Plne elektrický model Kia EV6 si už stihol vyslúžiť veľmi slušné renomé. Kórejci aktuálne prichádzajú s jeho top verziou. Model EV6 GT je zároveň doteraz najvýkonnejším sériový automobilom v histórii značky Kia. Nový model EV6 GT je vysokovýkonný elektrický crossover vytvorený práve pre novú éru udržateľnej mobility.
Model EV6 GT je založený na pokročilej globálnej modulárnej platforme Electric-Global Modular Platform (E-GMP) spoločnosti Kia a ponúka výkon a cestovateľské vlastnosti, ktoré presne definujú daný segment. Výkon sa oproti štandardnému dvojmotorovému modelu EV6 s pohonom všetkých kolies výrazne zvýšil vďaka inštalácii nového vysokovýkonného zadného motora, ktorý v porovnaní so zadným motorom v štandardnom modeli poskytuje pozoruhodný nárast celkového výkonu až o 63 %. EV6 GT zvládne bleskové zrýchlenie z 0 na 100 km/h za neuveriteľných 3,5 sekundy, vďaka čomu sa stáva doteraz najrýchlejšie sériové vozidlo skupiny Kia and Hyundai Motor Group, a dokáže dosiahnuť maximálnu rýchlosť 260 km/h. Napriek zvýšenému výkonovému potenciálu pre typ crossover má dojazd až 424 km a nabitie z 10 % na 80 % trvá len 18 minút*.
Prepracovaný exteriér naznačuje výkonnostný potenciál
Dizajn modelu EV6 GT je v triede plne elektrických crossover automobilov skutočne jedinečný, s výrazným a pôsobivým exteriérom doplneným o decentné funkcie špičkových technológií. Všetky aspekty dizajnu modelu EV6 GT boli ovplyvnené filozofiou dizajnu značky Kia, ktorá stojí na myšlienke, že protiklady sa priťahujú, a tak nachádza inšpiráciu z protikladov nielen v prírode ale aj ľudstve. Princíp filozofie dizajnu „výkonom k pokroku“ dokonale zodpovedá športovému charakteru modelu GT, pretože vyjadruje dynamický výkon a rýchlosť crossover automobilu spolu s kontrastnými prvkami, čo mu dodáva skutočne inovatívnu estetiku.
Pohľad na EV6 GT spredu každého ihneď uchváti. Digitálny tigrí nos (Digital Tiger Face), ktorý je charakteristický pre značku Kia, zahŕňa inteligentný Full LED systém predných svetlometov s adaptívnym diaľkovým svietením a dynamické sekvenčné smerovky, zatiaľ čo prepracované blatníky a nová kapota s výraznými charakteristickými líniami dodávajú modelu EV6 GT mohutný vzhľad. Nový predný nárazník, ktorý je pre model GT jedinečný, pomáha zdôrazniť šírku vozidla a jeho stabilitu a nepoddajnosť na ceste.
Interiér zameraný na vodiča
EV6 GT má interiér, ktorý spája športový zámer s komfortom a praktickosťou. Cestujúcich privítajú sedadlá so semišovým čalúnením, ktoré poskytujú plnú oporu počas dynamickej jazdy, ako aj pohodlie na dlhé cesty. Kovové vložky s nápisom „GT“ a neónovo zelené lemovanie dotvárajú moderný a technologický vzhľad sedadiel. V interiéri boli na povrchovú úpravu použité prémiové materiály, zatiaľ čo športové prvky dotvárajú účelnú atmosféru. Pruhovaný motív zdobí hornú časť masky a prednú stredovú opierku na ruku, zatiaľ čo osvetlenie na paneloch dverí, stredovej konzole a prístrojovej doske modelu GT zabezpečuje upokojujúce svetlo aj pri nočnej jazde.
