Na čele francúzskeho automobilového gigantu dnes stojí rešpektovaný manažér Luca de Meo, ktorý hneď v úvode svojej misie stihol predstaviť ambicióznu víziu s názvom Renaulution. Tá zahŕňa strategické míľniky celej skupiny Renault na obdobie najbližších rokov. Obrovskú výzvu predstavuje aj elektrifikácia. Vďaka modelu Zoe sú Francúzi v kategórii čistých elektromobilov veľmi úspešní už dnes. V blízkej dobe Renault predstaví aj ďalšie nové modely na baterky. Veľkým prísľubom do najbližšej budúcnosti je rovnako nová hybridná technológia E-Tech. A Renault neignoruje ani obľúbené stálice s modernými konvenčnými motorizáciami. Presne do tejto kategórie sa radí aj kompaktný model Megane, ktorý sme aktuálne preverili v jeho modernizovanej verzii.
Nový model Renault Megane s prepĺňanou zážihovou motorizáciou 1,33 TCe 160, skombinovanou s dvojspojkovou EDC prevodovkou a v atraktívnej výbavovej verzii R.S. Line, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Renault.
Rýchle fakty:
- Renault má vo výrobe kompaktných modelov veľmi dlhú tradíciu. Aktuálnym želiezkom v ohni francúzskej automobilky v segmente C je Megane štvrtej generácie, ktorý pred pár mesiacmi podstúpil očakávanú omladzovaciu kúru.
- Na test sme mali k dispozícii pomyselný vrchol civilných verzií. Reč je o hatchbacku v atraktívnej výbavovej verzii R.S. Line a najsilnejším benzínovým motorom. Špecifikácia R.S. Line po facelifte hierarchicky nahradila pôvodný model s prívlastkom GT.
- Atraktívny vzhľad patrí k najväčším prednostiam testovaného nového modelu Megane R.S. Line. Dynamický look so všeobecne atletickými líniami zvýrazňujú športové doplnky ako nárazníky, naznačený difúzor či špeciálne disky kolies.
- Športová atmosféra neobišla ani modernizovaný interiér. Ten aktuálne ponúka digitálne prevedenie prístrojového panelu, ako aj najnovšiu verziu multimediálneho rozhrania. Výkladnou skriňou sú ale v prípade dynamickej verzie R.S. Line špičkové predné sedačky!
- Renault Megane R.S. Line ponúka po jazdnej stránke optimálne skĺbenie sveta racionality a zážitkov. Okrem veľmi schopného podvozka si tu uznanie zaslúži špičkový motor 1,33 TCe s výkonom 158 koní. Pohonná jednotka disponuje v jednom balení dostatkom sily pre zážitkovú jazdu a zároveň dokáže byť pri bežnom používaní i príjemne úsporná.
Fotogaléria Renault Megane R.S. Line
Automobilka Renault má medzi kompaktnými modelmi veľmi dlhú a úspešnú tradíciu. Zásadný prelom priniesol rok 1995. V tom čase úplne nový model Megane vystriedal pôvodnú legendu Renault 19. Dobový francúzsky kompakt sa v Európe veľmi rýchlo prepracoval medzi najžiadanejšie modely z céčkového segmentu. Do príchodu aktuálne testovaného modernizovaného modelu sa z neho minulo už viac ako 7 miliónov kusov!
Renault sa zároveň ani v tomto prípade nebál experimentovať. Jasným dôkazom tohto tvrdenia je napríklad ikonická druhá generácia s originálne tvarovanou zadnou časťou. Modelový rad Megane preslávili aj ostré športové verzie s prívlastkom R.S., ktoré sú aj dnes považované za ikonu kategórie „hot hatch“.
Aktuálne majú Francúzi v ponuke už štvrtú generáciu modelového radu Megane. Ten okrem klasického hatchbacku opäť pozostáva z praktického kombi Grandtour a štýlového sedanu GrandCoupé. Najnovšia generácia debutovala už v roku 2016. Vďaka minuloročnému faceliftu je obľúbený francúzsky kompakt veľmi dobre pripravený na svoju ďalšiu životnú etapu.
