To, že vďaka vizionárstvu zakladateľov automobilky Mercedes-Benz dnes existujú moderné automobily, je všeobecne známe. Okrem toho tejto automobilke prislúcha aj obrovské množstvo prvenstiev na poli automobilových inovácií, predovšetkým v oblasti bezpečnosti a nových technológií. Inými slovami, mnohé prvky ktoré sú dnes bežnou súčasťou moderných automobilov, sa po prvý krát v sériovej podobe objavili práve vo vozidlách s logom Mercedes-Benz.
Vstupnú bránu do sveta „trojcípej hviezdy“ predstavuje už od roku 1997 Trieda A. Prednedávnom na našom trhu dorazila v celkovom poradí už 4. generácia najmenšieho modelu zo Stuttgartu. Nová Trieda A sa teší mimoriadnemu záujmu. A dôvodom sú opäť priekopnícke riešenia, s ktorými tento model prichádza do praxe.
V tomto smere sa dokonca nebojíme povedať, že novinka sa radí medzi technologicky najinovatívnejšie sériovo vyrábané automobily dneška. Vďaka našej spolupráci so žilinským zastúpením značky Mercedes-Benz, sme mali možnosť túto horúcu novinku vyskúšať na domácej pôde medzi vôbec prvými redakciami!
Nový Mercedes-Benz A v zážihovej verzii A 200, v kombinácii so 7-stupňovou automatickou prevodovkou a v atraktívnom dizajnovom a výbavovom prevedení AMG Line, nám na test zapožičala spoločnosť MOTOR-CAR Žilina, s.r.o., autorizovaný predajca vozidiel Mercedes-Benz v našom regióne.
[photo]26757[photo]
Ako už bolo spomenuté v úvode, prvý „baby Benz“ Triedy A, uzrel svetlo sveta už v roku 1997. Mnohí z nás si v tejto súvislosti vybavujú aj neslávne známy losí test, ktorý vtedajšie A-čko bezpochyby „preslávil“. Aj napriek tomu sa nová Trieda A postupne zaradila medzi najpredávanejšie modely s logom Mercedes-Benz. Za prelomovú možno označiť 3. generáciu z roku 2012. Mercedes pri nej upustil od takzvanej sendvičovej platformy, vďaka čomu sa tento model zaradil medzi vzhľadovo najatraktívnejších zástupcov segmentu c. Rovnakú filozofiu si zachovala aj aktuálna 4. generácia, oficiálne predstavená na tohtoročnom ženevskom autosalóne.
Revolučný koncept Jaguar Type 00
Test: Mercedes-AMG G 63 – Hranatá charizma
Nová Toyota Urban Cruiser
Test: Škoda Kodiaq – Všestranný etalón
DongFeng T5 EVO v cenovom zvýhodnení až 3000€
Test: Cupra Leon – Temperament v kompaktnom balení
Revolučný koncept Jaguar Type 00
Test: Mercedes-AMG G 63 – Hranatá charizma
Nová Toyota Urban Cruiser
Test: Škoda Kodiaq – Všestranný etalón
DongFeng T5 EVO v cenovom zvýhodnení až 3000€
Test: Cupra Leon – Temperament v kompaktnom balení
K pohľadnému dizajnu pridáva nové A-čko aj množstvo technologických highlighov. Dizajn exteriéru môžeme označiť ako evolúciu predchádzajúceho modelu. Všetko ostatné je pri novej generácii Triedy A skôr revolučné. Okrem vyspelých a veľmi dobre fungujúcich asistenčných systémov prevzatých z vyšších tried, nemôžeme opomenúť ani novú podvozkovú platformu, nové motorizácie a rovnako aj hodnotný a špičkový interiér. Na našom trhu je na začiatok nový Mercedes-Benz Triedy A dostupný s troma motorizáciami. Samozrejmosťou je tiež široké spektrum možností individuálneho dovybavenia podľa želania konečného zákazníka.
