Za úspechom značky Škoda sa v sumári ukrýva filozofia a racionalita jej modelového portfólia. Česká značka sa v rámci jednotlivých segmentov preslávila zameraním na rodinu vyšperkovanú mnohými šikovnými a užitočnými prvkami z dielne Simply Clever. Okrem toho dokážu automobily s okrídleným šípom v znaku v rámci konkurenčného boja stále zaujať aj férovou cenovkou. Automobilka si zaslúži palec hore aj za to, že okrem klasických masovo orientovaným produktov, dokáže vo finále uspokojiť taktiež aj o niečo náročnejšiu klientelu, ktorá si okrem racionality viac potrpí už aj na osobitný imidž a štýl. Presne do tejto kategórie spadá aj vyšperkovaná verzia vlajkovej lode, teda model Škoda Superb, v dynamicky ladenej verzii Sportline, ktorú sme aktuálne podrobili redakčnému testu.
Atraktívny model Škoda Superb Sportline s vynovenou úspornou vznetovou motorizáciou 2,0 TDI, skombinovanou so 7 st. automatickou prevodovkou a doplnenú o pohon všetkých kolies, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Škoda.
Rýchle fakty:
- Značka Škoda má už od roku 2001 v podobe modelu Superb zastúpenie aj v strednej triede. Vlajková loď siahla po v historickom označení, ktoré česká značka pri svojom luxusnom modeli po prvýkrát použila už 30-tych rokoch minulého storočia.
- Okrem dvoch dostupných karosárskych variantov ponúka najnovšia Škoda Superb aj hneď niekoľko špecifických verzií. Bežný model dopĺňa tradične luxusne ladený model Laurin a Klement, po facelifte z roku 2019 ponuku rozšíril tiež Plug-in hybrid s prívlastkom iV a outdoorový model Scout. Športovo ladená alternatíva ostáva aj naďalej výsadou modelov s prívlastkom Sportline.
- Škoda Superb Sportline po vizuálnej stránke zaujme predovšetkým atraktívnymi športovými doplnkami v čiernej farbe. Okrem decentného fabrického tuningu je výsadou danej špecifikácie napríklad aj o 15 mm znížený podvozok alebo disky kolies s autentickým dizajnom.
- Dynamickú atmosféru ponúka verzia Sportline aj v rámci stále mimoriadne priestrannej kabíny. Hlavným poznávacím prvkom je v tomto prípade čierne čalúnenie, dekory palubnej dosky pripomínajúce karbón a predovšetkým veľmi dobre nadimenzované športové predné sedačky s integrovanou opierkou hlavy.
- Aj keď po optickej stránke pôsobí Superb Sportline športovo a dynamicky, tak vďaka zmodernizovanému turbodieslu 2,0 TDI Evo, ide pri testovanej konfigurácii skôr o komfortný a dostatočne výkonný cestovateľský automobil, so špičkovým dojazdom a príjemne nízkou spotrebou paliva.
Fotogaléria Škoda Superb Sportline
Automobilka Škoda má veľmi bohatú históriu, ktorá sa začala písať už v roku 1895. Od tých čias dala česká značka automobilovému svetu veľké množstvo významných a obdivovaných modelov. Do tejto kategórie patrí celkom aj luxusný Superb s motorom V8, z 30-tych rokov minulého storočia.
K slávnemu historickému označeniu sa automobilka znova vrátila v roku 2001. Podpísala sa pod to úspešná novodobá história spojená s výraznou expanziou. Od roku 2015 má Škoda v ponuke už tretiu novodobú generáciu modelového radu Superb. Vlajková loď podstúpila v roku 2019 pomerne citeľnú modernizáciu, vďaka ktorej pôsobí aj dnes štýlovo a zároveň nadčasovo.
Pod komerčný úspech aktuálnej generácie vlajkovej lode značky, dostupnej v dvoch karosárskych variantoch, sa podpísala aj pestrá škála dostupných variácií. Okrem klasických verzií a azda najznámejšom luxusne orientovanom modeli Laurin & Klement, sú dnes pre model Superb k dispozícii aj plug-in hybridné verzie iV, resp. outdoorové kombi s prívlastkom Scout. Pri debute aktuálnej generácie testovaného modelu sa pomerne výrazne špekulovalo aj o príchode športového derivátu s tradičným prívlastkom RS. Športovo ladená alternatíva ale nakoniec nevznikla. Jej pozíciu dôstojne zastáva dynamicky ladený model s prívlastkom Sportline, ktorý je dostupný pre oba karosárske varianty.