Modernizácia sa okrem povinnej jazdy v podobe decentných dizajnových retuší dotkla vo významnej miere aj technickej stránky. Z výbavových zmien, okrem širšej palety asistenčných systémov, poteší po novom prítomnosť full LED svetlometov dostupných už v základe! Zmenami podľa očakávania prešiel aj palubný infotainment či moderné digitálne prevedenie prístrojového panelu. Testovaná a opticky atraktívna výbava R.S. Line nahrádza doterajšiu výbavu GT. To najpodstatnejšie z technických zmien sa odohralo pod prednou kapotou. Paleta dostupných pohonných jednotiek je prispôsobená prísnym emisným normám. Ponuku pohonov výhradne pri verzii kombi rozšíril aj úplne nový plug-in hybrid E-Tech!
Benzínový základ reprezentuje prepĺňaný 4-valec s objemom 1,33 litra (TCe 140) a výkonom 140 koní. V ponuke je okrem 6-st. manuálu aj so 7-st. EDC automatom. Výkonnejšie naladená testovaná verzia TCe 160 (158 koní) je kombinovaná len so 7-st. EDC automatom. Naftu v ponuke momentálne reprezentuje úsporný turbodiesel 1,5 blue DCi 115 s výkonom 115 koní. Aj v tomto prípade je okrem 6-st. manuálu k dispozícii i 7-st. EDC automat. Modernizácia sa dotkla aj špičkového modelu Megane R.S., ktorý poháňa špičková motorizácia 1,8 TCe s výkonom až 300 koní. Kombinovaný je odteraz výhradne s EDC automatom a na slovenskom trhu sa objaví už onedlho.
Efektný športový kabátik
Práve vrcholným modelom Megane R.S. je po optickej stránke inšpirovaná aj testovaná verzia s prívlastkom R.S. Line. Na začiatok treba zdôrazniť, že najnovšia generácia modelu Megane vyzerá z môjho pohľadu stále atraktívne, čo platí aj po rokoch od oficiálneho predstavenia. Facelift exteriéru sa pravdepodobne aj preto zameral len na povestné dobrusovanie detailov a drobností. Ak sa niekomu po vizuálnej a dynamickej stránke máli štandardný model, tak riešenie ponúka práve testovaná vrcholná civilná výbavová a optická línia!
Prednej časti testovaného hatchbacku dominuje pre značku Renault typicky tvarovaná maska chladiča s obrovským fabrickým logom. Za diamantom sa v prípade testovaného modelu ukrýva technika asistenčných systémov na čele s adaptívnym tempomatom. Pre značku Renault možno už za klasické označiť aj predné svetlomety s efektným výbežkom denného LED svietenia, zasahujúcim až do priestoru nárazníka. V rámci nočných presunov som bol veľmi spokojný aj s výkonom nových full LED svetlometov Pure LED Vision. Odkaz verzie R.S. pri predných partiách najviac pripomína športový predný nárazník s dynamickým výpletom a efektnými postrannými prieduchmi.
Prirodzený športový „look“ vo všeobecnosti nechýba ani atletickej bočnej siluete hatchbacku s mierne vystúpenými blatníkmi a svalnatou zadnou časťou. Odkaz na výbavu R.S. Line pripomína strieborný emblém na predných blatníkoch. Toto riešenie dotvára v prípade testovaného exempláru efektný kontrast s čiernou metalízou s názvom Etoilé. Výsadou danej špecifikácie sú aj príplatkové 18-palcové disky kolies z ľahkých zliatin a efektným dizajnom.
Facelift modelového radu Megane so sebou okrem iného priniesol aj pozmenenú grafiku výrazných koncových svetiel. Tie sú automaticky aktívne aj v móde denného svietenia, za čo si francúzska automobilka zaslúži z bezpečnostného hľadiska veľkú pochvalu. Výkonného súrodenca R.S. v rámci zadných partií opäť pripomína športový nárazník s dvoma výfukovými koncovkami a náznakom difúzora v kontrastnom farebnom prevedení. Pri detailnejšom skúmaní ale Megane R.S. Line veľmi rýchlo prizná pravú farbu, keďže spomenuté koncovky sú aj v tomto prípade len efektnou atrapou.
