Typové označenie OCTAVIA sa v ponuke automobilky ŠKODA prvýkrát objavilo pred 60 rokmi. Latinský výraz „octavia“ znamená ôsma. Vtedy išlo nielen o ôsmy model značky, ktorý vznikol po druhej svetovej vojne, ale aj o pozíciu vo vývojovom rade modernej generácie vozidiel s nezávislým zavesením všetkých kolies od prvého typu z roku 1933.
Prvé dvojdverové automobily ŠKODA OCTAVIA začali z výrobnej linky hlavného závodu v Mladej Boleslavi schádzať v januári 1959, najskôr ešte po boku svojich predchodcov Š 440 a Š 445. Pod kapotou bol spoľahlivý radový štvortaktný štvorvalec 1,1 l/29,4 kW, ktorý cez štvorstupňovú prevodovku poháňal zadné kolesá. OCTAVIA dosahovala najväčšiu rýchlosť 110 km/h a na 100 km spotrebovala 7,7 l benzínu. Nový modelový rad OCTAVIA priniesol okrem atraktívnych tvarov aj vyššiu úroveň jazdného komfortu a ovládateľnosti vďaka vinutým pružinám a skrutnému stabilizátoru prednej nápravy. Počas roka 1959 posilnili bezpečnosť vozidla tiež účinnejšie asymetrické hlavné svetlomety. V ponuke bol aj typ OCTAVIA SUPER so silnejším motorom 1,2 l/33 kW. O automobily modelového radu OCTAVIA bol vo svete veľký záujem. Na rozdiel od štátov s trhovým hospodárstvom, československí zákazníci potrebovali na kúpu zvláštny poukaz.
Ženevský autosalón 10. marca 1960 bol miestom premiéry športovej verzie ŠKODA OCTAVIA Touring Sport s výkonom zvýšeným na 37 kW. Homologizácia FIA pre účasť na pretekoch a súťažiach v skupine neupravených cestovných vozidiel otvorila automobilu s rýchlosťou až 130 km/h cestu k úspešnej kariére v motoristickom športe. Príkladom je hetrik, ktorý OCTAVIA dosiahla vo svojej triede na Rallye Monte Carlo v rokoch 1961 až 1963.
Dňa 11. septembra 1960 sa v Brne predstavila OCTAVIA COMBI s dvojkrídlovými, horizontálne členenými piatymi dverami. Vozidlo s kompaktnými vonkajšími rozmermi 4 065 x 1 600 x 1 430 mm ponúkalo pri obsadení až piatimi osobami batožinový priestor so základnou dĺžkou 965 mm a s objemom 690 l. Po sklopení operadiel zadných sedadiel bolo možné naložiť až 1 050 litrov nákladu.
Posledná dvojdverová OCTAVIA, verzia SUPER sivej farby, opustila výrobnú linku v Mladej Boleslavi 11. apríla 1964, aby uvoľnila miesto úplne novému radu vozidiel ŠKODA 1000/1100 MB so samonosnou karosériou a motorom vzadu. Posledné kombi opustilo Kvasiny 21. decembra 1971. V období 1959 až 1971 tak vzniklo vyše 360 000 vozidiel ŠKODA OCTAVIA prvej generácie, vrátane viac ako 54 000 exemplárov modelu OCTAVIA COMBI.
Robustná a spoľahlivá ŠKODA OCTAVIA sa v roku 1966 stala základom prvého novozélandského vozidla TREKKA, vyvinutého v úzkej spolupráci s mladoboleslavskou automobilkou. Jeho základ tvoril skrátený podvozok automobilu OCTAVIA SUPER. Viacúčelová a obľúbená TREKKA patrí k predchodcom súčasných vozidiel SUV značky ŠKODA.
OCTAVIA sa pre automobilku ŠKODA stala doslova synonymom. V roku 1992, krátko po začlenení značky ŠKODA do koncernu Volkswagen, sa začal vývoj úplne nového modelu, ktorý sa vrátil práve k legendárnemu typovému označeniu OCTAVIA. Na novej podvozkovej platforme vznikla v tíme šéfdizajnéra Dirka van Braeckela karoséria s nezameniteľným nadčasovým dizajnom. Liftback OCTAVIA s výklopnými piatymi dverami sa predstavil 4. apríla 1996. Zákazníkov hneď nadchol vysokou úrovňou aktívnej aj pasívnej bezpečnosti, tromfom sa stal aj priestor pre 528 – 1 328 litrov batožiny. V marci 1998 ponuku doplnil ešte priestrannejší karosársky variant OCTAVIA COMBI, v roku 1999 pribudla verzia s pohonom všetkých kolies. Do novembra 2010 vzniklo 970 000 liftbackov a viac než 470 000 kombi modelu OCTAVIA prvej generácie.
Nasledovalo 1,6 milióna liftbackov a 900 000 kombi druhej generácie vozidla ŠKODA OCTAVIA, ktorá sa vyrábala v rokoch 2004 až 2013. Okrem ešte vyššej úžitkovej hodnoty priniesla rad noviniek, napríklad zážihové motory s priamym vstrekovaním paliva či samočinnú dvojspojkovú prevodovku DSG. K pilierom súčasnej ponuky značky ŠKODA patrí tretia generácia vozidla OCTAVIA, vyrábaná od novembra 2012, výrazne modernizovaná vo februári 2017. Rozhodlo sa pre ňu už vyše 2,5 milióna zákazníkov. ŠKODA OCTAVIA si vydobyla na trhu pevné miesto a teší sa stále väčšej popularite nielen doma, ale aj vo svete. Svedčí o tom takmer 6,5 miliónov vyrobených exemplárov všetkých generácií od roku 1959. Okrem hlavného výrobného závodu v Čechách automobily OCTAVIA aktuálne schádzajú z výrobných a montážnych liniek aj v Číne, Indii, Rusku, Kazachstane a v Alžírsku.
Zdroj: Škoda