V dnešnej eko dobe, keď sa automobilky doslova predbiehajú v predstavovaní nových elektromobilov či elektrifikovaných hybridov, je takmer malým zázrakom, že má Ford u nás stále v ponuke čistokrvnú legendu s nefalšovaným motorom V8! Reč je samozrejme o najnovšom modeli Ford Mustang. Výkonné GT s nezameniteľným emblémom patrí medzi najkultovejšie automobily všetkých čias. Reálny európsky prelom v histórii modelu nastal pritom ešte len v roku 2015. Pred približne šiestimi rokmi, vďaka globálnej stratégii značky Ford, americká ikona vystúpila z pozície podpultového tovaru aj v našom priestore ! Po tomto kroku sa z modelu Mustang stalo takmer okamžite jedno z najpredávanejších športových áut starého kontinentu. O neopakovateľnom čare tohto modelu sme sa presvedčili na vlastnej koži pri teste najnovšej verzie.
Ikonický Ford Mustang s fenomenálnym atmosférickým zážihovým motorom 5,0 V8, skombinovaným s novou 10-st. automatickou prevodovkou a vo výbavovej verzii GT, nám na test zapožičala spoločnosť JR Cars Ford Žilina.
Rýchle fakty:
- Ford Mustang patrí k najvýraznejším automobilovým legendám. Modrý ovál má od roku 2013 v ponuke už jeho šiestu generáciu. Tá je zároveň po prvýkrát v histórii globálnym modelom, oficiálne dostupnom aj na európskych trhoch.
- Aktuálna generácia sa môže okrem kultovej motorizácie V8 pochváliť tiež sofistikovanou technikou. Podvozku s nezávislým zavesením všetkých kolies sekundujú od modernizácie z roku 2017 adaptívne tlmiče či ďalšie vychytávky zlepšujúce jazdné vlastnosti v zákrutách a na technických tratiach.
- Po dizajnovej stránke je aj najnovšia generácia modelu Mustang inšpirovaná duchovným odkazom pôvodného modelu. Retro prvky sú tu zároveň skombinované aj modernými riešeniami, čo vo finále vytvára veľmi atraktívny mix.
- Aj interiér testovaného modelu ponúka veľmi špecifickú atmosféru s jasným odkazom na pôvodný model. Krajinu pôvodu tu najviac pripomína celková filozofia, kde jednoduchá funkčnosť primárne víťazí na efektným pozlátkom.
- Testovaný Ford Mustang je v dnešnej dobe unikátny aj pre svoj pohon. Výkonná atmosférická motorizácia 5,0 V8 s nezameniteľným zvukom reprezentuje vrchol zlatej éry spaľovacích motorov. Dotyk konštrukčnej moderny pri testovanom exemplári pripomína moderná 10-st. automatická prevodovka. Vo finále ide o extrémne vydarený mix emočného a zážitkového automobilu.
Fotogaléria Ford Mustang
Symbolom amerického automobilového priemyslu sú od nepamäti výkonné benzínové motory V8, osadené najčastejšie v tzv. muscle cars. Trend výkonných, a pritom stále adekvátne praktických automobilov sa v USA začal formovať v 60. rokoch minulého storočia. Zástupcom značky Ford v danom segmente bol vo svojej dobe model Torino resp. Gran Torino.
Modrý ovál zároveň prišiel s nápadom spočívajúcom v dostupnejšom ekvivalente výkonného modelu, vhodnom predovšetkým pre mladšiu klientelu. A tak sa v roku 1964 zrodil pôvodný Ford Mustang, ktorý bol zároveň zakladateľom segmentu tzv. „Pony cars!“ Dobový model Mustang, spôsobil obrovský ošiaľ a prakticky okamžite sa z neho stal žiadaný predajný hit. Pod úspech sa tu okrem ikonického dizajnu a motoru V8 podpísala aj mimoriadna konštrukčná odolnosť skombinovaná s v princípe atraktívnou cenovkou. Všetky tieto cnosti si Mustang zachoval až dodnes! A kým Gran Torino postupne odišiel na prepadlisko dejín, tak z modelu Mustang sa postupne stala jedna z najvýraznejších automobilových legiend.
Úspešný a vydarený návrat k odkazu pôvodného modelu reprezentuje aj aktuálna šiesta generácia, premiérovo predstavená už v roku 2013. Okrem moderného retro dizajnu ide po technickej stránke zároveň o najlepší Mustang všetkých čias! Tak trochu paradoxne sa pod modernú konštrukciu reprezentovanú napríklad nezávislým zavesením všetkých kolies podpísala globálna stratégia značky Ford. Ide totiž o prvý Mustang, ktorý sa od roku 2015 oficiálne predáva aj u nás v Európe!
Pred približne tromi rokmi Ford doprial svojej pýche modernizáciu. Facelift s odmyslením si prepracovaného dizajnu a modernejšieho interiéru spočívala v pozmenenej technike. Príchod nových bezpečnostných a asistenčných systémov obohatila nová 10-st. automatická prevodovka. Ešte viac emócii teraz generuje aj výfukový systém, s v princípe ešte brutálnejším zvukom! Vďaka aktívnej klapke je tu zároveň k dispozícii viacero zvukových módov.
Z hľadiska pohonných jednotiek je dnes na našom trhu jedinou voľbou ikonický atmosférický motor V8. Pôvodne Ford v Európe ponúkal aj výkonný prepĺňaný 4-valec 2,3 EcoBoost. Predajom ale jednoznačne dominovala motorizácia V8, ktorá tvorí charakter tohto automobilu. V štandardnej verzii GT je motorizácia 5,0 V8 v kombinácii s novou 10-st. automatickou prevodovkou vyladená na výkon 440 koní. Ešte o niečo viac koní (451), je k dispozícii v puristickej verzii s klasickým 6-st. manuálom. Ford model Mustang pravidelne ozvláštňuje taktiež aj špeciálnymi verziami. S odmyslením základného modelu a nedávneho filmového Bullittu je v aktuálnej ponuke k dispozícii špecifikácia Mach 1 s výkonom až 460 koní. Klasickú coupé karosériu typu Fastback vždy dopĺňa aj otvorená kabrio verzia s prívlastkom Convertible.
Moderné retro
O tom, že Ford Mustang je legenda na štyroch kolesách som sa počas testovacích dní presvedčil aj vďaka obrovskému záujmu okolia. Reálne si nespomínam, kedy naposledy som pri testovanom exemplári pri každom zastavení dostával toľko zvedavých otázok alebo zažíval palce hore od okoloidúcich! Kúzlo testovaného modelu sa ukrýva už v jeho dizajnovom stvárnení. Aj najnovšia šiesta generácia je inšpirovaná pôvodným modelom. Američania jej na druhej strane dopriali už aj mnoho moderných optických prvkov. Vo finále tu vzniká atraktívny mix moderného automobilu s jasným historickým odkazom. Vizuálne zmeny v rámci faceliftu sa v sumári sústredili na vyšperkovanie efektu sily a výkonu.
V rámci predných partií zaujme modifikovaná predná kapota aerodynamickejšieho tvaru, ktorú po novom zdobia dva funkčné prieduchy. Výplet mohutnej a zároveň nízko položenej prednej masky opticky zasahuje až do modulu predného športového nárazníka. Jeho neodmysliteľnou dominantou je samozrejme emblém cválajúceho mustanga. Tento motív v rámci celého automobilu mimochodom nahrádza klasicky modrý ovál. Na moderné trendy reagujú dynamicky tvarované predné svetlomety. Denné svietenie sa po modernizácii presunulo priamo do modulu hlavných svetiel. Vďaka full LED technológii som tu bol počas nočných jázd naviac spokojný aj s adekvátnym svetelným výkonom.
Pri pohľade z profilu vyniká dynamicko-elegantná línia nízkopoloženého coupé. Vystúpené zadné blatníky jasne odkazujú na pohon len zadných kolies. Výkonovú nálož pod prednou kapotou efektne pripomína decentný štítok 5.0 zdobiaci predné blatníky. Silu motorizácie V8 pomáhajú krotiť brzdy renomovanej značky Brembo. Aj na v princípe jednoduchom dizajne zliatinových diskov testovaného exempláru, možno opäť nájsť symbolicky retro odkaz. Ford si dal veľmi záležať aj na rozmere pneumatík. Prakticky jedinou sériovou voľbou pre Mustang sú dostatočne veľké, ale zároveň príjemne racionálne 19-stky, s akceptovateľnou výškou bočného profilu. Mustang sa mimochodom už z prvovýroby dodáva na kvalitných, a zároveň „lepivých“ plášťoch Michelin Pilot Sport.
Po facelife zaznamenala ikona vizuálne zmeny aj v rámci svojich svalnatých zadných partií. Za dominantný dizajnový prvok možno v tomto priestore označiť ikonické koncové svetlá, ktoré svojim motívom odkazujú na pôvodný model. Nadšencov výkonu poteší nielen prepracovaný zadný difúzor, ale aj nové stvárnenie výfukového systému so štyrmi koncovkami. Dva páry postranných výfukov s unikátnym zvukovým sú signifikantným prvkom motorizácie V8! Efekt testovaného exemplára, s lakovaním v modrej metalíze Velocity Blue, vo finále ešte viac vyšperkovali príplatkové športové pruhy v kontrastne bielom prevedení.
Funkčnosť víťazí nad efektom
Ford Mustang ponúka svoj vlastný svet aj v rámci interiéru. Už pri prvom kontakte s kabínou testovaného modelu opäť zaplesá srdce každého automobilového nadšenca a to vďaka temperamentnému retro odkazu. Druhá porcia emócii sa o slovo prihlási hneď vzápätí. Jej spúšťačom je podrobnejšie skúmanie jednotlivých detailoch. V rámci európskej optiky posudzovania kvality interiérov má v tomto smere zaujala akási americká ľahkovážnosť. V sumári som začal Ford dokonca podozrievať, že ide o zámer, ktorý chce jednoducho ešte viac charakterizovať túto automobilovú ikonu!
Inými slovami Mustang zostáva sám sebou, a to sa týka aj výberu jednotlivých materiálov. Ako príklad tu poslúži extrémne jednoduché stvárnenie centrálnych kruhových výduchov ventilácie uprostred palubnej dosky. Prioritná a striktná funkčnosť tu jasne víťazí nad zložitými optickými efektmi! A tohto hesla sa testovaný exemplár drží prakticky vo všetkom!
Ako autentické možno označiť aj dielenské opracovanie. Pre upresnenie, Mustang v interiéri rozhodne nepôsobí nekvalitným či nebodaj „hrkotavým“ dojmom! V tomto smere je všetko v poriadku. Do popredia sa tu ale znova tlačí slovíčko ľahkovážnosť v detailoch. Ako jej príklad vyberám mierne odstávajúce čalúnenie vrchnej časti batožinového priestoru.
Všetky potencionálne chybičky na kráse idú automaticky do úzadia po usadnutí za volant. Z dostatočne nadimenzovaných, pohodlných a zároveň aj kvalitných kožených sedačiek s adekvátnym náznakom bočného vedenia, by si tu pokojne mohli brať príklad aj niektoré európske automobilky! Svoje kúzlo má aj jednoduchá architektúra masívnej palubnej dosky s výročným štítkom v priestore pred spolujazdcom. Čerešničkou je krásny trojramenný volantu s ikonickým logom uprostred alebo efektné letecké kovové prepínače dôležitých funkcií vrátane jazdných módov.
Na aktuálne automobilové trendy po facelifte reaguje plne digitálny prístrojový panel. Okrem širokej škály dostupných vyobrazení palubného počítača sa jeho grafika mení aj v závislosti od zvoleného režimu jazdy. Ford si tu ale aj napriek prítomnosti digitálnych hračiek dokázal stále zachovať autentický nádych.
Moderným výbavovým prvkom je aj dnes už neodmysliteľný dotykový infotainment v centrálnej časti palubnej dosky. V princípe extrémne jednoduchý grafický layout s rýchlymi reakciami na dotyk, rozhrania SYNC3, kopíruje ostatné modely značky Ford. Ako ergonomický nedostatok tu možno označiť nižšiu pozíciu obrazovky. Pri manipulácii s ňou je tak logicky nutné o niečo viac skloniť zrak. To ale na druhej stane čiastočne kompenzuje vyspelé hlasové ovládanie. V sumári je ale Ford Mustang o zážitkoch z jazdy! Obrazovku som počas testu, najviac využíval prakticky len pre výstup z parkovacej kamery!
Aj keď pri automobiloch typu coupé nie je praktická stránka smerodajným faktorom, tak Mustang disponuje aj druhým radom sedadiel. Športovému a zároveň stále adekvátne pohodlnému posedu na predných sedadlách, sekundujú dve samostatné zadné sedačky. Aj samotná automobilka hovorí v tomto prípade o usporiadaní 2+2. V druhom rade sa preto pohodlne prepravia nanajvýš deti, resp. osoby nižšieho vzrastu. Vyšších dospelých, bude v inak príjemne tvarovaných sedadlách druhého radu, logicky limitovať priestor na nohy či hlavu.
Ford Mustang v rámci praktickej stránky, naopak, prekvapil až nečakane veľkorysým batožinovým priestorom. Pod klasickým vekom sa ukrýva kufor so základnou kapacitou až 408 litrov! Dlhšie resp. neforemné predmety je možné prepraviť vďaka možnosti sklopenia operadiel v druhom rade. Limitujúci faktor ale podľa očakávania reprezentuje veľkosť nakladacieho otvoru. V priestore pod podlahou je k dispozícii stále pomerne veľký dodatočný úložný priestor. Výkonné coupé sa napriek tomu na našom trhu dodáva výhradne len s opravnou sadou.
Testovaný exemplár dokáže aj napriek konceptu zážitkového automobilu príjemne prekvapiť aj svojou bohatou výbavou. Testovaná verzia s prívlastkom GT už v štandarde okrem bezpečnostných a asistenčných systémov disponuje aj prvkami ako: bezkľučový prístup a štartovanie, koženými sedačkami s elektrickým nastavením, ambientným podsvietením, automatickou dvoj-zónovou klimatizáciou, adaptívnym tempomatom, parkovacou kamerou. V rámci príplatkovej výbavy je k dispozícii viacero balíkov, ktoré môžu zahŕňať napríklad vyhrievanie a odvetrávanie predných sedadiel, navigáciu či kvalitné audio značky Bang & Olufsen.
Americké rodeo
Už pri prvom kontakte s testovaným modelom si každý automobilový nadšenec veľmi rýchlo uvedomí, že Ford Mustang je tak trochu ojedinelý a unikátny zjav. Nefalšovaný „automobilový chuligán“ so silným a burácajúcim motorom V8, je dnes žiaľ presným opakom toho, ako by mal podľa tabuliek „ekonadšencov“ vyzerať moderný automobil. Súčasný Mustang zároveň reprezentuje aj pomyselný vrchol éry tradičných veľkoobjemových benzínových motorov bez nutnosti prepĺňania a elektrifikácie. Ďalšia generácia takto odolných, a v dobrom slova zmysle, jednoduchých motorov už minimálne v Európe žiaľ nedostane šancu. A tento fakt dodáva testovanému modelu unikátny rozmer.
Na druhej strane je nutné dodať, že najnovšia generácia testovaného modelu už nie je len o hrubej sile, ale aj o sofistikovanej technike. Nezávislé zavesenie všetkých kolies so samosvorným diferenciálom na zadnej náprave, po facelifte dopĺňajú pokrokové adaptívne tlmiče MagneRide, vyladené pre čo najlepší zážitok z jazdy. Týmto sofistikovaným príplatkovým prvkom disponoval aj testovaný exemplár.
Adaptívne pruženie dokáže pri bežnej jazde citeľne zlepšiť jazdný komfort. Pri športovej jazde na technickej trati adaptívne tlmiče zároveň citeľne zlepšujú jazdný prejav spojený s istotou smerom od podvozka. Mustang ma v reálnej praxi preto, aj na 19 palcových kolesách, prekvapil až nečakanou schopnosťou filtrácie bežných nerovností našich ciest. V športovom nastavení, napríklad na obľúbenej okreske plnej zákrut, podvozok zase adekvátne stuhne.
Výkonné GT, aj napriek svojej nemalej hmotnosti, reálne prekvapilo tiež ochotou, ktorou dokáže precízne reagovať na povely smerom od príjemne tuhého riadenia. Jedným dychom tu ale dodávam, že k hľadaniu limitov pri extrémnej športovej jazde treba pri zoznamovaní sa s vozidlom pristupovať vždy racionálne a s rešpektom. Aj napriek všeobecne precíznej ovládateľnosti sa tu fyzikálne zákony, aj vzhľadom na výkon smerujúci len na zadné kolesá, jednoducho nedajú oklamať. Mustang je reálne divokým koňom, ktorého treba vedieť krotiť. Menej skúseným vodičom temperamentný Američan v hraničných situáciách nič nedaruje, a zároveň neodpustí žiadnu chybu!
Na bežných cestách alebo pri zhoršenej adhézii, nie je aj z tohto dôvodu žiaduce za každú cenu používať ostré režimy určené na závodnú trať, resp. vypnutú funkciu ESP. Po modernizácii dostal Mustang celkovo až šesť jazdných režimov. Východiskový mód Normal dopĺňa citeľne ostrejší mód Sport+. Pohotovejšie reakcie na plyn už v tomto prípade dopĺňa aj športové vyladenie automatickej prevodovky, ktorá pri podraďovaní automaticky generuje efektné medziplyny!
Voľbou do zlých podmienok je režim pre dážď a sneh. Toto riešenie by za iných okolností znieslo pokojne aj označenie eko, čo sa ale k charakteru testovaného modelu logicky príliš nehodí. V rámci personalizovateľného módu si vodič dokáže individuálne prispôsobiť jednotlivé prvky a funkcie. Najextrémnejšie nastavenie reprezentuje mód pre závodnú trať. Novinkou medzi módmi je režim Drag s funkciou launch control. Tento režim je vhodný napríklad na obľúbené šprintérske preteky v USA. Zážitkovému využívaniu sekundujú tiež funkcie palubného počítača v rámci menu Track apps. Tu si môže vodič okrem stopiek sledovať údaje o zrýchlení alebo brzdnom účinku.
Nezávislé od zvoleného jazdného módu si je možné samostatne nastaviť aj odozvu posilňovača riadenia. Novinkou je aj možnosť nastavenia zvuku výfukového systému. Okrem úžasného a zimomriavkového hromobitia v móde „závodná trať“ dokáže byť najnovší Mustang vďaka výfukovej klapke zároveň až nečakane nenápadný, pod čo sa tu podpísal tichý výfukový mód. Športový charakter testovaného coupé dokázali ešte viac vyšperkovavať precízne pracujúce brzdy. Vďaka pomerne dlhému chodu brzdového pedála, je tu pri ostrej jazde brzdný účinok citlivo dávkovateľný podľa potreby. Brzdy zároveň nemali tendenciu vädnúť ani pri opakovanom prudkom zastavení z vysokej rýchlosti!
Postupne sme sa prepracovali k najväčšej ozdobe testovaného modelu. Tým je samozrejme nefalšovaný atmosférický motor 5,0 V8. Vo svojej najnovšej verzii dokáže americká klasika, okrem stále prvotriedneho zvuku generovať v testovanej verzii výkon až 440 koní. Kúzlo veľkoobjemového atmosférického motora spočíva v prakticky, v neobmedzenej škále využiteľných otáčok. Palec hore si v tomto prípade zaslúži aj špičková súhra s novou 10-st. automatickou prevodovkou. Aj keď sa 10 stupňov môže javiť ako už príliš veľa, tak reálne tomu tak nie je! Vodič aj vďaka veľkému objemu rozhodne nemá počas jazdy pocit, že prevodovka neustále radí.
Pri bežnej jazde radí automatická prevodovka aj v meste veľmi rýchlo 8. resp. aj vyšší prevod a motor aj vzhľadom na spotrebu pracuje pri prekvapivo nízkych otáčkach. Hneď pri náznaku športovejšej jazdy a prudšieho zatlačenia plynového pedála, automat bez zavadzania podradí o niekoľko stupňov, vďaka čomu Mustang vystrelí ako neriadená strela. Pri vyslovene športovej jazde prevodovka už podstatne viac pracuje s nižšími prevodmi a vyšším spektrom otáčok. Kontinuálny záťah atmosférického motora 5,0 V8 končí prakticky až pri zásahu obmedzovača. V praxi som aj v tomto smere ocenil príjemne dlhý chod plynového pedála. Vďaka tomu je možné spolu s narastajúcimi otáčkami precízne dávkovať silu a výkon. Jedným dychom tu ale dodávam, že už pri krátučkom kontakte pedála akcelerátora s podlahou sa ukazovateľ rýchlosti neuveriteľne rýchlo preklopí do fázy zakázaných hodnôt!
Skvelá pocitová dynamika je neustále dopresádzaná autentickým zvukovým prejavom. Toto je vysoko nákazlivá kombinácia pre všetkých fanúšikov šoférovania! Aj keď sa podvedome môže zdať, že motor V8 má vďaka svojmu brbtanému výkonu aj šialené nároky na palivo, tak v princípe tomu tak nie je. Ford Mustang ma vzhľadom na svoje zážitkové schopnosti v disciplíne spotreby paliva, na konci testu dokonca príjemne prekvapil! Výsledný priemer sa podľa palubného počítača nakoniec ustálil presne na hranici 14 litrov na každých 100 km. Jedným dychom ale dodávam, že pri pokojnej jazde nie je problém dosiahnuť priemernú spotrebe cca o 2 litre nižšiu, teda približne v spektre ako sľubuje výrobca.
Pri pokojnej jazde na okreskách klesá dokonca apetít pod hranicu 10 litrov. Vďaka veľkému objemu je Mustang obdobne „úsporný“ aj pri ustálenej jazde po diaľnici. Naopak, v meste treba logicky počítať s vyšším apetítom. V mojom prípade to bolo na úrovni cca 17 litrov. A obdobnú porciu paliva si testovaný exemplár vypýta aj pri zážitkovej jazde po zakrútených okreskách. Vzhľadom na celkové schopnosti vozidla, doplnené o nefalšované zážitky z jazdy a motora V8, bude ale spotreba paliva pri tomto type vozidla vždy tak trochu nepodstatným detailom.
A celkový dojem?
Najnovší Ford Mustang predstavuje pomyselný vrchol éry klasických spaľovacích motorov. Z hľadiska imidžu ide o ikonický model, ktorý u nás nemá prakticky žiadnu konkurenciu. Čerešničkou na torte je samozrejme motor V8. Divoký žrebec ostáva v sumári nielen výkonným, ale zároveň aj stále cenovo atraktívnym automobilom!
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Ford Mustang 5,0 TI-VTC GT
Dĺžka: 4 784 mm
Šírka: 1 916 mm
Výška: 1 381 mm
Rázvor: 2 720 mm
Objem kufra: 408 litrov
Motor: zážihový (benzínový)
Pohon: zadný
Počet valcov: 8
Výkon kW/koní: 324/440
Krútiaci moment Nm: 529
Pohotovostná hmotnosť: – kg
Maximálna rýchlosť km/h: 250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 4,3 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 10
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 11,3 – 11,9 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 14,0 / 100 km
Pneumatiky: Michelin Pilot Sport
Verzia/cena
Ford Mustang 5,0 TI-VTC GT (testovaný model) od 52 490 €
Ford Mustang 5,0 TI-VTC GT (6-st. manuál) od 48 990 €