Prémiový výrobca z Ingolstadtu púta v posledných mesiacoch pozornosť vďaka svojim atraktívnym a technológiami nabitým novinkám s elektrickým pohonom, ako aj extrémnym modelom zo športovej divízie RS. Audi ale neignoruje ani modely z opačného konca portfólia. Dôkazom toho je aj úplne nová generácia obľúbeného kompaktného modelového radu A3. Novinka prináša do dôležitého „céčkového“ segmentu znova nefalšovanú atmosféru „štyroch kruhov“. Vo finále je sympatické, že s odmyslením si zaujímavých technológií a prestíže značky ostáva stáť nový model pevne na zemi. To znamená, že okrem „imidžových trblietok“ ponúka kompaktné Audi funkčnú racionalitu. O tom sme sa presvedčili aj v rámci testu najžiadanejšej karosárskej verzie Sportback.
Nové Audi A3 Sportback v motorovej verzii 35 TFSI S tronic, pod ktorou sa ukrýva moderný prepĺňaný benzínový 4-valec s objemom 1,5 litra a výkonom 150 koní, skombinovaný so 7-stupňovou automatickou prevodovkou, doplnenou o mild-hybridnú funkciu, a v „základnej“ výbavovej verzii Basic, nám na test zapožičala spoločnosť Galimex.
Rýchle fakty:
- Značka Audi svojím pôvodným modelom A3 už v roku 1996 prakticky založila segment prémiových kompaktných modelov. Dnes má Ingolstadt v ponuke už štvrtú generáciu modelového radu A3. Ten aktuálne okrem hatchbacku s prívlastkom Sportback pozostáva aj z elegantného sedanu, resp. limuzíny.
- Aj keď najnovší model Audi A3 v princípe zdieľa identickú techniku s viacerými súrodencami z koncernu, tak Nemci si pri prémiovom zástupcovi dali záležať predovšetkým na kvalitatívnej stránke. Konvenčné motorizácie aktuálne dopĺňa aj pestrá škála elektrifikovaných modelov vrátane plug-in hybridov.
- Dizajn bol vždy silnou zbraňou značky Audi. To platí do bodky aj pre vizuálne atraktívnu novú generáciu modelu Audi A3 Sportback. Tradične tvarovaná karoséria v tomto prípade ponúka atraktívny a dynamický dizajn už aj v základnej výbavovej verzii.
- Rovnako aj interiér modelu A3 Sportback zostal verný osvedčenému konceptu značky Audi. Kvalitné materiály tu dopĺňa športový koncept a prepracovaná ergonómia. Testovaný model má nad priamymi konkurentmi navrch napríklad aj z hľadiska priestorových pomerov v druhom rade.
- Kvalita a nemecká precíznosť srší z nového modelu Audi A3 Sportback aj v rámci špičkových jazdných vlastností. Testovaná verzia 35 TFSI, s mild-hybridnou benzínovou motorizáciou, zároveň ponúka adekvátny výkon a príjemnú spotrebu paliva.
Fotogaléria Audi A3 Sportback
Len málokto vie, že značka Audi mala v ponuke malý kompaktný model už v 70. rokoch minulého storočia. Reč je o Audi 50, pričom za jeho duchovného nástupcu sa považuje najmenší člen rodiny, teda model A1. Štyri kruhy možno zároveň označiť aj za zakladateľa kategórie tzv. prémiových kompaktov. V jednom z najkľúčovejších európskych automobilových segmentov debutovala nemecká prémiová značka už v roku 1996. V tom čase vstúpila do predaja prvá generácia modelového radu Audi A3, dostupná s 3- a 5-dverovou karosériou.
Od druhej generácie predstavenej v roku 2003 začalo Audi pri označení praktickej 5-dverovej karosérie používať prívlastok Sportback. V tých časoch ponúkali Nemci pri modeli A3 dokonca už aj verziu s otvorenou strechou! Debutu sa dočkal v premiére aj najvýkonnejší variant RS3. Limuzína, resp. karosárska verzia typu sedan, ponuku po prvýkrát obohatila neskôr, konkrétne pri minulej tretej generácii.
Najnovší modelový rad A3 sme oficiálne spoznali približne pred rokom. Automobilka ponuku dostupných karosárskych verzií prispôsobila aktuálnym zákazníckym preferenciám. Zvíťazila tu racionalita. Novinka preto po prvýkrát v histórii nie je k dispozícii so štýlovou, avšak zároveň menej praktickou 3-dverovou karosériou, ale len ako testovaný 5-dverový Sportback, resp. 4-dverová limuzína.