Emóciami nabitý interiér
Modernizácia modelového radu Megane sa podľa očakávania citeľne dotkla aj interiéru. Okrem decentných optických zmien, hodnotnejšieho dojmu a bohatšej výbavy pribudli predovšetkým digitálne hračky na čele s grafickým prístrojovým panelom. Francúzi si v tomto smere zaslúžia uznanie, pretože pracovisku vodiča sa nedá ani po rokoch nič zásadné vyčítať. Architektúra a vzhľad palubnej dosky kopíruje pôvodný model. V prípade testovanej špecifikácie R.S. Line som bol spokojný nielen s výberom materiálov, ale aj s presvedčivou kvalitou dielenského opracovania. Športový akcent pri testovanom exemplári pripomínajú obkladové lišty imitujúce karbón, čierny strop, kontrastné červené doplnky či efektné športové pedále.
K celkovému stvárneniu interiéru sa najviac nehodí v princípe užitočný Head-up displej. Jeho projekcia je ale v tomto prípade vyriešená jednoduchšie, teda prostredníctvom výklopného sklíčka. Nositeľom typických ergonomických riešení Made in Renault je združený ovládač autorádia umiestnený vpravo pod volantom, na ktorý si treba zvyknúť. V sumári ale rozmiestneniu jednotlivých ovládacích prvkov, ako aj celkovej ergonómii určite nechýba logika a užívateľská intuitívnosť.
Na efeknú modernú dobu najviac odkazuje už vyššie spomenutý plne digitálny prístrojový panel. Grafická stránka spojená s detailnými vyobrazovacími schopnosťami ponúka špičkovú úroveň. Vyobrazovací layout sa mení v závislosti od zvoleného jazdného režimu. V rámci plne konfigurovateľného osobného rozhrania My Sence si môže vodič prednastaviť preferovaný grafický štýl. V položkách menu okrem klasických údajov nechýba ani možnosť s vyobrazením mapového podkladu.
Na aktuálne trendy reaguje aj najnovšia verzia multimediálneho rozhrania Easy Link s takmer 10-palcovým vertikálne orientovaným dotykovým displejom. Logika ovládania je tu inšpirovaná smartphomni. Renault si zaslúži pochvalu aj za veľkú porciu slobody v rámci preferovanej konfigurácie. Pod toto konštatovanie sa podpísali konfigurovateľné widgety, resp. dostupné online aplikácie. Na rozdiel od koncepčne novších modelov ale Megane ani za príplatok neponúka kamerový náhľad na okolie vozidla. Dostupná je v tomto smere „len“ zadná parkovacia kamera.
Za najväčšiu pýchu interiéru testovaného modelu možno označiť športové predné sedačky s integrovanou opierkou hlavy a pomerne výrazným bočným vedením. Daný koncept sedadiel ponúka pomerne precíznu fixáciu tela v zákrutách. Jedným dychom tu je potrebné zdôrazniť, že i napriek tomu rozhodne nejde o nekompromisné športové korýtka. Špičkové a dostatočne komfortné športové predné sedadlá sú vhodné aj na každodenné používanie! Optimálny emocionálny zážitok v kombinácii so sedačkami dotvára aj trojramenný športový volant, na ktorom nechýba emblém športovej divízie Renault Sport.
Priestorové pomery v druhom rade kopírujú zaužívaný štandard C-segmentu. V modeli Megane sa v druhom rade relatívne pohodlne a bez komplikácií odvezie aj dvojica štandardne urastených dospelých. Cestovný komfort v danom priestore okrem výduchov ventilácie zvyšuje aj dostupná USB konektivita.
Batožinový priestor testovaného hatchbacku ponúka v základnom usporiadaní veľmi slušnú kapacitu na úrovni 402 litrov. Veľkorysý úložný priestor je ukrytý aj pod úrovňou podlahy. Daný priestor je ale možné na želanie vyplniť užitočným rezervným kolesom. Štýlové dizajnové línie sa z praktickej stránky podpísali pod vyššiu nakladaciu hranu. Tento praktický nedostatok sa dá modelu Megane R.S. Line vzhľadom na efektné krivky určite prepáčiť. Po sklopení zadných operadiel treba počítať s prítomnosťou nepraktického schodíka. Maximálna prepravná kapacita v tomto prípade dosahuje až 1258 litrov.
Výbavová verzia R.S. Line predstavuje pomyslený vrchol pri „civilných“ verziách modelového radu Renault Megane okrem efektu aj z hľadiska prvkov na palube. Už v štandarde je tu okrem efektného optického balička a špičkových sedačiek k dispozícii napríklad základný balík asistenčných systémov, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, navigačný modul alebo bezkľúčový prístup a štartovanie. Z dodatočných prvkov v opcii si pochvalu zaslúži veľmi pekne hrajúce audio značky Bose, ktoré je v rámci cenníka k dispozícii v pakete s ďalšími užitočnými prvkami.
Racionálny športovec
Hneď na úvod hodnotenia jazdných vlastností zdôrazňujem, že Megane R.S. si vďaka výbornej motorizácii 1,33 TCe 160 dokáže presvedčivo zastať pozíciu top verzie spomedzi aktuálnej ponuky „civilných“ verzií obľúbeného francúzskeho kompaktu. Efektný športový kabátik je v tomto prípade doplnený aj o tomu zodpovedajúce jazdné zážitky.
Výkonného súrodenca symbolicky pripomína okrem športového dizajnu aj vyladenie podvozka. Renault pri novej verzii R.S. Line sa nanešťastie vzdal funkcie 4Control, teda natáčania zadnej nápravy, ktorú faceliftom ponúkala verzia GT Line. Na druhej strane veľmi schopný podvozok aj bez danej vychytávky patrí stále k najväčším ozdobám testovaného modelu. Vyladenie pruženia je v prípade testovanej konfigurácie vo všeobecnosti skôr tuhšie. Pod tento fakt sa v sumári podpísali aj efektné 18-palcové disky kolies. Na druhej strane dokáže francúzsky kompakt aj v tejto konfigurácii stále adekvátne odfiltrovať bežné nedokonalosti našich ciest. Vyslovene proti srsti sú pre daný model hrubé nerovnosti či hlbšie prepadliny.
Konštrukčný talent podvozka spojený s istým držaním jazdnej stopy a len minimálnymi náklonmi karosérie dokáže testovaný model naplno prejaviť pri dynamickej jazde na obľúbenej okreske plnej zákrut. Práve v tomto prípade som bol najviac prekvapený z ochoty, akou predná napráva reaguje na povely smerom od volantu. Megane v tomto režime pôsobí ľahučkým a zároveň ovládateľným dojmom! Prirodzená nedotáčavosť sa dostaví prakticky až v hraničných situáciách.
Spokojný som bol aj s vyladením a spätnou väzbou smerom od riadenia. Elektronický posilňovač prekvapuje adekvátnou tuhosťou a spätnou väzbou, a to predovšetkým pri nastavení dynamického módu riadenia. Renault si tu dal záležať aj na vyladení brzdovej sústavy. Jej výkon je možné prostredníctvom pedála počas športovej jazdy veľmi precízne dávkovať.
Pod celkovo ľahký pocit sa bezpochyby podpísal aj špičkový prepĺňaný benzínový motor 1,33 TCe. Daná pohonná jednotka ma o svojich kvalitách neraz presvedčila už aj v minulosti, a to pri testoch iných modelov. Renault oturbený 4-valec pri špičkovej verzii vyladil presne na 158 koní. Na pomerne ľahký Megane ide v praxi o plne adekvátny výkon, ktorý je zárukou aj veľmi slušnej jazdnej dynamiky. Pocitovo sa tu zrýchlenie javí dokonca ešte o niečo impulzívnejšie, ako deklarujú oficiálne čísla od výrobcu.
Spomenutý efekt, predovšetkým v športovom režime, násobí aj syntetický zvukový efekt generovaný audio sústavou Bose. V rámci osobnej personalizácie si je možné generovaný zvuk nielen prispôsobiť, ale v prípade potreby aj úplne deaktivovať! Zvukový doping, resp. neduh moderných automobilov dáva z môjho pohľadu reálny zmysel práve pri modeloch, ako je Megane R.S. Line. A v praxi som s ním dokázal bez problémov existovať.
