Segment pickupov zaznamenal za posledné obdobie výrazný progres. Z pôvodných drsných pracantov sa vďaka technológiám stávajú čoraz univerzálnejšie automobily, ktoré dokážu v mnohých prípadoch poslúžiť už aj ako alternatíva pre SUV modely. Identické konštatovanie spĺňa aj najnovšia generácia japonskej legendy Mitsubishi L200. Pickup z krajiny vychádzajúceho slnka si počas svojej existencie vydobyl veľmi silné renomé predovšetkým vďaka konštrukčnej robustnosti. Tá tento model predurčuje aj na používanie vo veľmi náročných podmienkach. Náš importér pre svoj produkt ale vidí ďaleko širšie možnosti využitia. Po minuloročnom teste expedičnej úpravy L200 Moutain Sherpa sme otestovali ďalšiu veľmi zaujímavú úpravu v podobe imidžového showcar L200 Power Performance. Imidžový variant zdôrazňuje dostupnosť novinky v podobe paketu L200 Plus, zahŕňajúcim navýšenie výkonových parametrov. Zároveň ide aj o symbolickú rozlúčku s aktuálnym modelom, ktorý si je u nás možné objednať ešte do konca aktuálneho roka. Dôvodom sú aj v tomto prípade emisie.
Imidžové Mitsubishi L200 v praktickej verzii Double Cab, s turbodieslom 2,3 DI-D s navýšeným výkonom na 173 koní, skombinovaným so 6-st. automatom a špeciálnej verzii Power Performance odvodenej od top výbavy Instyle, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Mitsubishi.
Rýchle fakty:
- Jedným z hlavných modelových pilierov automobilky Mitsubishi je už od roku 1978 pickup L200. Japonci na konci roka 2018 predstavili jeho najnovšiu verziu. Výrazne vylepšená verzia je v celkovom poradí už šiestou generáciou.
- Okrem veľmi schopného základu, kde Mitsubishi L200 nad konkurentmi vyniká predovšetkým unikátnym pohonom všetkých kolies Super Select 4WD-II, je japonský pickup vhodným základom aj pre zaujímavé prestavby. Do tejto kategórie sa radí aj testovaný showcar s prívlastkom Power Performance.
- Najnovšia generácia Mitsubishi L200 si osvojila originálny dizajn s pre tri diamanty typicky tvarovanou maskou a úzkymi svetlometmi v štýle Dynamic Shield.
- Interiér najnovšieho modelu Mitsubishi L200 sa drží hesla, že v jednoduchosti je krása. Vyslovene funkčné stvárnenie ovládacích prvkov dopĺňa pri testovanom exemplári až nečakane bohatá výbava a zároveň aj širokospektrálne využitie.
- Imidžová verzia Power Performance propaguje príplatkový paket L200 Plus s navýšeným výkonom. Okrem pomerne suverénneho správania sa na klasických asfaltových komunikáciách je testovaný pickup s robustnou konštrukciou, samozrejme, vhodný aj do náročného terénu.
Fotogaléria Mitsubishi L200 Power Performance
Celosvetovo obľúbený model Mitsubishi L200 patrí plným právom medzi najlegendárnejších zástupcov v tzv. pickup segmente. Prvá generácia modelu, ktorý je v mnohých častiach sveta známy aj pod označením Triton, debutovala už v roku 1978. Počas veľmi bohatej kariéry sa pre tento model rozhodlo už viac ako 5-miliónov zákazníkov. V roku 2018 Japonci predstavili nateraz najnovšiu šiestu generáciu rovnomenného modelu.
Prestíž a význam modelu L200, pripomína napríklad aj nedávna zaangažovanosť znovuzrodenej divízie Mitsubishi Ralliart, ktorá pracuje na súťažnom rallye špeciáli odvodenom od sériového modelu. Veľmi kreatívny prístup k modelu L200 dlhodobo zosobňuje aj náš domáci importér. Základné, resp. sériové verzie L200 pozostávajú tradične z dvoch prevedení kabíny. Kratší pracovný variant Club Cab s dlhšou ložnou plochou korby dopĺňa klasický ekvivalent Double Cab. V oboch prípadoch sú vďaka širokému spektru doplnkovej výbavy k dispozícii aj zaujímavé prestavby. Po skúsenostiach s expedičnou úpravou s prívlastkom Moutain Sherpa, to pripomína aj aktuálne testovaný model s dovetkom Power Performance.
Mitsubishi v tomto prípade demonštruje, že model L200 sa dá okrem náročných podmienok využívať aj ako „mestský showcar.“ Okrem pútavého polepu a ďalších doplnkov je hlavnou doménovou aktuálne testovanej verzie dôraz na príplatkový paket L200 Plus s navýšeným výkonom.
