Honda Civic patrí v rámci historických štatistík medzi vôbec najpredávanejšie automobily našej planéty. Japonci tento rok oslavujú 50 rokov tohto kultového modelu. Civic bol vyvinutý ako „auto pre svet“ a od prvého uvedenia modelu na trh v roku 1972 sa ho predalo viac ako 27,5 milióna kusov v 170 krajinách. S uvedením 11. generácie na trh vstupuje Civic do svojej šiestej dekády a naďalej stanovuje nové štandardy triedy a prekonáva očakávania zákazníkov na celom svete.
Trvalá popularita modelu Civic je dôkazom priekopníckej práce inžinierov Hondy za posledné polstoročie. Každá generácia predstavila svoju vlastnú progresívnu evolúciu pôvodného dizajnu Civic, pokročilé technológie a nové úrovne výkonu, pričom si zachovala rovnaký účel ako prvý Civic: priestranné, zábavné a úsporné vozidlo.
1972 – 1979: Civic pre všetkých
Prvý Civic bol vyvinutý ako globálne auto pre všetky trhy, ktoré ponúka výnimočnú praktickosť pri každodennej jazde. Bol to jeden z prvých automobilov Honda predávaný v Európe, ktorý okamžite získal uznanie pre svoj kompaktný dizajn, pôsobivú spotrebu paliva a praktickosť. Civic, vybavený revolučným motorom s riadeným spaľovaním CVCC (Compound Vortex Controlled Combustion), sa stal prvým vozidlom, ktoré spĺňalo najprísnejšie emisné predpisy na svete, zákon o čistote ovzdušia z roku 1970, ktorý stanovuje štandard pre budúce emisné ciele v celom globálnom automobilovom priemysle. Prvá generácia Civicu bola prvýkrát vyrobená v továrni Suzuka v Japonsku. Kumulovaný objem výroby dosiahol za prvé štyri roky 1 milión kusov.
Do 80. rokov: Civic dospieva
V roku 1979 prišla druhá generácia Civicu spolu s vylepšeným motorom CVCC-II, stavajúc na úspechu pôvodného Civicu s 1,3-litrovým motorom, ktorý ponúkal plynulejší prenos výkonu a zároveň bol úspornejší. Ponuka modelov bola rozšírená aj o 1,5-litrový sedan, a do ponuky pribudol aj hatchback a kombi. Okrem toho pribudla aj päťstupňová manuálna prevodovka. Model predstavil nový výrazný lichobežníkový dizajn s dvoma boxami, pričom predná maska a svetlomety získali hranatejší vzhľad. Tento tvar však mal krátke trvanie, pretože popularita Civicu rástla a na uspokojenie dopytu spotrebiteľov po väčších autách bol potrebný nový model.
Tretia generácia Civicu prišla v roku 1983 so širším rázvorom a hranatejším dizajnom. Je pozoruhodný zavedením princípu „Man Maximum-Machine Minimum“ (Maximum človeka, minimum stroja) spoločnosti Honda, čo je dizajnový prístup zameraný na človeka, vďaka ktorému technológia a usporiadanie zodpovedajú potrebám vodiča a cestujúcich. Tento princíp dodnes pomáha definovať všetky modely Honda, aby poskytovali priestor a praktickosť podľa očakávaní moderných vodičov. Bol dostupný v troch prevedeniach karosérie: trojdverový, ktorý kládol dôraz na športovú jazdu, praktickejší štvordverový sedan a päťdverové kombi Civic Shuttle, ktorý ponúkal výnimočný priestor a úžitkovú hodnotu. Bol predstavený aj športovejší variant Civic Si s radovým štvorvalcovým motorom radu DOHC s objemom 1,6 litra.
1987 – 2000: Nové štandardy kvality a výkonu
V roku 1987 predstavila štvrtá generácia Civicu nový rad motorov so systémom variabilného časovania ventilov a elektronického ovládania zdvihu (VTEC – Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) spoločnosti Honda. Mechanizmus variabilného časovania priniesol revolúciu v technológii motora, poskytuje vyšší výkon pri vysokých otáčkach a nižšiu spotrebu paliva pri nízkych otáčkach – za čo Civic získal niekoľko ocenení.
V roku 1991 rýchlo nasledovala piata generácia Civicu, ktorá priniesla uhladenejší a aerodynamickejší tvar pre športovejšiu príťažlivosť – pri zachovaní každodennej funkčnosti, synonymom ktorej sa auto stalo. Šiesta generácia modelu Civic bola vyvinutá tak, aby priniesla vyššiu hodnotu v porovnaní so svojou triedou. V 90. rokoch 20. storočia rástol význam nižšej spotreby paliva a ďalších environmentálnych opatrení. Ako taký mal tento model novo vyvinutý motor VTEC. Prvýkrát bol vybavený aj automatickou plynule variabilnou prevodovkou (CVT) „Hondamatic Transmission“, ktorá ponúkala plynulé radenie prevodových stupňov a hospodárnosť podobnú manuálu. Na základe výnimočných dynamických schopností štandardného Civicu Honda debutovala v roku 1997 s variantom Type R zameraným na výkon. S dôrazom na poskytovanie najextrémnejšieho výkonu, aký kedy bolo dovtedy na modeli Civic vidieť, sa stal katalyzátorom 25-ročného úspechu Hondy v konkurenčnom sektore hot hatch.
2001 – 2021: Model Civic na prelome tisícročí
Siedma generácia prišla v roku 2000 a v roku 2001 sa stala prvým Civicom, ktorý ponúkol hybridnú technológiu. Tento Civic zaznamenal celosvetovo najúspornejšie 5-miestne sériovo vyrábané benzínové vozidlo s mimoriadne nízkou spotrebou paliva 29,5 km/l V roku 2005 prišla ôsma generácia hatchbacku na európske trhy s futuristickým štýlom, mriežkou chladiča z Perspexu a trojuholníkovými prvkami – vrátane dvojitých koncoviek výfuku – vďaka ktorým sa stal jedným z najvýraznejších vozidiel na cestách. Bola to tiež prvá generácia modelu Civic, ktorá obsahovala sedačky Honda Magic Seats, kde je možné zdvihnúť sedáky zadných sedadiel a vytvoriť tak vysokú ložnú plochu. Umožnili to inžinieri umiestnením palivovej nádrže pod predné sedadlá – návrh na dosiahnutie vnútorného priestoru a využiteľnosti, ktorý sa dodnes používa v rôznych modeloch Honda.
Civic deviatej generácie pridal ďalšie zdokonalenie, aby pre zákazníkov vytvoril všestranný balík, vrátane efektívnosti, ktorá je na čele vo svojej triede. Vďaka revidovanému motoru 1,6 DTEC bolo vozidlo zapísané do Guinnessovej knihy rekordov za „Najnižšiu spotrebu paliva – všetkých 24 susediacich krajín EÚ“, pričom zaznamenalo priemernú spotrebu 2,82 litra na 100 km (100,31 mpg) na 13 498 km (8 387 míľ). ), za 25 dní jazdy vo všetkých 24 susediacich krajinách EÚ.
Kompletne prerobená 10. generácia prišla v roku 2015 s výberom z dvoch motorov VTEC TURBO a po prvýkrát zahŕňala pokročilé bezpečnostné prvky a asistenta vodiča, Honda SENSING. Tento model bol navrhnutý s tuhším podvozkom a vyšším dynamickým výkonom a poskytol dokonalú platformu pre Civic Type R 2017, ktorý stanovil nové hranice výkonu pre vysokovýkonné hatchbacky. Auto si vyslúžilo všeobecnú chválu za svoju priamu ovládateľnosť, okamžitú odozvu na plyn, vysokú maximálnu rýchlosť, stabilitu a mimoriadnu brzdnú silu – to všetko prispelo k tomu, že Type R nastavil v apríli 2017 na okruhu Nürburgring Nordschleife nový referenčný čas na kolo pre autá s pohonom predných kolies.
2022: nová éra modelu Civic
Model Civic 11. generácie vychádza z 50-ročného dedičstva a spája silný výkon a efektivitu so zlepšenou úrovňou vnútorného komfortu, vizuálnej príťažlivosti a celkovej využiteľnosti. Najnovšia iterácia predstavuje pre spoločnosť Honda v Európe významný míľnik, pretože ide o najnovší model, ktorý je elektrifikovaný, čím Honda Motor Europe završuje svoj záväzok „Electric Vision“ do roku 2022 elektrifikovať všetky svoje modely. Je vybavený najpokročilejšou iteráciou viacnásobne ocenenej full hybridnej pohonnej jednotky e:HEV v štandardnej výbave, ktorá ponúka pútavú dynamiku a výkon s pôsobivou hospodárnosťou a účinnosťou.
Zdroj: Honda