Renault začal v aktuálnom roku intenzívne pracovať na svojej novej stratégii. Jej nosným pilierom sú nové modely. Francúzi sa okrem nich v identickej miere sústredia aj na nové technológie, spojené s čo najsofistikovanejšou elektrifikáciou. Na obe naznačené výzvy v jednom balení ideálne reaguje horúca novinka v podobe atraktívneho SUV-coupé Renault Arkana. V Európe sme si na tento dizajnovo výrazný model museli počkať o niečo dlhšie. Atraktívne SUV-coupé dostalo v našom priestore dokonca úplne nový technický základ! Ten okrem jazdných vlastností čo najviac zohľadňuje práve aj čoraz prísnejšiu emisnú legislatívu. Imidžový model je aj preto k dispozícii výhradne s elektrifikovanými pohonnými jednotkami. Výkladnú skriňu síce reprezentuje full-hybrid s prívlastkom E-Tech, no my sme si pri prvom teste napriek tomu zvolili dostupnejšiu mikro-hybridnú benzínovú verziu.
Nový Renault Arkana s modernou prepĺňanou zážihovou motorizáciou 1,33 TCe 140 (140 koní), skombinovaný s dvojspojkovou automatickou EDC prevodovkou a atraktívnej výbavovej verzii R.S. Line, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Renault.
Rýchle fakty:
- Nový Renault Arkana vo svojej pôvodnej verzii určenej pre východné trhy debutoval už v roku 2018. Po obrovskej vlne záujmu zo strany európskych zákazníkov začali Francúzi intenzívne pracovať na v princípe novej verzii, vhodnej pre nasadenie na trhy v EÚ.
- Európsku verziu modelu Arkana sme spoznali približne pred rokom. Na rozdiel od dizajnovo prakticky identickej predlohy, disponuje moderným technickým základom. Ten je okrem vyšších bezpečnostných štandardov prispôsobený predovšetkým na nasadenie elektrifikovaných motorizácií.
- Jednou z najväčších zbraní nového Arkana je bezpochyby štýl a imidž. Renault v tomto prípade neexperimentoval a postavil plnohodnotné SUV-coupé s atraktívnymi líniami a krivkami.
- Interiér novinky, v porovnaní so zovňajškom, už toľko originality neponúka. Ergonomicky prepracovaná architektúra palubnej dosky je inšpirovaná modelom Captur. Okrem kvalitatívneho dojmu Arkana poteší aj nečakanou priestorovou ponukou.
- Štýlový Renault Arkana pôsobí suverénne a dospelo aj po stránke jazdných vlastností. Prepĺňaný benzínový 4-valec 1,33 TCe patrí k najlepším motorizáciám vo svojej kategórii. Nič sa na tom nezmenilo ani po jeho obohatení v podobe principiálne nenápadného mikro hybridu.
Fotogaléria Renault Arkana
Renault Arkana sme v premiére spoznali už v roku 2018. Určitý háčik bol v tom, že atraktívne SUV-coupé, predstavené v ruskej metropole, bolo pôvodne určené pre východné trhy. Tomu zodpovedala napríklad aj odolná a jednoduchá konštrukčná platforma B0, ktorú v našom priestore využíva napríklad Dacia Duster. Starý kontinent sa napriek tomu do modelu Arkana doslova zamiloval! Francúzska automobilka preto neváhala a začala pracovať, na v princípe úplne novej európskej verzii. Jej vývoj bol ukončený približne pred rokom. Aj keď sa evolučne vylepšený model od svojej pôvodnej predlohy po dizajnovej stránke nijako zvlášť neodlišuje, tak testovaný automobil ukrýva vo svojich útrobách v princípe úplné odlišnú techniku, reprezentovanú modernou platformou CMF-B.
Identický technický základ využíva v našom priestore napríklad aj obľúbený model Renault Captur. Dizajnovo výrazná Arkana ale disponuje citeľne dlhším rázvorom, čim sa z novinky stáva plnohodnotný zástupca SUV-C segmentu. Moderný technický základ, okrem už podvedome očakávaných vyšších bezpečnostných nárokov, umožňuje aj zástavbu vyspelých asistenčných systémov, vrátane adaptívneho tempomatu s nadstavbou v podobe funkcie s automatickým posúvaním sa v kolónach.
Na európske požiadavky prihliada aj paleta dostupných pohonných jednotiek. Renault Arkana si u nás vystačí s modernými zážihovými motorizáciami. Každá z nich disponuje určitým stupňom elektrifikácie. Základnou pohonnou jednotkou je moderný prepĺňaný benzínový 4-valec 1,33 TCe. Jeho slabšia výkonová verzia TCe 140 je vyladená na 140 koní. O niečo viac výkonu (158 koní) ponúka verzia TCe 160. Obe motorizácie sa kombinujú výhradne so 7-st. dvojspojkovým EDC automatom.
Výkladnú skriňu technológií v rámci pohonu reprezentuje full-hybridná verzia E-Tech 145 (143 koní), skombinovaná s konštrukčne unikátnou multimódovou automatickou prevodovkou. Tento typ motorizácie v ponuke zároveň nahrádza naftové pohonné jednotky. Jedinou chybičkou na kráse je v rámci konfigurátora testovaného modelu absencia pohonu všetkých kolies. Nový Renault Arkana si za každých okolností musí vystačiť s pohonom prednej nápravy.
Imidž na prvom mieste
Principiálne iracionálny karosársky variant SUV-coupé pred rokmi spopularizovali prémiové automobilky. Nad striktnou funkčnosťou tu jednoznačne zvíťazil imidž a emócie. Od tej doby sa mnoho ďalších automobiliek snažilo svoje produkty marketingovo zabaliť do formulky SUV-coupé. Skutočná revolúcia v tomto smere ale prichádza až s novým modelom Renault Arkana! Atraktívna novinka pôsobí v záplave dnešných modelov ako magnet na oči. To potvrdili aj testovacie dni, kde sa z novinky s logom Renault stal takmer pri každom zaparkovaní vyhľadávaný bod zájmu. Okrem dizajnovo atraktívnych línií a kriviek, Arkana šokuje aj svojou reálnou veľkosťou. Celkovou dĺžkou prekonáva napríklad aj SUV model Kadjar.
Optickú atraktivitu testovaného modelu ešte viac vyšperkoval športový nádych výbavy R.S. Line. Prednej časti dominuje typická Renault silueta s dynamicky tvarovanou maskou chladiča, ktorej značnú časť vypĺňa obrovské fabrické logo. Na siluetu masky svojim dizajnom nadväzujú predné svetlomety. Okrem originálneho výbežku denného svietenia zasahujúceho hlboko do nárazníka, musím pochváliť tiež reálny svetelný výkon full- LED svetlometom! Výsadou dynamicky ladenej výbavy je športový predný nárazník s efektným výpletom.
Najviac dizajnových emócií ponúka Arkana podľa očakávania pri bočnej siluete. Karoséria typu SUV-coupé dodáva elegantnej novinke jednoducho to pravé neopakovateľné čaro. Pod ešte viac optickej dynamiky sa podpísali aj svalnaté línie zadných blatníkov. Odolný SUV efekt v tomto priestore, naopak, pripomína štýlovo zapracované ochranné oplastovanie. Výsadou verzie R.S. Line sú aj špeciálne 18- palcové disky kolies s červeným ozdobným segmentom. Atraktívna oranžová metalíza Valencia predstavuje pri testovanej verzii základ, za ktorý nie je nutné priplácať!
Športová elegancia vyžaruje aj so zadných partií s decentným náznakom odtrhovej hrany, resp. krídla. Klesajúca línia strechy v kombinácii s už spomenutými vytiahnutými blatníkmi, novinku opticky rozširuje. Na aktuálny „look“ modelov značky Renault odkazujú aj koncové svetlá s typickým dizajnom. Ich vzájomné prepojenie „narúša“ fabrické logo. Poznávacím znamením športovo ladenej verzie R.S. Line je vzadu nárazník s falošnou dvojicou výfukových koncoviek.
Osvedčený koncept interiéru
Koncepcia interiéru na rozdiel od mimoriadne atraktívneho zovňajšku už neponúka toľko unikátností. Architektúra palubnej dosky s moderným vertikálne orientovaným displejom infotainmentu, je dôverne známa už aj z iných modelov značky Renault. To, ale na druhej strane nie je na škodu. Francúzsky koncept interiéru si zaslúži pochvalu za použité materiály, ako aj precízne dielenské opracovanie. Niektoré, na dotyk príjemné plochy, tu evokujú dokonca až luxusný nádych!
Výbavovou črtou športovo ladenej verzie R.S. Line je lesklá centrálna výplň palubnej dosky pripomínajúca karbónové vlákna. Tento modul ohraničuje decentná červená linka v kombinácii s autentickou atmosféru nastaviteľného ambientné podsvietenie. Francúzi si okrem optického efektu dali mimoriadne záležať aj na precíznej ergonómii. Arkana okrem samostatného modulu klimatizácie poteší i adekvátnym množstvom dizajnovo decentných harwarových tlačidiel. Tie sú situované priamo na palubnej doske a slúžia na ovládanie dôležitých funkcií.
Ako príklad poslúži rýchle vypínanie funkcie štart-stop či pohotová regulácia intenzity podsvietenia pri nočnej jazde. Pre značku Renault typický (ne)ergonomický prvok, tu naopak, reprezentuje združený ovládač na audio vpravo pod volantom. Na jeho funkcionalitu si pomerov neznalí vodiči budú musieť v praxi určitý čas zvykať. Automobilovú modernu v interiéri reprezentuje kvalitne spracovaný digitálny prístrojový panel. Prijemne jemná grafika ponúka hneď niekoľko vyobrazovacích layotutov, vrátane zobrazenia mapového podkladu. Vývojári sa tu zároveň snažili zachovať aj celkovú prehľadnosť, resp. užívateľskú prívetivosť.
Na moderné trendy odkazuje aj centrálna časť palubnej dosky s veľkou dotykovou obrazovkou orientovanou v smere na vodiča. Domovské prostredie s opäť veľmi peknou grafikou, ako aj logikou ovládania, je dôverne známe aj z iných modelov značky. Z užívateľského rozhrania musím pochváliť užitočné online pripojenie s množstvom aplikácií, resp. personalizovateľných widgetov. Daňou za moderné technológie je lesklý povrch obrazovky, ktorá je logicky náchylná na stopy po nechcených odtlačkoch prstov.
Imidžovo ladená Arkana dokáže v pozitívnom svetle prekvapiť aj z priestorového hľadiska. Na druhej strane práve v parametri vnútornej šírky je tu najviac cítiť konštrukčnú inšpiráciu menšími modelmi na čele s Renault Captur. Za pohodlné a veľkoryso nadimenzované predné sedačky s decentným športovým nádychom by sa ale nemuseli hanbiť ani zástupcovia z vyššieho segmentu.
Príjemne vyšší posed ponúka šoférske emócie aj vďaka trojramennému športovému volantu s príjemnou hrúbkou venca a emblémom divízie R.S. Výhľad šikmo dopredu čiastočne obmedzujú šikmé predné stĺpiky s pomerne masívnou spodnou časťou. Nečakane veľkorysé priestorové pomery ponúka štýlový model aj v druhom rade.
Imidžovo klesajúca línia strechy tu bude z hľadiska priestoru pre hlavy reálne obmedzovať len vysokých dospelákov. Spokojný som bol aj so značnou priestorovou rezervou na kolená. Ako limitný faktor z hľadiska cestovného komfortu možno označiť o niečo kratšiu lavicu, v kombinácií s vnútornou šírkou. Pohodlie v druhom rade testovanej špecifikácie vylepšujú samostatné výduchy ventilácie, ako aj prítomnosť dvojice USB konektorov.
Nový Renault Arkana z praktickej stránky prekvapuje aj pri batožinovom priestore. Jeho základná kapacita dosahuje až 513 litrov. Z užívateľského hľadiska mi v kufri najviac chýbali háčiky resp. ďalšie pomôcky slúžiace na fixáciu tašiek a iných drobných predmetov. Do priestoru pod medzipodlahou sa zmestia nielen drobnosti, ale aj užitočná dojazdová pneumatika. Polohovateľná podlaha zároveň umožňuje vytvorenie optimálnej roviny pri konfigurácii so sklopenými sedačkami v druhom rade.
Dynamicky ladená verzia R.S. Line reprezentuje pomyselný vrchol modelového radu Arkana aj z hľadiska výbavy na palube. Okrem športovo ladených doplnkov sú tu už bez nutnosti ďalšieho doplatku k dispozícii aj prvky ako: kožené čalúnenie sedadiel, parkovací asistent, vyhrievanie predných sedadiel či funkcia indukčného dobíjania telefónu. Už v nižších výbavách sú pritom k dispozícii full LED svetlomety, parkovacia kamera, automatická klimatizácia alebo jazdné asistenčné systémy.
Príjemný spoločník
Nový Renault Arkana dokáže už podvedome či staticky vyvolať veľké šoférske očakávania. Pod toto rozpoloženie sa s určitosťou podpísal atraktívny vzhľad. Hneď na úvod hodnotenia jazdných vlastností s potešením konštatujem, že imidžové SUV-coupé v rámci prvotných očakávaní nesklamalo, no na druhej strane je tu stále cítiť aj značný dôraz kladený na jeho celkovú racionalitu.
Ako typický príklad vyváženého mixu emócií a šoférskej racionality poslúži podvozok. Aj napriek tomu, že Arkana disponuje konštrukčne jednoduchou zadnou nápravou, dokáže ponúknuť suverénne jazdné vlastnosti. Novinka bezproblémov zvláda odfiltrovať bežné nedokonalosti našich ciest. Tuhšiemu vyladeniu pruženia ale jednoznačne najviac vyhovujú kvalitné povrchy.
Štýlové SUV-coupé sa aj napriek svojej vyššej stavbe pri dynamických prejazdoch cez zákruty nakláňa len minimálne. Pod všeobecne precízne ovládanie „ľahkonohej“ novinky sa okrem adekvátne strmého riadenia podpísala aj sympatická pohotovostná hmotnosť citeľne pod úrovňou 1,5 tony. Francúzi si z hľadiska jazdného komfortu dali záležať aj na pomerne precíznom odhlučnení priestoru pre posádku. S akustickou pohodou na palube som bol reálne spokojný aj pri vyšších rýchlostiach, resp. diaľničnom tempe.
Testovaná pohonná jednotka v podobe prepĺňaného 4-valca 1,33 TCe patrí už dlhodobo medzi najlepšie motorizácie vo svojej objemovej kategórii. Renault jej v rámci posledného „upgradu“ doprial ľahký elektrický doping v podobe 12V mild- hybridu. Automobilka túto konštrukčnú nadstavbu propaguje ako mikro-hybrid. Toto slovné spojenie je v praxi dokonale výstižné. Zásahy elektrickej výpomoci tu totiž nie sú počas jazdy nijako zásadné. Ak má vodič vyslovenú tendenciu šetriť, tak v mestskej premávke sa dá zvyknúť aj na činnosť funkcie štart-stop. Opätovne spustenie pohonnej jednotky od momentu zastavenia prebehne až pri kontaktne vodičovej nohy s pedálom akcelerátora a nie hneď po uvoľnení brzdy.
Výkonová verzia TCe 140 (140 koní), je v princípe najslabšia pohonná jednotka z ponuky. Aj napriek tomu testovaná Arkana reálne potešila pocitovou jazdnou dynamikou. To platí aj pri pružných zrýchleniach. Spokojný som tu okrem toho bol aj pohotovými reakciami plynového pedála. Prevodovka, reprezentovaná 7-st. dvojspojkovým automatom EDC, radí vo väčšine jazdných situácii hladko a bez zaváhania. Vodič si tu môže v prípade záľuby vychutnať aj manuálne ladenie prostredníctvom pádiel pod volantom. Otázku určitého zvyku, si naopak, vyžaduje tesné manévrovanie, resp. otáčanie. Automat v týchto situáciách reaguje z času na čas mierne impulzívnejšie, čo je typický neduh mnohých prevodoviek s dvoma spojkami.
Štýlové SUV-coupé ponúka v rámci voliča jazdných režimov Multi-sence tri jazdné módy. Najmarkantnejší rozdiel tu predstavuje nielen odozva plynového pedála, ale aj charakteristika riadenia a radenia. Typologicky opozitné režimy Eco a Sport dopĺňa čiastočne personalizovateľný mód My Sence, ktorý som si počas testu zvykol využívať najviac.
Vplyv nenápadného mikto-hybridu sa v sumári zásadne neprejavil ani pri výslednej spotrebe paliva. Testovaná Arkana TCe 140 je v tomto parametri pomerne náchylná na preferovaný jazdný štýl. Vo vyslovene pohodovom a predvídavom móde, v kombinácii s režimom Eco, sa je možné priblížiť hodnotám tesne pod hranicou 6-litrov, tak ako to sľubuje samotný výrobca. Pri zážitkovom využívaní výkonového potenciálu výsledný priemer, naopak, ľahko prekročí hranicu 7-litrov. Výsledný kombinovaný priemer podľa palubného počítača sa na konci testu ustálil na sympatickej hodnote 6,6 l/100 km. A to pri koncepte štýlového SUV-coupé stále považujem za dobrý výsledok.
Aj keď je francúzska novinka jednoznačne určená na prioritné používanie na spevnených komunikáciách, tak Arkana prekvapuje svetlou výškou na úrovní až 200 mm. Týmto parametrom prekonáva mnohé kompaktné SUV. Pravé vďaka adekvátnej svetlosti podvozka a predvídavému jazdnému štýlu si v prípade potreby dokáže poradiť nielen s poľnými a lesnými cestami, ale aj ľahším terénom vo všeobecnosti.
A náš celkový dojem?
Nový Renault Arkana predstavuje zaujímavé a zároveň atraktívne spestrenie SUV segmentu kompaktnej veľkosti. Francúzska značka postavila celkom iste automobil, ktorý k nej dokáže prilákať potencionálne aj úplne novú vzorku zákazníkov. Sympatické je, že Renault v tomto prípade nestavil všetko len na štýl a imidž, ale testované SUV-coupé dokáže byť vo finále až nečakane praktické a racionálne.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Renault Arkana1,33 TCe 140 R.S. Line
Dĺžka: 4 568 mm
Šírka: 1 821 mm
Výška: 1 576 mm
Rázvor: 2 720 mm
Objem kufra: 513 litrov
Motor: zážihový
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 103/140
Krútiaci moment Nm: 260
Pohotovostná hmotnosť: 1411-1477 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 205
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,8 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,8 – 5,9 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,6 / 100 km
Pneumatiky: Continental Winter Contact
Verzia/akciová cena
Renault Arkana1,33 TCe 140 R.S. Line (testovaný model) od 30 250 €
Renault Arkana1,33 TCe 140 Zen od 22 850 €