V základe je Mitsubishi L200 na našom trhu k dispozícii s moderným a konštrukčne odolným turbodieslom 2,3 DI-D s výkonom 150 koní. Novinka v podobe paketu L200 Plus zastrešuje „oficiálne“ navýšenie výkonu prostredníctvom chiptuningu od firmy Steinbauer na hodnotu 173 koní. Aj v tomto prípade zostáva plne garantovaná záruka na 7 rokov, resp. 150-tisíc kilometrov. V rámci prevodoviek je pri oboch výkonových verziách okrem 6-st. manuálu k dispozícii aj komfortný 6-st. automat.
Štýlový pracant
Vizuálne odvážna najnovšia generácia Mitsubishi L200 si v rámci svojho segmentu osvojila pomerne odvážny dizajn. Vďaka aplikácii tzv. dynamického štítu, ideálne zapadá do modelovej rodiny automobilky s logom troch diamantov. Pri testovanom exemplári púta v sumári ešte väčšiu pozornosť neprehliadnuteľný polep Power Performance s dominantnou oranžovou farbou.
Robustná predná časť zaujme nielen širokým a masívnym nárazníkom, ale aj vysokou posadenou situovanou líniou prednej kapoty. Vyslovene dynamický nádych, naopak, pripomína uzučký modul hlavných svetlometov, ktorý za tmy reálne ponúkol až nečakane výkonnou LED technológiou. O úroveň nižšie je osadený rozmerovo väčší svetelný modul. Ten okrem veľkých smeroviek zahŕňa aj hmlovky s klasickou halogénovou technikou. Daná dizajnová línia následne opticky prechádza až do modulu vystúpených predných blatníkov.
Tradičnú bočnú siluetu s dominantnou korbou pri testovanom modeli ozvláštňujú pestré polepy odkazujúce na navýšený výkon pohonnej jednotky. Offroad DNA tu okrem masívnych plastových blatníkov či prirodzene vysokej svetlosti podvozka, pripomínajú aj čo najoptimálnejšie nadimenzované nájazdové uhly. Pre deti a osoby nižšieho vzrastu sú pri vstupe do kabíny užitočnou pomôckou bočné nášľapné prahy. Na imidž a štýl novej generácie modelu L200 odkazujú efektné disky kolies z ľahkých zliatin, na ktorých sú obuté 18 palcové balónové pneumatiky vhodné aj do náročnejších terénnych podmienok.
S odmyslením si autentického dizajnu koncových LED svetiel dominuje zadnej časti skúšaného exempláru prirodzene korba, resp. nákladný priestor s nosnosťou cca 1 tony. V tejto súvislosti chválim jednoduchú manipuláciu so zadným čelom obohateným o praktickú plynovú vzperu. V rámci využitia v náročných podmienkach je dobrým konštrukčným riešením aj uchytenie tabuľky s evidenčným číslom. Tá si svoje miesto našla vo vnúti nárazníka. Pri prejazde cez výrazné terénne zlomy je na nezaplatenie tiež masívna nadstavba nárazníka v podobe spodnej kovovej výstuhy. Testovaný exemplár bol naviac vybavený zároveň efektným ochranným rámom za kabínou, prípadnými nosičmi či praktickou krycou roletkou nákladného priestoru.
Pracant s luxusným nádychom
Špeciál L200 Power Performance je odvodený od hierarchicky najvyššie postavenej výbavy Instyle. Na rozdiel od už na pohľad autentického exteriéru, kabína testovaného Mitsubishi kopíruje sériové vyhotovenie. Jednoduchá architektúra palubnej dosky s konzervatívnejším dizajnom sa v praxi vyznačuje nielen funkčnosťou, ale aj predpokladmi pre mechanickú odolnosť. Robustnejšie povrchové plochy je možné ľahko a jednoducho čistiť. Za príjemne prekvapenie tu považujem až prekvapivo precízne dielenské opracovanie s dôrazom na vzájomné lícovanie jednotlivých plôch.
Luxusný nádych testovanej špecifikácie z materiálovej stránky najviac pripomína kožené čalúnenie. Ergonómia rozmiestnenia jednotlivých ovládacích, resp. funkčných prvkov sa opäť vyznačuje užívateľskou prívetivosťou. Ako tradičnú špecialitu značky Mitsubishi možno v tomto kontexte označiť pozíciu štartovacieho tlačidla vľavo pod volantom.
