Stále prísnejšia emisná politika motivuje automobilky k čoraz inovatívnejším riešeniam v rámci pohonných reťazcov. Pomyselný zelený vrchol dnes logicky reprezentujú elektromobily. V minulosti obľúbené naftové motory sa postupne dostavajú na vedľajšiu koľaj. Tento trend potvrdila aj značka Renault, ktorá prednedávnom ohlásila, že končí s vývojom nových turbodieslov. Francúzi majú za úsporné turbodiesle zmysluplnú náhradu už dnes! Reč je o novom hybridnom pohone, ktorý je okrem modelov Clio, Captur a v novom SUV-coupé Arkana dostupný aj vo vynovenom kompaktnom bestselleri Renault Megane. Automobilka dopriala praktickejšej verzii Grandtour nový plug-in hybridný pohon E-Tech. Daný koncept predstavuje pri rodinne orientovanom modeli veľmi zaujímavú alternatívu voči konvenčnému benzínu či nafte.
Nový model Renault Megane Grandtour E-Tech plug-in 160, ktorého pohon pozostáva z atmosférickej benzínovej motorizácie s objemom 1,6 litra a elektrosústavy, v kombinácii s unikátnou multimódovou prevodovkou, a druhou najvyššou výbavou Intens, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Renault.
Rýchle fakty:
- Modelový rad Megane už od roku 1995 zastupuje francúzsku automobilku v stále kľúčovom segmente nižšej strednej triedy. Aktuálna štvrtá generácia pozostávajúca s hatchbacku, praktického kombi Grandtour, ale aj štýlového sedanu GrandCoupé podstúpila prednedávnom modernizáciu.
- Facelift so sebou okrem klasiky v podobe osvieženého dizajnu, modernejšieho interiéru a bohatšej výbavy prináša aj zásadnú technickú inováciu v podobe príchodu novej plug-in hybridnej motorizácie E-Tech, určenej výhradne pre praktickejší karosársky variant kombi, teda Grandtour.
- Po vizuálnej stránke pôsobí aktuálna generácia modelu Renault Megane moderne a nadčasovo. Facelift sa aj preto zameral na povestné dobrusovanie detailov. To reprezentuje napríklad nový nárazník, pozmenená maska chladiča alebo nová svetelná technika. Tá už v základe disponuje výkonnou LED technikou.
- Interiér vynoveného modelového radu Megane si zachoval pôvodnú architektúru. Automobilka napriek tomu dopriala novinke kvalitnejšie materiály, najnovšiu verziu infotainmentu alebo digitálny prístrojový panel. Batéria plug-in hybridného pohonu umiestnená pod zadnými sedadlami čiastočne zmenšila batožinový priestor.
- Okrem plug-in hybridného pohonu zaujme testovaný model predovšetkým suverénnym podvozkom s nezávislým zavesením všetkých štyroch kolies. Megane Grandtour E-Tech ponúka reálne nízku spotrebu paliva a to aj po minutí elektrického dojazdu. Po vybití batérie funguje ako full hybrid.
Fotogaléria Renault Megane Grandtour E-Tech
Obľúbený kompaktný modelový rad Megane patrí aj dnes k hlavným pilierom modelového portfólia značky Renault. Zástupca z „céčkového“ segmentu premiérovo debutoval už v roku 1995. Pôvodne veľmi bohatú ponuku dostupných karosárskych verzií doplnilo po facelifte v roku 1999 rodinne orientované kombi s označením Megane Grandtour!
Aktuálne majú Francúzi v ponuke už 4. generáciu modelového radu Megane, ktorá bola predstavená v roku 2015. Ponuka karosárskych verzií pozostáva z tradičného hatchbacku, rodinného kombi, ale aj štýlového sedanu s autonómnym označením Megane GrandCoupé. Renault doprial všetkým svojim zástupcom z nižšej strednej triedy v minulom roku osvieženie v podobe plánovaného faceliftu.
Okrem decentných dizajnových zmien a nových výbavových prvkov vrátane inovovaných asistenčných systémov bol nosnou témou modernizácie príchod úplne novej hybridnej technológie E-Tech. Tá je vo svojej špičkovej plug-in hybridnej verzii dostupná výhradne pre karosársky variant Grandtour.
Práve kombi ponúka ideálny základ pre implementáciu 9,8 kWh batérie plug-in hybridného pohonu. Technológia E-Tech v praxi úročí bohaté skúsenosti automobilky Renault v rámci hybridného pohonu zahrňujúce aj monoposty F1! Základ pohonu pozostáva z odolného atmosférického benzínového motora s objemom 1,6 litra so samostatným výkonom 91 koní. Menší z dvojice elektromotorov tu plní primárnu úlohu štartér-generátora. Výkonnejší trakčný elektromotor, so samostatným výkonom 69 koní, sa následne stará o pohon vozidla. Kombinovaný výkon hybridnej sústavy dosahuje v sumári 160 koní.
Najväčšiu konštrukčnú unikátnosť hybridov s logom Renault predstavuje prítomnosť špeciálne vyvinutej multimódovej prevodovky. Francúzi sa v tomto prípade pohrali so vzájomným zladením štyroch prevodových stupňov určených pre spaľovací motor a dvoch samostatných prevodov určených pre elektromotor. Konštrukcia multimódovej prevodovky si zároveň nevyžaduje prítomnosť klasickej spojky! Okrem testovanej verzie Grandtour E-Tech je kombi z rodiny Megane naďalej k dispozícii aj s troma klasickými benzínovými motorizáciami a jedným turbodieslom.
Decentne pozmenený vzhľad
Najnovší Renault Megane môže v praxi poslúžiť ako ideálny príklad nadčasovosti francúzskeho dizajnu. Testovaný model pôsobí aj po rokoch sviežo a moderne. Automobilka v rámci vizuálnych zmien pri facelifte pravdepodobne aj preto uprednostnila len jemné optické retuše zamerané na povestné dobrusovanie detailov. Tento krok sa v mojich očiach podaril na výbornú. Testovaný kúsok pôsobí atraktívne aj bez dynamického prevedenia R.S. Line, čoho dôkazom je práve verzia Intens.
Najväčšie zmeny v rámci modernizácie dostali predné partie. Novinka sa môže pochváliť dynamicky tvarovaným nárazníkom. Vizuálna modernizácia neobišla ani masku chladiča s veľkým fabrickým logom uprostred. Vzhľad prednej časti napriek tomu najviac formujú predné svetlomety s originálnym výbežkom denného svietenia. Nový Megane teraz už v základe ponúka adekvátne výkonnú technológiu LED Pure Vision!
Pri pohľade z profilu zaujme Grandtour v porovnaní s hatchbackom dlhším rázvorom náprav. Vizuálnu dynamiku pridáva postupne sa zužujúca línia bočného presklenia ústiaca do originálne tvarovaného koncového stĺpika karosérie. Športovo-elegantný dojem podčiarkujú aj príplatkové 17-palcové disky kolies. Decentný modrý kruh v okolí fabrického loga ladí s atraktívnou modrou metalízou, ktorá má prívlastok Iron. Prítomnosť hybridnej technológie E-Tech symbolicky pripomína minimalistický štítok situovaný na centrálnych stĺpikoch. Obdobný emblém nenápadných rozmerov zdobí aj dvere batožinového priestoru.
Jemný športový nádych zdobí aj zadné partie. Grandtour okrem svalnatých zadných blatníkov zaujme taktiež decentným strešným spojlerom. Za najväčšiu vizuálnu dominantu zadnej časti možno opäť označiť originálne tvarované koncové svetlá s novou grafikou svetelného podpisu. Francúzi si okrem efektu zaslúžia pochvalu aj za funkčnosť a bezpečnosť. Koncové svetlá sú aktívne vždy, teda aj v prípade módu denného svietenia.
Kvalitatívny posun v interiéri
Prívlastku „francúzska elegancia“ v sumári zodpovedá aj interiér vynoveného modelu Renault Megane Grandtour. Základná architektúra palubnej dosky zostala nezmenená. Testovaný model tak na rozdiel od niektorých súrodencov orientovaných viac na wow efekt uprednostňuje aj naďalej užívateľskú jednoduchosť a prívetivosť. Pri podrobnejšom kontakte s kabínou je ale jasne cítiť, že Francúzi si dali záležať na lepšom kvalitatívnom dojme. Tomu zodpovedá použitie hodnotnejších materiálov s precíznym dielenským opracovaním.
Modernizácia so sebou priniesla zároveň pozmenený prístrojový panel. Plne digitálna verzia sa ideálne hodí práve ku konceptu automobilu s plug-in hybridným pohonom. Kvalitné a dobre čitateľné grafické layouty sa menia v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Medzi variáciami vyobrazovaného podkladu nechýba ani možnosť s vyobrazením mapového podkladu. Francúzi to v rámci užívateľsky jednoduchého menu palubného počítača nepreháňajú s množstvom zobrazovaných štatistických podkladov smerom k pohonu E-Tech. Palec hore dávam súčasnému vyobrazeniu spotrieb benzínu a elektrickej energie.
Na moderné trendy reaguje aj obrazovka najnovšej verzie multimediálneho rozhrania Easy Link s vertikálne orientovaným displejom. Ešte pred zhodnotením samotnej funkčnosti chcem vyzdvihnúť štýlové a jednoliate zabudovanie dotykového monitora do palubnej dosky! Okrem funkcií známych z ostatných modelov značky, vrátane širokej palety osobnej personalizácie prostredníctvom dostupných widgetov, disponuje Easy Link permanentným online pripojením. Vďaka tomu sú tu k dispozícii aktuálne dopravné obmedzenia ale napríklad aj údaje o počasí alebo cenách paliva na čerpacích staniciach v okolí vozidla!
Rozhranie je prispôsobené aj funkcii hybridného pohonu. Na rozdiel od menu palubného počítača je k dispozícii širšie spektrum údajov doplnených o grafické animácie. Prostredníctvom rozhrania si je možné prednastaviť aj manažment nabíjania vozidla. Táto funkcia je spojená aj s možnosťou nastavenia preferovaného tepelného komfortu v čase plánovaného odjazdu!
V rámci celkovej ergonómie si pochvalu zaslúži stále samostatný modul klimatizácie. Ten dopĺňa lišta klasických tlačidiel s často využívanými funkciami. Renault ostáva tradične verný špecifickému ovládaniu autorádia prostredníctvom združeného modulu vpravo pod volantom. Za mierne neintuitívne možno označiť aj umiestnenie tlačidla s vyhrievaním volantu. To sa nenachádza v susedstve vyhrievania sedadiel, ale v module vľavo na palubnej doske spolu s nastavením intenzity podsvietenia. Celkový vek modelového radu Renault Megane najviac prezrádza dnes už nemoderné prevedenie Head-up displeja v podobe výsuvného sklíčka a čiastočne aj „klasické“ prevedenie voliča ovládania samočinnej prevodovky.
Z užívateľskej stránky nemám vo finále výhrady ani k počtu a využiteľnosti dostupných odkladacích priečinkov. Za silnú stránku testovaného modelu zároveň považujem dostatočne nadimenzované a veľmi pohodlné predné sedačky. Nechýba im náznak bočného vedenia starajúci sa o adekvátnu fixáciu tela aj pri dynamickejších prejazdoch cez zákruty. Plne akceptovateľný je v sumári aj výhľad z vozidla.
