Toyota aktuálne spúšťa na Slovensku predaj štvrtej generácie obľúbeného malého kompaktu Yaris. Novinka sa okrem zaujímavého dizajnu môže pochváliť aj pokrokovými technológiami. Aj Yaris s poradovým číslom štyri využíva filozofiu architektúry TNGA (Toyota New Global Architecture) pre malé automobily, v podobe modulárnej platformy GA-B. Toto riešenie okrem iného poskytuje novinke aj nižšie ťažisko a oveľa tuhšiu karosériu.
Nový model samozrejme využíva progresívnu štvrtú generáciu hybridno-elekrického pohonu, ktorá poskytuje vozidlu nižšiu spotrebu paliva, nižšie emisie a výrazne vylepšenú schopnosť jazdiť výlučne na elektrický pohon, vyššou rýchlosťou a na dlhšie vzdialenosti. Toyota Yaris opäť raz zvyšuje úroveň štandardu, a posilňuje tak svoje postavenie lídra segmentu v oblasti bezpečnosti. V súlade so záväzkom spoločnosti Toyota demokratizovať automobilovú bezpečnosť ponúka v štandardnej výbave väčšiu škálu aktívnych bezpečnostných systémov Toyota Safety Sense, vrátane pokročilých asistenčných systémov vodiča (ADAS), ako je napríklad asistent poloautonómnej jazdy v jazdnom pruhu, asistent núdzového riadenia či funkcia pomoci na križovatke.
Prednárazový bezpečnostný systém s rozšírenými funkciami je odteraz schopný zachytiť prítomnosť chodcov vo dne i v noci a cyklistov pri jazde cez deň. Nový Yaris ako prvý v segmente zároveň ponúka funkciu pomoci na križovatke, ktorá rozpoznáva možné riziká zrážky s protiidúcimi vozidlami a chodcami pri odbočovaní na križovatke. Zároveň je ako prvé vozidlo značky Toyota vybavené stredovými airbagmi, ktoré v prípade bočného nárazu vozidla zabránia zrážke vodiča a spolujazdca v kabíne.
Yaris v Európe
Za 20 rokov svojej existencie sa Yaris stal najvýznamnejším modelom spoločnosti Toyota v Európe, kde neustále rastie jeho objem predaja aj podiel na trhu. V roku 2019 zaznamenal približne 224-tisíc predaných kusov a jeho podiel na trhu v segmente B predstavoval 7,6 %, čím sa stal najpredávanejším modelom značky Toyota v tomto regióne a predstavoval viac ako 22 % jej predných nových automobilov.
Nový Yaris okrem toho reaguje na meniace sa priority európskych zákazníkov, ktorí dávajú prednosť malým vozidlám. K racionálnym stránkam, ako sú náklady, praktické využitie, bezpečnosť a kvalita, sa v jeho prípade pridali aj emocionálnejšie aspekty, ako je štýl, športový charakter, mladistvý vzhľad a kvalita výkonu, ktorá prináša potešenie z jazdy.
Nový Yaris sa vyrába vo výrobnom závode Onnaing spoločnosti Toyota Motor Manufacturing France neďaleko francúzskeho mesta Valenciennes.
Dizajn a vzhľad
Nový Yaris sa vracia ku koncepcii „veľkého malého“ charakteru, ktorý inšpiroval model prvej generácie. Zatiaľ čo mnohé modely segmentu B sú čoraz dlhšie, nový Yaris je v skutočnosti kratší než aktuálny model. No aj keď sa celková dĺžka skrátila na menej než štyri metre, rázvor kolies sa predĺžil o 50 mm, vďaka čomu je v kabíne viac miesta. Nová platforma zároveň poskytla dizajnérom viac voľnosti pri tvorbe atraktívneho a pôsobivého dizajnu a dala im možnosť zdôrazniť individuálnu dizajnovú identitu značky Toyota. Efekt zhutnených rozmerov zosilňujú výrazné bočné línie karosérie, ktoré po bokoch vozidla vytvárajú akúsi projekciu pohybu vpred. Robustné predné a zadné krídla prispievajú k celkovému napnutému a súdržnému vzhľadu a spolu s tvarovanými panelmi dverí vyjadrujú obratnosť vozidla, ktoré je „pripravené vyraziť na cestu“.
Dizajn prednej časti je zameraný na veľkú mriežku chladiča a logo Toyota uprostred. Nové svetelné jednotky disponujú technológiou LED a obsahujú smerové svetlá, ktoré sa striedajú so svetlami na denné svietenie. Svetlomety sa tiahnu smerom k predným kolesám vo výraznom dizajnovom prvku, ktorý zároveň skracuje vnímanú dĺžku predného previsu. Kolesá sú v ponuke vo verziách s priemerom 15, 16 a 17 palcov, v závislosti od hnacej jednotky a stupňa výbavy modelu.
Interiér a kabína
Interiér vozidla odráža celkovú koncepciu „menej je niekedy viac“. Je to priestor s ostrým dizajnom a vysokou úrovňou vnímanej kvality, ktorý vytvára dojem pevnosti a priestrannosti automobilu vyššej triedy. Pokiaľ ide o kabínu vodiča, jej usporiadanie sa riadi heslom „oči na ceste, ruky na volante“. Displeje a ovládacie prvky sú usporiadané tak, aby zaisťovali vodičovi plnú koncentráciu na riadenie a poskytovali mu najdôležitejšie informácie o vozidle a jazde pri minimálnom rozptýlení, ako aj vynikajúci výhľad do všetkých strán.
Ako je uvedené vyššie, nová platforma GA-B umožnila skrátenie celkovej dĺžky vozidla, vďaka čomu sa stalo najkompaktnejším modelom vo svojej triede, no pritom s väčším rázvorom kolies. Toto bolo kľúčom k dosiahnutiu takého usporiadania interiéru, ktoré by zabezpečilo dostatočný priestor a komfort pre všetky osoby vo vozidle a odrážalo novátorský charakter „veľkého malého“ vozidla, akým sa vyznačoval pôvodný Yaris pred 20 rokmi. Nový Yaris má (o 20 mm) viac priestoru medzi vodičom a spolujazdcom, ktorý zároveň umožnil vytvorenie širšej prednej konzoly. Podobne veľkorysý je aj nákladný priestor; pri hĺbke 700 mm ponúka 286 litrov úložného priestoru.
Motorizácie
Nový Yaris využíva najnovšiu, štvrtú generáciu hybridnej technológie pohonu a predstavuje nové komponenty, ktoré sú navrhnuté tak, aby boli kompaktné, ľahké a efektívne. Údaje naznačujú, do akej miery sa im to podarilo. Celková účinnosť sa zvýšila o 20 %, čo by bolo za normálnych okolností na úkor výkonu. V tomto prípade je však výkon o 16 % vyšší a dosahuje 116 k (DIN) (celkový výkon systému), zrýchlenie z nuly na 100 km/h sa zlepšilo o 15 % na aktuálnych 9,7 sekundy a odozva na použitie plynového pedála vodičom je ostrejšia a presnejšia.
Schopnosti vozidla v plnoelektrickom (EV) režime prešli transformáciou: vozidlo je schopné dosiahnuť rýchlosť až 130 km/h a v mestskej premávke dokáže dlhšie jazdiť v režime EV. To znamená, že vodič si môže vychutnať množstvo výhod batériového elektrického vozidla (BEV), no za nižšiu cenu a bez obáv, kde alebo kedy bude mať možnosť dobiť akumulátor. Emisie CO2 klesli na úroveň 85 g/km a spotreba paliva v kombinovanom cykle podľa WLTP dosahuje 3,8 l/100 km, čo je zlepšenie o 20 %.
Tím konštruktérov chcel priniesť výraznejšiu kvalitu potešenia z jazdy a bol odhodlaný vyriešiť nedostatky, ktoré najčastejšie zaznievali na adresu spoločnosti Toyota ako kritické výhrady vodičov modelu Yaris Hybrid. Išlo najmä o zrýchlenie pri predbiehaní pri diaľničných rýchlostiach (čas rozjazdu z 80 na 120 km/h sa skrátil o dve sekundy na 8,1 sekundy), rýchlejšie a citlivejšie zrýchlenie pri nízkych rýchlostiach, napríklad pri prejazde kruhovým objazdom, ako aj lineárnejšie a prirodzenejšie zrýchlenie pri jazde na kľukatých otvorených cestách.
1,5-litrový motor Hybrid Dynamic Force
Úplne nový 1,5-litrový motor Hybrid Dynamic Force je z rovnakého radu motorov TNGA ako 2,0-litrový štvorvalcový agregát, ktorý poháňa modely Toyota Corolla a C-HR. Rovnako ako všetky hybridné motory od spoločnosti Toyota, aj tento motor využíva Atkinsonov cyklus, ktorý udržiava sacie ventily dlhšie otvorené, a oneskoruje tak kompresný zdvih. Tým sa zvyšuje účinnosť a znižuje spotreba paliva, no klesá výstupný výkon. Napriek tomu má nový motor maximálny výkon 93 k (DIN)/68 kW s maximálnym krútiacim momentom 120 Nm, ktorý dodá pri nízkych otáčkach (3 600 ot./min.). Pokiaľ ide o prevodovku, sústava využíva elektronicky riadenú automatickú prevodovku s plynulo meniteľným prevodom (e-CVT), ktorá zabezpečuje lineárne zrýchlenie a tichý chod. Nový Yaris využíva lítiovo-iónový hybridný akumulátor s nárastom napätia zo 144 na 177,6 V. Počet článkov sa znížil zo 120 na 48. Výrazne sa zlepšil aj tok prúdu: až o 100 % do akumulátora a 50 % von. Pri výrazne vyššej hustote energie je akumulátor menší aj ľahší, a to až o 12 kg. Jeho kompaktné rozmery umožnili umiestniť ho pod zadné sedadlo aj spolu s prídavným akumulátorom, čím sa zabránilo ich vniknutiu do nákladového priestoru. Technológia lítiovo-iónových akumulátorov dokáže lepšie dodávať tok elektrického prúdu, čo je kľúčové pre zabezpečenie silného výkonu nového modelu Yaris v režime EV pri jazde v meste.
Ďalšie pohonné jednotky
Nový Yaris je v ponuke aj s 1,5-litrovým zážihovým motorom spojeným so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo s prevodovkou s plynulo meniteľným prevodom so širokým rozsahom (W-CVT) v prvom prevodovom stupni. V podstate ide o rovnaký nový trojvalcový motor, aký je aj v hybridnej sústave; v porovnaní s konkurenčnými preplňovanými motormi s malým objemom ponúka dobrú úroveň emisií aj spotreby paliva. K dispozícii je taktiež 1,0-litrový trojvalcový zážihový motor podobný tomu, aký poháňala Yaris predchádzajúcej generácie. Tento motor je v ponuke ako vstupný bod k novému radu modelov Yaris.
Zdroj: Toyota