Prístrojový panel pozostáva z prehľadných analógových budíkov so športovým nádychom. Na dynamické emócie jednoznačne útočia aj masívne a efektné kovové pádla v priestore pod volantom. Centrálny palubný počítač s jednoduchou, ale zároveň peknou farebnou grafikou, pri najnovšom modeli L200, na rozdiel od minulosti, poteší moderným prepínaním údajov zastrešeným združeným ovládačom na multifunkčnom volante.
Po grafickej stránke nemám žiadne výhrady ani k modulu centrálneho dotykového infotaimentu, s prakticky matnejším povrchom obrazovky. Palec hore si tu zaslúžia aj pohotové reakcie na dotyk. Neprakticky je vyriešené snáď len ovládanie hlasitosti audia, ktoré zastrešujú pomerne malé virtuálne tlačidlá. Rozhranie s jednoduchým a funkčným menu neponúka slovenský, resp. český jazyk a supluje ich angličtina. Infotainment za jazdy vodiča svojou funkcionalitou príliš nerozptyľuje. V položkách menu okrem dostupnosti modernej mobilnej konektivity, ktoré optimálne nahrádza inak príplatkovú vstavanú navigáciu, nechýba napríklad ani moderný prvok v podobe digitálneho príjmu rádiových staníc.
Obrazovka zároveň slúži na vyobrazenie užitočného panoramatického kamerového náhľadu na okolie vozidla. Ten si je možné pri tesnom manévrovaní pohotovo aktivovať prostredníctvom tlačidla na volante. Pri tak veľkom vozidle ako je L200 ide o užitočnú pomôcku nielen v meste, ale aj v teréne.
Orientáciu smerom na užívateľskú prívetivosť podčiarkuje samostatný modul klimatizácie s jednoduchým ovládaním. Dané riešenie je už dôverne známe aj z iných modelov troch diamantov. Všetky ovládacie tlačidlá na palubnej doske sú zároveň dostatočne veľké a pôsobia robustným dojmom. Zapínanie príplatkovej svetelnej rampy si našlo svoje miesto v ľavej časti palubnej dosky, teda hneď vedľa ovládania asistenčných systémov.
V rámci pickup kategórie som bol na palube testovaného modelu reálne spokojný aj s dostatočnou ponukou odkladacích priečinkov. Na prvý pohľad jednoduché predné sedačky dokážu reálne ponúknuť veľmi slušný jazdný komfort. To platí aj pri dlhých presunoch. Pod tento fakt sa podpísal predovšetkým dostatočne nadimenzovaný sedák a operadlo.
Mitsubishi L200 v princípe poteší aj životným priestorom v druhom rade. Aj napriek kratšiemu sedáku lavice a strmšiemu posedu sa tu okrem detí adekvátne pohodlne odvezie pokojne aj dvojica štandardne urastenejších dospelých. Nadpriemerne urastených dlháňov tu už môže limitovať predovšetkým priestor pre nohy a kolená. V rámci cestovného komfortu je príjemným prekvapením prítomnosť nabíjacích USB konektorov, čo v tejto kategórii vozidiel nie je štandard. Povinnú výbavu vozidla, resp. ďalšie drobnosti je možné odložiť do skrytého priečinku za zadnými operadlami.
Automatickou súčasťou najvyššej a reálne bohatej výbavy Instyle sú prvky ako predné LED svetlomety, kamerový pohľad na okolie vozidla, kožené čalúnenie, vyhrievanie predných sedadiel, automatická klimatizácia alebo bezkľúčový prístup a štartovanie. V špeciálnej úprave L200 Power Performance bola okrem toho zahrnutá aj výkonná svetelná rampa, už spomínaný ochranný oblúk za kabínou, užitočná ochrana ložnej plochy korby, špeciálny polep či imidžová chuťovka v podobe externého sound systému Kufatec.
Všestranný pracant
Na úvod hodnotenia jazdných vlastností testovaného Mitsubishi L200 je dôležité zdôrazniť, že imidžová úprava Power Performance v duchu mestského show car, nemá žiadny vplyv na celkové zameranie, resp. praktické využitie. Veľmi schopný základ a odolnú konštrukciu „Made in Japan” do bodky podčiarkuje aj testovaný exemplár. Ten mal v čase nášho stretnutia nájazd už viac ako 50-tisíc, bezpochyby náročných, novinárskych kilometrov. Pickup napriek tomu spoza volantu pôsobil po mechanickej stránke stále ako nový automobil!