Zážihový základ predstavuje nateraz nami testovaná verzia A200. Za týmto označením sa ukrýva nový prepĺňaný 4-valec s prekvapivým objemom 1,4 l. Maximálny výkon je v tomto prípade až 163 koní. Práve táto motorizácia je ako jediná v ponuke aj so 6-st. manuálnou prevodovkou. Okrem nej je k dispozícii tiež 7-st. dvoj-spojkový automat, čo bol aj prípad nášho vozidla. Výkonnejšiu benzínovú alternatívu následne predstavuje verzia A250. Pod týmto označením sa ukrýva 4-valec s objemom 2,0 litra, výkonom až 224 koní, kombinovaný výhradne so 7-st. automatom.
[photo]26769[photo]
Pre priaznivcov nafty má Mercedes v ponuke verziu A180d. V tomto prípade ide o moderný turbodiesel s objemom 1,5 litra a výkonom 116 koní. Aj vznetová motorizácia len so 7-st. automatom. Neskôr sa celkom iste dočkáme aj ďalšieho rozšírenia palety motorov. Do ponuky neskôr pribudne taktiež pohon všetkých kolies 4MATIC. V štádiu prípravy sú samozrejme aj výkonné verzie z dielne AMG.
Čo teda dokáže v praxi ponúknuť nový Mercedes-Benz Triedy A?
Revolučný koncept Jaguar Type 00
Test: Mercedes-AMG G 63 – Hranatá charizma
Nová Toyota Urban Cruiser
Test: Škoda Kodiaq – Všestranný etalón
DongFeng T5 EVO v cenovom zvýhodnení až 3000€
Test: Cupra Leon – Temperament v kompaktnom balení
Revolučný koncept Jaguar Type 00
Test: Mercedes-AMG G 63 – Hranatá charizma
Nová Toyota Urban Cruiser
Test: Škoda Kodiaq – Všestranný etalón
DongFeng T5 EVO v cenovom zvýhodnení až 3000€
Test: Cupra Leon – Temperament v kompaktnom balení
Auto ktoré si s vami „pokecá“
Za užívateľský najlákavejšiu inováciu novej Triedy A možno označiť nový multimediálny systém s prvkami umelej inteligencie. Predovšetkým na túto technológiu koncentruje Mercedes-Benz aj svoju komerčnú prezentáciu, známu zo slovenských médií. Okrem povinnej jazdy v podobe už dobre známeho balíka služieb Merccedes me connect, pridávajú Nemci naviac ešte aj hlasové ovládanie. Samozrejme hlasovým ovládaním ako takým dnes disponuje už množstvo vozidiel. Avšak Mercedes vsádza na prvky umelej inteligencie, vďaka čomu sa táto funkcia stáva výnimočnou.
Slovnou formulkou „Hey Mercedes resp. Ahoj Mercedes, pripadne aj tlačidlom na volante, si aktivuje virtuálneho osobného asistenta. Prostredníctvom hlasu, bez nutnosti skladania rúk z volantu, si je možné prednastaviť teplotu vykurovania, aktivovať klimatizáciu, nastaviť úroveň vyhrievania sedadiel, rozsvetliť interné osvetlenie, preladiť rádio stanicu atď. Vozidlo vám dokonca odpovie na otázku, aká je priemerná spotreba paliva, dojazd a podobne.
Prostredníctvom hlasu, bez nutnosti komplikovaného listovania v menu, je možné takýmto spôsobom aj napríklad v noci vypnúť centrálny displej. Hlasové ovládanie funguje okrem angličtiny aj v ďalších jazykoch, vrátane češtiny. Mercedes napriek tomu pracuje i na ďalších jazykových verziách a teda aj na slovenčine. Pred samotným využívaním tejto funkcie odporúčame dopredu si prelistovať dostupného pomocníka. V ňom sú vyobrazené približné hlasové formulácie povelov, na ktoré hlasové ovládanie reaguje najlepšie.
