Renault má v rámci svojej bohatej histórie silnú tradíciu nielen vo výrobe a vývoji klasických spaľovacích motorizácií, ale v poslednej dekáde sa k nej pridali už aj elektrické ekvivalenty. V optike postupného odklonu od tzv. éry fosílnych palív patrí táto automobilka už dlhodobo medzi európskych lídrov v predaji EV vozidiel. Aj napriek stále úspešnému modelu Renault Zoe, Francúzi takpovediac nezaspali na vavrínoch. Intenzívna práca na novej generácii čisto elektrických modelov sa stala realitou v spojitosti s obľúbeným Megane. Jeho piata generácia je zároveň už výhradne elektrická. Koncepčne úplne nový Renault Megane E-Tech Electric, prichádza v sériovej podobe s množstvom inovatívnych riešení. Sem sa radí napríklad konštrukcia elektromotora, extra tenká batéria, ale aj moderná platforma CMF-EV. V prvom teste sme novinku s elektrickým pohonom preverili v jej vrcholnej verzii.
Nový Renault Megane E-Tech Electric EV60 (60 kWh batéria), v špičkovej výbavovej verzii Iconic, doplnenej o sofistikovanejšie a výkonnejšie nabíjanie Optimum Charge, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Renault.
Rýchle fakty:
- Modelový rad Renault Megane už od roku 1995 zastupuje francúzsku automobilku v stále kľúčovom segmente nižšej strednej triedy. Od podlahy nová a v celkovom poradí už piata generácia s dovetkom E-Tech Electric, je dostupná už len s čisto elektrickým pohonom.
- Renault si tu nateraz nechal pootvorené aj povestné zadné dvierka. Okrem atraktívnej elektrickej novinky so totiž ešte nejaký čas bude predávať aj evolučné starší modelový rad Megane s klasickými spaľovacími motorizáciami, ako aj prítomnosťou moderného Plug-in hybridu.
- Elektrická novinka E-Tech Electric okrem technológií dokáže zaujať aj atraktívnym dizajnom. Renault doprial proporčne kompaktnému hatchbacku o niečo vyššiu stavbu pripomínajúcu módne crossovery. Palec hore si zaslúži aj celkový dôraz na aerodynamiku či mnohé prepracované detaily.
- Automobilka si dala mimoriadne záležať aj na zážitku z interiéru Nový Renault Megane E-Tech Electric prekvapuje dôrazom kladeným na použité materiály a zároveň celkovo luxusným nádychom. Modernú a inovatívnu éru na palube podčiarkuje palubný infotainment vyvinutý v spolupráci so spoločnosťou Google.
- Atraktívna novinka si mimoriadne zakladá aj na, čo najlepšom vyladení jazdných vlastností. Najväčším benefitom Renault Megane E-Tech Electric sú okrem adekvátneho výkonu a zábavného podvozka aj prekvapivo nízke nároky na spotrebu elektrickej energie.
Fotogaléria Renault Megane E-Tech Electric
Pre Renault bol tzv. kompaktný segment vždy mimoriadne dôležitý. Za historický prelom možno v tomto kontexte označiť rok 1995. V tom čase bol oficiálne predstavený model Megane, ako očakávaný nástupca obľúbeného Renault 19. Z modelového radu Megane sa stal veľmi rýchlo predajný bestseller. Na značný úspech a popularitu pôvodného modelu dokázali postupom času plynule nadviazať aj ďalšie tri generácie.
V danom kontexte nie je vôbec prekvapením, že Francúzi so svojim obľúbeným modelom počítajú aj v novej a plne elektrickej ére. V závere minulého roka Renault predstavil revolučnú piatu generáciu rovnomenného modelu, ktorá sa na rozdiel od svojich predchodcov, bude vyrábať už len s batériovým pohonom! Prechod na čisto elektrický koncept v názve nového modelu zdôrazňuje prívlastok E-Tech Electric.