Výsadou testovanej verzie Superb Sportline je okrem atraktívneho športového vzhľadu, po technickej stránke aj o 15 mm znížený športový podvozok či dostupnosť riadenia s progresívnym účinkom. V rámci ponúkaných motorizácii je pre Sportline k dispozícii prakticky identická paleta pohonných jednotiek, akou disponujú aj bežné modely Škoda Superb. Základom sú v tomto prípade 150-koňové verzie motorizácií 1,5 TSI, resp. 2,0 TDI, dostupné s manuálnymi aj automatickými prevodovkami.
Pri benzínových verziách ponúka viac výkonu, konkrétne 190 koní, motorizácia 2,0 TSI skombinovaná so 7 st. automatom, ako aj plug-in hybrid 1,4 TSI so systémovým výkonom 217 koní. Výkonovú špičku celého modelového radu následne reprezentuje špičková motorizácia 2,0 TSI (280 koní), skombinovaná výhradne so 7-st. automatickou prevodovkou a pohonom 4×4. V rámci úsporných turbodieslov reprezentuje výkonový strop testovaná motorizácia 2,0 TDI (200 koní), kombinovaná so 7-st. automatom a dostupná aj vo verzii s pohonom všetkých kolies.
Atraktívny vzhľad
Aj keď aktuálna generácia modelu Superb patrí z hľadiska objemu medzí početné stálice slovenského automobilového parku, tak testovaný model dokáže napriek tomu vzbudiť mimoriadne veľký záujem! Inými slovami, platí, že Sportline vie byť dokonalým magnetom pre oči aj dnes, teda v roku 2021. V mojich očiach ide zároveň o jeden z absolútne najkrajších súčasných modelov okrídleného šípu. Chválim, že aj napriek aplikácii efektného fabrického tuningu, ponúka testovaná konfigurácia stále adekvátnu noblesu, ktorá potvrdzuje zaslúženú pozíciu vlajkovej lode značky.
Tradičnou výsadou športovo ladených verzií značky Škoda sú dynamické doplnky v čiernej farbe. Optickou dominantou skúšaného modelu je aj preto kompletne čierna maska chladiča, na ktorú plynule nadväzujú predné svetlomety s efektne tmavým pozadím. Tie v prípade testovanej konfigurácie samozrejme ponúkali špičkový full LED variant s precízne fungujúcim tieňovaním. Z užívateľského hľadiska chcem v rámci svetelného výkonu pochváliť aj široký rozptyl svetelného kužeľa s užitočným nasvietením krajnice. Celkovo dynamický efekt verzie Sportline ešte viac umocňuje športový predný nárazník s naznačeným spliterom lakovaným vo farbe karosérie.
Rozmerovo veľkorysé proporcie Superb nijako nemaskuje ani pri pohľade z profilu. Verzia Sportline, s rovnomenným štítkom decentných rozmerov umiestnenom na predných blatníkoch, v tomto smere zaujme napríklad efektnými čiernymi spätnými zrkadlami. Na toto prevedenie plynule nadväzuje orámovanie bočnej línie okien v identickom farebnom odtieni. Výsadou testovanej športovo ladenej verzie sú rovnako disky kolies s originálnym dizajnom. Testovaný kúsok v tomto smere disponoval ich príplatkovým 19 palcovým rozmerovým ekvivalentom.
Dynamické čierne doplnky opticky ladia aj s atraktívnou a kontrastnou testovanou žltozelenou metalízou Dragon Skin aj v rámci zadných partií. Decentnému spojleru na piatych dverách po facelifte sekunduje centrálne umiestnený nápis Škoda. Rovnaký farebný odtieň dostali aj ostatné fonty označujúce model, resp. pohon všetkých kolies. Na celkovo športový náboj verzie Sportline plynule nadväzujú taktiež atraktívne koncové svetlá, vzájomne prepojené decentnou čiernou linkou alebo zadný nárazník s čiastočne naznačenou dvojitou koncovkou výfukového systému.
Dynamicky ladené kráľovstvo priestoru
Na dynamické emócie sa Superb Sportline sústredí aj v rámci konceptu priestoru pre posádku. Okrem športovej nálady zostáva, ale aj naďalej hlavnou doménou vrcholného modelu značky Škoda špičkový priestor na palube, adekvátne materiály, precízne dielenské opracovanie a mnohé sofistikované, a zároveň praktické vychytávky z dielne Simply Clever.
Celkovo dynamickú atmosféru umocňujú v sumári športové detaily na čele s fantastickými sedačkami s integrovanou hlavovou opierkou. Farebne jednoliatu palubnú dosku pri modeli Sportline ozvláštňuje centrálny dekór pripomínajúci karbón. Počas tmy je tu efektným dizajnovým spestrením aj farebne konfigurovateľné ambientné podsvietenie. Karbónový dekór možno následné nájsť aj na stredovej konzole. Celkovo hodnotný pocit v mojich očiach najviac umocňujú výplne dverí z na dotyk príjemnej brúsenej kože. Čierne čalúnenie stropu môže predovšetkým na zadných pasažierov pôsobiť na prvý pocit mierne klaustrofobicky. Obavy sa ale reálne veľmi rýchlo rozplynú hneď po prvom kontakte s priestrannou kabínou testovaného modelu.
To, že je Škoda Superb dnes v portfóliu automobilky už hierarchicky starší model pripomínajú niektoré ovládacie prvky na čele s klasickým prepínačom ovládania svetiel alebo masívnym voličom automatickej prevodovky. iné ovládacie prvky staršieho dáta výroby sú ale v mojich očiach paradoxne lepšie ako ich modernejšie alternatívy. Presne do tejto kategórie sa radí aj ergonomicky skvele zvládnutý samostatný modul klimatizácie s klasickými hardwarovými ovládačmi.
Dotyk zmysluplnej moderny po facelifte reprezentuje plne digitálny prístrojový panel, ktorý v prípade verzie Sportline ponúka až päť samostatných grafických layoutov, vrátane športového vyobrazenia. Na špičkovú grafickú stránku prístrojového panela nadväzuje detailne prepracovaný centrálny infotaiment v opticky luxusnom celosklenenom prevedení. Efektné prevedenie je na druhej strane pomerné náchylné na stopy po nechcených odtlačkov od prstov.
Špičkovej grafike v rámci funkčnej stránky sekundujú pohotové reakcie na dotyk, prepracované animácie, ako aj užitočná online podpora s aktuálnymi informáciami, napríklad o dopravnej situácii. V rámci digitálnych hračiek som bol spokojný aj s kvalitou príplatkového kamerového náhľadu na okolie vozidla. Pôvodné postranné skratky nahradili virtuálne tlačidlá zahrnujúce aj ovládanie hlasitosti audia. K ich funkčnej stránke nemám žiadne výhrady. Jasnou nevýhodou tu ale je skutočnosť, že pri ich použití treba jednoducho sklopiť zrak, nakoľko ich logicky nie je možné nahmatať len po pamäti.
Adekvátne športový posed je pohodlný a akceptovateľný aj v rámci každodenného používania. Už spomenuté a z hľadiska komfortu prakticky dokonalé predné sedačky s prijemným náznakom bočného vedenia, v priestore vodiča dopĺňa aj najnovšia verzia trojramenného športového volantu značky Škoda, v hodnotnom prevedení s perforovanou kožou.
Priestorovo luxusné pomery s obrovskou rezervou predovšetkým pre nohy a kolená panujú aj v druhom rade. Tu Škoda Superb z hľadiska priestoru už tradične pripomína takmer až luxusné limuzíny. Špikový cestovný komfort dvoch krajných pozícií ešte viac znásobujú decentne predĺžené sedáky zadnej lavice. O ne si môžu môžu pohodlne oprieť stehná už aj dlhonohí pasažieri. Úplnou samozrejmosťou druhého radu sú samostatné výduchy klimatizácie či dostupnosť nabíjacích konektorov. Športová sedačka predného spolujazdca, ale na rozdiel od luxusného modelu L&K, prišla pri verzii Sportline o možnosť elektrického posúvania priamo z druhého radu.
Rodinnej orientácii nezostal testovaný Superb Sportline nič dlžný ani v rámci batožinového priestoru so základnou kapacitou až 625 litrov. Okrem samotného objemu je prednosťou značky Škoda aj v tomto priestore množstvo háčikov či iných kotviacich pomôcok. Postranné schránky slúžiace na odloženie lekárničky a iných drobností dopĺňa priestor pod podlahou určený na potencionálne odloženie ďalších predmetov. Za praktickú pomôcku považujem otvor slúžiaci na prepravu lyží či iných dlhých predmetov. K štatútu vlajkovej lode automaticky partí aj elektrické ovládania piatych dverí. Rezervná dojazdová pneumatika je dostupná za príplatok 149 eur.
Testovaný model neprestáva udivovať svojimi úžitkovými parametrami ani po sklopení druhého radu sedadiel. Maximálna prepravná kapacita v tomto prípade dosahuje až 1760 litrov. Na druhej stranne tu ale treba počítať aj so vznikom mierneho schodíku. Za Simply Clever krok späť považujem aj absenciu vyberateľnej baterky s magnetom, ktorú mala vo výbave pôvodná verzia aktuálnej generácie modelu Superb.
Z hľadiska výbavy je model Sportline hierarchicky len o niečo málo nižšie ako luxusný ekvivalent Laurin & Klement. So všetkých zaujímavých prvkov na palube, okrem už spomínaných športových doplnkov, stojí za zmienku napr. kompletná bezpečnostná výbava vrátane asistenčných systémov, full LED Matrix svetlomety, ambientné LED osvetlenie interiéru, infotaiment Columbus s navigáciou, dvojzónová automatická klimatizácia, bezkľúčový prístup a štartovanie, parkovacia kamera, vyhrievanie predných sedadiel alebo veľmi pekne hrajúci audio systém značky Canton.
Dynamický cestovateľ
Pri testovanom modeli treba hneď na úvod zdôrazniť, že aj napriek prívlastku Sportline, tu určite netreba zbytočne očakávať prehnané športové naladenie. V tomto prípade mám priame dočinenie skôr so stále „len“ špeciálnym výbavovým stupňom. Na druhej strane, jedných dychom dodávam, že vlajková loď značky Škoda dokáže s prispením adaptívnych tlmičov ponúknuť aj veľmi dospelé a suverénne jazdné vlastnosti!
Práve podvozok s adaptívnym pružením ostáva jednou z hlavných predností testovaného modelu. Aj keď zmeny medzi jednotlivými režimami jazdy nie sú pri najnovšej verzii z môjho pohľadu už až tak markantné, ako pri debute tretej generácie modelu Superb, tak aj verzia Sportline s 19 palcovými kolesami dokáže v komfortnom režime stále suverénne odfiltrovať bežné nerovnosti našich ciest.
Naopak, športové nastavenie tlmičov, funguje veľmi dobre pri dynamickejších prejazdoch cez zákruty. Tu sa verzia Sportline, na moje prekvapenie, nakláňa prakticky len minimálne. Aj napriek veľkorysým rozmerom vozidla pôsobí testovaný zpoza volantu až nečakane ľahkým a agilným dojmom. Športové emócie pri dynamickej jazde v mojich očiach najviac degraduje adekvátne strmé, no zároveň až príliš preposilované progresívne riadenie. V hraničných situáciách tu treba stále počítať s klasickou nedotáčavosťou.
Na ňu nemá v rámci testovanej konfigurácie v princípe žiadny vplyv ani pohon 4×4. Hlavný zmysel pohonu všetkých kolies, s pripájateľnou medzinápravovou spojkou Haldex, sa okrem členitejšieho terénu najviac prejaví, samozrejme, predovšetkým pri zhoršených adhéznych podmienkach.
Ďalšou možnosťou nastavenia jazdných režimov je okrem personalizovateľných nastavení úsporný mód Eco s častým využívaním tzv. plachtenia. Ideálny kompromis všetkých spomenutých módov predstavuje východiskový režim Normal, ktorý som počas testu využíval v princípe najčastejšie. Najnovšia verzia modelu Škoda Superb si štatút vlajkovej lode drží aj z hľadiska celkovej kultivovanosti, spojenej s precíznym odhlučnením priestoru pre posádku. V kabíne panuje príjemná akustická pohoda reálne aj pri diaľničnom tempe.
Nemalú zásluhu na veľmi dobrom odhlučnení má pri testovanom modeli aj výrazne modifikovaný turbodiesel 2,0 TDI SCR EVO s výkonom 200 koní. Pod príkladnú jazdnú dynamiku a beproblémový prenos výkonu smerom na vozovku sa stará aj skvelá súhra s rovnako modernizovanou 7-st. dvojspojkovou automatickou prevodovkou s hladkým a plynulým radením jednotlivých prevodov.
V princípe defenzívne vyladený automat vodiča už podvedome navádza, v princípe skôr k pohodovému a rozvážnemu jazdnému štýlu. Predovšetkým v topograficky členitejšom teréne mi vo východiskovom móde, resp. režime Eco z času na čas prekážala akási, až príliš šetriaca snaha prevodovky, doprevádzaná tendenciou podtáčania pohonnej jednotky. Jednoduchým riešením danej situácie je okrem aktivovania športového módu aj obdobná alternatíva dostupná pre prevodovku, reprezentovaná pohotovejším módom S. V tomto prípade už automat reaguje citeľne pohotovejšie aj na intenzitu stláčania pedála akcelerátora.
Okrem celkovej kultivovanosti a dostatočnej sily spojenej s adekvátnou jazdnou dynamikou, je najväčším benefitom testovanej pohonnej jednotky veľmi nízky apetít. Pri aspoň trochu racionálnom využívaní dokáže aj Superb Sportline pri plnej nádrži s rezervou prekonať magickú hranicu 1000 kilometrov! Na konci týždňového testu sa výsledný priemer podľa palubného počíta ustálil dokonca na ešte o niečo nižšej hodnote (5,7 l/100 km), ako deklaruje samotný výrobca!
Pozitívne je, že Superb Sportline 2,0 TDI nemá prehnané nároky na palivo prakticky v žiadnom režime jazdy. V meste a rovnako pri vyslovene dynamickom štýle jazdy, alebo pri využívaní na diaľnici tu treba počítať so spotrebou cca 6,5 litra. Mimoriadne úsporný vie byť ale testovaný model pri jazde po okreskách. Tu nie je vôbec ťažké stlačiť výsledný priemer dokonca aj pod psychologickú hranicu 5-litrov. Vyššie namerané čísla sú jasným dôkazom toho, že poslať takto úsporné a zároveň adekvátne výkonné turbodiesle nemilosrdne na prepadlisko dejín by bola naozaj škoda! Celkovo veľmi dobrý pocit z vlajkovej lode značky Škoda počas testu podčiarkli aj veľmi dobre fungujúce asistenčné systémy, na čele s adaptívnym tempomatom.
A celkový dojem?
Najnovšia verzia modelu Škoda Superb v rámci testu jednoznačne potvrdila, že vlajková loď českej automobilky zreje ako dobré víno. Atraktívna výbavová línia Sportline je určená predovšetkým pre tých, ktorí si ešte viac potrpia na športový „look.“ Hlavné prednosti v podobe špičkového priestoru pre posádku, ale samozrejme zostali zachované aj v tomto prípade. Za najväčšiu ozdobou testovanej konfigurácie ale vo finále považujem, špičkový a mimoriadne úsporný turbodiesel. Aj vďaka nemu je Superb Sportline ideálnym cestovateľom na dlhé vzdialenosti.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Škoda Superb Sportline 2,0 TDI EVO 4×4
Dĺžka: 4 869 mm
Šírka: 1 864 mm
Výška: 1 473 mm
Rázvor: 2 841 mm
Objem kufra: 625 litrov
Motor: vznetový
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 147/200
Krútiaci moment Nm: 400
Pohotovostná hmotnosť: 1705-1839 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 238
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,2 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,9 – 6,2 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,7 / 100 km
Pneumatiky: Pirelli Cinturato
Verzia/cena
Škoda Superb Sportline 2,0 TDI EVO 4×4 (testovaný model) od 46 020 €
Škoda Superb Sportline 1,5 TSI EVO od 35 670 €