[photo]26783[photo]
Samozrejme tí konzervatívnejší z nás, si napríklad klimatizáciu aktivujú „radšej“ príslušným tlačidlom, ako cez hlasovú funkciu. Na druhú stranu platí, že mladšie ročníky so záľubou v technických hračkách, si hlasové ovládanie pravdepodobne veľmi rýchlo osvoja a obľúbia. Počas nášho testu fungovalo hlasové ovládanie o niečo lepšie v anglickom jazyku. Objektívne ale treba dodať, že vyslovene priepastne nezaostáva ani čeština, ktorá je predsa len väčšine Slovákom o niečo bližšia. Každopádne platí, že značka Mercedes-Benz je dnes priekopníkom na poli umelej inteligencie hlasového ovládania. A je veľmi pravdepodobné, že o pár rokov bude tento spôsob ovládania už úplne bežným štandardom vo výbave nových automobilov.
Dizajnové línie ktoré si zamilujete
Ako sme už naznačili v úvode článku, vzhľad novej generácie možno označiť za evolúciu minulej generácie. Nakoniec, v tomto prípade ide o celkom logický krok. Už predchádzajúci model sa vyznačoval nadčasovým dizajnom, na ktorom sa prakticky vôbec nepodpísal zub času. Podobný osud čaká s najväčšou pravdepodobnosťou aj aktuálne vydanie Triedy A.
Aj keď zostali základné tvary a proporcie karosérie prakticky totožné, nový model bezpečne spoznáte už na prvý pohľad. Prednej časti dominuje výrazná maska chladiča s tradične „obrím hviezdnym“ logom. Dynamicky pôsobia aj nové svetlá, podobné tým z modelu CLS. V tomto prípade ide pravdepodobne o dizajnový prvok, ktorý môžeme očakávať aj na ďalších nových modeloch značky Mercedes-Benz, v rámci dizajnového smerovania s názvom „Aesthetics“.
Športkový charakter testovaného exempláru ešte viac zvýraznili optické prvky z dizajnového balíka AMG Line. Atraktívne pôsobí predovšetkým športový predný nárazník. Pri bočnej siluete vynikajú najviac 18-palcové kolesá, ktoré taktiež zdobí logo divízie AMG. Zadná časť, okrem originálnych koncových svetiel, zaujme opäť agresívnym AMG nárazníkom s výrazným difúzorom. Efektne pôsobiace koncovky výfuku sú len atrapy, čo je z nášho pohľadu škoda. Na druhej strane, v tomto prípade ide o akýsi novodobý fenomén, ktorému podľahli už viaceré automobilky.
Dizajn novej Triedy A je okrem emočného efektu aj mimoriadne funkčný. Aj v tom prípade platí, že novinka sa vyznačuje špičkovou aerodynamikou. V parametri súčiniteľ odporu vzduchu, je Mercedes opäť lídrom vo svojom segmente. Nový Mercedes-Benz Triedy A rozmerovo mierne povyrástol. Jeho celkové rozmery sme pre zaujímavosť porovnali s minulou generáciou. Nový Mercedes-Benz Triedy A meria 4419 mm (+127 mm v porovnaní s predchodcom), šírka vozidla dosahuje 1796 mm (+16 mm) a výška atakuje 1440 mm (+7 mm). Rázvor náprav má hodnotu 2729 mm (+30 mm).
[photo]26768[photo]
Mierneho nárastu sa dočkal aj batožinový priestor. Novinka disponuje v základnom usporiadaní kapacitou 370 litrov. To je o 29 litrov viac ako ponúkal predchádzajúci model. Výhodou je, že batožinový priestor sa teraz vyznačuje pravidelným tvarom a to vrátane vstupného otvoru. Priestor pod podlahou vypĺňa opravná sada spolu s priečinkami na povinnú výbavu a ďalšie drobnosti. Pri manipulácii s ťažšími bremenami môže mierne prekážať vyššia nakladacia hrana. Variabilitu zabezpečuje možnosť sklápania samostatne predelených zadných operadiel. V takejto konfigurácii vznikne takmer ideálne rovná podlaha s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni 1210 litrov.
Luxusný interiér s inovatívnymi riešeniami.
Interiér nového Mercedes-Benz Triedy A, si svojim stvárnením jednoducho pýta veľkú porciu pozornosti. Aj keď v tomto prípade pohybuje v kategórii prémiových výrobcov, v minulosti interiéri najmenších modelov logicky nedosahovali takú kvalitatívnu úroveň, akou disponovali ich luxusnejší a drahší súrodenci. Nové „Áčko“ trhá tieto zaužívané zvyklosti doslova na kusy. Inými slovami platí, že Mercedes si dal na kabíne svojho najmenšieho modelu skutočne mimoriadne záležať, čím celkom jasne vyčnieva nad konkurenciou.