Štýlová novinka je postavená na úplne novej platforme CMF-EV, vyvinutej špeciálne pre elektrické modely. Francúzi sú v prípade nového Megane veľmi hrdí aj na množstvo technologických inovácií, ktoré sú logickým dôsledkom bohatého evolučného vývoja čisto elektrických modelov. V praxi si Renault Megane E-Tech Electric dokonca uplatnil viac ako 300 technologických patentov! Okrem v úvode spomenutej ultra tenkej batérii s hrúbkou len 11 cm, tu zaujme nová konštrukcia elektromotora alebo pestré spektrum asistenčných systémov. Priaznivcov smart riešení s určitosťou zaujme do značnej miery personalizovateľný infotainment vyvinutý v spolupráci so spoločnosťou Google. Za top čerešničku možno v tomto kontexte označiť vyspelú podporu automatickej aktualizácie softwarových vylepšení.
Nový Renault Megane E-Tech Electric je na našom trhu momentálne dostupný výhradne vo verzii EV60, s výkonom 220 koní, batériou s kapacitou 60 kWh a pohonom kolies prednej nápravy. Okrem dvoch výbavových stupňov má zákazník na výber taktiež dva ekvivalenty nabíjacieho výkonu. Špičkový variant s názvom Optimum charge v rámci domáceho wallboxu dokáže podporovať nabíjanie až rýchlosťou 22 kW! Neskôr by mala do ponuky pribudnúť aj cenovo dostupnejšia verzia EV40, so 40 kWh batériou a výkonom 130 koní. Pre úplnosť dodajme, že Renault má aktuálne okrem nového modelu Megane E-Tech Electric, v ponuke súbežne aj predošlú generáciu Megane. Tá v roku 2022 podstúpila modernizáciu a okrem klasických spaľovacích verzií je v tomto prípade praktickejší kombi variant k dispozícií aj s plug-in hybridnou technológiou E-Tech.
Atraktívny mix
Elektrická novinka dokáže okrem technológii v útrobách celkom jednoznačne zaujať aj vizuálne. Vo výraznej miere pričinil veľmi atraktívny dizajn, ktorý v sebe veľmi prirodzene a vyvážene kombinuje dynamický ladený hatchback s nádychom crossverera s vyššou stavbou karosérie. Počas testovacieho týždňa a zastavení prakticky na ktoromkoľvek rušnejšom mieste sa nový Megane E-Tech Electric stal veľmi pravidelne vďačným objektom záujmu okolia.
Sebavedomej a aerodynamicky uhladenej prednej časti dominuje výrazné fabrické logo. Model Megane E-Tech Electric je zároveň prvý Renault, ktorý využíva najnovšiu dizajnovú evolúciu siluety tradičného diamantu. Efekt športovej elegancie v tomto priestore podčiarkuje uzučký modul hlavných full LED svetlometov. S ich svetelným výkonom, ako aj adaptívnou funkciou tieňovania, som bol za tmy reálne veľmi spokojný. Esteticky atraktívnu hru so svetelným efektom ešte viac umocňuje dynamický výbežok denného svietenia zasahujúci hlboko do modulu predného nárazníka. Siluetu spodnej časti nárazníka s dynamickým výpletom a funkčnými postrannými prieduchmi, pri testovanej výbave Iconic vo väčšine farebných variácií dopĺňa kontrastný modul v zlatej farbe inšpirovaný dizajnom krídla monopostov F1. Z hľadiska sofistikovaných detailov dávam palec hore aj symbolickému odkazu na svoju domovinu. Ten zastrešuje minimalistický galský kohút v spodnom rohu čelného skla.