V danom kontexte preto plne chápem ambicióznu až 7-ročnú fabrickú záruku, ktorá sa samozrejme vzťahuje aj na výkonové navýšenie L200 Plus. Zdrojom mechanickej robustnosti je podľa očakávania odolný rebrinový rám v kombinácii s pickup klasikou v podobe listového odpruženia zadnej nápravy. V optike všeobecných jazdných vlastností nemožno od modelu L200, na komunikáciách s kvalitným asfaltom, očakávať až takú suverenitu akú dnes dokážu ponúknuť klasické SUV-čka.
Pocitovo o niečo viac uskákanejší, no nie vyslovene nepríjemný prejav, je pre klasické pickupy príznačný práve s prihliadnutím na tuhú konštrukciu zadnej nápravy. V danom kontexte skúšaný model príjemne prekvapil nielen ponúkanou jazdnou suverenitou, ale aj adekvátnym komfortom. Výhodou robustnej konštrukcie v kombinácii s balónovými pneumatikami je reálne bezproblémové filtrovanie už aj pomerne hrubých nedokonalostí našej cestnej infraštruktúry. V meste som aj z tohto dôvodu nemal prakticky žiadne výčitky ani po nechcenom „trafení“ prepadnutého kanalizačného poklopu.
V úzkych mestských uliciach som neraz ocenil až nečakanú obratnosť. L200 sa pýši polomerom otáčania s hodnotou len 5,9 metra, čo je v danom segmente špičková hodnota. Charakter, resp. správanie vozidla sa z hľadiska komfortu výrazne zmení po zaťažení korby. Inými slovami, záťaž z hľadiska jazdného komfortu eliminuje správanie za iných okolností, mierne nervóznej zadnej časti vozidla. Nejde ale o žiadne prekvapenie. Vozidlá typu pickup sú aj napriek luxusnej výbave vo svojej DNA stále prioritní pracanti skonštruovaní na prevoz nákladu.
Aj napriek výbavovému prívlastku Power Performance a konštatovaniu, že Mitsubishi vo všeobecnosti bezproblémov zvláda aj diaľničné tempo, testovaný exemplár nemožno zadefinovať ako športový pickup. L200 nebolo primárne navrhnuté na dynamické vymetanie zákrut horských prechodov, čomu v sumári zodpovedá aj vyladenie riadenia s pomerne dlhým prevodom medzi oboma krajnými pozíciami. Pri vyššej nájazdovej rýchlosti do strmšej zákruty, tu zároveň treba počítať aj s charakteristickými náklonmi karosérie.
Karta sa ale dokonale obracia pri dynamickejšej jazde po poľných, resp. lesných cestách s rozbitým povrchom. V danom prostredí testovaný model svojou suverenitou dokonale zahanbí drvivú väčšinu bežných SUV modelov.
S drsnejšou DNA, model L200 kalukuluje aj z hľadiska odhlučnenia priestoru pre posádku. Okrem typického zvukového prejavu robustného turbodiesla preniká do kabíny pri vyšších rýchlostiach aj viac aerodynamického hluku. V rámci zvukového prejavu ponúkol Power Performance ešte jedno zaujímavé spestrenie. Spoločnosť Kufatec danú verziu obohatila o externý zvukový systém spolupracujúci s riadiacou jednotkou vozidla. Toto riešenie dokáže prioritne okoliu vozidla v zaujímavej forme nasimulovať napríklad zvuk benzínových motorizácií V6 alebo V8.
Doplnok výbavy s „reproduktorom“ situovaným v priestore výfuku sa ovláda jednoducho prostredníctvom mobilnej aplikácie. Aj keď toto riešenie bude pre zarytých fanúšikov skôr úsmevné, tak v rámci pozície mestského show car ide o zaujímavý spôsob ako na seba pritiahnuť ešte viac pohľadov okolia. O dôveryhodnosti zvukového efektu najlepšie vypovedá fakt, že počas testu sa pri pickupe od troch diamantov pristavilo hneď niekoľko zvedavcov, s otázkou aký motor reálne pracuje pod prednou kapotou.
Vylepšený turbodiesel 2,3 D-ID disponuje v kombinácii s paketom L200 Plus dostatočným výkonom 173 koní. Ani v tejto špecifikácií, ale nejde o žiadneho šprintéra či trhača asfaltu.
Aj keď je jazdná dynamika v bežnej premávke dostatočná, tak pohonná jednotka je aj po výkonovom navýšení nadimenzovaná prioritne „do sily“, resp. na záťaž či ťahanie ťažkého prívesu. To najlepšie podčiarkuje aj maximálny krútiaci moment s hodnotou až 502 Nm.