Prvotriedne materiály, na čele s brúsenou kožou, navodzujú skutočne výnimočnú atmosféru. O ich špičkovom dielenskom opracovaní je pravdepodobne zbytočné písať. Okrem použitých materiálov púta rovnakú pozornosť aj samotná koncepcia interiéru. Nová Trieda už neponúka tradičný prístrojový panel s analógovými ukazovateľmi. Nahrádza ho digitálne prevedenie s dvojicou displejov, ktorú už poznáme aj z vyšších modelov tejto značky. V prípade nami testovaného vozidla sme mali k dispozícii dva rovnako veľké displeje. Každý z nich disponoval priemerom väčším ako 10 palcov. Opticky tvoria displeje jednoliaty celok.
[photo]26773[photo]
Centrálna obrazovka slúži tradične na ovládanie multimédií a ďalších funkcií vozidla. Displej v zornom poli vodiča naopak nahrádza prístrojový panel. V oboch prípadoch musia aj tí najväčší odporcovia „grafických hračiek“ oceniť špičkové zobrazovacie schopnosti displejov spojených s dokonalou grafikou. Pod tú sa mimochodom podpísala renomovaná spoločnosť NVIDIA. Pochváliť musíme tiež obraz parkovacej kamery, s dokonale čistými a jasnými kontúrami zobrazovaného okolia.
Zaujímavými zmenami prešlo aj ovládanie infotaimentu, ktorý Mercedes pomenoval skratkou MBUX. Dotykové plôšky na oboch stranách volantu, kde každá slúži pre jeden displej, už taktiež poznáme z iných modelov tejto značky. S úplne novým a podľa mňa aj intuitívnym ovládaním teraz prichádza dotykový touchpad, umiestnený tradične na stredovej konzole. V neposlednom rade neopomeňme ani ďalšiu a pre značku Mercedes-Benz doslova „prevratnú“ novinku. Centrálny displej totiž okrem všetkého už spomenutého prekvapivo reaguje aj na dotyk. Aj keď sa na prvý pohľad môže zdať ovládanie rozhrania MBUX až zbytočne prekombinované, v praxi to tak rozhodne nie je. Obrazovky totiž ponúkajú obrovské množstvo kombinácii a variácii pre zobrazovanie preferovaných údajov.
[photo]26771[photo]
V tomto prípade je čo najlepšia intuitívnosť, spojená s čo najbezpečnejším ovládaním, vnímaná skôr ako nutnosť. Podstatné je, že okrem „grafických“ inovácii dokáže kabína novej Triedy A uspokojiť aj „šoférsky“ orientovaných vodičov. Určite si veľkú pochvalu zaslúži posed za volantom. Pohodlné a zároveň aj športové sedačky s integrovanou opierkou hlavy znesú z nášho pohľadu aj tie najprísnejšie kritériá. Priestor v druhom rade pôsobí opticky stiesnenejším dojmom ako reálne ponúka. Pravdepodobne sa pod to podpísali výraznejšie prahy v kombinácii s menej zrezanými dverami.
Zdanie ale v tomto prípade mierne klame. Po usadení do druhého radu konštatujeme, že sa vzadu pohodlne odvezú aj priemerne urastení dospeláci. Zároveň ale platí, že priestorovými pomermi v druhom rade nepatrí nová Trieda A medzi lídrov v danom segmente.
Zo zaujímavých výbavových prvkov nami testovaného vozidla spomeňme napríklad prítomnosť moderných a dobre fungujúcich jazdných asistentov, parkovací asistent, navigačný modul, výkonnú automatickú klimatizáciu, špičkovo fungujúce automatické svetlá s LED technológiou a mnoho iného.
