Značke Volvo sa pod krídlami čínskeho koncernu Geely nebývale darí. Zásadný zlom v novodobej histórii tohto švédskeho výrobcu znamenal príchod aktuálneho modelu Volvo XC90. Dizajn z pera Thomasa Ingenlatha dokázal dokonale zvýrazniť„švédsku povahu“ tejto značky. Volvo v tom čase pomerne zásadne zmenilo svoju filozofiu. Podpísala sa pod to predovšetkým úplne nová platforma ako aj filozofia nových pohonných jednotiek. Všetky spomenuté prvky spolu s neustále napredujúcimi bezpečnostnými technológiami si v rámci generačnej obmeny postupne osvojili aj ďalší členovia rodiny. Najnovší prírastok v tomto smere predstavuje elegantnejší súrodenec ikonického kombi V60, teda luxusne ladená limuzína Volvo S60, ktorú sme podrobili nášmu redakčnému testu.
Nové Volvo S60 vo výkonnej zážihovej verzii T5 prepĺňaným 2-litrom o výkone 250 koní, skombinovaný s 8-st. automatickou prevodovkou a v špičkovej výbave R-Design, nám na test zapožičala spoločnosť FINAL-CD premium, autorizovaný predajca vozidiel Volvo.
Rýchle fakty:
- Elegantná limuzína Volvo S60 je po veľkostnej ale aj konštrukčnej stránke súrodencom modelu Volvo V60. Najzásadnejší technologický rozdiel medzi príbuzenskými modelmi predstavuje skladba motorom. Testovaný sedan zbieha z výrobných pásov v novej továrni v USA, kým kombi sa produkuje v Európe. Elegantnú limuzínu aj preto výhradne zážihové resp. hybridné motorizácie.
- Po technickej stránke je nový model S60, tak ako ostatní „veľkí“ súrodenci postavený na novej platforme SPA s priečne uloženými motormi. Základom je v tomto prípade vždy benzínový 2-liter. Volvo si okrem toho aj v tomto prípade mimoriadne zakladá na veľmi vysokej pasívnej a aktívnej bezpečnostnej úrovni.
- Po dizajnovej stránke je nový model S60 do značnej miery inšpirovaný väčším súrodencom, ktorým je limuzína Volvo S90. Napriek tomu z môjho pohľadu prepracovaný novodobý škandinávsky dizajn podstatne viac pristane práve rozmerovo menšej novinke. Dynamický potenciál verzie T5 dokáže ešte viac vyšperkovať tradičná športovo luxusná výbava R-Design. V sumári je testovaný model v mojich očiach aj preto v súčastnosti najkrajším modelom s logom Volvo.
- Tradične minimalistický interiér s minimom klasických ovládacích prvkov sa môže pochváliť aj nový model Volvo S60. Na logiku centrálne dotykového displeja sa po intuitívnej stránke dá zvyknúť veľmi rýchlo- Pocit prémiovosti a kvality v tomto prípade ešte viac znásobujú použité materiály a prepracované detaily. Za príjemné prekvapenie možno považovať aj priestorové pomery v druhom rade. V tejto disciplíne má Volvo nad priamymi konkurentmi mierne navrch.
- Po jazdnej stránke dokáže mať nový model Volvo S60 hneď niekoľko tvarov. Tradičný vlastný svet v podobe permanentne pripraveného anjela strážneho, reprezentovaného precízne fungujúcimi jazdnými asistenčnými systémami, v sumári pri verzii T5 dopĺňa aj vydarený motor s výkonom 250 koní. Práve vďaka nemu dokáže byť novinka zároveň až prekvapivo rýchla.
V histórii automobilky Volvo majú mimoriadne silnú tradíciu predovšetkým kombi modely s prívlastkom V. Švédi ale našťastie myslia aj na priaznivcov elegantnejších línií. Vo väčšine prípadov preto ponúkajú ako alternatívu ku kombi aj klasické limuzíny s prívlastkom S. Aktuálnou vstupnou bránou do sveta Volvo je v tomto ponímaní model S60. Jeho história sa predstavením prvej generácie začala písať už v roku 2000. Aktuálne automobilka ponúka už tretie pokračovanie modelu S60. Novinka bola oficiálne predstavená koncom roka 2018 a v slovenských showroomoch sa objavila v priebehu minulého roka.
Aj model Volvo S60, podobne ako väčšina súrodencov, je postavený na modernom technickom základe s označením SPA. Nová platforma sa vďaka priečnemu uloženiu motora už spolieha len na 4-valce, čo pri testovanom modeli rozhodne nepovažujem za žiadny problém. Medzigeneračne nižší objem ako aj „chýbajúce valce“ výrobca nahrádza a kompenzuje nielen prepĺňaním a aj elektrifikáciou v podobe výkonných plug-in hybridných verzií. Okrem toho je nová platforma výrazne ľahšia a citeľne tuhšia. A to sa vo finále v pozitívnej miere premietlo aj do ešte vyššieho bezpečnostného štandardu.
Okrem typu karosérie predstavuje najzásadnejší rozdiel medzi sedanom Volvo S60 a súrodeneckým kombi Volvo V60 paleta dostupných motorizácií. Limuzína sa v tomto prípade spolieha len na benzínové pohonné jednotky, ktoré sú v špičkových verziách skombinované s hybridnou technikou. Naopak, pri priestrannejšom súrodencovi okrem spomenutého ešte stále existuje aj naftová alternatíva. V konečnom dôsledku sú to ale práve zážihové motorizácie, ktoré dodávajú športovo ladenému sedanu tu „správnu a nefalšovanú atmosféru.“
Základom je v tomto prípade verzia T4 s benzínovým 2-litrom o výkone 190 koní. Výkonovú špičku medzi nehybridnými pohonnými jednotkami potom predstavuje testovaný model T5, pozostávajúci s identického zážihového 2-litra vyladeného na výkon 250 koní. Identická motorizácia je okrem základného prevedenia s pohonom prednej nápravy k dispozícii už aj s pohonom všetkých kolies (T5 AWD). Nielen výkonovú ale aj technologickú špičku nakoniec reprezentuje špičková plug-in hybridná benzínová verzia T8 eAWD, ktorá ponúka kombinovaný výkon až 390 koní. Benzínovému 2-litru prepĺňanému turbodúchadlom a kompresorom v tomto prípade vypomáhajú hneď 2 elektromotory. Štandardom pri všetkých vyššie spomenutých motorizácií je za každých okolností 8-st. automat klasickej konštrukcie.
Pohľadná severská dynamika
Časy, keď boli modely značky Volvo po vzhľadovej stránke prakticky len „nudné a hranaté krabice“ sú našťastie už dávno preč. Určitým paradoxom je, že aktuálny atraktívny dizajnový jazyk značky Volvo v sebe dokonale odráža povestnú severskú eleganciu. Základnými vizuálnymi proporciami sa nový model S60 do značnej miery inšpiroval u svojho väčšieho súrodenca, ktorým je model S90. V kompaktnejšom balení ale vo finále nový dizajnový jazyk pôsobí oveľa atletickejším dojmom. Vizuálnu dynamiku pri testovanom kúsku v nemalej miere znásobuje aj výbava R-Design. Tá okrem športovo ladených detailov prichádza aj s o 12 mm zníženou svetlou výškou. Z môjho pohľadu je práve testovaná novinka zároveň najkrajším súčasným modelom značky Volvo! Severskú náturu v prípade testovaného kúsku dokonale vystihuje aj atraktívna sivá metalíza s prívlastkom Osmium Grey.
