Mohutná modelová ofenzíva nemeckej automobilky Opel pokračuje aj naďalej. Po novej generácii vlajkovej lode Opel Insignia a malom crossoveri Opel Crossland X sa prednedávnom v slovenských showroomoch Opel objavila ďalšia atraktívna novinka. Konkrétne ide o úplne nové, stredne veľké SUV Opel Grandland X. Najnovší a zároveň i najväčší člen rodiny Opel X je postavený na platforme koncernu PSA. Aj v tomto prípade tak slúžia k pohonu vozidla výhradne kolesá prednej nápravy. Nemci si napriek tomu dali veľmi záležať na vlastnej identite.
Novinka ponúka charakteristický dizajn značky Opel, spojený s ďalšími tradičnými technickými riešeniami typickými pre modely Opel. Nový Opel Grandland X s osvedčeným turbodieslom 1,6 CDTI, v kombinácii so 6-st. automatickou prevodovkou a v druhej najvyššej výbave Innovation, nám na test zapožičala spoločnosť Autotip spol. s r. o., autorizovaný predajca vozidiel Opel v našom regióne.
[photo]20867[photo]
Podľa aktuálnej filozofie značky Opel sa všetky crossovery, resp. SUV modely s bleskom v znaku, označujú písmenom „x“. Po vynovenom Opel Mokka X a úplne novom Opel Crossland X, pribudol do rodiny zatiaľ najväčší člen Opel Grandland X. Oficiálnu výstavnú premiéru zaznamenala novinka len prednedávnom, na medzinárodnom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. Stredne veľké SUV nahrádza v modelovom portfóliu značky model Opel Antara. Zaujímavosťou je že nový model Grandland X bol podobne ako Crossland X, vyvíjaný v pomerne úzkej spolupráci s koncernom PSA.
Nová Honda Prelude
Test: Hyundai i30 Kombi – Lákavá racionalita
Exkluzívny Mercedes-AMG PureSpeed
Revolučný koncept Jaguar Type 00
Test: Mercedes-AMG G 63 – Hranatá charizma
Nová Toyota Urban Cruiser
Nová Honda Prelude
Test: Hyundai i30 Kombi – Lákavá racionalita
Exkluzívny Mercedes-AMG PureSpeed
Revolučný koncept Jaguar Type 00
Test: Mercedes-AMG G 63 – Hranatá charizma
Nová Toyota Urban Cruiser
Medzičasom sa už aj samotná značka Opel stala plnohodnotným členom francúzskej skupiny. Novinka je postavená na modernej koncernovej platforme EMP2. Rovnaký technický základ zdieľa napr. aj s modelom Peugeot 3008, ktorý získal prestížny titul európske auto roka 2017. Ako sme už naznačili v úvode, Opel si aj napriek tomu ponechal vlastnú identitu. Originálnym dizajnovým líniám sa budeme podrobnejšie venovať nižšie. Okrem nich stoja rozhodne za zmienku i ďalšie technické vychytávky.
Špičku predstavujú napr. inteligentné predné LED svetlomety AFL. Vzhľadom na aktuálnu situáciu v cestnej premávke sa dokážu automaticky prispôsobiť hneď niekoľkým svetelným režimom a v praxi fungujú naozaj ukážkovo. Samozrejmosťou je príslušnosť moderných jazdných asistentov. Typické pre značku Opel sú napr. príplatkové ergonomické sedadlá s certifikátom AGR. Čerešničku nakoniec predstavuje exkluzívna asistenčná služba Opel OnStar, ktorá dostalo niekoľko nových funkcií, čím sa radí k absolútnej špičke vo svojej kategórii. Z koncernu PSA Opel na oplátku prevzal funkciu IntelliGrip. Tá vďaka 6 jazdným režimom čiastočne kompenzuje absenciu pohonu všetkých kolies.
Na našom trhu sa aktuálne novinka ponúka v štyroch samostatných výbavových stupňoch s atraktívnym cenovým zvýhodnením. Paleta motorov pozostáva momentálne z jednej benzínovej a jednej naftovej verzie. Zážihovú verziu reprezentuje špičkový koncernový 3-valec 1,2 Turbo s výkonom 130 koní. Dotknutú motorizáciu je možné kombinovať buď so 6-st. manuálnou prevodovkou, resp. automatickou prevodovkou klasickej koncepcie s rovnakým počtom stupňov. Pre priaznivcov nafty je v ponuke osvedčený a úsporný turbodiesel 1,6 CDTI s výkonom 120 koní, ktorý pracoval aj pod kapotou testovaného vozidla. Aj v tomto prípade si zákazník môže vybrať prevodovku. Okrem 6-st. manuálu je k dispozícii rovnako i 6-st. automat.
