Hyundai Tucsom minulej generácie patril k najobľúbenejším kompaktným SUV modelov v Európe. Nová generácia chce na tento úspech nadviazať a do série zároveň prináša veľmi odvážny dizajn. Väčšina koncepčných vozidiel, ktoré navrhujú výrobcovia automobilov, vyniká intenzívnym high-tech dizajnom. Len málokedy sa však tieto vozidlá dostanú do sériovej výroby. Svetlou výnimkou je úplne nový TUCSON, ktorého vzhľad je takmer identický s koncepčným SUV Hyundai Vision T z roku 2019. Vision T už vtedy zaujal odborníkov i širokú verejnosť novou dizajnovou identitou značky Hyundai, ktorú spoločnosť označuje ako “zmyselná športovosť “, a odvážnou maskou chladiča s futuristickými parametrickými skrytými svetlometmi.
Táto dizajnová inovácia dokonale začleňuje najmodernejšie osvetľovacie technológie do masky chladiča s parametrickou štruktúrou drahokamu, ktorá zásadným spôsobom vytvára neprehliadnuteľné osvetlenie vozidla. Tieto parametrické skryté svetlá sú úplnou verziou technológie „Hidden Lighting“ spoločnosti Hyundai, ktorá sa najskôr použila na niektoré mimoeurópske modely spoločnosti.
Technológia skrytého osvetlenia po prvý raz v SUV PALISADE
V roku 2019 sa model Hyundai PALISADE, ktorý je globálnou vlajkovou loďou značky Hyundai v segmente SUV, stal prvým vozidlom vybaveným technológiou skrytého osvetlenia. Jeho dlhé, vertikálne pretiahnuté zadné združené svetlá sú prepojené s matne chrómovanou ozdobnou lištou. Zvyčajne je ozdobná iba jedna lišta z mnohých dizajnových prvkov, ktoré dodávajú trojrozmerný efekt; ale keď je zapnutá, vydáva lúče LED osvetlenia a jemne svieti. Táto prvá verzia skrytých svetiel bola predstavená primárne z estetických dôvodov a ich cieľom je umocniť krásu zadných svetiel modelu PALISADE.
Technológia skrytého osvetlenia pre denné svietenie v modeli SONATA
V ďalšom priebehu roku 2019 bola predstavená ôsma generácia modelu SONATA a stala sa prvým modelom značky Hyundai s technológiou skrytého osvetlenia v predných svetlometoch. Dizajnéri modelu SONATA vychádzali z dizajnovej identity “zmyselná športovosť” a našli nový spôsob, ako ukryť LED svetlomety do chrómovaného ozdobného obloženia. Tento cieľ dosiahli pri modeli SONATA použitím chrómovaných povrchov vo svetlách pre denné svietenie, ktoré vyzerajú pri vypnutých svetlách ako bežné chrómované ozdobné prvky. Pri ich výrobe sa používa proces “laserového leptania”, ktorým sa na povrch nad zdrojmi LED nanáša chrómová vrstva v rôznej intenzite a intervaloch. Výsledkom je, že svetlá pre denné svietenie umožňujú pri modeli SONATA na základe technológie skrytého osvetlenia lepšiu viditeľnosť vďaka širšej ploche vyžarujúcej svetlo.
Skryté osvetlenia v novom modeli Hyundai GRANDEUR
Hyundai odvtedy rozšíril využitie technológie skrytého osvetlenia aj na nový GRANDEUR, ďalší model predávaný mimo Európy. Nový GRANDEUR sa stal prvým vozidlom značky Hyundai, u ktorého je technológia skrytého osvetlenia začlenená do masky chladiča. Na rozdiel od modelu SONATA však skryté svetlá nového modelu GRANDEUR museli spĺňať určité bezpečnostné požiadavky. Kým skryté osvetlenie modelu SONATA slúži predovšetkým ako dizajnový prvok, skryté svetlá nového modelu GRANDEUR plnia tiež funkciu svetiel pre denné svietenie a ukazovateľov smeru, pri ktorých je viditeľnosť prvoradá.
Parametrické skryté svetlá nového modelu TUCSON
Úplne nový TUCSON sa zvlášť markantne vyznačuje dokonalým napodobením odvážneho a futuristického dizajnu štúdie Vision T Concept. Pri vypnutých svetlometoch je predok pokrytý tmavými, geometrickými vzormi, bez toho, aby bolo zrejmé odlíšenie masky chladiča od dokonale integrovaných charakteristických LED svetiel pre denné svietenie. Svetlá pre denné svietenie sú u úplne nového modelu TUCSON päťkrát väčšie ako u nového modelu GRANDEUR. Z tohto dôvodu by celok vyzeral pri vypnutých svetlometoch inak ako maska chladiča, ak by sa použila technika laserového leptania pre vytvorenie drobných dier pre efektívne prepúšťanie svetla ako pri modeloch SONATA a GRANDEUR. Výroba by navyše bola zdĺhavá. Hyundai preto využil na výrobu veľkých svetlometov nového modelu TUCSON najmodernejšiu osvetľovaciu technológiu na základe tzv. “Polopriepustného zrkadla”. Tento proces zahŕňa nanesenie tenkej špeciálnej vrstvy kovu na vnútorné plochy vonkajších krycích skiel. Pri zapnutí svetiel pre denné svietenie získa tmavo chrómovaná maska chladiča tvary pripomínajúce drahokamy. Tento mimoriadne príťažlivý efekt umocňuje uhladený celkový vzhľad vozidla.