Nový model je po technickej stránke postavený na modernej koncernovej platforme MQB Evo. Výkonnejším verziám, vrátane testovaného modelu, nechýba ani vyspelé viacprvkové zavesenie zadnej nápravy. Audi zároveň aj svojmu kompaktnému modelu doprialo veľké množstvo vyspelých technológií, ktoré sú prevzaté z hierarchicky vyššie umiestnených modelov. Okrem vysokej úrovne bezpečnosti a perfektných asistenčných systémov môže mať novinka na želanie napríklad aj špičkové LED Matrix svetlomety.
Na dobové výzvy reaguje aj paleta dostupných moderných pohonných jednotiek. Úplným základom je model 30 TFSI s prepĺňaným benzínovým 3-valcom 1,0 TFSI s výkonom 110 koní. Výkonnejšou voľbou je následne testovaný model 35 TFSI. Za týmto označením sa už ukrýva moderný 4-valec 1,5 TFSI s výkonom 150 koní. V oboch prípadoch je okrem 6-stupňového manuálu k dispozícii aj 7-stupňový automat. Naftu v ponuke reprezentuje moderný 2-liter 2,0 TDI. Pri verzii 30 TDI ponúka výkon 116 koní a kombinuje sa so 6-stupňovým manuálom. Naopak, pri výkonnejšej verzii 35 TDI ponúka výkon 150 koní a kombinuje sa výhradne so 7-stupňovým automatom.
Ekologickejšie motorizácie v ponuke reprezentuje verzia 1,5 g-tron 30 TFSI s výkonom 131 koní. Tá je okrem benzínu prispôsobená aj na spaľovanie plynu CNG. K dispozícii sú tu okrem toho premiérovo aj dva plug-in hybridné modely. Variant 40 TFSI e ponúka kombinovaný výkon 204 koní a špičkový model 45 TFSI e až 245 koní. Absolútnu výkonovú špičku zastrešuje Audi S3 Sportback TFSI Quattro, ktorého benzínový 2-liter generuje výkon až 310 koní. Toto však stále nie je všetko. Ponuku aj v tomto prípade už čoskoro rozšíri špičkový model RS3 s tradičným prepĺňaným benzínovým 5-valcom!
Príťažlivý vzhľad
V dobe, keď dizajn o úspechu akéhokoľvek modelu rozhoduje viac ako kedykoľvek predným, prichádza Audi so suverénne najkrajšou generáciou kompaktného modelového radu A3. Testovaná karoséria typu Sportback sa pri novinke napriek tomu vyhla prehnaným vizuálnym excesom zameraným na efekt. Víťazom sa tu stala elegantná racionalita, ktorá umožňuje vyniknúť aj samotnej praktickej stránke. Prívlastok „sport“ v názve Sportback je tu napriek tomu viac ako výstižný. Dynamika a športový look z nového modelu doslova srší z každého uhla pohľadu. A3 pritom k tomu nepotrebuje ani dynamickejší optický balík S Line, čoho dôkazom je aj testovaný model v „základnom“ dizajnovom stvárnení Basic a nenápadným bielym farebným odtieňom s názvom Ibis.
Prednej časti s opticky širokým postojom dominuje „výrazná“, do priestoru vystúpená maska chladiča Audi Single Frame. Pri najnovšej generácii už aj v základnom prevedení, okrem výborne zapracovaného loga, ponúka efektný výplet! Dynamický vzhľad okrem masky podčiarkuje aj športový predný nárazník s naznačenými postrannými prieduchmi. Atraktívne optické prevedenie dostali aj predné svetlomety. Testovaný exemplár disponoval adekvátne účinnou „základnou“ LED technikou. V opcii sú ale k dispozícii aj špičkové svetlá Matrix LED. Za zaujímavý dizajnový prvok možno označiť aj úzky „prieduch“, ktorý vzájomne prepája predné svetlá. V symbolickej rovine je toto riešenie jasným odkazom, ktorý pripomína legendárny model Audi Sport Quattro.
Decentné dynamické prelisy karosérie je možné obdivovať aj pri pohľade z profilu. Nové Audi A3 Sportback si v tomto priestore zároveň zachovalo aj svoju autentickú siluetu s pomerne veľkým tretím bočným oknom a úzkym koncovým stĺpikom. Vizuálnou ozdobou testovaného modelu boli príplatkové 18-palcové disky kolies s príťažlivým dizajnom.