Čo ponúka v praxi nový model Opel Grandland X?
Vzhľad a rozmery – čistokrvný Opel
Dizajnovo by som nový Opel Grandland X prirovnal k elegánovi, ktorému sedí rovnako dobre oblek ako i montérky. Skrátka ide o vozidlo, s ktorým sa je možné vybrať cez deň po zablatenej lesnej ceste ku chate a večer naopak s ním nie je problém ísť, povedzme na balet do divadla. Pri pohľade na dizajn vozidla by azda len málokto z nás uhádol akúkoľvek príbuznosť s vozidlami koncernu PSA. Prednej časti dominuje pre značku Opel typicky dizajnovaná maska chladiča s robustným SUV nádychom. Sekundujú jej predné svetlomety s tradičným podpisom denného svietenia v tvare krídel. V našom prípade disponovali už vyššie spomínanými špičkovými full LED svetlami s funkciou AFL.
Ani v tomto prípade nesmie chýbať ochranné oplastovanie karosérie, typické pre kategóriu SUV. Opel to však s ochranným plastom veľmi nepreháňal, vďaka čomu pôsobí Grandland X stále veľmi elegantne.
Atletickú bočnú líniu zdobí okrem dotknutého oplastovania niekoľko výrazných prelisov karosérie. Vozidlo aj preto pôsobí veľmi štíhlo a atleticky. Samostatnou kapitolou je následne spracovanie c-stĺpika karosérie. V prípade testovaného exempláru bolo práve na tomto mieste dokonale zvýraznené efektné dvojité lakovanie karosérie. Zadná časť nového modelu čiastočne pripomína kompaktného súrodenca, teda model Astra. Aj tu nachádzame štýlové LED koncové svetlá s originálnym svetelným podpisom. Z hľadiska celkových rozmerov sme pre zaujímavosť nový model Grandland X porovnali s menším súrodencom Opel Crossland X. Opel Grandland X meria 4477 mm (+265 mm v porovnaní s Crossland X), šírka vozidla dosahuje 1856 mm (+91 mm), výška atakuje 1609 mm (+4 mm) a rázvor náprav má hodnotu 2675 mm (+71 mm).
[photo]20795[photo]
Prakticky zameraných majiteľov novinka určite nesklame. Batožinový priestor pojme v základnom usporiadaní porciu 514 litrov. Užitočná a praktická je medzipodlaha. Umožňuje vytvorenie optimálnej roviny pri konfigurácii so sklopenými sedačkami. Maximálna prepravná kapacita následné dosahuje až 1652 litrov. Z užitočných riešení spomeňme možnosť sklápania zadných sedadiel priamo z kufra, priestor na dojazdovú pneumatiku pod dvojitou podlahou, elektrické otváranie dverí kufra s funkciou podkopnutia pod nárazník, či otvor umožňujúci prepravu dlhých predmetov, ktorým testované vozidlo taktiež disponovalo. Opel Grandland X si trúfa zdolávať i nástrahy terénu. Svetlá výška je na úrovni 170 mm a pri maximálnom zaťažení predstavuje 123 mm.
Interiér a výbava – príjemná racionalita
Po presunutí do interiéru musím opäť konštatovať, že máme dočinenie s tradičnou koncepciou, ktorá je dobre známa i z iných vozidiel značky Opel. Ešte pred nastúpením do vozidla padne do oka skutočne precízne prekrytie prahov všetkých dverí. V tomto smere by sa od modelu Grandland X mohlo inšpirovať hneď niekoľko SUV konkurentov. Koncepcia interiéru s rozmiestnením jednotlivých ovládacích prvkov evokuje nemeckú precíznosť. Veľmi solídnu úroveň dosahujú i použité materiály ako aj ich dielenské opracovanie.
