Automobilku Toyota založil Kiičiro Toyoda už v roku 1937. Na historickej automobilovej mape ide v porovnaní s predovšetkým európskou konkurenciou napriek tomu o pomerne „mladú“ značku. Japoncom však paradoxne stačilo približne len 80 rokov existencie na to, aby sa dnešná Toyota prepracovala medzi absolútne najväčších automobilových gigantov našej planéty.
S modelmi s logom Toyota sa môžeme stretnúť prakticky na celom svete. Vôbec najpredávanejším automobilom všetkých čias je model Corolla. Gigant z krajiny vychádzajúceho slnka si okrem toho vybudoval veľmi silné renomé aj na pozadí tradičnej spoľahlivosti. Na poli technológií Toyota exceluje vďaka pokrokovému hybridnému pohonu. K nosným pilierom produkcie tejto automobilky sa samozrejme radia aj drsné offroady. Toyota má ale silne zastúpenie v prakticky každom automobilovom segmente, od malých automobilov, cez športkárky až po luxusné modely. Posledná spomenutá kategória je v našom priestore už dlhodobo výsadou prémiovej značky Lexus. Luxusné modely ale vznikajú aj s logom materskej značky Toyota.
V žilinskom zastúpení tejto automobilky sme objavili jeden z nich. Konkrétne historický model Toyota Crown. Spoločnosť AT Žilina patrí dlhodobo k vôbec najúspešnejším slovenským dílerstvám zastupujúcich značku Toyota. Najlepšie o tom vypovedá viacnásobné ocenenie s názvom Ichiban, ktoré odzrkadľuje spokojnosť samotných zákazníkov. Zaujímavosťou žilinského dílerstvá potvrdzujúcou vášeň k najväčšej japonskej automobilke je i významná zbierka historických modelov Toyota. Medzi najnovšie akvizície patrí práve druhá generácia luxusného modelu Crown, ktorý sa vyrábal v rokoch 1964 až 1967.
Fotoalbum Toyota Crown
Príbeh luxusnej Toyoty Crown zároveň symbolicky pripomína aj mnohé míľniky automobilky. Len málokto tuší, že pôvodný model, známy ešte ako Toyopet Crown, z roku 1955, sa stal historicky prvým pretekárskym autom značky Toyota. V roku 1957 absolvoval veľmi náročný pretek u protinožcov s názvom Round Australia Trial! Model Crown predstavoval v roku 1958 zároveň aj vstupenku na dôležitý americký trh. A pôvodný luxusný sedan bol v roku 1962 zároveň aj pri príchode automobilky Toyota k nám do Európy, kde sa na niektorých trhoch predávala následne i druhá generácia.
Žilinská rarita zaujme svojím impozantným vzhľadom. Veľkou zaujímavosťou je dobové označenie Toyopet, používané ešte v časoch pred dnešnou zjednodušenou verziou. Na luxusnej limuzíne okrem toho nikde nefiguruje znak automobilky. Ten nahrádza osobitná „korunka“ a tá je typická pre tento model dodnes. Dobový dizajn s mohutnou prednou maskou a množstvom chrómových doplnkov odráža vtedajšie zákaznícke preferencie. Na dnešné pomery pôsobí priam neuveriteľne aj svetlosť podvozka. Tá bola jednoducho prispôsobená menej rozvinutej cestnej infraštruktúre 60-tych rokov. Svetlou výškou by Crown dnes dokázal zahanbiť aj mnohé drsne sa tváriace SUV.
Efekt krásne zapracovaných detailov pokračuje aj v interiéry. Žilinský exemplár disponuje luxusnejšou výbavou Super De Luxe so 6-valcovým motorom. Jej súčasťou bolo okrem iného vstavané autorádio s výsuvnou anténou. Palubná doska s pravostranným riadením pôsobí na dnešné pomery jednoducho a prehľadne. Ak by sme mali vybrať jednu disciplínu, v ktorej dokáže Crown konkurovať aj dnešným luxusným automobilom, tak by to bol komfort sedenia. Zadná lavica v tomto smere aj dnes pripomína skôr luxusne mäkkú pohovku!
Do modelu Toyota Crown druhej generácie sa montovala pomerne pestrá škála benzínových pohonných jednotiek. Radia sa sem najmenšie 4-valce, ďalej 6-valce, ale aj kráľovský 8-valec vo verzii Crown Eight. Zaujímavá je aj ponuka prevodoviek. Troj resp. štvor-stupňový manuál dopĺňala aj dobová novinka v podobe dvojstupňového automatu.
Luxusná limuzína značky Toyota figuruje v ponuke značky dodnes. Od roku 2018 má automobilka v ponuke v celkovom poradí už 15 generáciu veľkého sedanu Crown, ktorý sa oficiálne predáva výhradne na trhoch domovského kontinentu.
PH