Jazda ako z veľkej knihy
Bez mučenia sa priznávam, že vďaka prítomnosti všetkých vyššie spomenutých „hračiek“ na palube novej Triedy A, som bol mimoriadne zvedavý, ako na tom bude novinka po jazdnej stránke. V tejto súvislosti som sa sám seba pýtal, bude vôbec to, ako nová Trieda A jazdí, ešte niektorého z užívateľov vôbec zaujímať? Nakoniec to bolo úplne inak. V tomto prípade totiž platí, že aj napriek všetkému už spomenutému, si ma nová Trieda A aj tak najviac získala svojim jazdným potenciálom. Teda tým, čo ešte stále robí autá autami.
Prvý pozitívny šok mi spôsobila nová motorizácia. Pripúšťam, že jej papierový objem 1,4 litra neznie veľmi vábne. Zároveň si ale dovolím tvrdiť, že každý nezainteresovaný človek by jej na základe zážitku z poza volantu hádal vyšší objem. Pod skvelý zážitok z pružnosti a jazdnej dynamiky novej motorizácie sa v nemalej miere podpísala precízne radiaca automatická dvojspojková prevodovka. Tá v závislosti od zvoleného jazdného režimu dokáže z motora o výkone 163 koní, zakaždým vydolovať podvedome očakávaný jazdný potenciál.
[photo]26794[photo]
V režime Eco, resp. pri nízkej záťaži, dokáže motor odpojiť 2-valce čím sa stáva mimoriadne úsporným. Pri vyslovene pohodovej jazde mimo mesto, sa nám dokonca podarilo dosiahnuť najnižšiu spotrebu paliva len tesne nad hranicou 4 litre. A to je ešte o niečo málo lepšia hodnota, ako deklaruje výrobca. Na druhej strane, v režime Sport sa ani nechce veriť, že pod prednou kapotou stále pracuje ten istý agregát. Prevodovka dovoľuje motor vytáčať prakticky až po obmedzovač.
Veľmi dobre v tomto režime funguje aj systém manuálneho radenia prostredníctvom tradičných pádiel pod volantom. Pri ostrej jazde som ocenil aj vynikajúce brzdy, ktoré dokážu veľmi citlivo dávkovať brzdný účinok. Rovnakú pochvalu ako novinka v motorovom priestore si zaslúži aj sebaistý podvozok. Pokyny od riadenia prenáša na vozovku mimoriadne precízne.
Miernu nedotáčavosť je cítiť až pri pomerne extrémnych situáciách, približujúcim sa k limitom vozidla. Podvozok okrem už spomenutého funguje veľmi pekne aj v režime Komfort. Mierne proti srsti sú mu v tomto prípade až vyslovene veľké nerovnosti našich ciest, pod čo sa pravdepodobne podpísali aj efektné 18 palcové disky kolies s menším podielom gumy.
A náš celkový dojem?
Nový Mercedes-Benz Triedy dnes zaslúžene patrí do kategórie najvyspelejších sériovo vyrábaných vozidiel. Je zrejmé, že mnohí si ho vyberú hlavne pre špičkový interiér a technológie na palube. U nás sú aj napriek tomu stále na prvom mieste skôr jeho špičkové jazdné vlastnosti. V Žiline si nový Mercedes-Benz Triedy A môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať, k autorizovanému predajcovi vozidiel Mercedes-Benz v našom regióne, spoločnosti MOTOR-CAR Žilina,s.r.o., na Rosinskej ceste, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Mercedes-Benz.
Plusy
- Inovatívnosť
- Prevedenie interiéru
- Jazdné vlastnosti
Mínusy
- Priestor v druhom rade
- Cena
Výbava – Cena
- Mercedes-Benz A 200 AMG Line (testovaný model) – od 30 168 €
- Mercedes-Benz A 180 d (nafta) – od 27 138 €
Model | Mercedes-Benz A 200 AMG Line |
Motor | benzín |
Pohon | predný |
Počet valcov | 4 |
Výkon kW / koní | 120 / 163 |
Krútiaci moment Nm | 250 |
Pohotovostná hmotnosť | – kg |
Maximálna rýchlosť | 225 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 | 8,0 s |
Prevodovka | automatická dvojspojková |
Počet stupňov | 7 |
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu | 5,6 / 100 km |
Spotreba počas testu | 6,3 / 100 km |
Pneumatiky | Bridgestone Turanza |