Konštrukcia skrytých svetiel úplne nového modelu TUCSON
Inžinieri značky Hyundai pri použití novej konštrukčnej metódy uskutočnili rad dôkladných testov a na základe ich výsledkov skryté svetlomety priebežne vylepšovali. Virtuálne napríklad napodobňovali nepriaznivé prevádzkové podmienky zmenami pôsobeniu tepla zvnútra svetlometov aj zvonku, aby overili odolnosť voči teplotnej rozťažnosti a prípadnému vzniku prasklín. Inžinieri zaistili teplotnú odolnosť výberom materiálov s obsahom niklu a chrómu a súčasne dodali maske chladiča správny odtieň jemnými farbami tmavého chrómu. Skryté svetlá nového modelu TUCSON dokážu vďaka tomu odolávať najrozmanitejším prevádzkovým podmienkam.
Nanesenie materiálu na krycie sklá LED svetlometov, samozrejme, znižuje priepustnosť svetla, a tým aj účinnosť osvetlenia. Preto bolo nevyhnutné zvýšiť jas svetla na úroveň, ktorá splní bezpečnostné štandardy. Hyundai zvýšil výkon a počet LED diód. Výsledný jas tak prekonal požadovanú úroveň dokonca aj po nanesení vrstvy niklu a chrómu. Vďaka vyššiemu výkonu modulov LED je zaistená vynikajúca viditeľnosť. Dizajnéri značky Hyundai mohli pomocou technológie polopriepustného zrkadla použiť pre TUCSON svetlomety pripomínajúce drahokamy. Vonkajšie krycie sklá boli navyše na vnútornej strane vybavené vrstvou chrómu a niklu. To znamená, že vo vypnutom stave vyzerajú rovnako ako maska chladiča. Po zapnutí potom slúžia ako svetlá pre denné svietenie a ukazovatele smeru.
Viac elektrickej energie však znamená tiež vyššie teploty vo vnútri svetlometov. Hyundai preto použil technológiu OHP (Over-Heat Protection), ktorá ich chráni proti prehriatiu. Tento systém používa senzor teploty, aby zabránil poškodeniu. Akonáhle senzor detekuje nadmerné teplo, okamžite zníži množstvo privádzanej elektrickej energie, aby udržal teplotu svetlometového modulu v požadovanom rozsahu. Vďaka tejto poistke sa podarilo uskutočniť riešenie, ktoré spĺňa prísne požiadavky na dizajn, funkčnosť a odolnosť svetlometov bez kompromisov ohľadom jasu svetla.
Skryté osvetlenie v zadných združených svetlách nového modelu TUCSON
Dizajnéri nového modelu TUCSON použili technológiu skrytého osvetlenia aj v zadných združených svetlách, ktoré sa vyznačujú rovnako výrazným vzhľadom. Na každej strane zadných svetiel sú umiestnené horizontálne pretiahnuté trojuholníkové diely. Šedé priesvitné krycie sklá čiastočne blokujú svetlo zvonku, keď sú svetlá vypnuté. Keď sú LED svetlá zapnuté, šošovka svetelnej clony šíri svetlo široko a rovnomerne a dotvára intenzívny vzhľad, ktorý sa javí, akoby trojuholníky roztiahli svoje „krídla“ k sebe. Metóda realizácie je však odlišná od svetiel pre denné svietenie, ktoré používajú technológiu polopriepustného zrkadla. Vonkajšie krycie sklá zadných združených svetiel sú zložené z priesvitných prvkov a čiernych plôšok s relatívne nízkou mierou prenikania svetla. Vnútorné časti zadného krytu sú navyše čierne, čo maximalizuje efekt skrytého osvetlenia. Dizajnéri značky Hyundai zavŕšili vzhľad jedinečných zadných združených svetiel nového modelu TUCSON vyrytými trojuholníkovými vzormi. U vypnutých svetiel tieto partie zakrývajú špeciálne sklá so svetelnou clonou.
Technológia aj v budúcich modeloch
Hyundai plánuje využitie technológie skrytého osvetlenia s LED diódami s polopriepustným zrkadlom aj u ďalších budúcich modelov. Nová metóda výroby môže byť využívaná aj u oveľa väčších svetlometov, aké má napríklad nový TUCSON. Spoločnosť očakáva, že jej budúce autonómne vozidlá budú odosielať informácie okolitým vozidlám a chodcom priamo prostredníctvom svetlometov. Úplne nový TUCSON posúva technológiu skrytého osvetlenia štúdie Vision T Koncept na novú úroveň, a ukazuje tak, že krásny dizajnu je možné dosiahnuť len s využitím technologickej evolúcie.
Zdroj: Hyundai