Zadným partiám okrem decentného strešného spojlera dominujú výrazné koncové LED svetlomety. K efektnému svetelnému podpisu sa tu pripája aj vizuálna frajerinka v podobe tzv. dynamických smeroviek. Testovaný kúsok vo verzii Basic si v mojich očiach zaslúži pochvalu aj za atraktívne stvárnenie zadného nárazníka. Reálne vyústenie výfukového systému je zamaskované v priestore pod vozidlom. Veľmi sympaticky na mňa v danom kontexte pôsobí fakt, že Audi sa na nárazníku testovanej verzie nesnaží navodiť „výkonnú atmosféru“ v podobe falošných výfukových koncoviek.
Kvalitnému interiéru dominuje špičková ergonómia
Audi ostáva verné svojej tradícii aj v rámci interiéru novej generácie A3. Kokpity modelov z Ingolstadtu majú už dlho tú vlastnosť, že dokážu aj v nezainteresovanej osobe pri prvom kontakte vyvolať dokonalý wow efekt. Toto konštatovanie do bodky platí aj pre koncepciu interiéru testovanej novinky. Nemci sa v kabíne napriek tomu úspešne vyhýbali dizajnovým excesom. Prvé husle tu hrá podvedomá intuitívnosť a logické rozmiestnenie ovládacích prvkov. Prémiovú príslušnosť potvrdzuje testovaný model aj z hľadiska použitých materiálov a ich precízneho dielenského opracovania.
Vizuálne atraktívna architektúra palubnej dosky zaujme originálnymi výduchmi ventilácie, ktoré sú umiestnené v susedstve prístrojového panela. Efektnú atmosféru podčiarkuje aj ďalší dizajnový detail v podobe originálne navrhnutých kľučiek na dverách. Šoférsku náladu tu umocňuje aj centrálna časť palubnej dosky, natočená výrazne smerom na vodiča.
Dynamickú modernú atmosféru pri značke Audi navodzuje aj plne digitálny prístrojový panel. Špičkovú a prehľadnú grafiku dopĺňajú dva základné vyobrazovacie layouty doplnené o intuitívne a logické ovládanie palubného počítača. Základný vzhľad a schéma digitálnych budíkov sa ale ani v tomto prípade nemení pri jednotlivých jazdných módoch. Či ide v prípade decentného minimalizmu o dobré riešenie, alebo mohlo Audi využiť potenciál grafického prevedenia, záleží na konkrétnom type vodiča. Ja sa prikláňam k priaznivcom prvej naznačenej verzie.
Absolútnu automobilovú technologickú modernu reprezentuje najnovšia verzia infotainmentu Audi MMI. Špičkovú grafickú stránku s efektným dizajnom na čiernom farebnom podklade tu dopĺňajú nielen bleskurýchle reakcie na dopyt, ale aj samotná logika ovládania. Moderné trendy okrem dostupných aplikácií reprezentuje aj špičkový navigačný modul! V rámci novej logiky ovládania rozhrania MMI musím zdôrazniť na prvý pohľad nenápadný modul v podobe minimalistickej dotykovej plôšky na stredovej konzole, slúžiacej na ovládanie audia. Pre mnohých ide o kostrbaté riešenie, avšak v praxi funguje veľmi dobre a počas testu som si naň veľmi rýchlo zvykol.
Audi sa v rámci racionality a špičkovej ergonómie nenechalo po vzore mnohých konkurentov inšpirovať komplikovanejším stvárnením modulu klimatizácie. Klasický a prehľadný modul s logicky rozmiestnenými hardvérovými tlačidlami, ako ponúka model A3, je podľa mňa stále najlepším riešením! Povestnú nemeckú racionalitu v praxi dokonale reprezentujú aj nenápadné predné sedačky. V ich komfortnom látkovom čalúnení s decentným bočným vedením sa podarilo dokonca zrecyklovať niekoľko PET fliaš. Počas testu som bol v tomto smere spokojný nielen s cestovným komfortom pri dlhých trasách, ale aj s dostatočne nadimenzovaným sedákom a operadlami.