Predným partiám aj v tomto prípade dominuje typický tvarovaná maska chladiča s výrazným fabrickým logom. Športový nádych umocňuje dynamický predný nárazník. Medzi tradičné dizajnové prvky nových modelov Volvo sa radia aj úzke predné svetlomety s motívom Thorovho kladiva. Adaptívna full LED technológia sa za tmy vyznačuje špičkovým svetelným účinkom. V praxi som veľmi ocenil skoršiu aktiváciu diaľkových svetiel, ktorá je v automatickom režime k dispozícii už aj pri nižších rýchlostiach.
Pri pohľade z profilu, tu púta pozornosť tradične elegantná „sedanoidná“ silueta karosérie s pomerne dlhou prednou kapotou. Vizuálny efekt okrem čiernych doplnkov z balíku R-Design podčiarkujú aj elegantné kolesá, ktoré v prípade testovaného modelu disponovali adekvátnym priemerom 18 palcov.
Športový duch testovaného modelu vyniká aj pri pohľade zozadu. Dominantné koncové svetlá s originálnym svetelným podpisom sa aj v tomto prípade inšpirovali modelom Volvo S90. Pri menšom súrodencovi zdobí veko batožinového priestoru efektná odrhová hrana, ktorá po vizuálnej stránke odkazuje na decentný náznak spojleru. Na rozdiel od väčšieho brata, vypĺňa „prázdny“ priestor na veku kufra okrem označenia výrobcu v aj modul s evidenčným číslom. Dynamický potenciál verzie R-Design násobí nielen nielen optický široká stavba vozidla ale ale aj „svalnatý“ nárazník. Jeho dominantou sú nielen efektné ale aj reálne funkčné koncovky výfukového systému, ktoré vizuálne vzájomne prepája čierna linka s náznakom difúzora.
Zmysluplnosť ukrytá v prepracovaných detailoch
Interiéru testovaného modelu dominuje po emočnej stránke povestná švédska útulnosť kontraste skombinovaná s typickým severským chladnom. Pracovisko vodiča aj v prípade modelu S60 kopíruje už zaužívané zvyklosti, s ktorými sa je možné stretnúť aj pri ostatných nových modeloch s logom Volvo. Menšia miera rozlišovacej originality medzi jednotlivými modelmi tu je vykompenzovaná použitím špičkových materiálov, ako aj ich prakticky bezchybným dielenským opracovaním. Od „Švéda“ by sa v tomto smere mohli pokojne inšpirovať v tomto smere dokonca aj niektorí prémióví konkurenti! V interiéri „Made in Volvo“ totiž pôsobí napríklad stvárnenie obkladového materiálu z ušľachtilého kovu, skutočne dôveryhodným dojmom.
Pre dizajn a stvárnenie palubnej dosky je príznačný dokonale minimalistický dojem. Volvo v tomto prípade vsádza na minimálny počet klasických ovládacích prvkov reprezentovanými tradičnými tlačidlami alebo prepínačmi. Veľké množstvo ovládacích modulov sa v ďalšom kroku logicky „upratalo“ do vkusného dotykového modulu zapracovaného priamo do palubnej dosky.
Na moderné trendy reflektuje aj na prvý pohľad menej nápadný prístrojový panel. Aj vo Švédsku už vsádzajú na jeho „full“ grafickú verziu. Vodič si v rámci nastavenia môže zvoliť niektorý zo štyroch dizajnových svetov. V každom z nich ide tak trochu paradoxne o imitáciu klasických budíkov. Celkové možno grafické rozdiely medzi jednotlivými módmi považovať za minimálne. Striktne dané sú rovnako možnosti prispôsobenia centrálnej plochy medzi budíkmi,kde môže byť vyobrazená napríklad mapa. Toto riešenie bude vyhovovať skôr konzervatívnejšie orientovaným vodičom. Mimoriadna spokojnosť naopak panuje pri hodnotení celkovou prehľadnosti s dôležitými údajmi palubného počítača vyobrazenými v spodnej časti prístrojového panela.
Z klasických hardwarových ovládačov si nové Volvo S60 na palubnej doske zachovalo prakticky len to najnutnejšie. Sem sa radí základné ovládanie audia, „výstražný trojuholník“ alebo rýchla funkcia „rozmrazovania“ čelného skla, resp. zadného okna. Ďalšie dôležité ovládacie prvky dostali vyslovene autentické stvárnenie. Do tejto kategórie sa radí efektné štartovanie motora alebo originálny volič určený pre zmenu jazdných režimov.
Všetky ostatné funkcie vozidla sa už ovládajú prostredníctvom 9 palcového vertikálne orientovaného dotykového displeja. Volvo sa v tomto prípade pokúsilo celkovú intuitívnosť priblížiť k čo najväčšej dokonalosti. A Švédom sa to v prípade v prípade rozhrania Sensus Connect v mojich očiach takmer na 100% aj reálne podarilo. Špičková grafika ako aj odozva na dotyk sa danej triede vozidiel očakávajú už podvedome. Základná intuitívnosť systému je do značnej miery inšpirovaná logikou mobilných smart zariadení. Po krátkom úvodnom oboznámení sa tu z môjho pohľadu aj preto dokáže bez problémov orientovať drvivá väčšina vodičov. Z často používaných funkcií, ako je napríklad de-aktivácia systému štart/stop, sa čase stáva akási podvedomá rutina. Subjektívne sa mi počas jazdy prstom ťažšie „triafalo“ len do číselnej stupnice slúžiacej na reguláciu teploty klimatizačného modulu.
Tradičnou estetickou nevýhodou dotykového modulu je aj v tomto prípade náchylnosť na viditeľné stopy po nechcených odtlačkoch prstov. Volvo aj tento neduh rieši jednoducho a zároveň geniálne. Súčasťou výbavy vozidla je totiž aj originálna „handrička“ určená práve na čistenie displeja. Zmysel pre detail sa prejavil napríklad aj pri vnútornom osvetlení v podobe tradičných „čítacích lampičiek“. Ich svetelná intenzita sa dá totiž regulovať. Naopak, vyslovene na „wow efekt“ útočí akýsi podvedomí punc kvality v podobe vlajky Švédskeho kráľovstva zdobiacej sedadlo predného spolujazdca. Z praktickej stránky mi v tejto triede vozidiel tak chýbal len box určený na odloženie väčšieho smartphonu obohatený o funkciu bezdrôtového nabíjania.
Športový charakter testovaného S60 vo výbave R-Design umocňuje aj posed za volantom. Praktický dokonalé športovo-komfortné predné sedadlá disponujú nielen širokou škálou elektrického nastavenia ale aj optimálnym bočným vedením v priestore sedáku i operadla. Pozícia za volantom môže byt v prípade osobnej preferencie vodiča zároveň až prekvapivo nízka.
Vzhľadom na príslušnosť k danému ponúka až nečakané priestorové hody aj druhý rad sedadiel. V modeli Volvo S60 sa za seba dokážu pohodlne ako aj s určitou priestorovou rezervou usadiť aj osoby s výškou 180 cm. Už na pohľad výrazný centrálny tunel slúži na potencionálne uloženie kardanu pri verziách s pohonom všetkých kolies alebo komponentom hybridnej technológie.
Štýlová karoséria typu sedan po praktickej stránke tradične najviac dopláca na limitujúci nakladací otvor, cez ktorý neprejdú nadrozmerné predmety. Batožinový priestor v prípade testovaného modelu ale disponuje solídnou prepravnou kapacitou na úrovni 392 litrov. V prípade absencie dojazdovej rezervnej pneumatiky, umiestnenej pod úrovňou podlahy, môže kufor ponúknuť dokonca až 442 litrov. Ako racionálnejšie riešenie sa mi ale v tomto prípade určite javí voľba rezervnej pneumatiky. Z praktickej stránky je nutne vyzdvihnúť prekrytý mechanizmus pántov batožinového veka, ktoré tak nezasahujú do priestoru pre batožinu. Poteší aj prítomnosť praktického otvoru slúžiaceho na prepravu lyží či iných dlhých predmetov. Pri danej cenovke naopak čiastočne zamrzí absencia elektronického zatvárania veka batožinového priestoru.
Testovaný exemplár v špičkovej výbave R-Design naopak už v štandarde ponúka výbavové prvky ako: športové kožené čalúnenie či efektný čierny strop. Za príplatok si testovaný kus polepšil aj o vyhrievanie predných sedadiel, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, pokročilý adaptívny tempomat s funkciou Pilot assist alebo prémiové audio Harman/Kardon. Už v úplnom základe ale možno pri modeli Volvo S60 je počítať s väčšinou bezpečnostných prvkov, bezkľúčovým štartovaním, automatickou 2-zónovou klimatizáciu, dažďovým a svetelným senzorom, full LED svetlami alebo s rozhraním Sensus Connect.
Rýchlo a bezpečne
Aj keď sa na prvý pohľad môže zdať, že rýchlosť a bezpečnosť sa principiálne vzájomne vylučujú, tak Volvo S60 T5 R-Design predstavuje ukážkovú výnimku. Testovaný exemplár na jednej strane disponuje už pomerne výkonným motorom, nad ktorým ale na strane druhej stále bdie „anjel strážny“ v podobe záplavy prvkov aktívnej či pasívnej bezpečnosti. Takáto kombinácia vytvára vo finále mimoriadne atraktívny kokteil.
Inými slovami, najnovší člen rodiny Volvo dokáže byť v praxi vozidlom viacerých tvárí. Sériovo znížený podvozok je vo výbave R-Design reálne skôr športovo tvrdý ako komfortný. Bežné nerovnosti našich ciest ale samozrejme dokáže model S60 na 18 palcových kolesách s prehľadom odfiltrovať. Naopak, väčšie prepadliny či diery mu už nie sú veľmi po chuti. Talent a vyladenie podvozka sa tak naplno prejaví na kvalitnom cestnom povrchu plnom zákrut. Aj pri zážitkovom móde jazdy ponúka model S60 skvelý kontakt s vozovkou a hraničných situáciach ostáva veľmi dlho neutrálnym. Prirodzená nedotáčavosť sa reálne prejavuje neskôr ako ju vodič podvedome očakáva. V sumári tu možno pokojne konštatovať, že k prirodzeným limitom pohonu prednej nápravy sa väčšina „bežných“ vodičov priblíži len veľmi zriedka.
Šoférsku atmosféru dotvára aj až prekvapivo tuhé, no zároveň optimálne strmé riadenie. Posádka si vďaka vynikajúcemu odhlučneniu interiéru pri bežnej jazde užíva nielen príkladnú akustickú pohodu ale doslova až akúsi návykovú odosobnenú od okolitého sveta mimo vozidla. Optimálna akustika v kabíne pritom pretrváva aj pri vyššom rýchlostnom tempe. Model S60 dokáže takto účinne zároveň maskovať aj reálnu rýchlosť vozidla, ktorá tak dokáže v momente vyskočiť až do zakázaných hodnôt.
Vynikajúco odizolovaný je aj benzínový 2-liter pod prednou kapotou. Posádke vozidla dáva o sebe vedieť pomerne autentickým zvukovým prejavom prakticky až v spektre otáčok v druhej polovici stupnice otáčkomera. Výkon 250 konských je pre športovo ladený sedan tak akurát. K celkovej dynamike prispieva aj špičková súhra aj s 8-st. automatom prevodovkou značky Aisin. Zmeny jednotlivých prevodov tu za bežných okolností prebiehajú mimoriadne kultivovane a hladko. Vodič má okrem východiskového režimu Comfort na výber aj úsporný režim Eco, resp. športový mód Dynamic. Najciteľnejšiu zmenu medzi režimami aj v tomto prípade predstavuje okamžitá odozva na pedál akcelerátora spojená s reakciami prevodovky. V dynamickom režime je prevodovka podľa očakávania v permanentnej pohotovosti. Naopak v ekologickom móde využíva veľmi často mód tzv. „voľnobežky“, čím sa vo finále šetrí palivo.
A čo na to výsledná spotreba paliva? S „ľahkou nohou“ sa nie je problém pohybovať v hodnotách, ktoré udáva výrobca. Opačný extrém predstavuje vyslovene zážitková jazda. V tomto prípade sa celkový priemer „ľahko“ prehupne cez psychologickú hranicu 10 litrov. Môj výsledný priemer na konci testu pri zohľadnení oboch extrémov ustálil podľa palubného počítača na hodnote 8,5 litra na každých 100 km. Takýto výsledný údaj možno pri výkonnom benzínovom motore považovať za plne akceptovateľný.
V neposlednom rade pri limuzíne značky Volvo nemožno obísť ani povestnú bezpečnosť. Tá je s odmyslením si neželaného absolvovania „crashtestu“ najviac citeľná v rámci funkcie asistenčných systémov. Ich celková súhra a vyladenosť pri značne Volvo doslova vyráža dych. Za prudko návykový prvok pri bežnej jazde považujem predovšetkým nadstavbu adaptívneho tempomatu v podobe tzv. Pilot Asist. Prirodzenosť a istota tejto funkcie u vodiča navodzuje príjemný podvedomý pocit istoty, že sa na svoje Volvo môže v prípade kritickej situácie reálne spoľahnúť. Pilot Asist v reálnej premávke reaguje prirodzene nielen na ostatných účastníkov cestnej premávky ale aj na čiary ohraničujúce vozovku. Volvo S60 tak s istotou a suverénne zvláda v poloautomatickom móde za asistencie vodiča dokonca aj prejazdy cez prudšie zákruty vo vyššej rýchlosti, čím sa mnohí konkurenti pochváliť nemôžu.
A náš celkový dojem ?
Nové Volvo S60 je dokonalým príkladom toho ako by mal vyzerať moderný sedan. Po dizajnovej stránke ide bezpochyby o jedného z najatraktívnejších zástupcov segmentu kompaktných prémiových limuzín. Do vzhľadovo atraktívneho kabátika Volvo už tradične zabalilo špičkové technológie. Po jazdnej stránke ponúka novinka hneď dve tváre. Vysoká bezpečnostná úroveň je v tomto prípade skombinovaná s až nečakane suverénnymi jazdnými vlastnosťami.
Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Volvo S60 T5 R-Design
Dĺžka: 4 761 mm
Šírka: 1 850 mm
Výška: 1 431 mm
Rázvor: 2 872 mm
Objem kufra: 442/392 litrov
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 184/250
Krútiaci moment Nm: 350
Pohotovostná hmotnosť: od 1606 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 240
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6,5 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 7,1-8,0 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 8,5 / 100 km
Pneumatiky: Kumho Wintercraft
Recenzia
Volvo S60 T5 R-Design
Dĺžka: 4 761 mm Šírka: 1 850 mm Výška: 1 431 mm Rázvor: 2 872 mm Objem kufra: 442/392 litrov Motor: zážihový (benzín) Pohon: predný Počet valcov: 4 Výkon kW/koní: 184/250 Krútiaci moment Nm: 350 Pohotovostná hmotnosť: od 1606 kg Maximálna rýchlosť km/h: 240 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6,5 s Prevodovka: automatická Počet stupňov: 8 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 7,1-8,0 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 8,5 / 100 km Pneumatiky: Kumho Wintercraft
Výhody
- Dynamicky vzhľad
- Asistenčné systémy + odhlučnenie interiéru + jazdné vlastnosti
- Špičkové predné sedadlá
Nevýhody
- Výrazný zvuk zámkov (zamknutie vozidla po rozjazde)
- Manuálne zatváranie veka batožinového priestoru
- "Tvrdosť" podvozka pri prejazde cez hrubšie nerovnosti
Volvo S60 T5 R-Design DEALS
Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu