Očakávaná špička modelovaného radu Audi A3 RS3 ponúka dych berúce jazdné parametre. Novinka z dielne RS zrýchli z 0 na 100 za 3,8 sekundy a maximálna rýchlosť do 290 km/h. RS Torque Splitter, semi-slicks a špecifické jazdné programy RS poskytuje jazdnú dynamiku na najvyššej úrovni a najlepšie hodnoty vo svojom segmente. Legendárny benzínový päťvalec s objemom 2,5 litra a výkonom 294 kW (400 k) zaručuje razantné zrýchlenie pri vysoko emocionálnom zvuku. Teraz tento agregát dosahuje maximálny krútiaci moment 500 Nm a reaguje ešte rýchlejšie. Na pohľad Audi RS 3 demonštruje svoje športové gény rozšírenou karosériou, športovou výfukovou sústavou RS a zobrazeniami v kokpite prevzatými z automobilového športu.
Najlepšie hodnoty akcelerácie a maximálnej rýchlosti: 2.5 TFSI
So svojim päťvalcovým vysoko výkonným motorom je Audi RS 3 jedinečné v segmente. Jeho motor 2.5 TFS získal prestížne ocenenie „International Engine of the Year“ deväťkrát za sebou. V novej generácii kompaktného športového modelu má agregát ešte väčšiu ťažnú silu ako doteraz. Nové modely Audi RS 3 vyšprintujú za 3,8 sekundy z 0 na 100 km/h. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h, na želanie môže byť zvýšená na 280 km/h. S kompletom RS Dynamic package a keramickými brzdami je maximálna rýchlosť dokonca až 290 km/h. Audi RS 3 tým dosahuje najlepšie zrýchlenie a najvyššiu maximálnu rýchlosť vo svojej triede. Rozhodujúci podiel na tom má maximálny krútiaci moment zvýšený na 500 Nm, ktorý je k dispozícii v širokom pásme otáčok od 2.250 do 5.600 za minútu. To je o 20 Nm viac oproti predchodcovi. Vďaka tomu Audi RS 3 ešte rýchlejšie zrýchľuje z nízkych otáčok. Aj maximálny výkon 294 kW (400 k) motor dosahuje skôr ako pri predchádzajúcej generácii – pri 5.600 otáčkach za minútu a udržiava ho až do 7.000 otáčok za minútu. Nová riadiaca jednotka motora zabezpečuje rýchlejšie prepojenie všetkých komponentov pohonu.
Krútiaci moment päťvalca prenáša 7-stupňová dvojspojková prevodovka – s krátkymi časmi radenia a športovým odstupňovaním prevodových stupňov. Jedinečné poradie zapaľovania motora 1 2 4 5-3 a s ním spojený unikátny zvuk motora robia zážitok z jazdy ešte emocionálnejším. Po prvý raz má výfuková sústava úplne variabilné ovládanie klapiek, ktoré umožňuje aj medzipolohy a tým moduluje zvuk motora v ešte širšom rozsahu.
Charakteristika zvuku sa dá prispôsobiť pomocou systému regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select. Napríklad v režimoch dynamic a RS Performance sa klapky otvárajú výrazne skôr – emocionálne zložky zvuku sú ešte výraznejšie. Nezameniteľný zvuk päťvalcového motora umocňuje voliteľná športová výfuková sústava RS.
Maximálna agilita: RS Torque Splitter a špecifické jazdné programy RS 3
Nové Audi RS 3 je prvým modelom značky Audi so sériovým systémom Torque Splitter. Nahrádza diferenciál zadnej nápravy a doterajšiu multilamelovú spojku na zadnej náprave. Namiesto nich má Audi RS3 na každom zadnom hnacom hriadeli elektronicky ovládanú multilamelovú spojku, tieto dve spojky spolu optimálne rozdeľujú krútiaci moment motora nielen medzi prednou a zadnou nápravou ale aj individuálne medzi kolesami zadnej nápravy. Systém Torque Splitter pri športovej jazde zvyšuje podiel krútiaceho momentu prenášaného na väčšmi dynamicky zaťažené vonkajšie zadné koleso v zákrute, čo výrazne redukuje tendenciu k nedotáčavosti. V ľavotočivých zákrutách sa väčší krútiaci moment prenáša na pravé zadné koleso, v pravotočivých zákrutách na ľavé zadné koleso a pri jazde priamym smerom rovnomerne na obidve zadné kolesá.
Nová technológia umožňuje aj kontrolované drifty na uzavretej trati tým, že Torque Splitter celý krútiaci moment motora prenáša na jedno zadné koleso – po sprevodovaní dokáže na koleso preniesť až do 1.750 Nm. Na to konštruktéri Audi vyvinuli špecifický režim RS 3: RS Torque Rear ako driftovací režim so samostatnou regulačnou krivkou pre Torque Splitter. Ďalšou novinkou je režim RS Performance Mode, vytvorený špeciálne pre jazdu po pretekovom okruhu. Využíva špecifické vyladenie motora a prevodovky a je presne prispôsobený pneumatikám semi-slick, ktoré sa dajú po prvý raz objednať priamo z výroby. Torque Splitter v tomto režime umožňuje športovú jazdu so zvlášť výraznou pozdĺžnou dynamikou s malou nedotáčavosťou a pretáčavosťou. Režimy sa volia systémom regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select, ktorý má okrem toho režimy comfort, auto, dynamic, RS Individual a efficiency.
Väčšia dynamika, väčšia precíznosť: športový podvozok RS a väčší odklon kolies
Sériový športový podvozok RS je vybavený tlmičmi pruženia nanovo vyvinutými špeciálne pre RS 3 so špecifickým systémom ventilov. Tieto ventily svojou charakteristikou v tlaku a ťahu zabezpečujú zvlášť citlivú reakciu tlmičov. Takýmto spôsobom tlmiče reagujú ešte rýchlejšie a efektívnejšie na jednotlivé jazdné situácie. Za príplatok si zákazníci môžu objednať aj športový podvozok RS plus s adaptívnymi tlmičmi pruženia. Pri ňom sa každý tlmič individuálne a permanentne prispôsobuje stavu cesty a jazdnej situácii v rámci režimu nastaveného prostredníctvom Audi drive select. Tri regulačné krivky – komfortná, vyvážená a športová poskytujú výrazne širšie rozpätie charakteristiky tlmičov.
Presnejšiu reakciu na riadenie a zvýšené bočné vodiace sily zabezpečuje zväčšený odklon kolies, čo znamená, že kolesá sú viac naklonené k povrchu cesty. Oproti Audi A3 má nové Audi RS 3 takmer o jeden stupeň väčší negatívny odklon kolies na prednej náprave. Na dosiahnutie tejto geometrie boli modifikované otočné ložiská a spodné priečne ramená dostali tuhšie silentbloky. Modifikácie dopĺňa pevnejší pomocný rám a hrubší priečny skrutný stabilizátor.
Na zadnej náprave sú štvorprvkové závesy s oddelene namontovanými pružinami a tlmičmi, nápravnicou a rúrkovým stabilizátorom. Pevnejšie tehlice oproti A3 kolies dokáže prenášať väčšie priečne sily, ktoré spôsobuje Torque Splitter. Negatívny odklon kolies zadnej nápravy je takmer pol stupňa väčší ako má Audi A3. Progresívne riadenie s premenlivým prevodom podľa uhla natočenia volantu má vyladenie špecifické pre model RS. Aj charakteristika elektromechanického posilňovač riadenia s variabilným účinkom podľa rýchlosti sa dá ovplyvňovať prostredníctvom Audi drive select. Vinuté pružiny a tlmiče pruženia majú tvrdšie vyladenie, svetlá výška je o 10 milimetrov menšia oproti S3 a o 25 milimetrov menšia oproti A3.
Novým prvkom v RS 3 je modulárny regulátor jazdnej dynamiky (mVDC). Centrálny systém zhromažďuje dáta všetkých komponentov relevantných z hľadiska priečnej dynamiky a tým zabezpečuje ich precíznejšiu a rýchlejšiu súhru. Systém mVDC synchronizuje Torque Splitter, adaptívne tlmiče pruženia a selektívne rozdeľovanie krútiaceho momentu na jednotlivé kolesá s dôrazom na presné jazdné vlastnosti, čím zvyšuje agilitu, predovšetkým na cestách s mnohými zákrutami.
Intenzívne spomalenie: šesťpiestová brzdová sústava s oceľovými a keramickými kotúčmi
Sériovo výkon päťvalca krotia novo vyvinuté kotúčové brzdy so šesťpiestovými brzdičmi a oceľovými kotúčmi. Na želanie Audi montuje brzdovú sústavu s keramickými kotúčmi na prednej náprave so špeciálne prispôsobenou charakteristikou posilňovača bŕzd. Vysoko výkonná brzdová sústava má o 10 kg menšiu hmotnosť ako brzdová sústava s oceľovými kotúčmi, jej ventilované kotúče majú rozmer 375 x 36 mm vpredu a 310 x 22 mm vzadu. Tým sú väčšie a odolnejšie voči namáhaniu ako u predchodcu. Prvky na vedenie vzduchu skracujú čas ochladenia bŕzd o 20 percent.
Špičkové teploty pri vysokom zaťažení sa rýchlo redukujú, pričom odpor pedála zostáva zachovaný. Aj opotrebovanie brzdového obloženia, zväčšeného o 15 percent, ktoré neobsahuje meď, sa znižuje. Kto sa rozhodne pre keramickú brzdovú sústavu, môže si vybrať sivé, červené alebo modré brzdiče. Pri sústave s oceľovými kotúčmi sú ako alternatíva k čiernym brzdičom na výber aj červené brzdiče.
Expresívny a nezameniteľný: exteriér a svetlo
Dizajn nového Audi RS 3 je ešte dynamickejší ako jeho predchodcu. Na prednej časti karosérie vytvárajú expresívny vzhľad kompaktného športového modelu široké nárazníky RS s veľkými bočnými otvormi na vstup vzduchu a nová maska chladiča Singleframe s markantnou voštinovou mriežkou.
RS 3 má sériovo úzke klinovité LED svetlomety a LED zadné skupinové svetlá s dynamickými smerovými svetlami. Na želanie Audi montuje adaptívne svetlomety Matrix LED s tmavo tónovanými maskami, ktoré majú vo vonkajších rohoch, pretiahnutých dospodu digitálne denné svetlá. Tvorí ich pole pixlov z 3 x 5 LED segmentov vytvárajúcich charakteristické svetelné obrazce. Ako dynamická inscenácia Leaving Home/Coming Home sa v ľavom svetlomete zobrazuje šachovnicová zástavka a v pravom nápis RS 3. Pri jazde svieti na obidvoch stranách šachovnicová zástavka.
V každom prednom blatníku je za kolesom ako nový dizajnový prvky nápadná zvislá štrbina na odvod vzduchu. Nový dizajn majú aj nadstavce prahov s vloženými čiernymi prvkami, ktoré spolu s blatníkmi vytiahnutými do bokov vytvárajú markantný vzhľad nového RS 3. Rozchod predných kolies je oproti predchodcovi rozšírený o 33 milimetrov. Sportback má aj rozchod zadných kolies zväčšený o 10 milimetrov. Audi RS 3 sériovo jazdí na 19-palcových 10-lúčových diskoch z ľahkej zliatiny s lúčmi v tvare Ypsilon. Dizajn z automobilového športu reprezentujú voliteľné 5-lúčové disky s lúčmi v tvare Ypsilon a logom RS. Ma želanie Audi po prvý raz montuje pneumatiky semi-slick značky Pirelli P Zero „Trofeo R“. Športové zakončenie vytvára nový špecifický zadný nárazník RS s integrovaným difúzorom a výfuková sústava RS s dvoma veľkými oválnymi koncovkami.
Nové modely Audi RS 3 sa dajú objednať v špecifických farbách RS: Kyalami Green a Kemora Grey. Po prvý raz môže mať limuzína na želanie strechu nalakovanú v kontrastnej farbe Brilliant Black. Sériovo majú niektoré vonkajšie prvky ako voštinová mriežka masky chladiča Singleframe čiernu farbu – buď matnú alebo vysoko lesklú. Na želanie dizajnový komplet Optikpaket Aluminium dodáva akcenty prednému nárazníku, difúzorovému nadstavcu a lištám okien. Pre ešte športovejší vzhľad sú k dispozícii nadstavce prahov karosérie s karbónovými prvkami. Z karbónu môžu byť vyrobené aj kryty vonkajších spätných zrkadiel, zadný spojler limuzíny a spojler na zadnej hrane strechy verzie Sportback.
Ambiente automobilového športu: interiér
Aj v interiéri mnohé prvky špecifické pre modely RS zvýrazňujú športový charakter. Prevádzkové údaje sa zobrazujú na displeji sériového digitálneho združeného prístroja Audi virtual cockpit plus s uhlopriečkou 31,2 cm (12,3 palca). Displej zobrazuje otáčky motora vo forme stĺpcového diagramu, výkon a krútiaci moment indikuje v percentách. Na želanie je k dispozícii zobrazenie otáčok v novom dizajne „RS Runway“. Pri ňom sa hodnoty graficky zobrazujú v podobe pristávacej dráhy lietadla v opačnom poradí – najvyššie otáčky v popredí a najnižšie v pozadí. Okrem toho Audi virtual cockpit plus zobrazuje aj údaje o odstredivých silách v dvoch osiach, časoch kôl a zrýchlení z 0 na 100 km/h, z 0 na 200 km/h, zrýchlení na štvrť míle a na osminu míle.
Špecifický indikátor optimálneho radenia RS v manuálnom režime dvojspojkovej prevodovky podobne ako pri pretekovom automobile indikuje otáčky v podobe stĺpca od zelenej cez žltú až po červenú blikajúcu zónu, ktorá signalizuje ideálny moment na preradenie. Dotykový displej infotainmentu s uhlopriečkou 25,7 cm (10,1 palca) zobrazuje tzv. „RS Monitor“, na ktorom sa dajú odčítať teploty chladiacej kvapaliny, motorového oleja, prevodového oleja a tlaky v pneumatikách. Po prvý raz je pre Audi RS 3 k dispozícii aj head-up displej, ktorý okrem indikátora optimálneho preradenia premieta relevantné informácie na predné okno v bezprostrednom zornom poli vodiča.
K atmosfére automobilového športu prispieva okrem toho aj palubná doska z karbónu a športové predné sedadlá RS s kontrastnými stehmi antracitovej farby a vylisovanými logami RS na operadlách. Na želanie sú k dispozícii poťahy sedadiel z kože Feinnappa s voštinovým prešívaním RS a čiernymi lesklými, červenými alebo po prvý raz zelenými kontrastnými stehmi. K tomu sú na výber dizajnové pakety v červenej a zelenej farbe. Obsahujú špeciálne textilné rohožky s kontrastným prešívaním a výšivkou RS a bezpečnostné pásy s farebnými okrajmi. Ku kompletu Design package plus patria horné časti operadiel v oblasti pliec potiahnuté materiálom červenej alebo zelenej farby a farebná lamela v mriežkach ventilácie na palubnej doske.
Všetko pod kontrolou: volant so značkou na 12. hodine a tlačidlo RS Mode
Sériovo má Audi RS 3 trojramenný športový multifunkčný volant RS so splošteným vencom v spodnej časti. Na volante sú pádla na radenie z kvalitného zinkového tlakového odliatku. Kto si vyberie komplet Design package, dostane volant, ktorý má okrem loga RS aj značku na 12. hodine pre rýchlejšiu informáciu o polohe volantu pri dynamickej jazde. Alternatívne je na výber okrúhly volant RS s kapacitným senzorom (Hands-on-Detection) vo venci pre asistované funkcie riadenia. Obidva volanty majú spoločné nové tlačidlo RS Mode na pravom ramene. Ním sa dajú prepínať tri režimy Audi drive select: RS Performance, RS Individual alebo naposledy zvolený režim. V obidvoch režimoch RS pôsobí zobrazenie na digitálnom združenom prístroji a head up displeji so svetlom na preradenie ešte športovejšie.
Objednávanie: začiatok predaja a ceny
Audi RS 3 Sportback a RS 3 Limuzína sa budú dať objednávať v Európe od polovice augusta 2021. Na trh budú uvedené na jeseň. Základná cena Audi RS 3 Sportback je 60.000 eur, RS 3 Limuzína má základnú cenu 62.000 eur.
Zdroj: Audi