Tradičným riešením s prehľadnými analógovými budíkmi disponuje prístrojový panel. Z ergonomického hľadiska sa je potrebné prispôsobiť len pre značku Opel tradičnému prepínaniu údajov na displeji palubného počítača. To sa deje prostredníctvom otočného ovládača na ľavej páčke pod volantom. Model Astra, resp. Insignia pripomína tiež prostredná časť palubnej dosky. V našom prípade tu bolo situované 8 palcové dotykové rozhranie IntelliLink s navigačným modulom. Rozhranie ponúka rýchlu odozvu na dotyk spojenú s intuitívnym ovládaním jednotlivých funkcií. K úplnej spokojnosti nám chýbala prítomnosť parkovacej kamery. Tá je na naše prekvapenie štandardnou súčasťou len pri najvyššej výbave. V nižších výbavách je však dostupná za príplatok.
Jej funkciu čiastočne nahrádza grafické vyobrazenie činnosti parkovacích senzorov. Naopak, výborné zvládnuté je celkové zapracovanie displeja do palubnej dosky. V priestore pod obrazovkou sa nachádza prehľadné ovládanie klimatizačného modulu, za ktorý si novinka zaslúži rozhodne pochvalu.
Do priestoru za voličom automatickej prevodovky Opel umiestnil príplatkové ovládanie inteligentnej trakčnej kontroly IntelliGrip. Jej funkciu si priblížime v ďalšej časti článku. Pomerne silnou stránkou interiéru nového modelu Opel Grandland X je jeho priestrannosť a vzdušnosť. Posed za volantom je veľmi prijemný a pohodlný už i pri štandardných sedadlách bez AGR certifikátu. Do druhého radu sa pohodlne usadia priemerne urastení pasažieri. Výhodou pohonu „len“ predných kolies je absencia stredového tunela, bez priestorového obmedzenia pre chodidlá potencionálneho prostredného pasažiera. Z praktickej stránky novinke chýba snáď len väčší uhol otvorenia druhého páru dverí, ktorý by ešte viac zjednodušil napr. inštaláciu detských sedačiek.
Z hľadiska celkovej výbavy testovaného modelu Grandland X nám okrem parkovacej kamery nič viac nechýbalo. Mnohé prvky sú tu naopak skôr nadštandardné. Výbava Innovation disponuje okrem iného: parkovacími senzormi po celom obvode vozidla, bezkľúčovým prístupom a štartovaním, bezdotykovým otváraním piatych dverí, dažďovým senzorom, automatickými svetlami s funkciou prepínania diaľkových svetiel, monitorovaním mŕtveho uhla, automatickou dvojzónovou klimatizáciou, atď. Nakoniec, viac ako slušnou výbavou disponuje novinka už v úplnom základe. Prekvapením je tu napr. dokonca funkcia čítania dopravných značiek.
Jazda – rozvážny a pohodlný
V rámci testu nového Opel Grandland X sme boli okrem spevnených ciest zvedaví aj na funkciu systému IntelliGrip a jeho potencionálneho využitia mimo vyasfaltovaných komunikácii. Pri tejto príležitosti sa zároveň vynorila i otázka využiteľnosti celoročných plášťov. Štandardne sa totiž novinka dodáva priamo z výroby obutá na celoročné pneumatiky. Poďme ale poporiadku. Novinku možno po jazdnej stránke označiť ako veľmi rozvážnu.
[photo]20865[photo]
Spoza volantu na mňa Grandland X pôsobí až prekvapivo ľahkým dojmom. Vyslovene subjektívne na základe pocitov by som turbodieslu 1,6 CDI hádal dokonca vyšší výkon ako je deklarovaných 120 koni. Osvedčený koncernový turbodiesel sa okrem toho vyznačuje príjemnou úspornosťou. Z môjho pohľadu majú stále moderné turbodiesle, predovšetkým pri vozidlách tejto kategórie, stále svoje opodstatnenie. Podvozok novinky predstavuje ideálny kompromis medzi komfortom a celkovým nadaním pre jazdu.
Práve v testovanej kombinácii s turbodieslom a automatickom prevodovkou ide z môjho pohľadu o rodinný ideál, vhodný do mesta ako aj na dlhé presuny. Tomu zodpovedá aj veľmi slušné odizolovanie interiéru. Automat klasickej koncepcie s hydrodynamickým meničom radí hladko a bez zaváhania. Pri svojej práci sa snaží čo najviac využívať výkonový potenciál motora.
Mimo spevnených ciest by mala byť výhodou elektricky prednastaviteľná funkcia stabilizačného systému IntelliGrip. Náhrada pohonu 4×4 disponuje 5 režimami pre jazdu. Okrem normálneho režimu si je možne otočným ovládačom navoliť režim pre sneh, blato, piesok, resp. vypnuté ESP. Na základe nášho testu možno konštatovať, že zásahy elektroniky sú v praxi aj reálne cítiť. Elektronický mozog sa snaží v závislosti od zvoleného režimu poslať viac výkonu vždy na koleso, ktoré má lepšiu trakciu. Vďaka tejto funkcii je možné za sťažených podmienok dosiahnuť určite lepší resp. „hladší“ rozjazd. Na limit sa elektronika dostáva v náročnejšom teréne, napr. pri krížení náprav. Avšak ešte zásadnejší limitujúci faktor pri jazde v teréne predstavujú obuté pneumatiky.
Celoročné plášte odporúčame využívať pri miernejších klimatických podmienkach, resp. pri jazde po upravených cestách. Do našich domácich poveternostných podmienok severného Slovenska, resp. pri častejšom využívaní vozidla mimo spevnené cesty ale rozhodne odporúčame siahnuť po klasickom sezónnom obutí so zimnými, resp. letnými plášťami.
A náš celkový dojem?
Nový Opel Grandland X typologicky veľmi dobre zapadá do rodiny Opel X. Okrem moderného a autentického dizajnu s riešeniami typickými pre značku Opel, novinka boduje predovšetkým rodinným faktorom. Pre toho, kto bude chcieť nové SUV s bleskom v znaku z času na čas využívať aj mimo spevnených ciest, odporúčame investovať akceptovateľnú čiastku 390 € do funkcie IntelliGrip, ideálne v kombinácii s tradičným sezónnym obutím. V Žiline si nový model Opel Granland X môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Opel v našom regióne, spoločnosti Autotip spol. s r. o., na Ulici Vysokoškolákov, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Opel.
Testovací diár
Model | Opel Grandland X 1,6 CDTI Innovation |
Palivo | diesel |
Pohon | predný |
Počet valcov | 4 |
Výkon kw / hp | 88/120 |
Krútiaci moment Nm | 300 |
Pohotovostná hmotnosť | 1355 kg |
Maximálna rýchlosť km/h | 185 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 12,2 s |
Prevodovka | automatická |
Počet stupňov | 6 |
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu | 4,3 l / 100 km |
Spotreba podľa palubného počítača počas testu | 6,2 l / 100 km |
Pneumatiky | Continental ContiCrossContact LX2 |
Výbava – Cena
Opel Grandland X 1,6 CDTI Innovation (testovaný model, akčná cena) – od 23 490 €
Opel Grandland X 1,2 Turbo Selection (akčná cena) – od 18 290 €
Rezervujte si testovaciu jazdu
+ + +
- Vydarený dizajn,
- Koncepcia interiéru a rodinný faktor,
- Manévrovateľnosť
– – –
- Parkovacia kamera, resp. senzory dostupné len v najvyššej výbave resp. opcii
- Offroad vlastnosti
Alternatívy z vlastnej stajne
Opel Mokka X od 14 390 €
Model Opel Mokka X sa veľkostne radí pod model Grandland X. Tento model síce neponúka až tak variabilný interiér, ale výhodou je naopak dostupná konfigurácia aj s pohonom všetkých kolies.
Opel Insignia Country Tourer od 23 690 €
Aktuálna vlajková loď značky Opel pozostáva okrem liftbacku a kombi aj z verzie Insignia Country Tourer. Outdorové rodinné kombi zvládne vďaka oplastovanej karosérii, pohonu všetkých kolies a vyššej svetlej výške prekonať aj nástrahy ľahkého terénu.
Opel Astra od 12 490 €
Opel Astra vo verzii hatchback predstavuje zaujímavú alternatívu pre tých, ktorí majú radi „klasiku“ a nepotrpia si na typ SUV. Pre úplnosť dodajme, že model Astra môže byť priam nabitý inovatívnymi technológiami, vďaka ktorým získal ocenenie Auto roka 2016.