Nissan sa v európskom priestore bude v budúcnosti prioritne sústrediť na čoraz obľúbenejšie SUV modely. Po debute novej generácie modelu Juke na konci roku 2019, nasledovalo pomerne dlhé obdobie čakania na ďalšiu významnú novinku „Pôst“ sa skončil pred pár týždňami, keď sa na Slovensku objavili prvé kusy SUV Qashqai tretej generácie. Pre Nissan je to zároveň jeden z najkľúčovejších modelov v celom portfóliu! Bol to totiž práve pôvodný Qashqai, ktorý svojho času objavil segment kompaktných crossoverov a zároveň nastavil latku, podľa ktorej boli posudzovaní všetci ostatní. K novej generácii, aj preto smerujú obrovské očakávania. My sme vďaka spolupráci so žilinským zastúpením značky Nissan dostali exkluzívnu možnosť otestovať horúcu novinku medzi vôbec prvými redakciami na domácej pôde!
Nový Nissan Qashqai s výrazne upraveným benzínovým motorom 1,3 DIG-T (158 koni), skombinovaným so 6-st. manuálnou prevodovkou a v špičkovej výbave Tekna+, nám na test zapožičala spoločnosť POINT a.s. Žilina.
Rýchle fakty:
- Pôvodný Nissan Qashqai v roku 2006 prakticky založil segment kompaktných SUV, ktoré boli prioritne určené predovšetkým na spevnené komunikácie. Japonci tu využili prednosti klasických kompaktov skombinované s robustnosťou karosérie s vyššou svetlou výškou.
- Na obrovský komerčný úspech dvoch predchádzajúcich generácií chce nadviazať aj Nissan Qashqai s poradovým číslom tri. Okrem novej platformy dokáže novinka zaujať aj výrazne luxusnejším a zároveň priestrannejším interiérom alebo špičkovými technológiami na palube.
- Dizajn nového modelu si na jednej strane ctí historický odkaz svojich predchodcov, no zároveň prichádza aj s mnohými sebavedomejšími a prepracovanými detailmi. Ako príklad tu poslúžia efektné svetlomety, ktoré už v základe disponujú full LED technológiou.
- Interiér nového modelu ponúka vyvážený mix tradičných ovládacích prvkov a moderných riešení. Zároveň prekvapuje kvalitou použitých materiálov či špičkovým dielenským opracovaním. Vďaka medzigeneračnému nárastu rozmerov je kabína novinky taktiež citeľne vzdušnejšia.
- Základným pilierom pohonných jednotiek nového Nissan Qashqai je špičkový benzínový motor 1,3 DIG-T, ktorý je v najnovšej verzii už obohatený o mild-hybridný pohon. V kombinácii s klasickou manuálnou prevodovkou ide o zaujímavú kombináciu predovšetkým pred tých, ktorí majú radi šoférovanie. Prijemným prekvapením je okrem vyladenia podvozka tiež aj až nečakane komunikatívne riadenie.
Fotogaléria Nissan Qashqai
Nissan predstavil prvú generáciu modelu Qashqai už v roku 2006. Moderne koncipované SUV predstavovalo v tých časoch náhradu za terénne ladený model Terrano. Japonci aj napriek krkolomne znejúcemu názvu dobovej novinky, inšpirovanej perzským jazykom, „trafili klinec po hlavičke!“ Z modelu Qashqai sa stal veľmi rýchlo predajný hit. V Európe bol tento model svojho času dokonca najpredávanejší automobil z krajiny vychádzajúceho slnka. Qashqai zároveň kompletne zadefinoval dnes tak populárny C-SUV segment.
Na veľký úspech prvej generácie plynule nadviazal aj nástupnický model z roku 2013. To najlepšie podčiarkuje viac ako 5-milonov zákazníkov, ktorí sa do príchodu aktuálneho modelu celosvetovo rozhodli práve pre toto SUV. Začiatkom tohto roka Japonci oficiálne predstavili už tretiu generáciu SUV Qashqai. Pre automobilku predstavuje novinka zároveň obrovskú výzvu. Nový Qashqai chce logicky nadviazať na úspešnú vlnu svojich už legendárnych predchodcov, no popri tom sa dnes musí vysporiadať so stále silnejúcou konkurenciou v jednom z najobľúbenejších automobilových segmentov súčasnosti.
Japonci pri novinke aj preto nechali nič na náhodu. Od podlahy nový Qashqai vznikal na čistom hárku papiera. Ide o prvý Nissan, ktorý využíva novú a modernú platformu CMF-C. Nový technický základ sa okrem nižšej hmotnosti vyznačuje citeľne vyššou tuhosťou spojenou s ešte vyššou úrovňou bezpečnosti. Pocit istoty za volantom zvyšuje tiež široká škála asistenčných systémov. Ich vlajkovou loďou je najnovšia evolúcia rozhrania ProPilot.
Novinka priniesla aj revolúciu pod prednou kapotou. Úplným štandardom sa tu stávajú elektrifikované pohonné jednotky. Nikoho zrejme neprekvapí, že Qashqai v rámci pohonu vsádza už výhradne len na benzín. Základom je zážihový 4-valec 1,3 DIG-T s výkonom 140 koní, kombinovaný výhradne so 6-st. manuálom a pohonom prednej nápravy. V princípe ide o dôkladnú evolúciu vynikajúcej pohonnej jednotky z minulej generácie, ktorá je teraz obohatená o 12V mild-hybridnú výpomoc. Vo výkonnejšej verzii dosahuje konštrukčne identický motor 1,3 DIG-T výkon 158 koní. V tomto prípade sa kombinuje so 6-st. manuálom, resp. novým CVT automatom X-Tronic. Verzia s automatickou prevodovkou je zároveň, ako jediná k dispozícii aj s pohonom všetkých kolies. V budúcom roku ponuku pohonných jednotiek rozšíri ešte výkonnejší a zároveň úplne nový full hybrid E-Power.
Dynamika ukrytá v prepracovaných detailoch
Už pri prvom pohľade na novú generáciu testovaného modelu je jasné, že toto je Qashqai, no zároveň tiež úplne nový Qashqai! Nissan doprial v princípe evolučným tvarom karosérie podstatne viac sebavedomých, a zároveň prepracovaných detailov. Novinka vďaka medzigeneračnému nárastu rozmerov vo všetkých smeroch pôsobí nielen dynamickejšie, ale aj mohutnejšie a robustnejšie.
Predným partiám dominuje výrazne väčšia maska chladiča V-Motion s optickým odkazom na siluetu písmena V. Na motív prednej masky nadväzujú úzke predné svetlomety s efektným šípovým dizajnom. Nový Qashqai si toto efektné riešenie mohol dovoliť, nakoľko už v úplnom základe tu svetlá ponúkajú full LED techniku. Testovaný exemplár v špičkovej výbave ponúkol nadstavbu v podobe výkonných svetlometov s precízne fungujúcou Matrix funkciou, spojenou s dôkladným tieňovaním ostatných účastníkov cestnej premávky. Celkovú vizuálnu dynamiku dotvára predný nárazník s efektnými, ale zároveň aj plne funkčnými postrannými prieduchmi, slúžiacimi na zlepšenie aerodynamiky.
Aj pri pohľade z profilu pôsobí Qashqai atleticky a športovo. Dynamický nádych zvýrazňuje tvar koncového stĺpika karosérie s motívom tzv. plávajúcej strechy. SUV efekt naopak pripomína línia užitočného ochranného oplastovania. Z ďalších detailov zaujme minimalistický nápis Qashqai viditeľný na bočných profiloch predného nárazníka či efektne veľké kolesá. Top výbava Tekna+, už v štandarde ponúka až 20 palcové disky z ľahkých zliatin. Testovaný kúsok bol napriek tomu obutý „len“ na 19-stkach, ktoré vo finále pôsobia taktiež impozantne. Celkový imidž skúšaného modelu ešte viac podčiarkuje dvojfarebná konfigurácia v podobe efektnej bielej Pearl metalízy a kontrastne čiernou strechou.
Aj zadné partie zaujmú efektnými koncovými full LED svetlami. Tie novinku opticky rozširujú a zároveň aj priplácajú smerom k vozovke. Na atletický a svalnatý nádych tu odkazuje decentný strešný spojler. SUV odolnosť a robustnosť v sebe naopak odráža celkovo masívny zadný nárazník so štýlovým dvojfarebným prevedením.
Interiér s prémiovým nádychom
Nissan si už v nedávnej minulosti dal pri interiéroch svojich nových modelov mimoriadne záležať na reálne kvalitnom a luxusnom nádychu. Testovaná novinka posúva tento efekt ešte o level vyššie. To v praxi znamená, že za obdobný dojem luxusu ako ponúka nový Qashqai, by sa v princípe nemusela hanbiť ani prémiovo ladená konkurencia. Daný dojem ešte viac vyšperkovala vrcholná výbava Tekna+ s hodnotnými obkladovými materiálmi či na dotyk prijemným koženým čalúnením.
K materiálovej skladbe pridávam ešte jednu poznámku. Testovaný exemplár sa s odmyslením si plochy v okolí dokového displeja úspešne vyhýba dnes tak preferovaným vysokolesklým plochám v štýle tzv. klavírneho laku. Na stredovej konzole sa v tomto smere nachádza obdobne efektný štruktúrovaný povrch. Ten ale reálne nie je až tak náchylný na neželané odtlačky prstov či drobné škrabance!
V princípe jednoduchá architektúra palubnej dosky v sebe opäť nesie duchovný odkaz predchádzajúcej generácie rovnomenného modelu. Horúcu novinku lepšie vybavených verzií je plne digitálne stvárnenie prístrojového panelu. Okrem kvalitnej grafiky tu musím pochváliť celkovú prehľadnosť, ako aj pomerne intuitívne ovládanie. Palec hore si zaslúži pri modeli Qashqai aj menu palubného počítača, ktoré po prvý krát komunikuje v slovenskom jazyku. Optický layout simuluje klasické budíky. Ich grafický motív sa ale nemení, a to ani pri zmene jazdného režimu.
Na efektné, ale zároveň funkčné digitálne hračky plynule nadväzuje precízne vypracovaný a veľký Head-up displej s kvalitnou projekciou premietajúcou údaje priamo na čelné sklo. Zásadnými medzigeneračnými zmenami prešiel aj modul infotainmentu, s centrálnou dotykovou obrazovkou vystúpenou do priestoru. V princípe jednoduché a prehľadné usporiadanie základného menu, kopíruje ostatné modely značky Nissan. Palec hore si tu v rámci ovládateľnosti zaslúži prítomnosť či už klasických tlačidlových alebo virtuálnych skratiek. Z užívateľského hľadiska, okrem online pripojenia a jednoduchej integrácie so smartphonom, vrátane možnej nadstavby v podobe aplikácie NissanConnect Services, teraz teší aj podstatne detailnejšia grafika. Diametrálne kvalitnejšie vyobrazenie tu ponúka predovšetkým výstup z kamier monitorujúcich okolie vozidla!
Aj napriek moderným riešeniam si nový Nissan Qashqai zaslúži pochvalu za zachovanie klasického modulu klimatizácie, s dostatočne veľkými a zároveň prehľadnými hardwarovými tlačidlami! Novinka ponúka zároveň prepracovaný koncept odkladacích priečinkov reagujúcich na potreby dnešnej doby. Okrem tradične dominantných držiakov na nápoje, pribudol v prednej časti stredového panela praktický box vhodný na odloženie mobilného zariadenia, doplnený o funkciu rýchleho indukčného dobíjania.
Celkový nárast rozmerov sa pozitívne prejavil pri citeľne vzdušnejšom koncepte interiéru. Prední pasažieri v tomto smere okrem logicky vyššieho posedu ocenia aj dostatočne nadimenzované sedačky. Testovaný exemplár ponúkal ich najvyššiu verziu, ktorá okrem čalúnenia hodnotnou kožou Nappa a zaujímavou povrchovou štruktúrou, ponúka už aj masážnu funkciu, so širokým spektrom individuálnych nastavení.
Svoju prioritnú rodinnú orientáciu Qashqai pripomína aj v druhom rade s o niečo vyšším ukotvením lavice, a tým pádom lepším výhľadom! Ešte pred vstupom na palubu si absolutórium zaslúži druhý par dverí, ktoré je možné otvoriť prakticky až do pravého uhla! Vzadu sa adekvátne pohodlne odvezie aj dvojica urastenejších dospelých. Z hľadiska maximálneho jazdného komfortu má posádka aj v tomto priestore okrem výduchov ventilácie k dispozícii aj dobíjacie USB sloty.
Na čo najefektívnejšej praktickej stránke si nový model dáva záležať aj pri batožinovom priestore. Jeho základná kapacita dosahuje slušných 461 litrov. Pri lepšie vybavených verziách je v prípade modelu Qasqai po prvýkrát k dispozícii už aj elektrofonické otváranie dverí kufra. Na japonské pomery som okrem funkcie podkopnutia ocenil aj pohotovú rýchlosť otvorenia, resp. zatvorenia.
Praktickou prednosťou testovaného modelu ostáva členenie batožinového priestoru s užitočnou medzi podlahou. Prostredníctvom nej je možné kufor jednoducho predeliť. Pod úroveň medzipodlahy sa zároveň zmestí aj pevné krycie plato. Maximálna prepravná kapacita pri sklopených zadných sedadlách a prakticky rovnej podlahe dosahuje až 1593 litrov. Novinka si zároveň zaslúži palec hore aj za prítomnosť dojazdovej rezervnej pneumatiky, dostupnej už v úplnom základe!
Testovaný Nissan Qashqai v špičkovej výbave Tekna+ v praxi reálne ponúka veľké množstvo luxusných alebo ak chcete prémiových prvkov. Okrem už spomenutých full LED Matrix svetlometov či koženého čalúnenia a predných sedadiel s masážnou funkciou tu stoja za zmienku 20-palcové disky kolies či pekne hrajúce audio značky Bose s 10 reproduktormi. Už v nižších výbavách je zároveň k dispozícii balík asistenčných systémov ProPilot, Head-up displej, digitálny prístrojový panel, navigácia, kamerový náhľad na okolie vozidla alebo funkcia bezdrôtového nabíjania mobilného telefónu.
Suverénne jazdné vlastnosti
Pod prenikavý úspech modelu Nissan Qashqai sa v minulosti podpísali aj jeho jazdné vlastnosti. Japonský model dokázal v praktickej a zároveň aj imidžovo ladenej karosérii s vyššou svetlosťou, ponúknuť po šoférskej stránke správanie, ktoré veľmi pripomínalo klasické kompakty.
Historického odkazu a osvedčeného receptu sa logicky drží aj najnovšia generácia bestselleru. Novinka v tomto smere okrem nového konštrukčného základu zaujme špecifickým prístupom k prevedeniu zadnej nápravy. Hierarchicky nižšie výbavy s menšími kolesami si tu vystačia s jednoduchou vlečenou zadnou nápravou. Testovaná top verzia s najväčšími kolesami, ako aj modely s pohonom 4×4, už ale automaticky ponúkajú vyspelejšie riešenie v podobe nezávislého zavesenia zadnej nápravy.
Vyladenie podvozku testovanej konfigurácie možno vo všeobecnosti označiť skôr ako tuhšie, a zároveň mimoriadne suverénne predovšetkým na kvalitných povrchoch. Podvozok v špičkovej verzii s „veľkými kolesami,“ na druhej strane stále dokáže ponúknuť i adekvátny jazdný komfort, spojený s príjemnou ochotou filtrovania bežných nedokonalostí našich ciest. Novinka nemala tendenciu vyslovene znervóznieť ani pri prejazde cez sériu za sebou nasledujúcich priečnych nerovností vo vyššom rýchlostnom tempe. Aj v tomto prípade zároveň platí, že vyslovene hrubé nerovnosti, resp. hlboké prepadliny už nie sú testovanej konfigurácii logicky príliš po chuti.
Hlavnou výhodou tuhšieho podvozku so zavesením multilink sú, okrem suverénneho správania sa pri dynamickej jazde na ceste plnej zákrut, len minimálne náklony karosérie. Šoférskej atmosfére napomáhajú pohotové reakcie prednej nápravy smerom od riadenia. Vyladenie elektronického posilňovača s príjemne strmým prevodom dokáže na dnešné pomery potešiť až nečakane precíznou spätnou väzbou!
Celkovú vyspelosť a prijemný pocit počas jazdy umocňuje precízne odhlučnenie priestoru pre posádku, a to predovšetkým v smere od motorového priestoru. Za mierny akustický nedostatok aj pri novej generácii, podobne ako u predchodcu, naopak považujem jednoduché podbehy blatníkov, ktoré sú na nespevnených cestách náchylné na zvuk smerom od odskakujúcich kamienkov.
Benzínový 4-valec 1,3 DIG-T patrí v mojich očiach k najlepším pohonným jednotkám vo svojej objemovej kategórii. Jeho talent a príjemne energicky výkonový potenciál nijako neutrpel ani v prípade novej nadstavby v podobe aplikácie mild-hybridu. Elektrický doping si vodič okrem prirodzenej a zároveň bleskurýchlo reagujúcej funkcie štart-stop najviac uvedomuje vďaka ešte o niečo energickejším rozjazdom.
Výkon 158 koní na testovaný model s rezervou postačuje. Pohonná jednotka pomerne veľkému SUV zároveň dokáže poskytnúť veľmi príjemnú jazdnú dynamiku. Celkový dynamický potenciál sa predovšetkým pri pružných zrýchleniach, v prípade testovanej konfigurácie v priamej úmere odvíja aj od šikovnosti vodiča, a jeho štýlu práce so spojkovým pedálom a 6-st. manuálnou prevodovkou.
Manuálna prevodovka sa vo všeobecnosti vyznačuje presnou kulisou a príjemne krátkymi dráhami radenia. Za vyslovené krátky možno označiť aj prvý prevodový stupeň. To riešenie má svoje opodstatnenie predovšetkým pri pohybe mimo spevnených ciest a teréne. V rámci zmeny jazdných režimov (Standard, Eco a Sport), je pri konfigurácii s manuálnou prevodovkou najmarkantnejšia zmena súvisiaca s pohotovosťou odozvy plynového pedála. Počas testu som si tu suverénne najviac obľúbil, najvýbušnejšiu teda športovú konfiguráciu.
Od preferovaného štýlu jazdy sa pri testovanej verzii v zásadnej miere odvíja aj výsledná spotreba paliva. Tu jedným dychom dodávam, že ani po nástupe mild-hybridu nemožno v tejto disciplíne očakávať až príliš „zázračné“ výsledky. Do výrobcom deklarovaného priemeru cca 6,5 litra som sa počas testu zmestil predovšetkým pri pohodovej jazde s prevahou klasických okresných komunikácií. V mestskom režime treba naopak počítať so spotrebou viac ako 8-litrov.
Testovaný Qashqai potešil v rámci spotreby počas testu pri ustálenom diaľničnom tempe. Tu nie je problém udržať výsledný apetít pod hranicou 7-litrov. Ako náhle si však vodič začne viac užívať potenciál pohonnej jednotky, spojený s pocitovo príjemnou jazdnou dynamikou, tak sa v priamej úmere k radosti aj spotreba paliva dokáže rýchlo prehupnúť cez 8-litrovú hranicu. To isté konštatovanie platí aj pri pohybe v topograficky členitejšom teréne. Výsledný priemer sa na konci testu podľa palubného počítača ustálil na hodnote 7,8 l/100 km. Pre objektívnosť dodávam, že sme testovali prakticky úplne nový exemplár s nájazdom pod 1000 km a do výsledného hodnotenia je započítaný aj pohyb mimo spevnených ciest.
Práve vďaka vyššej svetlej výške Qashqai samozrejme zvládne aj pohyb v ľahšom teréne. Verzia s pohonom len prednej nápravy zároveň ale nedostala vyslovene „terénne“ naladenie trakčnej kontroly na prednej náprave. Pri ľahkom krížení náprav je preto efektívnejšie viac pracovať so samotnou zotrvačnosťou a hybnosťou vozidla.
V rámci technológii na palube si absolutórium zaslúži balík asistenčných systémov ProPolit. Nissan Qashqai je dôkazom toho, že dobre fungujúce asistenčné systémy môžu byť skombinované pokojne aj s manuálnou prevodovkou. Ako veľmi vyspelú tu považujem funkciu monitorujúcu jazdu v jazdných pruhoch. Asistent tu vďaka kamere reálne nepracuje len s vodorovným dopravným značením, ale aj s vozovkou ako takou. Vodiča tu upozorní napríklad aj na neplánovaný výjazd mimo cestu, napríklad na trávu. Limitom verzie s manuálnym radením je na druhej strane logická absencia asistenta určeného na automatické zastavenie a následne posúvanie v kolóne.
A náš celkový dojem?
Nová generácia modelu Nissan Qashqai dokázala plynule nadviazať na odkaz úspechu svojich predchodcov. Novinka zároveň dospela a teraz ponúka citeľne prepracovanejšie drobné detaily. V sumári ide aj preto o veľmi vydarené kompaktné SUV. Okrem priestranného interiéru s luxusným nádychom si pochvalu zaslúžia aj samotné jazdné vlastnosti či prítomnosť vyspelých technológií.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Nissan Qashqai 1,3 DIG-T Tekna+
Dĺžka: 4 425 mm
Šírka: 1 835 mm
Výška: 1 625 mm
Rázvor: 2 665 mm
Objem kufra: 461 litrov
Motor: zážihový (benzínový)
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 116/158
Krútiaci moment Nm: 260
Pohotovostná hmotnosť: 1347-1466 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 206
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,5 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,3 – 6,5 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,8 / 100 km
Pneumatiky: Continental
Verzia/cena
Nissan Qashqai 1,3 DIG-T Tekna+ (testovaný model) od 33 440 €
Nissan Qashqai 1,3 DIG-T Visia (140 koní) od 22 490 €