Dôraz, na čo najoptimálnejšie obtekanie vzduchu odzrkadľuje aj bočná silueta, s postupne klesajúcou líniou strechy a „svalnatou“ zadnou časťou. Atraktívny optický efekt tu ešte viac násobí „neviditeľné” zapracovanie kľučiek pri oboch pároch dverí. Testovaný exemplár zaujal atraktívnym dvojfarebným lakovaním. Čiernu strechu dopĺňa príplatková sivá metalíza s prívlastkom Rafale. Dôraz na čo najlepšie jazdné vlastnosti pripomínajú extrémne krátke previsy s kolesami umiestnenými prakticky až v rohoch karosérie. Renault si v poslednom období dáva záležať na efekte veľkých kolies. Testovaná novinka využíva až 20-palcové disky kolies s pútavým vzhľadom. Z užívateľskej stránky sa ale atypický rozmer použitých pneumatík s určitosťou odrazí aj v ich cenovke.
Emóciami nabitá zadná časť zaujme nielen už spomenutou vytiahnutou siluetou blatníkov, ale aj ďalšími detailmi na čele so štýlovým riešením koncových svetiel. Efektný svetelný podpis, dostupný automaticky aj pri dennom svietení, vzájomne rozdeľuje centrálne umiestnené fabrické logo. V princípe jednoduché dizajnové krivky zadných partií ozvláštňuje čierny nárazník obohatený o kontrastný zlatý dizajnový prvok inšpirovaný svetom F1.
Moderný interiér s luxusným nádychom
To, že nový Megane E-Tech Electric predstavuje pre automobilku Renault významný míľnik pripomína aj jeho interiér. Komplexne nanovo navrhnutá kabína je prispôsobená elektrickému konceptu pohonu. Ešte pred vstupom na palubu musím už tradične pochváliť veľmi dobre fungujúci bezkľúčový prístup s odomykaním, resp. zamykaním promptne reagujúcim na priblíženie sa k vozidlu s „kľúčikom“ napríklad vo vrecku.
Efektné kľučky predných dverí sa po odomknutí pohotovo vysunú. V určitých situáciách, presnejšie pri dlhšie trvajúcom opustení vozidla s kľúčikom na palube, sa mechanizmus kľučiek automaticky zasunie. V danej situácii netreba robiť žiadnu paniku. Kľučku je možné veľmi jednoducho vysunúť aj manuálne prostredníctvom na to slúžiaceho doplnkového krytu, pod ktorým je ukrytý aj klasický zámok pre núdzový vstup do vozidla.
Aj napriek tomu, že elektrická novinka je v porovnaní s klasickým hatchbackom Megane štvrtej generácie o cca 15 cm kratšia, tak interiér batériového kompaktu, aj s prispením o 3 cm veľkorysejšiemu rázvoru, pôsobí adekvátne vzdušne. V nemalej miere sa pod to pričinila moderná architektúra palubnej dosky s len minimalistickým stredovým tunelom oddeľujúcim zónu vodiča a predného spolujazdca.
Špičková výbava Iconic zaujme až nečakane luxusnou atmosférou. Tento efekt podčiarkuje nielen precízne dielenské opracovanie, ale aj mnohé na dotyk príjemné materiály a povrchy. Palec hore v tomto kontexte dávam napríklad reálnym dreveným dekórom. Sofistikovane zapracované ambientné podsvietenie je vo svojom automatickom móde, podľa automobilky, prispôsobené biorytmu ľudského tela s prihliadnutím na jednotlivé fázy dňa.
Modernú automobilovú éru, Megane Electric zosobňuje konceptom digitálnych prístrojov. V tejto súvislosti chválim, že Francúzi tu stále zachovali aj niektoré klasické tlačidlá. Okrem štýlovej lišty s ovládaním klimatizácie, v priestore pod centrálnym displejom, si je možné klasickým spôsobom vľavo pod volantom rýchlo deaktivovať funkciu monitorovania jazdných pruhov či pohotovo regulovať intenzitu podsvietenia prístrojov.
