SEAT sa vezie na úspešnej vlne. Značka z juhu Európy vsádza pri svojich modeloch, okrem už podvedome očakávanej racionality, taktiež na emócie a automobilový temperament. Ťažiskom portfólia sú aj v tomto prípade automobily s vyššou svetlosťou podvozka. Vstupnou bránou do SUV sveta SEAT je tradične crossover Arona. Práve tento model patrí už od svojho vzniku medzi najžiadanejšie produkty značky. Španieli svojmu najmenšiemu SUV, aj preto venujú náležitú pozornosť. Arona podstúpila len prednedávnom citeľnú modernizáciu. Okrem osvieženého dizajnu si novinka polepšila predovšetkým v rámci kvalitatívnej stránky. Tú reprezentuje citeľne hodnotnejšie prevedenie interiéru. O zmysluplnosti faceliftu sme sa vlastnej koži presvedčili v redakčnom teste.
Nový SEAT Arona s benzínovou motorizáciou 1,0 TSI (110 koní), skombinovanú so 7-st. automatickou prevodovkou a atraktívnej výbavovej línii XP Family, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky SEAT.
Rýchle fakty:
- SEAT objavil SUV kategóriu pomerne neskoro. Z aktuálnych troch zástupcov značky z tohto segmentu sa obrovskej popularite teší aj najmenšia Arona, ktorá bola vo svojej pôvodnej verzii predstavená v roku 2017.
- Módna Arona zdieľa svoj technický základ s hatchbackom Ibiza. Materská automobilka dopriala dvojici súrodencov v minulom roku plánovanú modernizáciu.
- Vynovený dizajn testovaného modelu dostal okrem povinnej jazdy v podobe nových lakov karosérie či pozmeneného dizajnu diskov kolies, športovejšie prevedenie predného nárazníka. Novinka je ľahko identifikovateľná tiež podľa okrúhleho tvaru hmloviek.
- Ešte zásadnejšie zmeny nastali v interiéri. Nová Arona sa tak môže pochváliť prepracovanou architektúrou palubnej dosky v kombinácii s citeľne hodnotnejšími materiálmi. Z hľadiska vnútorného priestoru ide stále o jedného z najpriestrannejších zástupcov segmentu B-SUV.
- Medzi najlepších vo svojej triede patrí vynovený SEAT Arona aj po stránke jazdných vlastností. Prostrednú výkonovú verziu (1,0 TSI – 110 koní), možno označiť ako ideálny kompromis a v kombinácii s 7-st. automatom ide o prioritne komfortnú voľbu.
Fotogaléria SEAT Arona
Značka SEAT objavila kategórie modelov s vyššou svetlou výškou pomerne neskoro. Priekopníkom bola v roku 2016 kompaktná Ateca. Po očakávanom úspechu ju o približne rok neskôr nasledoval aj menší súrodenec SEAT Arona. Zaujímavosťou je, že Španieli sa aj v tomto prípade držali tradície geografických názvov. Inšpiráciou pre testovaný model je rovnomenné mestečko na ostrove Tenerife.
Model Arona, postavený na platforme MQB A0, je po technickej stránke blízkym malého hatchbacku Ibiza. Práve atraktívny formát s karosériou s vyššou stavbou, sa pričinil pod to, že v súčasnosti je Arona jeden z najžiadanejších modelov značky SEAT. Španieli si na facelifte svojho rodinného striebra dali veľmi záležať. Vylepšenú verziu sme spolu so súrodeneckým hatchbackom Ibiza, oficiálne spoznali ešte len pred pár mesiacmi, konkrétne v prvej polovici minulého roka.
Citeľné optické zmeny sa podpísali pod to, že novinka je v porovnaní s pôvodnou verziou ľahko identifikovateľná už na prvý pohľad. Ešte zásadnejšie zmeny sa odohrali v interiéri. Reč je tu predovšetkým o kvalitatívne výrazne prepracovanej palubnej doske. Z výbavových zmien si pochvalu zaslúžia, napríklad svetlomety s diódovou technológiou dostupné už v úplnom základe. Skladbu asistenčných systémov doplnil aj tzv. Travel Assist, ktorý kombinuje adaptívny tempomat s funkciou jazdy v jazdných pruhoch. Slovenský cenník aktuálne spestrujú cenovo zvýhodnené výbavové verzie s prívlastkom Family.
Facelift so sebou paradoxne nepriniesol žiadne zmeny v palete pohonných jednotiek, pozostávajúcej výhradne so zážihových motorizácii. Základom je tu prepĺňaný benzínový 3-valec 1,0 Eco TSI. Vo svojej slabšej verzii disponuje výkonom 95 koní a kombinuje sa výhradne s 5-st. manuálnou prevodovkou. Silnejšia verzia disponuje výkonom 110 koní a okrem 6-st. manuálu je tu už k dispozícii aj 7-st. DSG automat. Výkonová špička modelového radu pozostáva so 4-valca 1,5 TSI Evo, s výkonom 150 koní a je dostupná výhradne so 7-st. dvojspojkovým DSG automatom. Pre priaznivcov ekologickejšieho prístupu zaradil SEAT do ponuky motorizáciu spaľujúcu stlačený zemný plyn (CNG). Verzia 1,0 TGI s výkonom 90 koní je kombinovaná so 6-st. manuálnou prevodovkou. Pre úplnosť dodajme, že aj nová Arona je dostupná vždy len v konfigurácii s pohonom predných kolies.
Ešte viac emócií
SEAT si pri svojich modeloch zakladá na zážitkovom temperamente. Tento prístup sa v praxi celkom logicky premieta do atraktívneho a emočného dizajnu. Identické konštatovanie platí aj pre modernizovaný crossover Arona. Sofistikované dizajnové zmeny sa pri testovanej verzii podpísali nielen pod ešte viac vyšperkovanú dynamickú stránku, ale aj pod optický efekt SUV robustnosti. Širokú mieru individualizácie reprezentovanú variáciami s dvojfarebnou strechou pri modernizácii doplnili tri nové laky karosérie.
Modifikovanej prednej časti teraz dominuje nový nárazník. Práve ten vo svojej podstate najviac podčiarkuje spomínanú robustnosť, resp. SUV odolnosť. Dynamický štýl jeho výpletu vizuálne nadväzuje na stvárnenie prednej masky chladiča. Nový model je zároveň ľahko identifikovateľný podľa autentického riešenia príplatkových hmloviek okrúhleho tvaru. Umiestené sú pomerne vysoko, konkrétne vo vrchnej časti nárazníka. Dynamicky ladené predné svetlomety pri testovanom exemplári už disponovali príplatkovou, teda najvyššou verziou full LED svetiel. Presvedčivý svetelný výkon je samozrejme obohatený aj o funkciou automatického prepínania diaľkového módu.
Pri pohľade z profilu zaujme vynovená Arona dynamickým nádychom. Okrem výrazných bočných prelisov sa pod tento efekt podpísala postupne sa zužujúca línia bočného presklenia. Autentický štýl testovaného kúsku podčiarkuje dvojfarebné lakovanie, kde modrú metalízu Saphir dopĺňa biela strecha. Motív písmenka x na zadnom stĺpiku karosérie odkazuje na opticky najdrsnejšiu výbavovú verziu Experience. SUV efekt ripomína ochranné oplastovanie spodnej časti karosérie. Štýlové a elegantné disky kolies s priemerom 18 palcov predstavujú vrchol z ponuky.
Dynamicko-robustný nádych dominuje aj zadným partiám testovaného modelu. V princípe jednoduché krivky tu dopĺňajú koncové svetla s atraktívnym svetelným podpisom. Nový a vizuálne pútavejší font, inšpirovanými ostatnými členmi rodiny, po facelifte dostalo centrálne umiestnene označenie Arona. Na športovú eleganciu odkazuje decentný strešný spojler. Efekt odolnosti, naopak, pripomína masívny zadný nárazník, ktorý sa nijako nesnaží zamaskovať už na prvý pohľad falošný, resp. zaslepený náznak výfukových koncoviek.
Kvalitatívny skok
Španieli, v porovnaní s exteriérom, dopriali vynovenému modelu ešte viac citeľných zmien v interiéri . Nový „fíling“ je v kabíne badateľný, predovšetkým, na zmenenej, resp. výrazne prepracovanej architektúre palubnej dosky. V sumári, tu napriek tomu považujem ako najpodstatnejšiu materiálovú premenu. Kým s precíznym dielenským opracovaním nemala problém ani pôvodná verzia, tak novinka po modernizácii prichádza už aj s citeľne vyššou kvalitou povrchových plôch! Ako ideálny príklad poslúži vrchná štruktúra palubnej dosky, s na dotyk príjemným štruktúrovaným povrchom.
Pomerne veľa zmien nastalo aj v rámci usporiadania palubnej dosky. Ako prvá padne do oka vymenená pozícia modulu infotainmentu s centrálnymi výduchmi ventilácie. Dotyková obrazovka vystúpená do priestoru je teraz viac v zornom poli vodiča. Nové krajné výduchy okrúhleho tvaru pri testovanej verzii disponovali aj prémiovým spestrením v podobe regulovateľného ambientného podsvietenia v bielom farebnom odtieni. Imidžové riešenia značky SEAT v prípade bezkľúčového štartovania tradične dotvára efektne pulzujúce tlačidlo situované na stredovom tuneli.
Opomenúť nemožno ani nový volant so športovým nádychom a funkčným rozmiestnením ovládacích tlačidiel. Z moderných riešení pri testovanom exemplári zaujme aj plne digitálny prístrojový panel. Peknú a prehľadnú grafiku dopĺňa niekoľko vyobrazovacích layoutov, vrátane možnosti zobrazenia mapy. Počas testovacích dní som ale drvivú väčšinu času využíval mód s imitáciou klasických budíkov. SEAT v mojich očiach ponúka už v základe veľmi pekne spracovaný analógový prístrojový panel. Investícia do digitálnej nadstavby sa tu vždy odvíja predovšetkým od individuálnych osobných preferencií.
Z užívateľskej stránky považujem za príjemné prekvapenie nové stvárnenie palubného infotainmentu. Farebné pestré kosodĺžnikové dlaždice si je možné jednoducho personalizovať. Okrem grafickej stránky a pohotovej odozvy na dotyk si pochvalu zaslúžia tiež dostatočne veľké ikony, resp. aspoň postranné „virtuálne“ skratky. Infotainment už samozrejme ponúka on-line nadstavbu, ako aj konektivitu s oboma mobilnými platformami.
Nielen konzervatívnejšie orientovaní používatelia v sumári s určitosťou ocenia klasický modul klimatizácie, s prehľadnými hardwarovými tlačidlami, orientovanými mierne v smere na vodiča. V jednoduchosti je krása a za toto riešenie dávam španielskemu crossoveru veľký palec hore!
Na pomery malých SUV je na tom Arona reálne dobre aj v optike priestorových pomerov. Nie príliš vysoký posed za volantom, má v mojich očiach bližšie skôr ku klasickým hatchbackom ako k plnohodnotným SUV. Predný pasažieri ocenia dostatočne nadimenzované a zároveň komfortné predné sedačky, ktoré pri testovanej konfigurácii ponúkali sympatický náznak bočného vedenia. V porovnaní s mnohými konkurentmi tu vo finále pôsobí príjemne vzdušne aj pocit z adekvátnej vnútornej šírky.
Na pomery segmentu je na tom Arona dobre aj z hľadiska priestoru vzadu. Prístup do druhého radu uľahčujú príjemné veľké dvere, ktoré je zároveň možné otvoriť do „príjemného“ uhla. V druhom rade sa reálne okrem detí adekvátne pohodlne odvezie aj dvojica štandardne urastených dospelákov. Na druhej strane, v priestore druhého radu ani po modernizácii nepribudli dnes preferované nabíjacie sloty. Za užitočnú a praktickú drobnosť tu v kombinácii s tmavým stropným čalúnením, naopak, považujem prítomnosť samostatného stropného svetla pre zadnú časť kabíny!
Vynovený SEAT Arona nad konkurenciou boduje i rodinne orientovaným batožinovým priestorom. Už v základe je k dispozícii veľmi slušná kapacita na úrovni rovných 400 litrov. Celkovo solídny dojem dotvára drobnosť v podobe čalúnenia bočných sien. Z praktických riešení chcem okrem fixačných háčikov pochváliť aj medzipodlahu. Tá pri konfigurácií so sklopenými sedadlami v druhom rade umožňuje vytvoriť takmer optimálnu rovinu. Za najväčšiu, a dnes už čoraz vzácnejšiu praktickú prednosť, tu v sumári považujem prítomnosť dojazdovej pneumatiky, ktorú Arona ponúka bez doplatku už v základe!
Testovaný model v zvýhodnej výbavovej línii XP Family disponuje štandardnými prvkami ako je napr.: balík asistenčných systémov, adaptívny tempomat, vyhrievanie predných sedadiel, tmavé čalúnenie stropu, ambientné podsvietenie, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, cúvacia kamera či bezkľúčový prístup a štartovanie. Mnoho ďalších luxusne ladených výbavových prvkov SEAT zároveň ponúka v opcii.
Jazdný temperament
SEAT sa v rámci svojho materského koncernu ale aj všeobecného konkurenčného boja profiluje ako značka orientovaná na emócie. A ja mám radosť, že daná profilácia nie je len sofistikovaný marketingový kalkul! Ako príklad jazdných emócií veľmi dobre poslúži aj testovaný model Arona. Novinka, tak ako to demonštrujú predošle pasáže, dokáže zaujať nezainteresovanú osobu svojim temperamentom už vizuálne, teda ešte pred absolvovaním prvej porcie kilometrov.
Emócie z jazdy sú v tomto kontexte nasledovne cítiť predovšetkým z vyladenia podvozka. Inými slovami platí, že Španieli sa snažili postaviť malé SUV, ktoré dokáže vodičovi reálne vyčariť úsmev na tvári. Rešpekt si konštrukcia podvozka v mojom ponímaní zaslúži aj za dôslednú elimináciu „jednoduchej“ zadnej nápravy. Arona v tomto smere, na rozdiel od mnohých konkurentov, nemá tendenciu vyslovene znervóznieť ani pri svižnejšom prejazde cez sériu priečnych nerovností.
Vyladenie pruženia možno vo všeobecnosti označiť ako tuhšie. K tomu sa svojou troškou s určitosťou podpísali aj 18-palcové pneumatiky s pomerne malou výškou bočného profilu. Testovanej konfigurácii tak logicky príliš nevoňajú rozbité cesty, prepadnuté kanalizačné poklopy, resp. iné hrubé nerovnosti. K schopnosti filtrácie drobných nerovností tu na druhej strane nemám žiadne výhrady.
Sebaistý podvozok dá o svojich kvalitách vedieť prioritne na kvalitnom cestnom povrchu. Nový SEAT Arona preto neváham zaradiť medzi najšoférskejšie malé SUV! Príjemne prekvapený som bol z ochoty akou sa rozmerovo malý a stále adekvátne ľahký Španiel, pri ostrejšom tempe vrhá do zákrut a následne v nich ukážkovo drží zvolenú jazdnú stopu. S tým úzko súvisí aj strmší prevod riadenia.
Športovo strmší chod volantu som okrem zakrútených okresiek reálne ocenil aj v mestskej premávke či tesnom manévrovaní. Tu testovaný model pôsobí príjemne obratným dojmom. Celkovú dospelosť testovaného modelu v rámci jazdného komfortu pripomína aj pomerne precízne odhlučnenie priestoru pre posádku.
Skúšaná motorizácia 1,0 Eco TSI reprezentuje pri novom modeli Arona výkonový stred. Pri maximálnom výkone 110 koní je tu zároveň jednoznačne cítiť, že podvozok by si hravo poradil aj s citeľne vyššou výkonovou porciou. V rámci svojej konštrukcie patrí testovaný 3-valec k najkultivovanejším pohonným jednotkám vo svojej kategórii. Mierna výčitka tu ale smerujem k až „premotivovanej“ funkcii štart/stop, ktorá pohonnú jednotku z času na čas vypína až vyslovene necitlivo. Palec hore v tejto súvislosti na druhej strane dávam klasickému tlačidlu na stredovej konzole, prostredníctvom ktorého je možné tohto pomocníka kedykoľvek pohotovo deaktivovať.
V princípe kultivovaná spolupráca so 7-st. DSG automatom je prioritne komfortnou kombináciou. Slabinou dvojspojkovej konštrukcie je aj v tomto prípade poskakovanie pri tesnom manévrovaní. Elimináciu tohto neduhu si skúsenejší vodič ošetrí citlivou prácou s „plynovým“ pedálom. Hladko riadiaci automat pri bežnej jazde vzhľadom na spotrebu paliva preferuje, čo najnižšie otáčky. Na druhej strane v pásme pod 2000 otáčkami sa pohonná jednotka, napríklad v miernom stúpaní, prejavuje dunivejším charakterom. Štýl jazdy, resp. preraďovania rýchlostných stupňov sa reálne odvíja práve od vodičovej práce s pedálom akcelerátora.
Za najuniverzálnejšie riešenie, ktoré sa zároveň reálne hodí k charakteru testovaného modelu, považujem športový mód prevodovky. Práve v režime S som mimo diaľnice, resp. prejazdov ustálenou rýchlosťou, využíval prakticky neustále. V tomto režime jednoznačne najviac vynikne nielen dostupná jazdná dynamika, ale aj celkovo príjemný energický potenciál testovanej pohonnej jednotky.
Spotreba paliva sa obdobne, ako pri prakticky všetkých maloobjemových motorizáciách, odvíja prvoplánovo od preferovaného jazdného štýlu. Pri pokojnej a rozvážnej jazde sa dá bezproblémovo priblížiť k hodnotám, ktoré sľubuje výrobca. Naopak, pri častom využívaní dynamického potenciálu sa je výsledným priemerom možné priblížiť tiež k 8-litrovej hranici. V normálnom režime jazdy je Arona so spotrebou v okolí 7-l/100 km logicky najsmädnejšia v meste. S o niečo málo nižším odberom treba rátať na diaľnici. Naopak, po okreskách dokáže apetít klesnúť aj výrazne pod 6-litrovú hranicu. Výsledný kombinovaný priemer sa na konci testu v zimných podmienkach podľa palubného počítača ustálil na sympatickej hodnote 6,4 l/100 km.
Aj napriek o niečo vyššej svetlej výške, nová Arona logicky nie je určená do náročnejších terénnych podmienok. Vyššia svetlosť, ale komfortne umožňuje pohyb po poľných a lesných cestách. Počas testu som tieto prednosti v kombinácii so schopnosťami trakčnej kontroly, reálne ocenil napríklad pri prehrabávaní sa čerstvo napadnutým snehom, kde novinka prekonala moje očakávania. Z hľadiska technológií, chcem vyzdvihnúť tiež presvedčivo fungujúcu novinku v podobe jazdného asistenta Travel Assist, na ktorý sa je možno spoľahnúť predovšetkým pri dlhých diaľničných presunoch.
A celkový dojem?
Nový SEAT Arona je pre španielsku automobilku veľmi dôležitý model. Daný status je celkom jasne cítiť aj z prístupu k nedávnej modernizácii. Zmysluplné vylepšenie podstúpil teraz ešte citeľne hodnotnejší a kvalitnejší interiér. Po vizuálnej a zároveň aj jazdnej stránke, novinka do bodky napĺňa pozíciu emóciami nabitého malého SUV.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: SEAT Arona 1,0 Eco TSI XP Family
Dĺžka: 4 153 mm
Šírka: 1 780 mm
Výška: 1 537 mm
Rázvor: 2 566 mm
Objem kufra: 400 litrov
Motor: zážihový
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 3
Kombinovaný výkon kW/koní: 81/110
Krútiaci moment Nm: 200
Pohotovostná hmotnosť: 1233 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,1 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,9 – 6,0 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,4 l/100 km
Pneumatiky: Continental WinterContact
Verzia/akciová cena
SEAT Arona 1,0 Eco TSI XP Family (testovaný model) od 20 540 €
SEAT Arona 1,0 Eco TSI Style Family (manuálna prevodovka) od 17 110 €