Kórejský automobilový gigant dokáže zaujať rozmanito vyskladaným portfóliom. Svojho favorita si tu nájdu nielen zástancovia spaľovacej klasiky, ale aj prívrženci moderného elektrického pohonu. V rámci čisto batériového pohonu si pre nás Kia pripravila mohutnú modelovú ofenzívu. Európsku vlajkovú loď, zastúpenú veľkým elektrickým SUV EV9, dopĺňa len nedávno modernizovaný štýlový model EV6. Už v blízkej budúcnosti sa môžeme zároveň tešiť na debut kompaktného modelu EV4, ako aj na úplne novú radu batériových úžitkových automobilov z rodiny Kia PV. Všetky vyššie spomenuté elektromobily spája vyspelý technický základ v podobe špeciálne pre tento druh pohonu vyvinutej platformy E-GMP. Najhorúcejšou novinkou, ktorá prináša do série jej jednoduchšiu a predovšetkým cenovo dostupnejšiu 400V architektúru, je technológiami nabitá Kia EV3. Rozmerovo kompaktný, no pritom priestorovo nadštandardný elektromobil sme pri prvom stretnutí mali možnosť preveriť v špičkovej verzii s kapacitne väčšou batériou.
Nový a plne elektrický model Kia EV3 vo verzii s 81,8 kWh batériou a v najvyššej výbave GT-Line nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Kia.
Rýchle fakty:
- Kórejský automobilový gigant sa v rámci aktuálnej ofenzívy sústredí na rozšírenie portfólia moderných elektromobilov z rodiny EV. Najnovším a nateraz najmenším zástupcom rodiny je kompaktná Kia EV3, ktorú možno označiť ako nástupcu elektrickej verzie modelu Soul.
- Nová Kia EV3 je postavená na vyspelom technologickom základe E-GMP. Na rozdiel od hierarchicky vyššie postavených súrodencov ale využíva jej zjednodušenú verziu so 400V architektúrou a pohonom predných kolies.
- Po dizajnovej stránke nová Kia EV3 už na prvý pohľad nezaprie líniovú inšpiráciu veľkým modelom EV9. Autenticky robustné a zároveň originálne symetrické krivky s hranatým nádychom vo finále disponujú reálne efektívnou aerodynamikou.
- Symetrické exteriérové línie umožňujú čarovanie s vnútorným priestorom. Nová Kia EV3 zaujme nečakane priestrannou kabínou vrátane druhého radu. Autentickú atmosféru interiéru kompletizuje jeho futuristický a zároveň materiálovo vkusný koncept.
- Testovaná Kia EV3 v špičkovej výbavovej verzii GT-Line sa môže aj napriek koncepcii „všetko vpredu“ pochváliť dospelými jazdnými vlastnosťami. Z množstva technologických inovácií púta v danej veľkostnej kategórii vozidiel zaslúženú pozornosť nadštandardne veľký akumulátor, ktorý je sám o sebe zárukou výborného dojazdu.
Úplne nový model Kia EV3 sme v sériovej podobe oficiálne spoznali približne pred rokom. Po koncepčnej a zároveň veľkostnej stránke možno novinku označiť ako duchovného nástupcu modelu e-Soul. Hlavnou prednosťou čisto elektrického modelu s globálnymi predajnými ambíciami je sofistikovaná platforma E-GMP (Electric Global Modular Platform), vyvinutá výhradne pre čisto batériové automobily.
Na rozdiel od dvojice už v našom geografickom priestore dôverne známych a zároveň väčších súrodencov EV6 a EV9 siahli Kórejci v tomto prípade po prvýkrát po jednoduchšej a zároveň cenovo dostupnejšej 400V architektúre, odvodenou od vyššie spomenutého technologického základu. Jej zaujímavosťou a zároveň odlišnosťou je skutočnosť, že nový model EV3 je konštrukčne prispôsobený na prioritný pohon kolies prednej nápravy.