Nositeľom klasickej ergonómie Made in Renault je aj v tomto prípade združený ovládač audia v priestore vpravo pod volantom. V tej istej časti stĺpika riadenia si svoje miesto okrem „páčky“ stieračov našlo aj v princípe rýchle a pohotové ovládanie pohonu vozidla. Na daný ovládací prvok si je napriek tomu potrebné určitý čas zvykať. Aj po niekoľkých dňoch spoločného súžitia sa mi predovšetkým pri potrebe pohotového otočenia z času na čas stalo, že namiesto zmeny polohy z D na R, som si pri zautomatizovanom pohybe nechtiac aktivoval stierače.
Plne digitálny prístrojový panel si vystačí aj bez tieniacich segmentov. Po grafickej stránke si zaslúži absolutórium a uznanie. Jemná a detailná grafika pôsobí za každých okolností prirodzene. Nielen konzervatívnejšie orientovaní užívatelia ocenia simuláciu klasických budíkov v kombinácií s veľmi prehľadnou funkcionalitou palubného počítača. V rámci ďalších vyobrazovácích módov je tu k dispozícii mapový podklad či minimalistický layout.
Precíznu grafickú stránku ponúka aj centrálny infotainment OpenR Link, s vertikálne orientovanou dotykovou obrazovkou natočenou v smere na vodiča. Z funkčnej stránky chcem v tomto kontexte pochváliť precízne vypracovaný sklený povrch. Toto riešenie nie je v praxi až tak náchylne na stopy po odtlačkoch prstov a v princípe kopíruje obrazovky moderných smartphonov. Francúzi pri vývoji novej generácie infotainmentu spojili svoje sily s technologickým gigantom Google. Aj vďaka operačnému systému Android ponúka obrazovka bleskurýchle odozvy na dotyk. Logiku ovládania s množstvom aplikácií známych z mobilného sveta, s určitosťou ocenia všetci užívatelia mobilných zariadení fungujúcich na báze Androidu. Okrem zrkadlenia telefónu je samozrejmosťou je aj možnosť prihlásenia sa do osobného Google profilu či nadstavba originálnej aplikácie My Renault.
Z ďalších praktických funkcií, mimo elektrickej záložky a ostatných nastavení vozidla je integrácia s Googlom výhodná aj z hľadiska dopravných informácií v reálnom čase. Navigácia je sofistikovane prepojená s riadiacou jednotkou elekromobilu. Nový Megane E-Tech Electric, tak pri plánovaní trasy automaticky pracuje nielen s predpokladaným stavom batérie na konci cesty, ale aj s čo najoptimálnejším vyhľadávaním nabíjacích staníc na dlhej trase. Vyspelosť digitálneho sveta umocňuje pomerne detailný kamerový nahľaď na okolie vozidla. Jeho nadstavbou je prémiová funkcia vyobrazenia animácie vozidla v reálnom priestore. Medzi ďalšie nadštandardné funkcie možno v rámci danej triedy zaradiť aj zaujímavosť v podobe monitorovania kvality ovzdušia.
Elektrická novinka si dala záležať aj na adekvátnom množstve rozumne využiteľných odkladacích priečinkov. Prakticky je v tomto kontexte navrhnutý napríklad priečinom na mobil v priestore pod dotykovou obrazovkou. Do priestoru vystúpená polička môže na druhej strane pri dlhších trasách, predovšetkým nižších vodičov, tlačiť v oblasti pravého kolena. S mojou výškou cca 185 cm som tento problém nemal.
Megane E-Tech Electric aj napriek pocitovo vyššiemu uchyteniu sedadiel v rámci posedu prakticky kopíruje klasické hatchbacky. Do značnej miery sa pod to podpísala aj batéria umiestnená v podlahe vozidla. Z hľadiska cestovného komfortu si veľkú pochvalu zaslúžia dostatočne nadimenzované predné sedačky. Aj napriek luxusnému čalúneniu v bielej koži ma sedačky prekvapili svojou až nečakane príjemnou výplňou pripomínajúcou obyvačkové kreslá. Bonusom na záver je prítomnosť intenzitou skôr decentnej masážnej funkcie.
Emočnú, resp. šoférsku atmosféru evokuje asymetricky tvarovaný multifunkčný volant s príjemnou hrúbkou venca. V rámci výhľadu z vozidla si je v praxi potrebné zvyknúť na relatívne masívnu spodnú časť predných stĺpikov. Rozmerovo minimalistické je aj zadné okno. Renault aj z tohto dôvodu v rámci opcie ponúka digitálne vnútorné spätné zrkadlo. To je okrem klasického módu možné prepnúť do praktického kamerového módu vyobrazenia.
Svet kompaktných hatchbackov pripomína elektrická novinka aj v rámci priestorových pomerov v druhom rade. Z užívateľského hľadiska chcem aj v tomto priestore pochváliť zadnú lavicu s príjemne komfortnou výplňou. Okrem detí sa vzadu adekvátne pohodne odvezie aj dvojica štandardne urastených dospelých. Urastenejších pasažierov tu už môže čiastočne obmedziť priestorová rezerva pre dolné končatiny a tiež hlavy.
Aj napriek kompaktným rozmerom a batériovému pohonu možno ako príjemné prekvapenie Megane E-Tech Electric označiť batožinový priestor so základnou kapacitou 389 litrov. Ešte viac ako samotný objem v tomto kontexte poteší pomerne symetrické tvarovanie a reálne možnosti prepravy nákladu. V priestore pod podlahou je k dispozícii objemná schránka vhodná na odloženie povinnej výbavy či nabíjacích káblov.
Prepravnú kapacitu je možné citeľne navýšiť prostredníctvom sklopenia delených zadných operadiel. Prítomnosť pomerne výrazného schodíka v danom segmente vozidiel nepovažujem za zásadný problém. Manipuláciu s ťažšími bremenami pri elektrickom hatchbacku mierne komplikuje relatívne vysoká nakladacia hrana. Vtipne, no nie príliš prakticky, Francúzi vyriešili aj otváranie batožinového priestoru. Dvere sa odistia po zatlačení efektného, no pred znečistením nijako nechráneného tlačidla. V ďalšom kroku je potrebné dvere manuálne otvoriť.
Z hľadiska výbavy ponúka vrcholná konfigurácia Iconic už v štandarde napríklad aj kožené čalúnenie sedadiel, parkovacie senzory po celom obdobe vozidla, špičkovú verziu multimediálneho rozhrania OpenR s Google službami či veľmi pekne hrajúce audio značky Harman/Karodon s deviatimi reproduktormi. Výkonné LED svetlomety či balík základných asistenčných systémov je k dispozícii už v základnej výbave. V rámci rozumne navrhnutých paketov je za akceptovateľný príplatok k dispozícii napríklad tepelné čerpadlo batérie, rozšírený balík asistenčných systémov alebo kamerový nahľaď na okolie vozidla. Nečakanou zaujímavosťou príplatkovej výbavy je 300 eurový doplatok za klasický nabíjací kábel vhodný na použitie v bežnej sieti.
Zábavný i efektívny elektromobil
Doterajšie skúsenosti francúzskej automobilky so stavbou plne elektrických modelov sa v pozitívnej miere premietli aj do jazdných vlastností nového Megane E-Tech Electric. Renault dokázal postaviť v prvom rade veľmi atraktívne jazdiaci automobil. Okrem zážitkov so samotného šoférovania novinka na konci poteší veľmi príjemnou spotrebou elektrickej energie.
Na rozdiel od mnohých konkurentov Renault pri svojom kompaktom elektromobile aj naďalej uprednostňuje pohon prednej nápravy. Pragmaticky automobilka pristúpila aj k výkonovým parametrom. Namiesto v mnohých prípadoch až zbytočných výkonových extrémov, je v prípade testovanej verzie k dispozícii reálne dostatočných, no zároveň stále racionálnych 220 koní. Dôležitým faktorom inovácií elektrického pohonného reťazca je pohotovostná hmotnosť. Parameter na úrovni cca 1,7 tony možno na pomery EV modelov pokojne označiť aj ako mušiu váhu.