Pod vyslovene energický záťah pohonnej jednotky sa podpísala aj spolupráca s veľmi dobre vyladenou 7-st. dvojspojkovou EDC prevodovkou. Automat pracuje s výkonovým potenciálom pohonnej jednotky veľmi presvedčivo hlavne pri dynamickejšom jazdnom prejave. Naopak, na svojské reakcie automatu s dvoma spojkami si je aj v tomto prípade potrebné určitý čas zvykať, najmä pri pomalom manévrovaní, resp. parkovaní.
Vodič má k dispozícii hneď štyri režimy jazdy. Okrem východiskového a najviac prispôsobiteľného módu My Sence sú k dispozícii aj módy Sport, Comfort a Eco. V praxi ale drvivú väčšinu času využíval práve v osobnom móde My Sence.
Výsledná spotreba paliva sa pri testovanom modeli v značnej miere odvíja od preferovaného jazdného štýlu. Pri ekologickom móde a rozvážnom štýle jazdy tu nie je náročné priblížiť sa k priemeru na približnej úrovni, ako deklaruje samotný výrobca. V kombinovanom režime je reč o odbere cca 5,5 litra benzínu na každých 100 km jazdy. Naopak, pri zábave a častom využívaní dynamického potenciálu pohonnej sústavy výsledný priemer stúpne približne o dva litre. To ale stále vzhľadom na možnosti vozidla považujem za veľmi dobrý výsledok! Výsledný priemer sa na konci týždňového testu ustálil na hodnote 6,5 l na 100 km.
V neposlednom rade si vynovený Renault Megane zaslúži pochvalu aj za solídne fungujúce asistenčné systémy na čele s príplatkovým adaptívnym tempomatom. Automobilke Renault dávam tradične palec hore aj za dostupné variácie nastavenia funkcie Line Asist, teda monitorovania jazdy v jazdnom pruhu. Okrem jej deaktivácie si vodič môže zvoliť režim len s upozornením na neplánované prekročenie čiary, resp. aj mód s aktívnymi zásahmi do riadenia a navrátením vozidla spať do jazdného pruhu.
A náš celkový dojem?
Vynovený Renault Megane je teraz veľmi dobre pripravený na ďalšiu životnú etapu. Testovaná verzia R.S. Line je okrem optického odkazu na legendárny hot hatch celkovo vítaným a cenovo zaujímavým spestrením štandardného modelového portfólia. K charakteru tohto modelu sa vyslovene hodí aj najvýkonnejšia a zároveň racionálne benzínová motorizácia TCe 160.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Renault Megane 1,33 TCe 160 R.S. Line
Dĺžka: 4359 mm
Šírka: 1814 mm
Výška: 1447 mm
Rázvor: 2669 mm
Objem kufra: 402 litrov
Motor: zážihový
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 116/158
Krútiaci moment Nm: 270
Pohotovostná hmotnosť: 1347 – 1427 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 205
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,0 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 5,2 – 5,5 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,5/100 km
Pneumatiky: Continental Winter Contact
Verzia/akciová cena
Renault Megane 1,33 TCe 160 R.S. Line (testovaný model): od 23 450 €
Renault Megane 1,33 TCe 140 Zen: od 17 150 €
Recenzia
Renault Megane 1,33 TCe 160 R.S. Line
Dĺžka: 4 359 mm Šírka: 1 814 mm Výška: 1 447 mm Rázvor: 2 669 mm Objem kufra: 402 litrov Motor: zážihový Pohon: predný Počet valcov: 4 Výkon kW/koní: 116/158 Krútiaci moment Nm: 270 Pohotovostná hmotnosť: 1347-1427 kg Maximálna rýchlosť km/h: 205 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,0 s Prevodovka: automatická dvojspojková Počet stupňov: 7 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,2 – 5,5 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,2 / 100 km Pneumatiky: Continental Winter Contact
Výhody
- Imidž faktor + optický odkaz na legendu
- Špičkové predné sedačky
- Energická pohonná jednotka + vyladenie podvozka
Nevýhody
- Nemoderný Head-up displej
- Absencia manuálnej prevodovky pri testovanej motorizácii
- Atrapy naznačných koncoviek výfukového systému.
Renault Megane 1,33 TCe 160 R.S. Line DEALS
Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu