Medzi automobilky, ktoré svoje modelové portfóliu obohacujú aj o temperamentné deriváty sa radí aj značka ŠKODA. Skratka RS (Rally Sport) už približne 50 rokov reprezentuje dynamické modely s vysokým výkonom. S modelom FABIA RS Rally2 ako najmladším členom rodiny ŠKODA RS chce ŠKODA AUTO na pretekárskych tratiach pokračovať v sérii úspechov v kategórii Rally2. Skratka RS označuje od roku 2000 aj najšportovejšie sériové vozidlá značky ŠKODA. V súčasnosti sú v ponuke modely OCTAVIA RS, OCTAVIA RS iV s plug-in hybridným pohonom, SUV KODIAQ RS a čisto elektrický ENYAQ COUPÉ RS iV. Vozidlá RS sú názornou ukážkou toho, ako môžu špeciály kategórie motoršport a sériové automobily navzájom zdieľať technológie.
RS – Motoristický úspech vyrobený v Mladej Boleslavi
Označenie RS, ktoré znamená Rally Sport, zaviedla ŠKODA AUTO prvýkrát v roku 1974, a to u pretekárskych prototypov ŠKODA 180 RS a 200 RS. V roku 1975 automobilka predstavila legendárny model 130 RS, ktorý má vďaka početným motoristickým úspechom pevné miesto v histórii značky ŠKODA. Dvojdverové kupé vyvinuté pre pretekárske nasadenie vychádzalo zo sériového modelu ŠKODA 110 R a vďaka dôsledne odľahčenej konštrukcii z hliníka (strecha a vonkajšie panely dverí) a laminátu (blatníky a kapota) vážilo len 720 kg. Pretekársky špeciál s pohonom zadných kolies disponoval motorom s objemom 1,3 l a výkonom 140 k. Do roku 1983 vybojoval na medzinárodných súťažných tratiach a pretekárskych okruhoch množstvo úspechov. V roku 1977 skončil špeciál ŠKODA 130 R, ktorý bol prezývaný aj Porsche Východu, na legendárnej Rallye Monte Carlo vo svojej kategórii na prvých dvoch miestach a zvíťazil aj na Rally Akropolis. Na okruhoch bol tento automobil v roku 1981 víťazom celkového hodnotenia Majstrovstiev Európy cestovných automobilov.
FABIA RS Rally2 odkazuje na úspechy modelu 130 RS
Aktuálna FABIA RS Rally2 svojím modelovým označením pripomína úspechy modelu 130 RS a na trate rely vracia legendárnu kombináciu písmen. Nástupca modelu FABIA Rally2 evo, najúspešnejšieho rely vozidla vo svojej kategórii, ťaží nielen z najlepšej aerodynamiky vo svojej triede, ale aj z mimoriadne tuhej karosérie súčasného sériového automobilu FABIA štvrtej generácie. Nový preplňovaný motor s objemom 1,6 l vychádza z motora 2,0 TSI z rodiny benzínových motorov EA888, ktorý ŠKODA používa aj v modeloch OCTAVIA RS a KODIAQ RS.
Prvým sériovým vozidlom RS bol najpredávanejší model OCTAVIA
ŠKODA AUTO už viac ako dvadsať rokov používa označenie RS aj pre vrcholové športové varianty niektorých sériových vozidiel. Túto tradíciu začala v roku 2000 ŠKODA OCTAVIA RS s preplňovaným motorom s objemom 1,8 l a výkonom 132 kW (180 k), športovým podvozkom a výrazným zadným spojlerom. Najskôr bola ponúkaná ako liftback, o dva roky neskôr aj v karosárskej verzii kombi. Od tej doby ponúka značka ŠKODA oba karosárske varianty modelu OCTAVIA aj vo verzii RS. V druhej generácii modelu OCTAVIA RS, ponúkanej od roku 2005, mal preplňovaný benzínový motor s objemom 2,0 l výkon 147 kW (200 k). Ponuku modelu doplnil aj naftový motor 2,0 TDI s výkonom 125 kW (170 k). Tretia generácia modelu OCTAVIA RS, ktorá bola ponúkaná od roku 2013, mala motor 2,0 TDI s výkonom 135 kW (184 k), ktorý bol prvýkrát k dispozícii s pohonom všetkých kolies. Výkon benzínového motora 2,0 TSI sa v priebehu vývoja zvýšil z pôvodných 162 kW (220 k) až na 180 kW (245 k). Vo štvrtej generácii si od roku 2020 možno prvýkrát objednať aj model OCTAVIA RS iV s plug-in hybridným pohonom a systémovým výkonom 180 kW (245 k).
Vývoj portfólia modelov RS
Po úspechu prvého modelu OCTAVIA RS spoločnosť ŠKODA AUTO v roku 2003 rozšírila rodinu RS o model FABIA RS s motorom 1,9 TDI a výkonom 96 kW (130 k). V roku 2010 automobilka na trh uviedla variant RS druhej generácie modelu FABIA. Zážihový motor s objemom 1,4 l a výkonom 132 kW (180 k) bol vybavený kombinovaným preplňovaním turbodúchadlom a kompresorom, pričom prenos výkonu zabezpečovala sedemstupňová automatická prevodovka DSG. FABIA RS bola prvýkrát k dispozícii aj v karosárskej verzii kombi. V roku 2018 sa objavil KODIAQ RS ako prvý model SUV v rodine ŠKODA RS. Sedemmiestny automobil mal spočiatku motor 2,0 TDI s dvojstupňovým preplňovaním a s výkonom 176 kW (240 k). Od modernizácie modelu v roku 2021 je KODIAQ RS poháňaný benzínovým motorom 2,0 TSI s výkonom 180 kW (245 k). V roku 2022 sa ponuka vozidiel RS rozšírila o čisto elektrický ENYAQ COUPÉ RS iV, ktorý bol prvým čisto elektrickým modelom RS. So systémovým výkonom 220 kW (299 k)* je v súčasnosti najvýkonnejším sériovým automobilom značky ŠKODA. Mladoboleslavská automobilka rodinu RS čoskoro rozšíri o ďalší model.
ENYAQ COUPÉ RS iV ako najnovší vrcholný model značky ŠKODA
ENYAQ COUPÉ RS iV ponúka ako vrcholný model aktuálnej modelovej palety mimoriadne bohatú štandardnú výbavu vrátane prednej masky Crystal Face so 131 LED diódami, ktoré osvetľujú vertikálne lamely masky chladiča a horizontálny svetelný pás. O pohon všetkých kolies sa starajú dva elektromotory. Prvý čisto elektrický model RS značky ŠKODA tak z 0 na 100 km/h zrýchli za 6,5 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 180 km/h.
Interiér vozidla ENYAQ COUPÉ RS iV je k dispozícii v dizajne RS Lounge a RS Suite. Interiér RS Lounge má čierne sedadlá čalúnené mikrovláknom Suedia, ktoré sú olemované paspulou a kontrastnými švami v limetkovej farbe. Rovnakú farbu majú kontrastné švy na vyhrievanom multifunkčnom športovom volante, ktorý zdobí plaketa s nápisom RS. Prístrojová doska je potiahnutá mikrovláknom Suedia v čiernej farbe a rovnako tak je ozdobená kontrastnými švami. Tento model na prianie ponúka interiér RS Suite. Sedadlá potiahnuté čiernou perforovanou kožou olemované sivou paspulou a sivými kontrastnými švami tu vytvárajú optické akcenty. Multifunkčný športový volant má sivé prešívanie. Prístrojovú dosku potiahnutú syntetickou kožou zdobia kontrastné švy.
Zdroj: Škoda