Potreby bežnej rodiny dokáže testovaný model uspokojiť aj v rámci priestoru v druhom rade. Dlhší rázvor v porovnaní s hatchbackom sa v prípade kombi podpísal aj pod nárast priestoru pre nohy. V Grandtour sa teda aj v druhom rade pohodlne okrem detí odvezie dvojica štandardne urastených dospelých. Cestovný komfort tu okrem samostatných výduchov ventilácie násobí prítomnosť dvojice nabíjacích USB konektorov.
Prítomnosť plug-in hybridnej technológie E-Tech si vyžiadala určitú daň v podobe menšej kapacity batožinového priestoru. Papierový údaj 389 litrov v základnom usporiadaní predstavuje v reči čísel pomerne hrozivý úbytok 132 litrov v porovnaní s čisto benzínovou verziou. V reálnej praxi napriek tomu nejde o zásadný problém. Základný tvar batožinového priestoru s pomerne dlhou ložnou plochou a symetrickým tvarom zostal aj pri modeli E-Tech prakticky totožný! Pravdou je, že batéria obmedzila citeľne priestor pod podlahou. Na potencionálnu prítomnosť rezervnej pneumatiky treba preto zabudnúť. Pod úroveň podlahy sa ale stále zmestí aspoň pár drobností či nabíjací kábel.
Praktickú orientáciu testovanej verzie kombi podčiarkuje aj nízka nakladacia hrana, ako i možnosť sklápania sedadiel druhého radu priamo z kufra. Maximálna prepravná kapacita v tejto konfigurácii pri optimálne rovnej podlahe dosahuje 1372 litrov. Pri prepravovaní obzvlášť dlhých predmetov príde okrem toho vhod aj užitočná možnosť sklopenia operadla predného spolujazdca.
Testovaná špecifikácia Intens je po športovo ladenej verzii R.S. Line druhou najvyššou výbavou v ponuke. Renault doprial modelu Megane Grandtour v tomto prípade výbavové prvky ako rozšírený balík asistenčných systémov, automatické prepínanie diaľkových svetiel, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, rozhranie Easy Link s navigačným modulom, kožený volant či bezkľúčový prístup a štartovanie. V rámci prvkov v opcii je aj v tomto prípade k dispozícii niekoľko rozumne vyskladaných paketov, zahŕňajúcich okrem iného aj parkovaciu kameru alebo vyhrievanie volantu a predných sedadiel.
Suverénny a úsporný
Na prvý pohľad konvenčne vyzerajúci Renault Megane Grandtour opticky maskuje zaujímavú techniku v útrobách. V praxi som bol aj preto mimoriadne zvedavý, ako hybridný pohon E-Tech s množstvom unikátnych patentov funguje práve v rodinne orientovanom kombi.
Oproti súrodencom s konvenčným pohonom sa testovaná verzia neodlišuje len plug-in hybridným pohonom. Renault v tomto prípade siahol aj po zmenách pri konštrukcii podvozka. Grandtour E-Tech ako jediný z rodiny ponúka nezávislé zavesenie všetkých kolies! Skvelý podvozok s viacprvkovou zadnou nápravou sa tu podpísal pod suverénne vlastnosti. Testovaný Megane dokáže pri dynamickejšom používaní veľmi dobre maskovať aj prirodzene vyššiu hmotnosť plug-in hybridného pohonu.
Vyladenie podvozka možno vo všeobecnosti označiť ako optimálny kompromis medzi komfortom a športom. Plug-in hybridné kombi chválim za istotu, s akou dokáže odfiltrovať bežné nerovnosti našich ciest. Grandtour zároveň ponúka aj adekvátnu porciu stability a istoty pri dynamickejších prejazdoch cez zákruty. Vzhľadom na pohon E-Tech ale novinke v sumári najviac vyhovuje rozvážnejší štýl jazdy, čomu vo finále zodpovedá aj vyladenie riadenia. Po modernizácii ponúka Megane v rámci daného segmentu aj precízne odhlučnenie priestoru pre posádku.
Plug-in hybridný pohon E-Tech pri modeli Megane Grandtour využíva identickú techniku ako SUV Renault Captur. Benzínové srdce tu predstavuje atmosférický benzínový motor s nepriamym vstrekom s objemom 1,6 litra a výkonom 91 koní. Trakčný elektromotor, ktorý čerpá energiu z 9,8 kWh batérie umiestnenej v zadnej časti vozidla, pridáva samostatnú výkonovú porciu 69 koní. Celkový kombinovaný výkon pohonnej sústavy dosahuje 160 koní.
Vďaka okamžite dostupnému krútiacemu momentu sú rozjazdy z miesta realizované prakticky vždy len na elektrinu. Elektrický doping sa podpísal aj pod pocitovo slušnú jazdnú dynamiku. Zrýchlenie z pokoja na 100 km/h pôsobí predovšetkým v športovom móde pocitovo dokonca svižnejšie, ako je výrobcom deklarovaná hodnota 9,8 sekundy.
Najväčšou technologickou unikátnosťou pohonu E-Tech je nová automatická multimódová prevodovka značky Renault. V zjednodušenej podobe ide o dve vzájomne spolupracujúce prevodovky, ktoré si vystačia bez klasickej spojky. Štyri prevodové stupne sú tu výhradne pre spaľovací motor a ďalšie dva samostatné prevody pridáva prevodovka pre elektromotor! Prechod medzi jednotlivými módmi prevodovky je vyladený kultivovane, čo platí predovšetkým pre pokojný štýl jazdy. Volič prevodovky ponúka aj polohu B, čo je mód intenzívnejšia rekuperácia, ideálne použiteľný pri dobrzďovaní na semaforoch v meste alebo pri prudšom klesaní.
Na autentické správanie multimódového automatu si je zároveň potrebné zvyknúť pri športovejšom jazdnom prejave. Počítať tu treba s tým, že automat v dynamickom móde s obľubou využíva vyššie otáčky atmosférického motora, ktoré sú zárukou potrebnej sily s dostatočným krútiacim momentom. Určité „cuknutie“ prevodovky sa dostaví z času na čas aj v športovom móde predovšetkým pri podradení. V praxi ale nejde o nič nepríjemné. Pri jazde na elektrinu je zároveň citeľné aj preradenie z prvého na druhý rýchlostný stupeň. Megane Grandtour E-Tech dokáže ísť len na elektrinu rýchlosťou až 135 km/h!
Vodičom personalizovateľný jazdný mód My Sence dopĺňa v rámci ponuky tiež samostatný režim Sport, kedy je v okamžitej permanencii aj spaľovací motor. Najúspornejšiu alternatívu logicky reprezentuje mód Pure, ktorý maximálne preferuje jazdu na elektrinu. Vďaka funkcii E-Save je možné aj pri nabitej batérii využívať testované kombi aj ako full hybrid. V tomto prípade sa elektrická energia v batérii uchová na potenciálne efektívnejšie neskoršie využitie.
Výrobca hovorí o čisto elektrickom dojazde v kombinovanom režime na úrovni 50 km, resp. až 60 km pri používaní v meste spojeným s častejším rekuperovaním. V chladnejšom jarnom počasí testovacieho týždňa sa čisto elektrický dojazd po viacerých opakovaniach pohyboval vždy približne na úrovni 40 km. Toto je stále hodnota, ktorá bude mnohým postačovať na každodenné dochádzanie do práce.
Batéria plug-in hybridného pohonu sa ale ani v tomto prípade počas jazdy nikdy úplne nevybije. Po minutí elektrického dojazdu dokáže Megane Grandtour E-Tech naďalej fungovať ako schopný a úsporný full hybrid, s častou úsekovou jazdou len na elektrickú energiu! Tomu pri bežnom využívaní zodpovedajú aj nízke nároky na palivo. Kombinovaná spotreba sa na konci testu zahŕňajúceho čo najčasnejšie nabíjanie, ale aj približne tretinové využívanie na diaľnici ustálila na sympatickej hodnote 5,2 l/100 km. Pri simulovanej jazde na 100 km s plne nabitou batériou sa spotreba benzínu ustálila na hodnote 3,2 litra. Vyslovene nočnou morou nie je v tomto prípade ani dlhý diaľničný presun. Tu treba po vybití batérie počítať so spotrebou 6,7 l/100 km. Opačný extrém spotreby predstavuje dochádzanie na krátke vzdialenosti, kedy vie aj testovaný exemplár za istých okolností fungovať ako elektromobil.
Renault Megane Grandtour E-Tech, podobne ako väčšina konkurentov, nepodporuje rýchle nabíjanie DC konektorom s jednosmerným prúdom. Návšteva rýchlonabíjacích staníc mi v tomto prípade nedáva príliš veľký zmysel. Úplnú nutnosť pre zmysluplné využívanie tu nepredstavuje dokonca ani domáci wallbox, ktorý dokáže batériu nabiť za cca 3 hodiny. Vďaka nabíjaciemu káblu s výkonom 10 A sa mi vozidlo komfortne darilo dobíjať aj z bežnej siete s napätím 230 V. Tento úkon v závislosti od aktuálnych sieťových podmienok trvá približne 4 až 5 hodín.
A náš celkový dojem?
Francúzi dopriali svojmu kompaktnému kombi v rámci faceliftu veľmi zaujímavú technologickú novinku, reprezentovanú verziou Renault Megane Grandtour E-Tech. V sumári sa pri novom hybridnom pohone podarilo značke Renault zúročiť už bohaté skúsenosti so stavbou elektromobilom. Testovaný model je aj vďaka tomu reálne veľmi schopný plug-in hybrid. Za konkurenčnú výhodu možno v tomto prípade vo finále označiť atraktívnu cenovku.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Renault Megane Grandtour E-Tech Plug-in 160 Intens
Dĺžka: 4626 mm
Šírka: 1814 mm
Výška: 1449 mm
Rázvor: 2712 mm
Objem kufra: 389 litrov
Motor: zážihovo-elektrický plug-in hybrid
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Kombinovaný výkon kW/koní: 117/160
Krútiaci moment Nm: 144 + 205
Pohotovostná hmotnosť: 1678 – 1744 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 183
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,8 s
Prevodovka: automatická multimódová
Počet stupňov: 4 + 2
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 1,3 – 1,5 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,2 l/100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 8,3 kWh/100 km
Pneumatiky: Continental Winter Contact
Verzia/akciová cena
Renault Megane Grandtour E-Tech Plug-in 160 Intens (testovaný model): od 29 550 €
Renault Megane Grandtour TCe 115 Life: od 16 050 €
Recenzia
Renault Megane Grandtour E-Tech Plug-in 160 Intens
Dĺžka: 4 626 mm Šírka: 1 814 mm Výška: 1 449 mm Rázvor: 2 712 mm Objem kufra: 389 litrov Motor: zážihovo-elektrický Plug-in hybrid Pohon: predný Počet valcov: 4 Kombinovaný výkon kW/koní: 117/160 Krútiaci moment Nm: 144+205 Pohotovostná hmotnosť: 1678-1744 kg Maximálna rýchlosť km/h: 183 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,8 s Prevodovka: automatická multimódová Počet stupňov: 4+2 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 1,3 – 1,5 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,2 l / 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 8,3 kWh / 100 km Pneumatiky: Continental Winter Contact
Výhody
- Precízne vyladený podvozok
- Nízka spotreba paliva
- Atraktívny dizajn
Nevýhody
- Správanie multimódovej prevodovky pri dynamickej jazde
- Obmedzený priestor pod úrovňou podlahy batožinového priestoru
- Absencia DC nabíjacieho konektora
Renault Megane Grandtour E-Tech Plug-in 160 Intens DEALS
Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu