Ambiciózny Hyundai nás v uplynulom období zásobil výdatnou porciou nových modelov. Kórejský gigant zároveň robí všetko preto aby bol úspešný v každom automobilovom segmente. Ako príklad tu poslúži technológiami prešmykovaný elektromobil Ioniq 5 alebo emóciami nabité športové modely z divízie Hyundai N. Automobilka nezanevrela ani na racionálne modely. Presne do tejto kategórie sa radí horúca novinka v podobe rodinne orientovaného modelu Bayon. Hyundai sa v tomto prípade sústredil, na čo najlepší vnútorný priestor zabalený do pútavého dizajnu. Atraktivitu výsledného produktu v sumári len vyšperkoval preferovaný SUV koncept. Novú vstupnú bránu do sveta automobilov Hyundai s vyššou svetlou výškou sme pri prvom teste preverili v cenovo atraktívnej prostrednej výbavovej verzii.
Nový Hyundai Bayon s atmosférickým zážihovým 4-valcom 1,2 MPi, skombinovanom s 5 st. manuálnou prevodovkou a výbave Family, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Hyundai.
Rýchle fakty:
- Hyundai má aktuálne v ponuke hneď dve malé SUV. Kým obľúbená Kona útočí viac na imidž a okrem toho môže disponovať aj pohonom všetkých kolies, tak nový Bayon je vďaka priestrannému interiéru orientovaný viac na potreby rodiny.
- Názov nového SUV Hyundai Bayon je inšpirovaný mestom na juhu Francúzka. Symbolicky pripomína, že novinka je vyvinutá a určená primárne pre potreby európskeho trhu. Po technickej stránke vychádza testovaný model z modelu i20.
- Originálnou prednosťou crossoveru Bayon je jeho dizajn. Exteriérové proporcie sú plne autonómne, vďaka čomu je novinka reálne veľmi ľahko rozpoznateľná. Za vizuálne najzaujímavejšie tu možno označiť zadné partie, ktoré ukrývajú až nečakane veľký batožinový priestor.
- Pri interiéri novinky je už celkom jasne cítiť inšpirácia novou generáciou hatchbacku i20. V porovnaní s ňou, Bayon zaujme citeľne vzdušnejším konceptom kabíny, ako aj výhodami automobilov s vyššou stavbou karosérie.
- Nový Hyundai Bayon v testovanej konfigurácii s atmosférickou benzínovou pohonnou jednotkou zaujal v prvom rade svojim jazdným komfortom. Konštrukčne odolná motorizácia 1,2 MPi síce neoslňuje výkonovými parametrami, no zároveň ide v kombinácii s klasickou manuálnou prevodovkou aj o veľmi prijemného a kultivovaného spoločníka s akceptovateľnými nárokmi na palivo.
Fotogaléria Hyundai Bayon
Hierarchicky najmenším SUV, resp. crossoverom značky Hyundai bol ešte donedávna model Kona. To sa zmenilo príchodom úplne nového modelu Bayon. Kórejčania aj v tomto prípade ostali verný svojej tradícii a názov novinky je odvodený od juhofrancúzského mesta Bayonne. Európska geografická inšpirácia nie je náhodná, nakoľko novinka s logom značky Hyundai je prioritne určená pre starý kontinent.
Aj keď je Hyundai Bayon v princípe úplne nový model, tak z historického hľadiska ho môžeme označiť za pokračovateľa tradície, ktorú pri minulej generácii modelu i20 reprezentovala outdoorová verzia s prívlastkom Active. Na rozdiel od nej sa novinka môže pochváliť plne autentickým dizajnom a v porovnaní so svojim duchovným predchodcom pôsobí tiež citeľne robustnejším, resp. odolnejším dojmom.
Nový model po technickej stránke – platforma K2, vychádza z aktuálnej generácie hatchbacku i20. Z praktického hľadiska tu pôsobí nový crossover reálne dospelejším dojmom. Aj napriek stále prijemne kompaktným rozmerom, ponúka Bayon v interiéri v porovnaní s i20, citeľne viac miesta. Svojou rodinnou orientáciou novinka zároveň pripomína aj v minulosti obľúbené mini MPV Hyundai ix20.
S najnovšou generáciou malého hatchbacku i20 zdieľa nové malé SUV aj paletu pohonných jednotiek. Vstupnou bránou do sveta Bayon je jednoduchá klasika reprezentovaná konštrukčne odolným atmosférickým benzínovým 4-valcom 1,2 MPi, s výkonom 84 koní. Základná motorizácia sa kombinuje výhradne s 5-st. manuálnou prevodovkou. Výkonnejšiu voľbu predstavuje moderný prepĺňaný zážihový 3-valec 1,0 T-GDi, s výkonom rovných 100 koní. Pre tento variant je okrem 6-st. manuálnej prevodovky k dispozícii aj 7-st. dvojspojkový automat.
Identická motorizácia je dostupná aj v elektrifikovanej verzii. Mil-hybrid 1,0 T-GDi MHEV so 48V elektrickou sústavou ponúka výkon 120 koní a je dostupný, buď s inteligentnou manuálnou 6-st. prevodovkou alebo 7-st. automatom. Aj napriek tomu, že typologicky sa nový Bayon vďaka vyššej svetlej výške radí do SUV segmentu, tak prehnané terénne ambície od neho nemožno očakávať. Tomu zodpovedá aj konfigurácia pozostávajúca vždy len z pohonu kolies prednej nápravy.
Pútavý dizajn
Hyundai pri svojich nových modeloch vsádza na originálny a neopozeraný dojem. Už pri prvom pohľade na testovaný exemplár je jasné , že tomuto trendu ostal verný aj nový model Bayon s množstvom výrazných kriviek a línii. Vďaka tomu si novinku nezmýlite so žiadnym súrodencom! Bayon pôsobí na jednej strave odvážne a nepopozerane, no zároveň dizajnovo vyslovene nešokuje. Vďaka čomu dokáže s veľkou pravdepodobnosťou osloviť aj konzervatívnejšiu klientelu. V segmente malých crossoverov zohráva dôležitý faktor aj miera osobnej personalizácie. Novinka v tomto smere, s odmyslením si zaujímavých farbených odtieňov, ponúka v opcii aj konfiguráciu dvojfarebného lakovania s kontrastnou čiernou strechou.
Odvážne predné partie okrem robustnej masky chladiča v čiernej farbe, vizuálne zaujmú predovšetkým rozdeleným modulom svetlometov. Efektne úzke denné LED svetlá vzájomne prepája opticky naznačený prieduch. O úroveň nižšie sa nachádza znova originálne tvarovaný modul hlavných svetlometov. Jeho dizajnovou súčasťou sú aj aerodynamické prieduchy. Testovaná výbavová verzia Family disponuje v rámci svetelnej techniky „len“ halogénmi. Tie svetelným výkonom síce neurazia, no zároveň ani nenadchnú. Subjektívne by som tu aj preto siahol po LED technológii dostupnej v opcii.
Nečakanú porciu dizajnovej originality ponúka nový Hyundai Bayon lakovaný vo výraznej červenej metalíze Dragon Red, aj pri pohľade z profilu. Typickú crossover siluetu s efektne zapracovaným ochranným oplastovaním tu dopĺňa dynamický prvok, pozostávajúci z postupne sa zužujúcej línie bočného presklenia a pozvoľna klesajúcej strechy. Za dizajnovo najvýraznejšiu časť ,tu napriek tomu možno označiť koncový stĺpik karosérie šípovitého tvaru. Prostredná výbavová verzia ponúka zároveň pomyselný stred aj v rámci diskov kolies v podobe vzhľadovo atraktívnych „16-tiek.“
Veľmi originálne pôsobí najmenší člen Hyundai SUV rodiny aj pri pohľade zozadu. Dramaticky členité zadné partie tu plynule nadväzujú na dizajn koncového stĺpika. Neopozeraný dizajn takto štýlovo maskuje, na pomery segmentu až veľký batožinový priestor. Dynamické riešenie inšpirované tvarom bumerangu dostali koncové svetlá, ktoré vzájomne prepája decentná červená linka. Tá v tomto prípade za tmy nesvieti, ale plní úlohu odrazovej plochy. Vcelku robustne pôsobí aj zadný nárazník, ktorý v sumári vizuálne pripomína odolný SUV imidž.
Navrhnutý pre rodiny
Nový Hyundai Bayon v princípe pripomína svoju príbuznosť s kompaktným modelom i20 jednoznačne najviac v interiéri. Architektúra palubnej dosky s opticky originálne zapracovanými výduchmi ventilácie, je v tomto prípade s malým hatchbackom prakticky identická. Vďaka jej rovnako originálnemu a odvážnemu dizajnovému prístupu to ale v tomto prípade nie je na škodu!
Zaužívaným zvyklostiam segmentu B sa novinka príliš nevymyká ani v rámci použitých materiálov. V princípe odolné plochy a obklady v dnešnej dobe najviac zaujmú prakticky nulovým zastúpením nepraktického „klavírneho laku.“ Pochvalu si tu zaslúži pri značke Hyundai aj tradične precízne dielenské opracovanie.
Silnou stránkou tohto výrobcu je tiež prístup k ergonómii.
Aj nový Bayon si v tomto prípade stále zachoval samostatné hardwarové tlačidlá slúžiace na jednoduché a rýchle ovládanie dôležitých funkcií, vrátane deaktivácie činnosti štart/stopu. Na centrálnej časti palubnej dosky orientovanej mierne v smere na vodiča sa nachádza rovnako funkčné riešenie, v podobe samostatného modulu klimatizácie. Prvky dnešnej automobilovej moderny, tu naopak, reprezentujú digitálne hračky.
Skúšaný exemplár v prostrednej výbave už disponoval plne digitálnou verziou prístrojového panela s možnosťou osobného prispôsobenia zobrazovacieho layoutu. Okrem kvalitnej grafiky tu chcem vyzdvihnúť aj celkovú prehľadnosť a užívateľskú prívetivosť! Prakticky identický digitálny štandard kopíruje aj centrálny infotainment. Jeho jednoduchšia verzia s 8-palcovou obrazovkou nedisponuje vstavanou navigáciu. Ako jej náhrada tu ale poslúži dostupnosť modernej mobilnej konektivity pre obe platformy. Rozhranie, ktoré vodiča pri jazde príliš nerozptyľuje, musím okrem pohotových reakcií na dotyk, pochváliť aj za pomerne kvalitný výstup parkovacej kamery či prítomnosť užitočných postranných hardwarových skratiek.
Miernu kritiku si tu v porovnaní s najvyššou verziou infotainmentu zaslúži menšia miera intuitívnosti. Niektoré funkcie vozidla je možné nastavovať a regulovať priamo prostredníctvom dotykovej obrazovky a pri iných, vrátane asistenčných systémov, je už nutné využiť multifunkčný volant a menej intuitívne lustrovanie v menu palubného počítača. Aj nový Bayon dostal po vzore ostatných členov rodiny štvorramenný volant s prehľadne rozmiestnenými tlačidlami. Jeho dizajn, resp. uchytenie ramien, mi ale pri dlhých diaľničných presunoch subjektívne nepríde ako najpohodlnejšie.
V porovnaní s modelom i20 má nový Hyundai Bayon jednoznačne navrch z hľadiska celkovej vzdušnosti kabíny. Crossoverovým bonusom je tu logicky aj o niečo vyšší posed. Pri vstupe na palubu tu predovšetkým pri horších poveternostných podmienkach treba mať na zreteli pomerne široké prahy, ktorých spodná časť nie je prekrytá. Celkovo príjemný posed za volantom dovárajú pohodlné a dostatočne veľké predné sedačky so sympatickým náznakom bočného vedenia.
Na principiálne rodinné zameranie testovaného modelu odkazujú aj priestorové pomery v druhom rade. Vzhľadom na segmentovú príslušnosť, sa v druhom rade okrem detí až nečakane pohodlne odvezie aj dvojica vyšších dospelých. Z priestorového hľadiska tu dávam novinke palec hore za dostatok vzduchu pre hlavy či kolená. Sympatická je tu vo finále i prítomnosť nabíjacieho USB slotu v kombinácii s odkladacím boxom, do ktorého sa zmestí aj veľký smartphone.
Efektný dizajn zadných partií sa v pozitívnom svetle premietol pod symetrický tvar batožinového priestoru. Nový Hyundai Bayon disponuje v základe veľmi slušnou kapacitou na úrovni 411 litrov. Do priestoru pod jednoduchú podlahu sa zároveň stále zmestí užitočná dojazdová rezerva! Z praktickej stránky novinka pri preprave veľkých predmetov poteší aj možnosťou jednoduchého zasunutia pevného krycieho pláta do určeného priestoru za zadnými operadlami! Po sklopení operadiel v druhom rade tu síce vzniká nepraktický schodík, no maximálna prepravná kapacita narastie až na 1205 litrov.
Prostredná výbavová verzia Family ponúka veľmi atraktívny pomer medzi nadobúdacou cenou a následne získanou hodnotou. Testovaný exemplár už bez nutnosti ďalších doplatkov disponuje prvkami ako: plne digitálny prístrojový panel, automatická klimatizácia, ambientné podsvietenie, dažďový a svetelný senzor, parkovacie senzory po celom obvode vozidla či zadná parkovacia kamera. K dispozícii je tu aj pestrý balík asistenčných systémov, z ktorých vzhľadom na segment zaujme netradične, ale o to viac užitočná pomôcka v podobe upozornenia na potencionálnych pasažierov v druhom rade.
Prijemný spoločník
Po stránke jazdných vlastností sa rodinne orientovaná novinka reálne na nič nehrá. Inými slovami platí, že Bayon ani podvedome nedeklaruje nič, čo nevie splniť. Pravdepodobne aj z tohto dôvodu sa Hyundai pri malom crossoveri rozhodol predvídavo vynechať športovo ladené výbavové ekvivalenty s tradičným prívlastkom N-Line. Hlavnou doménou testovaného modelu, je naopak, jazdný komfort.
Bayon v tejto disciplíne v rámci porovnania so sesterským modelom i20 disponuje až nečakane komfortným vyladením pruženia! Konštrukčne robustný podvozok dokáže aj vďaka tomu bez problémov a s istotou pochytať, a absorbovať drvivú väčšinu bežných nerovností našich ciest. Na pomery malých crossoverov je v tomto prípade možné, v relatívne vyššom rýchlostnom tempe absolvovať pokojne aj dlhší presun po poľnej resp. lesnej ceste s horším povrchom. Pri testovanej konfigurácii sa pod tento fakt podpísali aj 16-palcové disky kolies s dostatočnou výškou bočného profilu.
Obdobne suverénnu stránku ponúka podvozok testovaného modelu aj pri náznakoch dynamickej jazdy na kvalitnom povrchu. Bayon sa aj vďaka svojej vyššej stavbe pri vyššom tempe v zákrutách síce svojsky nakloní, no vďaka nízkej hmotnosti je zároveň v smere od podvozka stále príjemne komunikatívny, resp. ovládateľný. Reálne schopnosti podvozka tak v sumári citeľne prevršujú výkonové parametre testovanej pohonnej jednotky!
Novinka s logom Hyundai pôsobí v rámci svojho segmentu dospelo napríklad aj z hľadiska odhlučnenia priestoru pre posádku. Toto platí dokonca aj pri vyšších rýchlostiach a diaľničnom tempe. Život v meste zásadne uľahčuje riadenie s ľahkým, no zároveň adekvátne strmým chodom, ako aj celkovo príjemná obratnosť.
Základná motorizácia 1,2 Mpi môže pri modeli Bayon predstavovať slabinu, no zároveň aj tú najlepšiu možnú voľbu. Všetko to závisí od uhla pohľadu a osobných preferencií každého z nás. Neodškriepiteľným plusom atmosférickej benzínovej motorizácie s nepriamym vstrekom paliva je jej konštrukčná odolnosť. Výhodou 4-valca je okrem toho aj celková kultivovanosť s precízne vyváženým chodom.
Deklarovaný maximálny výkon 84 koní nepôsobí v dnešnej dobe už nijako zvlášť oslnivým dojmom. Na druhej strane, ale testovaná novinka stále váži len cca 1,1 tony! Pri štandardnom zaťažení a obsadení vozidla len dvojicou pasažierov som bol v tomto prípade reálne spokojný aj s ponúkanou jazdnou dynamikou! K pocitovo slušnému zrýchleniu bezpochyby prispieva aj kombinácia s klasickou 5-st. manuálnou prevodovkou s príjemne mechanickou kulisou.
Prvé tri prevody sú tu príjemne krátke. Aj keď pri bežnej jazde stačí radiť smerom nahor už pri približne 3-tisícoch otáčok, tak Bayon po vyslovene dynamickej stránke citeľne ožíva až nad 4-tísícovou hranicou, kedy je dostupný aj maximálny krútiaci moment 118 Nm. Na druhej strane platí, že bezpečné predbiehanie na okresných cestách si v tomto prípade treba celkom logicky o niečo viac plánovať. Manuálu v mojich očiach, predovšetkým pri vyšších rýchlostiach a diaľničnom tempe, vo finále zároveň už chýbal šiesty prevod. Ten by sa v tomto režime jazdy pravdepodobne podpísal, aj pod o niečo striedmejší apetít.
Spotreba paliva sa v prevažnej miere odvíja od preferovaného jazdného štýlu. Pri predvídavej a defenzívnej jazde s prevahou okresiek, nie je vôbec ťažké výsledný apetít stlačiť aj pod 5-litrovú hranicu. Len približne o pol litra viac si Bayon vypýta aj pri prevažnom využívaní v meste. Naopak, pri častom využívaní diaľnic, resp. pri častom „vytáčaní“ pohonnej jednotky tu treba počítať so spotrebou 6-7 l/100 km. Výsledný kombinovaný priemer sa na konci testu podľa palubného počítača nakoniec ustálil na veľmi prijemnej hodnote 5,6 l/100 km, čo prakticky zodpovedá tomu, čo sľubuje samotný výrobca.
Aj keď je nový Hyundai Bayon v princípe SUV, tak aj vzhľadom na absentujúci pohon všetkých kolies, logicky nie je určený do náročnejších terénnych podmienok. Minimálna svetlá výška na úrovni 165 mm, v kombinácii s pomerne odolným oplastovaním, tu ale hravo postačuje na občasné zdolávanie ľahšieho terénnu, resp. už spomínaných poľných a lesných ciest.
A náš celkový dojem?
Nový Hyundai Bayon v našom teste nielenže potvrdil právo na svoju existenciu, ale zároveň aj prekonal všetky pôvodné očakávania. Crossover s pútavým dizajnom ponúka v sumári až nečakane priestranný interiér. Po stránke jazdných vlastností, ide v princípe testovaného modelu so základnou motorizáciou rovnako o veľmi príjemného spoločníka. Dôležitým bonusom na záver je v dnešnej dobe už aj čoraz zriedkavejšia férová cenovka!
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Hyundai Bayon 1,2 MPi Family
Dĺžka: 4 180 mm
Šírka: 1 775 mm
Výška: 1 500 mm
Rázvor: 2 580 mm
Objem kufra: 411 litrov
Motor: zážihový
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 62/84
Krútiaci moment Nm: 118
Pohotovostná hmotnosť: 1045-1155 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 162
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 13,5 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 5
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,5 – 5,7 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,6 / 100 km
Pneumatiky: Michelin Primacy
Verzia/akciová cena
Hyundai Bayon 1,2 MPi Family (testovaný model) od 16 390 €
Hyundai Bayon 1,2 MPi Comfort od 14 490 €