Dva zakrivené 12,3-palcové informačno-zábavné displeje poskytujú všetky funkcie pre riadenie, konektivitu a zábavu s maximálnou ostrosťou. Praktické pokyny na širokouhlých obrazovkách a horizontálne usporiadaná palubná doska okrem toho dodávajú interiéru pocit pohodlia a špičkovej technológie. Ergonomický dvojramenný volant obsahuje špeciálny nový prepínač režimov jazdy GT, ktorý vodičovi umožňuje jednoduchý prístup a prispôsobenie si zážitku z jazdy. Vďaka výlučne elektrickej hnacej sústave je EV6 GT veľmi tiché vozidlo, a to aj pri vyšších rýchlostiach. Keďže vozidlo nedisponuje spaľovacím motorom, nevydáva typický hluk. Konštruktéri spoločnosti Kia sa preto mohli vyhrať s potlačením a prispôsobením ostatných zvukov. Aby však vodič a cestujúci mali lepší pocit z výkonu vozidla, EV6 GT má funkciu Active Sound Design, ktorá zabezpečuje syntetizované posilnenie vybraných zvukov prostredníctvom štandardne dodávaného vysokovýkonného audiosystému Meridian. Cestujúci si môžu nastaviť charakter a hlasitosť generovaného zvuku podľa svojich preferencií.
Najrýchlejšia Kia v histórii vďaka jedinečnému pohonu s dvomi motormi
Vysoko výkonná a technologicky vyspelá dvojmotorová hnacia sústava modelu EV6 GT, ktorá je kompletne elektrická, bola špeciálne navrhnutá tak, aby poskytovala výkonný a prvotriedny zážitok z jazdy. Pohon sa prenáša na všetky štyri kolesá, aby sa optimalizovala trakcia a plynulo sa rozdeľoval výkon aj v tých najnáročnejších poveternostných podmienkach. Motor umiestnený na prednej náprave – rovnaký ako pri štandardnom modeli EV6 s pohonom všetkých kolies – dosahuje výkon 160 kW (218 k) od 4 400 do 9 000 otáčok za minútu. Ten je spojený s novým vzadu umiestneným výkonným motorom, ktorý dosahuje výkon až 270 kW (367 k) od 6 800 do 9 400 otáčok za minútu, čím sa dosahuje kombinovaný výkon 430 kW (585 k) a krútiaci moment 740 Nm.
Celkový výkon modelu EV6 GT je o pozoruhodných 80 % vyšší ako v prípade najbližšieho výkonnostného variantu EV6, modelu AWD s dvoma motormi, ktorý má výkon 239 kW / 325 koní a krútiaci moment 605 Nm (kombinovaný predný a zadný motor). Výkon a trakcia, ktoré vytvára dvojmotorové usporiadanie pohonu všetkých kolies modelu EV6 GT, umožňujú dosiahnuť skutočne dychvyrážajúci výkon. Model GT dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h len za 3,5 sekundy, čo z neho robí najrýchlejšiu Kiu v histórii. Môže dosiahnuť maximálnu rýchlosť až 260 km/h (v porovnaní s 5,2 sekundovým rozbehom a max. 185 km/h v prípade štandardného modelu EV6 s pohonom všetkých kolies).
K tomuto skvelému výkonu prispieva celý rad inovatívnych technických prvkov na zadnom motore vrátane novej technológie vinutia cievok elektromotora, ktorá znižuje straty a zlepšuje reakčný čas pri vysokých rýchlostiach. Prelomový dizajn – s výnimočným prvkom dvojstupňového meniča pre zadný motor – pomáha dosiahnuť skutočne ohromujúci výkon a krútiaci moment. Motor je riadený výkonovým modulom s meničom, ktorý využíva polovodiče z karbidu kremíka (SiC) a zvyšuje účinnosť systému približne o 2 až 3 percentá. Štandardný elektromotor EV6 je zvonka chladený vodou, čo vplýva len na teplotu krytu motora. V prípade modelu EV6 GT je chladiaci výkon doplnený o preplachovanie sústavy cievok elektromotora olejom, čím sa udržiava stabilná teplota aj v extrémnych podmienkach a počas dlhodobej prevádzky pri vysokých rýchlostiach.
Boli prijaté aj ďalšie opatrenia, ktoré chránia proti vysokým teplotám, odstredivým silám, hluku a vibráciám, ktoré môžu vznikať pri prevádzkovaní zadného motora s vysokým výkonom na hraničných hodnotách. Inžinieri spoločnosti Kia napríklad zlepšili rozloženie síl v celej konštrukcii motora zosilnením ložiskového puzdra, usporiadaním permanentných magnetov a optimalizáciou usporiadania jadra rotora. Hluk, vibrácie a otrasy (noise, vibration and harshness – NVH) sa podarilo ešte viac zmierniť použitím nového dvojdielneho hriadeľa rotora.
V porovnaní so štandardným modelom EV6 využíva úplne nový model EV6 GT komplexné zmeny komponentov odpruženia a elektronických riadiacich systémov, ktoré úplne menia zážitok z jazdy. Vďaka ešte športovejšiemu zameraniu vozidla, no s tichým pohonom a vkusným vzhľadom, bol model EV6 GT navrhnutý tak, aby ponúkal širokú škálu dynamických vlastností, ktoré môžu konkurovať najlepším športovým vozidlám typu grand tourer. Jedinečná súprava odpruženia modelu EV6 GT zabezpečuje, že vozidlo bude v každej situácii pevne sedieť na ceste, čo zmierňuje vynášanie v zákrutách alebo pri prechádzaní cez jazdné pruhy vo vysokej rýchlosti a takisto to redukuje klesanie a nadnášanie pri prudkej akcelerácii a brzdení. Inžinieri spoločnosti Kia zároveň zabezpečili, aby si jazda zachovala vysokú mieru plynulosti a ovládateľnosti bez ohľadu na zvolený režim jazdy, takže vozidlo bude komfortným miestom pre všetkých cestujúcich aj na dlhé vzdialenosti.
Model EV6 GT má svoj vlastný systém riadenia s variabilným prevodovým pomerom a nastaveniami so skvelou spätnou odozvou, ktoré postupne upravujú hmotnosť pri zvyšovaní rýchlosti. Od dorazu po doraz potrebujete len 2,3 otáčky v porovnaní s 2,67 otáčkami pri štandardnom EV6. V najprecíznejšom nastavení režimu GT bol systém riadenia modelu EV6 GT špeciálne kalibrovaný na dynamickú jazdu zvýšením citlivosti vstupov a rýchlejšou spätnou odozvou.
Dynamický vývoj modelu EV6 podporila takisto platforma vozidla. Systém E-GMP, ktorý má byť základom až siedmich plne elektrických modelov značky Kia, zabezpečuje optimálne jazdné vlastnosti modelu EV6 GT, a to aj vďaka vyváženému pomeru hmotnosti 49:51 (vpredu a vzadu). To sa dosiahlo umiestnením akumulátora na podlahu vozidla, čím sa rozložila hmotnosť a EV6 GT získalo nízke ťažisko, čo umožňuje vynikajúcu ovládateľnosť a výkon, najmä na kľukatých cestách s ostrými zákrutami.
S výkonnostnými variantmi elektrifikovaných modelov Kia sa počítalo už na začiatku konštrukčného a inžinierskeho procesu E-GMP, čo znamenalo, že konštrukčné zmeny na podvozku EV6 GT sú skutočne minimálne a obmedzujú sa len na posilnenie montážnych bodov odpruženia vpredu a vzadu, aby sa uľahčilo presné kĺbové nastavenie náprav. Vzadu sa nachádza 5-násobná viacprvková náprava ako na štandardnom vozidle, ale vpredu bola náprava pre model EV6 GT výrazne upravená a má novú geometriu a kinematiku. Stabilizačné spodné rameno MacPhersonovej nápravy bolo nahradené novým dvojramenným usporiadaním, ktoré lepšie zvláda vertikálne pohyby a umožňuje udržiavať stály kontakt s povrchom vozovky pri zvýšenom zaťažení v zákrutách a na povrchoch s premenlivou kvalitou, čo je dôležité najmä pre udržanie trakcie pri vyšších rýchlostiach.
Odpruženie modelu EV6 GT takisto používa úplne nové pružiny – vpredu sú mäkšie o 9 % a vzadu sú pevnejšie o 11 % v porovnaní so štandardným modelom EV6 – aby bolo možné lepšie zvládať pohyby karosérie a podporila sa obratnosť vozidla. Vďaka novým pružinám sa znížila aj svetlá výška o 5 mm. Zadný stabilizátor GT je o 15 % pevnejší v porovnaní s tým, ktorý sa používa v štandardnom vozidle. Pomáha vozidlu lepšie dosadať na vozovku, redukuje nadmerné nakláňanie a umožňuje na mieru prispôsobeným komponentom nápravy modelu EV6 GT správať sa tak, ako je to potrebné, pri narastajúcich pôsobiacich silách v zákrutách.
Režimy jazdy odomykajú všetky možnosti nového poloaktívneho odpruženia
Nový hardvér odpruženia poskytuje dokonalý základ pre softvérové podvozkové systémy modelu EV6 GT. Elektronický samosvorný Diferenciál (Limited Slip Differential – e-LSD), ktorý je jedinečný pre model EV6 GT, zabezpečuje efektívne využitie veľkého výkonu vozidla a zvyšuje trakciu a stabilitu v zákrutách automatickým presúvaním krútiaceho momentu na kolesá s najväčšou priľnavosťou. Systém e-LSD obsahuje funkcie Smart Traction (trakcia) a Smart Yaw Damping (tlmenie vychyľovania), ktoré starostlivo vyvažujú dosadanie na ceste a komfort v súlade s predĺženým profilom vozidla GT.
Elektronicky ovládané odpruženie (Electronic Control Suspension – ECS) modelu GT zabezpečuje obratnosť a komfort vďaka nepretržitému riadeniu poloaktívnych vysokoúčinných tlmičov, ktoré sú jedinečné pre EV6 GT. Prístup k režimom jazdy umožňuje vodičovi prispôsobiť celkový dynamický charakter EV6 GT vlastnému vkusu. V režimoch jazdy Eco, Normal a Sport sú nežiaduce pohyby karosérie dobre zvládnuteľné aj pre elektromobil vďaka prirodzenému športovému charakteru a nízkemu ťažisku EV6. Základom jazdného zážitku modelu EV6 GT je však nový špeciálny režim GT Drive Mode, ktorý je prístupný prostredníctvom neónového tlačidla, ktoré je prakticky umiestnené v pravej dolnej časti dvojramenného volantu.
Nový režim GT Drive Mode automaticky nastavuje elektromotory, brzdenie, riadenie, poloaktívne tlmiče, systém e-LSD a elektronický stabilizačný systém (Electronic Stability Control – ESC) do najdynamickejších nastavení (Sport alebo Sport+), čím mení charakter a reakcie tohto športového crossoveru a poskytuje veľmi pôsobivý zážitok za volantom. V režime GT umožňuje systém ESC väčšiu mieru preklzu pneumatík, aby sa dosiahlo tesnejšie a lepšie dosadanie na vozovku, a ak si to vodič želá, môže systém ESC dokonca úplne deaktivovať, aby sa zvýšil potenciál pretáčavosti kolies. Ak chcete zájsť ešte ďalej a zámerne vyvolať pretáčavosť, voliteľný režim Drift Mode prenáša väčšiu časť výkonu na zadné kolesá – až do 100 % – pre perfektné ovládanie pri zabáčaní, zatiaľ čo pri výjazde zo zákruty sa môže výkon opäť preniesť na predné kolesá, aby sa zlepšila akcelerácia.
Vodiči si môžu ďalej prispôsobiť rôzne systémy regulácie výkonu a odpruženia podľa svojich individuálnych jazdných preferencií pomocou režimu My Drive Mode. To umožňuje presné upravenie všetkých nastavení systému na dosiahnutie maximálnej dynamickej odozvy. O kontakt s povrchom vozovky sa starajú pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S špeciálne navrhnuté pre značku Kia, ktoré sú k dispozícii len vo verzii GT a boli vybrané špeciálne pre svoju schopnosť poskytovať výnimočnú priľnavosť a trakciu pri montáži na vysokovýkonné vozidlá. Pneumatiky Michelin namontované na EV6 GT majú rozmer 255/40 R21 v porovnaní s pneumatikami Michelin Pilot Sport 4 SUV s rozmerom 255/45 R20, ktoré sú k dispozícii na štandardnom modeli EV6 s pohonom všetkých kolies AWD, a poskytujú ešte lepšiu priľnavosť k vozovke, čo sa prejavuje v ešte väčšej presnosti reakcie na pokyny vodiča.
Väčší balík vysokovýkonných bŕzd, ktorý zvyšuje výkon pri zastavovaní
Vylepšený, vysoko citlivý výkonný brzdový systém zvyšuje pocit istoty a bezpečnosti za volantom modelu EV6 GT. Prekalibrovaný pedál poskytuje výnimočné a konzistentné spomalenie z vysokých rýchlostí a ponúka lepšiu modulárnosť a odozvu, čo zvyšuje pocit istoty u vodiča. Veľké ventilované kotúče vpredu (380 mm) a vzadu (360 mm) – v porovnaní s 345 mm ventilovanými kotúčmi vpredu a 345 mm plnými kotúčmi vzadu v štandardnom vozidle – sú kombinované s novými štvorpiestikovými vysokovýkonnými brzdovými strmeňmi vpredu. Jedným z dôvodov, prečo sme sa rozhodli pre nové 21-palcové kolesá, bolo prispôsobenie sa zväčšenému a vylepšenému brzdovému balíku.
Integrovaný elektrický posilňovač riadenia (Integrated Electric Booster – IEB) navyše prispieva k skráteniu brzdnej dráhy a voliteľný režim brzdenia („Normal“ alebo „Sport“) umožňuje vodičovi prispôsobiť citlivosť brzdového pedála pre lepší pocit spätnej odozvy. Nový vysoko výkonný brzdový hardvér je perfektne integrovaný so systémom rekuperačného brzdenia, ktorý je oficiálne kalibrovaný na maximálny rekuperačný výkon 150 kW. V kombinácii s aktívnym brzdením dosahuje EV6 GT maximálny rekuperačný výkon viac ako 300 kW. Rovnako ako pri štandardnom modeli EV6 si vodič môže vybrať zo šiestich úrovní rekuperačného brzdenia (žiadne, 1 až 3, „i-PEDAL“ alebo automatický režim) v závislosti od požadovanej úrovne rekuperácie energie. Režim jazdy „i-PEDAL“ umožňuje vozidlu využívať maximálne množstvo energie z bŕzd, čo vodičovi umožňuje jemne zastaviť vozidlo bez toho, aby musel stlačiť brzdový pedál.
Ultra rýchle nabíjanie maximalizuje funkcie vozidla typu grand tourer
Vlastnosti vozidla typu grand tourer EV6 GT sú ešte viac umocnené pôsobivým dojazdom a funkciou rýchleho nabíjania. Lítium-iónový polymérový akumulátor s kapacitou 77,4 kWh s dlhou výdržou zabezpečuje dojazd až 424 km a je možné ho nabiť z 10 % na 80 % len behom 18 minút*. Kombinácia výkonu športového vozidla, veľkého dojazdu a veľmi rýchleho nabíjania znamená, že EV6 GT je skutočne skvelé a výkonné GT pre nadchádzajúcu éru elektrických vozidiel.
Zdroj: Kia