Akceptovateľne nízka hmotnosť v kombinácii s prirodzene nízkym ťažiskom a schopným podvozkom, s viacprvkovým uchytením zadnej nápravy, sú kľúčom k suverénnym jazdným vlastnostiam. V rámci vyladenia pruženia a celkovému jazdnému komfortu smeruje najviac otáznikov k 20-palcovým kolesám. Aj napriek reálne nízkemu profilu pneumatík dokázal testovaný exemplár až šokujúco suverénne odfiltrovať, resp. vyžehliť, bežné nedokonalosti našich ciest! Len na základe pocitov spoza volantu by som v prípade neznalosti takmer s určitosťou neuhádol, že testovaný model jazdí na tak veľkých kolesách. Druhú stranu mince logicky predstavujú prepadnuté kanalizačné poklopy či veľké priečne krátery, pri ktorých zdolávaní je určite vhodné zvýšiť obozretnosť.
Okrem až nečakaného pohodlia si elektrický Megane veľmi dobre rozumie aj so svižnejšou jazdou na zakrútených okreskách alebo iných technických tratiach. Zážitok z jazdy tu ešte viac umocnil aj príjemne strmý prevod riadenia. Pri limitných situáciách v dynamickom jazdnom móde sa okrem pocitovo prísne vyladenej elektroniky javí paradoxne ako najväčšia slabina ekologické pneumatiky značky Goodyear. Ich zmes v sumári zaostáva za schopnosťami samotného podvozka. Vďaka krútiacemu momentu 300 Nm, bolo predovšetkým v športovom móde a pri prudkej akcelerácii pomerne častým javom prehrabnutie prednej nápravy, a to pokojne aj na suchom asfalte.
Aj napriek koncepcii „všetko vpredu“ nový Megane E-Tech Electric prekvapuje svojou celkovou obratnosťou. Precízne odhlučnenie priestoru pre posádku je pri automobiloch s elektrickým pohonom už podvedome očakávaný benefit. V rámci príjemnej akustickej pohody na palube francúzskej novinky som si pri pohodovej jazde o to viac užíval skvele hrajúce audio Harman/Kardon.
Elektromotor s výkonom 220 koní počas testu príjemne prekvapil energickými pružnými zrýchleniami. Bezpečné predbiehanie a manévre na okresných cestách sú v tomto prípade vítanou samozrejmosťou. Charakter a správanie elektromobilu dokáže do značnej miery ovplyvnila voľba jazdného režimu Multi Sense. Z čisto racionálnej stránky je najoptimálnejšou voľbou šetriaci mód Eco s obmedzenými výkonom a citeľne benevolentnejšou odozvou pedála akcelerátora. Jeho opozitom je výrazne energickejší športový ekvivalent. V rámci bežnej jazdy som najčastejšie využíval kompromisný konformný režim. Okrem čiastočnej osobnej korekcie každému so spomenutých režimov, je poslednou a zároveň veľmi alternatívou podrobne prispôsobiteľný režim s názvom Perso.
Technologickú vyspelosť každého elektromobilu odzrkadľuje čo najefektívny návrat brzdnej energie spať do batérie. Renault Megane E-Tech Electric s kotúčovými brzdami na oboch nápravách ponúka tri stupne brzdnej rekuperácie regulovateľnej pádlami pod volantom. K úplnej dokonalosti tu chýba snáď len tzv. inteligentná rekuperácia, ktorá by spolupracovala s mapovými podkladmi a topografiou trate. Najbenevolentnejší mód plachtenia na opačnom spektre stupnice dopĺňa relatívne intenzívne spomaľovanie. Ani v tomto prípade na ovládanie vozidla, ale nestačí použitie len pedála akcelerátora.
Elektromotor čerpá energiu so 60 kWh batérie. Zaujímavosťou je, vyspelá funkcia využívania zostatkového tepla slúžiaceho napríklad na ohrev interiéru. Na dojazd nemalo počas testovacieho týždňa s teplotne príjemným jesenným počasím prakticky žiadny vplyv ani občasné využívanie klimatizácie. Zaujímavý by bol z hľadiska celkovej adaptívnosti batérie v tejto súvislosti dodatočný test vo vyslovene zimných podmienkach.
Špičková konfigurácia Optimum Charge disponuje pri použití adekvátnej domácej infraštruktúry AC nabíjaním výkonom až 22 kW. Proces plného nabitia akumulátora v tomto prípade zľahka presiahne časový úsek troch hodín. S klasickým jednofázovým wallboxom s výkonom 7,4 kW bude plné nabitie batérie trvať cca 9 hodín. V prípade núdze je aj v tomto prípade možné využiť aj klasickú domácu sieť. Pri dlhých presunoch a návšteve rýchlonabíjacích staníc s jednosmerným prúdom, je za optimálnych podmienok k dispozícií maximálny nabíjací výkon 130 kW. V praxi tu pri adekvátne výkonnom stojane stačí na dobite kapacity z približne 30 na 80% cca 25 minút.
Napriek všetkému už spomenutému považujem za najväčšie prekvapenie elektrickej novinky celkovú efektivitu spojenú s reálne nízkou spotrebou. Renault v tomto prípade hovorí o kombinovanej spotrebe 16,1 kWh/100 km a dojazde 450 km. Pri pohodovej a čo najviac predvídavej jazde v Eco režime, prevažne v meste a okolí, nie je príliš ťažké jazdiť s priemerom len 12-13 kWh/100 km. Pri takomto spôsobe používania je k dispozícii teoretický dojazd približujúci sa 500 km intervalu.
V čisto mestskej premávke sa nameraná spotreba ustálila na hodnote 16,3 kWh/100 km. To zohľadnení rekuperácie zodpovedá mestský dojazd na úrovni cca 400 km. Nový Megane E-Tech Electric vyslovene nesklamal ani na diaľnici. Pri predpísanom tempe 130 km/h bola v teste nameraná spotreba 23,4 kWh/100 km, čo vystačí na absolvovanie trasy mierne presahujúcej 200 km rádius. Diaľničný rádius je možné predĺžiť znížením rýchlostného tempa na cca 110 km/h, kedy spotreba klesne tesne pod 20 kWh hranicu.
Celkový kombinovaný priemer sa na konci testu ustálil na sympatickej hodnote 15,9 kWh/100 km. To zodpovedá teoretickému dojazdu cca 380 km.
A celkový dojem?
Renault pri svojej elektrickej pýche, reprezentovanej modelom Megane E-Tech Electric, reálne zúročil bohaté skúsenosti so stavbou batériových modelov. Atraktívna novinka zaujme pútavým dizajnom a luxusne ladeným interiérom s množstvom moderných prvkov. Najväčším benefitom je na konci dňa, ale celková racionalita a efektivita elektrického pohonu, skombinovaná s vítaným bonusom precíznymi jazdnými vlastnosťami.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Renault Megane E-Tech Electric EV60 Iconic Optimum Charge
Dĺžka: 4 200 mm
Šírka: 1 768 mm
Výška: 1 505 mm
Rázvor: 2 685 mm
Objem kufra: 289 litrov
Motor: elektrický
Pohon: predný
Výkon kW/koní: 160/220
Krútiaci moment Nm: 300
Pohotovostná hmotnosť: 1711 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 160
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,5 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: jednostupňová redukčná
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 16,1 kWh na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 15,9 kWh/100 km
Dojazd podľa výrobcu: 450 km
Výkon rýchlonabíjania: 130 kW
Pneumatiky: Goodyear Efficient Grip
Verzia/cena
Renault Megane E-Tech Electric EV60 Iconic Optimum Charge (testovaný model)od 47 900€
Renault Megane E-Tech Electric EV60 Techno Super Charge od 43 400 €