Z ďalších technologických zaujímavostí stojí za zmienku rozšírenie rekuperačných funkcií o regulovateľný mód i-Pedal. Pri jeho preferencii je vozidlo možné ovládať prakticky len prostredníctvom pedála akcelerátora. Nová Kia EV3 ponúka množstvo pokrokovej výbavy, ktorá bola v minulosti určená prioritne pre hierarchicky vyššie postavených súrodencov. Do spomenutej kategórie patrí množstvo sofistikovaných asistenčných systémov, špičkový palubný infotainment s online podporou či možnosťou využitia tzv. digitálneho kľúča. Vylepšeniami zároveň prešla aj vstavaná navigácia, ktorá teraz dokáže ešte precíznejšie plánovať nabíjacie zastávky pri dlhších presunoch. Sumár nadštandardných technológií kompletizuje dostupnosť energeticky úspornejšieho tepelného čerpadla či praktickej funkcie V2L so špeciálnym konektorom. Vďaka nej dokáže elektrická novinka reálne poslúžiť ako zdroj elektrickej energie.
Pýchou nového modelu Kia EV3 sú akumulátory štvrtej generácie. Základom s komerčným dovetkom Standard Range je 58,3 kWh lítium-iónová batéria. Druhou alternatívou je v testovaný akumulátor Long Range s kapacitou až 81,4 kWh, skombinovaný s v danom segmente vozidiel nadštandardným dojazdom. Kórejci obe vyššie spomenuté batérie kombinujú výhradne s predným synchrónnym elektromotorom s výkonom 204 koní. Neskôr sa v ponuke objaví výkonnejšia verzia s dvojicou elektromotorov, ktoré zároveň zastrešia pohon všetkých kolies.

Inšpirácia veľkým bratom
Nová Kia EV3 dokáže dokonale klamať telom. Už na prvý pohľad pôsobí vďaka prevažne symetrickým tvarom pomerne robustne a zároveň drsne. Z veľkej časti sa pod to podpísala neodškriepiteľná líniová inšpirácia veľkým SUV modelom EV9. Celkovou dĺžkou „len“ približne 4,3 metra ale testovaný exemplár reálne balansuje na rozhraní malých a kompaktných automobilov. V temperamentnejšie ladenom optickom prevedení GT-Line si napriek všeobecne hranatému nádychu dáva prirodzene záležať na decentne dynamickom akcente. Sumárne prijemným prekvapením je zároveň špičkový parameter aerodynamického koeficientu.
Sebavedomý vzhľad predných partií zvýrazňuje kombinácia viacerých horizontálnych línií s dizajnovo čistými karosárskymi modulmi. Napriek hranatému akcentu pozornému oku určitosťou neunikne snaha o čo najefektívnejšie zaoblenie „rohov“ karosérie. Absenciu klasickej masky kompenzuje úzka linka s náznakom pre automobilku typickej siluety tigrieho nosa, ktorá zároveň opticky prepája predné svetlomety. Pozornosť na seba automaticky viaže pútavý podpis v štýle tzv. hviezdnej mapy. Úplnou samozrejmosťou je už v štandarde dodávaná full-LED technológia. V rámci špičkovej verzie GT-Line ju opticky zvýrazňuje tmavý akcent. V prioritnej disciplíne funkčnosti musím pochváliť precízny svetelný výkon v stretávacom aj diaľkovom režime. Svetelná technika na druhej strane nedisponuje žiadnou sofistikovanou nadstavbou. Absentuje tieňovanie v praxi čiastočne kompenzuje aspoň automatické prepínanie diaľkového režimu. Pre dynamicky ladenú testovanú výbavu je príznačný športovo tvarovaný predný nárazník so spodnou líniou lakovanou v lesklej čiernej farbe. Chladenie komponentov pohonu v prípade potreby zastrešuje športovo ladený centrálny výplet.

Bočnej siluete elektrickej novinky dominujú symetrické tvary a celkovo „krabičkovitý“ nádych. Prítomnosť akumulátora v podlahe podvedome evokuje kombinácia dlhého rázvoru s umiestnením kolies takmer až v rohoch karosérie. Na efektne robustný SUV podtón odkazuje kontrastne zvýraznená línia už i tak svalnatých blatníkov. V prípade verzie GT-Line túto plochu, ako aj prahy, pokrýva síce štýlový, no zároveň na mechanické poškodenie prirodzene nachylnejší lesklý čierny povrch. Dynamický akcent v rovnakom priestore pripomína línia tzv. plávajúcej strechy s atypickým koncovým stĺpikom. Kreatívny prístup zvolila nová Kia EV3 taktiež pri kľučkách. Aerodynamicky optimalizované riešenie na predných dverách dopĺňa v prípade zadných pasažierov opticky zamaskovaná alternatíva. Testovaný exemplár disponoval lakovaním v zaujímavej striebornej metalíze Ivory Silver Glossy. Špičková výbava sa zároveň už v štandarde kombinuje s najväčšími 19-palcovými diskami so „hranatým“ dizajnovým prevedením.
Najviac dynamických emócií vyžaruje zo zadných partií batériovej novinky z portfólia značky Kia. Športový podtón s odmyslením si agresívnejšie tvarovaného nárazníka verzie GT-Line, umocňuje rozmerovo výrazný a zároveň čiastočne skosený strešný spojler. V priestore pod ním je mimochodom efektne ukrytý stierač zadného okna. Moderno-futuristický dojem inak prakticky kolmej línie zadnej časti umocňuje kreatívne spracovanie koncových svetiel s vizuálnym prepojením v podobe kontrastne čiernej lišty. Samozrejmosťou je aj tomto prípade pútavý svetelný podpis.

Čarovanie s priestorom
Inšpirácia veľkým bratom zastúpeným modelom EV9 je pri rozmerovo citeľne menšom testovanom exemplári citeľná aj v interiéri. Vyššie spomenuté symetrické línie v kombinácii s dlhým rázvorom náprav sa v kabíne podpísali pod reálne špičkové využitie dostupného priestoru. Vzdušná koncepcia interiéru sa zároveň podvedome prihlási o slovo už pri prvom kontakte s novinkou.
Príslušnosť k SUV segmentu, resp. crossoverov, podčiarkuje príjemne vyvýšený posed. Pozícia sedadiel je napriek umiestneniu batérii v podlahe stále prirodzená a zároveň zaručuje plne adekvátny výhľad. Z praktického hľadiska mierne zamrzí, že testovaný exemplár sa pri súrodencoch z vyššou svetlosťou podvozka neinšpiroval v disciplíne úplného prekrytia prahov.

Z použitých materiálov vyžaruje dnes tak preferovaný udržateľný charakter, doplnený o precíznu kvalitu dielenského opracovania. Klasickým plastovým obkladom sekunduje koncepčne zaujímavá a na dotyk príjemná centrálna časť palubnej dosky. Temperamentne ladená výbava GT-Line k tomu pridáva športový akcent v podobe tmavého čalúnenia stropu či kovového vypracovania pedálov. Zo subjektívneho hľadiska na mňa až príliš odvážne pôsobilo funkčné predĺženie lakťovej opierky, ktoré čiastočne evokuje pracovný stôl. Spomenuté riešenie dokáže, napríklad počas nabíjania vozidla, poslúžiť ako plocha na položenie notebooku. Na identickom „stolíku“ sú zároveň k dispozícii hneď štyri tlačidlá zastupujúce pohotový prístup k dôležitým funkciám.
Moderná architektúra palubnej dosky s vkusne zapracovaným ambientným podsvietením kombinuje svet digitálnych technológií s celkovo prívetivou užívateľskou ergonómiou. Palec hore dávam v tomto kontexte novému multifunkčnému volantu s prehľadnými hardvérovými ovládačmi. Klasické tlačidlá na deaktiváciu ESP či elektronické otváranie dverí batožinového priestoru sa zároveň nachádzajú na ľavej strane prístrojovej dosky. Vtipným a funkčne výborným riešením je rovnako lišta s virtuálnymi skratkami v priestore pod centrálnou obrazovkou či o úroveň nižšie umiestnený samostatný modul klimatizácie so štvoricou mechanických ovládačov. Po vzore veľkého brata si nový model EV3 osvojil taktiež priestorovo úsporný volič prevodovky umiestnený na stĺpiku riadenia vpravo pod volantom.

Zo vzdušného konceptu interiéru ťaží množstvo odkladacích priestorov. Okrem klasických boxov vo dverách dávam palec hore i objemovo štedrému priestoru pod stredovou opierkou. Polička s indukčným nabíjaním smartfónu je doplnená o susedný box s výsuvnými držiakmi na nápoje, do ktorého sa pohodlne zmestí napríklad i klasická kabelka.
Moderný nádych vodičovej zóny kompletizuje trojica displejov sústredená v jednoliatom paneli, opäť inšpirovaná modelom EV9. Prístrojový panel zdobí grafika prispôsobená elektrickému pohonu. Dostupné layouty sa môžu v decentnej miere automaticky meniť v závislosti od zvoleného jazdného režimu. K dokonalosti tu chýba snáď už len náhľad s mapovým podkladom. Funkčným detailom je naopak, kamerový náhľad mŕtveho uhla, ktorý sa zobrazí po aktivácii smerovky. Všetky dôležité jazdné údaje sú dostupné taktiež na kvalitnom head-up displeji, ktorý je už štandardnou súčasťou výbavy GT-Line.