Racionálny koncept tvarov karosérie modelu A3 Sportback sa v praxi podpísal v rámci segmentu aj pod pomerne veľkorysé priestorové podmienky v druhom rade. Vzdušný priestor v oblasti pre hlavy, v kombinácii s rozumne vybratým priestorom v operadlách predných sedadiel, sa podpísal pod to, že v testovanom modeli sa vzadu veľmi pohodlne odvezie aj dvojica urastenejších dospelých. Potenciálneho prostredného pasažiera však bude aj v tomto prípade obmedzovať výrazný stredový tunel.
Na rodinnú orientáciu odkazuje aj ergonomicky navrhnutý batožinový priestor s praktickým a pravidelným tvarom. Model A3 Sportback ponúka v základnom usporiadaní objem 380 litrov. Z ďalších praktických riešení stojí za zmienku polohovateľné dno, ktoré pri konfigurácii so sklopenými zadnými operadlami umožňuje vytvoriť optimálne rovnú podlahu. Audi si zaslúži palec hore aj za fakt, že do priestoru pod podlahou sa zmestí často nenahraditeľná rezervná pneumatika. V celkovom kontexte batožinového priestoru chválim aj nízku nakladaciu hranu.
Daňou, s ktorou je nutné pri prémiovom kompakte počítať, je politika príplatkovej výbavy. Audi ponúka aj pri modeli A3 Sportback veľmi široké možnosti prvkov v opcii. Testovaný exemplár vo výbave Basic už v základe napriek tomu disponoval komplexnou výbavou či 2-ročnou zárukou bez obmedzenia najazdených kilometrov. Z príplatkových prvkov stojí za zmienku digitálny prístrojový panel, navigačný modul, adaptívny tempomat, vyhrievanie predných sedadiel, automatická klimatizácia aj parkovací asistent. V rámci vlastnej konfigurácie by som v príplatkových položkách zaškrtol i parkovaciu kameru a bezkľúčový prístup, bez ktorého samostatné štartovanie tlačidlom nedáva príliš veľký zmysel.
Sebaisté jazdné vlastnosti
Nové Audi A3 si dokáže svoj prémiový, resp. luxusne ladený rodokmeň adekvátne obhájiť aj na poli jazdných vlastností. Už po prvotnom usadnutí za volant, spojeným s absolvovaním úvodnej porcie kilometrov, srší z novinky veľmi príjemný pocit konštrukčne precízne navrhnutého automobilu! Inými slovami platí, že Nemci si v tomto prípade dali záležať na celkovej súhre všetkých dôležitých komponentov. Luxusnú atmosféru na palube navodzuje aj akusticky precízne odizolovanie priestoru pre posádku.
Veľkou ozdobou skúšaného modelu je aj veľmi dobre vyladený podvozok s nezávislým zavesením všetkých štyroch kolies. Audi v tomto prípade ideálne trafilo optimálny kompromis medzi športovým nadaním a adekvátnym jazdným komfortom. Testované Sportback dokázalo aj napriek atraktívnym 18-palcovým kolesám z ľahkých zliatin s veľkým prehľadom odfiltrovať väčšinu „bežných“ nerovností našich ciest. Fanúšikovia precíznych jazdných vlastností si prídu na svoje aj v rámci špičkového správania podvozka pri dynamickejšom jazdnom prejave. Novinka si s prehľadom a istotou poradí vo väčšine prípadov aj v situáciách, keď to vodič s nájazdovou rýchlosťou do zákruty vyslovene preženie.
Schopnému podvozku dokonale sekunduje aj precízne a adekvátne strmé riadenie. Pocit ako na „koľajniciach“, v rámci držania jazdnej stopy, je najvýraznejšie cítiť v dynamickom jazdnom móde! Okrem toho ponúka volič Audi Drive Select v rámci testovanej verzie ďalšie štyri jazdné módy. Komfortný a úsporný mód tu dopĺňa aj nastaviteľný, resp. personalizovateľný jazdný režim. Počas testu som si ale najviac obľúbil inteligentný režim Auto, ktorý sa snaží v maximálnej miere prispôsobiť aktuálne preferovanému jazdnému štýlu.
