kolies 4WD. Poslednou možnosťou je nastavenie pre čisto elektrickú jazdu, podmienené adekvátne nabitou batériou. Výhradne elektrický pohon pri dostatočnej zásobe energie a nižšom rýchlostnom tempe preferuje taktiež hybridné nastavenie. V tejto súvislosti kvitujem, že na diaľnici, resp. pri vyššom rýchlostnom tempe elektromotoru v rámci efektivity už aj pri dostatočnej zásobe energie vypomáha svojou činnosťou benzínový motor.
PHEV akumulátor disponuje kapacitou 12,4 kWh. Batériu je možné s odmyslením si činnosti spaľovacieho motora nabíjať prostredníctvom AC konektora z externej elektrickej siete. Vstavaná palubná nabíjačka pri použití vhodného kábla a infraštruktúry disponuje maximálnym výkonom 7,4 kW. To postačuje na jej plné zotavenie za menej ako dve hodiny. Stále komfortnou záležitosťou, napríklad počas noci, ostáva využitie klasickej 230 V domácej siete, kedy daný proces trvá cca 6 hodín.
Pri plnom nabití to podľa automobilky postačuje na čisto elektrický dojazd na úrovni 52-54 km. Sľuby v tomto prípade nezaostávajú za realitou. Pri simulovanej testovanej skúške v kombinovanej premávke v príjemnom jesennom počasí prešiel testovaný exemplár čisto v EV režime slušných 55 km. V čisto elektrickom režime je maximálna rýchlosť mimochodom obmedzená na 135 km/h.
Po vybití batérie sa plug-in hybridný Peugeot 508 PSE automaticky prednastaví do hybridného režimu. V tomto prípade je napriek tomu v takmer neustálej permanencii spaľovací motor. EV režim v hybridnom móde ťažiaci z vyrekuperovanej energie sa o slovo prihlási pri plachtení či kratších úsekových mestských presunoch spojených s citlivou prácou s pedálom akcelerátora. Testovaný exemplár tak v režime vybitej batérie nepatrí medzi najefektívnejšie full-hybridy. Intenzitu brzdnej rekuperácie je možné okrem východiskovej polohy prednastaviť do intenzívnejšieho režimu prostredníctvom tradičného tlačidla B.
Komplexný zážitok z technológií historicky najvýkonnejšieho sériového „leva“ s odmyslením si príjemne odladených všeobecných asistenčných systémov dopĺňa funkcia tzv. nočného videnia. V praxi ide o veľmi užitočnú pomôcku, ktorá dokáže prostredníctvom snímača v prednej maske zachytiť pri nočných jazdách osobu, resp. zviera podstatne skôr, ako by si ju všimol samotný vodič.
Vo finále je sympatické, že Francúzi dokázali svoj vrcholný plug-in hybrid postaviť nielen za účelom pôsobivého výkonu, ale i s akcentom stále racionálneho kontextu spojeného s čo najefektívnejšou prevádzkou. Výsledná spotreba paliva sa tu okrem periodicity nabíjania odzrkadľuje taktiež od spôsobu používania. Vyššie spomenutý 55 km čisto elektrický dojazd pri pohodovej jazde na 100 km kombinovanom úseku doplnila spotreba 2,9 l/100 km. Pri úplnom ignorovaní nabíjania a temperamentnejšom štýle jazdy treba počítať s kombinovaným apetítom nad hranicou 8-litrov. Pri diaľničných presunoch spotreba oscilovala v okolí 9-litrovej hranice. V cestovateľskom režime, na ktorý je testovaný exemplár koncepčne ideálny, tak treba pri 43 litrovom objeme palivovej nádrže prirodzene počítať s častejšími zastávkami na čerpacích staniciach. Model 508 PSE sa rovnako osvedčil pri medzimestských presunoch. V daných podmienkach vyobrazil palubný počítač udaj 5,2 l/100 km. Výsledný týždenný priemer, v ktorom sú zahrnuté dva dlhé diaľničné presuny, zážitkové jazdy na okreskách, ale taktiež takmer každodenné nabíjanie, sa ustálil na akceptovateľnej hodnote 6,9 l/100 km.
A celkový dojem?
Peugeot zaznamenal v posledných rokoch citeľný progres v rámci ktorého sa prakticky všetci členovia modelového portfólia zaradili k tým najemočnejším zástupcom svojho segmentu. Chvályhodné je, že v ponuke automobilky stále figuruje pravoverná vlajková loď v podobe nedávno zmodernizovaného radu 508. Hierarchickým vrcholom z ponuky je špičkový derivát s rukopisom divízie PSE. Výkonný plug-in hybrid dokáže v praxi zaujať nielen špičkovými jazdnými vlastnosťami, presvedčivou silou, ale pri správnom používaní taktiež stále racionálnou podstatou.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Peugeot 508 PSE SW 1,6 Plug-in Hybrid4 360
Dĺžka: 4 778 mm
Šírka: 1 859 mm
Výška: 1 420 mm
Rázvor: 2 793 mm
Objem kufra: 530 litrov
Motor: hybridný (benzín + elektrina)
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Systémový výkon kW/koní: 265/360
Krútiaci moment Nm: 520
Pohotovostná hmotnosť: 1967-2009 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 250 (135 km/h v EV režime)
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 5,2 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Elektrický dojazd: 52-54 km
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 8,0 l na 100 km (benzín); 1,8 l na 100 km (hybrid)
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,9 l/100 km (hybrid 2,9 l/100 km)
Pneumatiky: Michelin Pilot Sport
Verzia/cena
Peugeot 508 PSE SW 1,6 Plug-in Hybrid4 360 (testovaný model) od 71 290 €
Peugeot 508 SW 1,6 Plug-in Hybrid 180 Allure od 48 290 €