Medzi prístrojovým panelom a dotykovým infotainmentom s našlo svoje miesto ovládanie klimatizácie. Z ergonomického hľadiska ale môže výhľad na túto časť displeja v prípade niektorých vodičoch obmedziť veniec volantu. Kia s tým počítala, nakoľko detailné okno s ovládaním termomanažnemtu je možné zobraziť taktiež v priestore hlavného displeja. V rámci ovládania tepelného komfortu som počas testu napriek tomu najčastejšie využíval už spomínané klasické hardvérové ovládanie.
Najnovšia evolúcia kórejského infotainmentu s inteligentnou navigáciou ponúka prehľadnejšie menu. Pochvalu si zaslúžia taktiež veľké ikony, rýchle reakcie na dotykové povely či bohatá online podpora vrátane viacerých užitočných aplikácii. Samozrejmosťou je moderná mobilná konektivita fungujúca aj bez kábla. Praktickú stránku kompletizuje panoramatický kamerový náhľad na okolie vozidla, prehľadné zobrazenie funkcií elektromobilu či prepracovaná nadstavba v podobe mobilnej aplikácie.

Užívateľské pohodlie posúvajú na špičkovú úroveň rozmerovo veľkorysé predné sedadlá s decentným bočným vedením v chrbtovej časti. Sumárny cestovný komfort dotvára adekvátne mäkká výplň. Pre verziu GT-Line je zároveň príznačné na dotyk príjemné čalúnenie zo syntetickej kože. Ako prijemný nadštandard danej kategórie vozidiel možno označiť vyhrievanie i odvetrávanie predných sedadiel či širokú škálu elektronického nastavenia, vrátane sedačky spolujazdca. Počas oddychu spojeného s nabíjaním možno predné sedadlá sklopiť do relaxačnej pozície. V danej konfigurácii som najviac ocenil mimoriadne pohodlné hlavové opierky evokujúce svet luxusných limuzín.
Čarovanie s priestorom pokračuje i v druhom rade. Príjemne veľký vstupný otvor v kombinácii s dverami otvárajúcimi sa takmer do pravého značne uľahčujú prístup na palubu. V identickom priestore sa pohodlne odvezie pokojne aj dvojica urastenejších dospelých. Pri mojej výške 185 cm chválim prirodzený posed a zároveň dostatok priestoru na hlavu a nohy. Vďaka absencii stredového tunela a širokej kabíne tu v prípade štandardných konfekčných veľkosti nepredstavuje utópiu ani cestovanie v trojici. Komfort zadných pasažierov kompletizujú samostatné výduchy ventilácie, odkladacie priestory, výklopná opierka či vyhrievanie krajných pozícií. Z kreatívnych detailov poteší vešiak na bundu na zadnej strane predných operadiel ako aj USB porty situované v identickom priestore.

Rodinný charakter modelu EV3 sumarizuje praktický batožinový priestor so základným objemom prijemných 460 litrov. Ložná plocha ponúka symetrické tvarovanie. Samozrejmosťou je polohovateľná medzipodlaha, pod ktorou sa nachádza organizér na povinnú výbavu či lepiacu sadu. Menšou funkčnou nevýhodou je obloženie bočných stien z tvrdého plastu, ktorý je prirodzene náchylnejší na poškriabanie. Oproti zaužívaným štandardom tu chýba taktiež háčik na tašky alebo vo všeobecnosti iné sofistikovanejšie kotviace prvky. Po sklopení zadných operadiel delených v pomere 60/40 vzniká prakticky rovná podlaha s maximálnou prepravnou kapacitou 1251 litrov. Elektrické novinka z portfólia značky Kia si zaslúži pochvalu za dostupnosť dodatočného batožinového priestoru pod prednou kapotou. Tzv. „frunk“ disponuje kapacitou 25 litrov a pohodlne sa sem zmestia nabíjacie káble či praktická koncovka V2L.
Napriek príjemne kompaktným rozmerom sa nová Kia EV3 pýši technológiami, ktoré poznáme spravidla zo sveta väčších elektromobilov. To sa prirodzene odráža pri sebavedomejšej cenovke. Na tú však majú Kórejci argument práve vďaka bohatej výbave. Už základná verzia Light s 58,3 kWh batériou je k dispozícii pestrá paleta asistenčných systémov, full-LED svetlomety, parkovacie senzory, cúvacia kamera, akustická fólia čelného skla, vyhrievané predné sedadlá a volant, dvojzónová automatická klimatizácia, bezkľúčový prístup a štartovanie či vstavaná navigácia. Vo vyšších výbavách následne figurujú funkcie ako indukčné nabíjanie smartfónu, tepelné čerpadlo, vyhrievanie zadných sedadiel, kožené čalúnenie, ambientné podsvietenie či elektrické otváranie batožinového priestoru. Testovaná špičková výbava GT-Line ponúka navyše ešte aj pokročilý balík asistenčných systémov, panoramatický kamerový pohľad, parkovací asistent s diaľkovým ovládaním, head-up displej, prémiové predné sedadlá s pamäťou, odvetrávaním a širokým rozsahom nastavení, ako aj veľmi pekne hrajúce audio Harman/Kardon s ôsmimi reproduktormi.

Elektromobil bez kompromisov
Atraktívnym benefitom a zároveň konkurenčnou výhodou modelu EV3 je vyspelý technický základ odvodený priamo od batériových vlajkových lodí značky Kia. Okrem pokročilých asistenčných systémov a ďalších technologických vychytávok budí v prípade testovaného exempláru prirodzený rešpekt taktiež dostupnosť kapacitne nadštandardného akumulátora.
Nová Kia EV3 si dala veľmi záležať na celkovom vyladení jazdných vlastností. Takpovediac konvenčne pôsobí v pôsobí v tomto prípade zaužívaná koncepcia „všetko vpredu“. V tejto súvislosti chválim, že vďaka rozumne nastavenému výkonu a elektronickým pomocníkom nemal testovaný exemplár zásadne problémy s prenosom trakcie na vozovku ani pri impulzívnejších rozjazdoch v kombinácii s razantnejším stlačením pedála akcelerátora. Logickou výnimkou je mokrá vozovka, resp. všeobecne zhoršená adhézia pod prednou nápravou. V spomenutých podmienkach si už práca s plynom vyžaduje o niečo viac citu a rozvahy.

Kórejci zároveň nešetrili ani na konštrukcii podvozka. Nateraz najmenší člen plne elektrickej rodiny sa z tohto dôvodu pýši sofistikovanejším nezávislým zavesením kolies aj v prípade zadnej nápravy. Napriek vrcholnej konfigurácii GT-Line s 19-palcovými kolesami prekvapil testovaný exemplár nečakane príjemným odladením pruženia so všestranným potenciálom. Palec hore v tomto kontexte dávam schopnosti bezproblémového filtrovania bežných nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. Vrcholná výbavová verzia sa zároveň správa adekvátne komfortne aj na zvlnených slovenských okreskách. Limit pruženia v kombinácii s veľkými kolesami sa na druhej strane prirodzene prejaví pri nechcenom trafení hlbokej prepadliny alebo utopeného kanalizačného poklopu. Pre úplnosť dodávam, že EV3 disponuje len jednou charakteristikou naladenia podvozka, teda bez možnosti príplatku za adaptívne tlmiče.
Ten istý podvozok dokáže pri temperamentnejšej jazde vyťažiť prakticky maximum z technického základu s kolesami umiestnenými prakticky v rohoch karosérie. V identickom režime jazdy je ďalšou výhodou prirodzene nízke ťažisko, o ktoré sa stará batéria uložená v podlahe vozidla. Napriek v princípe suverénnemu a poslušnému správaniu modelu EV3 pri svižnejších prejazdoch zákrut, v sumári testovaný exemplár rozhodne nemá vyslovene športové ambície. V technickejších pasážach ostáva prirodzeným hendikepom vyššia pohotovostná hmotnosť. V prípade skúšanej verzie s batériou Long Range sa spomenutý parameter mimochodom pohybuje v okolí 1,9 tonovej hranice.