Na čoraz prísnejšie emisné limity reaguje novinka aj v prípade modernej motorizácie pod prednou kapotou. Pod nič nehovoriacou skratkou 35 TFSI sa ukrýva prepĺňaný benzínový 4-valec 1,5 TFSI s výkonom 150 koní. Daná pohonná jednotka sa okrem veľmi kultivovaného chodu vyznačuje úspornou funkciou odpájania dvoch valcov pri nízkej záťaži. Pri kombinácii s automatickou prevodovkou S tronic sa táto pohonná jednotka už automaticky kombinuje aj so 48 V mild-hybridnou sústavou. Kompaktná batéria hybridného systému, situovaná v priestore pod sedadlom predného spolujazdca, pomáha benzínovému motoru svojím elektrickým dopingom pri rozjazdoch alebo prudkých zrýchleniach.
Papierový výkon 150 koní je pri testovanom hatchbacku aj zásluhou spomenutej hybridnej výpomoci, v drvivej väčšine jazdných situácií viac ako postačujúci. Spokojný som bol aj s adekvátnou jazdnou dynamikou. Dvojspojková prevodovka S tronic so siedmimi stupňami radí veľmi hladko a precízne. Zvyknúť si v tomto prípade treba len na menej pohotovú reakciu pri prudkom zatlačení pedála akcelerátora. Určité riešenie daného „problému“ ponúka ostrejší prevodovkový mód S. Ten som v rámci testu využíval prakticky neustále.
Moderná mild-hybridná benzínová motorizácia potvrdila svoje opodstatnenie aj v rámci spotreby paliva. Kombinovaný priemer sa podľa palubného počítača na konci testu ustálil na hodnote 6 l/100 km. V tomto kontexte je potrebné zdôrazniť, že počas testovacích dní som sa aj vďaka skvelému podvozku nesnažil jazdiť vyslovene na spotrebu! S ľahkou nohou a pri pohodovej jazde predovšetkým po okreskách klesne výsledný apetít výrazne pod hranicu 6 litrov. Za adekvátne úspornú možno označiť testovanú motorizáciu aj na diaľnici, resp. v meste, keď sa spotreba pohybuje okolo 6,5 l/100 km.
V neposlednom rade si nový model Audi A3 Sportback zaslúži pochvalu a uznanie aj za celkovo precízne vyladenie asistenčných systémov na čele s veľmi dobrým adaptívnym tempomatom.
A náš celkový dojem?
Nové Audi A3 Sportback prináša do kompaktného segmentu dokonalé stelesnenie filozofie značky Audi, skombinovanej s povestnou nemeckou precíznosťou. Po rozmenení na drobné tu platí, že efektný dizajn nepotrebuje vyslovene šokovať na to, aby dokázal zaujať. Kvalitný a zároveň ergonomicky prepracovaný interiér patrí aj v tomto prípade na vrchol segmentu. Ako povestnú čerešničku na záver možno označiť jazdné vlastnosti. Na druhej strane tu treba počítať aj s tým, že za kvalitu sa aj v tomto prípade jednoducho platí.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Audi A3 Sportback 35 TSFI Basic
Dĺžka: 4343 mm
Šírka: 1816 mm
Výška: 1449 mm
Rázvor: 2636 mm
Objem kufra: 380 litrov
Motor: zážihový (benzínový mild-hybrid)
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 110/150
Krútiaci moment Nm: 250
Pohotovostná hmotnosť: 1395 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 224
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,4 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 5,6 – 6,2 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6 l/100 km
Pneumatiky: Pirelli Cinturato P7
Verzia/cena
Audi A3 Sportback 35 TSFI Basic (testovaný model): od 29 590 €
Audi A3 Sportback 30 TSFI Basic (6-stupňový manuál): od 25 890 €
Recenzia
Audi A3 Sportback 35 TSFI Basic
Dĺžka: 4 343 mm Šírka: 1 816 mm Výška: 1 449 mm Rázvor: 2 636 mm Objem kufra: 380 litrov Motor: zážihový (benzínový mild hybrid) Pohon: predný Počet valcov: 4 Výkon kW/koní: 110/150 Krútiaci moment Nm: 250 Pohotovostná hmotnosť: 1395 kg Maximálna rýchlosť km/h: 224 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,4 s Prevodovka: automatická Počet stupňov: 7 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,6 – 6,2 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,0 / 100 km Pneumatiky: Pirelli Cinturato P7
Výhody
- Atraktívny dizajn
- Špičkový interiér a celkový pocit kvality
- Precízne jazdné vlastnosti
Nevýhody
- Cenová politika
- V základe pomerne chudobná výbava
- Ospanejšie reakcie prevodovky pri prudkom zatlačení akcelerátora
Audi A3 Sportback 35 TSFI Basic DEALS
Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu