Presne 13. decembra 2021 opustilo výrobnú linku vôbec prvé sériové vozidlo na vodíkový pohon od spoločnosti PEUGEOT. PEUGEOT sa tak stáva jedným z prvých výrobcov, ktorý ponúka v segmente úžitkových vozidiel okrem verzie so spaľovacím a batériovým elektrickým pohonom aj vodíkovú verziu poháňanú palivovými článkami.
Silnou stránkou vodíkovej dodávky PEUGEOT je perfektné zabudovanie celého „stredne výkonného plug-in hybridného vodíkového systému s využitím palivových článkov“ do motorového priestoru a pod podlahu. Výsledok: žiadne kompromisy pokiaľ ide o veľkosť priestoru pre náklad a nízko umiestnené ťažisko, čo zabezpečuje vysokú stabilitu, bezpečnosť a agilitu. Dodávky modelu PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen môžu začať. Prvým zákazníkom, ktorý ju ešte pred koncom roku dostane, je WATEA by MICHELIN, dcérska spoločnosť skupiny MICHELIN, zaoberajúca sa rôznymi riešeniami pre ekologickú mobilitu.
Model e-EXPERT Hydrogen, prichádzajúci do výroby koncom roku 2021, je najnovším príkladom stratégie „Rozšírená sloboda výberu pohonu“ (“Extended power of choice”) v rámci značky, vďaka ktorej si zákazníci môžu vyberať zo širokej škály motorov na základe toho, ktorý z nich najlepšie vyhovuje ich špecifickým nárokom. Elektrická verzia s vodíkovými palivovými článkami je dôkazom rýchleho zavádzania elektrifikovanej ponuky do modelového radu Peugeot Expert. Jej výroba začína ani nie 15 mesiacov po uvedení batériou poháňaného modelu e-EXPERT v roku 2020. Ten bol začiatkom roku 2021 vyhlásený za „International Van of the Year“ („Medzinárodnú dodávku roku“), pričom išlo už o šiesty model značky PEUGEOT, ktorý od roku 1992 získal túto prestížnu cenu.
PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen vychádza z batériou poháňaného modelu e-EXPERT. Vyrába sa vo Francúzsku, v továrni Hordain (región Hauts de France), následná prestavba prebieha v nemeckom Rüsselsheime na výrobných linkách kompetenčného centra skupiny Stellantis zameraného na vodíkovú technológiu.
Nový PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen ponúka zásadnú inováciu v podobe „stredne výkonného plug-in hybridného vodíkového systému s využitím palivových článkov“, ktorý vyvinul STELLANTIS a ktorého súčasťou sú:
• palivový článok vyrábajúci elektrinu na poháňanie vozidla z vodíku uskladneného priamo v nádrži auta,
• vysokonapäťová lítiovo-iónovú nabíjateľná batéria s kapacitou 10,5 kWh, ktorú je možné dobiť z elektrickej siete a ktorá taktiež poháňa elektrický motor počas niektorých fáz jazdy.
Nový PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen je výnimočný vďaka:
• schopnosti prejsť akúkoľvek vzdialenosť bez produkovania emisií CO2,
• schopnosti dotankovať vodík za tri minúty, čo mu umožní dojazd vyše 400 kilometrov podľa homologizačného protokolu WLTP (údaje v procese schvaľovania),
• zásuvke pre dobíjanie vysokonapäťovej batérie,
• 2 dĺžkam (štandardnej a dlhej, L1 L2) s rovnakým objemom nákladového priestoru ako má naftová verzia a elektrická batériová verzia,
• užitočnému objemu až 6,1 m³,
• užitočnému zaťaženiu až 1000 kg,
• ťažnej kapacite až 1000 kg,
• schopnosti prispôsobiť sa podmienkam na všetkých ciest a diaľniciach pri maximálnej rýchlosti 130 km/h.
Nový PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen je plný technologických inovácií a ponúka výrazný charakter. Možno s ním jazdiť kdekoľvek, vrátane mestských centier – a to bez hluku, bez emisií CO2 a bez kompromisov pokiaľ ide o výkon, komfort alebo radosť z jazdy. Vodík sa v súčasnosti stáva hlavným pilierom pri prechode na nové energetické zdroje, svedčia o tom mnohé vyhlásené medzinárodné projekty. Tento ekosystém sa rozvíja najmä v Európe a Európska aliancia pre čistý vodík do jeho rozvoja a propagácie investuje približne 60 miliárd eur. Vďaka plánom jednotlivých krajín počet vodíkových staníc v Európe neustále narastá. Značka PEUGEOT spolupracuje priamo s dodávateľmi energií na vytvorení optimálnych cenových balíčkov.
Zdroj: Peugeot