Všeobecný šoférsky zážitok prirodzene ovplyvňuje zvolený jazdný režim. Nový model Kia EV3 ponúka pestrú škálu nastavení, ktoré menia prioritne odozvu pohonnej jednotky a riadenia. Klasicky neutrálnu charakteristiku Normal dopĺňa výrazne komfortnejší mód Eco, resp. citeľne impulzívnejší režim Sport. Pre zhoršené adhézne podmienky je najoptimálnejšou alternatívou režim Snow so zníženým výkonom. Dospelý charakter elektrickej novinky kompletizuje čiastočne personalizovateľný režim My Drive, ktorý som počas testu využíval najčastejšie.
V rozmerovo kompaktnom segmente prekvapí elektrická novinka taktiež ďalšími dospelými riešeniami s odkazom na vyššie automobilové kategórie. Presne do tejto množiny radím reálne špičkové odhlučnenie interiéru. Očakávanú akustickú pohodu smerom od elektromotora dopĺňa výborne zvládnutá aerodynamika. Nadštandardnú akustickú pohodu si posádka modelu EV3 z tohto dôvodu užije taktiež pri vyšších rýchlostiach vrátane diaľničného tempa. Z výhod kompaktných rozmerov novinka ťaží prioritne v meste. V identickom prostredí musím pochváliť výbornú obratnosť, ktorú negatívne neovplyvnila ani už spomenutá koncepcia „všetko vpredu“. Napriek svojmu robustnému vzhľadu s SUV nádychom nemá testovaný exemplár prakticky žiadne terénne ambície. Pohyb mimo spevnených komunikácií, s odmyslením si absencie pohonu všetkých kolies, najviac limituje štandardná svetlá výška na úrovni „len“ 147 mm.

Pohon elektrického modelu Kia EV3 zabezpečuje synchrónny elektromotor na prednej náprave. Vďaka deklarovanému výkonu 204 koní pôsobí skúšaná motorizácia príjemne energicky no zároveň stále racionálne. Všeobecnou výhodou elektrického pohonu je prakticky okamžitý nástup krútiaceho momentu. To je zárukou presvedčivých rozjazdov a svižných akcelerácií. Testovaný exemplár zároveň nestráca dych ani pri potrebe pružného zrýchlenia v rýchlostnom spektre v okolí diaľničného tempa.
Všeobecný vývojový progres elektrického pohonu značky Kia sa v prípade nového modelu EV3 naplno prejavil pri teraz ešte prepracovanejšej rekuperácii. Základom danej funkcionality je už dôverne známy „manuálny“ režim, s možnosťou návykovej „hračky“ nastavenia intenzity spomaľovania, vrátane plachtenia, prostredníctvom pádiel pod volantom. Druhou alternatívou je taktiež regulovateľný automatický režim, spolupracujúci s mapovými podkladmi a čelnou kamerou. Úplnou novinkou je posledná možnosť zastúpené znova regulovateľnou funkciou i-Pedal. Pri troche predvídavosti je v tomto prípade je možné vozidlo, vďaka intenzívnemu automatickému spomaľovaciemu účinku, ovládať výhradne prostredníctvom pedála akcelerátora. Rekuperačná novinka zároveň dáva najväčší zmysel pri používaní v mestskej premávke.

Testovaná Kia EV3 vyniká nad drvivou väčšinou priamych konkurentov vďaka už spomenutej kapacitne nadštandardnej batérii. Skúšaná špecifikácia Long Range disponuje akumulátorom s kapacitou až 81,4 kWh. Koncepčne jednoduchšia a zároveň cenovo dostupnejšia 400V architektúra na druhej strane prináša „len“ štandardný nabíjací výkon. V prípade rýchleho nabíjania jednosmerným prúdom je k dispozícii deklarované maximum 128 kW. Sľubovanú výkonovú hodnotu v praxi, v prípade optimálneho nabíjacieho okna, opakovane potvrdili skúšky na 300 kW stojanoch. V kombinácii s veľkým akumulátorom je na zotavenie z cca 20 na 80 %, pri obdobnej infraštruktúre, potrebný cca 30 minútový časový interval.
Pred procesom takpovediac automaticky neplánovaného nabíjania je užitočnou pomôckou, dostupnou v záložke EV vozidlo, možnosť manuálnej aktivácie optimálneho termomanažmentu akumulátora. Pri dlhých presunoch a využití nabíjacích zastávok plánovaných cez navigáciu sa o ideálny tepelný komfort batérie už postará automaticky riadiaca jednotka. Vstavaná nabíjačka disponuje výkonom 11 kW. Pri využití domáceho wallboxu je na plné nabitie batérie potrebný čas približne 8 hodín. Testovaná konfigurácia zaujala efektívnym tepelným čerpadlom. V praxi preto nemá výrazne negatívny dopad na dojazd ani používanie klimatizácie, resp. vyhrievania interiéru. V tejto súvislosti oceňujem praktický detail prístrojového panela v podobe permanentného zobrazenia nielen priemerného, ale aj potencionálne minimálneho a maximálneho dojazdu.

Vrcholná výbava GT-Line automaticky obsahuje najpokročilejší balík výborne fungujúcich asistenčných systémov. Malú výčitku napriek tomu smerujem k pomerne výrazne zasahujúcemu automatizovanému udržiavania vozidla v jazdných pruhoch. Na prekonanie spomenutého odporu je potrebná už o niečo väčšia porcia fyzickej sily. Funkčne výberným riešením je možnosť rýchleho vstupu do menu asistenčným systémom. Praktickú skratku som si počas testu aktivoval na programovateľnom tlačidle na volante. Legislatívne povinný „eurohlásič“, upozorňujúci na čo i len mierne prekročenie povolenej rýchlosti, je možné jednoducho deaktivovať taktiež dlhším podržaním regulátora hlasitosti na multifunkčnom volante. Exkluzívny prvok výbavy tu mimochodom reprezentuje pri najvyššej výbave štandardne dostupná funkcia automatického vyparkovania, ovládaná pomerne intuitívne prostredníctvom kľúčika od vozidla.
Elektrická novinka z portfólia značky Kia sa vďaka veľkej batérii môže pochváliť reálne špičkovým automobilkou deklarovaným dojazdom. Daný parameter v prípade testovanej konfigurácie prekonáva hodnotu 560 km. Reálna prax počas testu v jarných podmienkach nakoniec priniesla síce o niečo nižšie, no vzhľadom na segmentovú príslušnosť stále nadpriemerné parametre maximálneho dojazdu. Priemerná spotreba sa ustálila na hodnote 19,5 kWh/100 km. To po jednoduchom prepočte zodpovedá maximálnemu dojazdu necelých 420 km. Za adekvátne presvedčivý možno označiť diaľničný rádius. Pri nameranej spotrebe 25,4 kWh/100 km je v daných podmienkach k dispozícii dojazd cca 320 km. Výrazne úspornejšia je EV3 v meste a na okreskách. Tu sa testovacia spotreba pohybovala okolo 16 kWh/100 km, čo postačuje na teoretický dojazd viac ako 500 kilometrov.

A celkový dojem?
Úplne nová Kia EV3 reprezentuje zmysluplné rozšírenie rodiny čisto elektrických modelov tohto juhokórejského výrobcu. Rozmerovo kompaktná štýlovka s neprehliadnuteľnou dizajnovou inšpiráciou vo vlajkovom SUV EV9 disponuje nadštandardným vnútorným priestorom. Od svojich hierarchicky vyšších súrodencov preberá síce zjednodušený, no stále technicky vyspelý základ. Kľúčové je, že popri dospelým jazdným vlastnostiam ponúka vo verzii Long Range taktiež reálne nadštandardný dojazd.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Kia EV3 81,4 kWh GT-Line
Dĺžka: 4 310 mm
Šírka: 1 850 mm
Výška: 1 570 mm
Rázvor: 2 680 mm
Objem kufra: 460+25 litrov
Motor: elektrický
Pohon: predných kolies
Kombinovaný výkon kW/koní: 150/204
Krútiaci moment Nm: 283
Pohotovostná hmotnosť: 1 810-1 930 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 170
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,9 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: jednostupňová redukčná
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 16,2 kWh na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 19,5 kWh/100 km
Dojazd podľa výrobcu: 563 km
Výkon rýchlonabíjania: 128 kW
Pneumatiky: GoodYear Ultra Grip Performance+
Verzia/akciová cena
Kia EV3 81,4 kWh GT-Line (testovaný model) od 52 290 €
Kia EV3 58,3 kWh Light od 37 690 €