Identickej, teda prioritne silovej filozofii zodpovedá aj v príkladná spolupráca pohonnej jednotky so 6-st. automatickou prevodovkou. V tomto kontexte musím pochváliť ukážkové reakcie prevodovky smerom na manuálne radenie prevodov. Automat tu dokáže podržať zvolený prevod dostatočne dlho, a to pokojne aj v blízkosti obmedzovača. Prácu s pádlami som ocenil predovšetkým pri pohybe v náročnom teréne. Manuálne radenie som okrem toho využíval aj pri predbiehacích manévroch, kedy prevodovka v automatickom móde z času na čas, váha s promptnejšou reakciou.
Pohonný reťazec v sumári príjemne prekvapil aj z hľadiska spotreby paliva. Pri rozvážnej jazde, kedy vodič pri jemnej práci s akcelerátorom pochopí „vyladenie“ prevodovky, nie je príliš náročné jazdiť aj s nižším priemerom ako deklaruje samotný výrobca. S prevahou okresných ciest a nezaťaženým vozidlom, namarená spotreba len zľahka prekonala 8-litrovú hranicu. Pri bežnom používaní na spevnených komunikáciách, resp. na diaľnici, si L200 vypýtalo cca 9,5 litra nafty na každých 100 km. Najsmädnejší bol Power Performace v meste. Tu už treba počítať s priemerným apetítom viac ako 11 litrov. Najväčší extrém predstavuje používanie v náročnom teréne, kedy priemerná spotreba z pochopiteľného hľadiska pokorí aj 20-litrovú hranicu. Výsledný testovaný priemer sa na konci týždňa nakoniec ustálil na sympatickej hodnote 9,8 l/100 km.
V rámci využitia mimo spevnených ciest a náročnejšom teréne možno označiť Mitsubishi L200 ako pick-up viacerých tvárí. Podpísal sa pod to v danej triede unikátny pohon všetkých kolies Mitsubishi Super Select 4WD-II, inšpirovaný modelom Pajero. Základný a úsporný cestný mód 2H s pohonom len zadnej nápravy dopĺňa užitočná „rýchla štvorkolka“ 4H. Tú je možné kedykoľvek pripojiť priamo za jazdy až do rýchlosti 100 km/h. V náročnejších podmienkach má vodič k dispozícií kvázi inteligentný „SUV mód“. Dané nastavenie je ideálne nielen do ľahšieho terénu, ale aj na rýchlu jazdu na spevnených cestách, napríklad pri prudkom daždi, snežení alebo inak zhoršenej adhézii.
Do stredne ťažkého terénu, v ktorom by sa už zapotili aj moderné SUV-čka s vyspelejším pohonom všetkých kolies, je určený mód 4HLc s aktivovanou medzinápravovou uzávierkou. V tomto nastavení si vodič vyberá niektorý z ponúkaných povrchov, ako je blato, sneh, piesok, štrk, resp. skaly. Na základe zvoleného povrchu následne inteligentná „štvorkolka“ pracuje s prispôsobením trakčnej sily, prenášanej na jednotlivé kolesá. Už v tejto konfigurácií toho L200 v teréne veľmi veľa.
Do najťažších podmienok je nakoniec určený mód s redukciou 4LLc. Ide o najtvrdšiu offroad inštanciu, ktorú je možné predovšetkým na nestabilnom povrchu znásobiť aj uzávierkou diferenciálu na zadnej náprave. Následne nie je pre testovaný model žiadnym problémom už ani prekonávanie výrazných terénnych zlomov či náročné kríženie náprav.
A celkový dojem?
Nová generácia modelu Mitsubishi L200 v konfigurácií Power Performance znova potvrdila, že okrem veľmi schopného sériového prevedenia ide zároveň aj o veľmi schopný základ, ktorý je vhodný na kreatívnu prestavbu. Od konkurencie sa testovaný model najviac odlišuje sofistikovaným a všestranným pohonom všetkých kolies. Všetci záujemcovia o tento robustný a všestranný automobil by sa mali poponáhľať. Na slovenskom trhu bude L200 oficiálne k dispozícií už len do konca aktuálneho roka.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Mistubishi L200 2,3 DI-D Power Performance
Dĺžka: 5 305 mm
Šírka: 1 815 mm
Výška: 1 775 mm
Rázvor: 3 000 mm
Objem kufra: – litrov
Motor: vznetový
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 127/173
Krútiaci moment Nm: 502
Pohotovostná hmotnosť: 2 110 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 171
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11,8 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 9,7 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 9,8/100 km
Pneumatiky: Dunlop Grandtrek
Verzia/cena
Mistubishi L200 2,3 DI-D Power Performance (testovaný model) od 43 390 €
Mistubishi L200 2,3 DI-D Invite (6-ST. manuál) od 33 990 €